Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Paul (29.08.2022 16:36):

NonFrom souls-like her, které by byly obecně brány jako kvalitní, není zase tolik (souls-like je s námi cca 10 let).

1) LotF mám rád, dohrál jsem 3x se všemi achievements (u souls-like to taktto dělám), ale určitě to není hra obecně brána jako kvalitní (to beru jako výbornou hru, řekněme 8/10)
2) Surge 1/2 není moc RPG a dvojka rozhodně není něco, co by bylo obecně bráno jako kvalitní
3) Mortal Shell není RPG vůbec (na rozdíl od Surge tam nemáš ani leveling, jen si vylepšuješ pár skillů). A opět nic co by bylo obecně považováno za kvalitní
4) Nioh není úplně souls-like, spíše kombinace souls-like a Diabla (díky důrazu na grind a loot), ale dejme tomu.
5) Hellpoint se mi líbil, ale opět to žádná 8/10 není.

V podstatě za deset let krom Nioh nevyšla žádná kopírka souls od někoho jiného než From, která by byla obecně brána jako výborná. Situace třeba v iso RPG je jiná.

Na druhou stranu je faktem, že výborných first person WRPG za poslední dobu moc nebylo (ono jich nebylo ostatně moc asi nikdy, když nepočítám subžánr dungeonů), Kingdom Come a Cyberpunk 2077 je jediné, co mě napadá (série Deus Ex jsou spíše immersive sims než klasická RPG), Dying Light 2 není IMHO RPG (stejně jako série Far Cry to beru jako first person akční adventury).

Je fakt, že když člověk vezme v úvahu pouze výborné third person RPG (tedy non-iso), tak poslední takový kus byl skutečně asi Witcher 3 (neberu v potaz různé akční adventury s RPG prvky typu Shadows of War, God of War nebo Horizon Zero Dawn), zatímco dříve to byla celá série Mass Effect, série Witcher, Piraně nedělaly prakticky nic jiného ...
@Paul (29.08.2022 16:36): Fromovky a Nioh nie sú západné hry. Lords of the Fallen, Hellpoint, Mortal Shell nie sú dobré hry. Surge sa ani nesnaží byť RPG.

RPG sú rôznorodé a je ich veľmi dobrých veľa, ale ak niekto napíše, že dobré RPG nevychádzajú, lebo jeho subžáner toho toľko nemá (a to ten subžáner toho toľko nemal ani predtým), tak to jednoducho nie je pravda. V hudbe toto počúvam od ľudí 20 rokov, že "dobrý rock" sa už nerobí, ale totálne ignorujú všetko, čo nie sú rockové rádiovky 80. a 90. rokov. A určite je lepšie sa porozprávať o tom koľko a akých hier vychádza a byť vecnými (aj pre inšpiráciu), než pri ohlásení nových hier na nejakom gamescome jednoslovne označovať hry, ktoré ani nevyšli, aké sú to blbosti.

@Phoenix (29.08.2022 15:19): Tak trendom je, že fromovky sú populárne, ale reálne, ako sme sa bavili, toho až tak veľa nevychádza alebo aspoň dobrého. A napr. tých izometrických RPG alebo open worldov vychádza určite viac.
@Tulareanus (29.08.2022 14:10): mám takovej zvláštní dojem, že Ria Kon svým příspěvkem myslela právě

"subžáner third person ukecaných Bioware hier"

Ne každej má potřebu všechno do detailíčku specifikovat aby nevyletěl Tul z krabičky a nezačal obviňovat ze lží..

Ano, akčních soulslike her docela dost (LotF, Surge 1/2, všechny Fromovky, Mortal Shell, Nioh, Hellpoint..) a top down RPGček taky, ale ten subžánr first/third person ukecanejch WRPG toho poslední dobou tolik nemá. Tenhle rok vyšlo co? Elex 2, a když přivřem obě oči tak Horizon 2 a Dying Light 2.
@Tulareanus (29.08.2022 14:10):

Bude to asi tím, že v poslední době (posledních cca 10 let) jde o asi nejvýraznější trend v RPG (nechci teď zabřednou do diskuze, co je to RPG).

Pak to může vypadat tak, že souls-like her vlastně vycházejí kvanta. My dva už jsme se shodli, že skutečných souls-like RPG kopírek je minimum (notabene těch opravdu dobrých) a spíše se souls-like nálepka nacpe na kde co, často jen na hry s vyšší než běžnou obtížností (souls-like je subžánr, nikoli označení obtížnosti, součástí tohoto subžánru je i vyšší obtížnost, ale není jeho jediným definičním znakem).

