Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Co nás čeká? Boston v roce 2077, po světové atomové Válce a jeden z mála přeživší, který měl štěstí, se potuluje krajinou a snaží se přežít.

Proti němu stojí mutanti z říše lidské, z říše zvířecí a samozřejmě normální lidi přežívají,  jak mohou. Samozřejmostí jsou i lidé, kteří pomáhají hlavnímu hrdinovi k přežití.

To, že je hlavní postavou normální člověk a je apokalypsa, člověk stěží přežije, tak i zbraně nejsou výrobky firem. Hlavní postava si musí své zbraně na ochranu a zabití protivníků vyrobit sám. Postupně sbírat každou součástku k vylepšení zbraní.

Postupně vylepšovat lze nejenom zbraně, ale brnění a své vlastní vlastnosti, jako je síla, mrštnost a další věcí, které jsou potřebné k přežití.

Hlavní postava jde ke svému cíli, potkává mnoho postav, jak zlých tak dobrých a snaží se přežít pomocí masa, nezničit si zdraví radioaktivitou a pomáhá mu vlčák.

Je to po GTA další velmi úspěšná hra. Ale naproti GTA V, která překvapila přelomovou grafikou, tak Fallout 4 nemá až tak moderní grafiku, je vidět, že použitý engine je už starší. Nezvládá načítat online přechody mezi venkem a vnitřkem budov. A tak si užijete občasné načítání z harddisku.

Tím, že hraji Fallout 4 na PC, tak jej mám na rychlém disku, a tak veškerá data se načítají dostatečně rychle a tak nemusím čekat delší dobu, ale lituji fanoušky konzolí, protože si musí počkat, až se jim patřičná data načtou.

Mně osobně, se mi hra až tak nelíbí, je trocha těžší, než se zdá. Smrt čeká na Vás za každým rokem, od nepřátelských sekcí, od mutantů a supermutantů a člověk si musí pořád něco vyrábět a hlavně sbírat náboje a brnění aby přežil.

Jednu část hry jsem musel odehrát i jako „nesmrtelný“, abych vůbec přežil. Neměl jsem ani náboje, ani zdraví, a tak pro mě nezbylo jediné východisko, než si průchod části, kde jsem nejvíce natrápil a pořád umíral, usnadnit cheatem.

Nezahraji si hru Fallout 3, abych mohl porovnávat herním mechanizmy, ale poslední díl ohodnotím. V celku dám postapokalyptické hře trochu špatné hodnocení. Celých 70 % za je zastaralou grafiku a už zavedený koncept.
-4 +6 −10
  • PC 85
Hned na úvod se přiznám, že nejsem zrovna příkladný fanoušek Falloutu. Vlastně jsem dosud hrál pouze F1 a F:NV, přičemž NV je pro mne jasný vítěz (ano, vážně jsem to řekl). Tahové souboje prostě nejsou můj šálek kávy, mnohem radši mám akční přístup.
V čemž F4 rozhodně vyniká. Již to není tak úplně RPG, ale spíš FPS/TPS s RPG prvky. Oproti New Vegas je zde mnoho změn:

► Hlavní hrdina je nadabovaný. Což by bylo samo o sobě super, ale jeho projev mi přijde takový...bez emocí. Celkově to na mě působí, jako kdyby dabérovi dali text, který má namluvit, aniž by měl potuchy o kontextu. A tohle není problém jen hlavního hrdiny, ale i většiny NPC. Chybí tu emoce. Snad jen Kellog je celkem cool týpek.

► Dialogy jsou nyní omezeny na 4 možnosti: otázka, sarkasmus, dobrák a zmetek. Ve finále je však úplně jedno, co vaše postava řekne. Dialogy jsou plytké a nudné a většina NPC vám prostě jen odvykládá naučený text. Ne fakt, takhle to vypadá, když chcete, aby se žák páté třídy naučil referát nazpaměť. Hnus. Oproti skvělým a promyšleným dialogům z New Vegas je to opravdu propastný rozdíl.

► Zrušení dovedností a plné zaměření na perky. Tahle změna mi zas tolik nevadila, je to prostě posun k akčnějšímu pojetí hry. Za mě asi ok, ale bylo mi líto, že některé fajn perky zde nebyly (např. Viva la resistance nebo Jízlivý Imperalista z NV).

► Konečně přidán pořádný crafting a modifikování zbraní. Jasně, v NV bylo do jisté míry obojí, leč velmi omezené a celkem k ničemu. Tady můžete každou zbraň vylepšit spoustou různých modifikací, což dodává i jistou individualitu-málokdo střílí zcela stejnou zbraní. Navíc se konečně vyplatí sbírat ten okolní bordel, kterého je ve Falloutech požehnaně.

► Power armor je nyní na speciální baterie, které musíte najít nebo zakoupit. Vzhledem k tomu, že jej prakticky nepoužívám, mi to nijak nevadilo. Nyní už to není to OP brnko, ale jeho použití si musíte dopředu promyslet.

► Velká část zbrojí netvoří neměnný celek, ale jednotlivé součásti, které můžete různě kombinovat. Tohle se mi moc líbilo a dost jsem se na tom vyřádil. Ještě by to chtělo možnost zbroje nějak nabarvit :)
Pozn.-kombinace kožené vesty, kovových chráničů, černého šátku, klobouku a revolveru vypadá skvěle :)

► K dispozici je možnost stavět osady, popřípadě vylepšovat ty již postavené. Tuhle možnost jsem tak nějak vynechal, nezaujala mne. Ale někoho to třeba zabaví.

► Zbraně se neopotřebovávají. Asi to pro děcka bylo moc těžký...

►V Pustině se nyní vyskytují i lehce obtížnější legendární enemáci, ze kterých vám po zabití padne nějaký solidní kousek (např. automatická brokáda s výbušnou munici je skvělá)

***Za zmínku dále stojí***

►Pip-boy je děsně nepřehledný. Vlastně je snad horší než v NV. Nesčetněkrát jsem se v něm ztrácel či omylem vyhodil item. Tu radioaktivní zelenou jsem po chvíli začal nenávidět.

►Enemáci toho vydrží až nechutně moc. Jasně, nikdo tu nechce realističnost, ale když chlápkovi z jednoho metru vystřílím dva zásobníky z brokovnice do hlavy, tak fakt nečekám, že se po takové náloži ještě zvedne.

►Soundtrack i ozvučení zbraní je fajn. Jen u energetických zbraní mi bylo líto to, že než jako laserové zněly spíš jako obyč palné

► Questy jsou...meh. Najdou se skvělé kousky, které mají vtip i nápad (např. Silver Shroud), ale většina je prostě nezajímavý průměr. Hlavní příběh má pár zajímavých momentů, ale ty jsou opravdu výjimečné. Jinak je hlavní linka plytká, nezajímavá a po dohrání ji nejspíš rychle zapomenete.

►Frakce jsou děsně debilní. Máme tu Minutemany a jejich nekonečné: "Another settlement needs your help", dále je tu Brotherhood of Steel, což je opět jen nezajímavá banda v energozbrojích, bojovníky za práva syntetiků od Railway a v neposlední řadě taky šílené a děsně zlé vědátory z Institutu. Dlouhou dobu jsem se tedy rozmýšlel, která z těchto frakcí je mi nejméně protivná. Nakonec jsem to vyřešil jednoduše-pomocí Railway jsem se dostal do Institutu a v jeho službách jsem následně vyvraždil Railway i Brotherhood of Steel.

►Pokud čekáte města velká jako Primm, Novac, Westside, Freeside, New Vegas nebo Goodsprings, máte smůlu. Jediné velké město je tu Diamond City, jinak je tu jen minimum opravdu podstatných osad. Většina usedlosti jsou pouze místa pro generické úkoly u Minutemanů. Škoda.

Suma sumárum, Fallout 4 má hromadu záporů. Příběh, frakce, questy a NPC jsou neskutečně mdlé, nezajímavé a přinejlepším průměrné. Na druhou stranu sám musím uznat, že jsem se celkem bavil. Průzkum Pustiny má něco do sebe a zejména ta radioaktivní oblast na jihu, kde musíte mít ideálně hazmat oblek, je super. Rovněž mi vyhovovalo akčnější ladění hry. A najde se i pár zábavných úkolů, jen je potřeba hledat. A přidání legendárních enemáků je taky určitě posun k lepšímu.
Pokud tedy hledáte kvalitní příběh a dialogy, hledejte dál. F4 je pouze pro ty, co si chtějí zahrát akční Fallout s hromadou lootění a průzkumu.

*******************
Doba hraní: 44 h (Steam)
Frakce: Railway, později Institut

Pro: akčnější ladění, modifikace, zbroje rozděleny na součásti, power armor na baterie, radioaktivní zóna na jihozápadě mapy, legendární enemáci a itemy

Proti: NPC, prožití, dialogy, absence durabelity zbraní, pip-boy, questy, příběh, frakce, minimum osad

+27
  • PC 85
Skvělá RPG Open-World hra, ve které se dostáváte do role osamoceného chodce, jenž se snaží přežít v nehostinné post-nukleární pustině a najít co mu bylo ukradeno. Pouze vy můžete přebudovat tuto krutou krajinu v lepší svět. Osud Commonwealthu je ve vašich rukou. Střílení ze zbraní, jejich úprava a vylepšování je výborné. S.P.E.C.I.A.L. a perky jsou originální a jejich vzájemnou kombinací lze dosáhnout neuvěřitelných věcí. Krásná grafika, průzkum míst s vlastním příběhem v rozlehlém post-apokalyptickém světě a příběh plný zvratů – to vše je Fallout 4. Doporučuji rozšíření Nuka World a Far Harbor. Pokud vás i po tom všem hra omrzí, lze si stáhnout dodatečný komunitní obsah.

Pro: Zbraně, Crafting, Perky, Otevřený svět, Příběh, Hudba

Proti: Občasné bugy, Některé textury, Stavění obydlí

+15
  • PC 75
Lepší komentář, než LIUWIL nenapíšu. Takže se zdržím laciných a pubertálních vtípků a rovnou napíšu ve zkratce pár věcí k Fallout 4.

