Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 60
Proč? Prostě proč? Proč ještě v roce 2019 vznikají tupý repetitivní koridorovky? Jako nechápejte mě špatně, značku STAR WARS mám rád, ale to do psí díry nemůže z tohohle světa vzniknout jedna jediná pořádná open world hra? Nejvíc se tomu blíží P2W MMORPG Star Wars: The Old Republic a to je dost smutek.

Že to bude průser jsem věděl hned po spuštění, když mě hra upozornila, že si jí nejvíc užiju s ovladačem. Že to ale ve finále bude samý hopsání a běhání uzoučkym koridorem (a to ještě díky nepřesnosti ovládání s řadou neúspěšných pokusů o různý přeskoky), to mě nenapadlo. Co mě ale vytočilo do běla a ve finále donutilo po asi osmi hodinách hru prostě vypnout a odinstalovat, je celkovej koncept, kdy vás hra nutí se do některých lokací vracet třeba i třikrát, přičemž se samozřejmě respawnují nepřátelé, takže jedete ty stejný souboje stále dokola. Pro mě je to dost zoufalej pokus jak natáhnout herní dobu.

Jasně, je to moje chyba. Neměl jsem hned skočit na podzimní výprodej na steamu a měl jsme si tu hru nejdřív proklepnout. Ale celkově je to dost škoda. Hra jinak vypadá hezky, příběh by taky nemusel bejt uplně marnej (odehráno nějakejch 8+ hodin, takže nechci úplně soudit), ale ten gameplay je jak z roku 2000. Bez googlení bych si tipnul, že je to zase port z konzole. Proč nám PCčkářům tohle dělaj. :(
+6 +14 −8
  • PC 50
Bez mučenia sa priznám, že v tomto prípade asi bude chyba u mňa. Fallen Order som si zakúpil, lebo bol v zľave, hoci k svetu Star Wars žiadny extra blízky vzťah nemám. Ale poznáte to... možnosť prevteliť sa do rytiera Jedi je proste lákavá.

Hra samotná je však vlastne dosť veľká nuda. Pritom nástrel príbehu znie sľubne. Sledujeme mladého Cala, ktorý unikol vyvraždeniu rádu Jedi v Epizóde III a teraz musí nájsť cestu k Sile, postaviť sa na stranu dobra a také tie veci. Určite ide o zaujímavejšiu premisu, než má celá nová filmová trilógia dohromady, ale o to tristnejšie je, že ma to aj tak príliš nebavilo.

A neviem, či je to tým, že k tomu svetu nemám potrebné väzby, alebo proste tým, že je to nejako lenivo vyrozprávané. Samotné planéty sú dosť nudné, vizuálne nezaujímavé a hoci sa to tvorcovia snažia maskovať, tak sú pomerne lineárne. Niektorí nepriatelia sú otravní až smiešni (rôzne krysy a všelijaké mimozemské potvory).

Ovládanie na klávesnici je hrozné (platí hlavne pre ovládanie Sily) a bez toho, aby som si ho upravil, by som to snáď ani nevedel hrať. Po grafickej stránke sa mi hra páčila a boje s mečom mali tiež svoje kúzlo. Celkovo ma to ale nedokázalo dostatočne zaháčkovať, príbeh ma nebavil a hlavný hrdina vlastne tiež.

Po cca desiatich hodinách hrania som to teda zabalil, pretože ma proste prestalo zaujímať, ako príbeh skončí a ani samotné hranie mi bohvieakú zábavu neprinášalo. Ale keďže som za hru zaplatil len necelých 5 eur, tak ma to ani príliš netrápilo... Star Wars fanúšikovia ale budú, predpokladám, oveľa spokojnejší.

Pro: pekná grafika, boje so svetelným mečom

Proti: nezaujímavé svety, nemastný-neslaný príbeh, ovládanie

+10
  • PC 80
Nějakou dobu mě trvalo než jsem to dohrál, hra se mi velice líbila, i když některý skákačky.... no :D

Hra je v celku zábavná, pro mě jedna z těch lepších her ze Star Wars, ne však nejlepší, problém mám v některých věcech. Hra má skvělou atmosféru a hudbu. Avšak kromě hlanvího hrdiny a hlavní záporaka. jsou ostatní postavy poněkud ze slabšího soudku. Bohužel budu srovnávat.

Zpočátku mě hra velcie bavila, takže jsem tady tomu dál 95 procent, ke konci už však to ztrácela dech, a mě to přestalo tak nějak bavit. Nakonec jsem to douhrál, ale až po nějaké době, což pro hru není moc dobře. Konec byl velmi zábavný.
Co se týče soubojů, nejsou špatný snaží se přiblíž k Soulovkám, což ne vždy je špatně, ale upřímně kdybych to měl srovnat třeba s Jedi Knight, tak jsme zase bohužel někde jinde. Co se týče líp napsaných postav, tam prostě dobře funguje KOTOR 1-2, dokocne oba KOTORy mají mnohem lepší atmosféru. Přesto hodnotím souboje a atmosféru jako dobrou věc na téhle hře.

Co však nehodnotím dobře jsou mapy se skákaním a šplháním, u některých map je to sice dobrý, ale po čase jsem si začal říkat, a musí tady být takhle zbytečně daná další skákačka? Já chápu, že se má člověk snažit k něčemu dostat, což je fajn, ale někdy toho bylo prostě moc a místo zábavy to začalo nudit.

Pro: Atmosféra, hudba, hlavní postava, i hlavní záporná postava hry.

Proti: Ostatní vedlejší postavy, skákačky se začnou po čase opakovat a začnou nudit.

+10
  • PC 75
Po tolika letech, co EA vlastnilo exkluzivitu na Star Wars hry a dokázalo ji trestuhodně nevyužít, se konečně dostalo i na fanoušky, kteří si žádali něco, co aspoň trochu bude připomínat staré dobré časy příběhových Jedi Knightů a Dark Forces her. Kdysi jsem měl velké naděje pro neohlášený Jedi Knight III: Brink of Darkness, avšak po prodeji Lucasfilmu společnosti Disney a zrušení herní divize LucasArts, mé naděje na tento neohlášený, leč plánovaný projekt skončili v troskách. Od té doby se herní Star Wars pokusili vzpamatovat skrze mobilní scénu (což je katastrofa) a projekty Star Wars: Battlefront a Star Wars Battlefront II, již pod taktovkou EA. Oba pokusy, řekněme si narovinu, nedopadly úplně podle představ. A pak tu najednou byla tahle hra. Jedi: Fallen Order byl dlouho spekulovaným projektem, ze kterého se nakonec vyklubala spása single-playerových Star Wars her. Pravdou totiž je, že Jedi: Fallen Order je odpovědí na volání fanoušků právě po hře s rytířem Jedi v hlavní roli, kde se nejeden hráč bude moci vyřádit v nějakém příběhu, na které bude aspoň trochu záležet a u toho nejlépe rozskeat světelným mečem celé Impérium. Tohle přece lidi chtěli, ne? No, já si tedy nejsem úplně jistý, že na druhé straně úplně pochopili požadavek. Nicméně, vezměme to popořadě:

Co? Kdo? Kde? A kdy:

Nacházíme se pět let po epizodě III, rytíři Jedi jsou rozmeteni na cucky, Impérium upevňuje svou moc a pomalu ždíme všechny své prostředky k posílení vlastní struktury. Zapomenutý padawan Cal Kestis se po troše zdráhání a problémech v současném zaměstnání vydává napříč galaxií na záchranu budoucí generace rytířů Jedi. Aby to byla správná Star Wars výprava, nebude na to pochopitelně sám. Společnost mu bude dělat tradičně roztomilý droid, hláškující (a za mě nepříliš sympatický) pilot hvězdné lodi Mantis a lidská žena s nejděsivějšíma očima v galaxii....(také zrovna žádná sympaťanda) a možná někdo další. Proti nim pak stojí celé Impérium s nekonečnou zásobou Stormtrooperů a také samozřejmě jeden z nejdebilnějších výtvorů ve Star Wars: Inkvizitoři. Náčrt by ale byl víceméně dobrý. Bohužel provedení značně pokulhává.

ŘÍkám to narovinu: nejraději bych se přidal na Temnou stranu Síly a všechny pozabíjel. Bez milosti. Od parťáků až po Inkvizitory. Většina postav je tak strašně nesympatická, že jsem byl vždycky rád, že s nimi na lodi, která je vaším provizorním domovem, nemusím trávit víc času, než je nezbytné. Hlavní postava taky není žádný Kyle Katarn, ale ujde to. Je tam totiž prostor pro postupný vývoj, což se ve skutečnosti i děje, což je príma. Bohužel, ostatní jsou tak hloupě a otravně napsaní, až to bolí. Nemluvě pak o plytkém scénáři, za kterým stojí Chris Avellone (Planescape: Torment, Fallout 2, Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords, Fallout: New Vegas), můj nejoblíbenější herní autor, který nejspíš má nejspíš další geniální plán, rozjetý na pokračování a který v konečném výsledku bude dávát smysl.... a nebo se zde chtě nechtě seknul, jinak si to neumím vysvětlit. Bohužel, je to tak. Od člověka, který stojí za mistrovským Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords, prostě nechápu tákýto unylý a mdlý příběh, jež má za úkol vás provázet hrou. Hlavně žádný strach, kroťte vášně, zní to poměrně tvrdě, ale furt se jedná o celkem fajn zábavu... když se nebudete koukat za oponu. No jo, fakt, nerozčilujte se. Prostě už mi není patnáct a kromě hezkých efektů a příšerek očekávám trochu víc, i když chápu a uznávám, že primárně od tak komerčního produktu, jako jsou Star Wars, je to dnes prostě už hodně. Naříkám na to kvůli starým časům, tam to prostě šlo a tvůrci byli odvážnější. A možná méně svázaní než dnes.

