Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Tak po asi roce a pul konecne dohrano. Pribeh nijak nebudu komentovat, na to jsem hru hral prilis dlouho abych si to nejak vic cele pamatoval. Proste jsem to tak nejak hral a dospel k nejakemu konci ani nevim jak a proc. Zahadou pro me je, jak jsem sakra skoncil s Yennefer... Hmm. Asi proto, ze jsem odmitl rict Triss, ze ji miluji a ze jsem se rozhodl splnit ukol s dzinem, jinak vazne nevim. :D Rozhodne to neni spatna hra, ten soubojak je na druhou nejvyssi obtiznost se zaplym level scalingem dost oddychovka, zadny stres, zadna velka vyzva (az na toho dzina, ktery me oneshotoval v jednom kuse, ze jsem ten level scale na minutku musel vypnout), RPG system je neskutecne dementni ale nemusite ho prilis resit (ja mel na konci asi 10 nevyuzitych bodu, protoze je proste nebylo do ceho dat), je to dobre napsane, to je rozhodne plus. Ale 10/10 a nejlepsi RPG vsech dob? Tak to tezko.

Ale jsem zvedav na DLCcka kdyz jsou pry lepsi nez Wild Hunt.
Seriozní dotaz. Ten perk/abilita "gurmán" je rozbitej? Žraní žrádla normal léčí 5-10 sekund, při aktivaci perku to hupsne 25 minut!? Neměl to bejt upgrade z 5-10 vteřin na 25-50 vteřin? :D Takhle jsem defakto nesmrtelnej.
@Ria Kon (31.08.2022 18:03): jj, trefila jsi z pohledu third-person WRPG zlatý věk, obecně jich skutečně zase tolik za posledních 20-30 let nebylo. DX sérii jsem vůbec neuvažoval (považuji je za immersive sims spíše než klasická RPG), ale je fakt, že tam styčné body (minimálně od HR) jsou.

Trochu mě mate Tvá výhrada k isometrickému pohledu a hraní série Dragon Age. Ale chápu to tak, že Ti jde čistě o immersion a ne o souvislost s gameplay (third-person RPG bývají díky přímému ovládání postavy "akčnější" a iso díky nepřímému "strategičtejší"). Pak by asi neměl být problém s žádným iso RPG, ve kterém je možné přiblížit kameru až do third person ... ale klasické iso RPG typu Fallout / Baldury nebo nově třeba Pillars / Tyranny to většinou neumějí (z výjimek mě takto z hlavy napadá asi jen Neverwinter Nights 2).
@Phoenix (31.08.2022 13:00): Ano, byla jsem rozmazlena BioWare, když jsem se do hraní pořádně ponořila (cca 2009). Jela jsem za sebou DAO, ME2, ME1, DA2, Skyrim, Deus Ex: HR (což je sice FPS, ale jinak velmi podobné), ME3, DAI, MEA, Witcher 1-3. Jop, byly to zlaté časy :)

@pajmič (31.08.2022 14:43): Střeva a zombie přece nelze oddělit :D
@Ria Kon (31.08.2022 12:52): Mohlo by ťa to baviť. Inak kým Origins je akčná adventúra s RPG prvkami, už Odyssey bola svojho času viacerými skalnými fanúšikmi silne kritizovaná, že priveľmi zmenila hrateľnosť smerom k akčnému RPG so všetkým čo k tomu patrí. Komplexnosť, ktorú majú tie najčistokrvnejšie RPG samozrejme nemá, stále je to len ARPG ale napríklad inšpiráciu tretím Witcherom (čo platí aj u Valhally) vývojári nikdy nezakrývali, skôr naopak.
@Ria Kon (31.08.2022 12:52): No zrovna třeba u Valhally to odemknuti všech abilit je běh na velmi dlouhou trať, a spis je pravděpodobne ze skončis u specializace na něco.
A tu Personu 5 nezavrhuj, osobně myslím ze když bys tomu dala šanci budeš dost nadšena. Ty postavy, zápletka, situace a wow momenty to má fakt na prvotřídní úrovni. A pak by jsi mohla začít vyzobavat to nejlepší z jrpg, což bych ti zavidel, jako pole neorane by te čekala neuvěřitelná porce herních zážitku :)
@Ria Kon (31.08.2022 11:44):

