Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Originální FPS s geniálním Geo-Modem. Nefunguje sice vždy a všude, ale v podstatě libovolnou horninu a většinu zdí s ním lze proděravět. A to že se hra odehrává na Marsu (v dolech) znamená, že se okolí bude do vzduchu vyhazovat skoro pořád :-). Vždycky vás zajímalo kam se zasouvají posuvné dveře? V RF se s pomocí raketometu můžete podívat. Zkrátka Geo Mod je parádní věc a škoda, že dnes nikdo nic podobného nepoužívá. Přísavné C4ky pak dostávají absolutně nový rozměr.

Jinak graficky je hra poněkud zastaralá (fakt, že jde o první hru vývojářů na konzoli PS2, se odráží hlavně v chudším prostředí... i na Mars). Příběh je celkem standardní sci-fi o vzpouře horníků v dolech. Zajímavým zpestřením jsou bojový mechové, ve kterých se hráč občas projde (k dokonalosti jsou pak přivedeny v druhém díle a ještě o stupínek lépe pak v jedné části hry The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay a s odstupem času se pověstné žezlo krále mechů destrukce vrátilo zpět do rodiny v Red Faction: Guerrilla). Zbraně jako takové jsou uzpůsobené zničitelnému prostředí (čti hodně bouchají).

Trochu zamrzí občasné bloudění po mapě (zvlášť když ji provrtáte skrz na skrz :-D) a horší optimalizace pro PC (neoptimalizace kouřových efektů, vlnění vzduchu apod., neduh snad všech konverzí z PS2). Navíc hra trpí obrovskými problémy se zvukem, který skoro na žádném PC nefunguje 100% dobře (někdy nefunguje vůbec).

PS:Jako perfektní demonstraci Geo Módu autoři přichystali mapu "The Glass House", ve které je skleněný dům uprostřed velké místnosti, která je samozřejmě 100% zničitelná. Není nad to začít kopat tunel pod barákem a vynořit se nad ním :-D. Nebo je libo obrovské studny či zkoumání základů onoho domu? Zde se mimo jiné naráží na limit Geo Modu, kdy po určité množství vyhloubené zeminy přestane být prostředí zničitelné (chvíli to ale zabere :-D).
+26
  • PC 80
Originální Red Faction vlastním už pěknou řádku let, mnohokrát jsem ho i rozehrál, ale nikdy nedohrál. Překážkou mi tehdy byla ne moc na první pohled pohledná grafika, a proto jsem vždycky dal přednost něčemu novějšímu. Avšak s přibývajícím věkem se chutě mění a já dostal zálusk na nějakou starší akční hru a volba padla právě na Red Faction, ke kterému jsem během hraní stihl ještě přikoupit obě dvě nová pokračování, do kterých se plánuji pustit později.

Ze začátku rozhodně zaujme revoluční geomód, který mi připomněl sérii Worms. Díky této serepetičce jde totiž probourávat se mapou skrz naskrz. Bohužel mě zklamalo jeho využití – paradoxně nejvíc se s ním dá vyřádit v prvním levelu a poté se jeho služeb využívá jenom sporadicky, což je trochu škoda a rozhodně bych měl více nápadů, jak ho zakomponovat do samotné hratelnosti. A rovněž je škoda, že tohoto systému dosud nevyužilo více her. V tomto ohledu totiž Red Faction zůstává neporažen.

Naštěstí Red Faction velice obstojně funguje i jako střílečka. Přestřelky jsou zábavné, obtížnost je i na střední obtížnost hodně nízká a přituhovat začne tradičně až v závěru. Potěšilo mě nízké množství monster a až na nějaké specifické situace je jejich výskyt roven nule. Souboje s lidskými protivníky jsou zábavné, AI je na svou dobu velice slušná. Naopak, co mě moc nepotěšilo, byly bugy. Občas i takového rázu, že znemožnily průchod dále, což bylo díky absenci jakéhokoli automatického ukládání velice nepříjemné. Red Faction se sejvovacím systémem totiž tváří jako RPG hra. Celá hra je prakticky jedním dlouhým levelem načítajícím se za běhu, což přináší jeden problém. Hra se neukládá „po misích“, jak bývá u FPSek zvykem. Proto doporučuji ukládat ručně a ukládat často – nejlépe i do několika slotů naráz. Tlačítko „restart“ v menu tedy neznamená „restart od začátku mise“, nýbrž „restart od začátku hry“.