Dobrá zpráva ale je, že se to dobře hraje. V podstatě je Jedi: Fallen Order totiž míchanice z tohoto receptu: Dark Souls (možná spíš Sekiro), Tomb Raider, potažmo Uncharted a Jedi Knight nebo Force Unleashed. Takhle seznamově ten recept zní dost divně, ale světe div se, ono to funguje a je to zábava. Jak to jde dohromady, je vám asi jasné: soubojový systém, cestování po mapách, meditační místa (ukládání pozice/restart nepřátel), architektura úrovní... to vše si hra bere z her od FromSoftware. To DNA tam je bezpochyby vidět a pokud vás tyto hry neoslovily, myslím, že Jedi: Fallen Order nedáte. A to je naprosto v pořádku. Nicméně upozorňuji, že nároky na hráčský skill jsou opravdu minimální oproti Souls hrám, stejně tak i srozumitelnost příběhu. Pohyb jako takový je též podobný Soulsovkám, ale je definitivně šmrncnutý Uncharted nebo Tomb Raiderem. Myslím, že pokud jste alespoň jednu sérii hráli, víte o čem je řeč. Průzkum ruin, řešení hádanek, pohyb po mapě... pokud jste hráli alespoň jednu hru z těchto sérií, budete rychle doma. No a poslední složka je tvořená hrátkami se Sílou jako třeba ve Force Unleashed. Sílá je vaší zbraní, štítem i pomocníkem. Postupně, jak si budete zlepšovat schopnosti, dostanete možnost se podívat do míst, která předtím byla nedostupná a objevovat jejich tajemství. Pozitivní je, že na každém místě něco je, i když, jak jsem poukazoval už výše na stupiditu scénáře, opravdu mě sere, když přijdu k pohřební urně, zmáčknu interaktivní tlačítko a Cal Kestis se pomocí své speciální schopností ponoří do Síly, aby pak tajemně prohlásil, že našel pohřební urnu, do které se pohřbívají mrtví... Jó, to tam fakt je. Asi ale pořád lepší, než hledání stupidních beden s kosmetikou, které podle mě působí akorát rušivě.

Když bych to rozpitvával fakt do mrtě, asi mi celkem i vadí, že zabíjení nepřátel vám dobíjí takový ten "Sílo-metr", díky kterému můžete používat speciální pohyby a nebo celkově vůbec schopnosti Síly jako takové. To mi prostě nedává smysl a tudíž nemyslím, že je to dobrá featura. Na druhou stranu, rozsévat mečem zkázu je fakt obrovská zábava a garantuju, že si to užijete, pakliže přejdete tyto mírné nedostatky. Inu není to prostě ten Jedi Knight a budete-li ho v tom hledat, budete zklamaní. Já k tomu aspoň tak přistupoval a myslím, že to bylo dobře.

Přes všechny výtky je Jedi: Fallen Order dobrá hra. Vlil čerstvou dávku energie do zkomercializované značky, potěšil spoustu hráčů a tak trochu flákl přes držku EA manažery, kteří tvrdí, že v single-player hrách není budoucnost, za což jsem mu nesmírně vděčný. Jsem také zvědavý na další dobrodružství Cala Kestise, jelikož už teď víme, že jsme jej neviděli naposledy. Snad si tvůrci uvědomí, že dospělý hráč snese i trochu víc, než jen mdlý a opatrný příběh a trochu upraví charkter postav, které jsou s prominutím prostě na přesdržku. Pokud se toto podaří, máme se na co těšit.

Mimochodem, konec je vážně epickej. Dejte mi toho víc.

Pro: Výprava, zajímavý námět, zábavný souboják, audiovizuál je peckózní, design úrovní, originální hudba

Proti: Plytký příběh, doprovodné postavy, dialogy, malinko repetetivní, zbytečné bedny s kosmetikou

+13
  • PC 70
Jako fanoušek SW a současně nepřítel toho, kam SW vede Disney, jsem se na tuto hru těšil a obával se zároveň. Moje rozporuplnost pokračovala po vydání, kdy celkem dobré recenze v herních médiích nekorespondovaly s častými pomluvami SW fanoušků. A teď po dohrání musím říci, že rozporuplnost pokračuje, tentokrát ve vlastním hodnocení.

Začnu příběhem, který mě zajímal asi nejvíce. Bohužel jsem se dočkal furdokolové Disney šablony. Sympatický hrdina bez bázně a hany s roztomilým robůtkem po svém boku, zlá antihrdinka propadnuvší temné straně kvůli selhání své mistryně, divný ftipálkovský emzák (tentokrát v roli pilota)... no prostě osvědčený již stokrát recyklovaný základ, na který se nepodařilo navléknout nic zajímavého, originálního a zapamatovatelného. Slabý příběh zachránilo od úplného propadáku dobré odvyprávění, především díky povedeným cut scénám a pár silných momentům především poslední třetině hry. Celkově však byl příběh zklamáním.

Podstatně lepší to bylo s atmosférou. Ta se hře podařila velmi dobře a i díky povedenému grafickému kabátku hra dýchla opravdovou SW atmoškou. Osvědčený hudební podkres a super SW zvuky (zahžnutí meče, blasterová střelba...) byly na filmové úrovni a určitě hře přidaly pár procent hodnocení navíc. Podařilo se i ztvárnění několika světů, na které Vás příběh postupně zavede. Jednotlivé světy jsou charakterově rozdílné, tudíž mají svoji jedinečnou atmosféru a jsou velmi detailně zpracované a vypadají vizuálně hezky. Trochu mě mrzí, že se neobjevil žádný svět s městským prostředím typu Coruscantu. Tyto urbánní typy světů jako např. Taris v KOTORu mě vždy nejvíce baví a zde zcela chybí.

Třetím vrcholem trojúhelníku vedle příběhu a atmosféry je hratelnost. Ovládání postavy, kamera a základní mechaniky se mi zdály celkem v pohodě. Samozřejmě jako PC hráč musím strpět fakt, že byla hra modelována primárně na konzole, ale i tak se mi ovládala bez větších problémů. Je také výhoda, že jsem hru hrál poměrně dlouho po jejím vydání, takže řada problémů se již vyřešila patchy. Soubojový systém, postavený na soulslike principu mi do SW hry sedl velmi dobře. Ocenil jsem celkem dobře balancované obtížnosti, kdy na vysokou obtížnost již byla hra opravdu slušnou výzvou, naopak na ty nižší celkem pohodovou záležitostí. Hru si tak užije jak casual hráč, tak ostřílený veterán. Je pravda, že postupem hry začal být soubojový systém celkem monotónní a oproti hrám jako Dark Souls, Sekiro a podobně nebyl tak propracován do detailu. Problém pro mě nebyl ani tak ve faktu, že celou hru jedete jen se světelným mečem, ale především v omezeném a celkem nezajímavém spektru nepřátel. Co mě také zklamalo byl RPG systém rozvoje postavy, který byl poměrně chudý, v zásadě bez většího problému bylo možné během hry získat všechny možné dovednosti, takže snaha o nějakou specializaci neměla valného smyslu. To, že v bednách sbíráte vlastně jen zbytečný bordel ani raději nezmiňuji. Docela mě bavily bossfighty, i když opět zůstali daleko za svými herními vzory.

Co tedy říci závěrem. Fallen order určitě není špatná hra. Má tu pravou SW atmosféru a ačkoliv hratelnost není špičková, je v zásadě chvalitebná. Mrzí mě mdlý a šablonovitý příběh, který byl přitom u hry z tohoto univerza pro mě velmi důležitý. Přes to všechno si hra zaslouží, aby jste ji vyzkoušeli.

Pro: Atmosféra SW, audiovizuální zpracování, hratelnost sice nenadchne ale ani neurazí

Proti: Příběh, šablonovité postavy, chyběl mi urbánní svět, nelze se specializovat a obecně jsou RPG mechaniky dost o ničem

+16
  • PC 80
Jako fanoušek Star Wars jsem měl u hry Jedi Fallen dlouho obavu se do hry pustit. Obával jsem se vlivu EA a dalšího ždímání značky. Naštěstí lidé ve studiu Respawn Entertainment odvedli dobrou práci.


Začnu tedy u mě netypicky a rovnou propálím, že i když jsem ke hře přistupoval opatrně, nakonec si mě získala. Neříkám, že se jedná o masterpiece, ale zábavné to bylo.


