Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Ringo (17.01.2019 16:39): Ten jsem také více zkoušel, a chtěl jsem ho i nyní napsat, ale zmíněné mě lákají asi více :). Na Cryptu mi trochu vadil graficky interface a ještě něco, proto jsem ho také před lety odložil. Nicméně mám stále Black Crypt vedené k dalšímu vyzkoušení.
@Ringo (17.01.2019 15:56): Jasný je Eye of the Beholder II: The Legend of Darkmoon. Jinak mě momentálně nejvíce zajímá Evil’s Doom (to mě táhne od dob přidání na Oldgames) a dohrání Dungeon Master. Hodně vysoko mám i Aeon of Sands: The Trail. Dlouhodobý cíl je Ambermoon, který co jsem zkoušel byl skvělý (hudba, atmosféra), ale obtížný (hned první souboje).

Jinak asi i Might & Magic X: Legacy, ale to si nějak stále šetřím na jiné roky.

Podobné to bude u jRPG, kde to ale realiticky vidím na maximálně dva za rok, takže jeden starší (Star Ocean: The Second Story, Vagrant Story?) a jeden novější (Tales of Berseria, Final Fantasy XV?).
@Phoenix (17.01.2019 14:29): HW nedostatečnost a z nouze ctnost ve zpracování bych spatřoval v prvních Wizardry (1-6) nebo Might and Magicích (1-2). Tam je to bez debat. Ale počínaje Dungeon Masterem šlo o vyšperkovávání toho, jak by to asi chtěli autoři prvních Wiz a M&M tehdy mít. Hardwarové omezení v podobě barev pak rozsekl EoB, M&M3 a další. Ale zachovat gameplay chození po čtvercích a zkoumat každý čtvereček a spustit na jednom čtverci tlačítkem událost na čtverci jiném, bylo podle mě stále cílem.

Lands of Lore je podle mě stále klasickou kobkařinou a to rozšíření na lesy a pocit putování po lesích, městech, tajemných věžích, to byly ty bonusy, které klidně už ten Eob 1 mohl umět, ale nedali to tam. M&M III to tam třeba už měl, ale v tom Lands of Lore 1 dost hrál roli ten lineární příběh. Člověk kromě kobkaření byl ještě tažen touhou dozvědět se, co se v příběhu stane dále, jako u rozečtené dobré knihy.
@Ringo (17.01.2019 14:23): Lands of Lore dělají něco, co o 10 let později podle mě dělá lépe Gothic nebo Morrowind (tedy v konturách), plus to má pár menších dungeonů. Pokud hodnotím z pohledu roku 2019, má LoL méně k nabídnutí než EotB. Právě protože to je méně dungeon, a o ten styl hratelnosti zde je a proto si pustím hru takového sub žánru.

A jinak určitě souhlas, někdy právě omezení (nebo nedostatečné finance) dokáže přinést efektivní řešení. Dungeony podle mě nejsou zastaralé, ale jde o svébytný žánr co přináší zase trochu jinou zkušenost u RPG. Ačkoliv já mám rád izometrické RPG, otevřené RPG i jRPG. A určitě mám v plánu tento rok ještě pár dungeonů zahrát :).
@Ringo (17.01.2019 14:23): Já bych to viděl tak, že to začalo jako HW nedostatečnost ... a stalo se to nepřekonatelnou formou gameplay :-) To srovnání s šachami je vynikající.

Jinak přesně jak říkáš, příběh a jeho podání (klasická pohádka o boji proti zlé kouzelnici), dojem putování po celé zemi, postavy s vlastními cíli a osobností, které se v partě obměňovaly.
@Drolin (17.01.2019 14:13): Tak to se ti vlastně líbí na dungeonech to co mně, to chodbičkování, zkoumání, hledání samo o sobě :-) Já pořád říkám, že je to forma gameplaye, která baví, nikoliv hardwarová nedostatečnost to provést jinak :-) Provede se to jinak a už to nebude ta hra a už mě to nebude bavit. Holt Šachy zůstanou pořád šachy na jednoduchém herním plánu s určeným počtem figurek, byť dnešní svět již nabízí daleko epičtější , rozsáhlejší a barevnější stolní hry, šachisti na šachy nedají dopustit.
@Ringo (17.01.2019 14:01): Technicky to je lepší hra, i se hraje bez problémů. Ale vypadlo to dobré, tedy opravdový průzkum dungeonů (nejsou špatné, ale v Eye je podzemí Waterdeepu pravým průzkumem). Mapa, viditelné tajné tlačítka a další vylepšení jsou dobré, ale nějak už nemá při hraní člověk pocit jako v EotB.

