Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist

81
112 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > 3rd person akce *
akce > stealth akce
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
20.08.2013 PCPS3X360WiiU
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://splintercell.ubi.com/blacklist/en-u…
Příběh se odehrává půl roku po Reedově pokusu o převrat ve Washingtonu, tj. po skončení 5. dílu Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction. Spojené státy americké mají svá vojska ve dvou třetinách zemí, čemuž odmítá přihlížet skupina celkem dvanácti států, která to bere jakožto utlačovanost ze strany USA. V důsledku toho tak vzniká teroristická organizace Blacklist. Ta chce proto rozpoutat teroristické útoky na několik cílů USA. Prezidentce Patrícii Caldwellové je jasné, že je tu jediný muž, který je schopen a ochoten, díky své nově vzniklé tajné jednotce "4th Echelon" a skvělému výcviku, Blacklist zničit. Tím člověkem, po předchozích výborných zkušenostech prezidentky, není nikdo jiný než velitel jednotky Sam Fisher.

Při pronásledování teroristů se Sam dostane do vzdálených částí světa od exotických destinací až po americká města, aby zjistil, kdo stojí za Blacklistem. Herní zážitek je prohlouben o plně snímaný pohyb, tvořící vysoce filmový zážitek. Tzv. "Kill In Motion" dovolí Samovi zabíjet se smrtelnou přesností označováním a popravováním více nepřátel jedním plynulým pohybem. Active Sprint zase dovoluje Samovi probíhat prostředím plynule a jednoduše, šplhat po stěnách a skákat přes překážky za dosažením jeho cíle. Hráči se mohou infiltrovat do teroristické buňky za pomoci nových technických vymožeností jako např. vylepšená tenká kamera a třívrtulový drone, který umožňuje Samovi napřed prozkoumat cíle, poté je označit a odlákat nepřátele nebo je nechat prostě vybuchnout implementovaným granátem. Hra také přináší zpět oblíbené předměty jako je přilnavá omračovací střela Sticky Shocker a pro boj z blízka může hráč využít zakřivený nůž Karambit.


Poslední diskuzní příspěvek

themacs: Je Ti ale jasné, že mě teď tak nějak nepřímo nabádáš k tomu, abych si to zahrál znovu....asi počtvrté? :-D Já se znám, protože…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 100
Po pátém dílu série Splinter Cell s názvem Conviction nebyl díl šestý nikterak horlivě očekáván. Odchýlení od původních herních principů této věhlasné stealth legendy, které pátý díl předvedl, nebylo většinou hráčů přijato zrovna s ovacemi. Příměs akčního stylu, který se do této série příliš nehodil a zneškodňování nepřátel poněkud drsnějším stylem, to vše dělalo z Conviction naprosto jiný titul, který tak trochu sérii zneuctíval. Pro ty, kteří takovéto názory sdíleli, byl příchod šestého dílu Blacklist naprosto nepodstatnou informací. Ne však pro mě.

Sam Fisher tentokrát bojuje proti vážné teroristické hrozbě a jeho úkolem je rozprášit organizaci Blacklist a sabotovat technická zařízení s ní spojené. Pokud jde o samotný příběh, myslím, že ten se autorům podařil zpracovat velmi dobře a i poměrně přehledně. Navíc hrozba terorismu je volba jednoho z nejlepších a realitě se přibližujících témat, které nepůsobí nijak fantasmagoricky a její hlavní aktéry je pak poměrně velká slast likvidovat.

Kromě vylepšení optimalizace a vymazlenější grafické stránky mohu sám za sebe potvrdit, že pakliže pesimisté ohrnovali nos nad informací, že šestý díl bude ve znamení návratu ke kořenům série, tj. k prvním čtyř dílům, pak je mohu naopak optimisticky ubezpečit, že se tak skutečně stalo. Pravda je, že hra sice přece jen o něco více připomíná Conviction, a to např. kvůli zachování likvidace "mark and execute", likvidace z výšky, popř. vyhození protivníka oknem, ale jedna zásadní rozdílnost tu přece jen je. Hráč si totiž v eliminaci nepřítele může zvolit mezi smrtícími a nesmrtícími prostředky, a to kdykoliv v průběhu mise. Sam Fisher proto na rozdíl od Conviction není oním vražedným likvidátorem, v jehož roli spoustě hráčům ležel v žaludku, ale místo jeho pistole s tlumičem, tichého samopalu či nového nože Karambit mu je možné ponechat ruce prázdné a připravené nepřátele likvidovat svými hmaty a chvaty, aniž by je tím připravil o život.

