Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Jak jsem již zmínil v komentáři ke čtvrtému dílu, Heroes of Might and Magic V mi v mnoha ohledech připomíná moji oblíbenou a nedotknutelnou "trojku". Například v plné parádě se zde vrací možnost povyšování základních jednotek a třeba hrdina už je v bitvě zase pouze sám bez svých kolegů, přímo se jí neúčastní a nelze na něj tedy ani útočit. Jaká úleva. Líbí se mi u něj především nová a dle mého názoru ideální možnost výběru mezi použitím kouzla nebo samostaným útokem. Na dovednosti, systém povyšování a popisky nemohu říci ani půl slova.

Hra z pohledu procházení mapy, tedy obsazování měst, sbírání surovin a válčení s nepřáteli, mi připadá zpracovaná velmi dobře, vše je přehledné a i když třeba zrovna nevím, co jsem sebral díky oddálení pohledu, ikonka a dostatečně velký a barevný nápis mi to ihned připomene. No problem.

Města samotná na mě působí epicky už jen kvůli tomu jejich otáčení se kolem své osy, design se ve většině případů velice povedl, je jich dostatek a jediný problém bych zde mohl mít s hudebním podkresem, který už rozhodně není tak úderný a návykový jako v předchozích dílech. Na jednotky si musí udělat názor každý sám. Já osobně s nimi problém nemám, pouze v několika případech bych možná zvolil jinou alternativu, ale jak říkám, za mě celkově v pořádku.

Zatím to dle popsaného textu vypadá snově, ale i zde se samozřejmě něco najde. Největší problém mám osobně s grafikou a 3D zpracováním. Přes toto se prostě nějak nemohu přenést. Na samotné herní mapce pohybujíc se s hrdinou koňmo ještě pal to čert, ale co se týče bitev nebo in-game filmečků, to opravdu nezvládám. Na bitevním poli si nejsem schopný nastavit ideální pohled a v případě, že máme s nepřítelem oba dva plný stav jednotek a do toho ještě kouzlíme, vše mi splývá dohromady. Jen pro přesnost, žádnou oční vadu zatím nemám. Krom toho, některé jednotky jsou vyloženě přezdobené/překombinované a v určitých momentech působí spíše směšně než třeba strašidelně.

Každopádně velký palec nahoru za možnost samostatných duelů, těch jsem se kdysi s kamarády nahrál pomalu více než samotné hry a za povedené datadisky Heroes of Might and Magic V: Hammers of Fate a Heroes of Might and Magic V: Tribes of the East, přidávající mimojiné i nové frakce. 80%.

Pro: herní principy, města, datadisky, duely, hrdinové a vše s nim související

Proti: grafika, některé jednotky, bitvy

+22
  • PC 75
Heroes V budu už do konce života vnímat jako ty nový Heroes. Vyšli totiž přesně v době, kdy jsem začal být starý, tzn. v 17 letech. Od té doby je pro mě všechno nové, a předtím jsou ty věci starý.

To má za následek, že jsem je dohrál až dneska, konečně. A to považuji Heroes za svojí nejoblíbenější sérii vůbec. Pokus o první dohrání byl už dávno, ale nějak se mi nepodařilo dokončit poslední kampaň a na hru jsem zanevřel. Vrátil jsem se k ní nedávno, rozhodnut si to dát znova, plus dokončit i všechny single mapy se scénářem. A těch 350 hodin, které jsem v Heroes V strávil, když jsem je dvakrát dohrával, mě trochu děsí (ale docela často jsem u toho usnul).

Svůj skill jsem za ta léta dost zlepšil, za což určitě vděčím H34Dovým videím. On sice točí videa o trojce, ale tohle je dost podobná hra. Dohrát to teď mi nečinilo sebemenší problém, a asi jsem si měl dát vyšší obtížnost (jenže já si nad normal nevěřil, když jsem to prve nedal).

Z prvních pěti dílů mám míň rád jen jedničku, protože tu jsem vlastně neměl rád nikdy (hlavně kvůli armageddonu a neexistenci dovedností). Ano, mám raději čtyřku než pětku, a to z jednoduchého důvodu, přišla s něčím jiným v hratelnosti, a i když tam byla spousta nedostatků, ty změny mě bavily.

Jenomže pak nastala představa, že každý další díl musí být návratem ke trojce, protože trojka je svatý grál a už to nesmí být jinak. A to mi přijde škoda. Zpětně viděno, tyhle neustálé návraty ke trojce (které probíhaly i v šestce a sedmičce a v onlinu) celou sérii v podstatě zabily. Je to jak stará dinosauří kapela, co se bojí hrát na koncertě nový písničky, a tak hraje furt dokola starý hity, až zjistí, že už vůbec nikoho nezajímá. To se přesně stalo celé sérii Heroes.