Problém spočívá v tom, že jsi napsala "Moc dobrých západních RPG, které nejsou souls-like v posledních letech nevyšlo" a přitom myslela "Moc dobrých západních RPG podobných Witcherovi 3, které nejsou souls-like, v posledních letech nevyšlo". Což jsou dvě diametrálně odlišné věci. Nakonec jsme tak nějak kolektivně odhadli, co jsi myslela, ale trochu nám to komplikoval fakt, že nikdo z nás není telepat :-))

Také je třeba si uvědomit, že "3rd person, stats, abilities, builds, action, cutscene heavy, story based, with decisions" nevycházela kvanta nikdy. Obecně third person RPG v dnešním slova smyslu začala vycházet z technických důvodů výrazně později než leckteré jiné RPG subžánry typu dungeonů, první známější věci jsou podle mého až King's Quest VIII nebo Ultima IX. A speciálně pokud vezmeme v úvahu jen ty opravdu výborné (takže neberu v potaz věci jako série Two Worlds, Venetica nebo třeba Game of Thrones) a jen WRPG (takže ne třeba DDDA):

1) Alpha Protocol (nejen díky technickému stavu tak trochu černý kůň)
2) Divinity II
3) některé díly Elder Scrolls jdou hrát v third-person (ale to jsi asi nemyslela)
4) Elex jsem ještě nehrál, ale ani jeden díl není obecně považován vyloženě za výborný
5) nevím jestli se Ti do toho vejde série Fable (minimálně první díl)
6) některé nové Fallout jdou hrát v third-person (ale to jsi asi nemyslela)
7) Gothic + Gothic 2 (trojka a dál, myšleno Forsaken Gods a Arkania, obecně nejsou považovány za výborné hry)
8) Greedfall jsem ještě nehrál
9) série Mass Effect (s výjimkou Andromedy, která není obecně považována za výbornou)
10) Risen + Risen 2 (trojka obecně není považována za výbornou hru)
11) série Witcher

To jsou věci, které jsem dohrál nebo mám alespoň koupeny, určitě jsem na něco zapomněl (nebral jsem v potaz žádná MMO RPG, to jde mimo mě). A věci jako série AC (poslední tři díly), Horizon nebo třeba Shadow of War považuji za akční adventury (to není pokus o flamewar), proto je neuvádím.

Ty ses podle mého herně trefila do doby, kdy pět let v kuse vycházelo "něco" ze série Mass Effect (2007-2012, a to nepočítám Andromedu) a Witcher (minimálně dvojka s trojkou je 2011-2015). Ale výše zmíněné hry pokrývají období cca 20 let (nejstarší je Gothic), takže je vidět, že podobných her bylo málo vždy (ať už kvůli tomu, že rozpočet na story based cutscene heavy bude logicky větší než na hry, kde toto absentuje).
@M.a.t.t. (31.08.2022 12:15): Dying Light je dobrá hra, ale bohužel ne pro mě. Zombie je něco, co jen těžce zkousávám a jediná výjimka pro mě byla (a možná i kdy bude) The Last of Us.

@Gordon (31.08.2022 12:23): Noví asasíni vypadají dobře, ale otázkou je, jak "dobrá" ta hra je. Polovina hráčů ti řekne super, druhá bude kritizovat ubi šablonu ctrl+c/ctrl+v. Za sebe nechci investovat do této značky víc času (série pro mě umřela spolu s Desmondem). Navíc jsem měla za to, že je to spíš jako v Horizonu, kde si časem odemkneš prakticky všechny ability (typické pro adventury).
@Ria Kon (31.08.2022 12:08): Imho, ten Dying Light 2 by si mohla skúsiť. Je to síce first person, ale má to štatistiky, schopnosti, buildy (myslím, že sú až 4), je tam príbeh s množstvom cutscén a viacero významných volieb, ktoré ovplyvňujú ako konkrétne situácie, či úplný zaver (niektoré misie sú dokonca úplne iné podľa toho, ku komu sa pridáš). Nie je to síce typické RPG ale nemám problém to do tohto žánru s prižmúrenými očami zaradiť.

