Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Odfláklost. To je první slovo, které mě ve spojení s MoH: Airborne napadne. Ačkoli jsem již jeden komentář k MoH:A v minulosti napsal, rozhodl jsem se ho smazal a po druhém dohrání napsat dojmy nové.

Hra obsahuje slabou šestici misí, která zkušenému hráči zabere sotva 6 hodin. A to i na nejvyšší obtížnost. Potěšilo mě, že je hra opravdu tuhá, avšak je ke hráči fér. Rambo styl moc nefunguje, zejména proto, že zbraně dost brutálně kopou a není vůbec žádná sranda něco trefit, natož bez pořádného míření. Pro mě však příjemná změna. Hra obsahuje poměrně netypický styl krytí. Po dlouhé době jsem si užil u FPS možnost vyklápění. Pokud hráč pravým tlačítkem myši zamíří, nejenže má možnost se za pomocí kláves A a D vyklápět, ale zároveň se může S přikrčit či případně W vystrčit hlavu zpoza překážky. Nevýhodou je, že se nemůže během míření pohybovat a na tento fakt jsem si musel chvíli zvykat, ale po jedné odehrané misi jsem došel ke zjištění, že to vlastně funguje naprosto skvěle. Na těžší obtížnost je využití vyklápění podmínkou a funguje to fakt dobře a navíc jsem měl pocit reálného pohybu, nikoli klasicky statického pobíhání.

Rovněž musím vyzdvihnout parádní pocit ze střelby. Zbraně hodně kopou a jejich zvuk na mě působil jinak, než je zvykem. Nevím, zda byl reálný či nikoli, ale například německé zbraně měly atypický plechový zvuk, který se stupňoval s vyprazdňujícím se zásobníkem. Ve válečných FPS mě německé zbraně zpravidla strašně nudí, u Airborne tomu bylo naopak.

Ale teď k tomu, co mi vadilo. Hra obsahuje pouhých 6 misí a to ještě navíc nevalné kvality. Úvodní seskok je parádní, ale jakmile se dostane hráč na zem, přichází na řadu spíše zklamání. Důvodem je nulový počet skriptů na efekt a žádná kreativita autorů, veskrze to je jen o klasické prostřílení se z bodu A do bodu B, C a následně D - v tomto případě akorát v libovolném pořadí. Tvůrci jednoduše hráče hodí do lehce nelineárního bojiště, na kterém se nalézá několik úkolů, po jejichž splnění je hnán k úkolu závěrečnému. Toto schéma se opakuje celých šest misí. Ve výsledku jsem měl tedy pocit, jakoby vývojáři vytvořili 6 multiplayerových map a do nich naházeli pár aktivních míst ke zničení a pár jednoduchých animací. A to je dle mého názoru prostě málo. Na druhou stranu mě těšil fakt, že mi hra brala ovládání z ruky po celou dobu jen minimálně.

Pro: pocit ze střelby, hudba a zvuky, pohledná grafika, nápad s vyskakováním

Proti: nulová invence ze strany vývojářů, tupá AI, zbytečné a díky krátkosti hry nepoužitelné vylepšování zbraní

+21 +22 −1
  • PC 80
Upřímně se mi to hralo velmi dobře a to i přesto, že arcadovost dosahla v nejnovějším díle pomyslné hranice únosnosti.....hratelnost na vysoké úrovni drželi hlavně upgrady zbraní, které byli sice triviálně jednoduché, ale drželi mě u hry asi nejvíc ze všech novinek. O seskakování padákem se nebudu moc rozepisovat, ale byla to další vítaná změna kdy jste sice měli mapu, která nebyla nikterak velikí, ale právě díky tomu že jste mohli svůj padák ovládat dopadnout šlo prakticky kdekoliv....a jako bonus jste mohli objevit všechny skill dropy ze které jste byli na konci každé mise náležitě odměněni.

Misí je od začátku jenom 6, ale všechny jsou dělané podle skutečných operací druhé světové války od invaze na Sicílii až po konečné dobytí Třetí říše.

I přesto, že je Airborne trestuhodně krátký a trpí přemírou bugů převážně spojené s grafickou stránkou nenudil jsem se po celou dobu hraní. Série MoH je pro mě však srdeční záležitostí a na to se taky musí brát ohledy. :-)

Pro: volnost při seskoku, upgrady zbraní, zajímavé mise, odsýpající hratelnost

Proti: krátké, bugy, umělá inteligence

+20
  • PC 75
Pokud nebudu počítat konzolové díly, tak je Airborne v pořadí třetí díl, ke kterému se dostávám. A i když pro mě nebyly jiné díly žádné extra pecky, tak jsem se na Airborne těšil. Už jen proto, že mám slabost pro 2. světovou a nudí mě teroristi, kteří jsou prostě všude...

Každou misi začnete v letadle, z kterého jednoduše vyskočíte a máte pod sebou otevřenou oblast a volnost v rozhodování se, kam dopadnete. Ke všemu ještě máte zadané úkoly spočívající většinou jen v tom, že něco odpálíte nebo rozstřílíte. Skvělé je, že se máte naprostou volnost v tom, kam půjdete a co zrovna uděláte. Atmosféra války je taky dobrá. Všude kolem vás se střílí, bouchá to a slyšíte řev vojáků. Navíc se vás hra snaží odměňovat a dostáváte tak vylepšení zbraní a dokonce i před začátkem mise si můžete vybrat jakou trojici zbraní chcete mít.

Grafika je velmi dobrá, hlavně v noci je to pěkný pohled když jsou rozsvícené reflektory a děla pálí do letadel na obloze, tak je všechno úžasně nasvícené. Hudba jako obvykle nádherná a závěrečnou skladbu zařazuji do mých oblíbených herních soundtracků.

A teď k tomu špatnému... Bugy, bugy a bugy. Tak šíleně zabugovanou hru jsem nějakou dobu už nehrál. Maličkosti, jako teleportace nepřátel, nebo že voják po smrti občas vyletí do vzduchu, bych ještě přežil, ale když mě zabije lezení po žebříku, či výtah při pohybu prostě zmizí a vy tak stojíte ve vzduchu, tak už mi leze na nervy kde co a všímám si, že se zasekávám o kdejaký kamínek nebo po žebříku se stále šplhá jak v CSku. Poslední mise dá všechny tyhle problémy dohromady a místo toho, aby jste si užili finále, je to spíš za trest.V misi v továrnách, kde jsou po střechách snipeři jsem se taky nestačil divit, jak je AI blbá. Spojenci tam pobíhají jak telata, zatímco je snipeři jednoho po druhém zabíjejí. No a když se nepřítel rozhodne běžet přes celou mapu jen proto, aby vám dal po hubě, místo toho, aby po vás střílel, tak je to už úsměvné.

Každopádně i přes všechny ty bugy je to nejlepší díl série a pokud ty nedostatky přežijete, tak dostanete fajn válečnou fps. Bohužel jen na nějakých 5-6 hodin..

Pro: Atmosféra, volnost, hudba, grafika, vylepšení zbraní

Proti: Bugy, AI, krátkost, poslední mise

+19
  • PC 90
Takže Medal =) sérii Medal of Honor mám ve velké oblibě, začínal jsem ji již na playstationu jedničke kde jsem dohrál jedničku i dvojku =) a pak to šlo přes Allied Assault a Pacifik Assault. Airborne jsem záhadně přeskočil a vrhlnul se na MOH 2010. Po dohrání nejnovějšího byla rok pauza a pak jsem na Airborne náhodou narazil a tak jsem si řekl že to dám.

Graficky je to zpracované velmi pěkně a hudba a zvuky jsou v pohodě. Velmi se mi líbily upgrady zbraní, takhle vás alespoň vývojáři dokopali k používání všech zbraní a mělo to i ovoce...například brokovnice s bajonetem zabije na jedno bodnutí a když se vám vylepší MP40 na rychlejší přebíjení, čeká na vás užasný pohled, jak chlápek vyndá zásobník otočí ho a zasune =D jediný problém byl, že do lepších zbraní jako MP44 nebo BAR se těžko schánějí náboje (vypadávají snad z každýho dvacátýho nácka) to mě trošku mrzelo a granáty ztrácely na účinnosti. Ale jinak myslím, že zbraně jsou zvládnuté.

