Dnes již legendární tahová strategie, tentokrát v pátem dílu. Ten byl v několika ohledech přelomový. Kromě toho, že jej již nevyvíjelo New World Computing, ale ruští Nival Interactive (tvůrci též výborných
Etherlords), hra kompletně přešla do 3D podoby. Těchto dvou skutečností se fanoušci obávali asi nejvíce. Obavy se nakonec ale ukázaly liché.
Heroes of Might and Magic V byla hra, která hrdě kráčela ve stopách svých předchůdců. Je pravda, že po
čtvrtém dílu se hra spíše herním mechanismem vrací zpět k
třetímu, ale obecně je to považováno za správný krok. Jsou to prostě staří dobří HoM&M.
Psát sem princip hry je jako nošení dříví do lesa, tak jenom ve zkratce. Hra v sobě kombinuje budovatelskou strategii s tahovými boji, vše přitom okořeněné RPG prvky. Takže si stavíte své město (s pevně danou pozicí na mapě), hledáte doly, které vám následně dávají tolik potřebné suroviny a stavíte si armádu. Jelikož váš protivník dělá veskrze to samé, je pouze otázka času, jak dlouho bude trvat než dojde ke střetu. Boje se následně odehrávají na šachovnicovém poli. Váš hrdina, který si ve městech najímá jednotky pro boj, poté po bojích (a nejenom po nich) získává zkušenosti, které následně hráč rozděluje mezi jednotlivé schopnosti a podschopnosti. Po určitě době je z hrdiny zabiják první kategorie a i jeho armáda již neobsahuje pouze pár jednotek které někde posbíral, ale je složená z pečlivě vybraných stovek jednotek.
Ke hře vyšly dva datadisky -
Hammers of Fate, vyžadující ke spuštění základní hru, přidávající nový národ trpaslíků, i kampaň a stand-alone
Tribes of the East, přidávající nový národ skřetů a opět novou kampaň.
Pro: herní principy, města, datadisky, duely, hrdinové a vše s nim související
Proti: grafika, některé jednotky, bitvy