No a mimo toho by som ti odporučil Personu 5, ktorá vychádza oficiálne už onedlho aj na PC. Jasne, je to JRPG ale povedal by som, že je veľmi prístupná západnému hráčovi (podobne ako napríklad seriálový Death Note), má mimoriadne komplexný príbeh, postavy ktoré si zamiluješ a podľa toho s tým sa rozhodneš tráviť čas a čo budeš robiť vo voľných momentoch, bude ten priechod určite iný ako ho mali iní.
@Ria Kon (31.08.2022 12:08): ano, moc podobných her jako Witcher 3 nevychází a nikdy vycházet nebude, ať už kvůli budgetu, tak protože je prostě W3 po téměř všech stránkách výborná hra.. nejblíž W3 feelingu je nepřekvapivě asi CP77, já jsem ještě hodně tomu pocitu byl blízko u Greedfall (Spiders jsou mimochodem studio, které je hru od hry lepší a lepší a je vidět, že ty hry zatím dělají s nadšením, čili se možná jednou nějakou svou hrou dostanou na úroveň toho W3)...
@Paul (29.08.2022 16:36): Elex je dobrý příklad, ale taky všichni víme, jak strašně neobroušená ta hra je. Stejně tak Greed Fall.

Horizon a podobné hry jsou super a je jich vcelku kopa, ale je to prostě adventura s postupným nelineárním odemknutím abilit. Na konci hry máš stejně všechno. Plus to bývají hodně lineární příběhy s minimem či nulovým rozhodováním (což mi neva, ale není to něco, co si představím pod RPG).
@Ria Kon (31.08.2022 11:44): tohle ale přesně řekl, že nemá cenu zužovat se jen na jednu podkategorii RPG. Takhle úzce vymezené hry nedělá moc studií, obzvláště když jsou strašné nákladné a každý z tebou vyjmenovaných aspektů je potenciální pru...švih.
Ale obecně poslední 4 datadisky k WoWku jsou celkem chválené.
@Ria Kon (31.08.2022 11:44): Pozor, tvoje pôvodné tvrdenie bolo, že veľa dobrých západných RPG, ktoré nie sú souls like nevzniká, až teraz si to updatla o svoju špecifickú preferenciu, ktorá ti to to poriadne zužuje. :) Podobnú debatu sme už navyše myslím v minulosti viedli a zdá sa mi, že si odmietla aj niektoré hry, ktoré by ti mohli do tejto kategórie spadať ako napríklad Greedfall. A to už je tvoj boj. Každý nech si hrá, samozrejme, to čo ho baví, no v tvojom prípade bude asi jediným riešením trochu rozšíriť spektrum, inak to asi nepôjde.
@Charllize (29.08.2022 16:34): Bohužel, do JRPG jsem se nikdy nezamilovala. Trochu zvláštní, když jsem byla svého času těžký anime závislák. Ale na mě je to moc komplikované a zároveň se většinou nemazlí s tím to moc vysvětlit.