Jedna z věcí, které bych vytkl je, že to má takovou zvláštní hratelnost. Pohyb myší jako strašně skáče a je docela obtížné zamířit bez pravého tlačítka. Ale to je možná jen špatným nastavením. Další z věcí je občasná MEGA obtížnost a VELKÉ šetření checkpointů..když zemřete jdete skoro odzvnovu.

Nyní plusy. Za prvé: můžete jít k jakému úkolu chcete a nemusíte postupně. Za druhé: když umřete (nedoporučuji) tak znovu spadnete padákem, ale dokončené úkoly máte hotové. Za třetí: skvěle nadesingované levely a rozsáhlost map misí. Za tvrté: Jak už zmíněné upgrady zbraní. Za páté: když Italové zařvou: Americana =D

Ta zvláštní hratelnost je vlastně možná trik od vývojářů, aby to nebylo tak jednoduché ;) ale jinak skvělá hra =)

Pro: Grafika, upgrady, zvuk, zbraně

Proti: Podivná hratelnost, systém checkpointů

+17
  • PC 55
Hned na začátku to řeknu natvrdo, Medal of Honor: Airborne pro mě bylo dost velké zklamání. Přitom to tak ze začátku rozhodně nevypadalo. MoH sliboval přinést trochu jiný zážitek z 2. světové, než jaký nám byl servírován v konkurenční sérii Call of Duty a po stáhnutí a odehrání dema jsem byl opravdu natěšený na plnou hru a s tou přišlo docela rozčarování.

Co se mi opravdu nelíbilo byla především délka hry, hrál jsem to tuším na obtížnost Normal a dohráno za pár hodin a to i přesto, že obtížnost nebyla zrovna vybalancovaná a chvílemi jsem dost umíral. Airborne měl být i o volnosti, ale byl to jen první dojem, hráč měl sice možnost seskočit kam chtěl a tam se pustit do boje, jenže k čemu to bylo, když spolubojovníci na jiných místech stejně čekali než dorazí hrdina Travers a teprve potom se na daném místě rozhořel boj, který stejně zůstal na hráčových bedrech, protože spojenci umírali jak na běžícím pásu, nebo někam mizeli, neznámo kam.

V FPS s 2. světové čekám víceméně realitu, takže upgrady zbraní prováděné za pochodu (představte si, že uprostřed bitevní vřavy se vám najednou na zbrani zhmotní optika nebo větší zásobník) tomu dávaly docela na prdel. Nacisti asi taky v průběhu války jedli hodně železa, protože s postupem hry se stávali nějak odolnějšími a ve chvíli, kdy na mě vyběhl týpek s MG42 v ruce jsem jen nechápavě koukal a přemýšlel, jestli nehraju spíš sci-fi střílečku. Parádní byli i vojáci, kteří mě při dobývání mostu vytrvale ostřelovali panzerfausty. Design misí tak nic moc, líbila se mi továrna v Op. Varsity, naproti tomu třeba Flak Tower úplně na konci mi přišel jak šitý horkou jehlou, jenom aby to už bylo hotové.

Pozitivum byla určitě HW náročnost, na tehdejším průměrném stroji se to hýbalo solidně, každopádně chtít za to v době vydání 1300,- jsem považoval spíš za zlodějinu.

Pro: HW náročnost, některé mise, vypadal oto celkem dobře

Proti: Nereálné prvky, některé mise, nelinearita jen zdánlivá

+15 +16 −1
  • PC 70
Medal of Honor: Airborne proti Call of Duty 4 neobstála a byla rychle zapomenuta, když jsem ji ale srovnal s 5tým dílem CoD tak Medal jednoznačně vyhrává. Zatímco CoD 5 je lineární a neoriginální FPS, Airborne přináší svobodu v plnění úkolů a podstatný prvek čímž je vylepšování zbraní (po určitém počtu zabitých nepřátel určitou zbraní dostanete vylepšení ve formě odpalovače granátů, dvojitého zásobníku apod.)

V Airborne vás čeká 6 misí, které jsou sice docela dlouhé (pokud to porovnám s jednou misí v CoD), celkově je ale hra neuvěřitelně krátká a celkem mi doshrání zabralo 5 hodin (střední obtížnost). Navíc některé mise mě moc nebavili (zejména ta poslední, ale třeba první mise, která je obsažena i v demu, je asi nejlepší částí celé hry), možná taky díky supervojákům a už trochu přehnaným počtům nepřátel. AI je horší a vojácí se chovají neuvěřiutelně nereálně, zato hudba a zvuky jsou povedené, stejně tak jako grafika.

Medal of Honor: Airborne je povedená FPS které ale chybí delší kampaň a lepší AI. V souboji s CoD 5 je jasný vítěž, proti Cod 4 ale neměla žádnou šanci.

Pro: hudba a zvuky, vylepěování zbraní, možnost seskočit padákem téměř kamkoliv

Proti: pouze 5 hodin hraní, chyby v AI a občasné bugy

+14
  • PC 70
Airborne se vrací na Evropská bojiště druhé světové války a snaží se ji pojmout novým způsobem, přičemž se drží stylu AA – šest brífinků a šest misí na různých místech, to vše bez charakterů a bez sebemenšího příběhu na pozadí. Mise má vždy stejný průběh a na počátku si vyberete zbraně, jež se postupně odemykají. V samotné akci pak vyskočíte z letadla, otevřete padák a spadnete kamsi do otevřené mapy s tím, že jsou tři základní možnosti, jak skok dokončit.
1) Spadnete do vyznačené zelené zóny, která je bezpečná a jsou zde zásoby munice a léčiv
2) Spadnete na jedno z pěti míst, které jsou označeny padákem – speciální (náročné) seskoky vyznačující se dobrou palebnou pozicí
3) Spadnete někam jinam a riskujete rychlou smrt
Když jste na zemi, obdržíte řadu úkolů a je jen na vás v jakém pořadí je vyplníte. Tahle nelinearita je jedním z hlavních taháků Airborne a myslím, že se povedla. Mapy sice nejsou nijak velké, ale ta volnost tam zkrátka je. Úkoly jsou povětšinou dvojího typu – něco zničit a něco obsadit. Cestou potkáte řadu spawnujících se nepřátel i spojenců. Když jsou úkoly splněny, začíná druhá fáze mise, která navyšuje laťku obtížnosti a je výhradně lineární. Jinými slovy se otevře doposavad nepřístupná část mapy a vy jdete dál plnit úkoly. Když je hotovo, mise končí.

Tohle všechno mi přijde celkem fajn a oproti jiným FPS je to prostě vítaná změna, díky které Airborne neskončí v propadlišti dějin jako FPSka, kterých je dvanáct do tuctu, jenomže i zde je řada nepříjemných ALE. Tím nejdůležitějším je nemožnost hru uložit – hra se ukládá sama po splnění některého cíle, jenomže když pak zemřete, nenahraje se pozice u onoho cíle, nýbrž začínáte znovu od seskoku padákem. Je to příležitost, kterak se dá splnit všech pět speciálních skoků a vylepšit zbraně, jenomže ten největší zápor spočívá v opětovném respawnu některých nepřátel s tím, že doposavad splněné úkoly jsou již vyplněny. Určitý pokrok je tudíž přítomný, ovšem likvidovat Němce znovu je nehorázně otravné.

