Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Etherlords II

30.09.2003
77
76 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Svět Etheru se znova proměnil a přichází nový věk. Bílý Lord se rozhodl podmanit si jej a na svět se tak dostává šedá nákaza spolu s šedými bytostmi.

Etherlords II je tahovou strategií, která svým konceptem potěší každého hráče TCG - sběratelských karetních her. Hráč v pěti kampaních prochází světem ve službách čtyř národů, z nichž každý ovládá svůj vlastní ether - určitou školu magie. Pohybujete se po světě s jediným hrdinou jako v sérii Heroes of Might and Magic a stejně i zde se při kontaktu s nepřátelskou bytostí či hrdinou přepnete do obrazovky duelu. Souboje probíhají stejně jako např. v karetní hře Magic: the Gathering. Postupem v kampani nalézáte/vyhráváte/kupujete nové karty kouzel a bytostí, z nichž si stavíte balíček, odkud se vám v souboji s nepřítelem losují jednotlivé karty do ruky. Na začátku každého kola získáváte postupně více a více etherů (many), za které jednotlivé karty sesíláte. Balíček karet je libovolně měnitelný, takže ke každému duelu můžete přistoupit s novou strategií.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Možná to znáte, ale spíš ne. Ten pocit, když začne léto, festivaly, zábavy, táboráky a Vy tak nějak z neustálého cvičení a hraní (na kytaru) dostanete zánět palcové šlachy a sháníte něco, co můžete hrát po nocích jen jednou rukou. Po nocích na chatě na starém notebooku bez internetového připojení. A navíc hlídáte dvě děti, které dostaly neštovice a každou chvilku potřebují poškrábat nebo namazat. No, tak co si zahrát. Jistě, napadla mě nějaká starší adventura, jenže od té si nemůžete na 20 minut v průběhu rozhovoru odskočit. Co si asi tak zahrát? Volba padla na Etherlord 2, které se mi díky tomu podařilo po 20 letech konečně podruhé dohrát.

Etherlords 2 je vlastně téměř stejná hra jako jednička, ale z nějakého důvodu mi seděla vždycky mnohem víc. A tím důvod je hlavně kampaň. Co si budeme, jednička byla sice super hra, ale jednotlivé mise na sebe byly nalepené bez ladu a skladu a pokaždé jste dostali úplně nové hrdiny. Projít si celou kampaň s jedním hrdinou, bylo něco, co hra potřebovala jako prase drbání.

Etherlords je vlastně karičková tahová strategie / RPG ?, kde se svým hrdinou cestujete po fantasy světě, podobně jako třeba u Heroes nebo King’s Bounty, sbíráte suroviny, navštěvujete obchody, porážíte náhodné potvory i nepřátelské hrdiny. Ale když dojde na souboj, vytasí se každý hrdina se svým balíčkem karet a snaží se pomocí vhodné kombinace vyvolávání kartiček potvor, vylepšení, různých bonusů porazit nepřátelského hrdinu tím, že mu snížíte životy na nulu. Nebo se naopak můžete vydat cestou oslabování protivníka, ničení jeho příšer, prokletí, atd. Možností, jak si upravit svůj balíček, je mnoho a za každý ze čtyř dostupných národů se hraje trochu jinak.

Etherlords byla kvalitní kartičková hra dávno předtím, než přišly všechny ty Magicy, Hearstony nebo Gwenty a je vlastně dost škoda, že se na ni poměrně zapomnělo, protože mi při hraní došlo, jak vlastně dobrá, zábavná a návyková hra to je. Pokud nehrajete úplně na lehkou obtížnost, hra Vás bude nutit před každým soupeřem přemýšlet, jak sestavit vhodný balíček, jaké karty bude používat a jaká taktika na něj bude platit. Zamíchat kartami (haha) může i specializace hrdiny, která mu může výrazně pomoci ovlivnit situaci na bojišti.

Je vlastně fajn, že hra umí být poměrně náročná, na druhou stranu je ale určitě férová. Na všechno máte dost času a každý souboj začíná s plným zdravím a všemi kartami. Jak v průzkumu, tak v boji. Nikdo na Vás neútočí, nikdo Vás nikam nežene, hra Vám všechno vysvětlí a pokud je v některých misích časový limit, je poměrně benevolentní a museli byste se hodně flákat, abyste ho nestihli. Hra je však poměrně lineární, budete postupovat vpřed a nebude důvod se nikam vracet. Ve hře nejsou žádná města, která byste spravovali nebo dobíjeli, nenajímáte žádné hrdiny ani potvory. Opravdu jen porazíte jednoho nepřítele, získáte nějaké jeho kartičky, někdy i jeho specializaci a jedete dál. Kartičky i specializace se Vám hromadí ve vašem inventáři a Vy si vyberete, co se Vám hodí.