Stejně tak isometrické RPG. Jakmile se to nedá hrát přes rameno, tak to pro mě ztrácí veškerou imerzi. Jak hrát table-top. Prostě hraju hru a neprožívám příběh, což je pro mě většinový důvod, proč hry hrát.
@Tulareanus (29.08.2022 14:10): Tak jsme na diskuzi u Witchera, takže mi prosím pošli souhrn podobných opravdu dobrých her (3rd person, stats, abilities, builds, action, cutscene heavy, story based, with decisions) za posledních max 10 let. Ráda se nechám poučit :)
@Paul (29.08.2022 20:23): BotW je opravdu spíše akčně-puzzloidní adventura, a byť v otevřeném světě, RPGčko si představuju ještě trochu jinak. Vývoj pouze v podobě srdíček a výdrže, pak si odemykáš volné sloty na zbraně, ale stálou výbavu tam vyloženě nemáš. Zbraně sbíráš všude kolem a po chvíli se rozpadnou, takže jsi nucen je neustále měnit a zkoušet to, co zrovna najdeš. Ze začátku mě to trochu štvalo, ale nakonec fajn systém navázaný na prostředí a další mechaniky. Je to pěkná hra, jen byla na můj vkus až moc dlouhá na to, že to je "jen" puzzloidní akční adventura bez valnějšího příběhu (a vlastně i story-driven questů a větvených dialogů). Zejména, pokud to chceš fakt poctivě prošmejdit všechno, tak to zabere docela dost přes 100 hodin. I když nutno dodat, že co se týče variability puzzlů a různých gameplay mechanismů, je to překvapivě fakt hodně komplexní a umí si to tím tu délku docela slušně obhájit.
@Kunick (29.08.2022 19:10): poslední Zelda, kterou jsem hrál, byla Link's Awakening na gameboyi cca 27 let zpět. Tehdy jsem nevěděl co to RPG je. Ale co si pamatuju, tak bych jí asi jako RPG moc neřadil, ikdyž mi tehdy přišla super :)

Co jsem četl a viděl z BoTW, tak na mě působí spíš jako action adventure. Pokud vím tak Link nijak nemluví a vývoj postavy tam mimo výbavu a srdíčka také není (ale možná se pletu).
@7c (29.08.2022 18:43): uff, nechci se pouštět do definice RPG :) Jen tedy řeknu že pro mě abych hru považoval za RPG, tak v ní chci mít rozvětvené questy, dialogy a příběh, i ten vývoj postavy. Obojí je pro mě zásadní. A ještě vždy rád uvítám možnost široké explorace. Ale souhlasím že důraz na postavu versus důraz na hráčův skill hraje zásadní roli v tom tradičním dělení mezi RPG/akcí.
@Paul (29.08.2022 17:47): Tak RPG nedělají rozvětvené questy nebo příběh, ale vývoj/vlastnosti postavy - kde je důraz na statistiky postavy vs svět/nepřátelé, ne? Akční hry naopak na "skillu" hráče (vstup od hráče vs svět/nepřátelé).

V "ryzí" RPG formě je to textový dungeon - nebo papírové DnD - kde vše závisí na vlastnostech (a kostkách). V ryzí akci je to třeba Street Fighter.

A akční RPG je "někde mezi" - spíš čisté RPG - viz W3 - kde Geralt vylepšený na max stojí na místě a směje se marným pokusům nepřátel mu ublížit a bez problémů kosí vše nalevo napravo - a spíš akce - Dark Souls 3 - kde i postavu na lvl 200 jeden nepřítel zabije na pár zásahů, když si hráč nedá pozor.

Otázka, kam řadit vybavení - které se (alespoň ve videohrách) vyskytuje bez ohledu na žánr.
@Paul (29.08.2022 17:47): Pokud byly myšleny third person RPG (non-iso) typu Mass Effect nebo Witcher, tak ano, těch je skutečně v poslední době jako šafránu (je možné že to Ria Kon i vzhledem k profilovému obrázku myslela takto, ale nejsem telepat a ono to skutečně pro WRPG neplatí obecně). Souls-like je bez debat trendy (se všemi výhodami a nevýhodami). Podstatné samozřejmě je, kolik RPG v daném subžánru vycházelo dříve, aby šlo hovořit o úpadku). Se zkratkovitým psaním je obecně problém v tom, že pak logicky diskuzní oponent reaguje na něco jiného než člověk myslí (protože myslí něco jiného než píše). Jako vystudovaný matematik v tomhle Tulla chápu :-))