Současně to díky tomu může vypadat, že nevycházejí žádná jiná kvalitní západní RPG, což také není pravda, protože Disco Elisium, Legend of Grimrock II, série Pathfinder, série Divinity Original Sin, Kingdom Come Deliverance, Cyberpunk 2077, Tyranny, Grim Dawn nebo Pillars of Eternity (minimálně jednička). Já bych naopak řekl, že nebývalou renesanci zažívají v posledních pár letech isometrická RPG (kde kdo chtěl oživit zašlou slávu jednoho z vrcholů RPG v podobě BG / Diablo II / Fallout / IwD / Planescape).

@Gordon (29.08.2022 15:03): Když jsem si nad tím (akce vs RPG) lámal před nějakou dobou hlavu, tak jsem dospěl k závěru, že jedním z úhelných pohledů je co ovlivňuje úspěch herní akce. Jsou to schopnosti hráče či schopnosti postavy (případně v jaké míře)?
@Ria Kon (29.08.2022 10:20): Nechápem odkiaľ sa na DH neustále berie ten mýtus, že vychádzajú dobré západné RPG, ktoré sú LEN souls-like. Kde sú tie souls hry?

Chápem ešte ak nie je niekto fanúšik jrpg, ale tváriť sa, že dobré RPG na západe nevychádzajú je lož. Chápem aj to, ak má niekto rád subžáner third person ukecaných Bioware hier, ale je absurdná lož, tváriť sa, že iné subžánre RPG, napr. izometrické party-based, akčné, roguelike, alebo kartové na západe kvalitné nevychádzajú. Nevravím, že je to pre každého, nevravím, že je to mainstream, ale tváriť sa, že mimo obľúbeného subžánra žiadne iné (poriadne) RPG neexistujú je hlúposť.
@Kejtee (28.08.2022 15:24): první DLC je dodnes jeden z mých nejlepších videoherních zážitků. Ucelený kratičký příběh, který je docela dobře napsaný, vadilo mi jen závěrečné řešení hádanky kdy jsem interagoval s předměty, nic zajímavého. Ale Gaunter O'Dimm naprosto boží, v kombinaci s hudbou byly ty jeho scény památné. A to i přes to, že vypadá jako nějaký random pepík, nebylo potřeba ani nějak unikátního modelu. Tady kouzlo CD Projektu fungovalo. :D
Tak jsem byl nucen Glitcherovi 3: Bug Hunt po 7 letch navýšit skore. Nevím, čím to může být, asi tím, že za poslední roky bylo pole zvané RPG zalité výtokem z žumpy, nebo jsem jen prostě moc starej na to aby jsem rozlícen malichernými kravinami v designu hry.
Mam za sebou prve DLC a som uplne nadsena. Dopredu som si o tych dvoch rozsireniach nic necitala, aby som ostala prekvapena a fakt sa podarilo.
Hearts of stone ma skvely pribeh a velmi zaujimave ulohy. Nie je len pokracovanim hlavnej hry. Mne prislo to dlc ako samostatny a uzasny zazitok. :)

A teraz som sa pustila do druheho DLC a uz na prvy pohlad z toho vsetkeho okolo som nad mieru spokojna :)
Dohrál jsem hlavní linku, Ciri odešla do Nilfgardu, Temerie je satelitní stát, Redanie prohrála válku a Skellige v rukou královny vzkvétá. Teď pojedu DLC.

Ten konec před epilogem mi přišel dost zmatenej.

Přijde mi to jako skvělej konec (epilog) vzhledem k tomu, že většina světa je v rukou císařovny, která umí cestovat světy a ví co se s některými stalo, pokud se ovšem nilfgard úplně nepromění v policejní stát.
@Adieu (18.08.2022 09:42): Ja si práve hovorím, že jednotku som v dobe, keď som ju hral hodnotil tak pozitívne najmä kvôli tomu, že 1. bolo to moje prvé stretnutie s univerzom Zaklínača, tak som ani nevedel, že koľko poviedok a príbehov len mišmaš copypastli a 2. v tej dobe vychádzalo naozaj málo RPG.
@Paul (18.08.2022 08:22): Tak on psychopat zpravidla bývá právě ten "pragmatik", neštítící se udělat zvěrstvo. :D

Nevěřil bych, že někdy vyřknu tuto klasicky ženskou větu, ale za mě tu výjimečně máme pravdu trochu všichni. :D Zaklínačský Peter Pan konec je samozřejmě nejvíc lame, ale inklinuje k pohádce asi tak, jako ona povídka svatby Geralta s Yenneferem, onen podezřele šťastný konec, který působí spíše jako náplast na trauma. Císařský konec dává největší smysl vzhledem k ostatním reáliím a jak říká Tula, k dospění Ciry, kdy akceptuje svou roli a zodpovědnost.