Upgrade zbraní a tentokrát i Samova obleku je nyní nově možné pořizovat za finanční kredit. Ten hráč získává v průběhu každé mise a jeho výše závisí na stylu, jakým ji prochází. Je sice teoreticky možné se misí takřka prostřílet, ale kromě nezáživnosti by mě samotného zajímalo, zda-li dokončení takové mise je vůbec reálné. A možná to je jeden z hlavních důvodů, proč je i vzhledem k primárnímu žánru nejvíce finančně oceňován tichý postup a nejlépe pak obejití nepřátel bez použití jakékoliv eliminace, které není právě nejjednodušší a vyžaduje nemálo trpělivosti a nějakou tu chvíli taktického vyčkávání. Dalším rozdílem oproti Conviction je také návrát ukrývání těl, které je důležité jak pro odvíjející se průběh hry, tak i částečně pro její bodové ohodnocení.

Nakonec musím zmínit samotnou hratelnost, která pro mě byla jednoznačně parádní a to doslova! Kromě minimálně dvou cest k cíli, které mi její záživnost výrazně zvyšovaly, mě bavila možnost taktizování, jakým způsobem a kterého nepřítele zlikviduji či obejdu a kam ukryji jeho tělo, jak se na správnou stealth akci sluší a patří.

Co dodat? Půlroční odklad vydání hry byl pro mě poněkud krutý, ale na jeho konci jsem dostal hru, o jejíž kvalitách jsem někdy možná až moc básnil, ale věřte nebo ne, realita byla ještě lepší. Nerad bych přeháněl, ale já jsem od Blacklistu dostal všechno, co jsem chtěl a kolikrát jsem si po dokončení hry říkal, že toho bylo možná ještě více.

Pro: grafika, celková hratelnost, příběh

Proti: občas kolísavá účinnost zbraní

+22
  • PC 60
Tak tady po nějaký době máme další díl slavný série Splinter Cell. A co já na to? Že už ten předchozí dával znát, jak moc to tvůrce nebaví.

Kam se sakra poděla atmosféra prvních tří dílů? Pomalý plížení, používání nejrůznějších vychytávek, odemykání zámků šperhákem, odemykání bezpečnostních dveří podle zanechaných otisků na číselníku, hledání kódů, regulace rychlosti postavy kolečkem u myši, používání nejrůznějších pohybů a skoků, možnost zandat zbraň či snaha udělat každičkou jednotlivou věc sám! To vše ze hry více méně vymizelo (spíš více než méně).

Všechno je odporně zjednodušený, aby to mohly hrát i děti dnešní generace lidí, kteří vinou degenerace odmítají hrát něco, co by pro ně mohlo bejt příliš náročný. Prvky zjednodušující hraní se sice dneska rvou do každý hry, ale do série Splinter Cell to fakt nepatří. Gameplay si sice můžete uzpůsobit dle svýmu vkusu (to jest buď půjdete potichu, nebo nahlas), ale co je to platný, když všechny ty automatický prvky ničí veškerej zážitek (ve starejch Splinterech jste si úkryty museli hledat sami a taktéž do nich sami běhat. To tady ale neplatí, prostě si jenom ukážete na kryt a Sam do něj zaběhne, přičemž vás během tohoto úkonu ani nemohou nepřátelé vidět. Můžete u toho klidně pít kafe. Taky možnost označení nepřátel a jejich automatická likvidace je naprosto k nasrání. Jakoby nestačilo, že UI nepřátel je už tak dost mizerná). A protože spolu se zbytečnostmi vymizel ten stealth pocit, nemáte ani motivaci stealth hrát (ačkoliv to jinak nejde, protože jinak vás zběsilá akce nutí k rychlým činům, který vlivem kamery mnohdy dostanou konce po první dávce).

A co dál se mi nelíbí? Nechápu proč si tvůrci dovolili jeden ze svých nejslavnějších charakterů změnit k nepoznání. Nevím sice proč Michael Ironside ustoupil od dabingu, není to ale důvod dělat hlavní postavě plastickou operaci. Tohle byl velikej risk, kterej v očích mnoha hráčů bude probouzet hněv, protože už zkrátka nebude mít pocit, že hraje za stejnou postavu, jako v předešlých dílech... jen se stejně jmenuje.