@marwel (29.08.2022 17:49): Myslím, že to dobře vystihli na Codex Gamicus. Je samozřejmě otázkou, kolik atributů musí hra mít, aby byla ještě/už souls-like (multiplayer nebo backstab mi zase tak podstatný nepřijde, na druhou stranu by z toho mělo být vidět, že nestačí, když je hra těžší než průměr). Sekiro je dost speciální případ, nejvíce problémů v něm mají ortodoxní souls-like hráči, těm tvrdohlavějším může trvat přizpůsobení se odlišné hratelnosti i 100 hodin (ano, můj případ :-) ). Nejblíže je původní sérii z toho co jsi vyjmenoval Salt and Sanctuary, jen není 3D (což je zjevné, mám tím na mysli to, co z toho z hlediska gameplay plyne, např. není možné kroužit kolem protivníka nebo nejsou kladeny nároky na orientaci v 3D prostoru).

@M.a.t.t. (29.08.2022 17:58): Připomíná mi to tak deset let starý povzdech buď Storma nebo PavlaU nad tím, jak se do FPS pořád cpou nějaké věci z jiných žánrů a že oni chtějí jen zábavně střílet. Osobně mi žánrové mixy nevadí, ale chápu i lidi, kterým z podobných důvodů ano.

@Jack_Dark (29.08.2022 18:16): Přečti si blog davesade :-) A co přesně Tě na hratelnosti nebaví (to není výtka, zajímá mě to)?
Co vlastne charakterizuje souls-like hru? To jsem osobne nikdy poradne nepochopil. A asi to ani nepochopim dokud si nejake Dark Souls nezahraji. Jedine hry, ktere se takto oznacuji a ktere jsem hral je Sekiro, Nioh a mozna jeste Salt and Sanctuary se takto oznacuje. Zadne vyrazne stycne body jsem ale mezi temito hrami nenasel. Mozna tak ty resting places a zpusob jakym postupujete hrou (z jednoho tohoto mista k dalsimu, pricemz obcas si otevrete nejakou zkratku). A mozna stamina v soubojich. Nic vic.
@Phoenix (29.08.2022 17:06): No, takže se v podstatě shodneme. Já soulsovky taky nepovažuju tak úplně za RPG, jde v nich víc o akci a mlácení potvor (a ne, nepotřebuju protiargumenty, vím že Bloodborne má víc konců a blabla). Her co se inspirují u soulsovek vychází docela dost, klasičtějších first/third person wrpg už tolik není. Piraně je dělají furt, pak tu máme tu Bethesdu, Warhorse, CD Projekt. Obsidian klohní Awoved, ale tam jim prý odešlo několik leadů a kdoví jestli to vůbec dopadne. Playground má Fable, ale tam taky vývoj nejde příliš hladce. Jo a InXile možná dělají něco, po top down wastelandu.

Psal jsem s přivřenýma očima, Dying Light 2 taky nepovažuju vyloženě za RPG, ale těch prvků už je tam docela dost, hlavně tedy nelineární questy. Má to blízko. Techland btw dělá i nějakou fantasy hru, píše jim to scénáristka Witcher 3, to snad bude plnohodnotný RPGčko :)

@Tulareanus (29.08.2022 16:47): Ano, vím že pro tebe je potřeba aby člověk vždy vše 100% specifikoval, není možné psát zkratkovitě, pokud tedy člověk nechce být osočován z lhaní
@Phoenix (29.08.2022 17:06): RPG prvky sú vo Far Cry skôr do počtu, ale Dying Light 2 je už imho skutočne RPG, byť teda stále kladie veľký dôraz na akciu a parkour. Oproti prvému dielu sú však hrajú RPG prvky podstatne väčšiu úlohu a aj svoju postavu môžeš viesť viacerými smermi.
@Jack_Dark (29.08.2022 17:22): To je obecný problém jakýchkoli trendů v čemkoli. Jakmile je něco trendy, tak to "kopírují všichni" a samozřejmě se to nelíbí lidem, kterým ten trend nic neříká (nebo mají alespoň za to, že nemusí být nutně všude).