Fanoušci série, kteří vyrůstali na původních dvou dílech, můžou nad celým konceptem a novinkami celkem snadno ohrnovat nos. Hra ale pokročila. Buď budete dokola hrát staré díly nebo se rozhodnete, že ustoupíte progresu série a vyzkoušíte nějaký novější počin. Není to sice ten černohumorný a lehce depresivní Fallout, jaký známe, ale...hraje se fakt dobře.
Zaběhlý bethesďácký koncept stále funguje. Velký otevřený svět, podprůměrná náplň většiny questů a svoboda v průzkumu. Je zábavné procházet pustinou (která není až tak pustá) a dozvídat se jednotlivé příběhy určitých lokací. Ty jsou totiž až nečekaně dobře vymyšlené. Sice se strohou historii dozvídáte z terminálů nebo holopásek, ale nic to nemění na faktu, že dost lokací, na které jsem narazil, jsou opodstatněně napsané. Tudíž svět jako takový není (díky bohu) naprosto prázdný. Je zábava prozkoumávat. Pokud vás bavil předchozí kousek, tak není co řešit.
Vedlejší questy jsou stále tak trochu povětšinou trashík. Když zkázneš bandu zlobivců opodál, tak ti dáme stavební prostor a nějaký kačáky. Nic moc, že? Taky jsem si říkal. V téhle sféře se tedy až na pár jednotlivých questů toho moc nekoná. Trochu jsem zadoufal, že by si konečně autoři vedlejších questů mohli vytáhnout hlavu z prdele a dát jim nějakou zábavnost nebo invenci. Ne, pořád se motáte jako maďar v kukuřici a kosíte zlobivce. Sem tam hacknete terminál nebo něco vypáčíte. Případně postavíte nějakou tu obranu (paradoxně zábavná mechanika). A když už jsme u toho stavění...
Zaznamenal jsem vlnu nevole okolo nové mechaniky. Jasně, nikdo nechce hrát ve Fallout Sims nebo podobný zrůdnosti, ale když dáte stavění trochu šanci, tak zjistíte, že je to až nečekaně zábavný. Prostý systém vám totiž umožní na takovou hru docela velkoryse vytvořit randál budov a spoustu blbůstek. Není to ani praschsprostá motivace ke hledání materiálu. Na dostatek narazíte tak nějak po cestě. Tudíž máte vždy prostor popustit svoji kreativitu a postavit několikapatrový barák, který je hlídaný spoustou věží. Pokud jsem si takhle určitou osadu vypracoval, tak bych ji i rád testnul. Trochu je tedy zarážející, že čím vyšší máte defense, tak tím nižší je šance, že na vás někdo vlítne. Ano, není to sice otravná mechanika, kdy musíte odbíhat z mise přes půl mapy jen proto, aby jste zabili pár zlobivců, ale ten automatický masakr bych si prostě chtěl prohlídnout. Málokdy si totiž na vás někdo vlítne, když postavíte všude pasti a věže. I tak je to velká prdel. Já nevím. Nějak mi to totiž okořenilo ten jinak předvídatelný gameplay. Nebojte se toho. Je to sranda.
A co se týče hlavního příběhu. Přibližně polovina vypadá velmi slibně. Trochu záhadička, nějaký spiknutí..slušnej základ pro položení otázek a zaháknutí. Bohužel se karty vyloží příliš rychle a tudíž nemá s nadcházejícími hodinami Fallout 4 pořádně čím překvapit z příběhu. Sem tam se objeví nějaký plot twist, ale není natolik zarážející, aby se vryl hráči do paměti. Velmi pochybuji, že si bude někdo pamatovat Fallout 4 kvůli příběhu. Spíše to bude ten Fallout, který to zkusil s base buildingem. A ono je to vlastně i dobře. Série potřebovala trochu uživit.
Celková herní náplň se totiž posunula o dost víc ke střílečce. RPG prvky jsou sice stále zábavný, ale VATS systém už dávno není ke hře potřebný. To samozřejmě klasicky otvírá prostor k vytvoření OP hrdiny, který vypne supermutanta vytuněnou pistolkou.
Všeobecně úprava zbraní a tvoření zbroje je taky slušným oživením. Relativně smysluplně si vaši oblíbenou zbraň můžete vyparádit k vašem hernímu stylu. A světě div se - v docela i intuitivním menu.
Za to klasický pipboy je opět bordel. Záložka stats je třeba tak trochu zbytečná. Za to DATA by zasloužily lepší třídící metody. Co takhle rozdělení na hlavní a vedlejší questy? Na ty z DLC? Ne? Tak hlavně, že se mi zapíše do položky "ostatní", že mám dát nějakýmu vágusovi nuka colu...
Bugy jsou už snad všeobecně považovány za trademark Bethesdy. Opět nejsou ale vyloženě otravné. Spíš trapné. Postava s vámi kecá zády, někdo přejde při konverzaci jedním z vás, začne vám do toho někdo skákat s druhým dialogem... Však to už znáte. Pořád se ale nejedná o nic, co by rozbilo hru kompletně. Většinu problémů u questů jsem vyřešil save/load metodou. Je to tedy naprosto v pohodě hratelné i kompletně bez modů (achievementy rulez!).
Rád bych také zdůraznil fantastický soundtrack. Ať už se jedná o ambientní ozvučení nebo právě jednotlivé stanice. Parádní staré fláky, jako třeba The of The World krásně vykreslují celkovou atmosféru.
Celkově jsem si teda tento díl užil. Sice po 40h začne být docela utahaný, ale pořád se jedná o dobrou zábavu. Jen už začíná být série lehce vyčerpaná. Lepší story a vedlejší questy by mi ke spokojenosti stačily.

Herní výzva 2019 v základní formě - Herní kutil - splněna

Pro: soundtrack, crafting, atmosféra, Fallout, stavění, rozlehlost

Proti: bugy, utahanost, slabé vedlejší questy, nezajímavé frakce, zmařený potenciál hlavní dějové linky

+18
  • PC 85
Na Fallout 4 jsem se těšil s nadšením, které ve mě zůstalo po dohrání předchozího dílu Fallout New Vegas. Dlouhé čekání na vydání češtiny se vyplatilo. Hned prvním rozdílem mezi oběma díly této postapokalyptické RPG série je, že hlavní hrdina pochází z doby před velkou válkou a je tedy přeživší zachráněný díky zmrazení v kryokomoře. Po rozmrazení je svědkem vraždy své ženy a únosu syna. Tady hra začíná a v podstatě primárním úkolem je najít syna a pomstít smrt ženy. Během putování pustinou jsem ovšem nasbíral tolik vedlejších questů, že primární cíl šel pochopitelně stranou. Při prozkoumávání okolního světa a možností různých úprav jak zbraní, tak oděvů, možností stavět osady a obchodovaní se prostě jít přímo po hlavní linii ani nedalo.

O této hře toho bylo napsáno již mnoho. Já to tedy shrnu do takové kostky. Mě osobně zaujala nově přidaná možnost stavět osady. Vše ve hře je skvěle propojené a pokud tedy chcete stavět potřebujete suroviny. Ty získáte rozebíráním různé veteše, kterou při svém putování sesbíráte. O postavené osady se samozřejmě musíte starat a bránit je. V osadách pak můžete upravovat svoje vybavení. Čili zbraně, oděv a energozbroje. Samozřejmě také záleží na dovednostech různých perků, kterých je ve hře požehnaně. A proto je také lepší se ze začátku věnovat i vedlejším úkolům ve kterých si nahrabete XP body potřebné do perkové tabulky. Je to nejlepší způsob jak postavu vylepšit, před hraním hlavní linie, kde se může stát, že prostě narazíte na takřka neporazitelného párače.
Grafická stránka hry je na svou dobu slušná. Prostředí postapokalyptického světa je vykresleno docela hezky i když podobnost s minulým dílem přece jen je. Na FX 8370 s GTX 1050 a 16 GB RAM běží hra celkem svižně ve středních detailech na 50 – 60 FPS. Zvláštní bylo sekaní při propadu na hranici 40 FPS, ale k těm jsem se dostal málokdy. Na bugy kterými trpí v dnešní době hodně her s otevřeným světem jsem za celou dobu snad nenarazil. Jediným menším problémem bylo, když se občas někde zasekl společník. Systém to ale rozpoznal a teleportoval ho většinou na vaší pozici. Vůbec hrát se společníkem je velká výhoda, nejednou vám zachrání zadek. Na cestách narazíte na různé radiové signály, které lze naladit na vašem Pipboy a utváří tak hudební kulisu. Žánr bych odhadl tak něco kolem 40 – 50 let 20-tého století. Po většinu času jsem měl rádio vypnuté a ve winampu jsem si pustil raději soundtracky z různých filmů (např. Nevědomí, Interstellar či Elysium ) při kterých se mi dostalo toho správného zážitku.
Jako vždy je důležité číst terminály a jiné informační zdroje, mnohdy vedou k pěkným bonusům v různých formách, ať už to jsou zbraně, zbroje nebo suroviny a mnoho dalšího jako třeba bonusové mise viz. pozlacený luční koník. Škoda je, že nejde prošňupat každý dům a získat tak více veteše na suroviny. Proto je dobré při rozebírání věcí trochu přemýšlet. Vyplatilo se například u lednic nejdříve rozebrat její dveře a pak samotnou lednici. Pokud však rozeberete ,, pouze lednici“ přijdete o suroviny za její dveře, které zmizí. Pokud chcete hodně oceli vyplatí se sbírat nákupní košíky z obchoďáků ( jsou poměrně lehké a obsahují hodně oceli ) . Nábytek do svého obydlí nemusíte hned vyrábět, ale stačí jej vzít z okolních rozpadlých domů ( nabídka v dílně je totiž stejná ). Pokud nechcete zbytečně bloudit při plnění úkolů je dobré si co nejdříve vzít perk V.A.N.S. , který vám cestu vždy pohodlně ukáže.