Nikdy jsem nehrál hry typu Dark Souls, a pravověrný fandové určitě řeknou, že Fallen Order si z této legendy bere pouze základní mechaniku, nicméně samotná hratelnost mě oslovila. Hledání míst k meditaci mě bavilo a hnalo kupředu. Nejednou jsem přemýšlel, jestli si mám meditací obnovit zdraví, byť za cenu respawnu nepřátel, nebo raději pokračovat dále a riskovat, že se budu vracet v případě neúspěchu o větší kus dozadu. Hru jsem hrál na těžkou obtížnost a pro mě se jednalo o výzvu, která navíc bavila. 


Tak jak mě bavila samotná mechanika, tak jsem si užíval své rostoucí síly, tím jak jsem získával nové a nové schopnosti, které mě posouvaly dále. Doslova a do písmene. Jak jsem získal nové pohyby, nové možnosti, mělo smysl se vracet již do prozkoumaných míst, kde jsem se mohl díky nově nabitým schopnostem dostat do lokací, které při předchozím průchodu byly skryté, či nedosažitelné. Toto postupné objevování bylo zábavné a odměňující, přeci jenom najít další body do schopností své postavy se hodí vždy. Škoda pouze hromady truhel, ve kterých hráč nenajde nic, kromě kosmetických předmětů, které jsou ve hře vlastně zbytečné. Velmi zábavné jsou souboje s bossy, kde se na každého musela použít jiná taktika. A i když jsem se nevyhnul opakování, což je ale princip hry, vždy jsem se bavil.


Kde jsem již tolik spokojený nebyl, byla nutnost se vracet po splnění mise ke své lodi. Je fajn, že se člověk musí logicky vrátit, ale tím jak se nepřátele mezitím obnovovali, návrat zpět vždy znamenal prodírání se houfem nepřátel, které jsem několikrát odpravil již cestou za svým cílem. Často bylo možné využívat nové zkratky, někdy poplatné svému názvu, ale ne vždy byla cesta zpět k lodi rychlá a zábavná. Nezřídka se mi stalo, že jsem se musel vracet delší cestou a pokud jsem na danou planetu letěl již poněkolikáté, abych mohl objevit nové lokace, začínala být tato část po několikáté nezábavná. 


Kde hra exceluje je grafická stránka a především hudba. Obecně svět vypadá atraktivně a uvěřitelně, a i když není grafika dokonalá, je krásná. Snad kromě obličejů postav, na kterých občas bylo vidět, že je potřeba další práce. Především Cere Junda na mě nepůsobila příliš sympaticky, byť vymodelování její postavy s exoftalmusem na to mělo pouze částečný vliv. Neustále obviňování sama sebe, neustálé přemítání co všechno udělala špatně, přestalo být po chvíli zábavné. Tak jako její pasivní role až téměř do konce a čekání, co všechno hráč v roli Cala Kestise společně s BD-1 najdou a dokážou. Ale velké díky za BD-1. Tenhle droid byl naopak zábavný a milý zároveň.


Jaký je tedy Fallen Order? Je to především zábavný mix několika žánrů, hra, která si bere ze světa Star Wars to hezké a nebojí se přitom jít vlastní cestou. Souboje jsou občas náročné, ale téměř vždy zábavné. Grafickou stránku a hudbu lze označit za velmi povedené prvky hry, tak jako příjemný a jednoduchý RPG systém. Škoda pouze slabšího příběhu, nevýrazných postav a neustále nutnosti se někam vracet...

Pro: Hudba, grafické zpracování, ústřední dvojice Cal s BD-1, souboje se světelnými meči, prostorové hádanky,

Proti: Slabší postavy, nevýrazný příběh, občas nepřehledná kamera

+31
  • PC 70
Začátek JFO byl hodně atmosférický, později už hra ztrácela drive. Ano, je to SW, vypadá to labůžově, ale že bych si z toho sedla na zadek, to se nestalo. Vlastně se toho v té hře zas tolik neděje, celou dobu totiž strávíte nad skákáním, běháním, kličkováním mezi ruinami, řešením hádanek a následně hledáním cesty zpět k osobnímu tryskáči (což bylo na provaz). Postupně jsem si ovšem obtížnost snižovala na tu nejlehčí, jinak by PC letěl rychle oknem...tyhle jakože soulovky nejsou pro mé staré pocuchané nervy úplně nejideálnější odreagování po práci :D
Souboji se tedy dalo pak krásně prošvihat, za to u ovládání jsem málem rozlomila klávesnici vejpůl. Jedno z nejhorších ovládání, co jsem snad zažila, ač nevím, zda to nebylo děláno primárně pro konzole a PC se nějak ošulil. Co se týče planet, jsou fajn, moc fajn, ale nic mě vyloženě nenutilo je dokončit na 100%. Mít totiž bandu ponč, to byl vždycky můj sen, že ano....ne. Ostatně mě doslova iritovaly opakované návraty na planety, jen proto, že některé sektory byly uzavřené a otevřely se až po získání schopností na dalších planetách. Takže ne jak Jedi, ale jak Jouda lítáte sem a tam. Největším tahounem nebyl pro mě Cal, ale BD-1, mít ho tak v životní velikosti, beru si ho na rameno i ven!

Pro: BD-1, vydařená grafika, úprava lightsaberu, Sestra noci (mmmmm :), hrátky se světelňákem

Proti: otřesné ovládání, nůďo příběh, malý strom dovedností, chybějící fast travel

+17
  • PC 75
Dlouho jsem váhal, zda se do téhle hry pouštět. Vše co jsem o ní zjišťoval bylo dost rozporuplné a takový je nakonec i zážitek z hraní. Naštěstí převažují pozitiva, respektive ty nepříjemné prvky nejsou tak výrazné. To podstatné u daného typu hry, souboje a příběh, funguje dobře. Při bojích s běžnými nepřáteli se hráč cítí jako Jedi a užívá si dostatek variant jejich likvidace. Obtížnější nepřátelé a bossové jsou zase celkem výzva. Hra je nová a její příběh tudíž spadá do Disney linie, ale díky zaměření na úplně odlišné postavy to ani velkému fanouškovi Expanded Universe nemusí vadit. Děj je navíc celkem fajn a i některé postavy jsem si rychle oblíbil. Práce se Sílou je fajn a jednotlivé schopnosti rychle přecházejí do krve. Boj s mečem je slušný, ale měl jsem asi větší očekávání.

Pochválit musím i zvuky a grafiku. Jednotlivé planety a lodě vypadají skvěle a byla radost si je prohlédnout. Výrazně slabší jsou postavy, především lidské obličeje působí proti zbytku tak o generaci starší. Planety k průzkumu postupem času přibývají a díky novým schopnostem se lze dostávat na dříve nepřístupná místa. Bohužel mimo dějovou linii k tomu není moc důvod. Pár míst sice ukrývá navýšení Síly nebo života, ale z 90% jde pouze o kosmetické úpravy. Po dohrání jsem si tak zkompletoval pár informačních záznamů v databázi a k dalšímu průzkumu vlastně neměl důvod. Po dohrání příběhu byl průzkum planet mezi 75-90%. Přes tyto výhrady šlo o slabých 20 hodin povedeného hraní.

Určitá část byla bohužel dost nudná. Hned úvodní část, kdy jde pouze o průchod s pár výskoky, mě málem odradila od pokračování. Veškeré skákání a šplhání je nezáživné a obvykle naprosto primitivní. Držet šipku vpřed a sem tam stisknout další tlačítko opravdu není nic moc. Vždy je jasné kam pokračovat a není problém se tam dostat. Krátké zdržení tak nastává jen pokud postava ještě nemá patřičnou schopnost a není to ještě jasné. Vrcholem jsou úzké prostory skrz které se postava automaticky protahuje. Jsou dlouhé a když z 10 minut 3 jen postava sama prolézá... Naštěstí těchto úseků není tak moc. Je to škoda, protože například v sérii Tomb Raider jsou akrobatické části povedené a tvoří jeden z pilířů hratelnosti. Příležitostné puzzly jsou naopak povedené a je škoda, že jich není více.

Ve výsledku je Fallen Order hodně povedená záležitost, kterou sráží pár nudných úseků. Jako fanoušek Star Wars jsem rád, že jsem hru nevynechal. Univerzum je totiž jeden z kladů hry, s anonymním zasazením bych asi hodnotil o něco níže. Celkově jde o zajímavou kombinaci Dark Souls, metroidvanie a Tomb Raidera, přičemž ten poslední prvek se moc nepovedl. Metroidvaniová průzkumná část by chtěla okořenit zajímavějšími odměnami. Po dokončení se odemkl režim New Game +, ale k jeho hraní nějak není motivace.
+34
  • PC 70
„Die, Jedi!“ Když jsem slyšel tato slova, tak jsem se zaradoval. Ne proto, že bych měl hned potom umřít, ale protože mi okamžitě naskočila vzpomínka na Jedi Academy, kterou jsem v minulosti dohrál nesčetněkrát na všechny obtížnosti s různými typy mečů. Jenomže Fallen Order si bere ode všeho něco a jenom málo věcí dělá dobře. Ale to, co se mu povedlo, je zase vážně dobré.

