Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Heroes of Might and Magic V

76
305 hodnocení Platformy
Žánr:
strategie > tahová strategie *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
16.05.2006 PC
Vývojáři:
Nival Interactive
Oficiální stránky:
https://web.archive.org/web/20130516012844…
Dnes již legendární tahová strategie, tentokrát v pátem dílu. Ten byl v několika ohledech přelomový. Kromě toho, že jej již nevyvíjelo New World Computing, ale ruští Nival Interactive (tvůrci též výborných Etherlords), hra kompletně přešla do 3D podoby. Těchto dvou skutečností se fanoušci obávali asi nejvíce. Obavy se nakonec ale ukázaly liché.

Heroes of Might and Magic V byla hra, která hrdě kráčela ve stopách svých předchůdců. Je pravda, že po čtvrtém dílu se hra spíše herním mechanismem vrací zpět k třetímu, ale obecně je to považováno za správný krok. Jsou to prostě staří dobří HoM&M.

Psát sem princip hry je jako nošení dříví do lesa, tak jenom ve zkratce. Hra v sobě kombinuje budovatelskou strategii s tahovými boji, vše přitom okořeněné RPG prvky. Takže si stavíte své město (s pevně danou pozicí na mapě), hledáte doly, které vám následně dávají tolik potřebné suroviny a stavíte si armádu. Jelikož váš protivník dělá veskrze to samé, je pouze otázka času, jak dlouho bude trvat než dojde ke střetu. Boje se následně odehrávají na šachovnicovém poli. Váš hrdina, který si ve městech najímá jednotky pro boj, poté po bojích (a nejenom po nich) získává zkušenosti, které následně hráč rozděluje mezi jednotlivé schopnosti a podschopnosti. Po určitě době je z hrdiny zabiják první kategorie a i jeho armáda již neobsahuje pouze pár jednotek které někde posbíral, ale je složená z pečlivě vybraných stovek jednotek.

Ke hře vyšly dva datadisky - Hammers of Fate, vyžadující ke spuštění základní hru, přidávající nový národ trpaslíků, i kampaň a stand-alone Tribes of the East, přidávající nový národ skřetů a opět novou kampaň.


Poslední diskuzní příspěvek

Pls help... Pamatuje nekdo jmeno toho tajnyho levelu v Tribes? Muselo se jít do složky a tam to samostatně otevřít. Byly tam ostrovy a taková…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Jak jsem již zmínil v komentáři ke čtvrtému dílu, Heroes of Might and Magic V mi v mnoha ohledech připomíná moji oblíbenou a nedotknutelnou "trojku". Například v plné parádě se zde vrací možnost povyšování základních jednotek a třeba hrdina už je v bitvě zase pouze sám bez svých kolegů, přímo se jí neúčastní a nelze na něj tedy ani útočit. Jaká úleva. Líbí se mi u něj především nová a dle mého názoru ideální možnost výběru mezi použitím kouzla nebo samostaným útokem. Na dovednosti, systém povyšování a popisky nemohu říci ani půl slova.

Hra z pohledu procházení mapy, tedy obsazování měst, sbírání surovin a válčení s nepřáteli, mi připadá zpracovaná velmi dobře, vše je přehledné a i když třeba zrovna nevím, co jsem sebral díky oddálení pohledu, ikonka a dostatečně velký a barevný nápis mi to ihned připomene. No problem.

Města samotná na mě působí epicky už jen kvůli tomu jejich otáčení se kolem své osy, design se ve většině případů velice povedl, je jich dostatek a jediný problém bych zde mohl mít s hudebním podkresem, který už rozhodně není tak úderný a návykový jako v předchozích dílech. Na jednotky si musí udělat názor každý sám. Já osobně s nimi problém nemám, pouze v několika případech bych možná zvolil jinou alternativu, ale jak říkám, za mě celkově v pořádku.