V pětce samozřejmě přibyl zásadní prvek 3D, který mě od začátku vytáčí, zároveň je ale důvodem, proč pětku respektuju. Je to díky tomu díl speciální a výjimečný a vypadá asi nejlépe ze všech.

Nejzásadnější změnou je přepracovaný systém dovedností, který je mnohem komplexnější a poněkud záhadný a bez návodu (skillwheel) prakticky nepochopitelný s návaznostmi, které člověk nemá šanci normálně postřehnout. Paradoxní je, když jsem se o ty speciální dovednosti snažil, byl jsem obvykle slabší, než když jsem se na to vykašlal a jel podle svých zaběhlých strategií.

Zásadní změnou je pojetí kampaní. Konečně je tady zajímavý příběh, že jsem byl zvědavý, co se bude dít dál. Je to výborně propletené. V rámci Heroes se mi tohle stalo vůbec poprvé. Renderované animace jsou fajn, bohužel zpracování in game animací je otřesné a gestikulace hlavních postav, které vůbec nesouvisí s tím, co zrovna říkají, moc nepomáhají vžití se do příběhu.

Co se týče samotných bojů, ty jsou skvělé. Už si ani nedovedu představit bojovat bez jasně daného pořadníku, bez všech těch informací, které jsou v pětce standardem. Snad poprvé se mi stala v Hereos ta iluze, že jsem opravdu vnímal tu válku a ty boje jako opravdové boje a ne jen jako figurky na šachovnici.

Zpracování hradů malinko dojíždí na 3D. Je to nepřehledné a dneska už vizuálně trochu rozpačité (hlavně Inferno).

Pátý díl je krom toho všeho také dost těžkopádný a zdlouhavý a vůbec neodsýpá. I když jsem si všechno zrychlil na maximum, než odehrál počítač, trvá to minutu, než proběhne souboj, je to mnoho minut. Heroes vždycky žrali strašně času, ale pětka je v tom snad nejhorší.

Musím se obšírněji dotknout hudby, jelikož hudba z téhle série rozhodně ovlivnila můj hudební a koneckonců i reálný život jako žádná jiná. Takže jestli vás hudba nezajímá, můžete přeskočit na poslední odstavec. V pátém díle hoši z Green Street Studios (předně Paul Romero a Rob King) zvolili zcela nový přístup, než ve všech předchozích dílech. V prvních čtyřech dílech se ani jednou nestalo, že by se nějaká melodie kdekoliv opakovala, nebyla nikde dokonce ani pozměněná. Každý track byl úplně jiný. Snad jen ve čtyřce se dala zpozorovat podobnost mezi jednou ze skladeb povrchu trávy a vody, ovšem to bylo z toho důvodu, že tyto tracky byly vykradené a pouze aranžersky doupravené. (a ano, melodie středověkého dies irae se občas v sérii vrací).

V pětce muzikanti vsadili v podstatě na 2 výrazné melodie, které donekonečna varírují a jsou protkány celou hrou. Zejména Paul Romero na tom ukazuje svojí skladatelskou genialitu, protože za pomocí dvou melodií vytvořil soundtrack o 51 položkách a přesto stojí 90 % skladeb za poslech, protože působí pokaždé jinak. Tyhle dvě melodie nehrají úplně pořád, v několika tracích nejsou, to člověk oslavuje šampaňským a člověk si od nich trochu odpočine (největší změnou je rozhodně hudba z města Sylvan). Stejná melodie dovede posloužit jak v Nekropoli tak v Haven, stačí jen změnit všechno ostatní (např. tempo, nástroje, tónorod atd.).

Na druhou stranu, když obvykle poslouchám hudbu ze série Heroes, z předchozích dílů musím sjet skoro vše, tady mi stačí skladba z města Haven a hudba z credits a menu a člověk slyšel v podstatě všechno a i na těchto tří tracích je slyšet, jak se to i tak opakuje.

Poprvé se také skladatelé vrátili (právě v titulkách) k melodii ze starých dílů, konkrétně z melodie z hradu Sorceres z dvojky, a tím tak v mých očích vytvořili hlavní téma série Heroes.

To vše má za následek na poměry Heroes nebývalou hudební jednotu, neboť předchozí díly byly trochu otravné tím, jak člověk poslouchal každé dvě sekundy úplně jinou skladbu. Ne že by tady zvolili adaptivní formát, systém přeskakování tracků je pořád jak ze začátku devadesátých let, ale vlastní hudba pomohla tomu, že to skoro zní, jako by hudba adaptivní byla.

Hudbu z pětek nepovažuji za nejlepší ze série, je ale svěžím novým přístupem, který oceňuji. Je to jediná Might and Magic hra od Ubisoftu, kde mám hudbu opravdu rád, ale zpětně to bylo poslední vzepětí. V šestém díle už bohužel spoustu skladeb složili jiní skladatelé a kouzlo se už úplně vytratilo.