Nejprve příběh. Před pár lety nastal Order 66. Cal je od té doby taková nenápadná jediská myš, která se skrývá před zraky Impéria. Síla tomu najednou chtěla, aby se přestal skrývat, a tak prchá a vydává se na misi za tajemstvím ukrytého holocronu. Na pomoc mu přijde čtyřruký emzácký kapitán Geezer a jeho parťačka Cere (čti jako „sýr“), oba létající na lodi Mantis. Nic extra příběhového to není (zvláště i po tom, co za příběhy se neustále objevuje v komiksové sérii vydávané u nás), ale v rámci Star Wars je to vše, co moje mainstreamové buňky potřebují. Postavy hrají skuteční herci jako Cameron Monaghan (Cal), jemuž ve hře vtiskli jakýsi zvláštní opičí výraz; Debra Wilson (Cere), která mě celou dobu děsila kvůli jejím vypouklým očím, či Tina Ivlev (Merrin) krásná jako abstraktní obrázek nebo temná Elizabeth Grullon (Trilla). Takže mezi ty mimozemšťany všichni dobře zapadají. Ale jinak jsou to velcí sympoši s vlastní bolestnou minulostí, jak to má být. Závěr příběhu nastolil příjemné překvápko téměř dosahující komiksové úrovně a zároveň otevřel vrátka pro další pokračování. Jediné zklamání je v tom, že hra je příšerně krátká. Ve chvíli, kdy se konečně začne s postavami něco pořádného dít, je najednou konec.

Během hry se Cal dostane na několik planet a všechny jsou úchvatné. Nechybí opuštěné chrámy, les a džungle, větrem ošlehaná skaliska i ledové jeskyně. A samozřejmě všudypřítomná invaze Impéria. Nejvíc jsem si užil výhledy na Kashyyyku a šplhání na obrovský strom s velkým opeřencem - jak něco z Avatara. Přitom naopak předchozí skákání po masožravých kytkách a únik na zarostlých zdech před agresivními výhonky mi vrátilo moje dětské noční můry z Heart of Darkness. Dathomir mi zase přivodil nepříjemné pocity, že jsem vetřelec na místě, kde nemám co pohledávat. Škoda jen, že se tam nějakým způsobem neobjevil Darth Maul, když to je jeho domácí planeta. Seděl by mi tam lépe než Malicos, a taky by mě víc zajímal. Takže světy a jejich atmosféra na jedničku. Jinak občas se ve hře stane něco zajímavého, co hru docela fajn osvěží, třeba úvodní nájezd na Kashyyyku nebo střet s Trillou.

Hru jsem začal hrát na nejnižší story mode obtížnost jako správná lama s tím, že to později přepnu na vyšší, až se naučím ovládat pohyb a komba. Ale nakonec jsem to nechal být, protože jsem až do konce hry neměl pocit, že bych tohoto umění dosáhl. Asi tak milionkrát jsem někam spadl, Cal snad vůbec nereagoval na povely, které jsem mu dával během boje, skluzavky jsou doteď můj nejhorší nepřítel (následované gangem přerostlých pavouků) a prohodit ohnivou lampu malým otvorem, aby spálila pár kořenů, mě stálo všechny nervy. Naproti tomu mě ale mobilita v tomb-raiderovském duchu velmi bavila. Všechno to skákání, šplhání, chytání lián mi dělalo docela radost. Škoda jen, že Cal se všechny dovednosti učil postupně, takže na začátku je z něj úplná nula. Před koncem hry jsem náhodou objevil bug usnadňující mobilitu vzduchem. Znát ho dřív, tak by mi ušetřil řadu obíhaček.

Abych řekl pravdu, tak umění světelného meče se moc nepovedlo. Pohybů je jen několik málo a jejich aplikace mi přišla silně nevyužitá. Ve výsledku jsem tedy používal kombinaci asi dvou nejúčinnějších. Pořád jsem měl nutkání mačkat klávesy pro naučená komba z Jedi Academy nebo pro škrcení a odhazování stormtrooperů přes vysoké okraje. Ale kde nic, tu nic. Nejužitečnější tedy bylo odhazování silou z útesů směrem od postavy (vždy je třeba napozicovat), nebo naopak přitahování silou. Nicméně tam nastal problém, že u srázu Cal troopery po přitáhnutí hned probodl mečem, takže dolů už padali mrtví. Pokud Cal stál na samém okraji srázu, tak dolů spadl vlastním pohybem taky. Výborná je však schopnost odrážet útoky laserových střel. Tím se snadno zlikviduje celá skupina (k čemu ti troopeři mají brnění, když ničemu neodolá?). Nejvtipnější bylo, když stáli dva za sebou a ten vzadu vystřelil skrze kolegu stojícího před ním, načež odražená střela letěla zpátky a trefila právě toho kolegu. Jejich humorné hlášky taky stojí za pozornost. Celkově mi chybělo víc soubojů s temnými Jedi a nemožnost používat střelné zbraně – opět v Jedi Academy šlo sebrat všechno a střílet se vším; proč to tady nejde? A taky bych chtěl mít tu volbu sestrojit dva permanentně oddělené meče nebo oboustranný meč, protože z hlediska efektivity mám raději dva meče. A taky bych chtěl mít kontrolu nad tím, kdy Cal meč vypne, protože to dělá sám automaticky, když už nehrozí nebezpečí, ale pro mě to je, jako kdyby mi sebral hračku. Změna barvy meče a všech těch pidi udělátek je nicméně fajn.

Během svých cest po planetách, kam se lze kdykoliv vracet, Cal sbírá semena do sbírky v teráriu. Cal také sbírá skiny pro svoje pončo. Pak ještě sbírá skiny pro loďku Mantis a taky pro svého droida BD1, který se stává nejlepší postavou celého Fallen Order, jelikož skrývá mnoho úložného prostoru a jeho nacházené upgrady jsou užitečnější než ty Calovy, protože jen díky jemu je umožněn přístup do dalších a dalších lokací. A taky má zábavnější hlášky. Smutné je, že ty nalezené skiny nemají nijak velké (žádné) opodstatnění, a obdržená odměna proto hráče příliš neuspokojí. Mohli si vypomoci aspoň nějakými dalšími zbraněmi nebo vybavením lodi… nebo co já vím. Na druhou stranu je to lepší než nic a pro completionisty je to aspoň malý důvod pro návrat na planety v rámci post game hraní.

Mnohokrát kritizovaná absence fast travel pointů je pak nepochybně velkým kamenem úrazu i pro moje osobní potřeby. Orientace v prostoru i podle dostupné mapy mi dělala ve stále se rozšiřujícím území problém, zejména když jsem hledal jednu konkrétní věc a prostě jsem si nemohl vzpomenout, který koridor jsem měl kde vzít, abych se dostal na správné místo. A když jsem se tam už dostal, tak jsem zjistil, že jsem měl vlastně jít nějakou jinou cestou, protože tam jsou dveře, co jdou otevřít jen z druhé strany. Hm, díky. A ten meditační kruh na zemi respawnující všechno kolem je teda taky na metál. I přes všechny obtíže jsem se ale nakonec vrátil do všech oblastí a vyzobal ta vzpomínková Echa, otevřel všechny dostupné bedny, vítězoslavně jsem završil 100% explorace dohromady za 52 hodin a obdržel všechny achievementy na steamu. Je tedy pravda, že jsem strávil moře času snahou dostat se na nepřístupná místa ještě v době, kdy to reálně ani nebylo možné.

Přesto všechno mě hra kupodivu bavila, jen se nemohu zbavit toho pocitu, že to prostě šlo udělat mnohem lépe, což mi snad dosvědčí ti, kteří už hráli Fallen Order nebo Jedi Academy (či jiné SW hry). V závěru bych tak chtěl tvůrce pochválit, ale i popíchnout k tomu, aby se dostatečně poučili a příští hru pořádně nabušili dobrými nápady - schopnosti na to mají, tak už jen stačí je odemknout. A přidat na vertikalitě lokací, aby se dali stormtroopeři přehazovat přes okraje. Jinak musím pochválit i hudební doprovod, občasné zajímavé hádanky s kuličkami a taky se konečně někde řeší stavba meče za pomoci vlastního krystalu, což oceňuji.

Trošku off-topic:
„Je tu něco, co bys měl vědět. Jsem bývalý spolubydlící bratrance synovce bratra tvého otce.“
„A čím nás to dělá?“
„Absolutně ničím!“

Pro: Krásné lokace; opeřenec; občas zajímavé hádanky; světelný meč; BD1.

Proti: Neohrabané ovládání; krátká doba hraní; chybí fast travel; chybí variabilita zbraní a verze dvou mečů; souls-like prvky a respawn nepřátel, u nichž je nutné kotoulovat a vykrývat i se světelným mečem.

