@orromis (15.10.2013 16:31): problem je ze pokud ma Dear Esther fungovat tak jak je zamyslena, nemuze si dovolit zadne zasadni odbocky a alternativni cesty.
Diskuze
@Artran (15.10.2013 16:07): Víceméně souhlasím. Na druhou stranu - Zaklínač 2 je dost otevřený na to, aby se o něm nedalo říct, že to je koridor a myslím si, že příběh vyprávěl velice plynule a veškeré odbočky a vedlejší questy nějak zapadali ať už do příběhu nebo reálií a atmosféře světa (předpokládám že pod plynulostí si představuješ to, že např. vedlejší quest vytrhne z hlavního příběhu a celkové atmosféry - vytvoří vlastně úplně jiný zážitek).
@orromis (15.10.2013 15:51): Nelze (plynule). Zjednodušeně řečeno máš na jedné straně sandboxové pojetí her se svobodnou interaktivitou a na druhé straně hry jako Call of Duty, Walking Dead nebo Dear Esther. Pokud dáš hráči absolutní svobodu, ztrácíš tím i možnost, jak dramaticky kontrolovat vyprávění. Kdyby byl ostrov v Dear Esther otevřený, nikdy bys nevěděl, jak dlouho bude hráč po ostrově bloudit, než se dostane k nějakému dramatickému uzlu, který příběh posune dál. Když jeho pohyb radikálně omezíš (a v Dear Esther proto nelze ani běhat), tak naopak vyprávění můžeš lépe kontrolovat (máš větší kontrolu nad tím, jak skrze příběh působit na hráče). Samozřejmě se pak nabízí otázka, proč tedy rovnou nenapsat román nebo nenatočit film. Ale to už je jiný problém.
Graham Nelson (autor interaktivních próz) má jednu takovou slavnou větu. Napsal, že interaktivní próza je válka mezi hádankou [tj. interaktivitou] a narativem. To je skvěle řečeno a platí pro hry jako takové obecně. Je v nich rozpor.
Graham Nelson (autor interaktivních próz) má jednu takovou slavnou větu. Napsal, že interaktivní próza je válka mezi hádankou [tj. interaktivitou] a narativem. To je skvěle řečeno a platí pro hry jako takové obecně. Je v nich rozpor.
@orromis (15.10.2013 15:51): plynule teda ne.
@Artran (15.10.2013 14:37): Pokud je hra otevřená, tak v ní nelze vyprávět plynule příběh? Co to je za nesmysl..
@Eru (15.10.2013 14:33): Ano, je to tunel.
EDIT: Kdyby to nebyl tunel, tak by autoři nemohli plynule vyprávět příběh; je to pochopitelně schválně. Prostředí ostrova tu slouží jako "pouhá" ilustrace/metafora k vyprávění.
EDIT: Kdyby to nebyl tunel, tak by autoři nemohli plynule vyprávět příběh; je to pochopitelně schválně. Prostředí ostrova tu slouží jako "pouhá" ilustrace/metafora k vyprávění.
@TRIAn29 (komentář): Chtěl bych tě upozornit, že věty: "můžete jít kam chcete" a "je jen na hráči, kterou cestou se vydá" jsou nesmylné, protože do cíle vždy vede jen jedna cesta. Všechny odbočky jsou slepé.
Už jen ten počáteční monolog má čtyři verze :)
@USER47 (04.10.2013 16:06): To ani netvrdím, jen to tak shodou okolností v mým případě bylo.
Některý monology jsou randomizovaný, nemá to vyloženě žádnou progresi, že by ta narace byla šílenější s každým hraním, ale občas by se člověk měl dozvědět trochu něco jinýho, nebo jiným způsobem.
@Chuck (04.10.2013 15:43): Jo jo, s každým hraním se mi zdálo šílenější a šílenější :).
@AiMLEzZz (04.10.2013 10:15): To vyprávění hlavní postavy je opravdu při dalším hraní jiné? To zní dost lákavě!