Je vidět, že studio Bethesda vyvářet RPG prostě umí. O tom nás jistě přesvědčili již v minulosti u množství jiných her. Za mě palec nahoru. Také bych chtěl poděkovat týmu, který vytvořil češtinu a to portálu Překladyher. Snad se někdy dočkáme českých lokalizací přímo ve hrách.

Pro: Grafika, prostředí, herní rozmanitost a možnosti

Proti: Slabší příběh, hudba

+16
  • PC 70
Cekal jsem dva roky, nez jsem rozehral Fallout 4. Castecne z obavy z casove narocneho sousta, trochu kvuli oprave bugu a take mozna podvedome kvuli obavam, ze budu, jako pametnik a milovnik prvnich dvou dilu, nejnovejsim kouskem od mnou neoblibeneho studia Bethesda znechucen.

A mezitim se stala zvlastni vec. Prestal jsem o ctverce uvazovat jako o Falloutu. Uvedomil jsem si, ze jednicku a dvojku mi nikdo nevezme a ze se vlastne daji hrat (a take, ze je hraji) i dnes. A ze novy Fallout 1 nebo 2 uz nebude, stejne jako uz nikdy nebude nove Baldur's Gate nebo novy Magic Carpet. Uz nikdy nebude rok 1998. Takze jsem to konecne rozehral, smireny s tim, ze dostanu prumernou FPS v zajimavem, post-apokalyptickem svete, riznutou (na pomery FPS) vyraznymi RPG prvky. A byl to asi nejlepsi mindset, jaky jsem si mohl vybrat.

Fallout 4 neni RPG. Je to skutecne tak trochu jina strilecka. Zustal system S.P.E.C.I.A.L., ale uz neni vubec nicim specialni. Zustal V.A.T.S, ale uz to vlastne neni V.A.T.S. Zmizely perky a skilly jak jsme se znali a byly nahrazeny zjednodusenou sadou dovednosti nebo talentu, ktere az na vyjimky nemaji praktickeho nebo vyrazneho vyznamu. Zmizely promyslene a skvele napsane dialogy, nezapomenutelne postavy a vzacny, avsak vyborny humor. A vlastne zmizela i tisen a beznadej spaleneho sveta, protoze svet ctverky je pomerne zivy, pomerne barevny a pomerne revitalizovany. A na dne hrobu vseho, co kdysi v serii zilo, ale jiz davno umrelo, odpociva nejvetsi trumf puvodnich dilu - nekonecna znovuhratelnost.

Pres to vsechno me ale F4 chytil svou ozarenou prackou a nepustil. Mozna je to tim, co se mnou udelala jednicka pred dvaceti lety, ale z nejakeho duvodu nachazim klid a smireni ve svete, kde cas a valka uz byly a udelaly sve. Jakobych ve svete bez lidi a nalestene slupky civilizace konecne nasel to, co je trvale, hodnotne a dulezite. Jakoby ve spalene krajine uz nezustalo misto na cokoliv zbytecneho a falesneho a jakakoliv zmena uz muze byt jen zmenou k lepsimu, posunem kupredu. Vzdyt kdyz jste na dne, muzete uz jen nahoru. Je to zvlastni, ale do sveta F4 jsem fakt chodil relaxovat a bavilo me plnit i casto trivialni, schematem opakujici se questy.

Nema cenu vyjmenovavat detaily, tower-defence prvky, modifikace zbrani, neprehledny inventar, kauzu power armor nebo tisic jinych malickosti. Fallout 4 je zvlastni synergie a jako celek z nejakeho podivneho duvodu funguje lepe, nez soucet jeho casti. Kdo si chce hru uzit, necht ji odpusti, ze neni tim, co nese ve svem jmenu. Protoze tam, kde neni odpusteni, prichazi konflikt a konflikt muze prerust ve valku. A i kdyz mnoho veci se meni a serie Fallout je toho dukazem, tak valka, valka zustava stale stejna.
+25 +27 −2
  • PC --
F4 jsem si koupil prakticky ihned po vydání, ale dohrál jsem jej až teď. Moje původní idea hrát na těžkou obtížnost vzala brzy za své, když se z nepřátel staly neprůstřelné stěny, co spolykaly obrovské množství munice. Frustrace přebila chuť pokračovat, a já čekal. Objevil se Survival mod, který byl dalším impulsem pro rozehrání, ale při čekání na jeho opatchování, z důvodu mnohých chyb a designových rozhodnutí (např. save pouze při spaní), jsem F4 znovu odložil a vrátil se k němu až pár týdnů poté, co Bethesda dovolila ukládat i při quitu. Bohužel, survival je to sice pěkný, ale dost razantně dokáže odklonit celé snažení o posun v příběhu na zoufalé shánění surovin a syslení všeho možného, abych vůbec přežil pěší přesuny. Je to fajn, ale na první hraní absolutně nevhodné. Hra šla k ledu na dlouhé dva roky. Teprve až nedávno padlo rozhodnutí dát F4 další šanci - nakopl jsem normal obtížnost a táhl to po hlavní linii, co to jen šlo...

...a bylo to super. Nízká obtížnost mi nevadila, tlačil jsem to jen pro příběh a trochu toho falloutího pyžma. Až do chvíle objevení Institutu a pravdě o něm. Znechucen nad skutečností, že můj syn má 60 let a vytváří syntetické otroky, vrátil jsem se zpět do pustiny s rozhodnutím přidat se k Minutemanům. Ti mi přišli jako nejnudnější frakce, zároveň ale i jako nejméně urputní ve svém snažení zlikvidovat ostatní. A tady to začalo.

Hlavní questová linie se u Minutemanů odkrývá dle množství osad, kterým hráč pomůže. To je neskutečně otravná činnost, kterou jsem si sice dobrovolně vybral, na druhou stranu to vypadalo, že to nemá konce. Netušil jsem, co je špatně a proč nepostupuju v rámci hlavní linky dál. Opakující se úkoly mi začaly lézt na nervy a já musel zabrousit do návodu, abych zjistil, že pro další pokračování v příběhu si musím znepřátelit Institut. Ok, a to mám jako vědět jak? A proč si je mám znepřátelit? V tu chvíli se celý dojem z F4 naprosto zhroutil a já odevzdaně začal postupovat tak, abych to měl co nejrychleji za sebou. Bohužel, hlavní úkoly pro Minutemany jsou stále neskutečně otravné a nudné a pár posledních questů jsem tak doklepal jen přes skřípějící zuby z nudy. A ten konec? To bylo velké zklamání...

Nevadí mi zjednodušení rozhovorů, pochopil bych naprosto zvířecký crafting nebo žalostně odfláknuté interiéry. Nad bugy jsem se občas zasmál, sem tam se framerate začal propadat k 50fps, občas mi to spadlo. Ale exteriéry jsou krásné, gunplay je o několik tříd dál, než v předchozích dílech a nápad z power armorem je geniální. Procházka pro Glowing sea je atmosférická jako kráva, mnoho chvil jsem jen tak prostál při sledování východu nebo západu slunce a třeba labuťák byl naprosto infarktový kakanec do xichtu. Zvlášť, když jsem si jej v jednu chvíli netušíc vyfotil. Aneb, když si nevědomky vyfotíte svou smrt... F4 má své dobré momenty a přednosti, ale ve výsledku jsem byl hodně zklamaný.

Herní doba: 49hod 33min
Hodnocení: ✰✰
+37 +38 −1
  • PC 65
Mohl bych tady napsat něco ve smyslu, že se Bethesda nemění a podobný vtipný úvod. Ale víte co? Situace okolo F4 je spíše smutná než vtipná. Je opravdu smutné, že někdo s takovými zdroji jako má právě Bethesda, odvede tak mizernou práci.

Co každého hned praští do očí je grafika. Ta je na rok 2015 skutečně podprůměrná. Ještě by se to dalo pochopit od nějakých menších vývojářů ale určitě ne od velké společnosti, jakou Bethesda je. Je evidentn,í že si tady někdo velmi ulehčoval práci. Proč se snažit, prostě vezmem starý engine, trošičku ho modifikujem a voila. Nevím zda je to způsobeno enginem nebo leností ale loading zde uvidíte velmi často. Pokaždé, když budete chtít vlézt do nějakého objektu, tak naskočí otravné načítání. Vážně? V roce 2015?! I Gothic 2 měl přístupné baráky bez načítání. A to je hra z roku 2003!

Když už použily starý engine, tak alespoň čekáte nějakou odladěnost. Bohužel čekat můžem ale nic nedostanem. FPS mi skákaly bez zjevných příčin tam a zpátky. A to i v lokacích které nemohli být nijak náročné na výkon. Navíc hra mi i několikrát spadla a na některých místech se kompletně zbláznila textura podlahy a já se propadnul do prázdnoty... Díky Bethesdo, nejedná se sice o tak časté problémy ale jsou tam a jednou za čas vám připomenou čí hru to vlastně hrajete. Ostatně různých menších glitchů a bugů najdete nepočítaně. Zasekávání NPC postav jsem tak už vlastně ani neřešil, to že jsou vaši společníci téměř k ničemu, je jen drobný detail. A jen tak mimochodem, jeden vedlejší quest jsem nebyl schopen dokončit, neboť se mi neobjevila klíčová osoba. Musel jsem ji přivolat skrz příkazový řádek... To jen ukazuje jak moc Bethesdě na svých hrách záleží.