Celkově je tak pětka dílem, který mě celkem bavil a respektuju ho. Přesto se na něj dívám skrz prsty, protože je to poprvé, co ze série cítím kalkul udělat prostě to, co bylo úspěšné, akorát v novém grafickém kabátku. Ve světě Heroes jsem strávil tolik času, že jsem jeden z těch, kteří už potřebují přecijenom více inovací, aby ho to opravdu bavilo hodně. Jsem zvědav, za jak dlouho zvládnu datadisky a další díly. Jestli vůbec někdy.

Pro: kampaň, 3D, boje, grafika, hudba, jiný systém dovedností

Proti: animace, 3D, zbytečně složitý systém dovedností, hudba by přecijenom mohla mít i více nápadů, těžkopádnost

+21
  • PC 80
Pátý díl Heroesů jsem si sehnal s troškou zvědavosti - jednak proto, že jsem pětku nikdy nehrál a netušil jak mě bude bavit, jednak jestli ji vůbec na své staré šunce rozjedu. Kupodivu jsem hru rozjel bez problémů a jaká byla? Inu tradiční Heroes se vším dobrým i špatným.

Tak především - vizuální stránka je parádní. Tentokrát jsme ve 3D, ať už mapa průzkumu či bojiště. Znamená to, že kameru můžete zoomovat, otáčet, naklánět a můžete koukat jednotkám až pod nos a nebo si nastavit pohled, aby to vypadalo víceméně jako předchozí díly. Bez otáčení Vám ale občas uniknou předměty či skryté jednotky. Úžasné jsou animace jednotlivých potvor, jejich vzájemné souboje, vítězné pokřiky, zoomování na povedené zásahy a další chuťovky.

Samozřejmě parádní je i intro, o něco hůř dopadly enginové animace, které doprovázejí zbytek hry. Postavy pronáší dramatické proslovy, akorát při nich nehýbou pusou a neustále máchají meči/staffkami/luky a vyvolávají kouzla - zřejmě aby dodali svým slovům ještě větší dramatičnost. Připadal jsem si jako ve špatném divadle a dost mi to kazilo prožitek z jinak výborného příběhu. Samozřejmě nechybí skvělá hudba a kupodivu výborný dabing.

Jak jsem říkal, příběh je vynikající. Tak jako v předchozích dílech, i tady v šesti kampaních šest národů, ale tentokrát je to vše provázané a to skoro s epičností Warcraft 3. Jsme v novém světě Ashanu, kde se Gryfí říše (lidé) dostala pod útok démonů. Král Nikolaj odjíždí do války a jeho královna Isabela nechce stát bokem a vydává se mu pomoc. SPOILERY! Na konci první kampaně přichází zvrat, když Nikolaje zabije vojevůdce démonů Agrael. A právě za něj začínáte kampaň druhou - Agrael štvaný gryfími rytíři, zrazený vládcem démonů postupně nachází pravý cíl své cesty. KONEC SPOILERU. Víc nebudu prozrazovat, jen že do děje postupně vstoupí nekromanté, temní elfové, elfové a mágové, přičemž v poslední epické kampani se potkávají prakticky všichni hrdinové. O to více zamrzí jeden trapný zvrat Agrael/Raegal - opravdu mi to nemělo dojít? a nedořešený konec Kha Beleth asi přežije, Isabela je posedlá. Asi bych musel dojet i datadisky, ale na to už nemám sílu, radši mrknu na jejich příběh na youtube.

Ona ta hra je obrovská a úmorná. I když hrajete každý den pomalu od rána do noci, jen tak se na outro (mizerné a kraťoučké) nepodíváte. Samozřejmě je parádní, jinak bych u ni nevydržel. Většina změn ze 4 dílů je pryč. Žádní samostatní hrdinové, volně se potulující jednotky, košatý strom skillů, příklon k RPG. Co zůstalo je inventář hrdiny, výběr z různých specializací. Zůstaly i "chodící" mise bez stavění, které jsou rozporuplné. Pokud máte správnou rasu, jsou to orgie taktiky, ale pokud ne, promění se v noční můru. Občas narazíte na někoho, koho v rámci příběhu nemáte porazit, či před ním musíte rovnou prchat.

Změnilo se stavění, kdy stavíte podle určité stromu budov, občas je trošku problém zjistit, co vlastně stavět, abych dostal kýženou budovu. 3D města jsou kouzelná, ale najít v nich něco je kumšt, naštěstí vše řeší přehledné ikonky.

