Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Přelom milénia byl z pohledu českých her obdobím, kdy se vývojáři začali orientovat na globální trh a projekty nevalné úrovně, jejichž hlavní devízou byl fakt, že jsou v mateřském jazyce, začaly pomalu mizet, což souvisí i s rozvojem amatérských překladů a rozšířením plných her na cover cd herních časopisů. Místní hegemon Vochozka Trading tedy přestal s dovozem a překladem polských her a pod o dost nudnějším názvem postupně vydal Hidden & Dangerous, Flying Heroes a Mafia: The City of Lost Heaven. Tehdejší hlavní konkurent Zima Software přinesl méně ambiciózní HyperCore: Out of Dimension a Centauri Production což je jedno z mála vývojářských studií, které pionýrská 90. léta přežilo, mající za sebou přepálený dungeon Rytíři Grálu a pár lokálních adventur, to celkem chytře zkusilo s Mrazíkem, protože známý námět táhne a byť se hra zanedbatelně prodávala i v zahraničí, autoři nejspíš podcenili fakt, že Mrazík jakožto ruská pohádka je známá toliko pouze v Čechách a na Slovensku, pravděpodobně díky výbornému dabingu, který bez diskuze patří do zlatého fondu a možná i tomu, že v ní postavy vystupují jako idioti, což byl v době normalizace nezanedbatelný faktor.

Jakožto fanouška filmu mě zajímalo, jak si tvůrci poradili se zjevným problémem, že scénář nemohl zabrat více, než dvě A4 a hra je tedy podle očekávání natahovaná některými vloženými adventurními úkony a vlastním obsahem. První část hry za Nastěnku celkem věrně kopíruje film a dle mého názoru se jedná o nejlepší část hry. Druhá část hry za Ivana místy působí nedodělaně a uspěchaně, především co se týče grafiky některých obrazovek a animací. Oproti tomu třetí část za Nastěnku graficky exceluje a obsahuje čistě vlastní obsah, aby tvůrčí natáhli herní dobu, která není ani tak příliš dlouhá a o to víc jsem byl překvapen, jak osekaně působí závěrečná čtvrtá část s Ivanem, kde se objeví i notoricky známá Baba Jaga a samozřejmě Mrazík. Tato část hry mohla být určitě lepší a z nějakého důvodů mi přišlo, že části za Nastěnku jsou kvalitativně na vyšší úrovni, což je zvláštní, protože akčnější a zábavnější pasáže měl ve filmu Ivan.

Velkou devizou hry jsou sympatické hlavní postavy, což u adventur s jejich pravidelným střídáním nebývá obvyklé. Milá a hodná Nastěnka je v dnešní době korporátních emancipovaných Tinder královen snem každého muže a bojar Ivan sice poněkud postrádá svůj arogantní macho element, což je způsobeno i dabingem kmeta Pepíčka Zimy, který zde se svým archaickým stylem intonace á la Eduard Kohout působí značně neotřele a jinak, než v původním dabingu, kdy měl o nějaký ten křížek méně. Zklamáním jsou některé vedlejší postavy, především pak Marfuša, která ve filmu Nastěnku zastiňuje a s Jagou je to hlavní komická dvojice, tady bohužel prakticky absentuje a nepochopitelně chybí její legendární dialog s Dědou Mrázem. Nečekaně malý prostor má i Baba Jaga a loupežníci, což je nečekané i z toho důvodů, že Jagu dabuje Martin Dejdar, jehož napodobování původního Filipovskeho dabingu patřilo k běžným číslům televizních estrád v 90.letech.

Mrazík je nenáročná adventura pro celou rodinu s příjemný vánočním námětem, která trochu postrádá crazy element původního filmu na úkor přístupnosti a nekomplikovanosti, což byl ale tvůrčí záměr, který se v tomto případě povedl. Dovedu si představit, že by se z námětu dalo vytěžit ještě o něco více, i tak se ale převedení Mrazíka do formy počítačové hry docela povedlo a Pohádka o Mrazíkovi a Nastěnce je ideální hra pro ty, kteří hledají jednoduchou, krátkou a příjemnou adventuru na vánoční svátky a samozřejmě mají rádi Mrazíka. Velký hit se z ní ale nestal, to by tvůrci museli sáhnout spíš po geniálních Vorlíčkových Třech oříšcích pro popelku, která je dodnes populární v adventurně pozitivním Německu. Zvláštní, že tuto příležitost nikdo nevyužil.