Ve zkratce, LoL je skoro ve všem lepší (animace, lokace, kouzla, jednoduché a přehledné, dabing...) ale výsledný zážitek byl paradoxně lepší u EotB. Nicméně je mi myslím jasný kontext úspěchu LoL, ale podle mě ty věci, díky kterým byl tak populární ve své době, jsou spíše dnes negativního charakteru. Ale jsme rád, že jsem to konečně dohrál (LoL jsem rozehrál asi 3x, a vždy mě přestal bavit).
@Drolin (17.01.2019 13:46): Oproti Beholderovi to v podstatě schovalo čísla vícero statistik, v podstatě ani v Behoderovi je nebylo třeba vidět, ale fandové AD&D měli ve hře svá pravidla a to dělá hodně. Na Beholdery samozřejmě nedám dopustit, nicméně, v čem jsem viděl u Lands of Lore značný posun k lepšímu - příběhová interakce s hrou. Bylo cítit, že příběh plyne a něco se tam děje, pokecy s postavami, přijetí je do party z nějakého důvodu, ne jen proto, že bych chtěl tadyhle toho lepšího trpaslíka jako to bylo v EoB. tady Lands of Lore chytře kloubí dungeonový gameplay s všudypřítomným příběhem a to mě na hře strašně nadchlo. Zajímavá byla i struktura dungeonů a fajn byl automaping.

Vlastně by mě zajímalo, co bylo z tvého pohledu u Lands of Lore horší než u Beholdera. Možná práce s inventářem, kouzly a učení se jednoho ze tří povolání (Fighter/Mage/Rogue) znázorněných ve třech lajnách roustoucích dle nasbíraných expů a toho, čím jsi koho zabil, byly osekány oproti EoB na dřeň, ale zase ne nějak katastrofálně. Spíše bych řekl, že účelně.
Tedy, dobré jako Eye of the Beholder to zdaleka není (proto jsem to také hrál tak dlouho), ale zábava to je stále velká (nebo mě jen baví hratelnost dungeonů). Ale podobně jako u Kyrandie, ani fanoušek LoL nejspíše nebudu.

Největší zásek byl zabití celého osazenstava bažiny a hledání někoho na překlad svitku.
@Richmond (29.11.2018 14:33): Náhodou v Isharu 1 se mi líbilo jezerní město, vesnička v lese, pak to velké město a byl tam fajn závěrečný dungeon, podle mě to docela stojí za to. Dá se tam pracovat s postavami, jsou tam zajímavé úkoly, byť jich není moc a navíc jsem si tam vycvičil partu, kterou jsem si pak přetáhnul celou do Ishara II :-) Opravdovým rozjezdem jsou defakto nulté díly a ty v podstatě zase nehrávám já. U Isharu jsem vynechal Crystals, u Realms of arkania trilogie jsem vynechal Spirit of Adventure a pod.
@Richmond (29.11.2018 14:33): Jen upozorňuji na odlišný přístup :)). Já bych třeba u jedné hry (potažmo série) třeba nevydržel nějak déle - v tomto mají lidé, co dokáží dohrát třeba celou sérii Wizardry nebo Ultima od začátku můj obdiv. A je to tak jak píšeš, snažím se vybírat více různorodé žánry i platformy (mám rád unikátní design rozdílných žánrů, platforem, období... :). bohužel jen na strategie není čas (třeba takové Factorio, X3: Reunion a Crusader Kings II se mi hodně líbí).

