Komentáře
Need for Speed: Hot Pursuit
Assassin's Creed II
Technicky se jedná snad o tu samou hru, jen se zdála být méně náročná, protože oproti prvnímu dílu jsem si mohl dovolit i antialiasing (hráno na Core 2 Duo 3,5 GHz, 4 GB RAM, Geforce 8800 GTS 512 MB, 1920*1200, všechno na max, framerate jen ve výjmečných případech klesl pod 30).
Co se mi nelíbilo? Kamera v tombraiderovských částech hry se získáváním klíčů k altairově zbroji. Občas se natočila do fixní pozice a klávesy WASD ovládaly ezia ve směru podle pozice kamery, ne podle toho, kam byl natočený. A nejhorší bylo, když se o kus dál kamera zase přetočila jinak :) Dále podivné části překladu textů do češtiny, hlavně zadání úkolu, kde byla jasně vidět doslovná snaha o překlad, ale ty určité členy si mohli odpustit (dostaň se na tu loď, zabij toho bastarda......). Nakonec asi ještě viditelnost toho, že se jedná o port z konzole, hlavně ovládání, kdy hra občas řekne "stiskni " - za začátku to vždy znamenalo kouknout do nastavení a najít, co že to mám stisknout. A přitom by stačilo, kdyby to hra řekla rovnou...
Mirror's Edge
Vývoj hry jsem příliš nesledoval, takže jsem byl ze začátku mírně zklamán - očekával jsem větší volnost, něco ve stylu Assassin's Creed. To zde sice nenajdeme, ale nakonec mi to ani tolik nevadilo. Samotné zpracování pohybu z pohledu hlavní hrdinky je skvělé, po chvíli nebyl problém se plně sžít s ovládáním. Velmi se mi líbilo, že ve hře sice jsou nějaké zbraně, ale využívají se pouze okrajově - po "vypůjčení" od protivníků a jsou použitelné stejně pouze na pár výstřelů a kromě obyčejné pistole všechny zbraně silně omezují pohybové schopnosti hlavní hrdinky, takže si je není možné odnést někam dál.
Grafické zpracování je celkem unikátní a velmi napomáhá skvělé atmosféře. Převládá bílá barva, občas překrytá jasnými, pastelovými barvami. Ty kromě estetické stránky hráče nenásilně navádějí dál.
Pokud se nemýlím, je Mirror's Edge Prvním AAA titulem, který využívá Nvidia PhysX. Výhod této technologie je nemožné si při hraní nevšimnout, zpracování např. látky je skvělé. Hra běží na Unreal Enginu a ač je to multiplatformní záležitost, PC verze je skvěle optimalizovaná, v rozlišení 1920*1200, s 2xAA, zapnutým PhysX a dalšími nastavením na "střední" běžela na už poněkud obstarožním hw (Core 2 Duo 3,5 GHz, 4 GB RAM, Geforce 8800 GTS 512 MB) skoro celou dobu 40+ fps a také skvěle vypadala.
Příběh je poněkud plytký a klišovitý, nezachrání to ani pěkné kreslené filmečky mezi jedntlivými levely. Délka hry je v dnešní době průměrná, konec je otevřený, na další díl jsem zvědav.
Pro: zpracování pohybu, grafika (technicky i stylem)
Proti: suchý příběh, mezerník se moc nehodí jako klávesa pro přeskočení ingame videa (může dojít k omylu ;) )
Heroes of Might and Magic V
Pátý díl se mi líbí. 3D grafika je ok, jenom trochu nepřehledná, což naštěstí jistí klávesa alt způsobující zvýraznění všech interaktivních objektů na mapě. Hlavní kampaň je příjemně příběhová, proložená enginovými filmečky, které si určitě zaslouží vytknout mluvení účinkujících se zavřenými ústy. Souboje se přesunuly z hexů na čtverce, přibyl panel zobrazující pořadí tahů bojovníků, který je celkem užitečný už kvůli faktu, že rychlost bojovníků nyní neudává pořadí bojovníků během jednoho kola, ale prostě způsobuje to, že rychlejší bojovník se k tahu dostane častěji, než pomalejší.