Pro: dabing, grafika, hudba, námět, hratelnost, cz made

Proti: krátké, závěr, nevyužitost některých postav

+39
  • PC 65
Orig/ Grafika 6/10 Hudba 6/10 Hratelnost 9/10 Zábavnost 5/10

Konečně!

Ptáte se co? No konečně jsem letos dohrál první hru. Dobře, slibuji, že to příští rok napravím. Tentokrát však padla volba na Pohádku o Mrazíkovi. Je to kreslená 2D adventura u níž není potřeba mít kdovíjak nahráno. Je jednoduchá, hráče navádí pomocí dialogů a tak jsem si ji střihnul bez návodu.

Začínáte za Nastěnku a v průběhu hry si nadvakrát prohodíte postavy Ivana a Nastěnky. Hrajte tedy za dvě postavy. Docela zajímavý prvek, řekl bych. Hra dost věrně kopíruje všem známí film a tak pro ty co jej viděli, nebude složité se v prostředí a v příběhu orientovat. Sice v průběhu narazíte na nové, neokoukané postavy a neznámá prostředí, ale zde to vesměs vše funguje jen za účelem natáhnout hru. Ta je i tak dost krátká a nezabere vám víc než 5 hodin.

A přesto-že je tak krátká a jednoduchá, měl jsem trošku problém u ní vydržet. Upřímně? V poslední třetině (hlavně ve hře za Nastěnku) jsem se docela nudil. Zde mi to jevíc přišlo natahované a dostavil se efekt "o slepičce a kohoutkovi". To znamená, že jedna postava po vás něco chtěla, vy jste museli jít za druhou postavou a ta za nějakou věc pro vás potřebnou taky něco chtěla. No a takhle jste obešli řekněme 5 postav, jen aby jste ve výsledku splnili jednoduchý úkol.

Prostě docela otrva na adventuru, která nestojí na vtipných dialozích jako série Polda, nedá se v ní urychlit chození a navíc neoslní ničím novým. Nadruhou stranu docela osloví příjemným dabingem, který se opravdu povedl. Dialogy, které pěkně kopírují příběh pohádky no a ani videosekvence posunující příběh nejsou k zahození. Nekdy jsem měl pocit, že jich je víc než samotných úkolů.

Abych to shrnul: Pohádka je vhodná spíše mladším hráčům pro svoji jednoduchost a mírumilovnost. Starší hráče moc nenadchne a po technické stránce dnes už zřejmě ničím neohromí. Přesto to není špatná hra a rád jsem si ji zahrál.

Hru jsem začal hrát: 20.10.2008
Strávil jsem u ní: 5 hodin a 15 minut

Pro: Příběh, hudba, dialogy a především dabing

Proti: Animace postav je slabší, atmosférou a zpracováním neoslní

+30
  • PC 60
Kdo čekal od herního Mrazíka věrné převyprávění filmové verze, byl patrně překvapen. Vyprávění od Centauri Production připomíná příběhy dědy Simpsona, tedy směs několika nesouvislých příběhů spletených do jednoho. Začátek přitom začíná jak se patří, Nasťa plete ponožku, macecha je zlá, Marfuša blbá, děda příšerný podpantoflák a i ten Ivánek je nechutný narcista. Jeden by čekal, že takhle by šlo pokračovat až do konce pohádky, ale rozsah scénáře autorům nestačil, část děje vyškrtali a do příběhu dopsali vlastní zvraty.

Nastěnka je tak pasována do role amatérského detektiva a místo aby lkala nad znetvořeným Ivanem, pátrá v katakombách kostela, řeší záhadu ztraceného milence nebo pomáhá místnímu sedlákovi zbavit se Bídy (zahrnout pohádku do pohádky je velmi rafinovaný způsob, jak natáhnout herní dobu). Linka s Ivánkem se filmu drží o něco věrněji, přesto ani on nepřijde zkrátka a oba hrdinové potkávají postavy, které ve hře působí trochu jako pěst na oko. Příkladem budiž francouzský malíř v ruských lesích, mluvící netopýr a především mocný drak.