@LuccinyHry (04.10.2013 08:34): Jo jo, s tím souhlasím. Já jsem hrál Dear Esther podruhé a potřetí s odstupem několika měsíců, přece jenom to není jedna z těch her, po jejímž dohrání bych měl neodbytné nutkání si to okamžitě sjet znova. Nicméně zkusit to znova doporučuju. Člověk si všimne všelijakých nových drobností a pro mě osobně to byl při každém hraní trošku jiný zážitek.
@LuccinyHry (04.10.2013 08:34): Nejsi jediná. Taky to tak chápu.
@AiMLEzZz (04.10.2013 08:16): Zajímavá námitka - mně dohrání hry přišlo hodně "finální," že fakt poslední, co by mě napadlo je začít znovu. Samozřejmě jsem z jednoho zahrání neposkládala všechny detaily příběhu (proč se Esther jmenuje taky Donelly, jak přesně došlo k nehodě, při které zemřela, co se stalo s Paulem, jestli se zabil nebo co), ale pro mě to nebylo ani tak o tom přesně odhalit všechny události jako o podílení se na pocitu toho vypravěče. Brala jsem to tak, že hra je vágní cíleně a pídit se po detailech je druhořadé. Samozřejmě můj subjektivní přístup.
@LuccinyHry (komentář): Dovolil bych si namítnout, že hrát ji víckrát naopak má smysl. Vyprávění je při každém pokuse trošku jiné a asi až na potřetí jsem si úplně dotvořil obrázek o tom, co se (asi) stalo.
@Kosi.. (komentář): K poslednému odstavcu na zamyslenie - ja si myslím, že si to tá hra pýta, už len preto, že je hra a z tvojich myšlienok to pôsobí, ako keby každá 3d hra mala byť akčná a rýchla, nie je tomu tak. Stačilo by, aby šlo o adventúru, prípadne hororovku v štyle penumbry. Aj Pathologic je hra, ktorá ma pomalé tempo, fps pohľad a atmosféru, ktorá sa dá krájať, len sa to aj naozaj hrá. Dear Esther je (ne)hrateľné demo.
Tak jsem si to konečně zahrál taky. Nemá smysl psát další komentář - ostatní už o tom napsali vše. Snad jen musím plně souhlasit s názorem Wolframa, který hru perfektně vystihl. A i já rovněž došel k velmi podobnému závěru :-)
@orromis (22.08.2013 19:48): Tak už netrolluj a dej si Dear Esteban.
@Artran (22.08.2013 19:35): Chápu. Ale to už je asi fakt lepší si vyjít do přírody a ne si to zprostředkovávat prostřednictvím monitoru (a kdybych si chtěl rýpnout, tak i v DE prostředí předkládá autor a nemůžeš použít vlastní fantazii oproti knize).
Jinak malá technická poznámka: DE jsem nesledoval na YT, ale "hrál"
Jinak malá technická poznámka: DE jsem nesledoval na YT, ale "hrál"
@orromis (22.08.2013 19:10): I kdybys měl v nějakém románu popis třeba na deset stran a fantazii jak Tolkien, tak ten popis ti pořád předkládá vypravěč (autor, chceš-li); nemůžeš si sám určit moment, kdy zrovna nastane. Zatímco v Dear Esther jsou dva vypravěči: jeden, který ti vypráví v útržcích příběh, a potom ty sám. A ty máš určitou míru svobody. Sice zdánlivě malou, ale i to stačí, aby prožívání pasivního sledování záznamu DE na YouTube a jejího aktivního hraní bylo fundamentálně odlišné. Chápeš? (A tím končím.)
@Bodkin (22.08.2013 18:56): Hehe.. to je celkem zapeklité, odpovídá se mi na to velice špatně. Především to bude asi proto, že když něco chci označit za hru, tak musím mít pocit, že jsem to skutečně hrál a ne jen sledoval (mezi hráčem a divákem je rozdíl). Zda je to pádný argument, nebo subjektivní nesmysl... to nejsem schopný posoudit.
@Artran (22.08.2013 19:00): Troufám si tvrdit, že kniha to dokáže (záleží na fantazii čtenáře a na tom, jak moc detailně kniha popisuje prostředí).
@Artran (22.08.2013 19:00): Troufám si tvrdit, že kniha to dokáže (záleží na fantazii čtenáře a na tom, jak moc detailně kniha popisuje prostředí).