Ale to pořád mluvím o technické stránce věci. Ostatně Fallout New Vegas běžel taktéž na zastaralém enginu a přesto mě bavil úkoly a prozkoumáváním. Bohužel ani zde hra nevyniká, tedy ne že by se jednalo o vyložený propadák ale není to žádná sláva. Vedlejší úkoly jsou poměrně zajímavé, hlavně díky postavám ale jejich řešení je vždy více méně stejné. Běž někam, tam to vystřílej, pak něco vem/zmáčkni a vrať se zpět. Je zde několik výjímek ale takto probíhá většina questů. Navíc vývojáři zcela nepochopitelně osekali svobodu hráče. Všechny úkoly jsou zcela lineární ( s výjímkou hlavní linky a i tam máte na výběr až v samotném závěru ), zapomeňte na několik možností jak daný úkol vyřešit. To zde prostě není. Jakoby to nestačilo, i těch vedlejších questů moc není. Vzásadě po 20-30 hodinách hraní jsem měl většinu splněnou. Což je dle mého, sakra málo na takhle velký svět, Fallout 3 i NV měli jednoznačně mnohem víc obsahu. Situaci alespoň trochu zachraňují vaši společníci kteří jsou dost zajímaví a mají vlastní názory na vaše chování. Někteří z nich mají i vlastní příběhovou linku a takový Nick Valentine je jednoznačně sympaťák.

Samotnou kapitolou jsou tzv. radiant questy. Tyto úkoly se vážou k jednotlivým frakcím ve hře. Jedná se o donekonečna generované questy které nikdy neskončí. jejich zadání je ještě primitivnější než u běžných vedlejšáků. Běž někam, tam je parta ghoulů/supermutantů/nájezdníků, zab je a vrať se pro odměnu. Nejhorší je že tyto "úkoly" se zpočátku tváří jako normální vedlejšáky. Ale až po několikátém splnění vám dojde že je to nikdy nekončící kolotoč. Jediný jejich přínos je ve zkušenostech a zátkách. Zcela mimo mé chápání je pak situace okolo Prestona. Jedná se o postavu na kterou narazíte hned na začátku hry a stane se z něj i váš společník. Problém je že Preston je zároveň členem frakce minutemanů a zadává vám radiant questy. Ty vám ovšem cpe ať už chcete nebo ne, po splnění úkolu kdy se přihlásíte o odměnu, vám okamžitě vpálí do ksichtu další úkol. Tyto questy jsou navíc časově omezené a pokud to nestihnete, tak úkol selže. Je to celé repetetivní, dementní a naprosto nechápu jak tohle někdo mohl odsouhlasit. Ostatně, toto jsem si říkal neustále. Samotné radiant questy nejsou ničím jiným než fillerovou výplní. Prostě OPĚT se někomu nechtělo dělat originální a zajímavou náplň.

Velmi zvrubně se pak zmíním o stavění osad a modifikování zbraní. Nápad dobrý, provedení ne. Stavění probíhá tak že chodíte po dané osadě ( oblast stavění je ohraničena zelenou stěnou ), dole máte menu ze kterého vybíráte dané kategorie a věci co chcete postavit. To vše pak vidíte z pohledu vlastních očí. Jako vážně. Bethesda prostě přišla na to že všichni ostatní jsou blbci a do teď to vývojáří strategií a Sims série dělají blbě. Takhle je to přece lepší a přehlednější. Nebo ne? Opět se ptám jestli tu hru vůbec někdo testoval a ještě lépe, zda někdo použil mozek. To že se v různých meníčkách a invenáři naprosto dementně orientuje a celé se to ovládá dost krkolomně, zjevně taky nikoho nezajímalo. Modifikace zbraní je fajn a vlastně mě hodně bavila. Upřímně na to že celá ta stavěcí a výrobní fáze byla hlavní tahák hry, tak se jedná o solidní propadák. Vážně jsem čekal že alespoň to co tak cpali do popředí bude řádně promyšleno a otestováno. No Bethesda se opět předvedla.

Alespoň soundtrack můžu pochválit a pěkně doplňuje atmosféru. Upřímně k F4 bych mohl napsat tunu připomínek a stížností. Celá hra působí jako narychlo slátaná věc kterou zjevně nikdo netestoval a nad kterou nikdo moc nepřemýšlel. A co je horší, je to slátaná věc která má málo obsahu. Vaše možnosti jsou zde značně omezené. Fallout 4 je v zásadě střílečka s RPG prvky, zasazená do známého universa. Rozhodně ničemu nepomáhá fakt že systém perků byl zcela vybrakován a hlavně zlobotomizován, tak že v zásadě nijak nezáleží do čeho strkáte body.

Samotnou kapitolou jsou mody, hru jsem hrál na čisto ( v závěru jsem jen přihodil Sim mod ) protože vždy chci vidět jak to vývojáři zamýšleli. F4 je hra která doslova a do písmene žebrá o mody, které z ní udělají tu hru kterou měla být. Bethesda zcela evidentně spoléhá na fanoušky že dodělají práci kterou měli udělat oni. Fallout 4 je hra s promrhaným potenciálem, ta hra mohla být skvělá a nabídnout spoustu hodin excelentní zábavy. Místo toho jsme dostali průměrnou střílečku v zajímavých kulisách a se zajímavými postavami. Bethesda udělala kostru a počkala si až ji fanoušci obalí masem a kůží.

+26 +28 −2
  • PC 95
Tak ačkoli mám už Fallout 4 dohrán 3x, nějak jsem se ještě neodhodlal k sepsání komentáře, protože to pro mne není zrovna jednoduché. Ale co, jdeme na to.

Pro mne osobně je celá série Fallout srdeční záležitost. Izometrická 1 a 2 je již dávno stálicí mezi klenoty herního průmyslu. Atmosférická RPG plná humoru, absurdity, násilí a naprosto jedinečného herního zážitku. Třetí díl už z dílen Bethesdy měl od začátku celkem negativní ohlas, mnoho obdivovatelů původní izometrie neskouslo přechod hry do 3D. Mne to ale nevadilo, naopak, pobíhání a objevování pustiny jsem si při pohledu „z vlastních očí“ náramně užil, a atmosféra mne pohltila úplně stejně. New Vegas už jenom z mého pohledu dovedlo třetí díl na úplnou špičku, jelikož se to dá brát spíš jako masivní DLC než nová hra (engine a herní styl je téměř totožný). Takže na vydání 4 dílu jsem se hodně těšil. A už předem řeknu, nezklamal jsem se.

Ano, já vím, čtvrtý díl měl od počátku opět poměrně špatné ohlasy, a sám musím říct, že změna některých herních principů překvapila i mne. Ale celkem rychle jsem si zvykl a cestování po pustině jsem si naprosto užil.

Když začnu grafikou a zvukem, tak tady nelze nic moc namítat. Hru jsem zatím odehrál na svém starším NTB, který i když nesplňoval výrobcem uvedené nároky, tak hra běžela celkem dobře i s pár detaily navíc (teprve teď jsem si dopostavil nové PC, kde si budu moct užít plné detaily, takže si grafiku užiju až nyní). A dobře se na ní dívá. Prostředí je přehledné a je dost co k objevování. Co zamrzí je absence češtiny, ve 3 a NV byla. Proto nyní i s dalším rozehráním čekám na český amatérský překlad, který se po dlouhé době snad konečně vyklube na světlo. I když anglicky rozumím, je pořád příjemnější číst v rodném jazyce.

S tím souvisí rozhovory, které jsou nyní sice plně dabované, ale odpovědní systém byl zjednodušen prakticky na kategorie souhlasím, vřele souhlasím, nesouhlasím, jdi do pr… atp. Tady se mi líbil víc předchozí díl.

Pokud jde o příběh, je to typický Fallout. Hlavní linie není příliš rozsáhlá ani košatá, což ale vůbec nevadí, protože svůj účel splní a pak tvoří prakticky jen úlohu spojnice mezi obrovským množstvím menších či větších questů. Těch je opět obrovské množství (byť některé jsou méně zábavné, jiné více). Opět máte možnost výběrem stylu a odpovědí změnit průběh příběhu a svoji reputaci u jednotlivých frakcí (byť si myslím, že v mnohem menším měřítku než v předchozích dílech). A jak je u Bethesdy zvykem, jsou tu i otravné generické opakované úkoly typu dojdi tam, zastřel toho/tamty a tamtoho třeba osvoboď. Tyhle úkoly jsou pořád stejné, a většinou i na stejným místech. To není dobrá vycpávka herního času.

Předělaná stránka s RPG prvky hry (perky/dovednosti) je zjednodušená oproti předchozím dílům, osobně bych nechal původní provedení, než tento obrázkový styl, ale používat se to dá. Předměty a zbraně se neopotřebovávají (kromě obleku, který se poškozuje ranami nepřátel), ale lze je celkem výrazně upravit k obrazu svému, včetně přejmenování. PowerArmor nyní na rozdíl od předchozích dílů není určen pro trvalé nošení, musíte si do něj sehnat/koupit „baterky“, a původní oblečení máte pořád na sobě, nepřevlékáte se do něj. Baterie se při používání spotřebovávají, takže nelze oblek použít neomezeně. Na druhou stranu zdrojů je k nalezení v herním světě celkem dost, tak se dá využít většinu času. Opět je možnost oblek různě upravit a vylepšit. Na všechny tyto úpravy – crafting – potřebujete materiál. To je opět smíšeně přijatá novinka tohoto dílu. Když to řeknu na rovno, je to tak, že musíte sebrat skoro každou kravinu, na kterou narazíte, a tu pak u stolu rozmlátit na součástky. Takto můžete craftovat nejen zbraně a oblečení, lze dokonce postavit celé osady, kde se staráte o své obyvatele. Je to zajímavý nápad, mne to celkem baví, ale dokážu pochopit, že někoho tato část opravdu nenadchne.

Potvory a nepřátelé se drží zaběhnutých zvyklostí, souboje taky, tam se moc změn neudálo a nemám tomu co vytknout, to mne baví. NPC taky v pohodě, opět velká přehlídka různých osobností. Taky se v tomto díle roztrhl pytel se společníky, už v předchozích dílech jich bylo dost a tady nevím koho dřív. Hlavně taky proto, že se společníkem si budujete vztah, dle jeho povahy souhlasí nebo nesouhlasí s vašimi rozhodnutími. Pokud si ho nakloníte, může sdělit nějaké informace nebo otevřít jeho soukromý quest. Bohužel je společníků tolik, že nevím kolik bych na to potřeboval zahrání. Navíc se mi líbí mít u sebe psa, je to sympaťák, a bohužel kombinace hráč + pes + interaktivnější společník není možná. Škoda.

