Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Prince of Persia 3D

Prince of Persia: Arabian Nights

Mindscape •  Avalanche Software (Dreamcast)
17.09.1999
05.12.2000
52
45 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Princ je spolu s perským Sultánem na návštěvě u Sultánova bratra Assana. Ten však na oba nastraží léčku, zajme Sultána a Prince uvrhne do vězení. Princ po útěku z vězení zjišťuje, že jeho milovaná Princezna je rovněž držena v zajetí a je nucena provdat se za Assanova syna Rugnora. Sultán je mezitím zabit Assanem a Princ se tedy vydává zachránit Princeznu a pomstít smrt Sultána.

Prince of Persia 3D je přímým pokračovatelem Prince of Persia a Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame. Hra se hraje, podobně jako Tomb Raider, z pohledu třetí osoby. Bohužel přenesení pokračování do třetího rozměru hře nikterak neprospělo. Společnost Red Orb Entertainment byla z finančních důvodů nucena hru vydat dříve, než byla řádně otestována a vyladěna, a zřejmě i z těchto příčin obsahuje spoustu chyb a nedostatků. Mezi ty největší patří zmatená kamera a pomalé reakce hlavního hrdiny na ovládání. Také grafická stránka nebyla v době vydání již nejmodernější.


Poslední diskuzní příspěvek

@90210 (24.05.2021 18:41): Blackstone Chronicles to si pamatuju, to byl taky porod. Napoprvé jsem to nerozjel ani za boha, napodruhé jsem to stáhnul někde jinde a překvapivě to fungovalo bez problémů. A stálo to za to, je to výborná hra.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 30
Tak se mi konečně po letech podařilo rozjet a dokonce dohrát Prince of Persia 3D. Hru, kterou jsem navzdory všem hodnocením chtěl dlouhé roky zkusit. Pomohl o něco lepší počítač s Windows 7, nově vyladěná verze, k ní nainstalovaný Quick Time 7. A zhruba po 4 kolech, kdy mi stisknutí load začalo shazovat hru do Windows ještě jeden neoficiální patch. A světe div se, zbytek hry se obešel bez bugů (kromě pár dalších pádů do Windows). 

No nestálo to za to. Prince of Persia 3D je jedním z těch nejhorších příkladů zmršených 3D pokračování klasických her, vznikajících na přelomu milénia. Tak příšernou, strašlivou hrůzu jsem už dlouho nehrál, lezlo mi to na nervy dokonce tak, že jsem to musel vždy po pár kolech vypnout a dát si zbytek dne pauzu. 

Čím začít? Asi vizuálem. Animace jsou odpudivé, postavy v nich vypadají buď směšně (sultán) nebo přímo mongoloidně (princezna), kvalita filmečků i jejich obsah je otřesný. 

Grafika samotná je doslova k zblití. Jako fanda starých her jsem ochotný nad spoustou věcí přivřít oko, chápu nižší rozlišení, slabší detaily, chápu i to že v určitých letech vzniku prvních 3D her to vizuálně nebylo nic moc. Ale tady se psal rok 1999, mezi 3D akcemi byly třeba druhý System Shock nebo první Alien vs. Predator, přímou konkurencí byl 100* hezčí čtvrtý Tomb Raider. Tady fungují tak maximálně animace titulní postavy a okolních bojovníků. Zbytek je děsivý - nejen rozlišení či detaily, ale i jednoduché textury, vizuálně odporné prostředí, naprosto otřesná barevná paleta. Ta grafika není jen slabá, ona je vyloženě esteticky ohyzdná. Jedovatě zelené městečko vypadá jak po jaderné apokalypse, v jednom z kol (13. kolo tuším) jsem propadl do nějakého bazénu, kde se kolem mě rozlil jakýsi barevný mišmaš a já si byl na 100% jistý, že se mi rozsypala grafika. Nerozsypala, dle youtubka to mělo vypadat přesně takhle. 

Ruku v ruce s tím jde i naprosto otřesný leveldesign, kde to prostředí nedává naprosto smysl. Bez ladu a skladu jsou do vzduchu naházeny plošinky, sloupy, místnosti. Vrcholem toho všeho je naprosto příšerná čtyřkolová vzducholoď, kde tvůrci nacpali tolik věcí, které by se tam nemohly v životě vejít a samozřejmě bez jakékoliv smyslu či návaznosti. Jak kdyby si čtyřleté dítě hrálo s legem a stavělo si. V tomhle chaosu je většinou nemožné poznat, kam vlastně máte jít, kam doskočíte, kam ne a tak budete padat, chcípat a neustále Alt+Tab do návodu. 