Ta otázka by, myslím si, mohla znít taky tak, ne jestli je hra "dost" interaktivní, ale jestli je "dostatečně" interaktivní. Tedy jestli je dostatečně interaktivní vzhledem ke svému designu. Na pong stačí dvě klávesy a přesto si u něj nikdo nestěžuje, že to není hra. U Dear Esther je možná trochu problém v tom, že vyvolává dojem, že by v ní té interaktivity mohlo být více, ale pak se ukáže, že to je "jenom" jedna víceméně lineární procházka. Přesto je ale hráč umístěn do nějakého prostředí, nachází se uvnitř nějakého simulovaného světa, byť může chodit jen po vytýčené trase. Který film dokáže zprostředkuje moment, kdy se vlečete do srázu po kamenité cestičce a najednou, >svojí vlastní vůlí< se otočíte a otevře se vám pohled na moře a na houfy kapek, které vítr žene k pobřeží a mezi nimiž krouží racci? Hráč na tu scenérii může zadumaně hledět a nechat si vedle toho v hlavě přehrávat útržky monologů, které mu poskytnul vypravěč, a skládat si a interpretovat příběh. Ale přitom je stále ve fikčním světě, nevystoupil z něj. Tohle film ani literatura nedokážou.
@orromis (22.08.2013 18:47): Ne, mířil jsem s tím na Marcusse, který to dle mého trošku přeháněl. Tebe bych se zeptal jen na toto: "Proč 'audiovizuální' (či digitální) zážitek, nemůže zapadat do docela široké krabičky her?"
@Bodkin (22.08.2013 18:39): To doufám není mířené na mě (snažil jsem se alespoň v něčem přistoupit na marcussovi argumenty). Samozřejmě to bylo myšleno na tituly, které mají i děj.
@Chuck (22.08.2013 16:54): Jako audiovizuální zážitek to bylo fajn, ale DE se snažilo o víc (alespoň tak to na mě působilo)
@Chuck (22.08.2013 16:54): Jako audiovizuální zážitek to bylo fajn, ale DE se snažilo o víc (alespoň tak to na mě působilo)
Zajímavé, mám otázku.
Když vezmu pong, pacmana nebo tetris, může mi někdo ukázat jejich ovlivnění divadlem či filmem?
Angličtina má play pro divadelní hru a game pro herní hru. To jen tak BTW, aby člověk nemohl odřezávat přídavná jména a vkládat rovnítka.
DE osobně považuji především za 'digitální zážitek', který pod 'videohry' patří, ale jsem schopen akceptovat a do jisté míry chápu lidi, kterým to není dost herní.
A nakonec, ubytek interaktivity ve hrách je čiročiré zlo, především v případě, pokud v budoucnosti budou hry bez interaktivity. Zatím je jich pomálu a nic nenahrazují ani nevytlačují.
Když vezmu pong, pacmana nebo tetris, může mi někdo ukázat jejich ovlivnění divadlem či filmem?
Angličtina má play pro divadelní hru a game pro herní hru. To jen tak BTW, aby člověk nemohl odřezávat přídavná jména a vkládat rovnítka.
DE osobně považuji především za 'digitální zážitek', který pod 'videohry' patří, ale jsem schopen akceptovat a do jisté míry chápu lidi, kterým to není dost herní.
A nakonec, ubytek interaktivity ve hrách je čiročiré zlo, především v případě, pokud v budoucnosti budou hry bez interaktivity. Zatím je jich pomálu a nic nenahrazují ani nevytlačují.
@Falagar (22.08.2013 16:51): A to si ešte asi nečítal diskusiu Alpha Protocol, kde je to poslednou dobou taktiež stále to isté dookola...
Je zvláštní sledovat jakousi omezenost nás lidí. Máme v tomto případě definované pojmy jako hra, herní mechanismus, žánr, atd. a dle toho škatulkujeme vše, co se před námi objeví. Jenže pak nastane chvíle, kdy danou věc zaškatulkovat jednoznačně nelze a začíná dumání nad tím, kam to vlastně zařadit. Jedni tvrdí to, další zase tamto a výsledkem je zjednodušeně řečeno spor dvou základních stran - jedni to chtějí za každou cenu někam zařadit, druzí tvrdí, že to zařaditelné není a tak nezbyde než vytvořit novou škatulku.
