Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Red Faction

22.05.2001
18.09.2001
24.04.2012
30.11.2016
78
176 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Kolonie Mars roku 2070 se už od vizí inženýrů a urbanistů nemůže lišit více. S naivně idealistickými představami o dokonalé společnosti budoucnosti, pak toto místo nemá společného zhola nic. Rudá planeta, v režii těžební korporace Ultor je peklem. Už začátky budování kolonie byly perné a úmrtnost tak vysoká, že se pohřbívalo doslova na místě. Ultoru se však tento styl „nízkonákladové práce“ zalíbil natolik, že od té doby změnil pramálo ze svého chování ke svým manuálně pracujícím zaměstnancům. Těmi jsou nyní hlavně horníci, jejichž údělem je upracovat se v marťanských dolech k smrti. Namísto toho, aby je korporace za jejich nebezpečnou práci pořádně zaplatila, vydržuje si početné represivní složky dusící veškeré projevy nespokojenosti mezi horníky. Korporáty vůbec netrápí, ani šíření smrtící infekce v hornickém sektoru. Přičteme-li si k tomu ubikace, kde jsou pracanti namačkaní jak sardinky a dětské porce, které dostávají v místní kantýně, nelze se divit, že důlní vozík hornické trpělivosti se musí převrhnout.

Horník Parker je jen řadovým nespokojencem v dolech, dokud se nepřiplete do incidentu v jednom z důlních sektorů, který zažehne marťanskou revoluci. Žádná revolta však nemůže uspět bez schopného vedení a podpory zvenčí. Tím vedením je charismatická hornická předačka Eos. Podporou zvenčí je myšleno EDF, armáda planety Země, jejíž vláda už nehodlá chování korporace ve své kolonii trpět a slibuje povstalcům přílet flotily. Válka zločinného Ultoru, proti vlastním horníkům se postupně mění ve válku proti nezastavitelnému Parkerovi, novému hrdinovi revoluce, který je úspěšný tam, kde ostatní členové Rudé Frakce jenom marně položili své životy. Parker na své cestě důlní kolonií narazí zprvu na lehce ozbrojené pořádkové síly, které jsou záhy vystřídány ozbrojenci se samopaly, aby se posléze střetl se soukromou armádou korporace, čelil mechům, biologickým zbraním a nakopal vesmírným žoldákům. Všechno jde lépe s pořádným arzenálem, který Parkerovi nedělá potíž unést. V něm nechybí skutečně nic na co jsou hráči akčních her zvyklí, přičemž raketomet a samopal jsou zde zastoupeny hned dvěma druhy.

Red Faction, které prvně vyšlo na konzoli Playstation 2 a o pár měsíců později na PC, bylo průlomové zejména svým modelem destrukce, který hře může závidět i řada dnešních FPS. Rozbít lze skutečně takřka vše, s výbušninou se lze prohlodat skalní stěnou a betonem i ocelí. Hratelnost zpestřují vozidla, ponorky, mise s prvky stealth nevyjímaje. Multiplayer na PC se hraje dodnes.


Poslední diskuzní příspěvek

Hraju to poprve a sem teprv u utocne pusky,tudiz neznam zbrane, jejich chovani,damage atd a ted narazil jsem na tohle http://www.moddb.com/mods/rf-super-weapons a nevim jesi to stoji za to? Dost me zarazilo ta zmena hlavne u pistole kde je to asi uz extrem. V zakladne neupravene verzi je to poloautomaticka zbran/pistole a tento mod z toho dela doslova minigun. Nevim no... tak me napadlo jedine snad na nejtezsi obtiznost tenhle mod vyuzit, protoze ty zmeny zbrani podle me dost ulehcuji hru.

Ale nevim jesi ti co to znaji to i nejak upravuje efekty,zvuky zbrani atd..?

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Originální FPS s geniálním Geo-Modem. Nefunguje sice vždy a všude, ale v podstatě libovolnou horninu a většinu zdí s ním lze proděravět. A to že se hra odehrává na Marsu (v dolech) znamená, že se okolí bude do vzduchu vyhazovat skoro pořád :-). Vždycky vás zajímalo kam se zasouvají posuvné dveře? V RF se s pomocí raketometu můžete podívat. Zkrátka Geo Mod je parádní věc a škoda, že dnes nikdo nic podobného nepoužívá. Přísavné C4ky pak dostávají absolutně nový rozměr.