Samotné zpracování odpovídá klasické české adventuře z přelomu století, hra se naštěstí vyhnula křečovité snaze o vtipnost na každém kroku, což je jasné pozitivum. Za zmínku stojí dabink, který jde cestou filmových hlasů a známých hlášek a více méně se mu to daří. Vážnější kritiku si ode mě vysloužilo snad jen nadabování Ivana, konkrétně jeho hláška "To nejde" při nesprávné kombinaci předmětů, je pronášena nepříjemně ukňouraným hlasem, který k postavě sebevědomého siláka vůbec nepasuje a po chvíli jsem měl chuť Ivánka nakopat do zádele. Zásadní ale je, že to celé dobře dopadlo a děd Mrazík na svatbu zase přijel.
+29
  • PC 55
Hernímu Mrazíkovi jsem se dlouhá léta úspěšně vyhýbal, byť jsem o jeho existenci věděl od okamžiku vydání - povědomost o této hře byla v běžně nehrající populaci poměrně vysoká. Mrazík - film je kultovní záležitostí, přestože jde jen o řídkým dějem provázanou anarchistickou hříčku, která je jen slepencem více či méně šílených scének, kterou na vyšší úroveň pozvedá český dabing. Vřele doporučuji seznámit se i s ruskou verzí.

Kladem Pohádky o Mrazíkovi (který tu vystoupí jen ve dvou scénách, což je snad ještě méně než ve filmu, kde taky nijak nekrade čas - ve filmu se objevuje nějakých patnáct minut před koncem), Ivanovi a Nastěnce (za kterou budete hrát nejvíc - a ne, nebudete hrát za Mrazíka) je scénář, který se pokusil z pro herní adaptaci nepříliš přívětivého zdrojového materiálu vybrat několik známých momentů a několik hlášek, vyzobat několik dalších ruských pohádek - osvětová hodnota hry není zanedbatelná.

Ruskému prostředí se přibližuje i vizuální stránka hry a drnkání balalajky v hudebním podkresu, toho jsem si ale příliš neužil, komunikace mezi hrou, zvukovkou a operačními systémy vycházejícími z Windows 2000 není valná (plusové body za to, že autoři v readme naznačují řešení). Pozadí i renderované cutscény jsou na slušné, byť poměrně jednoduché úrovni (takový Polda 2 v pastelových barvách), co je ale naprosto otřesné, jsou kresby postav, za které bych vraždil.

Co do kvalitních herců se povedl dabing, ani Poldové neměli tak hvězdné obsazení. Josef Zíma si zopakoval svou nejslavnější dabingovou roli, zbytek osazenstva tvoří zcela jiná jména, nicméně hlasy se často podobají kultovnímu dabingu filmu. Zmínil bych i Martina Dejdara, kterého poznat je občas docela oříšek (a že vyžral zrovna ty nejšílenější postavy, kromě Baby Jagy třeba draka nebo pařez).

Proč tedy tak nízké hodnocení? Ona to v zásadě není úplně špatná hra, úspěch ve své době měla, ale spojení Mrazíka, rukopisu Centauri Production a otřesná kresba postav mi bránily si tenhle výtvor pořádně užít.

PS, producentem byla Bohemia Interactive - a první slovo zaklínadla věštkyně bylo - Arrma:)
+26
  • PC 70
Jako dítě jsem pochopitelně miloval většinu pohádek, hlavně těch filmových. Bylo mi jedno jestli jsou z 50. let, nebo z počátku 90. let. Ať už ty mravokárné jako Pyšná princezna, zpívané jako Šíleně smutná princezna nebo napínavé jako Jasněnka či Princ a Večernice. Co jsem ale nikdy neměl rád byly pohádky plné přehrávání, pitvoření a papírových kulis, což byla většina televizních pohádek. Znáte to - herec bouchne dveřma a zatřese se papundekl. A nikdy se mi nelíbily ruské filmy a jejich styl vyprávění a hraní. Z toho důvodu mě Mrazík se svým teatrálním přehráváním, ujetými scénami, muži hrajícími ženské role (Baba Jaga) a obráceně (Dědeček Hříbeček) a dospělými chlapy (Ivánek) balícími předpubertální dívky (Nastěnka) nikdy moc nebavil. Samozřejmě jsem ho ale viděl, znám zlidovělé hlášky i písničky. Vím o muzikálu i naprosto ujetém eurodance megamixu od FM Factory z přelomu tisíciletí.

Někde v té době vyšla u hra, kterou jsem tehdy pohrdl, protože bylo přemrazíkováno a kdo by hrál hru pro děti podle pohádky. Mrazíka jsem tedy dohrál až o mnoho let později a překvapivě to nebylo špatné. A není to špatné ani dnes.