A návaznost na knihy není rozhodně stoprocentní a beztak koho to sere, protože jak říká 7c, závěr pentalogie bylo šílenství. :D A ještě tu máme ty dva předchozí díly hry, kdy první byla totálně stupidní fanfikce a druhý udělal z Geralta politika. Takže fakt asi netřeba nějakých ortodoxních výkladů. :)
@Gordon (18.08.2022 06:35): ani ne. Ciri utíká před Eredinem a používá k tomu schopnost skoků v čase a prostoru, ale je to s přehledem přehledný.

A děj TW3 (ten konec s Ciri císařovnou) se s knihami nijak nevylučuje. Emhyr nebyl ani v knihách žádnej masověvražednej psychopat, byl to pragmatik neštítící se udělat zvěrstvo pokud myslel že je potřeba (což je samozřejmě taky svinstvo). Ale situace se změnila a daný zvěrstvo už nebylo potřeba udělat. My nevíme co přesně Ciri řekl když se s ním setkala. Ale je to o půl dekády později, Ciri si prošla vším možným (nejen ve hrách, ale i před nimi) a nepřijde mi nerealistický, že by se rozhodla převzít zodpovědnost a využít jí nějak pozitivně.
@7c (18.08.2022 01:02): Co jsem slyšel od kamarádky a co čtu z recenzí, tak se ta knižní série ke konci upadá do naprosté nepřehlednosti, skoků portály v čase, milion dějů a postav a já nevím, co ještě...
@AlieN (17.08.2022 16:59): Už ve své době byla "zaklínačská" série ke konci spíš trolling čtenářů/meta experiment, bez hlavy a paty. Klidně bych uvěřil tomu, že Věž vlaštovky byla "fanfiction" (IMO když už, tak mohl Sapek klidně víc přitlačit na pilu a přidat ještě víc humoru/parodie, protože zkazit nebylo co) - napsané to ale bylo čtivě (něco jako The Kingkiller Chronicle - čte se to dobře, i když je lepší vypnout mozek (aby nedošlo k jeho poškození))... Paní jezera asi ani nemá smysl komentovat.

U W3 je IMO skoro znalost série na škodu - resp. je skvělá pro znalosti reálií a hlavně postav/questů, ale ne až tak pro hlavní dějovou linii. Forma je (opět IMO) slabá (resp. všechny hrany jsou obroušené pro nejširší publikum), ale pořád lepší, než ten závěr, který napsal Sapek.
Moc se omlouvám, ale protentokrát se do zbytečné debaty nechci nechat zatáhnout. Herní trilogie prostě nejsou knihy. A Nilfgaard i Emhyr jsou padouchové v obou. Jen trochu jinak. ;) Jsem s tímhle koncem "spokojen". Koneckonců i vy jste jej zprvu volili.
@Adieu (17.08.2022 21:20): Přesně tak, Emhyr nejdřív zabije Cirinu matku, pak vyhladí půlku království její babičky, a ji samotnou chce prznit. Je to zmrd, a celý Nilfgaard jsou borderline náckové. No s těmi může sympatizovat fakt jenom Jab :P

Pointou celého Zaklínače je že politika je svinstvo a je dobré se od ní držet co nejdál, králové na severu byli kokoti vždycky a co přichází z jihu je ještě horší, a jedinou hodnotu kterou Geralt po své pseudoneutralitě nachází je obrana nevinných a hlavně soustředění se na rodinu, kterou dřív odmítal - takže je nesmysl že by pak Ciri tohle všechno zapřela. Nebo že by ji do toho Geralt nedejbože tlačil.
@AlieN (17.08.2022 16:59): Že? Já knihy tedy četl dávno, ale pamatuji si to správně přece tak, že Duny/Emhyr chtěl udělat dítě vlastní dceři, tedy Ciri? Takovému zmrdovi bych tedy úplně nedůvěřoval. :D Nadto příznačné pro nilfgaardskou politiku je vyvražďováníčko ve stylu antického Říma, takže je otázkou, nakolik je moc opravdu konsolidována. 