Nechci tady rozvířit další proudy této, dle mého názoru nesmyslné debaty, takže berte tenhle příspěvek spíše jen k zamyšlení :)
Nechci tady rozvířit další proudy této, dle mého názoru nesmyslné debaty, takže berte tenhle příspěvek spíše jen k zamyšlení :)
@orromis (22.08.2013 16:16): A co prostě DE nebrat striktně jako hru se vším, co by měla mít, jejíž dohrání si musím vlivem "překážek" (boje, hledání předmětů, důležité rozhovory atd.) zasloužit, ale jako jeden audiovizuální atmosférický zážitek, o který šlo podle mě autorům nejvíc?
@Falagar (22.08.2013 16:51): Vždyť už jdu! :-)
@Falagar (22.08.2013 16:51): Vždyť už jdu! :-)
Bavíte se pořád v kruzích o tom samém. Pak si dáte měsíc pokoj a jedete bez omrzení nanovo. Jeden si myslí, že tohle je hra... druhý si myslí, že tohle není hra... Není to k čertu jedno? Bavte se o tom, jestli vás DE baví nebo nebaví - to je to, co je podstatné.
Koukám, že tady nemá cenu argumentovat. Aneb jak řekla Amy v Big Bang Theory:
Amy: "There is no UP in space!"
Penny: "Really!? Then how come the sun goes UP every morning."
Amy (speechless): "... You can't argue this kind of streetsmarts."
Amy: "There is no UP in space!"
Penny: "Really!? Then how come the sun goes UP every morning."
Amy (speechless): "... You can't argue this kind of streetsmarts."
@Marcusss (22.08.2013 15:14): Nejsem dostatečně velký teoretik na to, abych tu dělal rozdíly mezi herními prvky a mechanikami. Pro mě je to stejné (tzn.: střelba v FPS je pro mě herní prvek i mechanika). Nemám žádný titul z herního designu, psychologie a teorie o hrách, to co tu píši vychází po přemýšlení nad tím, co je vlastně DE.
Skákání v DE není, průzkum v DE je zabit linearitou (btw to jsem psal v komentáři). Chození není herní mechanika (chůze a pohyb jako takový je herní mechanika například v Mirror´s Edge), ale pouze prostředek.
Kromě mechanizmů, prvků a dalších hovadin je důležitá i interakce (už mě to unavuje, ale i to jsem psal v komentáři). DE pořád nemá žádnou. Canabalt jsem nehrál.
Nikdy by mě nenapadlo, že budu rozpitvávat hru na schovávanou, ale ona nespočívá v tom, že běháš a hledáš kam se schovat. Spočívá v tom, že využíváš prostředí, interaguješ s ním a dalšími hráči.
Nevidím souvislosti. Hra na schovávanou nemá nic společného s hraním v divadle, stejně jako nemá libovolná počítačová hra mnoho společného s hraním divadle (kromě scénáře).
Rozhodně videohry existují díky divadlu (stejně jako film, protože z filmových principů a filmovosti vycházejí), ale videohry jsou (stejně jako film) naprosto odlišné zábavní médium.
Za debila mě už stejně považuješ :)
@Solidor (22.08.2013 14:58): Palivem určitě je, to nepochybně.
@Artran (22.08.2013 14:57): To že jsem to sledoval (a že mě to bavilo) znamená, že to jsou tituly spíše podobné filmu/seriálu a do her bych je moc nezařazoval (resp.: je to prostě interaktivní hybrid). Neříkám, že to na YT je úplně košér, ale dalo se to (k Walking Dead jsem se dostal omylem (sledoval jsem to se spolužačkou, sám bych se k tomu nedostal... a po vyzrazení příběhu pro mě nemělo moc smysl to hrát) a na Heavy Rain nemám PS3 (ani nikdo koho znám a má PS3 to neměl) a hrozně moc jsem to chtěl alespoň vidět).