Zatím to dle popsaného textu vypadá snově, ale i zde se samozřejmě něco najde. Největší problém mám osobně s grafikou a 3D zpracováním. Přes toto se prostě nějak nemohu přenést. Na samotné herní mapce pohybujíc se s hrdinou koňmo ještě pal to čert, ale co se týče bitev nebo in-game filmečků, to opravdu nezvládám. Na bitevním poli si nejsem schopný nastavit ideální pohled a v případě, že máme s nepřítelem oba dva plný stav jednotek a do toho ještě kouzlíme, vše mi splývá dohromady. Jen pro přesnost, žádnou oční vadu zatím nemám. Krom toho, některé jednotky jsou vyloženě přezdobené/překombinované a v určitých momentech působí spíše směšně než třeba strašidelně.

Každopádně velký palec nahoru za možnost samostatných duelů, těch jsem se kdysi s kamarády nahrál pomalu více než samotné hry a za povedené datadisky Heroes of Might and Magic V: Hammers of Fate a Heroes of Might and Magic V: Tribes of the East, přidávající mimojiné i nové frakce. 80%.

Pro: herní principy, města, datadisky, duely, hrdinové a vše s nim související

Proti: grafika, některé jednotky, bitvy

+21
  • PC 80
Pátý díl Heroesů jsem si sehnal s troškou zvědavosti - jednak proto, že jsem pětku nikdy nehrál a netušil jak mě bude bavit, jednak jestli ji vůbec na své staré šunce rozjedu. Kupodivu jsem hru rozjel bez problémů a jaká byla? Inu tradiční Heroes se vším dobrým i špatným.

Tak především - vizuální stránka je parádní. Tentokrát jsme ve 3D, ať už mapa průzkumu či bojiště. Znamená to, že kameru můžete zoomovat, otáčet, naklánět a můžete koukat jednotkám až pod nos a nebo si nastavit pohled, aby to vypadalo víceméně jako předchozí díly. Bez otáčení Vám ale občas uniknou předměty či skryté jednotky. Úžasné jsou animace jednotlivých potvor, jejich vzájemné souboje, vítězné pokřiky, zoomování na povedené zásahy a další chuťovky.

Samozřejmě parádní je i intro, o něco hůř dopadly enginové animace, které doprovázejí zbytek hry. Postavy pronáší dramatické proslovy, akorát při nich nehýbou pusou a neustále máchají meči/staffkami/luky a vyvolávají kouzla - zřejmě aby dodali svým slovům ještě větší dramatičnost. Připadal jsem si jako ve špatném divadle a dost mi to kazilo prožitek z jinak výborného příběhu. Samozřejmě nechybí skvělá hudba a kupodivu výborný dabing.

Jak jsem říkal, příběh je vynikající. Tak jako v předchozích dílech, i tady v šesti kampaních šest národů, ale tentokrát je to vše provázané a to skoro s epičností Warcraft 3. Jsme v novém světě Ashanu, kde se Gryfí říše (lidé) dostala pod útok démonů. Král Nikolaj odjíždí do války a jeho královna Isabela nechce stát bokem a vydává se mu pomoc. SPOILERY! Na konci první kampaně přichází zvrat, když Nikolaje zabije vojevůdce démonů Agrael. A právě za něj začínáte kampaň druhou - Agrael štvaný gryfími rytíři, zrazený vládcem démonů postupně nachází pravý cíl své cesty. KONEC SPOILERU. Víc nebudu prozrazovat, jen že do děje postupně vstoupí nekromanté, temní elfové, elfové a mágové, přičemž v poslední epické kampani se potkávají prakticky všichni hrdinové. O to více zamrzí jeden trapný zvrat Agrael/Raegal - opravdu mi to nemělo dojít? a nedořešený konec Kha Beleth asi přežije, Isabela je posedlá. Asi bych musel dojet i datadisky, ale na to už nemám sílu, radši mrknu na jejich příběh na youtube.