+41
  • PC 65
Mainstreamové SW produkty u mě začínají mít velký problém. Recykluje se pořád dokola ta stejná story, jenom na jiných planetách a s jinými lidmi. Ale tentokrát se ta story bohužel neobalila ani zajímavou omáčkou. Fallen Order je jakýsi divný mix soulsovek, Tomb Raidera a Crashe Bandicoota (jo, skákání po masožravých kytkách), přičemž ani jedno nedělá dobře a do toho mácháte lightsabrem, jehož ultimátní badass síla je tu v rámci gameplaye potlačena na úroveň baseballky. Většina puzzlů a questů by šla během pár sekund vyřešit tím, že někde proříznete mříž nebo dveře, někomu useknete ruku apod., ale nic z toho se tu neděje, protože pak byste nemuseli jak opičák 4 hodiny obíhat nalajnované koridory, přeskakovat do nekonečna se opakující platformy a neprobíjeli se hordami otravných stormtrooperů nebo hmyzáků.

Na této hře je tolik věcí, co mi vadí. Neohrabaný combat, kde používání všeho hrozně trvá, kde funguje jenom souboj 1v1, jinak je to chaotický gangbang s nepoužitelnou Sílou. Zglitchovaný platforming, kde kolikrát stačí zmačknout nějaké tlačítko o mikrosekundu dřív, abyste spadli někam do neznáma, whatthefuck skluzavky, kde se zasekáváte o stěny a přepadáváte přes hranu, páč divný ovládání. Naprosto nelogicky rozmístěné odhalování abilit nebo upgradů. Proč když se hlavní postava živila celou dobu jako mechanik na skládce, tak si neopraví lightsabre rovnou, ale musí se proskákat na úplný vrchol jakýhosi stromu života na Kashyyyyyyyyku a tam na obří větvi najde stůl s druhou polovinou? Proč je nejsympatičtější postava ve hře velkej pták? Proč je moje postava tak nesympatická? Proč jsou všechny ostatní postavy tak nesympatický? Proč mě chce čarodějnice několik hodin zabít a potom mi lusknutím prstu pomůže a potom je dalším lusknutím prstu ukecaná kámoška, co si objednává rare steak a vtipkuje o obětování jedné ze čtyř ruk mýho pilota? Proč si nemůžu odemknout abilitu na odkrytí mapy, aby moje sběratelské OCD netrpělo? Proč proboha ve hře, kde je tuna collectiblů a lze se kdykoliv vracet na navštívený místa, neexistuje fast travel? Proč to není Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy? :'(

No i přes to všechno mě SWFO nějakým způsobem bavil. Asi je to prostě tou třetí perspektivou a podobností s mým oblíbeným Tomb Raiderem. A určitě se ve hře najde pár super momentů. Obecně audiovizuálně je to moc pěkné a filmové cutscény jsou špičkové, zvlášť na Unreal engine. Někdy se zase zadaří zřetězit několik comb tak, že vymlátíte třeba 6 enemáků zaráz. Některé bossfighty jsou zábava. Ta hra tak akorát dávkuje tempo, že nezačne nudit. No a někdy se jen tak dívám ve tmě na světelnej meč a postesku si, že Star Wars je jednoduchá pohádka, co potřebuje jednoduchý gameplay, a nemusí vymýšlet nesmysly s metroidvánií. Jedi Knight a KotOR nejspíš navždy zůstanou nepřekonány.
+36
  • PC 65
Dohráno na obtížnost Mistr Jedi. Tedy krom posledního boss fightu. Už jsem neměl nějak trpělivost, takže jsem ho dal na rytíř Jedi. Puzzly jsem dal všechny bez návodu. Jsem už starej herní veterán. Mé smysly a rychlost už jsou dávno otupeny. Čili hra není zase tak těžká, jak se o ní říká, když jsem to dal takhle i já.
Co se týče samotné hry, tak začátek byl fajn, ale časem mě hra začala nudit. Příběh tolik negradoval a celkově tomu postupně docházela šťáva.
Nicméně zpracování světa SW je udělané hezky. Grafika samozřejmě super, až na animace postav, které mi někdy přišli příliš umělé a toporné. Hudba vynikající.
Ovšem co pro mě bylo největším zklamáním byla absence RPG prvků. Ten není téměř žádný. Nesbíráte žádný gear. Jen kosmetiku a to ještě jen v podobě pár kousků, kde se mění jen barvy. Pak si odemykáte skilly a to je vše. Čili v tomhle ohledu za mě velké zklamání. Jedná se tedy čistě o akční adventuru, nikoliv RPG.

Pro: Audiovizuální zpracování, hudba, soubojový systém, puzzly

Proti: Animace postav na dnešní dobu zase nic perfektního, příběhu docházel postupně dech, absence RPG prvků

+19 +20 −1
  • PC 95
Po letech strávených u akčních stříleček sem poprvé vzal do rukou světelný meč a můžu říct, že sem byl mile překvapen a hlavně potěšen. Jelikož nejsem fanda Star Wars a podobných blbin, tak sem vlastně slepě a bezhlavě skočil do něčeho, pro mě, úplně nového. Ke Star Wars Jedi: Fallen Order sem se dostal úplnou náhodou díky traileru na YT. Po shlédnutí několika recenzí sem si řekl, že tu hru prostě musím mít ve své Steam knihovně a musím si jí zahrát ať to stojí, co to stojí.
Po 18 hodinách hraní a dohrání Fallen Order sem zjistil, že sem udělal dobře, že sem si hru koupil a že bezhlavé skočení do nového herního žánru nebyl vůbec špatný nápad.

O Star Wars hrách, které za posledních 10 let vydalo EA sem nic moc dobrého neslyšel a proto sem se jim striktně vyhýbal a mě samotného ani nijak nezaujaly. Ono, když nejste fanboy těchto her, jen stěží si k nim nacházíte cestu, jenže tato hra si našla cestu ke mě. Jako by říkala- "ty blboune, zahraj si taky něco jinýho než Call of Duty, mám ti co nabídnout"

Po dost prudkém začátku, kdy sem se učil ovládat postavu Cala Cestise a neustále sem umíral, protože moje schopnost se hře krapet přizpůsobit byla mizivá, sem se nakonec do této hry trošku vžil a začalo to být o dost lepší. Nakonec se mi podařilo vžít i do role Padawana co nemá samopal ale světelný meč a nemůže běhat po mapě jak Rambo. Po zvládnutí počátečních problémů sem se mohl směle vrhnout do této hry.

Úchvatné grafické zpracování jak postav, tak i všech planet, které navštívíte dodávalo hře nádech. Příběh byl také zajímavý a nenudil. Hra je sama o sobě dost zajímavá a hráči má co nabídnout. Ať už je to výběr hadrů, které bude nosit hlavní hrdina, tuning jeho světelného meče nebo výběr laku kosmické lodi se kterou lítáte po galaxii. Výběr nátěru vašeho robotického parťáka taky není k zahození.
Na jednotlivých planetách nevíte, zda se kochat krásným prostředím nebo kosit Stromtroopery. Každou planetu také obývají, ne zrovna krásná, a také dost nebezpečná stvoření, které vám jdou po krku stejně jak Impérium, takže se nenudíte. A když to na nějakou nudu vypadá a není co kosit, tak musíte všelijak šplhat, skákat a přemýšlet jak se dostat dál aniž by jste někam spadly, jako třeba já 20x za sebou a na tom samém místě.
Boss fighty byly také hodně dobré a taky těžké. Jen s Malicosem sem se drbal docela dlouho. Velké plus dává hře i fakt, že máte při probíhání map naprostou volnost a můžete si po planetách poskakovat jak chcete.

Hlavní záporačka Inkvizitorka Trilla je celkem drsná a Cal od ní dostává pěknou sodu. Byla jí škoda, její konec mě docela zklamal. Ale kdo mě potěšil ze všech postav nejvíc byla Nightsister Merrin. Jak ze začátku vystupovala jako mrcha, tak se z ní s postupujícím příběhem vyklubalo roztomilé stvoření a jak sundala kapuci, tak se z ní stala dočista kóča. Mám i takový dojem, že se Merrin do Cala zamilovala a snaží se to všelijak okecávat a dělá ze sebe svéráznou čarodějnici jenom proto, aby to Cal nezjistil. Ten konec mě jenom utvrdil v tom, že Merrin je do Cala fakt zakoukaná...kdo ví, třeba se mílím, ale pocit je pocit.

Co mě na celé hře nepotěšilo bylo trio hlavních hrdinů, kteří byly neslaní, nemastní a řekl bych, že na klasické hrdiny těchto příběhů i dost ubrečení. Nejsem zastáncem namyšlených superhrdinů, ale Cal Kestis je spíše chcípáček co se skrývá před Impériem. A ostatní na tom nejsou, bohužel, o moc líp.
Kolikrát sem si při hraní připadal jak v Tomb Raider nebo Indiana Jonesovi když sem musel všelijak kombit abych se mohl posunout dál. Skákání tam bylo na můj vkus trošku moc a bylo to kolikrát o nervy, když jste furt chcípaly na jednom místě a problém jste překonaly až po dlouhých minutách přemýšlení jak dál.