Zmínil jsem možnost vylepšit zbraně, což je druhý tahák Airborne. Každá zbraň se, abych tak řekl, dá vyexpit až na třetí úroveň. Vše je podmíněno používáním dané zbraně, ale míra získaného XP závisí i na speciálních zabitích – headshoty, hromadná zabití, atd. Vždy po sebrání dostatečného množství XP dojde k automatickému vylepšení zbraně, které může poskytnout např. zlepšení přesnosti, optiku, či rychlejší nabíjení. Ač se mi ta myšlenka zpočátku strašně líbila, nemohl jsem se zbavit pocitu, že je tu něco špatně. Vylepšování je jednak užitečné, ale zároveň jde o atraktivní prvek a tak řada z nás hráčů určitě toužila po tom vyexpit co nejvíce zbraní. Hra vás tak nabádá k tomu, abyste hráli podle toho, jak ona píská - stříleli jen určitými zbraněmi, které chcete vylepšit, dále abyste se snažili o speciální zabití a taky abyste se nebáli umírat, protože jedině tak můžete střílet další návaly nepřátel. Abych poslední bod uvedl na pravou míru – expy na zbrani po vaší smrti zůstanou, ale jen od chvíle, co se hra uložila (splnili jste úkol). Jak se tedy vyexpí zbraně na max? Postřílíte všechny nepřátele v oblasti, splníte jeden úkol, zemřete, opět postřílíte všechny nepřátele, splníte druhý úkol, zemřete,… I když jsem té tužbě mít všechny zbraně za každou cenu na max odolal, lákalo mě to natolik, že jsem maximálně vylepšené zbraně používal jen zřídkakdy. Nemohu jinak, než systém expení označit za nepříliš povedený. Já vím, že hráč vlastně není do ničeho nucen a je na něm, kterak bude hrát, jenomže minimálně ta vidina nezanedbatelné výhody vám podvědomě říká: ‚Hele, co kdybys máknul a ty zbraně rychle vyexpil, vždyť se to vyplatí.‘ Kdybych měl hledat nějaké řešení, dal bych k dispozici určitý počet vylepšení (třeba na základě počtu loadingů,…), aby je hráč mohl vrazit na jakoukoli zbraň. A taky by nebylo špatné mít možnost vylepšení odebrat – třeba Gewehr pro mě byla skvělá puška, dokud jsem nedostal optiku a tudíž příliš velký zoom, o který však u takovéto zbraně vůbec nestojím.

Ještě musím zmínit systém léčiva. Někdo miluje lékárničky a postupně se snižující zdraví, které nabádá ke stále větší a větší opatrnosti. Někdo zase nedá dopustit na autoheal, čili neutuchající akci na stále stejné vlně. Airborn přichází s kompromisem – zdraví je rozděleno na čtvrtiny (rámečky) a pokud je jedna čtvrtina narušena, brzy se sama doplní, ovšem pokud je zcela zrušena, pomůže jedině lékárnička. Beru to jako dobrý způsob, jak vyjít vstříc oběma táborům hráčů. Co se mi však nelíbilo, byl obludně velký zaměřovací křížek, který nejde vypnout. Jako já chápu, že FPS bez zaměřovače je pro hodně lidí nehratelné, ale když jsou ve hře mířidla, k čemu ten věčně překážející křížek je?! To ho vážně všichni hráči potřebují natolik, že novější FPS už ani nedávají možnost ho zrušit? Dále se místy hodně špatně střílelo při zapnutých mířidlech – pohyb kamery není plynulý a střílet na velkou dálku, obzvláště s optikou, je těžké.

Dojmy z misí:

Výcvik
Výcvik je v tomto případě nutností, která těžko může někomu vadit, tím spíše, že jediné, co se učíte, je skákat s padákem na cíl. Je dobré vědět, jak rychle se s padákem pohybujete i jak korigovat dopad a protože Airborne s ničím jiným nezvyklým na poli FPS nepřichází - cvičení střelby a pohybu není zapotřebí.

1 - Husky
Už první mise v městečku na Sicílii mě ukázala, že Airborn nebude kdovíjaký zázrak. Což o to, hrálo se dobře a užil jsem si pobíhání úzkými uličkami i hledání vhodných palebných pozic na střechách, jenomže tomu něco chybělo, něco, co měly předchozí MoH a tenhle ne. A tak jsem celou první misi zjišťoval jak je možné, že mě to nechytlo tak, jako AA a PA. A nakonec jsem zjistil, že Airborn má jen zlomek té atmosféry a nápaditosti, kterou se chlubily díly minulé. Pocit osamělosti je nenávratně v tahu, do toho podivné ozvučení zbraní a hlavně žádné nápady typu vozidla, letadla, nepřátelské přepady, bortící se budovy či stacionární zbraně (jen kulomet). Je to všechno mdlé a přitom ta druhá polovina mise by klidně mohla vytasit nějaké zpestření, vždyť tam už je vše výhradně lineární a hodit kus jedoucí techniky a pár scriptů by neuškodilo. Takhle je to jen pobíhání ulicemi a kousek po kousku dobývání města.

Ale protože výše zmíněnými nedostatky trpí všechny mise, těžko to vyčítat zrovna operaci Husky. Mise neurazila ani nenadchla, takže dávám pomyslné stříbro.

2 - Avalanche
Opět noční záležitost ale tentokrát ne venkově, čili na otevřenějším prostranství. Prostředí starých staveb a chrámů mě kdovíjak nenadchlo. Náplň mise je opět zničit pár věcí, čili nic originálního. A lineární část též není víc než cesta za zničením děl. Co se s vámi stalo, autoři? Mysleli jste, že originální desetivteřinová pasáž ve vzduchu zastíní tu hodinu nudy na zemi?

Slabota, kterou ani nemá co zachraňovat. Vždyť co bylo na té misi zajímavé? Že jsem musel vlézt k radiostanici bokem přes budovu, protože zvenčí nešel odstřelit zámek na bráně? Bronz.

3 - Neptune
Dobrá mise. Stačila chvíle, abych se zorientoval na velmi pěkné mapce a abych se pustil do bojů, typu obsaď bunkr či znič radiostanici. Autoři však vymysleli 1 (slovy jeden!) neotřelý nápad – složení raketometu a následné zničení otravného tanku. Jo, tohle bylo fajn, jenomže zbytek je opět nemastný a neslaný paskvil, který alespoň zachraňuje závěrečný boj v zákopech. Prostředí s hromadou zeleně se mi líbilo, jen škoda, že to je naposled, co se ukáže trocha té přírody.

Nechápejte mě špatně – tahle mise není žádný zázrak, ale protože mi přišla hodně dobrá (na tu bídu), uděluji pomyslné zlato.

4 - Market Garden
Rozbombardované město jsem čekal vlastně už od začátku a bylo jen otázkou, kdy to přijde. Překvapil mě nízký počet sniperů a též zábavné pasáže s ničením tanků pomocí granátů. Vlastně ani úsek na mostě nebyl špatný, takže navzdory typickému neduhu Airborne, šlo o celkem zdařilou misi, kterou navíc okoření raketometčíci.

Nebylo to špatné a to navzdory prostředí, které moc nemusím. Stříbro.

5 - Varsity
Zato tohle je do nebe volající bída. Tovární komplex sází hlavně na přítomnost dobře ukrytých odstřelovačů. Já to beru, ale odstřelovači, kterým zbraň svítí jako žárovka?! Asi to má znamenat, že se od optiky odráží sluníčko, jenže když je sniper ve stínu, tak by se to stávat nemělo, ne? A boje v interiérech též nic moc – nepřátel požehnaně a nápaditost nulová.

Pro mě nejhorší mise hry, kterou nezachránil ani zajímavý souboj na nádraží. Bronz

6 - Der Flaktürm
Předně by mě zajímalo co je ta gigantická věž z betonu vlastně zač. Všechny dosavadní mise byly založeny na reálných operacích, ale o téhle monstrózitě jsem v životě neslyšel. To to jako fakt existovalo, plánovalo se to postavit, nebo je to jen výmysl tvůrců? Ale zpět k misi – po stránce obtížnost docela síla, čemuž pomáhají nejen velké výškové rozdíly, ale hlavně robocopové s MG42. Byla s nimi docela zábava, tím spíše, že je to jediný nepřítel, před kterým je třeba ustupovat (krom tanku, samozřejmě). Úsek na samotném konci mi však dal pořádně zabrat – nucený seskok do tmavé chodby, kterou prochází asi 6 chlápků s MG42. Není kam ustupovat, ani za co se krýt. Ještě, že jsem s sebou měl hodně raket…

Velmi dobrá mise, která představuje slušnou výzvu a nabízí velmi zajímavé prostředí. To je za zlato!