Stabilita hry a zabugovanost je naopak lepší než předchozí díly. Byť se pořád něco najde (typická Bethesda), tak záseků, které mi znemožnily postup ve hře, nebo pádů výrazně od předchozích dílů ubylo. Neměl jsem s hraním či výkonem zásadnější problémy, a to potěší.

A možná z toho celkového popisu je vidět, proč se mi to hodnotí těžko a proč jsem s tím tak váhal. Nemám růžové brýle, a prostě tam ty nedokonalosti vidím, a spousta věcí byla v předchozích dílech fajn, a tady udělaly krok zpět nebo jinam. Jenže na druhou stranu je to FALLOUT, a hrozně mne to baví, užívám si hru ve spoustě zábavných herních hodin a je to prostě super. Tak si moji recenzi přeberte jak chcete, ale všechny Fallouty jsou moje srdcovka, nemůžu čtyřku nemít rád. Je to pořád skvělé otevřené RPG v dechberoucím postapokalyptickém světě.

Pro: Grafika, postapokalyptický svět, mnoho questů, společníci, mnoho herních možností, zábava

Proti: Některé prvky jsou krokem vzad oproti předchozím dílům

+22
  • PC 80
Celou Fallout sérii jsem hrál, jen 4 díl mě dlouho odrazoval díky smíšeným recenzím na steamu, ale nakonec jsem neodolal víkendu zdarma a zalíbilo se mi to.
Záleží co od této hry čekáte, jestli pořádné RPG, tak si ji nepořizujte a zahrejte si raději Fallout 2 nebo Arcannum. :)

Jak už jste určitě zaregistrovali celé rozhovory jsou vedeny nepochopitelně hodně trapnou formou, jako by na tom jejich gamepadu nešlo listovat větami nebo že už lidi přestávají umět číst?
Začáteční staty je vlastně celkem jedno jaké si dáte, za chvíli se stejně můžete naexpit a naklikat si je na maximální úroveň. :(
I celý příběh je takový nemastný neslaný a nemáte ani moc možností volby.

U RPG si obvykle tvořím postavu aby mi byla co nejvíce podobná (fuj :D ), tady mi to alespoň nebránilo vzít si ženskou hlavní protagonistku. Stejně si myslím že její hlas je mnohem více sympatičtější a její dabing má větší koule (haha), když se třeba pošklebuje vojenskýmu robotovi a opakuje po něm otázku "will you comply?" vždy mě to rozseká. A nebo když mluví jako Silver Shroud.

Vylepšování zbraní a zbroje mě bavilo a pravidelně jsem vyrážel na lov výbavy pro osadníky. Musí to být celkem překvapení pro případného útočníka vtrhnout do mé vesnice kde jsou všechni osadníci v těžkých zbrojích a ověšeni zbraněmi.
A rád jsem se snažil získat pěkné legendárky, ne typu: vycházková hůl +50% zranění proti robotům či váleček na nudle co dává větší poškození když jste pod vlivem drog atd.
Doporučuji u rychlopalných zbraní nějaké elementové poškození (explozivní, plazma, oheň...)
A u pušek zas dvojitou střelu.
Nejoblíbenější je asi explozivní brokovnice, to je jak dělostřelba. V místnostech a chodbách máte pocit jak terminátor, když protivníky s ní trháte na kusy. Střela do vody zní jako dopad dělostřeleckého granátu z křižníku. Jen nestřílejte moc z blízka, zláme vám to ručičky.

Odehrál jsem zatím přes 420 hodin, splnil vedlejší kvestíky level mám 113 a nějak nehodlám zatím ukončovat hlavní dějovou linii, nějak mě to nemotivuje. Kdo ví jestli to někdy dohraju, tyto hry kdy mám volnou ruku tak málokdy je dohrávám, prostě je hraji dokud mě je baví hrát. Edit 17.6.2018 zatím mám odehráno 490 hodin a pořád nemám nejmeší chuť hru dohrát. Pořád mám kde a co stavět. Lepším se. Jen stavění ve vaultu mě zatím nechytlo, místa je hafo ale mistnosti jsou divné. :)

Užíval jsem si atmosféru sbíral materiál, lovil deathclawy a mirelurk queenky na maso abych to mohl prodat a koupit více materiálu pro mé osady.
Vůbec to stavění a správa osad mě nadchla a stále jsem se v tom zlepšoval.
Zeď okolo, místo na spaní, obchody, políčka, obranné věže, navzájem křížící palposty, světla a různé vybavení domů na parádu atd...
Maličko je problém pokud jste jako já a megalomansky stavíte do výšky x pater, občas osadníci se vzpěčují prodávat v obchodě, jít spát do vyššího patra atd. Dá to práci a nervy to celé vychytat. :)
Nejhorší je v tomto Abernathy farm, celý to místo bych nejradši srovnal se zemí i s celou tou jejich barabiznou co si tam postavili.

Skvělé Diamond city radio s pěkným výběrem písní dokresluje old school atmosféru postapokalyptického světa (oblíbené: Wanderer, Uranium rock, Rocket 69 a nesmí chybět Maybe která nás provádí od prvního dílu. Přidal bych více rychlejších písní třeba od Chucka Berryho, Little Richarda nebo od samotného Krále. :P Ale nic nebrání pustit si hudbu ke hře že jo. :) )

Perky:
když pominu na nějaký zbraně, lockpick, armor co jsou jasné že jsou důležité
osobně doporučuji
Strong back - kvůli sběru materiálu a výbavy pro osady
Local leader - kvůli obchodům level 3 a propojení osad
Aqua girl/boy - konečně se nemusíte vyhýbat každé kaluži kvůli radiaci nebo se trapně převlékat do skafandru

Jako už ve skyrimu mě štvalo že mě npc oslovují když jdu okolo, či něco vyrábím u stolu. Na to je nejlepší ta protivná ženská ze Sanctuary, co vám pravidelně chodí říkat že není váš kámoš heh.
U některých věcí moc nepřemýšlet:
proč se třeba polívka dělá jen z radioaktivní vody
vojenské hlášení v South Boston miliary checkpoint trvá 200 let od spadení bomb?
proč nejsou osadníci schopni si alespoň opravit sami střechu? venku sem tam radioaktivní bouře ale nijak je netrápí že na ně prší. To bych dokázal i já hodit tam nahoru nějakej plech a to nejsem extra šikovnej. :P
atd atd....

Brahmíny jsou strašně roztomilý. Hlavně když sprintují naložený za obchodníky/ provianťáky po venkovním světě(a občas se zaseknou na střeše domů :) ). Nechápu proč na ně gunneři stále útočí ze svých opevněných stanovišť na mostech. Snažím se je vždy chránit.
Co jsem vzdal je ochrana vertibirdů namachrovaných tragédů z Brotherhood of Steel, nevím z čeho je dělají, asi z papírmaše. Padají snad sami od sebe.

Společníci nic extra, střídal jsem holky přeci jen jsou milejší (a ke slečnám se v noci k nim lépe tulí, jsou měkkčí na omak ) než chlapi : Curie, Piper, Cait a nakonec jsem se vrátil k Piper, je asi nejvíc pohodovější společník. Takovýho Stronga bych nejradši odpráskl hned na místě, zlatej Marcus z Fallouta 2.
Zase se do hry nacpal Dogmeat(pro změnu asi) jen je to místo vořecha německý ovčák. Autoři asi moc koukali na Komisaře Rexe, alespoň podle toho co Dogmeat v příběhu předvádí. :)
Když se vzdálíte od společníka, má tendenci se k vám teleportovat, takže občas nastane situace když prozkoumáváte budovu, myslíte že společník je za vámi a najednou vyběhne přímo před hlavní vaší pušky ehm... To jsem vyřešil perkem že společník nemůže být zraněn střelbou od vás.

Módy jsem žádný nezkoušel nepotřebuju ve hře víc vyšpulených zadečků a poprsí, jsem kluk šikovná, zvládnu si pustit porno, nemusím si tentonoc i u hry :D.

Co na závěr?:
Pokud trpíte mesiáškým komplexem, baví vás stavět, starat se o osady a chránit je před padouchy celého světa bude vás hra bavit jako mě.
Another settlement need your help!
Pokud chcete hrát pořádný RPG tak vás Fallout 4 bavit moc nebude.

Pro: pěknej simulátor stavění vesnic v postapokalyptickým světě

Proti: RPG? rozhovory

+26
  • PC 95
Po rozbitej ceste odchádza karavána, niekde z diaľky počuť dozvuky streľby, vedľa pri rádioaktívnej rieke sa dajú zazrieť mirelurkovia ako sa kŕmia... okolitý svet si žije vlastný život a otvorenosť prostredia navodzuje správnu atmosféru. Niečo sa ale zmenilo. Na prvý pohľad vidno, že flóre sa tu darí omnoho lepšie ako vo Washingtone a Vegase, a tým je scenéria na úplne inej úrovni. Nehovorím, že na vyššej. Na inej. Nie je to už tá klasika, kde sa postavíte na vyvýšeninu a vidíte do ďalekej pustiny skrz postapokalyptickú polopúšť. Veľká časť krajiny je posiata polomŕtvymi stromami, ktoré sa kývu vo vánku, výnimkou je juhozápad mapky, ktorý vyzerá, ako by tam padla atómová bomba pred pol hodinou – totálne mŕtvo, iba z atómovej hmly vybehávajú ghúli. Polomŕtva flóra moje myšlienky donútila k predstave zelenej odľudnenej krajiny – veď bomby padli už pred 210 rokmi! Preto som vyskúšal mód Grasslands, ktorý krajinu trochu ozelenil, a potom aj Ressurection Mod, ktorý navodil skutočný magický pocit z krás zániku.