Jinak graficky je hra poněkud zastaralá (fakt, že jde o první hru vývojářů na konzoli PS2, se odráží hlavně v chudším prostředí... i na Mars). Příběh je celkem standardní sci-fi o vzpouře horníků v dolech. Zajímavým zpestřením jsou bojový mechové, ve kterých se hráč občas projde (k dokonalosti jsou pak přivedeny v druhém díle a ještě o stupínek lépe pak v jedné části hry The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay a s odstupem času se pověstné žezlo krále mechů destrukce vrátilo zpět do rodiny v Red Faction: Guerrilla). Zbraně jako takové jsou uzpůsobené zničitelnému prostředí (čti hodně bouchají).

Trochu zamrzí občasné bloudění po mapě (zvlášť když ji provrtáte skrz na skrz :-D) a horší optimalizace pro PC (neoptimalizace kouřových efektů, vlnění vzduchu apod., neduh snad všech konverzí z PS2). Navíc hra trpí obrovskými problémy se zvukem, který skoro na žádném PC nefunguje 100% dobře (někdy nefunguje vůbec).

PS:Jako perfektní demonstraci Geo Módu autoři přichystali mapu "The Glass House", ve které je skleněný dům uprostřed velké místnosti, která je samozřejmě 100% zničitelná. Není nad to začít kopat tunel pod barákem a vynořit se nad ním :-D. Nebo je libo obrovské studny či zkoumání základů onoho domu? Zde se mimo jiné naráží na limit Geo Modu, kdy po určité množství vyhloubené zeminy přestane být prostředí zničitelné (chvíli to ale zabere :-D).
+25
  • PC 80
Originální Red Faction vlastním už pěknou řádku let, mnohokrát jsem ho i rozehrál, ale nikdy nedohrál. Překážkou mi tehdy byla ne moc na první pohled pohledná grafika, a proto jsem vždycky dal přednost něčemu novějšímu. Avšak s přibývajícím věkem se chutě mění a já dostal zálusk na nějakou starší akční hru a volba padla právě na Red Faction, ke kterému jsem během hraní stihl ještě přikoupit obě dvě nová pokračování, do kterých se plánuji pustit později.

Ze začátku rozhodně zaujme revoluční geomód, který mi připomněl sérii Worms. Díky této serepetičce jde totiž probourávat se mapou skrz naskrz. Bohužel mě zklamalo jeho využití – paradoxně nejvíc se s ním dá vyřádit v prvním levelu a poté se jeho služeb využívá jenom sporadicky, což je trochu škoda a rozhodně bych měl více nápadů, jak ho zakomponovat do samotné hratelnosti. A rovněž je škoda, že tohoto systému dosud nevyužilo více her. V tomto ohledu totiž Red Faction zůstává neporažen.

Naštěstí Red Faction velice obstojně funguje i jako střílečka. Přestřelky jsou zábavné, obtížnost je i na střední obtížnost hodně nízká a přituhovat začne tradičně až v závěru. Potěšilo mě nízké množství monster a až na nějaké specifické situace je jejich výskyt roven nule. Souboje s lidskými protivníky jsou zábavné, AI je na svou dobu velice slušná. Naopak, co mě moc nepotěšilo, byly bugy. Občas i takového rázu, že znemožnily průchod dále, což bylo díky absenci jakéhokoli automatického ukládání velice nepříjemné. Red Faction se sejvovacím systémem totiž tváří jako RPG hra. Celá hra je prakticky jedním dlouhým levelem načítajícím se za běhu, což přináší jeden problém. Hra se neukládá „po misích“, jak bývá u FPSek zvykem. Proto doporučuji ukládat ručně a ukládat často – nejlépe i do několika slotů naráz. Tlačítko „restart“ v menu tedy neznamená „restart od začátku mise“, nýbrž „restart od začátku hry“.

Prostředí Marsu mě zaujalo, nejvíce jsem si užíval pasáže v různých tunelech a šachtách, které měly skvělou atmosféru. Naopak části v nepřátelských základnách (kde geomód nefunguje), mě vůbec nebraly. Naštěstí jich zas tolik nebylo.