Podtrženo sečteno je pro mě Airborn zklamáním, ale ne zase tak hrozným. Je to vcelku dobrá hra a to hlavně díky těm originálním prvkům. Jen škoda, že tvůrci se nechali uchlácholit nápadem seskoků a expení zbraní až všechno ostatní tak trochu odflákli. Na mém PC Airborn určitě chvíli zůstane a příště se mi snad podaří doexpit všechny zbraně :)

Pro: Volnost při plnění úkolů, seskok padákem, vylepšování zbraní, stylová orchestrální hudba, výběr zbraní na počátku mise

Proti: Loadingy - respawn nepřátel a opětovný seskok, málo nápaditých misí, systém vylepšování zbraní, trhaný pohyb kamery - je těžké mířit na velkou dálku

+14
  • PC 60
2. světová válka - pro někoho herní radost, pro některé herní utrpení, které má svou slávu už za sebou. Osobně bych se přiřadil k první skupině, jelikož je pro mne WWII symbolem a na herní scéně bych hledal velice těžko dobu, která mi ukouzlila natolik, jako právě WWII. Měl jsem chuť. Chuť pořádnou vzít do virtuálních rukou Thompsona a dát opět fašistům na frak.

Zvolil jsem tedy MoH:A a jelikož jsem věděl, do čeho jdu, čekal jsem jen pouhou výplň času a alespoň drobátko zábavy. Dostavilo se pouze jediné a to, že jsem projel hru na tři zátahy v jednom dni a sám jsem byl překvapen, tedy spíše zhnusen. Tahle hra měla sakra na víc, než nám ve výsledku nabídla. Z jakého důvodu má hra pouze takový počet misí? Jsou sice dobré, to ale nemění nic na faktu, že je tohle naprosto nekonkurence schopný zjev. Pokud chci někomu, něčemu konkurovat, snažím se udělat maximum. Zde byl ale pouze dobrý nápad, ale špatná realizace a tuning zbraní je k zblití. Hratelnost je někde na čtyřech a půl hodinách, na normální obtížnost.

Nikdy bych si nemyslel, ale World at War tady vítězí. Respekt před Thellwinovým komentářem a jím samotným, jelikož ten dokázal sepsat vše, co jsem měl v palici.

Pro: Airborne, možnost omezené volby výsadku,

Proti: trapné zbraně, chyby, extrémně krátké, minimálně zábavné, nekonkurence schopné,

+13
  • PC 45
Po skvělém Pacific Assault jsem čekal v této sérii na další skvělou hru. A potenciál na to MoH Airborne měl. Ale zklamal, mě osobně velmi. Zajímavý nápad bohužel pohřbilo zpracování. Ano, hrát za výsadkáře může být cool a zábavné, ale zde tomu tak není. Jediné, co hru odlišuje od ostatních tuctových druhoválečných stříleček, je začátek mise v letadle a seskok do nepřátelského města/oblasti. To je vše.

Nevím, jestli se z toho nápadu dá vytřískat víc, to je na vás. Podle mého se do tohoto vůbec neměli pouštět a už vůbec neměli jako hlavní tahák této hry uvádět výsadky z letadla.

Jediné, co před a při seskoku děláte, je to, že popojdete v letadle ke dveřím, skočíte z letadla a padáte prakticky do neznáma s velmi špatně ovladatelným padákem. Potom už jste zpátky ve světě klasických WW2 FPSek. Jenže na rozdíl od tohoto počinu jsem u jiných těchto her nenašel tolik zásadních chyb.

Například velmi špatné ovládání. Tím myslím například špatný pohyb myši, nemožnost se pohybovat při zaměření apod. Dále velikost zbraní. Přijde mi až gigantická oproti prostředí a celkem blbě se střílí. A grafika? No, na to jak je náročná, není vážně nic extra. O nepřátelích, kteří mi připadají, že mají všichni odstřelovací pušky ani nemluvím. A navrch tomu nepobrala inteligence vojáků skoro nic z předchozích dílů. Spojenečtí vojáci se vám pletou do rány, pobíhají mezi nepřáteli a neumí skoro nic zastřelit. I když se v této pasáži mohu trochu plést, neboť poslední dohrání této hry datuji někde k roku 2008, takže mi paměť už tolik neslouží.

Ale abych hru jen neshazoval. Grafika je sice náročná, nadprůměrná není, ale škaredá rozhodně také ne. Na svou dobu tak akorát. Bohužel, nějaké znatelné světlé místa bych na této hře hledal těžko a proto musím hře udělit 45% a prakticky se s ní rozloučit. Dnes jsem jí zkusil rozehrát znovu, jenže po prvním seskoku, prvních nepřátelích a prvních 25fpskách jsem prostě pokračovat nechtěl a se hrou se rozloučil.

Délka:
Přesně si to nepamatuji, ale tuším, že jsem to dohrál za nějakých 6-8 hodin.

HW nároky:
Na maximální nastavení 40 – 120 FPS, časté propady na 20 – 35 FPS. (Hrána jen první mise)

Pro: + zajímavý nápad + lehce nadprůměrná grafika na svou dobu

Proti: - ovládání hry - náročnost na PC ( na starém PC jsem hru skoro nerozjel, přičemž jiné hry z daného období bez problému) - AI - vzhled zbraní

+13
  • PC 65
Od Medal of Honor: Airborne jsem příliš převratného nečekal, přesto jsem se na něj ale těšil. Do hry jsem se ponořil neskutečně rychle s pocitem, že se mi pod ruku dostala naprostá bomba, kterou jsem nějakým nedopatřením kdysi přehlédl. Ovšem pocit nadšení opadl postupem hrou.

Dostáváte se do kůže Boyda Traverse, člena 82.výsadkové divize. Role výsadkáře ve hře hraje velice důležitou roli. Každá mise totiž začíná v letadle a to kam dopadnete už je jen na vašem rozhodnutí. Po seskoku se vám totiž otevírá otevřené prostranství, kde je na vás, v jakém pořadí budete jednotlivé úkoly rozeseté po mapě plnit. Je to velmi příjemné zpestření oproti extrémně uzavřeným střílečkám, kde je problém přeskočit obrubník silnice nebo prolézt křovím. Problém už ovšem přichází se samotnými úkoly a jejich stereotypem. Každá mise má až na výjimky téměř totožný průběh, typu „Vystřílej, najdi, znič nebo polož bombu.“ , žádné jiné zpestření či „wow“ scény se zde nenacházejí. Stereotyp tak na krátkou dobu zaženou maximálně jen pěkně vypadající a zajímavé lokace.

Hratelnost je celkem příjemná. Osobně mě překvapil netradiční, ale přesto povedený režim vyklánění nebo postupné vylepšování zbraní. Místy je ovšem frustrující nevyvážená obtížnost hry. Co ale hru nejvíce zabíjí je nepovedená umělá inteligence. Jak nepřátelé, tak vaši spolubojovníci běhají proti sobě jak prasata na porážku, nebo naopak se vyskytují na místech kde nemají co dělat.

Audiovizuální zpracování je na špičkové úrovni. Grafické zpracování vypadá skvěle a celá hra je doprovázena vynikajícím Soundtrackem. Občasné problémy s výpadky zvuku při střelbě se tak dají jednoduše přehlédnout. Problém u technické stránky hry ovšem přichází ve formě bugů, ať už jde o mizení objektů před očima, mizení vaší zbraně, fyzikální bugy nebo o bugy typu „jeden jediný schod je extrémní překážkou“.

Ze hry Medal of Honor: Airborne jsem upřímně zklamaný. Rozhodně ne proto, že by šlo o špatnou hru. Jsem zklamaný protože se hra dala mnohem více rozvinout a nevyužila naplno svůj potenciál. Herní doba v podobě pěti až šesti hodin také dvakrát neuspokojí. Jde ovšem o skvělou odreagovačku, ve které si užijete parádní audiovizuální zpracování, otevřené bojiště a revoluční výskoky z letadla.