Ako sa scenéria prostredia môže zdať rozmanitejšia, tak je hlavná dejová línia priamočiarejšia. Bokovky nemajú spojitosť s hlavnou úlohou, ktorou je nájsť si decko, a bavili ma viac. A bavili by ma ešte viac, keby som popredu vedel, kto je to decko zač a čo mi povie na našom prvom stretnutí po 210 rokoch. „Inštitút je jedinou nádejou ľudskej rasy. Preto ju musíme nahradiť robotmi. Prepáč, že sa ťa naše roboty pokúšali celý ten čas čo si ma hľadala zabiť, ale vieš, oni musia chrániť tajomstvá Inštitútu. To, že zabili otca, nebolo správne, ale pochop to a pridaj sa k nám.“ Poviem to na rovinu, to decko malo umrieť skôr. Inštitút som vyhodil do vzduchu a srdce mi nezmäklo len preto, že synáčikove roboty vo vnútri boli naprogramované na priateľskú komunikáciu. Inštitút bolo akési futuristické vyumelkované zariadenie a zároveň jedna zo štyroch frakcií, za ktoré sa dalo hrať. Boli tam ešte usadlíci Minutemeni a staré známe Bratstvo oceli – hierarchická polovojenská frakcia ktorá likviduje všetko živé okrem čistokrvných civilov a Minutemenov. Bolo to práve Bratstvo, s ktorým som zaútočil na Inštitút. Počas výpravy som to ale viackrát oľutoval, keď som sa pozeral na ich robota Liberty Primea a počúval jeho kecy tak strašne stupídne, že som mal chuť vyhlásiť Bratstvu totálnu vojnu. Tuším som trochu nerozhodný. Štvrtou frakciou boli Railroad, ktorých by som definoval ako slniečkársku guerillu, ktorá bojovala za oslobodenie robotov spod nadvlády Inštitútu. Škoda rečí. Nechápte ma zle, mne nevadí nahradenie človeka iným druhom. Lenže nie robotmi!

Čo sa týka spoločníkov, jednoznačným víťazom je psík Dogmeat alias Žeryk, ktorý so mnou putoval až dovtedy, čo som sa zaľúbil do feťáčky Caity, ktorú som ošetril nejakými skrášľovacími módmi, pretože Bethesda výzor postáv totálne odflákla, a tričkami Commonwealth Shorts Vanilla-CBBE z Nexusu. Seklo jej to! Žeryk sa odvtedy spokojne vyvaľuje v búde v rodnom Sanctuary. Iných spoločníkov som so sebou zásadne neťahal, niektorých som dokonca v zápale boja zastrelil.

Craftovanie na nižších stupňoch obtiažnosti je v podstate zbytočné, ale kulinári si prídu na svoje. V krajine rastie mnoho druhov zeleniny, hríbov, byliniek a iných rastliniek určených na priamu konzumáciu, alebo na uvarenie si polievky či vegánskej kukurično-neviemakej kaše (vegetable starch). Apdejt Vegan Adhesive Glue pridá osem nových receptov na výdatné vegánske postapokalyptické vodové žbrndy zhustené poriadnou dávkou škrobu alebo melasy. Keďže zvieracie mäso zásadne nejem, k plnohodnotnej strave chýbal už len šťavnatý steak z čerstvo zabitej nájazdníčky, a aj tento kalorický problém som ľahko vyriešil – True Cannibal Overhaul umožní vziať si z mŕtvoly človeka, ghúla a supermutanta (to sú všetko v podstate tiež ľudia) kožu na šitie, a mäso a krv na jedenie alebo varenie, môžem si uvariť napríklad Human Stew (guláš s ľudským mäskom a zeleninkou), alebo Mutant Kebab. Cait sa ale nepáčilo, keď som jedol ľudí, tak som to obmedzil. Jeden z najchápavejších postojov k jedeniu ľudí zaujal Nick Valentine: "Now I understand why people end up vegetarians."

Craftiť sa dá aj oblečenie. Vôbec, toto je asi jediná hra, v ktorej má americká vlajka nejaký zmysel. Dá sa z nej ušiť tričko. Dokonca aj predmety ako čeľusť (human jaw), stehenná kosť (femur) a iné časti ľudského tela sú využiteľné ako craftable items. Tam, kde sa zužitkuje všetko a nič nevyjde navnivoč, tam treba ísť. Apgrejdnúť na mnoho spôsobov sa dajú aj zbrane, ja som sa sústredil na automatické a ostreľovačské pušky. Stačia ku ním správne perky a problém vyriešený. Problémy sa ale dajú riešiť aj nenásilne, napríklad pre milovníkov zvierat sú tu perky Animal Friend a Wasteland Whisperer, alebo mód Less Aggressive Animals. Módy a patche sú nevyhnutnosťou. Zabíjajú veľa múch. V Nexus Mod Managery som si ich napočítal skoro 40. Najdôležitejšie sú tie, čo upravujú výzor postáv, počnúc Caliente's Beautiful Bodies Enhancer. Nakoniec čerešnička Killable Children. V predošlých dieloch Falloutov som toľko nemódoval, to znamená, že mi tu niečo chýbalo. A chýbala mi aj nejaká alternatíva v podobe Modifikovaného FEV vírusu, alebo niečoho podobného, ktorá by zabezpečila, že by sa história už neopakovala.

Pro: Žeryk

Proti: robot Liberty Prime

+11 +12 −1
  • PC 90
...Fallouty jsem hrál samozřejmě všechny a jakožto série pro mě představují pomyslnou špičku herní scény. Novej přírůstek je v mnoha ohledech velmi rozporuplná hra:

Příběh poprvé sleduje předválečnýho hrdinu. Dívat se na pustinu očima člověka znalýho předválečnýho stylu života, je vskutku něco novýho a mě se to jaksi zalíbilo (jakoby tím do hry jaksi vstupoval sám hráč). Jakmile se potom člověk probouzí ve vaultu po 200+ letech, vydává se hledat své ztracené dítko. Ačkoliv nejsem sám ještě (k nespokojenosti mého okolí) rodičem, chápu, že právě záchrana potomka může býti snad maximální motivací člověka obecně. Oproti F3 nebo F:NV, kde jsem nenašel v hlavní úloze vskutku žádnou větší důležtost, mi zde bylo jasný, proč hrdina bere bouchačku do ruky a i přes mnohé mrtvoly putuje dál a dál. Příběh samozřejmě brzy rozkryje hlavní úkol, tedy volba přístupu k synthům a jejich tvůrcům - a tam už to pak skřípe na celý kolo, bohužel. Třeba motivace skupiny Railroad - no nevím nebylo by rozumnější ochraňovat obyčejný lidi, nežli (zvráceně) stroje? Dematerializátor? Nebo třeba ta klinika na vzpomínky? Nelze uvěřit, že by zrovna v období nukleární zimy vznikaly nevýznamnější objevy v lidské historii. Přitom stačilo prostě najít tajnej vchod/terminál a nemíchat do toho teleport/ba dokonce "surfing po neuronech"! Fuj. Příběh celkově tedy hodnotím jaksi rozporuplně - plytkej, přesto přeplácanej, přitom zároveň v něčem objevnej a netradičně vtahující. Povedlo se ale určitě minimálně to, že hra neskončí po závěru hlavní linky - člověk nemusí vést v patrnosti, co vše musí splnit, než ho hra bez milosti vykopne do menu.

Graficky je na tom hra skvěle. Že je ňáká textura občas máznutá, to mě nemůže urazit. Naopak chválím nejen textury, ale taky prostředí (třeba Glowing Sea!), design předválečnejch věcí (zbraně, stroje, továrny, auta, lampy, architektura, plakáty, obálky časopisů) i třeba počasí (sluneční svit, mlha). Každej kout mapy něco skrejvá a mě bavilo tyto objekty prozkoumávat, aniž by mě k tomu nějakej quest směroval - myslím, že jsem je osobně stihnul snad všechny lokace na mapě. Uf :)

Zvuky taky výborný = střelba, dabing, + 5% nahoru za soundtrack. Inon Zur má na svědomí všechny Fallouty už od Tatics, pokud vím. No zde to sedlo do maxima, opravdu mistrovskej kus. Konkrétně jsem si nejvíc oblíbil skladbuThe Stars My Solace. Pokud je nějakej song, kterej skvěle vyjadřuje beznaděj a zoufalství z největší lidské tregédie v dějinách, je to právě tento. Ostatně posuďte sami.

Rozhovory - tady se autoři rozhodli k větší změně a dopadlo to vskutku katastrofálně. Mám vždy 4 možnosti: Otázka (tedy zdržení odpovědi na úkor informace), vtip (tohle jsem raději vůbec nemačkal), ANO a NE. Hrozně málo lidí si zde s váma nějak promluví. Ti co ano, zpravidla odsypou svůj předem danej proslov a pak už s vámi budou maximálně obchodovat. Když to srovnám s F:NV, člověku se chce plakat.

SPECIAL
Systém SPECIAL jaksi zachován, ale dovednosti nahrazeny tunou perků (každej z nich má zhruba 5 levelů). Asi to bylo na děcka předtím moc složitý? Škoda. Vývoj postavy obecně však stále naštěstí funguje.

Herní doba
Jako vždy jsem maximálně spokojen, F4 je u mě snad rekord (tedy z Falloutů určitě). Bojím se to až napsat: Přes 125 hodin ve hře, tomu říkám poměr cena/délka.

Výstavba
Nakonec jsem si řekl, že nějakej ten baráček bych si taky vyzkoušet mohl. Sic mě to příliš nenaplňovalo, musím uznat, že je to vcelku zajímavě řešený a možnosti jsou pak vskutku neomezené!

Boje jsou potom nastavený jako 3d - oproti předchozím dílům zde střelba vyznívá tak nějak uvěřitelněji. Možnost ruční modifikace zbraní mě zezačátku příliš neoslovila, ke konci jsem naopak své zbraně tunil velice pečlivě (především kvůli větší udělované damage). Nepřátelé toho opět vydrželi příliš - aspoň jsem ale věděl, do kterejch perků mám zkušenosti vrážet. Ke konci už hlavy jen lítaly vzduchem na jednu ránu.