Graficky a technicky se sice opět jedná o první ligu, má to skvělej zvuk, výbornou souhru světla a stínů a i celou řadu skvělých příběhových momentů a taky soundtrack nezní vůbec špatně, ale člověk série znalý tohle zákonitě musí strhnout. Já čekal návrat ke kořenům a dostal jsem pouze nablejskanou skákačku pro MTV generaci. Půjde-li to takhle dál, ocitne se tahle značka na Blacklistu her, který nechci hrát.

PS: Po zkušenosti s tímhle: Max Payne 3 je nejdůstojnější pokračování od dob druhý Mafie a přesně tak by mělo vypadat pokračování již zarytý série... Ne jako Blacklist!

Pro: grafika, soundtrack, vcelku velká rozmáchlost (mimoběžný mise, úprava vybavení, udržovaní vztahu s dcerou skrze telefon atd-)

Proti: četná zjednodušení, zazdění charakteru hlavní postavy, snaha upoutat co možná největší masu, při rychlejší akci hratelnost (kamera a zjednodušovátka pak nefungují vůbec)

+19(23-4)
  • PC 90
Jsem velikým milovníkem série Splinter Cell. První díl byla totiž hra, kterou jsem dostal ke svému tehdejšímu novému počítači a okamžitě jsem si ji zamiloval. Další díly v tomto trendu pokračovali a svou atmosférou mě chytil i často haněný Tom Clancy's Splinter Cell: Double Agent. Tuto tetralogii jsem hrál proto nespočetněkrát, ale pak přišel Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction], který, ačkoliv je celkem zábavný, do celé série zapadal tak, jako adoptovaný černoch do vietnamské rodiny... ne moc dobře. Proto jsem se bál, že Blacklist dopadne podobně, a možná právě proto mě hra bavila o to víc.

Blacklist se dá považovat za regulerní patý díl série (Conviction sem opravdu nepatří), kde má stealth konečně zase hlavní slovo. Zpět je možnost projít celou misí bez jediného výstřelu, či zabití a díky bohu za to, že je zpátky i odtahování omráčených nepřátel, pokud se vám ale toto nelíbí nezoufejte, protože hru můžete také hrát mnohem akčněji a líbí se mi fakt, že vám hra nabízí podporu pro všechny styly hraní, co se vybavení, ale hlavně map týče. Pokud jste jako já, tak vás jako tichošlápka potěší, že se na mapě vyskytuje dostatek potrubí, šacht a ramp, po kterých se dá nepozorovaně šplhat (ale nejsou často vůbec tyto cesty vidět na první pohled, což beru jako plus). Naopak, pokud z Blaclist chcete udělat další díl Gears of Wars, najdete všude dostatek krytí v podobě příhodně povalených kamenů či betonových bloků. No a Predátor je taková kombinace obou předchozích stylů.

Co se týče hratelnosti, tak ano, vše je oproti minulým dílům opravdu zjednodušené, ale hra je tak dle mého mnohem intuitivnější, rychlejší a lépe se hraje. UI... no UI je dosti nevypočitatelná. Byly chvíle, kdy mě opravdu překvapovali svými reakcemi, jako když si všimli, že jim někdo chybí v místnosti, kterého jsem před chvílí omráčil a odtáhl pryč, a oni ho šli hledat nebo když jsem se schovával na místě, kde jsem věděl, že se nepodívají a oni se ejhle podívali. Zase ale byly chvíle kdy jsem visel na potrubí půl metru nad nimi a oni si mě vesele přehlíželi. Ale kolísající UI je problém asi celé série. Za co ale vývojáře opravdu chválím je reakční doba u nepřátel. U všech stealth akcí jsem se vždy rozčiloval, že když mě zahlédnou, je automaticky vyvolán poplach a často konec mise, ale tady, když vás uvidí, tak se nejdříve leknou, jako by to udělal každý normální člověk, a až potom volají o pomoc. Vy tak máte vteřinu na to, aby jste se dané osoby co nejrychleji zbavili. Bravo. Po tomhle jsem toužil už od prvního dílu.

Byl jsem spokojený i s obtížností. Hrál jsem na perfekcionistu, kde nemáte ty moderní blbosti jako Mark & Execute, nebo že vidíte se sonarovým viděním skrz zdi. A nevím jak u jiných obtížností, ale tady vás vidí, i když se přesouváte z úkrytu do úkrytu, jak si stěžoval AppleCore. Nebo to možná také spravil patch. Zkrátka, obtížnost je celkem solidní.