Prostředí Marsu mě zaujalo, nejvíce jsem si užíval pasáže v různých tunelech a šachtách, které měly skvělou atmosféru. Naopak části v nepřátelských základnách (kde geomód nefunguje), mě vůbec nebraly. Naštěstí jich zas tolik nebylo.

Verdikt: Jako celek musím Red Faction hodnotit pozitivně. V jistých ohledech je revoluční, v jistých ohledech už trochu zastaralý. Stále se ale hraje hodně dobře, střílení hezky odsýpá, není frustrující a i ten jakýs takýs příběh je vcelku poutavý. Těším se na pokračování.

Pro: geomód, příjemné střílení, atmosférické doly a šachty, kvalitní zbrojní arzenál, na svou dobu velice slušná grafika

Proti: geomód by mohl být do hratelnosti zapracován intenzivněji, otravné bugy, unfriendly ukládání, nudnější souboje v základnách, nic moc závěr

+25
  • PC 80
Red Faction zachytáva taký typický všedný deň baníkov v lomoch na Marse so všetkým, čo k tomu patrí.

Ale teraz už vážne. Red Faction je klasická priamočiará FPS. Na prvý pohľad je vidieť, že autori sa inšpirovali Half-Lifeom. Začínate ako obyčajný baník a zhodou náhod sa stávate jedinou nádejou na záchranu Marsu (namiesto baníka si dosaďte vedátora a namiesto Marsu Zem). Postupom času sa ale z hry stáva (najmä ku koncu) bezhlavá FPS v štýle Serious Sama alebo Painkillera.
Nie každému to musí sadnúť, ale mne táto gradácia vyhovovala.

Zaujímavý prvkom, ktorý hru trochu oživuje je už spomínaný Geo-Mod, vďaka ktorému si môžete pomocou ťažkých zbraní vytvoriť svoju vlastnú cestu priamo cez stenu. Nefunguje to síce úplne všade, ale ako taká malá "fíčura" to stojí za pozornosť. Navyše sa to muselo skvelo vynímať na krabici s hrou.

Zbraní je v hre dostatok, grafika na svoju dobu celkom ujde, atmosféra mi tiež sadla, takže z prvého Red Faction mám prevažne pozitívne dojmy. Jediné, čo celkový zážitok trochu narúša, je podľa mňa krátka hracia doba, no aj napriek tomu ide o príjemnú FPS, ktorá nikoho neurazí.

Pro: akcia, atmosféra, Geo-Mod

Proti: hracia doba

+23
  • PC 75
V roce 2012 dohraná hra z roku 2001 co teď s tím. Grafiku je nutné ponechat stranou a hodnotit jiné aspekty.

Co mě zaujalo a potěšilo? V prvé řadě to nebyl revoluční geo-mod, ale zbraně. Pocit z nich jsem měl úžasný. Je jich celkem přehršel, ale každá z nich má něco do sebe a od ostatních se velice liší, takže je zábavné a hl. účinné je střídat. Zničitelnost prostředí je docela fajn prvek, ale nijak zvlášť jsem ho nevyužíval. Všímal jsem si ho jen proto, že raketomet dělal "prohlubně". Hudební doprovod je povedený. Prostředí se mění. Nepřátele jsou silnější a silnější, postupem času se bez účinnějších zbraní neobejdete. Hra příjemně graduje, zpestřily ji i stealth pasáže (podle mého nepříliš povedené). Přesto je beru jako +.

Je tu klasický nešvar starých her - žebřík. Můžete střílet, nabíjet, jakoby se nelezlo a taky kdykoli spadnout. NPC vám někdy zabrání v pohybu, př. projít dveřmi.

Klady hry rozhodně převážily nad nedostatky a čert vem vizuální stránku. Příjemně jsem se pobavil i u jedenáct let staré hry. Paráda.

PS:Upgrade compu ještě počká. Vzhůru do historie:)

Pro: zbraně...

Proti: žebřík...