A také mám ten pocit, a komentář THX mě v tom i utvrdil (plus trochu i komentář 7c zde u LoL, ale to skoro jistě dohraji).
@Drolin (29.11.2018 12:17): V podobném kontextu bych vzal Ultimy, Wizardry a bum, stanu se Richmondem co hraje jednu herní sérii několik let :)).

Jen si kopni! :) Ale ono to jinak nejde. Hrát díly v sérii hned po sobě se mi krutě nevyplácí, odpočinek a skok do jiné hry je vždy blahodárný a návrat potom jednoznačně osvěžující s dlouhodobým pozitivním účinkem. Taky si uvědom, že ty jseš člověk renesanční, který má široký záběr a ján ortodoxní fundamentalista, co se soustředí na jeden žánr, navíc limitovanej tím, že hraju hlavně hry, na které zapadlo určité množství prachu. Aktuálně dohrávaný Order of Battle je světlá výjimka.

Ale třeba u prvních dílů Might and Magic nebo Wizardry platí stejná důvod, proč jsem je hrál - jen to schválně zkusit a ono to v obou případech dopadlo tak, že jsem měl pak chutě i na další díly. Na rozdíl od Ringa si ale myslím, že Ishar 1 není nutné dohrávat. On skutečně je takový rozjezdový a krom grafiky toho až tolik nemá co nabídnout.
@Drolin (29.11.2018 13:05): loL II? Hmm, jako dohrál jsem, spíše mě to překvapilo mile, porotže jsem počítal s tím, že to bude totál brak, ale jako adventura to bylo slušné, ovšem jako pokračování LoL 1 příšerné :-) Tohle nikdy jako pokračování božské LoL1 vyjít nemělo, spíše jako nějaká samostatná 3D adventura s RPG prvky, podobně jako se Shadow Caster taky necpal do pokračování Ultimy Underworld, i když mu tento status tehdy mnozí nenápadně a chybně přisuzovali.
@Ringo (29.11.2018 12:58): No, v nejbližší době to nebude tak se to třeba změní do té doby a Ishary projedu kompletně (koneckonců mám i jejich krabičku trilogie). Spíše se těším pak na druhé EoB (případně i třetí díl) a mé oblíbené LoL II s FMV!
@Ringo (29.11.2018 12:43): No nevím, ale to platí u příběhových her - ty tyto zmíněné dungeony jsou jen z části, a stále je tam důležitější prvek dobrodružství (explorace, různorodé lokace, mechaniky atd.), jako takové než příběh o třech dějstvích :). Přirovnání s Pánem Prsenu by tak více sedělo třeba na trilogii Gabriel Knight nebo z RPG Xenosagu. Dungeony hraji, protože mě baví ten čtverečkový systém a na něj navázané věci. Příběh, co mě bavil sám o sobě, byl snad jen v Albionu?
@Drolin (29.11.2018 12:17): Ultimy a Wizardry, které postupem vývoje naprosto změnily interface bych za bernou minci nebral. ishar trilogie v podstatě vychází celá z téhož, podobně jako Eob trilogie. jsou to v podstatě hry jedné éry bez výrazných drastických skoků v grafice a ovládání. Takže nehrát Ishar jako celou trilogii nebo EoB jako celou trilogii bych přirovnal k četbě Pána Prstenů od prostředního dílu s tím, že se stejně doberu finále a nebudu se zdržovat čtením prvního dílu.
Ishary jsou takové nepovedené krokovací doomovky v hezké grafice. Příběh je na úrovni dooma, dialogy rovněž, gameplay stojí za bačkoru (držení levého tlačítka v soubojích a ježdění dokolečka po ikonách zbraní) a osobnost parťáků končí u portrétu.

Já tohle vše odpustím, pokud je alespoň ten slavný gameplay dobrý. Bohužel ještě jsem neviděl realtime dungeon, kterému by se tohle povedlo. Štráfování po čtverečcích před opozičníky a klikání na ikony ve mě věru pocit pořádného DnD dobrodružství nevyvolá. Je to trapná a směšná mechanika a byla tím už v devadesátkách.
@GodOfTheSick (29.11.2018 11:30): Otázka je, proč ne? :) Nečekám nic, pouze zkouším a hodnotím pokud hraji déle nebo dohraji. Tak i tak, je to zábava.