Kampaň je vedena poměrně zajímavě. Na začátku máte na výběr ze dvou národů – Vitalů a Chaotů. Což je jakási volba dobro / zlo. Národ Vitalů je jakási příroda, soustřeďující se na přírodní a lesní tvory, jejich posilování atd., po nich se Vám otevře kampaň za národ Synthetů, což je v podstatě taková alternativa k nemrtvým. Jsou to stroje, ale v podstatě se za ně hra jek za nemtrvé, soustřeďují se hlavně na oslabování nepřítele. Po nich se odemkne poslední kampaň za Diamandu, což je bytost, která tak nějak používá kartičky všech. Na druhou stranu kampaň za Chaoty mi přišla nejlepší, protože se zaměřují na magii ohně a hrubou sílu a hrálo se mi za ně asi nejlíp. Nic moc posilování ani oslabování, pouze vyvolávání silných příšer a způsobování přímého fyzického poškození. Po nich se zpřístupní kampaň za Kinety, což je taková, no.. za Kinety se hraje absolutně nejhůř. Umí tak nějak všechno a dohromady nic. Soustřeďují se na létající potvory a kouzla, proti kterým neradi bojujete, ale ve výsledku Vám samy moc nepomůžou. Na konci kampaně se sice dostanou k silným drakům, ale začátek je fakt peklo. A následuje opět závěrečná kampaň za Diamandu, tentokrát z druhé strany, takže i závěrečná kampaň je jiná. Všechny kampaně jsou hodně propletené, všichni hrdinové se stále potkávají a na všechny situace budete postupně narážet ze všech stran konfliktu. Takže se dozvíte, že se kampaň nedělí na dobro a zlo, ale že každá z frakcí má v podstatě svoji pravdu a svoje zájmy. Příběh není nijak zajímavý a kdybych ho nějak extra četl nebo vnímal, asi by byl i předvídatelný, ale to mi nevadilo. Vnímal jsem ho jen jako takovou kulisu. Za všechny frakce jste prostě hrdina, který zachraňuje kamarády, zabíjí nepřátele a na konci se uvidí.

Zajímavě jsou vedeny i mapy, jelikož nikdy během mise, které jsou za každou stranu konfliktu čtyři, neodhalíte úplně celou, ale vždy jen část. Nejdřív jsem si myslel, že jen poslední kampaně za Diamandu se odehrávají na stejných mapách, ale pokaždé na jiné polovině, ale pak jsem si tak nějak všiml, že mapy se v kampaních recyklují poměrně hodně. Jen se pokaždé dostanete k jiné části, takže to působí, jakože hrajete pokaždé na jiné mapě. Ale někdy je vidět i za okraj, přes řeku, za horu, na kterých jsou nepřátelé, suroviny, oltář se specializací, jen s k nim nedostanete. A trvalo mi nějakou dobu, než jsem zjistil, že to tak je schválně a dostanete se tam v jiné misi jiné kampaně s jiným hrdinou. Ale zase se nedostanete tam, kde jste teď.

I když jsou ve hře suroviny, tedy přesněji tři druhy, zajímat Vás bude jen ten poslední. Protože prvních dvou (zelená a červená) budete mít vždycky hodně a kartičky v obchodech stojí všechny tři suroviny. Takže když máte na konci 80 modrých krystalů, ale každé kouzlo stojí 5 – 10, lepší i 15, je Vám jedno, že jste nasbírali téměř 2.000 zelené suroviny.

Dalším minusem jsou za mě dovednosti. Hrdina při postupu na další úroveň získá možnost vybrat si jednu ze tří nabízených dovedností, kterých může mít celkem pět. Na dalším level-upu si může vybrat jinou nebo vylepšit nějakou stávající, a to až na třetí úroveň. Problém je ale v tom, že dovednosti jsou tak slabé, že Vám v podstatě nic nedají a budete vybírat jen z toho, co nechcete. Jasně, Suroviny a Koncentrace jsou dvě jediné, které si asi vezmete, ale i bez nich se obejdete. Pokud narvete tři body do více zkušeností, na konci Vám to udělá +1 level (což se fakt nevyplatí), pokud to narvete do více životů, budete mít na konci místo 43 životů 46. Pokud do etherového nepokoje (pokud je souboj moc dlouhý, hrdinové automaticky začnou přicházet o životy každé kolo), nenastane za 20 kol, ale až za 21 (respektive 22 a 23), tou dobou už je samozřejmě dávno po souboji. Artefaktář Vám umožní používat artefakty víckrát než jednou za souboj. Jenže artefakty najdete v každé kampani asi tři a jsou tak slabé, že si radši budete vyvolávat kouzla. Takže tak.