Ona ta hra je obrovská a úmorná. I když hrajete každý den pomalu od rána do noci, jen tak se na outro (mizerné a kraťoučké) nepodíváte. Samozřejmě je parádní, jinak bych u ni nevydržel. Většina změn ze 4 dílů je pryč. Žádní samostatní hrdinové, volně se potulující jednotky, košatý strom skillů, příklon k RPG. Co zůstalo je inventář hrdiny, výběr z různých specializací. Zůstaly i "chodící" mise bez stavění, které jsou rozporuplné. Pokud máte správnou rasu, jsou to orgie taktiky, ale pokud ne, promění se v noční můru. Občas narazíte na někoho, koho v rámci příběhu nemáte porazit, či před ním musíte rovnou prchat.

Změnilo se stavění, kdy stavíte podle určité stromu budov, občas je trošku problém zjistit, co vlastně stavět, abych dostal kýženou budovu. 3D města jsou kouzelná, ale najít v nich něco je kumšt, naštěstí vše řeší přehledné ikonky.

A vrátila se trochu i obtížnost. Nepřátelé opět rushují a obsazují co mohou, občas Vás zaskočí desetinásobnou přesilou (zvlášť u chodících misí je to chuťovka). Ne naštěstí to není tak obtížné jako první tři díly. Mise jsou občas malé, občas normální, ale většinou úmorně obrovské, navíc ještě s podzemím - k některým sednete a za 10 hodin máte vyhráno! A to jich je 30 - což mi připomnělo, proč hraju radši ty adventury, ty nežerou tolik času. Narazil jsem i na chuťovky typu nepřátelé kradnoucí lodě - pokud se Vám to stane na ostrůvku, jste v prdeli a jeden bug, kdy hrdinka, která měla zaútočit zůstala na území kam jsem nesměl vkročit a já musel hrát znovu.

A co jednotky? V podstatě klasika. Díky bohu si už nemusíte vybírat kterou chcete, jinak platí, že nejlepší jsou střelecké, pak ty co daleko doletí a nejvíce na houby jsou chodící, protože nikam nedolezou. Spousta jednotek má nějaké speciální schopnosti, různá kouzla (které jsou mimochodem v pátém díle neskutečně slabá) a záleží fakt od kusu.

Lidé - taková klasika. Pomalé brance a pěšáky naštěstí zastoupí střílející kušiníci a kněží, doplnění rychlými gryfy, paladiny a brutálním létajícím andělem.

Démoni - i tady nebyl problém. Rarášci jsou sice k ničemu a většina dalších jsou variace na různé běhající a drápající potvory (naštěstí celkem rychlé). Ale je tu střílející sukuba, který ve vylepšené verzi zasáhne více cílů, kouzlící pekelný pán a teleportující se ďábel.

Nekromanti se povedli. Kostlivci ve vylepšené verzi střílí, duchové se odhmotňují, takže půlka zásahů se jich netýká, upíří vysávají životy, lichové jsou mocní střelci a nad tím vším kralují silné přízraky a přízrační draci. Navíc s dobrou nekromancií oživujete spoustu padlých jednotek.

Temní elfové mi dali trošku zabrat. Vrahové střílí otrávené šipky, ale jsou slabí. Fúrie zaútočí a zase se vrátí, ale je terčem všech útoků. Kerberové a hydry jsou pomalí. Naštěstí je tu jakási domina s bičem co střílí, rychlí jezdci a především černí draci.

Elfové jsou naprosto bez problémů. Rychlopalní lučištníci a druidi se správnou schopností začnou pálit ještě před začátkem boje, druidi navíc kouzlí. Jednorožci jsou rychlí a silní, entové pomalí, ale vydrží a uberou no a ještě je tu solidní válečník a smaragdový drak.

Největším průserem jsou tak mágové. Z mušket střílející gremlini jsou slaboučtí, sochy chrličů špatný vtip, golemové se nedostanou na řadu a jsou pomalí, džinové už nestřílí a nic nevydrží, rakashe (??) pomalé, mágové střelbou pozabíjí spíše vlastní a dokonce ani ti ultimátní titáni to úplně nezachrání. Navíc s mágem většinou nemáte přístup k vlastnímu hradu, takže používáte co jde.