Za co (jako vždy) dávám Bethesdě velký plus, je jejich volnomysnost. Já totiž hraju Fallouty jaksi "jinak" a autoři se to nesnaží nijak měnit - to mi hrozně imponuje:
Ani jednou sem nevyužil VATS, ani jednou mě nedoprovázel některejch ze zbytečnejch a nesmrtelnejch kolegů, do POWER AMOURU jsem vlezl jen v tutoriální misi, pak už ani jedinkrát. Nemusel jsem ani používat FAST travel (no dobře po objevení institutu už ano, ale opravdu dlouho jsem chodil jen po svech)... Nevídaná volnost.

Zamyšlení
Jakoby hlavní negativum F4 všichni jakoby uvádí právě to, že jde o Fallout. Kdyby se jednalo o novou hru - takovou, kterou nemůžem srovnávat s legendární jedničkou a dvojkou, všichni by byli spokojeni, neboť by nemuseli bortit svá přehnaná či často přímo zcela přestřelená očekávání.
Já tohle neudělám. Budu hodnotit to, co se mě dostalo do rukou. Ne to, jak moc se výsledek odlišuje od toho, co jsem vnitřně tužebně očekával.


SUMMARY
Fallout 4 je hra plná kvalitního obsahu: výborné muziky, detailně zpracovanýho prostředí, vymazlenýho designu, tunou textů, zábavných miniher, fungujícího levelování postavy i místy poměrně nápaditejch Q. Sice rozhovory, roleplay a částečně i plytký příběh hru zase vysloveně kazí, nicméně jak jsem tyto negativa vnitřně zkousnul, postupně se můj názor stal schovívavějším. Až jsem nakonec došel k závěru, že je to vlastně výborná hra i když má svý nesporný chyby.

Díky za možnost zas jednou procházet se v noci ponurýma šedivýma troskama za tklivýho ambientu s loveckou puškou (předělanou na kalibr .50 BMG - to byly pecky pánové!) v ruce.

90%

Pro: FALLOUT, prostředí, volnost, střelba optikou bez kříže, úpravy zbraní, grafika, zvuky, HUDBA

Proti: Rozhovory, plytkost příběhu, mělkost charakterů, generičnost

+21
  • PC 60
Bethesda. Bethesda Never Changes.

Nejde mi to do mé choré mysli, jak multimiliardová společnost, která prodala desítky milionů kopií svých produktů dělá již více než dekádu lidského času pořád ty samé chyby, chybičky, nesmysly, blbůstky a hovadiny.

-Gamebryo. Technologie použita poprvé v v roce 2002 na The Elder Scrolls III: Morrowind do roku letošního na Fallout 4. Stejný engine, stejné problémy.

-Umělá demence. Vaši parťáci/nepřátelé jsou tupí jak brokolice. Zasekávájí se o objekty v prostoru (ne již tak často jako ve starších BH hrách) jejich reakce na vaše rozkazy jsou sporné....decentně řečeno.

-Zastaralá grafika. Nemá smysl si roztírat nuka colu kolem huby. Fallout4 není sexy/krásná/pohledná hra. 90% textur a objektů vypadají divně, ošklivě. Pravděpodobně byly s hlavním protagonistou zmraženi v nějakém Betheždáckém Valutu. Totéž platí o modelech NPC, vodě, stromech, domech, stínech....jediná věc, která vypadá slušně jest ono "volumentrické osvětlení" a exploze.

-Optimalizace. Takže, když není hra hezká, měla by v pohodě šlapat, že? No, opět můžeme konstatovat, že je tento aspekt lehce....diskutabilní. Na mém stroji se 60FPS drželo poměrně konstantně a to i při výhledu na město. V interiérech mi plynulost občas padala na polovinu...cože? Joo, hlavně díky tomu světlu, které je vně budov někdy velice chytře přeplácané, aby přebytečně nevytěžoval výpočetní sílu vaší karty (sarkasmus).

-Loadings. Loadinds never changes. LOADINGS are everywhere. Při vstupu/výstupu z budovy, ve výtahu, fast travelu....při vstupu do města, atd. atd.next gen is HERE! Cože? Že už vyšel Witcher 3, Far Cry 4, GTA V a Just Cause 3? Sakryš!

-Dabing. 50 postav dabováno stejným hercem, který se nesnaží měnit tón, barvu, nedej bože emoci ve svém hlasu. Narazit na dvě postavy dabovány STEJNÝM hercem, jenž se nachází ve STEJNÉ místnosti a mají STEJNOU "strukturu" xichtů není pro toto dílo absolutně problém! V ROCE 2015. PO SEDMI LETÉM VÝVOJI. U AAA HRY. V ROCE 2015!!! Navíc všechny postavy opakují ty samé fráze, pořád a pořád dokola. Na to, jak pan HOWARD nasliboval hory doby o tom, kterak bude mít jeho hra 70 tisíc řádků dialogů tu opravdu není moc co slyšet.

-Animace. Mimika. "lip sync" neboli synchronizace hlasu s hubou je ve F4 snad to nejhorší, co se z Betheždácké žluče kdy vylezlo. Ze 70% hlas absolutně nepadá do animace pusy. Někdy postava má jak dement jen otevřenou hubu nebo s ní nehýbe vůbec, přičemž se přehrává/odříkává onen velice průměrný scénář. Oni jsou všichni opravdu velice expresivní a velice se snaží dát najevo své emoce...např. mocným rozhazováním končetin, včetně hlavy, což dává velice věrohodný pocit, že obyvatelstvo trpí Tourettovým syndromem. Animace psů je trhaná a protagonista chodí jako by měl na zádech pravítko.

Rozbitá ekonomika rozbíjejíc autentičnost a atmosféru (stejný problém jako u Witchera 3) po 30h jsem měl více než 2000 kusů munice do několika druhů zbraní s tolika zátkami v kapse, že by je sotva utáhl kamion.

-Jednoduchá obtížnost pro casual spoluobčany. V pozdějších fázích hry i nejtěžší obtížnost směšně jednoduchá (problém jako u Witchera 3).

-Vedení rozhovorů. Zhovadilost. Inspirace u BW. Inspirace, jenž nedopadla dobře. Vůbec netuším, co má postava řekne. 4 možnosti: Otázka, Sarkasmus, Hovado a dobráček. Dialogy se nijak nevětví a vaše odpovědi nemají absolutně ŽÁDNÝ vliv na rozhovor, který vedete. Proč BH nezůstala u mlčenlivého protagonisty? Ano, dnešní děti nerady čtou, že?

Stejným způsobem se mistři s Betheždy pokusili o "Filmovější" zpracování. To je dosti nadsazené, jelikož zde vlastně žádné cutscény nejsou. Kamera je úplně statická, tedy pokud se zrovna nebugne a nezačne lítat jako Čestmír sem a tam. "Romace" je absolutní výsměch bez špětky emocí, rozvoje nebo zajímavé zápletky. Jediný účel pro tuto eskapádu je získání perku, jehož druh zavisí na tom, s jaou postavou se sblížíte. Vypadá to jako práce autistických lidí, co strašně chtěli, aby jejich hra vypadala jako Mass Effect, Dragon Age, Witcher 3. Sorry kluci, ale na to opravdu nemáte :(

-(Ne)přehlednost invetáře, který opět nemá jednotlivé kategorie (Zbraně, vzhled, fet, junk) rozdělené do podskupin (např. u zbraní podskupiny: Melee, Pušky, útočné pušky atd). V úvodu to moc nevadí, poněvadž nemáte u sebe gazilion věcí, jak na to ovšem dojde, je to peklo, at už při obchodování nebo výměnách a nepomáhá tomu ani "add to favorite" featura.

Stavění osad ze začátku docela bavilo, avšak rychle omrzelo, díky nepřehlednosti a hlavně pomalosti. Spravovat takhle 12 vesnic, které jsou rozprostřeny po celé mapě? Ne, díky.

-Příběh nezajímavý a ne příliš smysl dávající. Ve Falloutu 3 jste hledali tatku, zde jako tatulka hledáte uneseného syna, super. Co budeme hledat příště? Ztracenou kočku? Moment, to už jsem také udělal.

- Některé questy jsou celkem zajímavé (ty příběhové). Zbytek je jen obyčejná výplň a klasická šablona" jdi do bodu B a zabij tam mutanty/Raidery/zombíky a vrat se zpět do bodu A.

No jo, stojí to za prd, ale není třeba se rozčilovat, naše moderská komunita nám z toho časem odstraní naše chyby a udělá z toho lepší hru... a zadarmo! muhahahaa!!!!

Teď ty dobré věci:

- Hudba je skvělá. Inon Zur to odvedl parádně. Skladby mají atmosféru a hlavní Theme je krásný.

- Málo bugů......moment, hraju vůbec Bethežda hru? Hra mi zamrzla jen jednou. Sem tam nějaká chyba v animaci, občas mi zmizeli z rukou braně nebo Pip-boy, ale jinak opravu nic závažného, tedy alepon u mě, bravo!

- Hratelnost velice solidní. Bethežda dostala pomocnou ruku od id Software a je to poznat. Zbraně se konečně chovají jako zbraně, je tu slušná variabilita jak zbraní, tak i nepřátel, a celkově se to hraje uspokojivě.

Level Design. Je good. Každá budova má odlišný interiér a ani mi nevadila vetší "barevnost", která dělá apokalyptický svět více variabilnější a dělá dobrou atmosféru.

-Crafting. Propracovaný a relativně jednoduchý na pochopení. Možností, jak si upravit vaše zbraně a brnění je více než dost. Stejně tak mi přišlo k chuti rychlé míchání nápojů, drog, granátů apod. I když je pravda, že recept občas nedává moc smysl (proč bych měl dělat polívku z kontaminovaný vody? Nechtěl bych skončit v kantýně u Betheždy.