Třetí díl ale stále zůstává mým nejoblíbenějším. Každopádně jsem zvědav, jak budou vypadat Heroes of Might and Magic 6 :)
Pro: opět staré dobré Heroes of Might and Magic
Proti: nepřehlednost 3D prostředí
Mass Effect
Herní doba u mě nebyla nijak závratná, to bylo způsobeno tím, že jsem se nějak nemohl odpoutat od hlavní příběhové linie, side questy stále odkládal a najednou byl konec :) možná proto jsem byl ušetřen často zmiňované stereotypnosti side questů. Příběh není nijak složitý, neobsahuje žádné zásadní zvraty, ale je skvěle prezentovaný, po této stránce jsem byl naprosto spokojen. Potěšilo mě, že narozdíl od jiných dnešních her, u kterých už se od začátku počítá s pokračováním (Crysis, Assassin's Creed) Mass Effect nekončí ostudně useknutým koncem.
Systém vývoje postav se mi zdál příliš jednoduchý, počet speciálních dovedností různých povolání taky příliš neoslní.
Nelíbila se mi "konzoloidnost" hry, mám tím na mysli třeba to, jak jsou zvýrazněni nepřátelé a jak je zvýrazněno těch pár skříní/beden, co se ve hře dají použít, případně těch pár barelů, co se dají rozstřelit. Nepříjemně mě to rušilo a vyzdvihovalo "chudost" prosředí, co se interaktivity týče. S tím souvisí to, že předměty z nepřátel nevypadávají, nepřátele o předměty ručně neobíráte, po zabití nepřítele prostě vyskočí okýnko "získán předmět bla-bla-bla". Podle mě až příliš zjednodušené.
Co se dál týče předmětů, hra nabízí pouze zbraně, brnění a jejich vylepšení. To se mi zdá celkem skromné, nabídka jak z nějaké střílečky. A aby to nebylo málo, všechny vypadají stejně, mění se maximálně textura a jejich parametry. S tím, jak se vám zvyšuje level, nacházíte stále skoro stejné věci, jenom vždy "lepší model" - nepatrně vylepšený. Nikdy se nestane, že by z nějakého bosse vypadla zajímavá, ultimátní zbraň, nebo že byste něco podobného dostali za splnění questu.
Líbilo se mi hodnocení hráčova chování (ochránce/odpadlík), bohužel jsem si nevšiml, že by to nějak ovlivňovalo další průběh hry.
Určitě bych zmínil propracovanou encyklopedii postupně odhalující reálie herního světa.
Grafika je pěkná, rozhovory diky skvělému zpracování obličejů a rozostřenému pozadí vypadají trochu jako z CGI filmu :) jenom jsem měl trochu problémy se stíny, částečné řešení formou úpravy konfiguračních souborů třeba zde, chyběl mi antialiasing přímo ve hře, po vnucení z ovladačů grafické karty stejně nefungoval úplně ideálně. Nelíbil se mi šum uměle přidávaný do obrazu, ale ten není problém vypnout :)
Pro: příběh a jeho prezentace, velkolepost, filmovost, encyklopedie
Proti: vývoj postav, inventář a předměty obecně, konzoloidnost
Assassin's Creed
Pro: příběh, grafika, pohyb městem, skrytá čepel :)
Proti: to samé stále dokola
The Thing
Arx Fatalis
Pro: příběh, způsob sesílání kouzel
Proti: nepříliš foolproof :) (viz spoiler)
Half-Life 2: Lost Coast
Fahrenheit
Pro: první polovina hry
Proti: druhá polovina hry
BioShock
Pro: příběh, atmosféra, grafika, zvuk, hudba
Proti: chabý pokus o rpg prvky
Crysis Warhead
Pro: na slušném stroji audiovizuální hody, jízda vznášedlem po zamrzlém moři
Proti: příběh, pár drobných nesrovnalostí v českém překladu
Call of Duty 4: Modern Warfare
Pro: ztvárnění fiktivního aktuálního válečného konfliktu, Černobyl, hudba, psi :)
Proti: nic co bych chtěl vyzdvihnout, ale pár nedostatků bylo
Etherlords II
Druhý díl se od prvního svou koncepcí celkem liší, s HOMAM bych ho už moc nesrovnával. Souboje ne-nepodobné MTG zůstaly, ale po světě nyní cestujete s jedním hrdinou, neobsazujete žádná města... hra už je "jenom" rpg se silným, zajímavě propleteným příběhem, na který budete mít možnost nahlédnout z pohledu několika zůčastněných stran.
Portal
bonus na závěr: http://www.youtube.com/watch?v=VZ6BEPIP22c :)
Pro: originalita
Proti: krátká herní doba?
Pro: Poučení se z chyb prvního dílu, hudba
Proti: Čekání na další díl, proč Ezio nenamáčel pírka do krve obětí jako Altair?