Oslím můstkem jsem se dostal k hratelnosti, která je opět příšerná. Nefungující kamera, postava která si chodí kam chce. Šíleně překombinované ovládání snad na 20 čudlíků a než hrdinu přimějete aby něco udělal (třeba otočit se, někam dokráčet, odkrokovat skok, něco obejít) tak je to doslova porod. Samozřejmě tu zůstalo peklo z původních Princů, kdy hrdina neodskočí od kraje pokud si nedáte aspoň čtyřkrokový rozběh, ale ladně seběhne do propasti bez ohledu na to jak zuřivě mačkáte skok. Autoři k tomu ještě sadisticky přidávají různé šikmé skoky, bortící se plošinky, časované akce (těch naštěstí není moc). Smutné na tom je, že je tu pár nápadů použitých v pozdější písečné trilogii - šplh po lanech, houpání na jiných lanech, ručkovací a houpací tyče, ale vše je tak děsně těžkopádné, že je to akorát k vzteku. Třeba pokud lezete po laně, tak z něj nemůžete odskočit. Ne, musíte vylézt zhruba o obrazovku výše nad úroveň toho kam chcete, velice pomalu se otočit k místu zády, pustit se a modlit se, ať hrdina dopadne na kraj a nezahučí zpátky do propasti. 

Souboje stojí taky za to. Máte luk s šípy, kterých tu moc není, špatně se hledají a vystřelit z luku je tak komplikované, že než to zvládnete (vytáhnout luk, natáhnout tětivu, zaměřit šíp, pustit), tak schytáte tři šípy od soupeře. Zapomeňte, že trefíte běhajícího soupeře. A pak máte meč. Ovládání meče je "jen" na 5 tlačítek (vytáhnutí, kryt a tři druhy útoků). Souboje jsou o haluzi, někdy soupeř vykryje 100% útoků a Vám kryt funguje tak v 50% případů, někdy se Vám zuřivým mačkáním tří útoků podaří vytvořit kombo a soupeře zlikvidovat. Cokoliv kromě meče (nože, kopí) je naprosto nepoužitelné. 

Pak už jsou tu jenom drobnosti. Spousta lektvarů, které netušíte co dělají. Hrdina se občas při lezení na pohybující se plošinky sám od sebe pustí. Atd atd.. 

Dá se něco pochválit? Inu pár posledních kol bylo docela slušných (skály, měsíční chrám). Souboje když už nic jiného tak celkem pěkně vypadají. A celkem mě bavil příběh volně navazující na dva původní díly. Sultán, princezna a princ se vydají k sultánovu bratrovi, který ale kašle na to, že je princezna vdaná a chce ji pro svého syna, polovičního tygra (bestiality incest? :D). Sultán skončí mrtvý, princezna v zajetí a princ se vydává ji zachraňovat. Ovšem i tady to hapruje... sultánův bratr z příběhu zmizí a co se s ním stalo se nikdo nedoví :) 

Celkově ovšem katastrofa. Nechápu, jak v době fungujících Tomb Raiderů či třeba Drakan mohl někdo vydat takhle zmršenou third person akci a navíc zničit klasickou značku. Naštěstí za 4 roky poté přišly Písky času.
+24
  • PC 25
Hru, která opakovaně zamezuje svému dohrání, kvůli své zabugovanosti, je třeba, dle mého názoru, smést tvrdě ze stolu. Podle mě nemůže být na hře nic horšího. Čert vem, že má tenhle Prince sterilní grafiku, úplně stejný příběh jak jednička nebo protivné prostředí (první půlku hry se těšíte do nějakého exteriéru a když konečně ten pseudoexteriér přijde, s láskou vzpomínáte na kobky), v momentě, kdy hru nemůžete kvůli chybám autorů hrát dál, je tenhle celý projekt úplně zbytečný.

Poprvé se mi to stalo v desátém levelu. Chyba v pojízdné plošince. Tvrdnul jsem nad tím dvě hodiny a pak jsem se rozhodl podívat na gameplay video na youtube. A hle, pojízdná plošinka v tomhle videu projíždí asi o metr dál, krásně tak, aby se na ni dalo vyskočit. Ne tak u mě ve hře, tam se vždy zasekla předčasně. Naštěstí to bylo na samém začátku levelu, musel jsem schválně umřít, restartovat level a šlo to. To jsem měl ještě štěstí.

Po druhé se mi to stalo ve třináctém levelu. Tentokrát to nebyla plošinka, ale nápoj, díky kterému můžete skákat o dost dál. Tenhle lektvar se ve hře vyskytuje už v předchozích levelech a já jsem napjatý jak struna čekal, že jednou s ním bude problém. Co se nestane ve třináctém levelu? V momentě, kdy ještě má být funkční, funkční být přestane. Šok! Díky tomu se nedá vyskočit na plošinu, která je pro obyčejný skok příliš nahoře. Zkusil jsem opakovaný load, nic nepomáhá. Ani žádný cheat, kterým bych si pomohl, neexistuje. Čili předčasný konec hry.

To, že se hra takřka nedá hrát kvůli nesnesitelné kameře a ovládání, je oproti tomu jen drobným kazem. Ačkoliv perné chvilky, kdy třeba stoupáte po laně úzkým tubusem a kamera se do něj není schopna vtlačit, tudíž celou situaci sledujete zpoza tubusu, za zdí, aniž byste viděli svého hrdinu, taky stojí za to.

Ovládání je strastiplné zejména díky nemožnosti hrát hru myší. To, že postava někdy nevyskočí a že má zpožděné reakce, na to už je našinec zvyklý z prvních dvou dílů, ovládat 3D prostor jen na klávesnici je ovšem přišerný opruz.