@Ringo (29.11.2018 12:03): V podobném kontextu bych vzal Ultimy, Wizardry a bum, stanu se Richmondem co hraje jednu herní sérii několik let :)). Nicméně je mi to jasné, ale raději ten čas věnuji jen dvojce.
@Drolin (29.11.2018 11:15): Že si chceš vyzkoušet třeba legendární Space Invaders se dá pochopit, ale proč hrát 40 let starý tenis, závody autíček nebo primitivní plošinovky, které byly blbé už v době vzniku? Co jsi mohl čekat? Když jsi tu dobu nezažil, tak je jasné, že to bude brak. Najdi si lepší práci a nebudeš muset zevlovat v prohlížeči :-) I když některé dandžny v něm jdou hrát taky.
@GodOfTheSick (29.11.2018 11:07): EoB jsem více rozehrál (tedy od druhého patra) až po dokončení Cthulhu, které jsem měl objektivně zhodnotit vzhledem k mému přehledu v žánru. A kolik by Atari hry měli dostávat? Reálně to je často na 20 až 30 procent, nějaké jsou ale překvapivě dobré. A proč je hraji a hodnotím? Protože nepotřebují zvuk a jdou hrát v prohlížeči. Plus chci více nahrát v těch historických hrách, 80. léta a začátek 90. let. No a samozřejmě, pokud jde hra dohrát, odškrtnout, tak to je samozřejmě velký plus - počet zářezů je důležitý :).
@Drolin (29.11.2018 10:42): Kdyby tě uvedené hry skutečně tak moc bavily, tak se nebudeš ohlížet na čas a prostě je budeš hrát. Tvůj problém není časový, ale spíš psychický, kdy jsi si vybudoval závislost na DH a musíš každý týden udělat několik čárek. Jak jinak si vysvětlit, že jsi na dva dny zničehonic přerušil hraní údajně skvělého EoB a místo toho hrál příšerné CoC? Nebo tvoje úplně absurdní hodnocení starých Atari her, kterým vůbec nerozumíš? Kdyby jsi nehrál blbosti, tak jsi mohl mít dohraný jeden kvalitní dandžn. Prostě si to přiznej, ty jsi herní obšoustník a jde ti jen o čárky.
@Ringo (29.11.2018 10:35): Druhý díl bych rád další rok někdy dohrál, ale jedničku už zkoušet nebudu, zase musím udělat čáru v tom, čemu věnovat čas - videoher je bohužel až moc :)). A zrovna mé oblíbené dungeony a jRPG jsou časově ty náročnější (třeba strategie pro jistou již zcela nespouštím, jednoduše zaberou příliš času), takže se snažím vybírat jen ty co mě budou bavit nejvíce. Proto ani nemám v plánu hrát celou série Ultimy a tak dále. Plus trefný komentář THX mě odradil se vůbec pokusit hrát první Ishar déle.

Ale toto myslím znají dnes všichni hráči.
@Drolin (29.11.2018 09:05): škoda, že jsi Ishar vzdal, EoB je oproti němu pravda pohodlná hra, Ishar má v sobě jakousi amigáckou těžkopádnost, nicméně není neřešitelný a člověk si brzy zvykne. Nejproblémovější je ukládání za prachy, ale po nějaké době hraní i tohle odpadne, já měl peněz, že jem nevěděl, co s nima, tak jsem ukládal úplně standardně kdekoliv pak bez toho, abych se na prachy ohlížel. Samozřejmě ale parádička je až Ishar II, jednička je spíše taková startovní.
@Phoenix (29.11.2018 09:26): Ovládání a celkově engine proti EotB je prostě... člověka to kopne když to ihned po sobě spustí :). Na druhou stranu mě druhý díl před lety docela bavil, tak nevím, zda je to u Ishar I pouze tím kontextem (po dohraném Eye) nebo již mám menší toleranci k user (un)friendly mechanismům. Nebo je také skok mezi Ishar I a II větší než si myslím. Ale vidíš, Robinson's Requiem a Deus bych znovu spustil - to jsou zábavné vysíračky (ač dohratelné pro mě určitě nejsou :).