Verdikt: Jako celek musím Red Faction hodnotit pozitivně. V jistých ohledech je revoluční, v jistých ohledech už trochu zastaralý. Stále se ale hraje hodně dobře, střílení hezky odsýpá, není frustrující a i ten jakýs takýs příběh je vcelku poutavý. Těším se na pokračování.

Pro: geomód, příjemné střílení, atmosférické doly a šachty, kvalitní zbrojní arzenál, na svou dobu velice slušná grafika

Proti: geomód by mohl být do hratelnosti zapracován intenzivněji, otravné bugy, unfriendly ukládání, nudnější souboje v základnách, nic moc závěr

+24
  • PC 80
Red Faction zachytáva taký typický všedný deň baníkov v lomoch na Marse so všetkým, čo k tomu patrí.

Ale teraz už vážne. Red Faction je klasická priamočiará FPS. Na prvý pohľad je vidieť, že autori sa inšpirovali Half-Lifeom. Začínate ako obyčajný baník a zhodou náhod sa stávate jedinou nádejou na záchranu Marsu (namiesto baníka si dosaďte vedátora a namiesto Marsu Zem). Postupom času sa ale z hry stáva (najmä ku koncu) bezhlavá FPS v štýle Serious Sama alebo Painkillera.
Nie každému to musí sadnúť, ale mne táto gradácia vyhovovala.

Zaujímavý prvkom, ktorý hru trochu oživuje je už spomínaný Geo-Mod, vďaka ktorému si môžete pomocou ťažkých zbraní vytvoriť svoju vlastnú cestu priamo cez stenu. Nefunguje to síce úplne všade, ale ako taká malá "fíčura" to stojí za pozornosť. Navyše sa to muselo skvelo vynímať na krabici s hrou.

Zbraní je v hre dostatok, grafika na svoju dobu celkom ujde, atmosféra mi tiež sadla, takže z prvého Red Faction mám prevažne pozitívne dojmy. Jediné, čo celkový zážitok trochu narúša, je podľa mňa krátka hracia doba, no aj napriek tomu ide o príjemnú FPS, ktorá nikoho neurazí.

Pro: akcia, atmosféra, Geo-Mod

Proti: hracia doba

+22
  • PC 75
V roce 2012 dohraná hra z roku 2001 co teď s tím. Grafiku je nutné ponechat stranou a hodnotit jiné aspekty.

Co mě zaujalo a potěšilo? V prvé řadě to nebyl revoluční geo-mod, ale zbraně. Pocit z nich jsem měl úžasný. Je jich celkem přehršel, ale každá z nich má něco do sebe a od ostatních se velice liší, takže je zábavné a hl. účinné je střídat. Zničitelnost prostředí je docela fajn prvek, ale nijak zvlášť jsem ho nevyužíval. Všímal jsem si ho jen proto, že raketomet dělal "prohlubně". Hudební doprovod je povedený. Prostředí se mění. Nepřátele jsou silnější a silnější, postupem času se bez účinnějších zbraní neobejdete. Hra příjemně graduje, zpestřily ji i stealth pasáže (podle mého nepříliš povedené). Přesto je beru jako +.

Je tu klasický nešvar starých her - žebřík. Můžete střílet, nabíjet, jakoby se nelezlo a taky kdykoli spadnout. NPC vám někdy zabrání v pohybu, př. projít dveřmi.

Klady hry rozhodně převážily nad nedostatky a čert vem vizuální stránku. Příjemně jsem se pobavil i u jedenáct let staré hry. Paráda.

PS:Upgrade compu ještě počká. Vzhůru do historie:)

Pro: zbraně...

Proti: žebřík...

+20
  • PC 75
Dnes se podívám na zoubek další staré střílečce a tentokrát to bude Red Faction. Jednička pro mě byla při prvním dohrání rozhodně jedna z nejlepších 3D akcí roku 2001. V té době jsem miloval cokoliv co je sci-fi a ideálně z jiné planety, takže procházení Marsu jsem si náramně užil.