Grafika hry je ještě celkem akceptovatelná, ačkoliv v roce 1999 už bývala jinde lepší. Vyloženě odfláklá jsou však videa. Intro je ještě celkem hezké, ale některá další jsou odpudivá. Autoři si asi nevšimli, že místo ruky nakreslili dva velké čtverce.

Celá hra působí velmi nepříjemným uzavřeným a mrtvým dojmem. Příkladem za všechno může být situace, kdy máte být v jakémsi velkolepém a rozlehlém sloupovém paláci. Je však jasné, že se pohybujete v poměrně malé uzavřené místnosti. Vašemu pohybu zamezuje okolní voda, do které nesmíte vstoupit, jinak vás zabije obluda a na konci místnosti na stěnách je vidět dvourozměrná textura, která má budit dojem, že místnost pokračuje ještě hodně dlouho. To se ji však vůbec nedaří. Měl jsem tak trochu pocit, jakoby hra byla vytvořena v nějakém trochu lepším build editoru.

Hudba mě na začátku velmi příjemně překvapila (zvláště hudba v intru je super), když jsem však začal třináctý level se stejným trackem, jaký mělo deset levelů předešlých, radost mě přešla.

I přes všechna tato negativa je hratelnost, pokud všechno překousnete, snesitelná. Nebýt těch bugů, dohrál bych to celkem s chutí. Souboje docela ujdou, čas od času musíte k postupu ve hře zapojit i mozek (avšak obtížnosti prvních dvou dílů hra zdaleka nedosahuje). Hrubé chyby a celkově velmi nepříjemná atmosféra však Prince 3D táhnou do hlubokého podprůměru.

Pro: několik málo herních atributů splňuje minimální kritéria, ale na chválu to není

Proti: zabugovanost, nedodělanost, hnusné, mrtvé a nepříjemné prostředí, velmi málo hudebních tracků, ovládání, kamera, příběh....atd.

+21
  • PC 60
Z původní trilogie Prince of Persia jsem hrál pouze první díl a Prince of Persia 3D, který je zatracován, kvůli nedodělanosti a spoustě bugů. Ani mě se bugy nevyhnuly a jeden z nich asi ve třetině hry mi dokonce zabránil v dohrání. Po více jak dvaceti letech od vydání a podobně dlouhé době od mého posledního hraní se mi však konečně podařilo třetího Prince pokořit.

Kostra příběhu se nese v duchu prvního dílu, kdy jsem se musel dostat z vězení a zachránit Princeznu, která byla přislíbena synovci Sultána jménem Rugnor. Prvním krokem bylo získání meče (tedy turecké šavle), abych mohl v zajímavě zpracovaných soubojích porážet jednoho nepřítele za druhým, ale hlavním herním prvkem je zde beze sporu skákání přes propasti, ručkování po římsách a šplhání do výše pomocí lan, řetězů nebo plošinek. Postupně jsem nacházel další zbraně, přičemž mou nejoblíbenější se stal luk s několika druhy šípů.

Co se mi líbilo na třetím Princovi nejvíc, jsou pasti. Mimo klasických bodců, jež se vysouvají, když se k nim přiblížím, jsou tu nože, které mi několikrát usekly hlavu, stěny, které mě chtěli rozmačkat nebo má oblíbená kamenná hlava s ústy, která mi bez potřebného náramku uzmula ruku. Další super věcí je téměř neomezené ukládání, které lze používat kdekoli a kdykoli (snad mimo souboje a pobyt na pohyblivých plošinkách).

Tak do půlky má hra vcelku zajímavé úrovně a přesto, že se od sebe až tak moc neliší a občas jsem v nich chvíli bloudil, bavilo mě jimi procházet. Ve druhé půlce však jsou jednotlivé lokace čím dál tím šílenější (zvláštní vzducholoď, vznášející se ruiny, sluneční a měsíční chrám), a pokračoval jsem tak už bez jakéhokoli očekávání, co bude dál, a to je špatně. Souboje se daly obejít tím, že jsem stál na okraji pomyslné čáry, za kterou nepřátelé nemohli, a pak už jsem je jednoduše bez jakéhokoli odporu odpravil, čehož jsem hojně využíval právě v nezáživných pokročilých úrovních.

Vůbec jsem nepochopil, proč je hlavní záporák takový, jaký je (napůl člověk a napůl tygr) a nikde jsem k tomu nějaké bližší info nenašel. Asi tvůrci chtěli hru něčím ozvláštnit, ale sám bych určitě přišel na řadu lepších způsobů. Byl jsem rád, že se mi Prince of Persia 3D vůbec podařilo spustit, a tak mi ani nevadilo, že se mi ve verzi, kterou jsem sehnal, nespouštěla videa. V dnešní době to není až takový problém a po každé dokončené úrovni jsem je shlédl na YouTube. Jednoho Prince se mi tedy dokončit podařilo a teď je na řadě ten daleko zásadnější.

Pro: zbraně, souboje, skákání a šplhání, pasti, systém ukládání, první půlka hry

Proti: bugy, občasné bloudění, druhá půlka hry, hlavní záporák

+17