-Postavy. Mám pár oblíbených. Piper (Zajímavá povaha), Curie (extrémně roztomilá a sexy přízvuk - rrrrrr), Codsworth (vtipný). Ostatní jsou děsný archetypy. Fetačka s blbým rádoby irským přízvukem, která se nechová jako feťačka. Nick, vypadá, mluví a jedná jako snad každý souromý očko v každým béčkovým filmu z 50ých-80žch let. A strong? Tupá, velká, žvatlající potvora...nezájem.

Celkový poct dosti rozpačitý, jelikož mě F4 prvních 15h opravdu bavil. Jak čas ubíhal začali se projevovat chyby, silná monotonnost a chabost hlavní dějové linky. Opravdu nerozumím tomu, kde si bethesda našla tak hojnou skupinu lidí, která ignoruje (nedej bože brání) ty nepochopitelné chyby a očividný nezájem a lenost, která z toho čiší.
A čím si vysloužila těch 15 milionů prodaných kusů? Každopádně jsem u toho celkem dlouho zůstal.... 52Hodin, takže to zas tak hrozné není, očividně. Není to špatná hra. A celkově by se to dalo shrnou frází samotného Todda Howarda
"It just works"

Pro: Hudba, solidní hratelnost, crafting, level design, relativně slušná optimalizace.

Proti: Příběh, qeusty, zastaralá grafika, stereotyp po delší době hraní, engine.

+34 +36 −2
  • PC 80
Žoldák: „Zajímavá zbraň, kdes k ní přišel?
Osamělý poutník: „Tři hodiny severně odsud ztroskotalo UFO.“
Farmář: „Už zase? Oni se snad nikdy nenaučí pořádně létat.“
Osamělý poutník: „Stává se to často?“
Farmář: „Jo. Minimálně jednou za rok. Posledně mi nabourali přímo do stodoly. Když vylezli ven, začali střílet dobytek.“
Žoldák: „Přišels kvůli nim o dobytek?“
Farmář: „Ne, ti kreténi umí střílet stejně jako létat. Ušlapal je jeden brahmín.“
Osamělý poutník: „Předtím, než spadly bomby, jsem nikdy o žádných ztroskotaných mimozemských letounech neslyšel.“
Farmář: „Jak je možný, žes žil ještě před válkou? Ghoul nejsi.“
Osamělý poutník: „Zmrazili nás v místním Vaultu a až nedávno jsem se probudil. Zabili mi přitom ženu a unesli syna, ale na to sere pes. Mám teď lepší věci na práci.“
Farmář: „To mě poser, takže máš víc než 200 let.“
Osamělý poutník: „Jo. A ještě budu žít dalších pár stovek let.“
Farmář: „Jak je to možné.“
Osamělý poutník: „Jednou jsem šel najít ztracenou zásilku a získal přitom nesmrtelnost.“
Žoldák: „To nic není. Bratranec pomáhal nějakým vědcům a ti z něj udělali cyborga. Zvedne auto jednou rukou.“
Farmář: „Vy hoši si na cestách užijete zábavy. Na nás akorát jednou za čas zaútočí supermutanti, jinak se sem maximálně zatoulá pár ghoulů, které rozstřílíme jako nic.“
Osamělý poutník: „Máte s těmi mutanty problémy?“
Farmář: „Jo. Kradou nám dobytek, musíme se před nima schovávat a vždycky nám naserou do kůlny. Viděls někdy mutantí hovno? To je děs. Myslíš, že by ses o ně mohl postarat? Necháme tě za to uklidit zahradu a postavit nám tady nějakou obranu.“
Osamělý poutník: „Jo, mrknu se na to. Ale mám teď toho hodně. Nevím, kdy se k tomu dostanu.“
Farmář: „V pohodě, nespěchá to.“
Žoldák: "Nemáte někdo znečištěnou vodu? Chci si uvařit polévku, ale zbyla mi jenom čistá."
Farmář: "Nějaká by měla být v záchodě za chatrčí. Klidně si naber."
Žoldák: "Dík, máš to u mě."
+88 +91 −3
  • PC 90
No nevím jak vy pánové a dámy, ale dle mého tady máme za poslední roky zatím nejlepší Bethesdí hru. Shrnu své dosavadní pocity bez spoilerů do "velmi stručných" bodů.

Co je hezké?
-Střelba: Není tak těžkopádná a nespoléháte se výhradně na VATS. V minulých dílech jste museli vyVATSovat skoro všechno, aby jste se vůbec trefili do protivníka. Teď je z toho slušná a zábavná střílečka.
-Průzkum: Asi nejdůležitější část. Na tomhle je zábava Falloutů postavená a tohle Bethesda fakt umí. Každé místo má nějaký vlastní příběh a minulost, které vás baví objevovat a odhalovat a jsou ve většině případů zajímavější, než questy samotné. Alespoň pro mě je průzkum gró celé série. Zajímavá místa už od sebe také nejsou vzdálené 15 minut autem, ale díky menší mapě mají větší hustotu. Vždy tak na svém miniradaru vidíte další tři zajímavá místa, které jsou skoro "za rohem" a hra vás tak nutí objevovat a objevovat a nakonec si řeknete, že na nějakého haranta s*re pes.
-Grafika: Ne, není to technologický vrchol, ale je hezky stylizovaná a dokáže často zapůsobit. Nejhnusnější je v části před válkou, tam ale strávíte pár minut, takže si nemusíte vypichovat oči. Navíc mám po většinu času stabilních 60 FPS a stutteringu si teda nevšímám.
-ŽE SE ZBRANĚ ANI BRNĚNÍ NEOPOTŘEBOVÁVAJÍ!
-Modifikace a legendární dropy: Je prostě fajn, že všichni nestřílí tím samým, jako to bylo v minulých dílech a že každý si může libovolnou zbraň pozměnit k obrazu svému. Kvůli scrapu, který pro modifikace potřebujete, má také konečně smysl sbírat různé harampádí, které v minulých dílech bylo většinou úplně k ničemu.
-Nový systém perků: Ten se přizpůsobuje akčnějšímu pojetí hry. Úplně zmizeli dovednosti a hra se soustřeďuje na perky. Ty jsou pěkně animované a nový bod dostáváte při každém levelu.

Co je meh?
-Power armor: V minulých dílech byl Power armor docela overpowered (hehe), respektive vám dal několik permanentních bonusů. Vítám tedy novinku, že máte k PA přístup hned od začátku, ale jelikož je na baterie, nemůžete ho používat pořád. Logicky si ho tak budete schovávat, až bude nejhůř. No jo, jak ale dopředu vědět, kdy to bude? Můžu sice hru loadnout a pro PA se vrátit domů, avšak to mi přijde jako nešťastné řešení. Možná se ale časem objeví ve hře možnost si PA přivolat, jako to dělal Iron Man, nebo to vyřeší mod.
-Budování osad: Neříkám, že je to špatné, mě to ale moc nechytlo a úspěšně to ignoruji. Dle diskuze ale vidím, že jsem asi jediný.
-Questy: Bethesdácký průměr. Neoslní, ale ani neurazí. Zatím se mi žádný nevryl výrazně do paměti.
-Společníci: Pokud víte co od nich čekat, dá se s nimi pracovat. Není to jak Quiet v MGS V, se kterou jste spolupracovali a byla schopná vám vystřílet nepřátelský tábor. Ve Falloutu toho společníci moc nezabijí. Fungují ale skvěle jako odvedení pozornosti, nebo jako zdržení a hlavně jako přenosný baťůžek. Na druhou stranu vám ti blbci stojí často v cestě a už se mi i několikrát stalo, že mě kvůli nim odhalili ve sneaky modu.

Co je hnus?
-Příběh: Příběh není blbý. Je vlastně úplně stejný, jako ve Witcherovi 3. Hledáte ztracené dítě. Jde ale o to, že vám jsou všechny postavy tak nějak úplně... ukradené. Dialogy nic moc, postavy jsou bez výjimky černobíle (neviděl jsem zatím opak) a příběh ani nijak negraduje. Ještě jsem hru tedy nedohrál, dle wiki jsem někde v půlce, ale nemyslím, že by se to mělo razantně změnit. K nikomu si nevybudujete vztah. Ještě jsem nezmínil, že i když se vaše postava probudila po 200 letech z kryogenického spánku a svět je přece jenom trochu jiný, než kdysi, ani se nad tím nějak zvlášť nepozastaví. Já na jeho místě bych měl milion otázek. On si jen vezme bouchačku a jde si po svých.
-Pip-boy: Ten se asi skvěle ovládá na gamepadu, na K+M se v něm ale pořád ještě ztrácím. Jeho ovládání je zbytečně překombinované Sem tam něco neúmyslně dropnu, místo abych se podíval do inventáře, se dostanu na questy atd.
-Ořezané dialogy: Když máte tu vzácnou možnost si s někým popovídat, můžete v průměru položit tak dvě otázky, než vás váš debatní kolega začne ignorovat. Dokud to nedovolí nějaký quest, nemáte většinou možnost se někoho na něco zeptat. Což je docela škoda a hra kvůli tomu působí trochu prázdně.

Shrnutí: Když to vezmu kolem a kolem, tak musím říct, že mě Bethesda příjemně překvapila. To, co jsem měl na předchozích dílech hrách bylo vylepšeno k lepšímu. Hra je sice akčnější a zbavila se všech výraznějších RPG prvků, ale Fallout 4 si jednoduše užívám a to je myslím hlavní. Hra má teď paradoxně mnohem blíže k sérii Borderlands, než k samotnému Fallout 3. Jó, kdyby zapracovali ještě na questech a příběhu, byla by to pro mě jasná GOTY. To bych ale chtěl asi moc, že? :)

PS: Hra obsahuje i pár bugů, ale musím zaklepat, zatím nic, co by mi kazilo zážitek ze hry, nebo nějak znemožnil postup.

Pro: Střelba, průzum, modifikace zbraní, stylizace

Proti: Příběh, ovládaní pip,boye, ořezané dialogy, questy

+54 +56 −2