Největším negativem je tak pro mě paradoxně manuál. Nechci ho hanit, hra má krásný, a pokud máte fyzickou krabici, tak i tištěný papírový manuál v češtině. Dneska už jsou doby, kdy si hráč musel před každou strategií / RPG projet manuál, aby věděl, co a jak, dávno pryč. Jenže tady je manuál (kromě obligátních položek instalace, nová hra a bacha, pokud Vám kape pěna od huby) čistě jen soupis kartiček, specializací, artefaktů a kouzel. To samé Vám vyjede i při najetí myší na danou věc přímo ve hře. Přímo ve hře je navíc obsáhlá encyklopedie, kde to všechno máte taky. Ale to, jak funguje učení se nových kouzel, jak funguje, jestli dostanete po souboji specializaci nepřítele nebo ne, jakou dostanete dovednost při level-upu, to všechno se řídí nějakou divnou náhodou, které si všimnete až někdy v průběhu druhé kampaně a ani 80 stránkový manuál Vám ji nevysvětlí.

S tím bohužel souvisí skutečnost, že spoustu soubojů budete nejspíš opakovat. Ne kvůli tomu, že byste v nich neuspěli, ale že Vám po nich spadnou špatné karty. Nebo dostanete level-up a z nabízených dovedností si fakt nevyberete. Nebo se snažíte získat nepřítelovu specializaci, která je opravdu dobrá a fakt by se Vám hodila, ale jaksi se ji naučíte až na čtvrtý pokus. Tento prvek náhody mi některé souboje fakt otrávil. Jasně, sice už víte, jak na konkrétního nepřítele, většinou si to pohlídáte, málokdy spoléháte na štěstí, určitou kartičku a poslední život. Ale celý souboj doufat, aby Vám padlo, co potřebujete a ono pak ne, to už taková zábava nebyla. 

Mám ve zvyku shrnout nejdřív pozitiva a pak negativa, přesto nechci, aby můj komentář vyzněl negativně. Hra je to opravdu dobrá, stojí za zahrátí a každému ji vřele doporučuji. Má své mouchy, ale je návyková a jsem rád, že jsem se k ní po tolika letech zase vrátil.

Pro: Zábavné, návykové, dá se hrát jednou rukou, kartičky, čeština

Proti: Manuál nic nevysvětlí, slabé dovednosti, souboje budete opakovat kvůli tomu, co Vám po nich padne

+17
  • PC 80
Etherlords 1 si mě naprosto získali, nemohl jsem tedy vynechat pokračování a dopadlo to celkem slušně.

Etherlords II na mě působí spíše jako datadisk k předešlému dílu, než jako samostatné pokračování, to ale nemyslím špatně. Téměř vše zůstalo při starém, souboje, příšery, svět. Děj jedničky se ignoruje, máme tady staronovou zápletku s Bílým vládcem a trochu roztříštěným dějem, ale je to celkem jedno, tady tomu dominují souboje. Přibyla nám nová rasa - Bledí, která mi přišla až moc překombinovaná a nějak mě to nelákalo za ně hrát, i když měli pár spešl kouzel.

Největší změnou je bezesporu přechod z HOMAM módu do čistě RPG. Už tady nemáme několik hrdinů, kteří se snaží zničit soupeřův hrad, ale jednoho vyvoleného se kterým putujeme a postupně ho vylepšujeme. Bohužel jsou většinou k smíchu - Arogantní Vital, krvežíznivý Chaot, šprt Kinet, systematický Synthet a na konci loutka - dokonce jsem podezíral autory, že to byl úmysl.

Musím pochválit tvůrce, jak se skvěle vypořádali se stereotypem jedničky, kde se často opakovaly souboje, tady člověk po celou dobu hry potkává nové a nové soupeře a z nich má nové a nové kouzla, na druhou stranu nastává první problém - Ty nejlepší kouzla, na které jsem se těšil celou hru, jsem dostal až 2 souboje před koncem. A to nemluvím o ultrasuper jednotce lovkyni, která se tu objeví jenom na straně protivníka. Tohle chtělo domyslet. Takže nějaké super souboje přicházejí až někdy ke konci. Ještě větší vopruz, byl u poslední kampaně, kdy se mi splnil sen a mohl jsem používat kouzla všech ras - a tady ty kouzla padaly naprosto náhodně, takže jsem měl jakoby pětinového hrdinu.

Další problém jsem viděl v neskutečné lineárnosti kampaně, kdy hrdina prostě jenom jde po cestě a likviduje, co stojí před ním. Malé vysvobození přichází s lodičkou nebo pár více otevřenými lokacemi. V minulém díle bylo možno se probojovat k nějakému obchodu s kouzly úplně mimo mapu nebo obejít nepřítele, ale tady si člověk připadá jako svázaný.