+20
  • PC 75
Dnes se podívám na zoubek další staré střílečce a tentokrát to bude Red Faction. Jednička pro mě byla při prvním dohrání rozhodně jedna z nejlepších 3D akcí roku 2001. V té době jsem miloval cokoliv co je sci-fi a ideálně z jiné planety, takže procházení Marsu jsem si náramně užil.

Jak to vypadá dnes?
Začnu tradičně příběhem, resp. jeho podáním. V Red Faction hrajete za horníka Parkera, který je v blízké budoucnosti doslova otrokem korporace Ultron na Marsu. Jednoho dne se připlete ke vzpouře a má to štěstí (nebo smůlu?) že v boji se strážnými vydrží nejdéle. Dál už se bohužel nic moc nestane - Parker prostě jde a kosí, občas mu někdo něco říká do sluchátek, ale pokud jste zrovna zaměstnaní porcováním nepřátel a rozhovor Vám uteče, nic se nestane. Díky unikátnímu leveldesignu neexistují až na výjimky žádné úkoly, mise, skoro žádné příběhové animace, dokonce jsem v žáru bitvy propásl smrt Hendrixe a nepochopil kdo vlastně je hlavní záporák. Ani outro kde Parker s velitelkou odboje pokecají a zaflirtují není zrovna vrchol děje Jediným highligtem je šílený vědec jménem Čapek

Dále ale už budu jen chválit. Leveldesign je výborný. Při svém boji procházíte na střídačku různé důlní šachty, jeskyně, podzemní základy, tajné laboratoře, občas se podíváte na povrch, jednou si zaletíte na výborně nadesignovanou orbitální stanici. Ani na chvíli se nezačnete nudit, protože pokud jste někde moc dlouho, autoři mění prostředí a díky tomu hra svižně utíká. Navíc se úrovně sympaticky větví a zase spojují, takže ač je hra přímočará, nemáte pocit úplného tunelu.

K leveldesignu patří samozřejmě i zmiňovaný GeoMod, kdy můžete roztřískat vše co Vás napadne - zdi, stropy, věže ad.. Moc jsem to nevyužil, protože proč plýtvat rakety a bomby, ale občas se to hodí při netradičním postupu dál a ta možnost je velice sympatická. Jak příklad uvedu jedny zaseklé dveře. Ve většině her by se po zuby ozbrojený hrdina na dveře smutně zatvářil a šel jinam. Tady? Jednoduše raketami odpálíte zeď vedle dveří a jedete dál.

Nepřátelé jsou tu převážně lidi - od neškodných strážných s pistolkama ze začátku přes stále více vytvrdlé vojáky až po ultimátní killery s Rail Guny, kteří Vás sundají na jednu ránu. S postupem ve hře roste i inteligence nepřátel, kteří pobíhají, skrývají se, nenechají Vás v klidu zaměřit a občas kupodivu chytí záchvat paniky a prosí o život. Vůbec nejvíce mě bavili obyčejní lidi a jejich "nouplízáctví". Kromě vojáků se můžete setkat i s pár roboty, nějakým zmutovanými krysami a jednou nechutnou červovitou obludou. Co mě štvalo je občasný spawn nepřátel do zad z míst, kde rozhodně žádní nemohli zůstat.

K jejich likvidaci máme pestrou škálu nástrojů - nechybí pistole, brokovnice, trojice kulometů, dvojice sniperek a raketometů, překvapivý plamenomet (výborně se hodí na krysy) a ultimátní rail-gun, který umí střílet skrz zdi a se kterým jsem si užil spoustu zábavy. Navíc autoři přidali spoustu vozítek - od auta a transportér přes ponorku až po vznášedlo, přičemž každé má nějaký kulomet a rakety. Netřeba dodávat, že nepřátelé padají při takové projížďce jak mouchy.

Grafika? Dnes už příliš neohromí, zejména hranaté lidi v animacích, ale na prostředí různých šachet či základen se dá koukat bez problémů a občas vykouzlí i pěknou scénu typu zaparkovaný raketoplán.

To nejdůležitější je, že se to stále hraje výborně. Díky výbornému arzenálu, měnícím se prostředím a ne příliš tuhým nepřátelům hra svižně utíká a za celou dobu se nedostaví nuda nebo frustrace. Zkrátka béčková akce, kterou sice máte za den dohranou, ale to mi u stříleček zrovna nevadí. Jedinou výtkou tak je plytký příběh a tím nulová motivace k pokračování.