Skákání v DE není, průzkum v DE je zabit linearitou (btw to jsem psal v komentáři). Chození není herní mechanika (chůze a pohyb jako takový je herní mechanika například v Mirror´s Edge), ale pouze prostředek.
Kromě mechanizmů, prvků a dalších hovadin je důležitá i interakce (už mě to unavuje, ale i to jsem psal v komentáři). DE pořád nemá žádnou. Canabalt jsem nehrál.
Nikdy by mě nenapadlo, že budu rozpitvávat hru na schovávanou, ale ona nespočívá v tom, že běháš a hledáš kam se schovat. Spočívá v tom, že využíváš prostředí, interaguješ s ním a dalšími hráči.
Nevidím souvislosti. Hra na schovávanou nemá nic společného s hraním v divadle, stejně jako nemá libovolná počítačová hra mnoho společného s hraním divadle (kromě scénáře).
Rozhodně videohry existují díky divadlu (stejně jako film, protože z filmových principů a filmovosti vycházejí), ale videohry jsou (stejně jako film) naprosto odlišné zábavní médium.
Za debila mě už stejně považuješ :)
@Solidor (22.08.2013 14:58): Palivem určitě je, to nepochybně.
@Artran (22.08.2013 14:57): To že jsem to sledoval (a že mě to bavilo) znamená, že to jsou tituly spíše podobné filmu/seriálu a do her bych je moc nezařazoval (resp.: je to prostě interaktivní hybrid). Neříkám, že to na YT je úplně košér, ale dalo se to (k Walking Dead jsem se dostal omylem (sledoval jsem to se spolužačkou, sám bych se k tomu nedostal... a po vyzrazení příběhu pro mě nemělo moc smysl to hrát) a na Heavy Rain nemám PS3 (ani nikdo koho znám a má PS3 to neměl) a hrozně moc jsem to chtěl alespoň vidět).
@Drolin (22.08.2013 15:27): Můžu jen doufat, že si to tady nebude číst :)
Možná je to mou neznalostí, ale DE-like a myst-like hry k sobě v mých očích mají poměrně blízko. V obou musí hráč předně "vyšetřovat", jen v Mystu prostředí a v DE text.
Možná je to mou neznalostí, ale DE-like a myst-like hry k sobě v mých očích mají poměrně blízko. V obou musí hráč předně "vyšetřovat", jen v Mystu prostředí a v DE text.
@Artran (22.08.2013 15:12): No, snad to nezjistí :).
@Solidor (22.08.2013 15:13): Asylum a Anna pro mě stále spadá pod myst-like, ty, které se inspirují (v jisté míře) DE, jsou hratelností a designem poměrně rozdílné. A mimo to, autora Asylum by jistě urazilo, kdyby jeho hra byla nazvána DE-like, když on sám je proti DE jako videohře :).
@Solidor (22.08.2013 15:13): Asylum a Anna pro mě stále spadá pod myst-like, ty, které se inspirují (v jisté míře) DE, jsou hratelností a designem poměrně rozdílné. A mimo to, autora Asylum by jistě urazilo, kdyby jeho hra byla nazvána DE-like, když on sám je proti DE jako videohře :).
@orromis (22.08.2013 14:48): AHA! Takže co se snažíš říct, není že DE nemá herní PRVKY, ale že nemá HERNÍ mechaniky...
Teda až na chození, skákání a prozkoumávání. Ale ty můžeme ignorovat! Ale počkat, pak takové "hry" jako Canabalt nejsou vůbec hry, protože ty mají JENOM skákání! Nebo taková schovávaná, kterou děti hrají na zahradě není hra, protože jediné mechaniky jsou... běhání, skákání, prozkoumávání! O_O Wow, ty naprosto přepisuješ herní teorie...
A co se týče videoher - her - divadla atd. = to jako fakt? Nevidíš souvislosti? A bavíme se o HRÁCH, ne jen videohrách. Vidohra je pouze hra předávaná prostřednictvím multimediálního média = strojně generovaného obrazu, zvuku atd. A netvrď mi, že DE nesplňuje tento prvek, protože pak ze sebe uděláš jen debila.