Ono to asi souvisí s tím, že spousta lidí vnímá následování trendu jako něco, co je inherentně méně rizikové a kde je možné se snadno svézt na vlně popularity. Reálně to často dopadá tak, že je problém prorazit v záplavě kopírek nebo dojde k naprostému znehodnocení označení, protože se začne používat jako marketingová nálepka.
@Phoenix (29.08.2022 17:06):  Problém je hlavně, že se většina snaží vytěžit popularitu Soulsouvek a snaží se tam za každou cenu ten koncept narvat. Takže když se objeví dneska nějaká zajímavá velká AAA RPG hra tak v mnoha případech jde cestou Souls like.

Třeba zajímavě vypadající  Lies of P kdyby z toho bylo klasické RPG nebo hack and slash tak si to zahraji. Ale zas Soulsovka...
@Paul (29.08.2022 16:36):

NonFrom souls-like her, které by byly obecně brány jako kvalitní, není zase tolik (souls-like je s námi cca 10 let).

1) LotF mám rád, dohrál jsem 3x se všemi achievements (u souls-like to taktto dělám), ale určitě to není hra obecně brána jako kvalitní (to beru jako výbornou hru, řekněme 8/10)
2) Surge 1/2 není moc RPG a dvojka rozhodně není něco, co by bylo obecně bráno jako kvalitní
3) Mortal Shell není RPG vůbec (na rozdíl od Surge tam nemáš ani leveling, jen si vylepšuješ pár skillů). A opět nic co by bylo obecně považováno za kvalitní
4) Nioh není úplně souls-like, spíše kombinace souls-like a Diabla (díky důrazu na grind a loot), ale dejme tomu.
5) Hellpoint se mi líbil, ale opět to žádná 8/10 není.

V podstatě za deset let krom Nioh nevyšla žádná kopírka souls od někoho jiného než From, která by byla obecně brána jako výborná. Situace třeba v iso RPG je jiná.

Na druhou stranu je faktem, že výborných first person WRPG za poslední dobu moc nebylo (ono jich nebylo ostatně moc asi nikdy, když nepočítám subžánr dungeonů), Kingdom Come a Cyberpunk 2077 je jediné, co mě napadá (série Deus Ex jsou spíše immersive sims než klasická RPG), Dying Light 2 není IMHO RPG (stejně jako série Far Cry to beru jako first person akční adventury).

Je fakt, že když člověk vezme v úvahu pouze výborné third person RPG (tedy non-iso), tak poslední takový kus byl skutečně asi Witcher 3 (neberu v potaz různé akční adventury s RPG prvky typu Shadows of War, God of War nebo Horizon Zero Dawn), zatímco dříve to byla celá série Mass Effect, série Witcher, Piraně nedělaly prakticky nic jiného ...
@Paul (29.08.2022 16:36): Fromovky a Nioh nie sú západné hry. Lords of the Fallen, Hellpoint, Mortal Shell nie sú dobré hry. Surge sa ani nesnaží byť RPG.

RPG sú rôznorodé a je ich veľmi dobrých veľa, ale ak niekto napíše, že dobré RPG nevychádzajú, lebo jeho subžáner toho toľko nemá (a to ten subžáner toho toľko nemal ani predtým), tak to jednoducho nie je pravda. V hudbe toto počúvam od ľudí 20 rokov, že "dobrý rock" sa už nerobí, ale totálne ignorujú všetko, čo nie sú rockové rádiovky 80. a 90. rokov. A určite je lepšie sa porozprávať o tom koľko a akých hier vychádza a byť vecnými (aj pre inšpiráciu), než pri ohlásení nových hier na nejakom gamescome jednoslovne označovať hry, ktoré ani nevyšli, aké sú to blbosti.