Pro: Svižná hratelnost, měnící se prostředí, výborné zbraně.

Proti: Slabší příběh.

+18
  • PC 75
Může za to velká rozmazlenost dnešních hráčů (mě nevyjímaje), stále se nově objevující technologie a snad i velká mezivývojářská konkurence (která se stále snaží ukázat něco nového), že FPSky nejsou jenom o tom, abyste tunami zbraní, které můžete nést najednou, povraždili celé armády, abyste se neotravovali zbytečnými cut-scénami, nebo se zaobírali příběhem. Možná je to na jednu stranu dobře, že střílečky postoupily někam dál, (takže se nedostavil stereotyp) stále se ale rád vrátím do těch krásných, jednoduchých časů. Red Faction splňuje všechny podmínky. Je zde zajímavý příběh(který zde nehraje druhé housle, ale spíše na triangl) a více zbraní, než jsem kde viděl, kterými vraždíte armády žoldáků. Navíc tu je na svou dobu originální Geo-Mod, který bohužel prakticky nevyužijete.

Shrnutí: Red Faction je střílečka... nic víc, nic míň. Čistá a na nic si nehrající střílečka.

Pro: Zbraně, spousta nepřátel, Geo-mod

Proti: Nevyužitý Geo-mod, poměrně zdlouhavé, finále

+16 +18 −2
  • PC 90
Je to neuvěřitelné, ale první díl herní série Red Faction nedávno oslavil patnáct let od svého vzniku. Ovšem krásu této hře čas rozhodně neubral. Naopak. I po těch letech jde o velice vydařenou střílečku s krásnou grafikou, výbornou hratelností, úchvatným designem levelů a skvělým příběhem.

V hlavní roli se nám představí řadový horník jménem Parker, který, ač nespokojen s prací v dolech, narozdíl o jiných neremcá a hledí si své práce. Ale jen do té chvíle, než se nevědomky a nechtíc připlete do jedné přestřelky, ze které už není úniku a započte tak velkou revoluci. To vše na Marsu roku 2070.

Načítání jednotlivých levelů je neuvěřitelně rychlé, takže má hráč pocit, že hraje od začátku až do konce bez pauzy. Celá hra je přerušována pouze krátkými a decentním filmovými vstupy.

Nezaznamenal jsem zde žádný respawn nepřátel, takže pokud prostor vystřílíte do posledního žoldáka, můžete se libovolně procházet nejbližšími lokacemi a kochat se grafikou bez toho, aniž by po Vás někdo šel, střílel či Vás očumoval.

Geo mód, který je zde tak vychvalován, je určitě příjemné bonusové rozptýlení, ale osobně jsem ho ve větší míře až tak nepoužíval.

Téměř celou hrou je Vám nápomocen tajemný hlas a ikona muže jménem Hendrix. Slovně radí a pomáhá a nakonec se s ním i setkáte. Bohužel, v závěru hry je zastřelen, a tak nezbyde, než mu věnovat tichou vzpomínku a několikeré ohlédnutí se za jeho ležícím tělem.

Celá hra se dá projít za čtyři hodiny, ale rozhodně jsem tohle vražedné tempo hraní nepraktikoval. Pěkně pomalu, všechny nepřátele zlikvidovat a kochat se nádhernými marsovskými lokacemi.

První díl herní série Red Faction je nadmíru povedený a rozhodně patří do mé soukromé zlaté pokladnice FPS.