A jo, hned jsem snížil a bavím se více. Osobně nemám rád dlouhé a monotematické boje, které zde imho zatím jsou (u EotB jsem mohl více obíhat). A jinak samotný začátek, začal jsem až nyní více hrát (do konce roku už chci dohrát jen rozehrané hry, Obra Dinn, LoL, Policenauts a Retro Game Challange). Ty jeskyně, čtvrté patro, hned na počátku.
@Drolin (29.11.2018 09:05): Proč Ti přijde první Ishar jako špatná hra? Ne že by se Silmarils nějak mazali s tím, jestli jejich hry nemají vysokou obtížnost nebo neobsahují některé vysírací prvky ... ale pořád to není dřevní nedomyšlenost typu Crystals of Arborea (a i to jsem dohrál relativně nedávno, da roky zpátky) nebo cílená vysíračka jako Robinson's Requiem :-)

Fierce bych na první dohrání spíše nedoporučoval, ale i tak se dá, minimálně jednou jsem to takto dohrál. Jak jsi daleko?
Zatím docela zábava, ale EotB bylo zábavností jinde (Ishar hned vzdán, to je prostě v dnešním kontextu již špatná hra). Plus jsem si nevšiml, že jde nějak ovlivnit obtížnost bojů a jsem si říkal, že to je nějaké těžké, když se všude rojí vosy a postavy hned otráví... a ono tam bylo nastavené fierce.

Zde hodně sedí komentář 7c.
@Red (11.12.2017 00:28): No a půjdeš do dalších pokusů? Přeci jen, grafika už bude jen horší (nebo maximálně srovnatelná), obtížnost asi vyšší, více otravnějších prvků. Pokud tě ani Lands of Lore nepřitáhlo, tak už bych se asi být tebou na ten žánr vykváknul. :)
A je to, druhý dungeon co jsem kdy dohrál. (první je Cardhalia, aspoň vím jakou hrou se inspirovali).

Vyhovuje mi ta jednoduchost, kompas/atuomapa a krásná grafika, ale některé mechanismy jsou pro dnešního hráče spíše otravné a repetetivní. Myslím tím třeba absence jakéhokoliv popisu předmětů, odzbrojování, potom trvalé ničení zbrojí, zabíjení nepřátel předmětem...vůbec těch otravných nepřátel je zbytečně moc a v reálu než chodit bez brnění a sbírat upuštěné zbraně si radši loadnu pozici. Nefungovalo mi občas ani házení/střílení tlačítek, třeba 5 minut se mi to nedařilo a najednou to šlo...ale za to možná může hraní na novějších počítačích.
V poho bylo to v tý místnosti kde jsem musel zavřít dveře nebo podobný puzzle.

Každopádně už se mi to po 22h začíná zajídat, zábavnost klesá...připadá mi to uměle natahovaný (jsem v hradě)
No jo já dnes 9 hodin v kuse, ani jsem nepoklidil a neanakoupil. Vedle toho hraju watch dogs a tam jsem si už nějakých chybek při druhém hraní všimnul.
@Red (23.11.2017 20:28): Myslíš taký pohár s drahokamom?
Ten robí full-healing keď ho aktivuješ na postavu, existujú aj verzie so 4 gemami, ktoré môžeš použiť 4 krát.

Je to len healing artefakt.
@90210 (09.10.2017 10:05): Myslím, že to trochu moc zhadzujete, chlapci; tá grafika je skutočne pekná - a veľké GUI? Well, znak časov, kedy bola hra vyrobená - ak by niekto dokázal urobiť mód, kedy by obraz scaloval na vacsiu časť obrazovky a dokázal by zmenšiť/upraviť interface, určite by som tým nepohrdol - ale, úprimne, to je ako vyčítať Elvisovi, že svojej doby nehral dubstep.