Příběh je přesně takový, jako i v minulých dílech. Zajímavý, ale nepřekvapivý. Postavy jsou OK, ale kdy bude konečně konec s tím stereotypním ztvárnění Ajťáků, jako sociálních idiotů, kteří jsou sice skoro géniové, ale mají problémy s komunikací alá Sheldon Cooper? Opravdu si nepamatuji, že by byl jakýkoliv ajťák ztvárněn jinak. Překvapivě je ale nejhorší postava Sam Fisher. Je naprosto plochý, bez emocí a hrozně zádumčivý. Hlas třicetiletého Erica Johnsona se k padesátileté postavě Sama Fishera vůbec nehodí. Myslím tedy, že právě proto ho nenechali moc mluvit, aby si toho hráči tolik nevšímali, ale tím naprosto zazdili jeho postavu a povahu. Proto jsem celou dobu neviděl Sama Fishera, ale úplně jiného agenta, který se jmenuje náhodou stejně. Osobně si myslím, že kdyby jsme hráli za úplně jinou postavu, třeba i toho Briggse a Sam Fisher by se stal něco jako poradce a byl by jako Lambert v minulých dílech jen jako hlas v rádiu v podání Ironsida, bylo by to mnohem lepší

Co se mě na hře nelíbilo, je to, že měl Sam zbraň neustále v paprči a nešla schovat. Je to blbost, ale ze začátku mě to neskutečně iritovalo. Přišlo mi jako blbost i ono vylepšování svého letadla za vydělané peníze. Respektivě mi vadila spíše ta forma vylepšování. Americe hrozí bezprostřední nebezpečí a já, jakožto jediný kdo to může zastavit si na všechno musím vydělat sám. Co?

Shrnut: Důstojný nástupce série po né moc vydařeném Convictionu, který se řadí k nejlepším v sérii. Bavil mě stejně jako Chaos Theory, ale zazděná hlavní postava, která je pro celou hru klíčovou, hru sráží k zemi.

PS: Dohráno na 98,4% jako Duch a 1,6% jako Predátor

PPS: Jo, a nenávidím psy a doufám, že všichni psi skončí v gyrosu, protože vás ti svině vyčmuchaj úplně všude.

Pro: stealth, výběr jak hru hrát, vedlejší mise, reakční doba u UI, obtížnost

Proti: SAM FISHER, Charlie, nemožnost schovat zbraň, kolísavá UI

+17
  • PC --
Nejsem přímo ortodoxní fanda série, ale Splinter Cell mám rád. První díl, Pandora Tomorow, Chaos Theory a Conviction jsou prostě výborné hry, každá trochu jinak. Pak je tam nějaký Double Agent, který nikoho nezajímá. A teď i Blacklist.

Čekal jsem akční jízdu se stealth prvky, místo toho jsem dostal rádoby stealth hru s akčními prvky. Největším problémem nového dílu je nevyhraněnost - hra se snaží zaujmout možností jet si po svém - buď jako tajný agent nebo jako střelec alá Jack Bauer. Buď stealth nebo akčňák. Bohužel ani jedno nemá tak dotaženou hratelnost, aby se dalo mluvit o plnohodnotném provedení jednoho či druhého. A kombinace obého rovněž selhává.

Nedotažená hratelnost je jen jedním z bodů, který mě na hře opakovaně zarážel. Tou další je nejen vzhled a hlas Sama Fishera, který prošel kompletní změnou, ale také jeho osobností. Dříve sympaticky sarkastický hrdina je pěknou osinou v zadku a neustále svůj tým peskuje se zaťatými zuby. Mimika jeho tváře je paradoxně nejvíce odfláknutá a jeho výraz při "přemítání před misí" připomíná Davida Hasselhoffa.
Chválím však obličej toho počítačového geeka, který nejenže mi připomíná mého kamaráda, ale také má nejlepší mimiku a jedná se o člena týmu, který je nejméně na pěst.

Jako zajímavé mi přišlo rozhodnutí Ubisoftu udělat z lineárního Splinter Cellu hru ve stylu "zahraj si misi jakou chceš, světové události na tebe počkají". Tentokrát tu nemám jen hlavní linku, ale také úkoly vedlejší, díky kterým vyděláváme penízky, za které si kupujeme lepší vybavení, jehož potřeba je tradičně nulová a jedině snižuje obtížnost. Musím přiznat, že vše si chystám vylepšit až po dohrání, protože jinak bych si připadal spíše jako predátor než jako tajný agent. Zajímavé na vedlejších misích je, že některé MUSÍTE dohrát ve dvojici - výhodu mají samotáři u PS, kteří prostě zapnou split screen a za jednoho paňáka to dohrají, ale abych byl nucen na PC s někým hrát online, to mě teda ani nehne - já rád hraju sám, proč to tvůrci her nechápou?