Mrazík se drží většiny známých scén z filmu, ale tvůrci přidali mnoho dějových rovin. Hru rámuje vyprávění příběhu babičkou dvěma dětem, je rozděleno na 4 kapitoly, střídají se postavy Ivánky a Nastěnky a v podstatě jsem byl spokojen. Tvůrci se drží pohádkové atmosféry, Ivánek je statečný a namyšlený, Nastěnka je naivní a až neksutečně hodňoučká. Přesto si občas tvůrci neodpustí trošku humoru (živá a mrtvá vodka), popkulturních odkazů (Mičurin) a odkazů na jiné pohádky (Kostěj, mořská panna, pták ohnivák). Kromě známých postav a hlášek je tu i spousta vedlejších postav, lokací a dějových linií. Asi nejlepší byl žebrák, pronásledovaný Bídou (nikdo mou Bídu nevidí).

Grafika je takový český standard. Řekl bych, že konkurenci ze zahraničí se moc rovnat nemůže, ale ono těch adventur v roce 2000 moc nevzniklo, tak pomalu není s čím srovnávat. Grafika je ručně kreslená, pohádkově laděná, ručně kreslené jsou i animace. Tvůrci tu udělaly pouze pár 3D animací pro navození atmosféry (vstup do kostela, vstup do katakomb), které se celkem podařily. Zvuk a hudba jsou OK, dabing slušný, dokonce Ivánka dabuje znovu Josef Zíma, což je docela mazec. Jen škoda, že se neobjevilo více písniček z filmu.

K hratelnosti nemám větších výtek. Je jednoduchá, určená pro mladší hráče, takže tu nejsou žádné velké záludnosti, žádný pixelhunting či hledání schované cesty. Nejsou tu ani žádné složité puzzle, vše se ovládá jedním kurzorem, většinou tušíte co máte dělat. Jednou jsem se zasekl (nevšiml jsem si polena velkého jak kráva). A ve třetí kapitole mi šla hlava z lítání od čerta k ďáblu. Takové to, že po Vás každý něco chce a Vy víte, že potřebujete ten jeden předmět, abyste odstartovali lavinu splněných úkolů, ale ne a ne se k němu dobrat.

Jinak jsem spokojený. Mrazík není žádná velká klasika, ale jako pohádková adventura na pár hodiny zabaví a ničím výrazně neprudí.
+23
  • PC 65
Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce byla, mimo zabugovaného Prince of Persia 3D, jedinou adventurou, kterou jsem nedohrál. Když jsem to zjistil, tak jsem to samozřejmě nemohl nechat jen tak a musel jsem tento rest co nejdříve napravit.

Hned na začátku mě překvapilo originální hlavní menu, jež je tvořeno jako kniha, protože pohádku vypráví bezejmenná babička svým vnoučatům, a tak jsem místo nové hry klikl na Bylo nebylo..., uložení pozice bylo označeno jako Založit, nahrání jako Nalistovat, autoři jako Napsali, a konec jako Zavřít Knihu.

Mimo klasických postav Mrazíka, Ivana, Nastěnky a Dědečka Hříbečka mě zaujalo i Hříbečkovo alter ego Hřib Satan. K němu se váže vůbec nejlepší hláška ve hře, protože má u domku prázdný úl a Ivan mu řekne: "Koukáš, jako by ti uletěli včely". Přibylo i několik nových postav, které jsou úplně uhozené a do příběhu se podle mě vůbec nehodí (netopýr, masožravka, drak Gorič), ale naštěstí jich není až tak moc.

Hodně dabérů namluvilo více postav, což bylo znát především u výrazného hlasu, jaký má Vlastimil Zavřel, třeba když se spolu bavil kupec a loupežník Ruslan. Nepůsobilo to na mě nejlepším dojmem, ale chápu, že už těch téměř dvacet dabérů muselo stát hodně peněz, natož jich najmout více jak padesát, aby každá postava měla jedinečný hlas. Potěšilo mě však, že Ivan měl stejného dabéra jako ve filmu a mimo Josefa Zímy se skvěle poslouchal i Jan Hanžlík, Martin Dejdar nebo Pavel Tesař.

Hra má na Windows 7 a vyšších operačních systémech problémy s ukládáním a padáním při spouštění videí, ale vše se dá vcelku jednoduše vyřešit přesunutím složky se hrou a spouštěním v režimu kompatibility pro Windows XP, takže se až o tak závažný problém nejedná. Škoda, že Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce není o něco delší, sice přibylo plno nových (někdy i zbytečných) scén, ale několik těch původních bylo vypuštěno. Kdyby se zde objevili i ty, určitě by herní doba o něco narostla.

Pro: hlavní menu, původní postavy, Hřib Satan, některé hlášky, český dabing

Proti: některé nové postavy, opakování dabérů, krátké

+22