Sečteno podtrženo... Star Wars Jedi: Fallen Order je nadprůměrná hra a vývojáři se na tom dost vyřádili. Mile rád si počkám na pokračování.

Pro: Herní doba, grafické zpracování, příběh, volnost při hraní, Nightsister Merrin

Proti: Hlavní hrdinové, obtížný terén

+11 +16 −5
  • PC 85
Po letech konečně SW hra, která nezapadne. Neberte mě špatně, Battlefront 2 se nakonec ukázal jako skvělý, ale trvalo jim to téměř 2 dlouhé roky než to opravili.

Co rozhodně od hry jako Fallen Order neočekávat je, že se jedná o čistou "bojovku". Je to spíše takový SW Tomb Raider. A nemyslím to zle. Některé logické hádanky dají zabrat a pokud jste na toho leví, tak se hře vyhněte obloukem.

Spousta lidí si stěžuje, že to vykrádá jiné hry. A která hra to nedělá? Buď uděláte krásnou a herně zvládnutou hru s mechanikami, které můžete vidět jinde a "vykradete" i vlastní hry. Ano koukám na tebe, Titanfalle. Nebo uděláte originální, ale naprosto nudnou hru jako je pro mě třeba Death Stranding. Fallen Order je to druhé.

Je to příjemná hra, která utíká ještě příjemněji až zjistíte, že je 10 večer a Vy musíte jít spát, protože zítra je ta otravná věc zvaná práce. Hře, co se týče tempa, herních mechanik atd., není co vytknout. Nádherné scenérie některých planet, které hlavní hrdina navštíví, to je prostě něco. Co je ale vyloženě "odfláknuté" je úprava postavy. A ano, člověk musí pochopit, že tato hra je oficiální canon světa SW a proto nemůžete běhat fialově oblečený s hlavou jednorožce a červeným mečem. Co občas může i zamrzet je, že vojákům nějak nejde odseknout část těla. Ale to časem modeři pošetří, když můžete rozsekat vše ostatní živé:)

Takže jaká je vlastně hra? Příjemná, místy těžší, místy naprosto lehká a místy prostě krásná tak, že hru zastavíte a scenérii si "vyfotíte". Je to hra na příjemné večery a i když jsem se moc nesnažil, tak mám všechny planety minimálně na 80 %. Co bude mnohým vadit je systém "uzamčených" míst, kde se dostanete až s otevřením další schopnosti. Hra rozhodně stojí za zahrání, a pro fanouška SW je to i "povinnost" a v menší slevě se rozhodně vyplatí.

Hru jsem prozatím uzavřel na 20 hodinách a 24 minutách. Hlavní příběh uzavřený, 54 % achievmentů splněno.

Pro: Postavy, jiné zpracování světa SW, variabilita schopností, variabilita nepřátel, typy meče

Proti: Slabší AI, někomu bude vadit systém Dark Soul ukládání, system uzamčených oblastí, občas špatná kamera

+17 +19 −2
  • PC 90
Herní výzva 2019 č. 5 - Adaptace (hardcore)

Stejně jako u GreedFallu je následující text recenze, kterou jsem psal do školního časopisu, takže omluvte trochu větší délku. :D

Star Wars Jedi: Fallen Order byla jednou z nejočekávanějších her letošního roku. Ostatně není divu, nejenom, že se jedná po dlouhé době o singleplayerovou hru ze Star Wars univerza, ale hlavně za ní stojí zkušení vývojáři ze studia Respawn. Ti mají na kontě sérii Titanfall a také battle royale akci Apex Legends, která byla nečekaně vydána letos v únoru a sklidila velký úspěch. Zatímco se však jeden tým stará o Apex, druhý několik let pracoval právě na Fallen Order. Ještě před vydáním byl údajně na hru tak pozitivní ohlas, že se společnost EA (která od roku 2017 studio Respawn vlastní) zalekla a nevěděla, co dělat. Dlouhodobě mají totiž svou politiku nastavenou tak, že singleplayer hry už nikdo nechce hrát, a zaměřují se tak na hry multiplayerové. Není divu, že to pak u hráčů docela schytává a jedná se o jednu z nejnenáviděnějších herních společností vůbec. Tato hra však dokazuje, že i pod hlavičkou takovéto společnosti dokáže Respawn dělat kvalitní hry.

Hra je zasazena do období mezi Epizodami 3 a 4, konkrétně pět let po Rozkazu 66. Většina Jediů byla zabita a jedním z posledních přeživších je hlavní postava této hry Cal Kestis. Ten se několik let schovává na planetě Bracca a během té doby ztratí většinu svých schopností. Po nějaké době je ale Impériem odhalen a na poslední chvíli ho zachrání pilot Greez a Cere, jejíž minulost bych tady nerad vyzradil. Společně se vydávají na cestu za nalezením seznamu dětí, které by se mohly stát rytíři Jedi, a obnovit tak zaniklý Řád.

Příběh je lineární a poměrně průměrný. Ačkoli se dočkáte pár zvratů, nejedná se o nic drastického. Hlavním problémem je však pomalé tempo, kterým je příběh vyprávěn. Pořádně se totiž rozjede až ke konci hry, což je příliš pozdě. Postavy jsou sice dobře napsané a vyloženě skvěle nadabované, příběh ale rozhodně není to nejlepší na této hře. Zkrátka nepřekvapí, neurazí.

Zato grafika zaujme hned na první pohled a je jednou z nejsilnějších stránek hry. Všechny planety jsou odlišné a každá z nich vypadá naprosto úchvatně. Stejně tak modely postav, zejména samotný hlavní hrdina, jsou zpracovány skvěle. Povedly se i cutscény, u kterých bych ještě vypíchnul plynulost, se kterou se do nich přechází. Plynulé jsou i animace skoku či světelného meče, které ve hře často uvidíte. Ač na úkor vyšších hardwarových nároků, po grafické stránce je Fallen Order na absolutní špičce.

Po zvukové stránce je na tom hra také velmi dobře. Ať už se jedná o dabing, který už jsem zmínil, sound design, a hlavně soundtrack. Ten je přesně takový, jaký si představíte, když se řekne Star Wars, a to je samozřejmě jedině dobře. Dodává to hře atmosféru, která vás ještě utvrzuje v dojmu, že jste Jediem.

Největším tahákem je ale hratelnost, o kterou jsem se původně trochu obával. Fallen Order je totiž jakýmsi mixem žánrů. Základní mechaniky si bere ze série Dark Souls, také zde ale najdete parkour podobný sérii Assassin‘s Creed a v neposlední řadě je ve hře několik prvků z žánru Metroidvania. Tento mix však zafungoval skvěle. Na začátku máte jen schopnost zpomalování času, protože, jak už jsem zmínil, Cal většinu svých schopností zapomněl. Postupně si ale odemykáte další, jako je například wall run či double jump. A přestože parkouru je ve hře poměrně dost, nesmíme opomenout ani souboj. Ten je zpracován velmi dobře, je zábavný, ale také občas může potrápit. Jakožto správný Jedi máte svůj světelný meč, který je vaší jedinou zbraní, pokud se tedy bavíme o zbrani v pravém slova smyslu. Budou vám totiž pomáhat i vaše schopnosti a také roztomilý robůtek BD-1, ale to už odbíhám.

V soubojích je důležité správně načasovat blokování či úskok, a tak bude chvilku trvat, než se tyto věci naučíte. Souboje jeden na jednoho jsou poměrně jednoduché, při souboji s několika protivníky najednou se však obtížnost poměrně výrazně zvyšuje, obzvlášť pak, když kromě jednotek na blízko do vás ještě střílí Stormtroopeři. Jejich střely však můžete odrážet svým světelným mečem, což je nejenom velice efektní, ale také efektivní, protože je to většinou zabije. Samozřejmě zde také najdete bossy, které musíte či můžete porazit. Jejich obtížnost je často poměrně vysoká a rozhodně vám poražení bosse vždy několik pokusů zabere.

Hra je tedy relativně obtížná, avšak skvěle vyvážená. Až na jednu věc, a to je rozmístění míst pro meditaci, které pro vás znamenají checkpoint, na němž je možné doplnit zdraví za cenu toho, že se všichni nepřátelé respawnují. Zároveň zde můžete utratit své nasbírané skill pointy a osvojit si tak nějakou novou dovednost. Ale zpět k problému. Někdy je totiž vzdálenost mezi dvěma takovými místy až nesmyslně velká a může kazit zážitek ze hry, protože nejste schopni se přes určitou pasáž dostat. Jinak jsem byl však s obtížností spokojen a byť mi hra na těžkou obtížnost dala zabrat, bylo to přesně tak akorát, abych si ji stále užíval. Když tedy přihlédnete k tomu, jak je hratelnost povedená, budete nedostatky, jako menší technické chyby, občas zlobící kameru, či nepřátele, kteří se někde zaseknou, spíše ignorovat.