A vrátila se trochu i obtížnost. Nepřátelé opět rushují a obsazují co mohou, občas Vás zaskočí desetinásobnou přesilou (zvlášť u chodících misí je to chuťovka). Ne naštěstí to není tak obtížné jako první tři díly. Mise jsou občas malé, občas normální, ale většinou úmorně obrovské, navíc ještě s podzemím - k některým sednete a za 10 hodin máte vyhráno! A to jich je 30 - což mi připomnělo, proč hraju radši ty adventury, ty nežerou tolik času. Narazil jsem i na chuťovky typu nepřátelé kradnoucí lodě - pokud se Vám to stane na ostrůvku, jste v prdeli a jeden bug, kdy hrdinka, která měla zaútočit zůstala na území kam jsem nesměl vkročit a já musel hrát znovu.

A co jednotky? V podstatě klasika. Díky bohu si už nemusíte vybírat kterou chcete, jinak platí, že nejlepší jsou střelecké, pak ty co daleko doletí a nejvíce na houby jsou chodící, protože nikam nedolezou. Spousta jednotek má nějaké speciální schopnosti, různá kouzla (které jsou mimochodem v pátém díle neskutečně slabá) a záleží fakt od kusu.

Lidé - taková klasika. Pomalé brance a pěšáky naštěstí zastoupí střílející kušiníci a kněží, doplnění rychlými gryfy, paladiny a brutálním létajícím andělem.

Démoni - i tady nebyl problém. Rarášci jsou sice k ničemu a většina dalších jsou variace na různé běhající a drápající potvory (naštěstí celkem rychlé). Ale je tu střílející sukuba, který ve vylepšené verzi zasáhne více cílů, kouzlící pekelný pán a teleportující se ďábel.

Nekromanti se povedli. Kostlivci ve vylepšené verzi střílí, duchové se odhmotňují, takže půlka zásahů se jich netýká, upíří vysávají životy, lichové jsou mocní střelci a nad tím vším kralují silné přízraky a přízrační draci. Navíc s dobrou nekromancií oživujete spoustu padlých jednotek.

Temní elfové mi dali trošku zabrat. Vrahové střílí otrávené šipky, ale jsou slabí. Fúrie zaútočí a zase se vrátí, ale je terčem všech útoků. Kerberové a hydry jsou pomalí. Naštěstí je tu jakási domina s bičem co střílí, rychlí jezdci a především černí draci.

Elfové jsou naprosto bez problémů. Rychlopalní lučištníci a druidi se správnou schopností začnou pálit ještě před začátkem boje, druidi navíc kouzlí. Jednorožci jsou rychlí a silní, entové pomalí, ale vydrží a uberou no a ještě je tu solidní válečník a smaragdový drak.

Největším průserem jsou tak mágové. Z mušket střílející gremlini jsou slaboučtí, sochy chrličů špatný vtip, golemové se nedostanou na řadu a jsou pomalí, džinové už nestřílí a nic nevydrží, rakashe (??) pomalé, mágové střelbou pozabíjí spíše vlastní a dokonce ani ti ultimátní titáni to úplně nezachrání. Navíc s mágem většinou nemáte přístup k vlastnímu hradu, takže používáte co jde.

Každopádně přes mé remcání jsou to pořád staří dobří Heroesi, ke kterým sednete a neodejdete, než dohrajete misi, nebo Vám začne hlava padat na klávesnici. Což potvrzuje můj koment psaný v pět ráno, takže dobrou noc a já jdu spát :)

Pro: Výborný prolínající se příběh, parádní přechod do 3D grafiky, spousta zajímavých jednotek, stará dobrá hratelnost.

Proti: Opět občas nefér obtížnost a úmorně obrovské mapy.

+20
  • PC 90
Na túto hru som sa veľmi tešil pretože to mal byť môj prvý diel známej série Heroes of Might and Magic a takisto pretože som predtým nikdy nehral žiadnu ťahovú stratégiu. Najprv, keď som ju videl hrať u kamaráta sa mi veľmi zapáčila a tak som si ju od neho požičal. Keď som začal hrať kampaň, tak ma ihneď chytila a už nepustila. Hlavne príbeh ma hneď lapil a tiahol celú hru. No, keďže som vtedy ešte nepoznal príbeh starších dielov HoMaM tak som bol neskôr prekvapený, keď som zistil že príbeh nemá nič spoločné s príbehom zo starších hier zo sveta MaM (dozvedel som sa to asi v štvrtine hry). Ale to mi samozrejme nevadilo, keďže som staršie diely nehral. V hre sa mi od začiatku páčilo takmer všetko: vylepšovanie jednotiek, miest, hrdinov, polovičná účasť hrdinov v boji, súboje... Nepáčila sa mi hlavne občasná neprehľadnosť 3D prostredia, hlavne dungeony boli občas tak neprehľadné, že som si ani nevšimol cestu v rohu. Takisto sa mi nepáčili občasné dlhé ťahy protivníkov ( hlavne v poslednej misií za elfov, tam to bolo veľmi otravné). Hudba bola veľmi dobrá. Grafika bola tiež na svoju dobu slušná a prepracovaná, mestá a prostredie vyzerali nádherne. Hardwarová náročnosť nie je veľmi vysoká. Systém vylepšovania hrdinov je dosť prepracovaný, sú tam štyri druhy mágie: svetla, temnoty, privolávania a ničenia, je tam hromada kúziel a predmetov. V hre je sedem miest: Azyl ( pešiaci, sedliaci...) Peklo ( démoni) Nekropola ( kostlivci, zombie, lichovia...) Kobka (temný elfovia...) Hvozd (elfovia, enti...) Akadémia (mágovia, džinovia...)
Na záver by som už len zhrnul, že HoMaM 5 je veľmi dobrá hra. Odporúčam pre všetkých fanúšikov tzv. ťahových stratégií.