Pro: Otevřené bojiště, hratelnost, seskoky z letadla, Soundtrack, grafika, zajímavé lokace, vylepšování zbraní,

Proti: Stereotyp, totožná náplň misí, umělá inteligence, bugy, nevyužitý potenciál

+13
  • PC 75
Dlouho jsem váhal nad touto hrou, protože skoro všude jsem četl jen samé stížnosti. Z gameplayů se mi ale Airborne docela líbilo a tak mi to nedalo a hru jsem si sehnal. Hned na začátku hry mě nadchly seskoky z letadel a po té volnost. To je to, co mi třeba v Call of Duty hodně chybí. První zápornou věcí bych zde asi viděl ovládání. Ať jsem si ho nastavil, jak jsem si ho nastavil, pořád mi to nevyhovovalo (dle mého názoru je velmi neprakticky řešené). Zvuky, na které jsem se těšil, mě taky nějak moc nepotěšily. Všechny zbraně jakoby stejně \"prskaly\". Věci jako špatná AI, krátká herní doba a pár celkem drobnejch bugů dávat do záporu snad nemá ani cenu, protože to je dnes problém i spousty jiných her a nemyslím si, že třeba v CoD: World at War by byla AI o něco lepší. Když to tak shrnu, tak MoH: Airborne určitě neni špatná hra, ale zároveň to neni nic senzačního, co by mě na tolik chytlo, abych se k tomu musel vracet.

Pro: Volnost, upgrade zbraní

Proti: Nepraktické ovládání

+12
  • PC 40
Nečekal jsem zázraky a do poslední chvíle věřil, že kritizující povídačky nebudou až tak pravdivé, ale realita mě vyvedla z mého pozitivního očekávání velmi rychle. Na této FPS je špatné snad úplně všechno. Oceňuji snahu přijít s něčím novým - seskok padákem a možnost vybrat si kde začne mise, ale že to bude takto primitivně zpracováno a hlavně k ničemu, to jsem nečekal. Ať člověk přistane kde chce, téměř vždy se spustí okamžitá přestřelka, která nekončí dokud nesplníte všechny úkoly. Velká škoda. Myslel jsem si, že autoři do hry vloží aspoň nějaký stealth prvek, který by aspoň trochu odůvodnil seskok padákem. Takto je to pouze odlišně zpracovaný začátek mise na efekt, nic víc.

Inteligence nepřátel není úplně zlá, docela mě překvapilo, jak se skopčáci pořád někam přemisťují a někdy bylo obtížné je sejmout. Jindy zase naběhnou rovnou vstříc smrti jak japonské kamikaze. Náplň úkolů je pořád stejná, postrádá nápad, variabilitu a vůbec všechny mise vypadají tak nějak stejně. O výpravě či nějakém příběhu nemůže být ani řeč. Právě v tomto ohledu mě hra zklamala snad nejvíce. Jen jsem tak hrál a vůbec netušil co dělám, proč to dělám a proč bych to měl dělat. Atmosféra je na bodu mrazu a často jsem si říkal, proč to vlastně hraju. Asi ze zvědavosti, jestli se to časem třeba nezlepší. Nezlepšilo. Mise jsou krátké a je jich velmi málo. Už ani nevím kolik času jsem pro dohrání potřeboval, ale víc jak 5 hodin to podle mě nebylo.

Co se technického zpracování týče, dobrý pocit mám jen ze zvuků a animací obličejů, které konečně mají pořádný výraz ve tváři, když se něco děje. Dokonce i dnešní hry bych řekl, že takto povedenou animaci ksichtů nemají. Ostatní aspekty grafického zpracování jsou šedý průměr. Level design je šílený, každá mise je vlastně jakousi arénou a člověk vůbec nemá pocit, že kolem je něco víc. Je to jako být zavřený v nějakém akváriu. Hodně mě překvapila absence skriptů, které by aspoň trošku dali prostor pro filmové sekvence, ale nic takového tam není. Je to jako 10 let stará FPSka v lepší grafice. A i ta je šedivá a obyčejná. Tohle se nepovedlo. Vůbec.

Pro: Zvuky, hudba v menu, animace obličejů.

Proti: Vše ostatní.

+12
  • PC --
Medal of Honor: Airborne
===================
Hra prekvapila ale aj zklamala. Inštalácia hry bola neskutočne zlá. Technické problémy som si myslel, že mám iba ja ale na nete som zistil, že niesom jediný. Po nejakom čase sa mi to podarilo nainštalovať.

Hra celkovo bola svižnejšia, rýchlejšia a viac akčnejšia. Neskutočne ma to vtiahlo do hry. Prvá vec čo ma sralo bolo veľkosť zamieravača nwm či sa to dalo nejako nastaviť ale to som už nezistil. AI bola chvalitebná ale miestami bola fakt mizerná a to hlavne vtedy, ked ste ich obišli a z boku napadli. Nemci ako gumový pajáci ktorý, mi často všakovako rozťahovali svoje končatiny ako tý najlepší gymnazisti. Skákanie z padákom z lietadla bolo len na okrasu ale i tak sa mi to páčilo. Upgrade zbraní mi moc nešmakoval a myslím si, že sa to tu moc aj tak nehodilo.

Soundtrack bol ako vždy vynikajúci ale aj sa mi páčili zvuky niektorých zbraní ale aj také maličkosti typu horiacich nemcov v tanku, ako kričia od bolesti. Ku koncu hry ma najviac vytočili príslušníci SS v plynovej maske a s rotačníkom, ktorí sa správali ako najväčší bosovia v hre a to by mi nevadilo ale nie to že vydržia celý zásobník z Thompsona ba aj granát!

A zrazu koniec! Čo?! Teraz ? Ked som sa do toho dostal ?! To som si hned povedal. Neskutočne krátka hra, ktorá slúži ako jednohubka a nie plnohodnotný titul. Síce multiplayer na chvílu zvýši hraciu dobu ale dnešnej dobe už ani EA nepodporuje a považuje sa prakticky za mŕtvy titul.

Pro: Grafika, Soundtrack, Skákanie z lietadla, svižnosť

Proti: AI bugy, Krátkosť, Nemci ako gumenné bábiky, veľký zameriavač, tech. problémy

+12
  • PC 80
Klasická FPS z 2. sv. války, okořeňená seskoky z letadel na začátku každé mise. Tato hra prostě není moc originálni (kromě seskoků) a není to ani reálný simulátor (ehm ...rozhodně to není simulátor!!). Mise kdy do mě ze všech stran pálí protitankové střely na mostě, ne tak to opravdu nebude simulátor!

Musím ale přiznat že pocit ze hry mám pozitivní. Především grafická stránka byla skvělá. I dnes, v roce 2014 trvám na tvrzení že hra vypadá velice dobře. Dále zbraně, je jich dost a rozdíl mezi jednotlivými druhy je znatelný. Střílet z nich je radost, oceňuji i zpětný ráz a mlžení optiky při zaměřování. Máme tu i vylepšování zbraní, jednoduše čím víc z ní střílíte tím je lepší, ať například rozšířený zásobník, nebo přidání optiky. Při hře mi to vůbec neobtěžovalo a naopak jedná se o zajímavou motivaci zkoušet více zbraní. Ovládání hodnotím po chvilce zvyku jako revoluční, konečně super pocit z vyklápění a krytí a rozmlžení kamery při rychlém běhu mě opravdu bavilo. Pozitivem jsou i dlouhé mise, kde si úkoly plníte v pořadí, jaké vám vyhovuje. Tradičně v MoH nenajdete tolik skriptů jako u konkurenční Call of Duty, ale to mě osobně vrásky nedělalo, protože při opakovaném hraní jsem měl všech skryptů vždycky plné zuby.