Teda až na chození, skákání a prozkoumávání. Ale ty můžeme ignorovat! Ale počkat, pak takové "hry" jako Canabalt nejsou vůbec hry, protože ty mají JENOM skákání! Nebo taková schovávaná, kterou děti hrají na zahradě není hra, protože jediné mechaniky jsou... běhání, skákání, prozkoumávání! O_O Wow, ty naprosto přepisuješ herní teorie...
A co se týče videoher - her - divadla atd. = to jako fakt? Nevidíš souvislosti? A bavíme se o HRÁCH, ne jen videohrách. Vidohra je pouze hra předávaná prostřednictvím multimediálního média = strojně generovaného obrazu, zvuku atd. A netvrď mi, že DE nesplňuje tento prvek, protože pak ze sebe uděláš jen debila.
@Drolin (22.08.2013 15:05): Řekl bych, že to jde ruku v ruce s indie rozmachem. Stačí se podívat na hry, které prochází Greenlightem a vidíme, co si ne úplně sváteční hráči přejí hrát. Jsem zvědavý, jak dlouho tenhle trend vydrží.
Možná se nejedná o úplně stejné pojetí, ale i třeba Asylum a Annu bych mezi ně zařadil.
Možná se nejedná o úplně stejné pojetí, ale i třeba Asylum a Annu bych mezi ně zařadil.
@Drolin (22.08.2013 15:05): Říkám si, jaká se spustí lavina, až někteří hráči objeví, že se ve vizuálních novelách, které tu jsou na databázi HER přidané, mnohdy jen odmačkává enter. Hrůzná představa! ;)
@Solidor (22.08.2013 14:58): Měl jsi pravdu, DE (spolu s ještě důležitějším Journey) má jistě velký dopad, a do budoucna i mít bude. Ne však, že by šlo o nový koncept, jen ho dokázala nabídnout co nejšíršímu publiku skrze svou líbivost, a mimo to ideální načasování, kdy se důraz na interaktivitu opuští.
Mimo zmíněného Dream (u Anny ne), jde např. o Ether One, Coma: A Mind Adventure, Gone Home, Kentucky a některé další.
Mimo zmíněného Dream (u Anny ne), jde např. o Ether One, Coma: A Mind Adventure, Gone Home, Kentucky a některé další.
@orromis (22.08.2013 14:48): Nemyslel jsem, že zrovna tyhle dvě záležitosti odstartovala DE, bylo to spíš k té (nesmyslné) diskuzi na téma "co je ještě hra".
Jestli popularitu mystery-investigativních her nenastartovala, pak je alespoň jejím palivem. Bylo ji věnováno dost místa na velkých herních webech a, i když na to nerad odkazuji, byla i v mnoha anketách o hru roku.
Jestli popularitu mystery-investigativních her nenastartovala, pak je alespoň jejím palivem. Bylo ji věnováno dost místa na velkých herních webech a, i když na to nerad odkazuji, byla i v mnoha anketách o hru roku.
@orromis (22.08.2013 14:48): Sledovat Walking Dead (nebo i Dear Esther) na Yout Tube (jako film) a hrát ho není totéž. Napovím: má to co dočinění s časem.
@Marcusss (22.08.2013 14:28): Pokud za pravidla považuješ nemožnost porušovat fyzické zákony, tak ti za 10 minut vytvořím hru v Unity. Stačí mi plochý terén a skript na oblast, která vyhodí hlášku "vyhrál si, chceš hrát znova." Jestli něco takového považuješ za hru (a spolu s tebou někteří designéři, psychologové, ...) tak budiž. Pro mě to hra není.
DE nemá žádnou výzvu. DE stále nemá žádná pravidla (herní). Prostě hra musí mít něco, aby se skutečně dala nějak hrát.
Hrál si PS3 záležitost Journey? To je dobrý příklad... myslím si, že principem to je velice podobné DE, ale skutečně tam jsou nějaké herní prvky (adventurní). Zároveň je tam iluze svobody pohybu a prozkoumávání světa a spousty dalších věcí, které z toho dělají videohru.
"A on je všeobecně důvod proč se divadelnímu představení říká "divadelní HRA""
Myslel jsem, že se bavíme o videohrách a ne o divadlu. Buď mi naprosto unikají souvislosti mezi divadelní hrou a videohrou nebo pleteš jablka a hrušky dohromady...