Pro: Příběh, grafika s prostornými lokacemi, hratelnost

Proti: Zvukový doprovod dělá občas problémy a nefunguje tak, jak má

+15
  • PC 80
Revoluční hra v oblasti destrukce prostředí. Tam kde ostatní hry využívají tzv. mrtvých modelů, přišel Red Faction s převratnou novinkou, která umožňuje libovolně ničit okolní prostředí. Vezmete raketomet, střelíte do zdi, uděláte díru, znovu vystřelíte, díra se prohloubí atd. Přirovnal bych to k Wormsům. Je až neuvěřitelné, že od této hry s Geo-Mod enginem uplynulo již 7 let a žádná hra dosud nepřišla s podobným destrukčním modelem. V tomto ohledu je Red Faction a jeho druhý díl skutečně převratný. Osobně se velice těším na třetí díl s názvem Red Faction: Guerilla, který by měl vyjít začátkem roku 2009. Zde je odkaz na moje preview Red Faction: Guerilla, které jsem napsal pro Doupě.cz

Pro: Geo-Mod engine a jeho možnosti destrukce, pohodová hratelnost, solidní příběh

Proti: Jednotvárné herní prostředí

+13 +14 −1
  • PC 75
ÚVOD
Jeden z restíků co mi chyběl.O sérii Red Faction jsem věděl už dávno ale nějak jsem se k ní nedostával a časem i trochu zapomněl.Nicméně jako první jsem hrál podle lidí rozporuplný Red Faction:Armageddon který mě překvapivě bavil a tak jsem si řekl že tu sérii rozhodně musím projet.Takže sem pochopitelně začal první dílem který už je celkem dědečkem.

ROZBOR
Příběh se točí okolo vzpoury horníku(červení) proti jejich utlačitelům(modří).
Vy jako jeden z mnoha horníku se stáváte nástrojem odboje a nástrojem velmi přesným a demoličním.Příběh je klasický,neurazí ale ani nenadchne.
Co mě štvalo bylo podání příběhu,Bylo takové podle mě lajdácké a nezáživné.
Pres vysílačku dostáváte od odboje úkoly které jsou striktně lineární a celé mi to nějak nesedí ani jako hrnec na zadek,ale může to být jen můj pocit.
Během hry dostanete do ruky spousta zbraní od klasický brokovnic,pistolí až po pár vice futuristických kousků.Každá zbraň má dva módy střelby.
Používal jsem většinu z nich během cele hry jen pro štít a plamenomet jsem nenašel moc využití.Naproti tomu přísavné bomby mne velice bavili a hodit bombu na nějakého nepřítele a pozorovat jak panicky běhá sem a tam k nezaplacení.
Nepřátelé z řad zlé společnosti,zlých žoldáku,ochranky sou doplněni i příšerami které přece na Marsu nesmí chybět :D
Boss fighty mě moc nenadchly a nebyly ničím zajímavé ale nepřekážely.
GeoMod je prima věc,nicméně sem ho nějak nesledoval jelikož mi připadalo že nevyužil svůj potenciál.Vlastně jsem si ho užil jen na začátku a pak už jsem se o něj nestaral.
Ve hře se nachazí také pár vozidel,ponorek a vznášedel nicméně hlavně vozidla která se ovládají celkem v pořádku mají zvláštní jízdní model(jako kdyby byly na rozoraném poli).
K charakterům jsem si neudělal žádné vazby a můj hrdina mi byl celkem u pozadí.
Grafická stránka hry i na rok vydaní nijak nenadchne ale pro mne jako člověka který nekouká na grafickou stránku byla velmi líbivá.(Prostě mám rád tyto staré grafické enginy)
Zvuková stránka v pořádku a velmi se mi líbila hudba v úrovních.(Připomínala mi mladšiho Chasera)
Nicméně při animacích mi šel zvuk strašně napřed.
A to není jediná chyba kterou jsem zažil.
Hra má pro mne pár chyb například zaseknuté vozidlo v bráně nebo propad texturou(vlak) a hlavně při prvém spouštění ponorky na vodu se objevila chyba že ponorka vybouchla při dopadu na vodu.Stalo se mi to asi 20krát a celkem sem z toho šílel.Pomohlo do ní střelit raketometem a ona se jakoby posunula ve vzduchu a v klidu dopadla.
Celkově mne překvapila kratší doba hry.Dva večery a hra byla odškrtnuta ze seznamu.