Každopádně přes mé remcání jsou to pořád staří dobří Heroesi, ke kterým sednete a neodejdete, než dohrajete misi, nebo Vám začne hlava padat na klávesnici. Což potvrzuje můj koment psaný v pět ráno, takže dobrou noc a já jdu spát :)

Pro: Výborný prolínající se příběh, parádní přechod do 3D grafiky, spousta zajímavých jednotek, stará dobrá hratelnost.

Proti: Opět občas nefér obtížnost a úmorně obrovské mapy.

+18
  • PC 90
Na túto hru som sa veľmi tešil pretože to mal byť môj prvý diel známej série Heroes of Might and Magic a takisto pretože som predtým nikdy nehral žiadnu ťahovú stratégiu. Najprv, keď som ju videl hrať u kamaráta sa mi veľmi zapáčila a tak som si ju od neho požičal. Keď som začal hrať kampaň, tak ma ihneď chytila a už nepustila. Hlavne príbeh ma hneď lapil a tiahol celú hru. No, keďže som vtedy ešte nepoznal príbeh starších dielov HoMaM tak som bol neskôr prekvapený, keď som zistil že príbeh nemá nič spoločné s príbehom zo starších hier zo sveta MaM (dozvedel som sa to asi v štvrtine hry). Ale to mi samozrejme nevadilo, keďže som staršie diely nehral. V hre sa mi od začiatku páčilo takmer všetko: vylepšovanie jednotiek, miest, hrdinov, polovičná účasť hrdinov v boji, súboje... Nepáčila sa mi hlavne občasná neprehľadnosť 3D prostredia, hlavne dungeony boli občas tak neprehľadné, že som si ani nevšimol cestu v rohu. Takisto sa mi nepáčili občasné dlhé ťahy protivníkov ( hlavne v poslednej misií za elfov, tam to bolo veľmi otravné). Hudba bola veľmi dobrá. Grafika bola tiež na svoju dobu slušná a prepracovaná, mestá a prostredie vyzerali nádherne. Hardwarová náročnosť nie je veľmi vysoká. Systém vylepšovania hrdinov je dosť prepracovaný, sú tam štyri druhy mágie: svetla, temnoty, privolávania a ničenia, je tam hromada kúziel a predmetov. V hre je sedem miest: Azyl ( pešiaci, sedliaci...) Peklo ( démoni) Nekropola ( kostlivci, zombie, lichovia...) Kobka (temný elfovia...) Hvozd (elfovia, enti...) Akadémia (mágovia, džinovia...)
Na záver by som už len zhrnul, že HoMaM 5 je veľmi dobrá hra. Odporúčam pre všetkých fanúšikov tzv. ťahových stratégií.

Pro: príbeh, hudba, hrdinovia, mestá, jednotky

Proti: občas neprehladnosť 3D prostredia, niekoho nepoteší, že to nenadväzuje na staršie diely HoMaM

+15 +16 −1
  • PC 90
Na pátý díl Heroes jsem se nijak zvlášť netěšil. Jednak moje chuť po dalších dílech opadla po nezáživné čtyřce a jednak jsem se bál přechodu do 3D, který ne každou sérii dokázal zlepšit. Vývojáři z Nivalu ale dokázali, že prostě umí a naservírovali nám tak parádní kousek, že ještě teď doháním spánkový deficit. Tahle hra je prostě nářez, který stejně jako předchozí dva díly ještě podtrhuje existence dvou neméně skvělých datadisků. Graficky je hra excelentní, nikdy bych neřekl, že přechodem na třetí rozměr bude zachován takový cit pro detail, ale některé mapy vypadají skutečně úchvatně. Hratelnost se vrátila ke kořenům třetího dílu, což v kombinaci s novým příběhem a parádní hratelností opět zapůsobilo nejlépe, jak to jen šlo. Výtku bych snad jen měl k dungeonům, které mě graficky moc nechytly a hlavně byly v některých místech nepřehledné, takže "že támhle za tou skálou vede ještě cesta dál" jsem zjistil až ve chvíli, kdy od tamtud vyjel cizí hrdina a zabral mi vše, co mu stálo v cestě (znáte to, takoví ti šmejdi, co s sebou tahají jednoho skeletona, ale musíte se kvůli nim vrátit nebo vám seberou půlku mapy). Hardwarová náročnost nebyla nijak hrozná, ale jak psal Zephyr níže, občas se objevila neoptimalizovanost (já to pozoroval ve chvílích, kdz už jsem byl na mapě dlouho, takže jsem musel hru vypnout a zapnout).