Jak to vypadá dnes?
Začnu tradičně příběhem, resp. jeho podáním. V Red Faction hrajete za horníka Parkera, který je v blízké budoucnosti doslova otrokem korporace Ultron na Marsu. Jednoho dne se připlete ke vzpouře a má to štěstí (nebo smůlu?) že v boji se strážnými vydrží nejdéle. Dál už se bohužel nic moc nestane - Parker prostě jde a kosí, občas mu někdo něco říká do sluchátek, ale pokud jste zrovna zaměstnaní porcováním nepřátel a rozhovor Vám uteče, nic se nestane. Díky unikátnímu leveldesignu neexistují až na výjimky žádné úkoly, mise, skoro žádné příběhové animace, dokonce jsem v žáru bitvy propásl smrt Hendrixe a nepochopil kdo vlastně je hlavní záporák. Ani outro kde Parker s velitelkou odboje pokecají a zaflirtují není zrovna vrchol děje Jediným highligtem je šílený vědec jménem Čapek

Dále ale už budu jen chválit. Leveldesign je výborný. Při svém boji procházíte na střídačku různé důlní šachty, jeskyně, podzemní základy, tajné laboratoře, občas se podíváte na povrch, jednou si zaletíte na výborně nadesignovanou orbitální stanici. Ani na chvíli se nezačnete nudit, protože pokud jste někde moc dlouho, autoři mění prostředí a díky tomu hra svižně utíká. Navíc se úrovně sympaticky větví a zase spojují, takže ač je hra přímočará, nemáte pocit úplného tunelu.

K leveldesignu patří samozřejmě i zmiňovaný GeoMod, kdy můžete roztřískat vše co Vás napadne - zdi, stropy, věže ad.. Moc jsem to nevyužil, protože proč plýtvat rakety a bomby, ale občas se to hodí při netradičním postupu dál a ta možnost je velice sympatická. Jak příklad uvedu jedny zaseklé dveře. Ve většině her by se po zuby ozbrojený hrdina na dveře smutně zatvářil a šel jinam. Tady? Jednoduše raketami odpálíte zeď vedle dveří a jedete dál.

Nepřátelé jsou tu převážně lidi - od neškodných strážných s pistolkama ze začátku přes stále více vytvrdlé vojáky až po ultimátní killery s Rail Guny, kteří Vás sundají na jednu ránu. S postupem ve hře roste i inteligence nepřátel, kteří pobíhají, skrývají se, nenechají Vás v klidu zaměřit a občas kupodivu chytí záchvat paniky a prosí o život. Vůbec nejvíce mě bavili obyčejní lidi a jejich "nouplízáctví". Kromě vojáků se můžete setkat i s pár roboty, nějakým zmutovanými krysami a jednou nechutnou červovitou obludou. Co mě štvalo je občasný spawn nepřátel do zad z míst, kde rozhodně žádní nemohli zůstat.

K jejich likvidaci máme pestrou škálu nástrojů - nechybí pistole, brokovnice, trojice kulometů, dvojice sniperek a raketometů, překvapivý plamenomet (výborně se hodí na krysy) a ultimátní rail-gun, který umí střílet skrz zdi a se kterým jsem si užil spoustu zábavy. Navíc autoři přidali spoustu vozítek - od auta a transportér přes ponorku až po vznášedlo, přičemž každé má nějaký kulomet a rakety. Netřeba dodávat, že nepřátelé padají při takové projížďce jak mouchy.

Grafika? Dnes už příliš neohromí, zejména hranaté lidi v animacích, ale na prostředí různých šachet či základen se dá koukat bez problémů a občas vykouzlí i pěknou scénu typu zaparkovaný raketoplán.

To nejdůležitější je, že se to stále hraje výborně. Díky výbornému arzenálu, měnícím se prostředím a ne příliš tuhým nepřátelům hra svižně utíká a za celou dobu se nedostaví nuda nebo frustrace. Zkrátka béčková akce, kterou sice máte za den dohranou, ale to mi u stříleček zrovna nevadí. Jedinou výtkou tak je plytký příběh a tím nulová motivace k pokračování.

Pro: Svižná hratelnost, měnící se prostředí, výborné zbraně.

Proti: Slabší příběh.

+18