ZÁVĚR
Red Faction 1 pro mne byl celkem zklamáním.Čekal jsem lépe podaný příběh možná lepší využití GeoModu.Nakonec jsem byl malinko rád že hra nebyla nijak extrémně dlouhá a že to rychle skončilo.Pár zábavných momentů a pár tehdejších novinek je asi to jediné co mne udrželo hry. Uvidíme jestli druhý díl bude lepší. 75%

BONUS
Docela mne překvapilo že se velrybo/delfín pod vodou dá zabít autem rozjetým z mostu:D

Pro: Grafika,Hudba,možná GeoMod,zbraně,délka

Proti: Nic moc příběh a jeho podání,Chyby,odzbrojené mise

+11
  • PC 70
Prvý diel Red Faction nie je z tých hier, po ktorých ostanú v človeku príjemné zážitky ktoré im ešte dlho ležia v hlave a hovoria „Ešte niekedy si to treba zahrať“.

Bavilo ma to nazačiatku, keď som ako vzbúrený robotník elektrickou tyčou mlátil strážnikov v baniach. Bavilo ma to ešte aj vtedy keď som v administratívnej budove mal uniesť nejakého byrokrata a to tak že nenápadne, so zbraňou zastrčenou sa zakrádať pomimo SBS károv (v skutočnosti sa v tejto misií dá s tlmičom na pištoli popraviť dosť veľa úradníkov a úradníčiek, len ich potom treba nahádzať niekam do rohu, aby si ich nikto nevšimol). Páčilo sa mi, keď som v obrnenom vozidle doháňal vojakov a tí keď už boli skoro pod kolesami, zdesene kričali „Please! Don't do it!“ Páčila sa mi myšlienka zničenia ťažobnej korporácie a páčilo sa mi aj logo vzbúrencov čo si hovorili Red Faction. Na výber 15 zbraní, z ktorých najviac pomôže útočná puška UAR-42 a v neskoršej fáze hry ťažký guľomet JF60, alebo elektromagnetická puška FCA-26 ktorá strieľa cez steny (je vždy "sranda" keď túto fintu využije nepriateľ). A to je všetko, čo sa mi páčilo.

V skutočnosti ide o bežnú strieľačku, pri ktorej netreba skoro vôbec rozmýšľať. „Skoro“ preto, lebo nie je k dispozícii žiadna mapa, na ktorej by bol označený cieľ misie, ani žiadne šípky, ale nie je to žiadna motanica a zablúdiť je naozaj ťažké. Obrovské vesmírne koráby v miestnostiach bez otvorov, elektrické lampy v bočných tuneloch hlbokých jaskýň, superhrdina z Red Faction ktorý na mňa spokojne čaká pri schodoch okolo ktorých neustále behajú nepriateľský vojaci (ako sa tam dostal?), lietajúci a škaredý hlavný záporák a jeho nekonečné kecy (ale veliteľka vzbúrencov Eos je ešte drsnejšia!)... totálne logické nezmysli (dejové, architektonické), ktorými je táto hra presýtená, by dnes nikto neprepáčil, ale v roku 2001 to bolo ešte OK a musím to asi akceptovať.
+10
  • PC 90
Kdo si dnes zahraje tuto hru poprvé,bude pro něj grafika asi úsměvná.Já ji dohrál asi před měsícem poprvé a musím říct že na svou dobu to musela být pecka.Myslím že má stále co nabídnout i dnes.Příběh je tu jasný-boj vykořisťovaných horníků na planetě Mars proti korporaci Ultor.Hra je jeden velký tunel,ale perfektně se to celé hraje.Jak tady pan kolega níže zmiňoval,fyzika je tu na neuvěřitelné úrovni.Zejména když prostřelíte velkou skleněnou tabuli na několika místech,sklo se vysype naprosto reálně podle zásahů.Střepy na zemi krásně křupou a hlavně je tam najdete i po opětovném loadování mezi levely!!!Téměř všechna destrukce zůstává v takovém stavu,jak jste ji nechali,nic nemizí.Kromě mrtvol.Zbraňový arzenál je bohatý,účinky zbraní se hodně liší.Druhý díl jsem nehrál,ale moc se těším na třetí,ale jen s tou chybou,že to bude 3rd person shooter,oproti vymakanému FPS.Nevím jestli toho panáka před sebou překousnu,ale pokusím se.3rd pohled hazuje již tak velmi kvalitní sérii do konzolového průměru.Toť můj názor,nemusí se vám líbit.

Pro: Fyzika,grafika,příběh,nemizející destrukce,vozidla,ponorky.

Proti: Tunel,ale co jiného na m

+8