Při prvním dohrání jsem tento "zodpovědný" konec měl a byl jsem za něj rád, neboť reflektoval, jak jsem uvažoval, ale podruhé, after some considerable life experiences, mě dohnal můj pesimismus a radši jsem nechal velkou politiku velkou politikou a užil si trochu té sladké pohádky.
V kontextu knih ovšem ten konec jako dobrý vnímat nelze, na povahu a příběh Ciri v nich vůbec nesedí.
@Tulareanus (17.08.2022 16:02): Ciri je tam v tom ději středobodem Geraltova vesmíru. A najednou není. To také musí dotyčný po "Geraltovsku" oplakat. Všechno co píšeš je tak pravda. Ale Geralt dospělostí Ciri ztrácí něco, k čemu se upínal jeho život od povídek.
@Jab (17.08.2022 14:24): @Vurhor (17.08.2022 14:25): @M.a.t.t. (17.08.2022 14:36): Tak je to aj o osobnej perspektíve a skúsenostiach. Mne príde logické, že človek sa má dostať do veku, kedy prevezme zodpovednosť. A vzhľadom na to, že sa v hrách neustále kecá o tom, ako éra zaklínačov končí a monštrá ubúdajú (to nech vysvetľujú tým drownerom a sirénám všade :D), tak byť zaklínačkou nie je persektívne. Obzvlášť ak vlastne Geralt roky túži potom mať "normálny" nezaklínačský život. Potom by mi to prišlo vlastne pokryteckejšie. Navyše Ciri je povaha dominantná, direktívna, takže ten koniec s nástupkyňou trónu mi k tomu jednoducho sedí. Neviem prečo, ale celkovo mi príde tá cesta, že by sa mala stať zaklínačkou, ako také mladé rebelovanie, z ktorého treba vyrásť.

Mne inak tie ich životné cesty prišli rozdelené už aj predtým. Preto mi to neprišlo nejaké horkosladké.

@M.a.t.t. (17.08.2022 14:36): No ale na základe toho Blood and Wine nemáš s čím porovnávať, lebo v prípade iných koncov ten dialóg po ubehnutí času, nemáš. :)
@Jab (17.08.2022 14:24):@Tulareanus (17.08.2022 14:21): Bitersweet to rozhodne je a určite to nie je zlý koniec, hoci ten môj to skrátka nie je. :) Ponúka sa i otázka či je to naozaj najlepšie z jej pohľadu. Na úplnom konci Blood and Wine sa totiž môže zastaviť za Geraltom i ona sama a v prípade, že je Zaklínačka pôsobí v dialógu rozhodne o niečo šťastnejšie. 

@Vurhor (17.08.2022 14:25): Heretik! :)
@Tulareanus (17.08.2022 14:21): Za mě je i nejlepší po té narativní stránce, plus se hodí do toho Sapkovského univerza. Naopak Ciri Zaklínačkou mi upřímně přišel nejvíce lame (i bad ending má oproti němu lepší šťávu), ale chápu, že je mezi fanoušky populární, protože v něm jsou všichni happy.
@Kejtee (16.08.2022 22:14): V tom by byl pořádnej bordel, pokud by chtěli zachovat všechna rozhodnutí ze všech dílů. Ostatně v tom dalším díle, jestli vůbec někdy vyjde, budem hrát za zaklínače ze školy kočky, kdo ví, třeba využijí zkušenosti z CP77 a vytvoříme si vlastní postavu, možná nějaká obnova školy, rozhodnutí, na co se bude soustředit (nájemní zabijáci nebo lovci), osobně bych si tipl, že to bude prequel někde v minulosti, možná s potenciálem potkat Alvina... Možností je spousta.

Podle mě to bude taková Andromeda. :)
@Jab (16.08.2022 22:11): jasne tomu rozumiem ale ja mam radsej take sweet-sweet konce :)
Zaujimave by ale bolo, ak by bola 4 cast,tak nejak to do toho pribehu zakomponovat. To,ze by Ciri vladla a bolo by to aj na tej krajine vidiet.
I my to přijde takové... Dospělé. Ten potenciál Ciri je přeci jen dalece větší než "zaklínačka". Však je to opravdu její příběh v posledku.


Sám mám ten konec také nejraději a i bych jej znovu volil při novém hraní. Asi fakt ty bittersweet endingy mají největší narativní sílu. :)
@Kejtee (16.08.2022 22:03): Nevadí, opätovné hranie to napraví :)) Ono je to pritom akoby najlepší koniec z pohľadu samotnej krajiny, ale z pohľadu Geralta určite nie. A čo tam koho po krajine :)
Tak akurat som dokoncila hlavnu hru a som trochu nespokojna s koncom. Kedze som si dopredu nic nespoilovala, tak som nevedela,ze ked Ciri privediem k otcovi, tak sa potom na konci k nemu prida a bude vladnut. Teraz ma to stve. Keby som to vedela,tak ju tam nevezmem.