@Phoenix (29.08.2022 15:19): Tak trendom je, že fromovky sú populárne, ale reálne, ako sme sa bavili, toho až tak veľa nevychádza alebo aspoň dobrého. A napr. tých izometrických RPG alebo open worldov vychádza určite viac.
@Tulareanus (29.08.2022 14:10): mám takovej zvláštní dojem, že Ria Kon svým příspěvkem myslela právě

"subžáner third person ukecaných Bioware hier"

Ne každej má potřebu všechno do detailíčku specifikovat aby nevyletěl Tul z krabičky a nezačal obviňovat ze lží..

Ano, akčních soulslike her docela dost (LotF, Surge 1/2, všechny Fromovky, Mortal Shell, Nioh, Hellpoint..) a top down RPGček taky, ale ten subžánr first/third person ukecanejch WRPG toho poslední dobou tolik nemá. Tenhle rok vyšlo co? Elex 2, a když přivřem obě oči tak Horizon 2 a Dying Light 2.
@Tulareanus (29.08.2022 14:10):

Bude to asi tím, že v poslední době (posledních cca 10 let) jde o asi nejvýraznější trend v RPG (nechci teď zabřednou do diskuze, co je to RPG).

Pak to může vypadat tak, že souls-like her vlastně vycházejí kvanta. My dva už jsme se shodli, že skutečných souls-like RPG kopírek je minimum (notabene těch opravdu dobrých) a spíše se souls-like nálepka nacpe na kde co, často jen na hry s vyšší než běžnou obtížností (souls-like je subžánr, nikoli označení obtížnosti, součástí tohoto subžánru je i vyšší obtížnost, ale není jeho jediným definičním znakem).

Současně to díky tomu může vypadat, že nevycházejí žádná jiná kvalitní západní RPG, což také není pravda, protože Disco Elisium, Legend of Grimrock II, série Pathfinder, série Divinity Original Sin, Kingdom Come Deliverance, Cyberpunk 2077, Tyranny, Grim Dawn nebo Pillars of Eternity (minimálně jednička). Já bych naopak řekl, že nebývalou renesanci zažívají v posledních pár letech isometrická RPG (kde kdo chtěl oživit zašlou slávu jednoho z vrcholů RPG v podobě BG / Diablo II / Fallout / IwD / Planescape).

@Gordon (29.08.2022 15:03): Když jsem si nad tím (akce vs RPG) lámal před nějakou dobou hlavu, tak jsem dospěl k závěru, že jedním z úhelných pohledů je co ovlivňuje úspěch herní akce. Jsou to schopnosti hráče či schopnosti postavy (případně v jaké míře)?
@Ria Kon (29.08.2022 10:20): Nechápem odkiaľ sa na DH neustále berie ten mýtus, že vychádzajú dobré západné RPG, ktoré sú LEN souls-like. Kde sú tie souls hry?

Chápem ešte ak nie je niekto fanúšik jrpg, ale tváriť sa, že dobré RPG na západe nevychádzajú je lož. Chápem aj to, ak má niekto rád subžáner third person ukecaných Bioware hier, ale je absurdná lož, tváriť sa, že iné subžánre RPG, napr. izometrické party-based, akčné, roguelike, alebo kartové na západe kvalitné nevychádzajú. Nevravím, že je to pre každého, nevravím, že je to mainstream, ale tváriť sa, že mimo obľúbeného subžánra žiadne iné (poriadne) RPG neexistujú je hlúposť.
@Kejtee (28.08.2022 15:24): první DLC je dodnes jeden z mých nejlepších videoherních zážitků. Ucelený kratičký příběh, který je docela dobře napsaný, vadilo mi jen závěrečné řešení hádanky kdy jsem interagoval s předměty, nic zajímavého. Ale Gaunter O'Dimm naprosto boží, v kombinaci s hudbou byly ty jeho scény památné. A to i přes to, že vypadá jako nějaký random pepík, nebylo potřeba ani nějak unikátního modelu. Tady kouzlo CD Projektu fungovalo. :D