Pro: príbeh, hudba, hrdinovia, mestá, jednotky

Proti: občas neprehladnosť 3D prostredia, niekoho nepoteší, že to nenadväzuje na staršie diely HoMaM

+15 +16 −1
  • PC 90
Na pátý díl Heroes jsem se nijak zvlášť netěšil. Jednak moje chuť po dalších dílech opadla po nezáživné čtyřce a jednak jsem se bál přechodu do 3D, který ne každou sérii dokázal zlepšit. Vývojáři z Nivalu ale dokázali, že prostě umí a naservírovali nám tak parádní kousek, že ještě teď doháním spánkový deficit. Tahle hra je prostě nářez, který stejně jako předchozí dva díly ještě podtrhuje existence dvou neméně skvělých datadisků. Graficky je hra excelentní, nikdy bych neřekl, že přechodem na třetí rozměr bude zachován takový cit pro detail, ale některé mapy vypadají skutečně úchvatně. Hratelnost se vrátila ke kořenům třetího dílu, což v kombinaci s novým příběhem a parádní hratelností opět zapůsobilo nejlépe, jak to jen šlo. Výtku bych snad jen měl k dungeonům, které mě graficky moc nechytly a hlavně byly v některých místech nepřehledné, takže "že támhle za tou skálou vede ještě cesta dál" jsem zjistil až ve chvíli, kdy od tamtud vyjel cizí hrdina a zabral mi vše, co mu stálo v cestě (znáte to, takoví ti šmejdi, co s sebou tahají jednoho skeletona, ale musíte se kvůli nim vrátit nebo vám seberou půlku mapy). Hardwarová náročnost nebyla nijak hrozná, ale jak psal Zephyr níže, občas se objevila neoptimalizovanost (já to pozoroval ve chvílích, kdz už jsem byl na mapě dlouho, takže jsem musel hru vypnout a zapnout).

Pro: Parádní grafika, systém se opět vrátil ke trojce, megazávislácká hratelnost je zpět.

Proti: Místy nepřehledné podzemí, chvílemi neoptimalizované.

+14 +17 −3
  • PC 55
Když jsem před lety četl, že 3DO ukončilo svou činnost a dává k dispozici všechna práva na své hry, věděl jsem, že právě skončila jedna slavná etapa a s ní i mé nejmilovanější série Might&Magic a Heroes of M&M.
U HoMaM IV jsem vážně brečel, když jsem viděl, co odchod John Van Caneghama s hrou udělal a u HoMaM V jsem zase řval vztekem beznaděje, protože jsem alespoň v koutku své mysli doufal, že se Ubisoftu podaří najít vývojáře, kteří ducha těchto her uchovají. Bohužel, opak se stal pravdou.

Kdyby se tato hra jinak jmenovala a nechtěla by mít nic společného se sérií Heroes, možná bych jí i 90% udělil, protože jde jinak o docela dobrou hru. Technickým zpracováním je na tom velmi dobře, zejména grafika herní mapy je vážně okouzlující a nevadí tomu ani občasné hledání cesty nebo předmětů, nešikovně ukrytých za enviromenty. U grafického námětu měst mám sice pocit, že se vývojáři moc koukali na filmy LoTR, ale pokud neměli dostatek svých vlastních nápadů, nemůžu jim to mít za zlé. Jednotky jsou také vcelku zdařilé, až na některé typy, jakou jsou zejména manga elfové, kteří měli zůstat někde v Japonsku a nelézt do hry pro euroamerické publikum. Jako velký skok zpět bylo opětovné snížení počtu hradů z 9 v HoMaM 3 na 6. Navíc když u Sylvanů a Warlocků je až moc humanoidních elfů ve zbrani na úkor bestií. Také se musím zmínit o dojmu z nesmírně vleklé hry, která mě přepadla už u HoMaM IV a pětka jde ve stejných šlépějích. V prvních třech dílech hra odsejpá úplně sama a člověk ani neregistruje, že hraje již několikátý měsíc.