Ani Fallen Order není open world hra, a nakonec jsem za to rád. Koridorovější hratelnost ke hře docela sedí. Ovšem nenechte se zmást, průzkum jednotlivých planet je nedílnou součástí hry. Často totiž budete nacházet vedlejší odbočky, po kterých se můžete vydat. Nastává však otázka, jestli to má smysl, protože zde nějaké vedlejší mise budete hledat jen marně. V tomhle ohledu je hra až příliš lineární, protože pokud se vydáte někam jinam, než vám určí příběh, většinou se moc daleko nedostanete. Po dohrání však musím říct, že mi to ani příliš nevadilo.

Hlavní problém prozkoumávání planet je ale odměna. V bednách sice naleznete i vylepšení typu zvýšení maximálního zdraví či velice užitečné navýšení maximálního počtu lékárniček, většina beden ale obsahuje jen kosmetické úpravy pro oblek Cala, světelný meč a jiné zbarvení pro BD-1 a vesmírnou loď Mantis, se kterou cestujete. Osobně mě prozkoumávání světa bavilo i tak, ale naprosto chápu lidi, které od toho odrazuje právě nedostatečná odměna. Je tedy jen na vás, jestli se rozhodnete svět prozkoumávat či nikoli, poměrně značně to však ovlivňuje herní dobu. Sám jsem hru dohrál za 24 hodin. Pokud se rozhodnete jít pouze po hlavní lince, jste schopni hru dohrát i za méně než 20 hodin. Naopak budete-li chtít prozkoumat úplně všechno, je možné herní dobu natáhnout na 30 hodin a více. Rozmezí 20-30 hodin se mi ale na takovou hru zdá ideální, v tomto ohledu jsem tak naprosto spokojen.

Takže abych to shrnul. Star Wars Jedi: Fallen Order sice nepřichází s velkým množstvím inovací, ale kombinuje prvky již zavedených žánrů. A přesně tohle dělá skvěle. I přes horší příběh a některé menší chyby si hru užijete díky skvělé grafice, soundtracku a hlavně velice zábavné hratelnosti. Pokud jste fanouškem Star Wars, tohle je povinnost. Respawn si může tuto hru zapsat jako další úspěch a snad poslouží také jako ukázka EA, že o singleplayer hry skutečně zájem je. Tento titul je totiž jedna z nejlepších her letošního roku. Ať už bude další projekt Respawnu Titanfall 3, pokračování Fallen Order, nebo něco úplně jiného, přeju jim hodně štěstí, a snad i ta další hra bude aspoň tak dobrá jako Fallen Order.

Pro: Úchvatná grafika, Zábavná hratelnost, Variabilita prostředí a nepřátel, Klasická Star Wars hudba, Vyvážená obtížnost soubojů, Výborný dabing

Proti: Nevýrazný a pomalý příběh, Občas nepřehledná kamera, V bednách pouze kosmetické věci

+18
  • PC 70
Přijde mi rozkošné, že se všechny internety můžou posrat ze hry jen proto, že je to singl (zatím) bez mikrotransakcí, a protože od jejího vydavatele všichni mají jen ta nejhorší očekávání. A protože je to Star Wars, I guess. A přitom je to reálně hra, která vykrádá desítky jiných značek, mechanicky nemá vlastní identitu, a ještě všechno (ale naprosto všechno) dělá hůř, než všichni ti předchůdci.

Nechápejte mě zle, Fallen Order umí být až dechberoucně krásný, a hlavně atmosférický. Začíná s pořádným bangem, a už na první navštívené planetě jsem samou rozkoší nad tím obrazovitě nádherným pohledem, kdy Cal jen tak postává v louži uprostřed zeleně, a jediné, co jeho Taft™ účes narušuje, jsou sluneční paprsky, náležitě protáhl pérko. Ale bohužel, byť silnou atmosféru si hra drží s umem vesměs až do konce, vizuály se poměrně rychle začnou okoukávat, čemuž rozhodně napomáhá i ta až absurdně nízká variabilita de facto všeho. Tedy krom motivů, kterými můžete vyzdobit své pončo, samozřejmě. A pak tu jsou ty zdejší 2D ohýnky, které když zrovna nelevitují jen tak ve vzduchu na dokonale přístupném místě, tak osvětlují ještě více LQ zeď. Přece jen mi u hry ta brada raz spadla. <3

Když už jsem navlíkl to pončo, pojďme se trochu rovnou vykadit na stěžejní pilíř zdejší hratelnosti, a sice exploraci. Na rovině platformingu se hra chová jako chůvička pro dítě zrozené z žhavé trojky Nejta Drejka, Lary Croft a Perského prince - tedy paní, která toho dost okoukala a má vcelku jasnou představu, jak by všechno to šplhání a hopsání mělo fungovat a vypadat, ale na stará kolena prolezlá artrózou to holt zvládá přinejlepším nemotorně, přinejhorším vyloženě tragicky. Až do konce hry ve mně převládala silná nevíra, že Cal spolehlivě udělá to, co chci, aby udělal - ať už jde o přesně vyměřený skok, nebo dostatečně ostrou zatáčku na klouzačce, nebo už jen prosté vyšplhání - ale zato jsem se vždy mohl spolehnout, že u toho bude vypadat jako nadrženej zajéc po čtyřech plechovkách redbullu. Cal se neumí ani v klidu, pomaloučku, na místě otočit - už jen při takovém pohybu mu ty jeho špejlonohy rozjíždí encore Míšy Flatleyho, nelze se tedy divit, že občas chytne křeč. Nu, a na rovině motivace razit prozkoumávat nad rámec hlavní storylajny se hra už chová jako vysloužilá chůva, která si otevřela menší sekáč - ve hře je přes 100 truhel k nalezení a otevření, a z toho tak 8 obsahují něco NEkosmetického. Všechno ostatní jsou trochu jiné barvy na totéž pončo, trochu jiné barvy na montérky pod pončem, trochu jiné zbarvení robůtka, jiné mikrodetaily Vašeho světelného meče, které na jeho chování nemají žádný vliv, a kterých si při samotné hře nemáte stejně šanci všimnout, a to nejlepší na konec, jiné zbarvení lodě, kterou v podstatě zvenčí vidíte dohromady v řádu několika vteřin za celou hru! Jo, a krom truhel taky můžete gremlinovi v lodi sbírat nový semeno a zasazovat do květináče, a pak se průběžně vracet, aby i Cal bez okolků dal najevo, jak brutálně ho to nezajímá.

Druhým pilířem hratelnosti jsou samozřejmě souboje, a jak jsem si je ze začátku užíval a naprosto neomylně přispívaly na celkovém příjemném dojmu z hraní, jejich míra zábavnosti rozhodně měla klesající tendenci. Vedle zoufale nízké variability nepřátel se na tom podílí i obecně chudý arzenál hlavního hrdiny. Ano, postupem hrou si zpřístupníte dvojitý lajtsejbr, který s sebou pár nových pohybů přinese, a pak dokonce i možnost sejbr rozdělit na dva, což s sebou přinese přesně jeden nový pohyb, a tak samo si postupně vymeditováváte nové podpůrné síly, ale...i se skill stromem komplet odemklým je toho pořád málo, a člověk si toho velkou část ani nestihne užít, ať už protože se k dané frajeřince dostane moc pozdě, nebo protože daná frajeřinka je vlastně absolutně zbytečná/buglá/nezábavná (dohromady jsem světelným mečem hodil možná 10x, např.). Jádro soubojáku je navíc naprosto prachsprosto Sekiro atrapou. Z toho stejnýho sekáče.

Před závěrem mi dovolte pár nesouvislých bodů, které jsem byl línej nějak zakomponovat do jednoho z odstavců, a to na počest lenosti samotné hry:

- Hádanky by byly fajn, ale když si člověk uvědomí, že 90% z nich by měl být schopný přeskočit za použití svého světelného meče, začnou hodně rychle otravovat. Jednu dvě jsem si užil, u těch ostatních jsem málem ovladač ukroutil nadšením, když jsem musel vymejšlet, jak dostanu svíčku v kouli za pomoci svých džedájovských sil a umělé gravitace přes menší vodopád, jen abych spálil pár větví. Nebo když jsem musel přes jakousi zídku force pushovat kouli a spoléhat se na báječnou fyziku, že kouli bezpečně dovede až do cíle. Prostě muselo to mít hádanky á la Tomb Raider, ale s horší fyzikou, a bez sebemenšího ohledu na to, že hraju za Jediho. Poněkud líné.
- Nejsem žádnej velkej SW fanda, a plně respektuji, že existují hry, které nejsou o příběhu. Toto je ovšem storydriven dobrodrůžo, které umně naprosto mrdá na příběhové tempo, moc se nesere s motivacemi postav, a co je nejlepší, je to snad první pseudo soulslike, který se ani nepokouší nějak odůvodnit respawn nepřátel po restu u checkpointu! Což zrovna tady, kde nepřátelé dělají víc, než že jen postávají na svých místech a čekají na aggro, působí opravdu debilně. A poněkud líně. Příběh jako takový je ale na SW poměry určitě oukej, a pokud člověk nikdy nehrál druhýho kotůrka, tak od toho snad ani nic lepšího nemohl čekat. A Vaderovo cameo na konci bylo bez debat příjemným překvapením.
- Nemůžu mluvit o lenosti a nezmínit přitom poslední misi, která z hlediska designu připomíná ty méně kreativní hry z éry PS1. Sorry jako, ale založit veškerou výzvu exkluzivně na úsměvně nekončících vlnách těch stejných joudů a pšoudů, přes které se člověk brodí celou hru? Jo, přepl jsem z nejvyšší obtížnosti na tu nejlehčí, zcela bez výčitek. Takhle se to už spoustu let opravdu nedělá tvl.
- Tohle asi není o lenosti, ale...proč ta hra nemá žádný fast travel? I samotní Metroidi mají fast travel, tak proč zrovna tento pokus o metroidvaniu nemá? Na některých planetách půl bídy, ale vracet se třeba na takovej Kashyyyk ke konci hry, kdy už opravdu mám i tu nejvíc nejposlednější abilitu, abych 5-10 minut běžel na druhý konec mapy a konečně se tak dostal k další truhle s barvou na pončo...nah I'm good.