@Solidor (22.08.2013 14:29): TWD je Walking Dead (ten adventurní)? Jestli ano, tak TWD spolu s Heavy Rain je podle mě typický interaktivní seriál/film (obojí mě bavilo a ani jedno jsem "nehrál", ale sledoval na YT, takže to fakt funguje víc jako film/seriál než hra). Popularitu takového díla rozhodně nenastartovalo DE, stejně jako nenastartovalo popularitu investigativně-mysteriozních her. Podle mě to je prostě jen nepovedený pokus o něco jiného, který ne úplně vyšel podle představ. Rozhodně se ale můžu plést.
DE nemá žádnou výzvu. DE stále nemá žádná pravidla (herní). Prostě hra musí mít něco, aby se skutečně dala nějak hrát.
Hrál si PS3 záležitost Journey? To je dobrý příklad... myslím si, že principem to je velice podobné DE, ale skutečně tam jsou nějaké herní prvky (adventurní). Zároveň je tam iluze svobody pohybu a prozkoumávání světa a spousty dalších věcí, které z toho dělají videohru.
"A on je všeobecně důvod proč se divadelnímu představení říká "divadelní HRA""
Myslel jsem, že se bavíme o videohrách a ne o divadlu. Buď mi naprosto unikají souvislosti mezi divadelní hrou a videohrou nebo pleteš jablka a hrušky dohromady...
@Solidor (22.08.2013 14:29): TWD je Walking Dead (ten adventurní)? Jestli ano, tak TWD spolu s Heavy Rain je podle mě typický interaktivní seriál/film (obojí mě bavilo a ani jedno jsem "nehrál", ale sledoval na YT, takže to fakt funguje víc jako film/seriál než hra). Popularitu takového díla rozhodně nenastartovalo DE, stejně jako nenastartovalo popularitu investigativně-mysteriozních her. Podle mě to je prostě jen nepovedený pokus o něco jiného, který ne úplně vyšel podle představ. Rozhodně se ale můžu plést.
@Marcusss (22.08.2013 14:28): A on je všeobecně důvod proč se divadelnímu představení říká "divadelní HRA". To se nevztahuje na diváky, ale na herce, kteří na jevišti HRAJÍ = řídí se najakými PRAVIDLY (scénář, velikost jeviště), chtějí děj přivést k nějakému CÍLi, děj se odehrává ve svém vlastním ODTRŽENÉM světě, herci hrají DOBROVOLNĚ a za ideálních podmínek je to i BAVÍ... navíc mohou mít trému nebo musejí improvizovat, což představuje VÝZVU.
Nutno podotknout, že ZÁBAVA, je opět nutností, jinak je to pro toho herce PRÁCE a ne HRA.
----
Na filmy se tohle nevztahuje kvůli existenci post-processu = střih atd.
Nutno podotknout, že ZÁBAVA, je opět nutností, jinak je to pro toho herce PRÁCE a ne HRA.
----
Na filmy se tohle nevztahuje kvůli existenci post-processu = střih atd.
[neexistující komentář]: Nebudu rozhodně kritizovat tvůj názor, pokud někomu něco přijde jako nepovedený experiment chápu nízké hodnocení. Podobnou situaci mám u TWD. Ovšem troufnu si říct, že nemáš pravdu v jedné věci. DE neskončí v propadlišti dějin. Ba naopak nastartoval vlnu takových "investigativně-mysteriózních" her v podobě Anna, Dream a další.
Také si myslím, že interaktivní prvky ve hrách se budou stále snižovat, tedy alespoň u jistých žánrů. Oblíbenost TWD, Heavy Rain a dalších je tomu důkazem.
Také si myslím, že interaktivní prvky ve hrách se budou stále snižovat, tedy alespoň u jistých žánrů. Oblíbenost TWD, Heavy Rain a dalších je tomu důkazem.
@Eru (22.08.2013 14:24): To jsou pravidla. Tady nejsou míněny nějaká inherentí pravidla světa, ale pravidla (omezení a možnosti) kladená na hráče. Co hráč může dělat, jakým způsobem, na jakém hracím poli atd. To filmy atd. nemají.
