Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
umělec na volné noze • ČR - kraj Praha

Komentář

Přejít na komentáře

Heroes of Might and Magic V

  • PC 55
Když jsem před lety četl, že 3DO ukončilo svou činnost a dává k dispozici všechna práva na své hry, věděl jsem, že právě skončila jedna slavná etapa a s ní i mé nejmilovanější série Might&Magic a Heroes of M&M.
U HoMaM IV jsem vážně brečel, když jsem viděl, co odchod John Van Caneghama s hrou udělal a u HoMaM V jsem zase řval vztekem beznaděje, protože jsem alespoň v koutku své mysli doufal, že se Ubisoftu podaří najít vývojáře, kteří ducha těchto her uchovají. Bohužel, opak se stal pravdou.

Kdyby se tato hra jinak jmenovala a nechtěla by mít nic společného se sérií Heroes, možná bych jí i 90% udělil, protože jde jinak o docela dobrou hru. Technickým zpracováním je na tom velmi dobře, zejména grafika herní mapy je vážně okouzlující a nevadí tomu ani občasné hledání cesty nebo předmětů, nešikovně ukrytých za enviromenty. U grafického námětu měst mám sice pocit, že se vývojáři moc koukali na filmy LoTR, ale pokud neměli dostatek svých vlastních nápadů, nemůžu jim to mít za zlé. Jednotky jsou také vcelku zdařilé, až na některé typy, jakou jsou zejména manga elfové, kteří měli zůstat někde v Japonsku a nelézt do hry pro euroamerické publikum. Jako velký skok zpět bylo opětovné snížení počtu hradů z 9 v HoMaM 3 na 6. Navíc když u Sylvanů a Warlocků je až moc humanoidních elfů ve zbrani na úkor bestií. Také se musím zmínit o dojmu z nesmírně vleklé hry, která mě přepadla už u HoMaM IV a pětka jde ve stejných šlépějích. V prvních třech dílech hra odsejpá úplně sama a člověk ani neregistruje, že hraje již několikátý měsíc.

Boje se mi zdají trochu chaotičtější, než v předchozích dílech a možná pozbyly i trochu taktičnosti, protože na čtvercově rozloženém bojišti se už nedá tolik manévrovat, jako na klasické hexa mapě. Nepřímé zapojení hrdinů do bitvy je na druhou stranu lepší, než přímá účast v HoMaM IV. Takže po strohé hratelnostní stránce bychom měli těch 50%, které tvoří tuto hru, plus 5% za snahu o zachování série.

Další kapitola, stejně nezastupitelná, jako zpracování a hratelnost, je hlavní příběh a kampaně, které tvořily v této sérii nedílnou a jednu z hlavních součástí celého M&M universa a jednoznačně musím říct, že v této hře to je tragédie. Jediný odkaz na příběhy z Enrothu a Erathie je v podstatě mladý král Nikolaj, který by měl být oním Nikolajem, synem Rolanda a Kateřiny, nic víc. Jakákoliv snaha o navázání na tuto složku hry prostě nebyla a to je pro mě největší kámen úrazu.

Po odehrání všech kampaní jsem hru uložil do dřevěné truhličky, alespoň z piety nad předešlými díly jsem si koupil Sběratelskou edici a už více se k ní nikdy nevrátím. Jednou bych si přál zažít stejné nadšení, jako u Heroes I-III a doufám, že mě to za tohoto života ještě potká.

Pro: grafika prostředí/měst, hudba, vývoj hrdinů a jejich zapojení v bitvách

Proti: příběh, kampaně, boje, vizáž některých jednotek, chybí duch předchozích her

+14 +27 −13