Třešničkou na dortu bylo vytváření si vlastních artefaktů, na což jsem byl hodně zvědavý. No a bylo to tak, že po mě hra chtěla naprosto nesmyslné požadavky při souboji a z toho vzešel artefakt, který jsem ani nepoužíval.

Etherlords 2 se může hrdě postavit vedle svého předchůdce a určitě se bude líbit lidem jedničkou nedotčených, já jsem čekal trochu víc, ale to bych neměl srdce, kdybych ji dal nižší hodnocení.

Pro: Skoro vše při starém

Proti: Lineárnost, Nejlepší souboje na konci

+14
  • PC 90
První díl Etherlords byl variací na Heroes of Might and Magic s tím, že souboje byly silně insirované sběratelskými karetními hrami. Myšlenka to byla zajímavá, ale ve srovnání např. s HOMAM3 podle mě nemá šanci :)

Druhý díl se od prvního svou koncepcí celkem liší, s HOMAM bych ho už moc nesrovnával. Souboje ne-nepodobné MTG zůstaly, ale po světě nyní cestujete s jedním hrdinou, neobsazujete žádná města... hra už je "jenom" rpg se silným, zajímavě propleteným příběhem, na který budete mít možnost nahlédnout z pohledu několika zůčastněných stran.
+6
  • PC 75
Etherlords 2 je celkmem příjemná RPG hra. Já jsem sice první díl nehrál, ale v nejbližší době to ani nemám v plánu, jelikož jsem hrál HOMM.

Líbily se mi hlavně souboje, které probíhaly ve stylu karetního boje s tím, že pomocí kouzel a příšer musí hráč snížit počet životů nepřátelského hrdiny na 0. Jakožto bývalý hráč karetní hry Magic The Gathering jsem si tyto souboje užíval a vyloženě mě bavily. Přiznám se, že po nějaké době jsem musel vypnout animace kouzlení a přišer, protože byly zbytečně dlouhé a místy i nudné.

Bohužel musím konstatovat, že to je všechno, co se týká pozitiv. Jedna z věcí, která se mi moc nelíbila, byl příběh. Přišel mi takový hodně odfláknutý. Na druhou stranu chápu, že to v tomhle případě není to hlavní, jelikož hlavní zábavou jsou jednotlivé souboje.

Další věc, která mě štvala byly začátky a konce kampaní. Za všechny rasy byly strašně moc těžké, občas dokonce i o náhodě podle toho, jak přišli karty. A naopak, jak se blížil konec nějaké kampaně, tak mi přislo, že jsem byl schopný udolat jakéhokoliv nepřítele. Stačilo pouze vědět, jak si postavit balík.

Nelíbila se mi nevyrovnanost jednotlivých ras. Některé rasy měli urychlovače (přidání etherů nebo etherových proudů) a některé rasy vůbec žádné. Mě je jasné, že každá rasa je založená na jiném principu, ale co se týká těch urychlovačů, tak bych ocenil, kdyby je měla každá rasa - některá třeba míň, některá víc, to už je jedno.

Celkově je hra dobrá, ale podle mého názoru mohla být mnohem lepší.
+6
  • PC 60
Etherlords 2 vypadá tak trošku chudě na průzkumné mapě oproti HOMAM , v boji už je to pestřejší a vy tak můžete sesílat kouzla dle vašeho přání omezuje vás ovšem ether a schopnosti nepřátelského hrdimy jež vám ke konci kampani můžou také vysávat krev, přesto když nějakého silnějšího hrdinu porazíte je to dobrý pocit takticky dobře vykonané práce a že tolerance na taktiku neni příliš široká, je třeba odhadnout kde má nepřátelský hrdina slabiny a tím správným kouzlem nebo artefaktem ho zasáhnout, ale téměř u každého nepřátelského hrdiny se najdou slabiny, na 1.pokus když prohrajete už víte v čem spočívá jeho síla a v dalším 2. nebo 3.pokusem o jeho porážku víte co máte dělat a zařadíte si do balíčku ty správná kouzla na která cestou narazíte nebo si je budete moct koupit na průzkumnické mapě. Sehrál jsem kampaň za vitality a dobabral až na konec, ale kvůli chudobě průzkumnické mapy přichází ke konci mírný stereotyp ale boje jsou pestré až do konce hry. Graficky je hra na své stáří průměrná, hudba je dobrá ale mohla by být výraznější, hratelelnost při bojích ukázková, ovládání jednoduché, příběh dostačující ale ne poutavý. Chaoty jsem už nezkoušel tolik mě to nebavilo

Pro: boje, rasy, různá kouzla, animace, příšery

Proti: chabá dobrodružná mapa, mírný stereotyp

+5