Byť je koment dosti negativní a házím na hru špínu, co mi síly stačí, nechápejte mě zle - pořád to vnímám jako solidní nadprůměr, do kterého jsem se nemusel nutit, vracel jsem se k tomu rád, a po odinstalování jsem si řekl, že koment musím dát dokupy co nejrychleji, protože za dva týdny si budu prd pamatovat. Mno a včil tu sedím, pár dnů po dohrání mlátím do klávesnice, a vzpomínkám holt dominují negativa. A doteď mi prostě nedá spát, jak může hra, která umí být tak nádherná a detailní, ve stejnou chvíli oplývat takovou leností, zabugovaností, a celkovou nedomrlostí. Ale jestli Vás hra přitahuje, určitě směle do toho. Ideálně ale až něěěkdy, někdy po patchích a slevách.

Pro: Atmosféra; audiovizuál; zprvu se to hraje fakt hodně příjemně; i jako nefanda musím uznat, že mít po tolika letech další SW singl je fajn

Proti: V dílčích částech hra často působí jako invalidní sourozenec lepších her; dost možná nejhorší AI posledních let

+48
  • PC 80
Úvod do deja
V koži Cala Kestisa, sa vydáme na cestu za obnovou a vytvorením nového rádu Jedi.

Plusy hry
➤postavy: musím povedať, že som v hre nenašiel postavu, ktorá by mi tam nesedela alebo vadila. Keď som prvýkrát videl hlavnú postavu Cala tak sa mi až moc podobal na Toma Hollanda (Spiderman). Na začiatku mi Cal sympatický nebol vôbec, ale čím ďalej hra postupovala tým viac som si ho obľúbil, ale to asi väčšinu postáv. Ved kto by si neobľúbil vášho malého spoločníka BD-1.
➤planéty: v hre je možné cestovať medzi pár planétami. Každá je iná a každá má aj svoje čaro. Mňa osobne najviac bavili pasáže na jednotlivých planétach, v ktorých ste prechádzali štruktúrami impéria, ale každému sa páči niečo iné.
➤Lightsaber: nikdy by ma nenapadlo, že mi prinesie taký dobrý pocit to, že budem v ruke držať lightsaber, teda, že ho bude držať moja postava. Váš meč máte možnosť customizovať podľa vašej fantázie a možností samozrejme, môžete ho používať ako svetlo v temných uličkách, ale hlavne ním môžete sekať nepriateľov. Jediné, čo mi v hre chýba je sekanie končatín nepriateľov, ale zas veľmi oceňujem možnosť vybrať si farbu svojho lightsaberu.
➤Bossfighty: nebolo ich veľa a na väčšinu z nich stačil jeden pokus. Ale každý z nich bol originálny, a to vyvážilo ich jednoduchosť. Na rozdiel od Dark Souls som sa tešil kedy príde ďalší boss.
➤Finále: posledná lokácia ma zaujala asi najviac. Plno akcie, skvelé scény a ku koncu výborné prekvapenie. Za mňa ukončenie na výbornú.

Mínusy hry
➤príbeh: začal som ho viac sledovať až od polovice hry. Na začiatku ma, ale vôbec nezaujal a určite neni hlavným ťahákom hry. V príbehu bolo určite pár prekvapení a skvelých momentov, ale inak som si ho zas tak moc neužil.
➤Nepriatelia: tento mínus sa týka hlavne stormtrooperov. Za mňa je ich v hre málo druhov. Myslím si, že svet Star Wars vie ponúknuť viac typov práve stormtrooperov. Ale inak musím nepriateľov oceniť, aj keď sa raz naučíte ich útoky tak je ľahké poraziť, aj tých najsilnejších.

!! Záverečné zhrnutie !!
Nikdy som nebol nejaký extra znalca Star Wars universa, videl som všetky filmy, ale tam to nejako končí. Z hier som skúšal len Battlefront 2 a tam som hral len multiplayer. Ale vďaka Fallen Order určite skúsim aj ostatné hry, aj keď predpokladám, že nebudú také výborne ako práve táto. Zaujímavý príbeh a postavy, z ktorých si obľúbite hlavne BD-1. Planéty, na ktorých sa pohybujete sú veľmi pekné a rôznorodé, aj keď mňa najviac bavili imperiálne štruktúry. Najviac ma, ale na hre bavili súboje, ktoré vďaka lightsaberu dostávajú svoju krásu. Nepriateľov je dosť a bossfighty sú skvelé aj keď jednoduché. Je tu aj istá možnosť upravovať si niektoré aspekty hry. Záverečná pasáž hry bola skvelá s jedným super prekvapením. Takže celkovo hru hodnotím veľmi kladne aj keď nebola taká náročná, ako som čakal. Ale aj tak dúfam, že vyjde, aj pokračovanie, pretože som si Cala celkom obľúbil.

➤Čas strávený v hre: 16 hodín

HODNOTENIE: 80/100%

Pro: postavy, planéty, lightsaber, bossfighty

Proti: nezaujímavý príbeh

+22
  • PC 85
Star Wars Jedi: Fallen Order byl pro mě velmi příjemným miš mašem nejrůznějších herních žánrů, mechanik i inspirací odjinud. A rozhodně to vývojářům nemám ani v nejmenším za zlé. Protože skloubit se jim to vše povedlo nad očekávání dobře. Pak už závisí "jen" na Vašich preferencích, který z herních prvků byste uvítali v menší nebo naopak větší míře.

Graficky je hra moc pěkná, i když obličeje vedlejších postav nejsou až tak propracované jako ten Calův. Animace jsou zdařilé. Hlavně nad malým robotickým kámošem BD-1 se rozplýváte každou chvilku. Lokace a výhledy potěší oko a několikrát se mi během jejich očumování až tajil dech, a když k tomu přičtete výborný, pro Star Wars typický hudební podkres (i s tou kapkou překvapení - The HU), včetně výborných zvukových efektů, tak musí srdce nejednoho fanouška tohoto univerza zaplesat.

Nové Star Wars jsem původně přiliš nevyhlížela, ale díky předplatnému na Originu, které mimochodem na měsíc doporučuju nejen kvůli tomuto kousku zvážit, jsem hru vyzkoušela a do týdne a půl byla dohrána za nějakých 39 hodin při vyzobání všeho na 100% (obtížnost Master Jedi). Můžete čekat zábavný soubojový systém, který může dát i místy pěkně zabrat. Svět, do kterého se můžete libovolně vracet a prozkoumávat každé jeho zákoutí. A v neposlední řadě také spoustu pohybových aktivit, lezení i řešení logických hádanek v hrobkách.

Příběh je zasazen zhruba 5 let po Order 66. A víc Vám k němu neprozradím. Jednak Vám to tu nechci prznit a napsat cokoliv špatně, druhak pro mě hra o příběhu nebyla. Byla pro mě právě o té hratelnosti, světu, dojmech, které ve mně postupně zanechávala a případných soubojích s bossáky, za které by se ani vývojáři soulovek nemuseli stydět! Ale tím rozhodně nechci říct, že jsou příběh či zápletka špatné, ohrané či nezáživné. Jen to všechno šlo tak nějak trošku mimo mě.

Hra pro mě byla velmi příjemným zážitkem, nadprůměrným počinem s kombinací herních prvků, které se mi akorát trefily do vkusu. A pokud máte úchylku ve hrách posbírat všechno co se třpytí, je to další důvod, proč ji alespoň vyzkoušet. Mezi všemožnými skiny pro Vás, Vašeho robotického roztomilouše, nádobíčko či loď, najdete totiž i zajímavosti ze světa, útržky vzpomínek a hlavně informace o zdejší fauně i flóře. Hru za sebe doporučuju zahrát i lidem, kteří zatím neměli tu čest do světa Star Wars nahlédnout. Parádní kousek!

Pro: Atmosféra Star Wars, audiovizuál a hudební podkres, BD-1, hratelnost, informace, propracovanost některých bossfightů, soubojový systém, zpracování světa

Proti: Divné hitboxy, občas nelogický spawn nepřátel

+36