@Marcusss (22.08.2013 14:15): Asi bych měl přidat ještě často probíranou:
- výzva (challenge) - tu ale osobně považuju za podřízenou zábavě ("entertainment"), protože může být pro každého jiná a fakt, že pro někoho hra nepředstavuje žádnou výzvu nijak nemusí měnit její stav jakožto hry...
- výzva (challenge) - tu ale osobně považuju za podřízenou zábavě ("entertainment"), protože může být pro každého jiná a fakt, že pro někoho hra nepředstavuje žádnou výzvu nijak nemusí měnit její stav jakožto hry...
@Marcusss (22.08.2013 14:15): Pravidla, cíl, odtrženost od reality, dobrovolnost a zábava se dá aplikovat i na filmy nebo třeba knihy. Proto, nemyslíš si, že definice her by měli mít nějaké unikátní prvky, které filmy a knihy nemají?
@orromis (22.08.2013 13:48): Pokud bych měl být velmi zběžný a znásilnit Shella, Huizingu, Calliose a další herní designéry, filozofy, psychology a ludology co se hrami zabývají/zabývali, tak "herní prvky" bych náhodně načrtnul jako:
- pravidla - ANO - DE má formu pravidel, jednoduchou, ale nemůžeš tam porušovat fyzické zákony atd.
- cíl - ANO - DE má cíl (prakticky, ale cíl není nutnost - existují hry bez cíle)
- odtrženost od reality = uzavřené prostředí - ANO (trochu zastaralý prvek, dnes už hry překračují tuto hranici)
- dobrovolnost - ANO - nikdo nikoho nenutí DE hrát
- zábava - tady bych použil raději slovo "entertainmant" (entertainment != fun) - ANO - toho je čistě osobní rovina, někoho to bavit nemusí, ale rozhodně je DE "zážitek", který pro mnohé může být zajímavý
------
Člověče hra je i skákání po dlaždicích po chodbě, pokud tomu dáš nějaká pravidla a dokáže tě to zabavit. Přestaň prosím tahat definice z paty a něco si o tom nastuduj, ano?
- pravidla - ANO - DE má formu pravidel, jednoduchou, ale nemůžeš tam porušovat fyzické zákony atd.
- cíl - ANO - DE má cíl (prakticky, ale cíl není nutnost - existují hry bez cíle)
- odtrženost od reality = uzavřené prostředí - ANO (trochu zastaralý prvek, dnes už hry překračují tuto hranici)
- dobrovolnost - ANO - nikdo nikoho nenutí DE hrát
- zábava - tady bych použil raději slovo "entertainmant" (entertainment != fun) - ANO - toho je čistě osobní rovina, někoho to bavit nemusí, ale rozhodně je DE "zážitek", který pro mnohé může být zajímavý
------
Člověče hra je i skákání po dlaždicích po chodbě, pokud tomu dáš nějaká pravidla a dokáže tě to zabavit. Přestaň prosím tahat definice z paty a něco si o tom nastuduj, ano?
@USER47 (22.08.2013 13:58): Už jsem to psal v komentáři.
"Hra musí mít herní prvky (DE nemá). Víc to rozpatlávat nehodlám."
To je možná lepší, pak bys totiž musel vytáhnout z rukávu nějakou další nesmyslnou definici herního prvku:).
To je možná lepší, pak bys totiž musel vytáhnout z rukávu nějakou další nesmyslnou definici herního prvku:).
@USER47 (22.08.2013 13:41): Nehodnotím na základě žánru... hodnotím něco, co je na databázi her (to znamená, že to musím hodnotit jako hru), přestože to hra není. Kdybych to hodnotil jako film nebo interaktivní novelu, tak to je za 50%, tedy čistý průměr (100 za zpracování, 0 za děj a scénář).
@Marcusss (22.08.2013 13:36): To je naprosto jasné. Hra musí mít herní prvky (DE nemá). Víc to rozpatlávat nehodlám.
@Marcusss (22.08.2013 13:36): To je naprosto jasné. Hra musí mít herní prvky (DE nemá). Víc to rozpatlávat nehodlám.