AI je místy fajn, nepřátelé reagují na otevřené dveře i zhaslá světa a dokonce si všimnou, když některý jejich parťák chybí na svém stanovišti. Bohužel jsou také ale dost hloupí na to, aby se nechali hvízdáním či šeptáním nalákat do očividné pasti.

Děj si neodvážím hodnotit, páč jsem hru nedohrál a asi hned tak nedohraju, ale zatím to vypadá na tradiční neosobní nudu ve stylu prvních třech dílů doplněnou rádoby vnitřním chvěním v týmu.

Závěrem musím napsat, že to není zdaleka takový průser jako Hitman: Absolution, ale po vynikajícím Conviction je to výrazný krok... ani ne zpět, ale spíše jinam. Jedná se o kočkopsa bez zajímavého gameplaye, což je prostě velká škoda. Tak snad zase příště ;)

Pro: já nevim... dá se na to koukat; sem tam dobrá pasáž; sem tam hezké prostředí

Proti: gameplay je nudnej, po Conviction Sam přišel o koule a zapomněl zase střílet; děj nuda...

+16(19-3)
  • PC --
Blacklist mě bavil. A to hodně. Svou kvalitou se vyrovná prvnímu i třetímu dílu a má dost ambicí na to být nejlepší. Vedle klasických splintrseřích misí tady jsou i bonbónky a např. taková Filadelfie s Briggsovým FPS intermezzem byla výtečná. Já chci více Briggse! Příběh je poutavý, i když jsou jednotlivé vsuvky na Paladinovi sestříhané jak z nějaké kriminálky. Nicméně postavy jsou napsány uvěřitelně a svým chováním a chybováním dostaly lidský rozměr. Na nového Sama jsem si rychle zvykl, ale samozřejmě kvalit toho původního nedosahuje ani zdaleka a to nejen dabingem, ale především humorem.

Bohužel rukopis Ubisoftu se nezapře a tak tady máme skvěle vystavěnou hru, do které se nějaký gamedesigner rozhodl nacpat pár nápadů, které tak úplně nevyšly. Člověk by řekl, že organizace jako 4E má k dipozici neomezené zdroje a s výjimkou černého trhu bych tak mohl mít přístup ke všemu, co potřebuju. Ale to né, oni tam museli vepchat ekonomickou složku, aby se ty vedlejšáky vůbec někdo ráčil hrát.

Takže nakupuju vybavení - jednotlivé položky je potřeba kupovat postupně, když chci např. konkrétní pistol, musím si koupit všechny ostatní v řadě. A vzhledem k tomu, že jsem neplnil vedlejší mise, mohl jsem si o ní nechat zdát. Další samostatnou kapitolou je oblek. Nejen že je, vedle typového rozdělení (stealth, kevlar...), rozdělený na samostatné části, které je potřeba kupovat zvlášť (trup, hlava, nohy, boty...), ale ještě tady mám kamufláž, a to ke každému typu a části obleku! A všechno za hard ca$h, samozřejmě. U prvního obleku jsem nad tím mávl rukou, po koupi druhého jsem cosi procedil mezi zuby a u třetího obleku jsem se otočil na patě a vrátil se zpět ke druhému, se kterým už jsem celou hru doklepal.

Další blbost je účinnost zbraní - nepřátelé se často jen oklepou po zásahu do obličeje a vrchol je, když vypálím zásobník do nepřítele z .50 kalibru a panáček si akorát tak trochu zabrejkuje.

Naprosto geniální nápad s ovládáním rychlosti pohybu na kolečku myši je pryč a vůbec celé ovládání Blacklistu mi vůbec nesedlo. Většina mých smrtí byla způsobena tím, že jsem se někde kryl nalepený na zdi a v rychlosti jsem se nestihl odlepit. Groteskní a nasírací zároveň.

Každopádně, s jubilejní 400. dohranou hrou jsem spokojen. A to jsem Blacklistu od prvního videa vůbec nevěřil...

✰✰✰✰ / 5
+13