Nyní pár těch záporů. Cenu hodnotit nechci, zaměřím se spíše na délku hry. A ta je opravdu bídná.Těch 6 misí ač dlouhých je prostě málo, jako datadisk možná, ale na plnou verzi hry je to hrozné! Ano je tu možnost opakovaného hraní, expení zbraní, ale popravdě kolik z vás to udělá? Především když je na trhu tolik dalších podobných her. Problémy dělá také umělá inteligence. Hlavně na začátku si připadáte jako když Italové, Němci i vaši spojenci prošli kompletní lobotomií. Oproti minulým dílům je dohrání této hry brnkačka, autoheal je prostě moderní a i když zde se dočkal kombinované verze s lékárničkami, hru výrazně zjednodušil. Od doby, kdy projdete po mostě v Market Garden se však obtížnost lehce zvedá ale bohužel pouze díky přesnosti sniperů, a podivným raketometčníkům na každém rohu. Působilo to na mě umělým dojmem.

Celkově mě však Airborne bavil. Rozhodně však ne tolik jako minulý díl. Další procenta musím ubrat za krátkou kampaň. Škoda potenciál s výsadky byl obrovský! Za mě 80%

Pro: Grafika, nelineárnost misí, atmosféra, pocit při střelbě.

Proti: Délka, nevyvážená obtížnost.

+12
  • PC 70
Za příchod MOHA jsem byl rád. Přišlo, mi že mnou oblíbené téma odumřelo a všude se na hráče valily jen samé nezajímavé odnože Vietnamů, moderních západo-arabských konfliktů a Zombie. Příchod MOHA tak byl takřka vysvobozením od opakovaného hraní MOHAA, COD a COD2 :) (podivné low-budgetové "Levnoknihovky" neberu v potaz). Hra vypadala moc pěkně, střelba a chování zbraní se také povedlo a zvuky jakbysmet, většina a lokací byla výborná, panďuláci se měli k světu, jen to bylo poměrně krátké a nikdy k tomu nevyšlo žádné pokračování, byť jen díky datadiskům, což byla škoda.

To byly takové ty první postřehy a nekritické nadšení z možnosti se znovu nadýchnout střelného prachu z M1 Garand nebo Kar98 v Gálii a jinak Huny válcovaných prostorech. Faktem ale bylo a je, že hra měla a má mouchy a je bita svojí moderností, lehkou konzoloidností zpracováním, uzdravováním a filmovostí a ve výsledku působí trochu zvláštně, jako byste hráli jen jakousi zástupnou SP kampaň, která je tu tak trochu do počtu, na mapách, primárně určených pro MP bitvy. Ale od počátku...

Česká krabicová verze tehdy ještě českého zastoupení EA potěšila kompletní titulkovou a textovou lokalizací hry, menu i video bonusů (ano, jsou tu bonusová videa, které si musíte postupně odemknout, jež dávají, byť krátce, nahlédnout za oponu tvorby hry - palec nahoru! To jsem snad nikde jinde dosud neviděl), nicméně v průběhu používání programu (co jiného také hra je) narazíte na chvíle, kdy je otázka, jak moc se překlad testoval či jak moc bylo důležité případné chybky napravovat. Z briefingu musíte odcházet klávesou "Konec" (End), případně bonusy jsou jinak pojmenovány v menu hry, jinak při spuštění videa, jedno není přeloženo vůbec, občas se objeví nějaká chybička nebo záměrné zjemňování anglických nadávek, kdy raději překladatel namísto pokusu o přeložení použil směs znaků ála "Eeehhhhhh" :)

Už při samotném vstupu do menu hry začínala grafika a větráčky brečet, protože už je v enginu hry (Unreal 3 Engine) a ukazuje, co umí a to hned od samotného loga. Poprvé se tak setkáváte s neduhem nemoci přeskočit ani úvodní animaci vstupu do hlavního menu (nalétávající letadla), která se zobrazuje i při návratu ze hry do menu, případně později příběhová videjka a hlavně briefingy, které už při druhém pozorování nemáte potřebu znovu slyšet ani vidět. grafika samotná vypadá dost dobře, byť se UE3 lehce přiblížilo k idTech svojí jakoby plastovostí. MOHA byla MOH hra, která se chlubila dynamickými stíny, HDR a jinými svítícími technologiemi a ukazovala to ve velkém. Díky tomu všechno, co mohlo,příliš svítilo a odráželo světlo, až to bylo oslňující, rušivé a nesmyslné. V grafice se také zobrazují a projevují chyby, kdy textury problikávají a v poslední misi mi blikal a doslova mizel a zprůhledňoval se plošinový výtah - to ale může být vlivem stáří hry na novém systému a verze grafických ovladačů. Co ale není tímto ovlivněno, to je velmi fantaskní jakási ragdoll fyzika postav, které se eliminaci kroutí do zcela nesmyslných kreací a pozic, po explozi se jejich údy skutečně chovají nezvykle hadrově a jsou schopný létat hadrově vzduchem i po pouhém použití střelné zbraně, vždy mi u takovéhoto výjevu jen chyběl zvuk "boink". Zároveň, čímž si nejsem úplně jist, mi to přišlo, jako konzoloid, tedy převod z primárních konzolí (PS3, X360) na sekundární PC. Je to jen můj pocit, ale ze hry to na mě dýchalo. A dýchalo to na mě nejen z té grafiky, ale i designu, kdy se asi moc na PC verzi potřebné změny netestovaly - hráč se zasekával o stoly, vozíky, kamenné zídky a pokaždé postava jaksi divně nadskočila a zadrhla se a ozval se zvuk skoku. Designu a domnělé větší otevřenosti map nepomáhaly ani všudypřítomné neviditelné stěny v místech, kde by nebylo problém s postavou projít. AI, velebené v jednom z bonusových videí, sice možná umí hráče obejít a napadnout ho z boku, ale když ti panďuláci se pohybují, stojí a vůbec chovají jak blbá kuřata na dvorku, není to ani zajímavé, ani výzvou.

Tahle neviditelná bariéra ukazovala i neduh dalšího z mnoha zajímavých nápadů hry - volnost ve výběru startu a postupu hrou. Hodně zajímavým nápadem, který se mi skutečně líbil, byl vždy začátek mise seskokem z Dakoty a možností volného výběru, kam na mapu se snesete - zda na tiché bezpečné zeleným kouřem označené místo, rovnou do vosího hnízda nebo někam mezi na běžně nepřístupné místo, kdy budeme moci skákat na střechách domů a překvapovat německé a italské obránce z vrchu. Bohužel, jak tohle byl zajímavý nápad, zůstal naprosto nevyužitý, protože vliv na hru to má pramalý. Ať už totiž seskočíte kamkoliv, stejně musíte projít postupně celou mapu a splnit všechny úkoly, přičemž nepřátelé se dokola objevují stále a stále a jsou jich nekonečné počty, dokud je z jejich pozice nevytlačíte a nespustíte nějaký script, který řekne "Tady jsme skončili". A tak jdete dál na další místo, kde se začnou postupně houfovat panďuláci, nabíhat dokola a stále, dokud nespustíte script. A potom se jen procházíte naprosto prázdným městem, abyste došli na již jednou vyčištěné místo, kde se zase začnou houfovat nepřátelé, protože na stejném místě dostáváte další stejný úkol místo vyčistit. Hra nebere vůbec ohledy na nějaký postup vašich jednotek a tak vám za zády začne zase tvořit po čase další jednotky... Navíc ty hra tvoří až na základě toho, na jakou část mapy se snášíte padákem a teprve od jisté výšky vašeho klesání, kdy je jisté, že jinam, než do dané sekce mapy neseskočíte, se začnou nepřátelé vytvářet. Do té doby je mapa naprosto, ale naprosto mrtvá, bez lidí, bez akce, bez pohybu. Je to škoda, protože tím dost trpí celkem dobře nastolená atmosféra. Kdyby raději autoři zvolili nějaký jiný systém, kdy by hráč získával reputaci za iniciativu, tedy buďto byste delší dobu mohli kempovat a postupně eliminovat vojcla za vojclem, nebo převzít iniciativu, zaútočit, krýt se, tlačit na nepřítele a domoci se tak kýženého postavení dříve i za cenu ztrát ve vlastních řadách - bohužel tomu tak není. Na druhou stranu mají autoři systém pro postupné vylepšování chování zbraní, kdy zbraň méně kope, je přesnější nebo má větší zásobník, byť poslední třetí úroveň vylepšení je už v některých případech poněkud nemístně skoro sci-fi a čekal jsem tak div ne i zaměřovač na Coltu M1911A1.

