Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Han22

Han22

Martin Halilovič • 42 let • Brno (ČR - kraj Jihomoravský)

Komentář

Přejít na komentáře

Heroes of Might and Magic V

  • PC 80
Pátý díl Heroesů jsem si sehnal s troškou zvědavosti - jednak proto, že jsem pětku nikdy nehrál a netušil jak mě bude bavit, jednak jestli ji vůbec na své staré šunce rozjedu. Kupodivu jsem hru rozjel bez problémů a jaká byla? Inu tradiční Heroes se vším dobrým i špatným.

Tak především - vizuální stránka je parádní. Tentokrát jsme ve 3D, ať už mapa průzkumu či bojiště. Znamená to, že kameru můžete zoomovat, otáčet, naklánět a můžete koukat jednotkám až pod nos a nebo si nastavit pohled, aby to vypadalo víceméně jako předchozí díly. Bez otáčení Vám ale občas uniknou předměty či skryté jednotky. Úžasné jsou animace jednotlivých potvor, jejich vzájemné souboje, vítězné pokřiky, zoomování na povedené zásahy a další chuťovky.

Samozřejmě parádní je i intro, o něco hůř dopadly enginové animace, které doprovázejí zbytek hry. Postavy pronáší dramatické proslovy, akorát při nich nehýbou pusou a neustále máchají meči/staffkami/luky a vyvolávají kouzla - zřejmě aby dodali svým slovům ještě větší dramatičnost. Připadal jsem si jako ve špatném divadle a dost mi to kazilo prožitek z jinak výborného příběhu. Samozřejmě nechybí skvělá hudba a kupodivu výborný dabing.

Jak jsem říkal, příběh je vynikající. Tak jako v předchozích dílech, i tady v šesti kampaních šest národů, ale tentokrát je to vše provázané a to skoro s epičností Warcraft 3. Jsme v novém světě Ashanu, kde se Gryfí říše (lidé) dostala pod útok démonů. Král Nikolaj odjíždí do války a jeho královna Isabela nechce stát bokem a vydává se mu pomoc. SPOILERY! Na konci první kampaně přichází zvrat, když Nikolaje zabije vojevůdce démonů Agrael. A právě za něj začínáte kampaň druhou - Agrael štvaný gryfími rytíři, zrazený vládcem démonů postupně nachází pravý cíl své cesty. KONEC SPOILERU. Víc nebudu prozrazovat, jen že do děje postupně vstoupí nekromanté, temní elfové, elfové a mágové, přičemž v poslední epické kampani se potkávají prakticky všichni hrdinové. O to více zamrzí jeden trapný zvrat Agrael/Raegal - opravdu mi to nemělo dojít? a nedořešený konec Kha Beleth asi přežije, Isabela je posedlá. Asi bych musel dojet i datadisky, ale na to už nemám sílu, radši mrknu na jejich příběh na youtube.

Ona ta hra je obrovská a úmorná. I když hrajete každý den pomalu od rána do noci, jen tak se na outro (mizerné a kraťoučké) nepodíváte. Samozřejmě je parádní, jinak bych u ni nevydržel. Většina změn ze 4 dílů je pryč. Žádní samostatní hrdinové, volně se potulující jednotky, košatý strom skillů, příklon k RPG. Co zůstalo je inventář hrdiny, výběr z různých specializací. Zůstaly i "chodící" mise bez stavění, které jsou rozporuplné. Pokud máte správnou rasu, jsou to orgie taktiky, ale pokud ne, promění se v noční můru. Občas narazíte na někoho, koho v rámci příběhu nemáte porazit, či před ním musíte rovnou prchat.

Změnilo se stavění, kdy stavíte podle určité stromu budov, občas je trošku problém zjistit, co vlastně stavět, abych dostal kýženou budovu. 3D města jsou kouzelná, ale najít v nich něco je kumšt, naštěstí vše řeší přehledné ikonky.

A vrátila se trochu i obtížnost. Nepřátelé opět rushují a obsazují co mohou, občas Vás zaskočí desetinásobnou přesilou (zvlášť u chodících misí je to chuťovka). Ne naštěstí to není tak obtížné jako první tři díly. Mise jsou občas malé, občas normální, ale většinou úmorně obrovské, navíc ještě s podzemím - k některým sednete a za 10 hodin máte vyhráno! A to jich je 30 - což mi připomnělo, proč hraju radši ty adventury, ty nežerou tolik času. Narazil jsem i na chuťovky typu nepřátelé kradnoucí lodě - pokud se Vám to stane na ostrůvku, jste v prdeli a jeden bug, kdy hrdinka, která měla zaútočit zůstala na území kam jsem nesměl vkročit a já musel hrát znovu.

A co jednotky? V podstatě klasika. Díky bohu si už nemusíte vybírat kterou chcete, jinak platí, že nejlepší jsou střelecké, pak ty co daleko doletí a nejvíce na houby jsou chodící, protože nikam nedolezou. Spousta jednotek má nějaké speciální schopnosti, různá kouzla (které jsou mimochodem v pátém díle neskutečně slabá) a záleží fakt od kusu.

Lidé - taková klasika. Pomalé brance a pěšáky naštěstí zastoupí střílející kušiníci a kněží, doplnění rychlými gryfy, paladiny a brutálním létajícím andělem.

Démoni - i tady nebyl problém. Rarášci jsou sice k ničemu a většina dalších jsou variace na různé běhající a drápající potvory (naštěstí celkem rychlé). Ale je tu střílející sukuba, který ve vylepšené verzi zasáhne více cílů, kouzlící pekelný pán a teleportující se ďábel.

Nekromanti se povedli. Kostlivci ve vylepšené verzi střílí, duchové se odhmotňují, takže půlka zásahů se jich netýká, upíří vysávají životy, lichové jsou mocní střelci a nad tím vším kralují silné přízraky a přízrační draci. Navíc s dobrou nekromancií oživujete spoustu padlých jednotek.

Temní elfové mi dali trošku zabrat. Vrahové střílí otrávené šipky, ale jsou slabí. Fúrie zaútočí a zase se vrátí, ale je terčem všech útoků. Kerberové a hydry jsou pomalí. Naštěstí je tu jakási domina s bičem co střílí, rychlí jezdci a především černí draci.

Elfové jsou naprosto bez problémů. Rychlopalní lučištníci a druidi se správnou schopností začnou pálit ještě před začátkem boje, druidi navíc kouzlí. Jednorožci jsou rychlí a silní, entové pomalí, ale vydrží a uberou no a ještě je tu solidní válečník a smaragdový drak.

Největším průserem jsou tak mágové. Z mušket střílející gremlini jsou slaboučtí, sochy chrličů špatný vtip, golemové se nedostanou na řadu a jsou pomalí, džinové už nestřílí a nic nevydrží, rakashe (??) pomalé, mágové střelbou pozabíjí spíše vlastní a dokonce ani ti ultimátní titáni to úplně nezachrání. Navíc s mágem většinou nemáte přístup k vlastnímu hradu, takže používáte co jde.

Každopádně přes mé remcání jsou to pořád staří dobří Heroesi, ke kterým sednete a neodejdete, než dohrajete misi, nebo Vám začne hlava padat na klávesnici. Což potvrzuje můj koment psaný v pět ráno, takže dobrou noc a já jdu spát :)

Pro: Výborný prolínající se příběh, parádní přechod do 3D grafiky, spousta zajímavých jednotek, stará dobrá hratelnost.

Proti: Opět občas nefér obtížnost a úmorně obrovské mapy.

+20