Boje se mi zdají trochu chaotičtější, než v předchozích dílech a možná pozbyly i trochu taktičnosti, protože na čtvercově rozloženém bojišti se už nedá tolik manévrovat, jako na klasické hexa mapě. Nepřímé zapojení hrdinů do bitvy je na druhou stranu lepší, než přímá účast v HoMaM IV. Takže po strohé hratelnostní stránce bychom měli těch 50%, které tvoří tuto hru, plus 5% za snahu o zachování série.

Další kapitola, stejně nezastupitelná, jako zpracování a hratelnost, je hlavní příběh a kampaně, které tvořily v této sérii nedílnou a jednu z hlavních součástí celého M&M universa a jednoznačně musím říct, že v této hře to je tragédie. Jediný odkaz na příběhy z Enrothu a Erathie je v podstatě mladý král Nikolaj, který by měl být oním Nikolajem, synem Rolanda a Kateřiny, nic víc. Jakákoliv snaha o navázání na tuto složku hry prostě nebyla a to je pro mě největší kámen úrazu.

Po odehrání všech kampaní jsem hru uložil do dřevěné truhličky, alespoň z piety nad předešlými díly jsem si koupil Sběratelskou edici a už více se k ní nikdy nevrátím. Jednou bych si přál zažít stejné nadšení, jako u Heroes I-III a doufám, že mě to za tohoto života ještě potká.

Pro: grafika prostředí/měst, hudba, vývoj hrdinů a jejich zapojení v bitvách

Proti: příběh, kampaně, boje, vizáž některých jednotek, chybí duch předchozích her

+14 +27 −13
  • PC 80
Keď sa nejaká slávna herná séria so silnou fanúšikovskou základňou dostane do rúk vývojárom, ktorí s predošlými hrami série nemajú nič spoločné, fanúšikom sa zatají dych strachom. A to mnohokrát oprávnene. Určite by bolo nosením dreva do lesa, ak by som obšírnejšie mal spomínať, že v prípade HOMAM IV, sa ešte pôvodní vývojári NWC rapídne odklonili od štýlu hry, čo spôsobilo rozporuplné reakcie.
Možno práve preto nechceli Nival Interactive, ktorí majú za sebou tvorbu dvoch dielov Etherlords - hier nie nepodobných HOMAM, nechať nič na náhodu a štýl hry a nápady čerpali predovšetkým z najuznávanejšieho HOMAM III.
Preto možno niekto namieta, prečo by tá hra mala byť dobrá, ak ide v podstate len o prerábku tretieho dielu do novej 3D grafiky (ktorá tiež nesadne každému)? Dôvody sú hneď dva:
1.Lebo je to skrátka HOMAM, nepoznám inú návykovejšiu ťahovú stratégiu, kto zažil ten faktor "ešte jeden ťah a idem spať", tak vie o čom vravím. Nival jednoducho pripravili novú porciu zábavy z tých najosvedčenejších ingrediencií. Máme tu hrady a upgradovanie jednotiek, existuje tu slušný balanc (narozdiel od HOMAM IV), dobýjanie hradov aj kúzlenie sa vrátilo do normálu, dokonca ani z hrdinu nie je nesmrteľný avatar, ktorý ani nepotrebuje armádu.
2.Nie je pravda, že piaty diel je bez noviniek. Okrem spomínanej 3D grafiky s čím súvisí aj zintenzívnenie dejového prežitku z kampaní pomocou cutscén v engine hry, prichádza aj jedna nevýhoda, vďaka možnosti natočenia uhlu a smeru pohľadu na mapu a 3D zobrazenia objektov sa stáva občas mapa neprehľadná a človek nemusí napríklad zbadať na mape suroviny a podobne, na celkovú orientáciu na strategickej mape si rozhodne treba zvyknúť. Azda najlepšou novinkou je zaradenie bojového "poradovníka". Počas boja je v dolnej časti obrazovky pomocou ikon zobrazené poradie v ktorom hráčove aj súperove jednotky budú útočiť a hráč si môže lepšie usmerniť svoje ťahy. Čo však nepochopím je jedna zmena v rámci stavania budov v meste: Hráčovi sa od začiatku neukazujú všetky budovy ktoré môžu byť v danom hrade postavené. Hra mu ukazuje len tie čo postavené má a tie čo si môže postaviť (napriek tomu, že nemá na ne dostatok surovín či peňazí).
Tak či onak je piaty diel plnohodnotným pokračovaním série a fanúšika rozhodne nemá čím sklamať a zároveň dokáže zaujať aj nových hráčov, azda najmä pre nižšiu obtiažnosť oproti minulým dielom.