Ještě sepsnu hudbu :) Zvuky obecně jsou na dobré úrovni, znovu se jimi autoři chlubí v bonusovém videu, ale samotné výkřiky a pokřiky vojáků v akci jsou... úsměvné. POkřkují na sebe stále to stejné a poněkud moc, navíc mnohdy i z míst, kde postava sice byla, ale není. Stojí voják pod palbou, přiletí granát, voják před ním uteče jinam, granát bouchne a po chvíli se z místa ozve hlas upozorňující na přibíhajícího nepřítele. Nikdo ale nikde není a hlas tak prostě vznikl v prostoru, jen tak. HUdba sice není špatná, ale usel jsem ji ztlumit a v menu bych ji snad raději i vypnul. Jednak se snaží tipickými melodiemi navodit onu atmosféru MOHAA, COD a všech těch velkofilmových Ryanů a Bratrstev, až to zabíhá do jakéhosi patetična a disharmonie. Hudba v menu mi navíc hodně, FAKT HODNĚ, připomínala hudbu z Age of Empires 3, které mi přijde zvukem a tóninami dost specifická.

To nejlepší, co mi na hře ovšem přišlo, bylo prostředí prvních misí, jež bylo posléze hanebně opuštěno ve prospěch ošklivějšího a značně profláklého prostředí. Italská bojiště nejsou ve hrách z WWII zas tak častá a většinu času si pro sebe zabírá Francie, Německo či Rusko a místy i Afrika. Všechny ty okolní šarvátky bývají dost přehlíženy a to i ta Itálie, kde probíhaly svého času jedny z nejzuřivějších šarvátek. Tady si tu Itálii užijeme jen v prvních misích, které jsou navíc poměrně pěkně za tmy, kdy hra víc využije svoje finty hry stínů a světla. Kdyby na jihu zůstala hra celá, vůbec by mi to nevadilo, ale vůbec. Bohužel z Itálie uděláme rovnou skok přes celou Evropu ke kanálu a zde již postupně pohybujeme ve více a více zastavěném prostředí a končíme v betonové rouře, kde je sice akce nejtěžší, ale taky nejméně hezká a díky výše uvedenému také mnohem méně zajímavá a více frustrující (nezajímavé prostředí, valící se nekonečné a znovu se na vyčištěných místech objevující nepřátelé, AI, přehlednost, zasekávání se, textury...). Navíc už od továrny, ve které je za úkol zničit nějaký prototyp děla, přičemž to, že jde o nějaký prototyp děla jsem zjistil zase až z bonusových videí s concept arty, se hra z 'dobové' ankční WWII střílečky zvrhává do jakési prapodivné variace na Wolfensteiny díky obrněným übervojákům s neprůstřelnými kabáty, maskou a rotačákem, kteří dokáží ustát hned několik headshotů běžným samopalem.

První dvě mise jsem si ve hře skutečně užil i přes divné chování AI vojáků - vypadalo to moc hezky, efektně, díky několika nápadům ve hře i dobrodružně a pamatuji si, jak jsem kdysi jen tyhle dvě mise hrál stále dokola s tím, že jsem si tak tunil postupně zbraně a hlavně zkoušel seskakovat stále na nová a nová místa a vyhrával si s tím, co z daných míst mohu není jednodušeji dělat nebo jak moc obstojím rovnou v jámě lvové. Další mise mě vysloveně nezklamaly, ale také nijak nenadchly a poslední mě nebavila a ani se mi nelíbila. Výsledkem je tak 70%, které se sice mohou zdát díky výše napsanému nesmysl, ale na WWII jsem jednak zatížen a druhak byla hra pro mě ve své době zase krví do žil díky svému právě historicky umístěnému ději. Nenáročná střílečka z WWII, sice s chybami ale hezká, sice krátká, ale s několika jinde od té doby nepoužitými dobrými nápady, u které se bohužel nezbavíte pachuti generické střílečky z pera Electronic Arts.

Pro: WWII :); Itaská bojiště; grafika a zvuky; seskoky a vylepšování zbraní; v několika prvních misích prostředí, prostě akce.

Proti: Konzoloidnost; krátkost; AI a scripty; chybky a přeplácanost v grafice a efektech; oproti prvnímu Medal of Honor a prvním dvěma Call of Duty přeci jen slabota.

+12
  • PC 60
Airborne je všechno jen ne originální nebo snad dokonce dlouhá hra. Tenhle vypečený kousek se snaží hráče zaujmout velice filmovým pojetím, kterého se zuby nehty drží od začátku do konce. Někdy úspěšněji, jindy však o něco méně. Čím se ale filmu blíží velice, to je délka. MoH:A není problém dohrát za jedno odpoledne a ještě vám zbyde čas na siestu po obědě, vydatnou svačinu a před večeří si klidně můžete jít ještě na nějakou tu hodinku zaběhat. Hra se snaží stopáž nahnat jak jen to jde, takže briefingy nebo zdlouhavé seskoky padákem (prakticky po každém úmrtí) nejdou přeskočit, stejně tak nejde skipnout ani úvodní EA logo a i samotný nájezd do menu trvá pěkných pár vteřin... Nějakých "pár vteřin" se nemusí zdát moc, ale v kontextu délky hry je to docela vysoké číslo.

Samotná herní náplň je překvapivě složená z velké části ze střílení. Kdo by to byl ve hře z druhé světové čekal? Krom toho si užijete i nějaké to házení granátů nebo odpalování výbušnin. A to je tak asi všechno, co hra nabízí. Příběh prakticky neexistuje, jedná se o pouhý slepenec celých šesti misí. V nich stačí pobíhat po mapě od šipky k šipce a plnit úkoly: "znič tohle" nebo "dojdi semhle". Proces inovace či invence autorům zřejmě nic moc neříkal...

I když zbraně působí spíš jako špuntovky nebo plivátka hrášků, tak střílení samotné je vcelku fajn, hlavně díky onomu filmovému zpracování. Všude totiž něco vybuchuje, létají letadla, padají padáky, sem tam nějaká cut scéna. Tohle je zkrátka asi nejsilnější prvek MoH:A. Zbraní ve hře není příliš a cca v polovině případů je nejde vzít ani padlým nepřátelům. Těch je x druhů, ale jsou si podobní jako vejce vejci, takže to je skoro vše na jedno brdo. Ke konci ale nastupuje elitní SS komando jak z nějakého béčkového filmu, které se do hry vůbec nehodí.

Celkově je Airborne ucházející zábava na jedno odpoledne. Dát za to víc než 2€ ve slevě, tak bych si rval vlasy a proklínal vývojáře. Takhle mávnu rukou a ponechám hru svému osudu (tzn. vyhnít).

Pro: filmové pojetí, prostředí

Proti: ostudná délka a i přesto zbytečné natahování hry, špatný systém checkpointů, bugy

+11
  • PC 80
Ačkoliv jsem s 3d akcema vlastně v podstatě své primárně začínal, poslední dobou na ně většinou spíš nadávám, jelikož nesnáším autoheal, tolik zvýhodňujicí pohled třetí osoby, snadnost, přeplácanost, zbytečnou teatrálnost, všechny ty trapný ukazatele (HUD) nebo tupou lineárnost těchto sice zpravidla audiovizuálně vymazlených, ale jinak herně velmi chudých titulů. Něco takovýho jsem očekával i u pokračování MoH:

Na začátku nás hra přinutí dát si tři cvičný (nudný) seskoky a pak už hurá do akce. Hned v první misí hra dokazuje, že autoři naštěstí nezvolili tak zlou cestu:

Každou misi člověk začíná seskokem z Douglase a světe div se, můžu skočit kam se mi zachce:
Jsou zde sice vyznačeny jakýsi zóny určení, ale i tak je plně na hráči, kam padák navede. Klidně pak člověk může přistát na střeše, hradbě, věži nebo jiné strategické pozici. Zpravidla pak můžem úkoly plnit v libovolném pořadí a tak se stává místo dopadu předmětem plánu průběhu celé akce. Prostředí je povedený - tedy nelineární, dosti členitý i detailní a podobá se spíš dobrým multiplayerovým mapám se spoustou zkratek, žebříků, plošin, odboček, místností, možností jak místo obejít - v žádném případě není nutné jít jedinou cestou vpřed. Zobrazované prostředí je dosti proměnlivé a vůbec design jednotlivých lokací se povedl, především poslední mise stojí opravdu za to, myslím si (Flak Tower).