Pro: Parádní grafika, systém se opět vrátil ke trojce, megazávislácká hratelnost je zpět.

Proti: Místy nepřehledné podzemí, chvílemi neoptimalizované.

+14 +17 −3
  • PC 55
Když jsem před lety četl, že 3DO ukončilo svou činnost a dává k dispozici všechna práva na své hry, věděl jsem, že právě skončila jedna slavná etapa a s ní i mé nejmilovanější série Might&Magic a Heroes of M&M.
U HoMaM IV jsem vážně brečel, když jsem viděl, co odchod John Van Caneghama s hrou udělal a u HoMaM V jsem zase řval vztekem beznaděje, protože jsem alespoň v koutku své mysli doufal, že se Ubisoftu podaří najít vývojáře, kteří ducha těchto her uchovají. Bohužel, opak se stal pravdou.

Kdyby se tato hra jinak jmenovala a nechtěla by mít nic společného se sérií Heroes, možná bych jí i 90% udělil, protože jde jinak o docela dobrou hru. Technickým zpracováním je na tom velmi dobře, zejména grafika herní mapy je vážně okouzlující a nevadí tomu ani občasné hledání cesty nebo předmětů, nešikovně ukrytých za enviromenty. U grafického námětu měst mám sice pocit, že se vývojáři moc koukali na filmy LoTR, ale pokud neměli dostatek svých vlastních nápadů, nemůžu jim to mít za zlé. Jednotky jsou také vcelku zdařilé, až na některé typy, jakou jsou zejména manga elfové, kteří měli zůstat někde v Japonsku a nelézt do hry pro euroamerické publikum. Jako velký skok zpět bylo opětovné snížení počtu hradů z 9 v HoMaM 3 na 6. Navíc když u Sylvanů a Warlocků je až moc humanoidních elfů ve zbrani na úkor bestií. Také se musím zmínit o dojmu z nesmírně vleklé hry, která mě přepadla už u HoMaM IV a pětka jde ve stejných šlépějích. V prvních třech dílech hra odsejpá úplně sama a člověk ani neregistruje, že hraje již několikátý měsíc.

Boje se mi zdají trochu chaotičtější, než v předchozích dílech a možná pozbyly i trochu taktičnosti, protože na čtvercově rozloženém bojišti se už nedá tolik manévrovat, jako na klasické hexa mapě. Nepřímé zapojení hrdinů do bitvy je na druhou stranu lepší, než přímá účast v HoMaM IV. Takže po strohé hratelnostní stránce bychom měli těch 50%, které tvoří tuto hru, plus 5% za snahu o zachování série.

Další kapitola, stejně nezastupitelná, jako zpracování a hratelnost, je hlavní příběh a kampaně, které tvořily v této sérii nedílnou a jednu z hlavních součástí celého M&M universa a jednoznačně musím říct, že v této hře to je tragédie. Jediný odkaz na příběhy z Enrothu a Erathie je v podstatě mladý král Nikolaj, který by měl být oním Nikolajem, synem Rolanda a Kateřiny, nic víc. Jakákoliv snaha o navázání na tuto složku hry prostě nebyla a to je pro mě největší kámen úrazu.

Po odehrání všech kampaní jsem hru uložil do dřevěné truhličky, alespoň z piety nad předešlými díly jsem si koupil Sběratelskou edici a už více se k ní nikdy nevrátím. Jednou bych si přál zažít stejné nadšení, jako u Heroes I-III a doufám, že mě to za tohoto života ještě potká.

Pro: grafika prostředí/měst, hudba, vývoj hrdinů a jejich zapojení v bitvách

Proti: příběh, kampaně, boje, vizáž některých jednotek, chybí duch předchozích her

+14 +26 −12