Pro: zdravé jadro prebraté z HOMAM 3, "bojový poradovník", príjemná 3D grafika, dobre spracovaní hrdinovia

Proti: mierny chaos v orientácií na mape spôsobený prechodom do 3D

+12
  • PC 95
Nástupce Heroes of Might and Magic III. Čtvrtý díl, jak jsem několikrát psal, byla hra plná změn a do série HOMAM nikdy tak zcela nezapadla.. Ten kdo byl odchován prvním až třetím dílem, tomu se většinou 4. díl nelíbíl. Ten kdo HOMAM neznal, ten byl většinou ze čtvrtého dílu nadšen.
Ale úspěch změn pravděpodobně nikdy nepřesáhl metu "Od teď to děláme jenom takhle, každý to chce", tak se HOMAM5 vrátil k systému Heroes of Might and Magic 3 a vše bylo notně okořeněno 3D kabátkem, ze kterého pohádkovost dýchala každým pixelem. Důvod, proč ode mě třetí díl obdržel 100 procent a pátý, který z něho vychází "pouze" 95 procent je právě ale engine, který hru pohání. Z hlediska strategie, systému, budování a bojů nemám co vytknout. Ale ten engine.
Pokud totiž na počítači s AMD Athlon64 X2 6000+ s 2 GB RAM a ATI Radeon HD3870 512 MB DDR3 v rozlišení 1680x1050 na hře z roku 2006 oddálím mapu a mírně jí nakloním, pro lepší viditelnost do dálky a snímková frekvence mi padne na cca 3 - 5 fps, je něco špatně. A problémový je právě engine. Přesto že ve hře nastavím nejnižší možné rozlišení, nejnižší možné detaily, je zpomalení celé mapy a nestíhaní PC znát při naklonění oddálené mapy i takto. Je úplně jedno, jestli ve hře nastavíte 1024x768 nebo 1680x1050. Prostě odddálíte mapu, nakloníte jí a plynulost hry je pryč. Tato vada na kráse brání, abych hře udělil ultimátní hodnocení.
Toto je z mého pohledu jediná vážnější výtka vůči Heroes of Might and Magic 5, neboli, stejně jako třetí díl, mi tato hra mnohokrát vysvětlila, že opravdu po tomhle již posledním kole vážně spát nejdu a nutila mě stále postupovat dále a dále... Droga. Heroes.

Pro: Heroes ve 3D, hudba, grafika, systém celé hry, mapy, zábavnost, v multiplayeru herní orgie.

Proti: Krásný, leč neodladěný engine.

+9 +14 −5
  • PC 70
Po čtvrtém díle, který podle mě jako hra určitě špatný nebyl (byl totiž špatný jako hra s "Heroes of Might and Magic" v názvu, čtvrtý díl byl tak překopaný, že už to prostě nebylo ono) - přichází návrat ke kořenům převedený do 3D. Pátý díl tentokrát spáchali vývojáři dobré homam-like strategie Etherlords a ještě lepší ne-už-tolik-homam-like-a-strategie Etherlords II.

Pátý díl se mi líbí. 3D grafika je ok, jenom trochu nepřehledná, což naštěstí jistí klávesa alt způsobující zvýraznění všech interaktivních objektů na mapě. Hlavní kampaň je příjemně příběhová, proložená enginovými filmečky, které si určitě zaslouží vytknout mluvení účinkujících se zavřenými ústy. Souboje se přesunuly z hexů na čtverce, přibyl panel zobrazující pořadí tahů bojovníků, který je celkem užitečný už kvůli faktu, že rychlost bojovníků nyní neudává pořadí bojovníků během jednoho kola, ale prostě způsobuje to, že rychlejší bojovník se k tahu dostane častěji, než pomalejší.

Třetí díl ale stále zůstává mým nejoblíbenějším. Každopádně jsem zvědav, jak budou vypadat Heroes of Might and Magic 6 :)

Pro: opět staré dobré Heroes of Might and Magic

Proti: nepřehlednost 3D prostředí

+8 +9 −1
  • PC 65
Legendární název Heroes of Might and Magic s číslem 5.
Právě jsem hru dohrál a mám neskutečně rozporuhodné pocity. Jestli to má člověk srovnávat s legendárním 3tím dílem, tak asi bych musel plakat. Nechci kritizovat hned ze začátku, grafika je fajn, hezká, živá. Dni docela odsýpají. Bojování je taky docela rychlé, ale ty "male" útoky hrdinů jsou trapné až otravné a v další fáze hry úplně zbytečné. Někdy jsem prostě útok hrdiny raději přeskočil, když jsem neměl možnost použít nějaké kouzlo.
Co mně neskutečně zklamalo je inventář a předměty, jak kdyby jsme se vrátili 5 let dozadu před třetí díl.
Hra má jenom 6 frakcí, co je také škoda, ale to nejhorší co brání tomu aby člověk nad tým strávil hodně hodin je, že základní hra obsahuje velmi málo map a aj tech málo map není dobrých. U většiny musíte hrát s předepsanou frakcí. Chvala bohu po laborování jsem objevil MapEditor v složce "Bin" a ten toho hodně zachrání. Ve hře mám také datadisk - Hammers of Fate, tak si nejsem jistý jestli je mapeditor součástí základní hry, ale asi ano.
Co se týče kampaně je hodně pomalá, repetativní, boje jsou dlouho se stejnou obtížností a k tomu hodně otravné výukové texty, fakt mi lezli krkem. Příběh kampaně taky nic moc a nezachránil ho ani český dabing, který není, že vyloženě zlý, ale ani dobrý.
Základní hru proto hodnotím jako nezajímavou a doufám, že dva datadisky s tým něco udělají.