Sice mi hra nedovolila vypnout zaměřovací kříž a ostatní HUD, ale naštěstí jsem vygooglil jakejsi cheat, kterej toto umožňuje. Cheat jsem tak použil poprvé v životě (opravdu) a doufám naposledy. K mému překvapení vskutku stačilo napsat "~SHOWHUD" a bylo to všechno pryč. Proč tohle není normálně přístupná volba v nastavení, to ví snad jen šéf projektu a sám pánBůh.

K mémi neutuchajícímu údivu, autoheal zde naštěstí není přítomen a tak je nutno sbírat tradičně lékárny - jak za mlada (část healthů se sice vždy obnoví, ale na nejtěžší obtížnost si hrubá chyba vyžádá klidně i 1/2 všech healthů, takže smrt potom může nastat velmi rychle, kdykoli a náhle), taky je zachováno vyklánění zpoza překážek. Toto je řešeno poměrně moderním způsobem, tedy jedním vykláněcím univerzálním tlačítkem a směr tohoto pohybu pak člověk volí směrovými tlačítky: jak jsem si zvykl, celkem dobře to fungovalo.(třeba vyklonit se nahoru - to mi často v jiných hrách scházelo)

Trochu přehnanej mi místy přišel respawn nepřátel (HARD) - ten sice nebyl nekonečnej, ale na některých místech až přehnaně dlouhej a těžko uvěřitelnej. Přesto hra nenutí hráče nelogicky stále jít kupředu proti přesile, stačí prostě chvíli vyčkat, ubránit pozici a cestu vpřed vyčistit zvládnutím náporu útočníků. Několikrát jsem ale bohužel nedopatřením narazil na místo M - tam kde se němci zhmotňujou odnikud a to moc dobře nepůsobí - kvalitu titulu to dost sráží.

Máme zde v rukách poměrně oldschoolovou akci z WW2 v hezkym kabátě, důstojně pokračuje v sérii a dle mýho názoru tohle není vůbec šlápnutí vedle a ačkoliv superlativy se taky nijak až tak neoháním, pokud máte v oblibě akce z druhý světový, byl by hřích v záplavě kravin právě tenhle kousek minout bez povšimnutí, myslím si. Škoda že je to tak krátký. Snesl bych 2x tolik.

80%

Pro: Grafika, zvuky, prostředí, obtížnost, možnost plnit úkoly v libovolném pořadí

Proti: Nevypnutelnej HUD (šel vypnout jen cheatem), délka hry (jen 6 misí!), respawn nepřátel

+10
  • PC 5
Větší FPS Scheiße jsem snad ještě nehrál. Kdyby MoH: Airborne měl personifikaci, tu by veteráni Red Orchestry popravili Lugerem jako běloruského civilistu. Základní premisa se přitom zdá být skvělá, neboť můžete jakožto paragán do mise nalétnout na libovolné místo. Bohužel vždy po kolena přistanete do úplavicového průjmu scriptů a dementních přestřelek, kdy na sebe jednotlivé skupiny vojáků naráží jak vodkou ožralí vesničani, potácející se potmě lesem, nadto ovšem všichni nepřátelé samozřejmě mají v análních otvorech ukrytý senzor, kterým na 150 metrů vytuší v milisekundě jakoukoliv pozici hráče, tj. ještě předtím, než vaše sniperská puška, asi trpící roztroušenou sklerózou, dokáže promnout si optiku a zaostřit.

Pročež samozřejmě takové flankování nebo jiné taktické řešení situace, neztotožňující se se záměrem neschopných chudáků, kteří Airborne vytvořili, neustále naráží na tento šestý smysl a ony všudypřítomné přiblblé scripty, dokola totožně vrhající nekonečné přívaly nepřátel, což přestávalo být vtipné už u Allied Assault.

Pocit ze střelby pak působí jako kdybych po Němcích prděl nebo házel nějaké bobulky, ale je to tak správně, protože představa, že by v podobné hrůze byl přítomen solidní gunplay, nezdá se mi být vkusná. Hlavně že je hráč neustále odměňován za zabití dvojitými zásobníky a podobnými p********i... Lepší než hrát toto je přistát v Normandii přímo na vidle a hodinu chcípat se střevy vyhřezlými na slamníku.
+7
  • PC 65
Tradiční výlet do útrob drůhé světové. Nechybí Panzerfousty, Thompson ani obávaný tank Tiger. Nejnovější MoH ničím nepřekvapil, snad jen zdánlivou nelinearitou při seskoku, kdy si můžete vybrat, kam zhruba hodíte hubu. Potom co doskočíte, se hra přenáší do lineární koridorovky klasického ražení.

Líbilo se mi získávání upgradů zbraní a perků. Taky next-gen kabátek hře pěkně sekne, škoda jen přepáleného HDR. Na druhou stranu zamrzí poněkud zmražená inteligence herních oponentů. Ani spolubojovníci moc rozumu nepobrali a nechutně se ometají před mířidlem vaší zbraně. Navzdory tomu všemu je Airborne solidní hra, jež je sice pekelně krátká, ale svojí úlohu odvádí celkem slušně.

Pro: Paragáni, hudba, perky a upgrady zbraní

Proti: AI, pekelně krátké

+6
  • PC 80
Mimo poměrně kratší dobu hraní kampaně a jednoduchost je hra ale velmi příjemných oddychovým požitkem s možností vystřílet opravdu velké množství munice a projít si velmi známé a důležité bitvy z trochu jiného pohledu. Z pohledu výsadkáře.
Mé hodnocení ovlivňuje pár odlišnosti od jiných podobných her. Jsou to především možnost seskoku z letadla na začátku každé mise a téměř libovolné místo dopadu v lokalitě, v které se odehrává mise.
Před každou misí ale probíhá poměrně nezáživný briefing, nicméně jsem nehrál hru, kde by mě briefing bavil, tu bylo alespoň pár zajímavých faktů k bitvě a pak následoval výběr výzbroje. Mimo americké zbraně jsme si mohli zvolit již nalezené zbraně německé a všechny zbraně při užívání procházeli různými vylepšeními jako jsou snížení zpětného rázu, zvýšení průraznosti, kadence, kapacity zásobníku, apod. To se mi celkem líbilo, nicméně takový americký samopal vyměněný z druhé světové války za starý, který používali mafiáni jsem neuvítal. To je už jen malý detajl.
Díky seskokům z letadla jste mohli útočit mnohokrát na záda nepřátel, či je překvapit pobíháním po střechách jako spiderman. No hloupostí by bylo toho nevyužít.
Hra je ale velmi jednoduchá a přímočará i tak. Když jsem zvolil nejtěžší obtížnost, problémy nastaly jen v poslední misi při seskakování padákem, kdy jsem živý dopadl snad až na desátý pokus, jinak mě nepřátelští odstřelovači vždy zlikvidovali ještě ve vzduchu, no velmi zajímavé a občas také ke vzteku. Hra dohrána šestkrát a vždy jsem si u toho hezky odpočinul, občas je takováto svižnost potřeba.
Ve zkratce je to hra v druhé světové válce s pár originálními prvky, jinak nic impozantního, nejlepším dílem série zůstává pacific assault.
+6 +7 −1