verze hry: GOG 1,6

Pro: grafika, český dabing, MapEditor

Proti: malý inventár, málo předmětů, špatná kampaň, málo single aj multiplayerových map

+5 +7 −2
  • PC 85
První dojem ze, hry byla samozřejmě grafická totalní přeměna do 3Dhábitu což dopadlo rozporuplně .Intro ,a filmečky v mezi kampaních byly vydařené a perfektní ale scenky kde se prostředí jen jakoby přiblížilo ,mě začaly nudit tím jak hrdinové při mluvení neustále šlehali ohnostroje v meziřeči a bouchali mečem do štítu(neustále)aniž by to zapadlo do momentalních výroku:) což ale nezmenšuje přiliš celkově muj kladný dojem z přerodu ,vždyt 3D zobrazení měst Kromě stromu (na kterým byl vidět jen karneval z Ria:D)bylo krásné.Příběhová linie neobsahovala sice nic převratného ,Boj proti Démonským hordám ,ale nějaké zvraty mě mile překvapily
Ožvení mrtvého Krále a zrada Nekromanta který ovládl Gryfí říši,nebo vtělení Antikrista:Ddo KrálovnyPřijde mi celkem že tenhle díl vyšel pro široky okruh hráču jako MMIX aby si ho užili i ti co hrají svět Heroesu poprvý .Ale co ,bavil sem se královsky možná ještě víc než u IIIdílu ,je škoda vždy nový díl srovnávat s těma předchozíma jen proto že sme na ně zvyklí a tudíž se nám líbí ,i když je
-4 +2 −6
  • PC 20
FŮJ! Tohle není Heroes of Might & Magic. Tohle je hnus. Nablití mi je, když to vidím. Grafika a styl je otřesný a vůbec se k heroes nehodí. Nejmarkantnější je to s Castle hradem (nebo jak se to jmenuje - prostě klasickej hrad s andělem, paladinem, kušníkam, sedlákem...), kde upg. gryf je zaměnitelný s (plácnu) 301. pokemonem, (arch) je nějaká mango(=styl)mrcha a celkově takový ten východní(což u mě znamený Čína/Japonsko/mango-) styl. Dva hrady s elfama? WTF?(CTKJ?) A ti elfi? Zas ztvárněni (opět) v mango stylu. Tředí rozměr přinesl ve strategiích pohromu (dle mého názoru a pouze ve většině her). Příklady: C&C,AoE, samozřejmě HoM&M. Pěkná malovaná grafika (3.díl) - SUPER/ULTIMÁTNÍ. 2,5D v 4. dílu - jiné jak 3. díl ale pořád dobrý. A teď podpásovka v hlavní roli s Třetím Rozměrem. Postavím budovu a není vidět. Je vidět jen v tabulce. Hlavně sem nepochopil volnost kamery ve městě. Stejně ať s tim točím sebelím, vykoumám hovno co jsem postavil. Dále 3D vadí na mapě. Není nic vidět přes různě překrývající se oběkty. Není ani poznat kudy se dá jít a kudy ne - obvzáště pekelné v podzemí. Poslední výtka: naprostá kopie třetího dílu, postrádám dějovou nebo světovou souvislost s (okopírovaným) 3. dílem a celým M&M universem (pokud tam je, napištemi ji prosím a ja to zedituju), minimum invence, dementní kecy postav příběhu (\"nechť světlo Elune(bo tak nějak)...bolablabla\" kýč!), systém stavění budov (\"pavouk\" vystřídán jakýmsi limitním systémem). ...a dál už jen samá pozitiva. Dovednosti a vlastnosti hrdinů - dobrý Některé další tabulkové informace - dobrý Lišta s pořadím bojovníků v souboji - fakt dobrý (asi největší přínos 5. dílu) Útok Zealota/Inkvizitora a jeho vzhled - dobrý/efektní Některé tabulkové informace - dobrý zpřehlednění/nadruho stranu zjednoduššení (pro nás ze staré školy nic moc)

Pro: jen pár věcí

Proti: celý tento komentář, hlavně bych vyzdvihl kopii trojky a minimum invence a grafiku a ...

-11 +9 −20