Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Alan Wake II

  • PS5 90
Na druhý díl Alana jsem byla zvědavá a říkala si, jakých změn se dočkám, jelikož uplynulo řadu let od doby, kdy vyšel první díl, a hry a jejich hratelnost si prošly nějakým vývojem od té doby. A samozřejmě jsem se nemohla dočkat, až se dozvím, co se s Alanem těch několik let, co zmizel, dělo.

První novinkou byly dvě hratelné postavy. Tou první je agentka FBI Saga Anderson a přes počáteční skepsi, která trvala jen chvíli, mě nejvíce bavilo hrát právě za ni. Líbila se mi její analytická a racionální mysl (která tvořila kontrast k Alanovi), i když s menší dávkou nadpřirozena, a také to, jak si rozvěšovala stopy k případům na své nástěnce. Tato činnost sice byla jednoduchá a sama o sobě nevyžadovala po hráči žádné velké myšlení, ale ráda jsem si četla její komentáře ke stopám a co z toho vyvozuje. Samozřejmě bylo uspokojivé, když se něco mohlo uzavřít, a tak jsem byla motivována najít co nejvíce stop. Navíc jsem se s ní vydala do známých míst z prvního dílu a užila si i interakci s obyvateli Bright Falls a okolí. Za Alana se hrálo trochu jinak a také se pohyboval v jiných kulisách, za což jsem byla dost ráda, protože by mě nejspíše nebavilo trávit tolik hodin ve stejných lokacích. Bohužel mi jeho části nepřišly tak přitažlivé jako temné lesy a maloměsto a bylo zajímavé sledovat, jak se Alan takřka moc neposouvá v příběhu, zatímco Saga odkrývá jednu věc za druhou.

Druhou velkou a výraznou změnou (a pro mě k lepšímu) byl značný úbytek akčních částí a naopak přibylo více těch adventurních. Zatímco v prvním díle jsem se převážně přesouvala z bodu A do bodu B a u toho střílela zástupy nepřátel, tak tady jsem se kolikrát do oblastí vracela, hledala stopy a bojovala s menším počtem nepřátel a ještě k tomu méně často. Jak se u adventur sluší a patří, tak na mě čekaly i hádanky a obecně nutnost zapojit mozek, což jsem rozhodně uvítala. Zatímco u Sagy se toto omezilo spíše na rozluštění toho, jak otevřít nějakou úschovnu (vlastně si teď zpětně říkám, že je škoda, že toho nebylo využito více i v rámci hlavní dějové linky), tak u Alana mě čekalo přepínání scén, kdy se daná oblast změnila, a hledání toho, co je nového a kudy jít dál. Obě činnosti mě bavily a ocenila jsem je jako příjemnou změnu tempa hry. Z matematické hádanky jsem byla vyloženě nadšená a velmi mě také bavily Nursery rhymes, které vyprávěly staré příběhy a jejich umístění neznámým člověkem (nechybělo ovšem pozdější vysvětlení, kdo za nimi stojí) na holé lesní půdě nebo v polorozpadlých budovách, jim dodávalo zvláštní a tajuplné kouzlo.

Nechci opomenout ani audio-vizuální stránku hry, kdy jsem si užívala pohledy na lesy zahalené v mlze, ulice zalité zapadajícím sluncem nebo i temné město s neony. Opět na mě čekal po každé kapitole hudební kousek, který jsem vždy nechávala dohrát až do konce, a jeden speciální hudební klip mě naprosto odrovnal a musela jsem kroutit hlavou nad tím, jak to skvěle zapadá do celého vyprávění a jak to vystihuje osobnost a celý příběh Alana.

Příběh hry by se dle mého názoru dal chápat i jako alegorie vyprávějící o člověku trpící duševním onemocněním. Opravdovým nepřítelem je psychické onemocnění Alana Waka. Úspěšný spisovatel nadaný velkou fantazií neunesl slávu, začala u něj spisovatelská krize, nadobro se zhroutil v Bright Falls při cestě s manželkou a propadl se do psychózy (na což odkazuje i text oné skvělé písně s nezapomenutelným videoklipem, která je součástí jedné kapitoly ve hře). Darkness symbolizuje psychotickou poruchu, která mění realitu, Alan propadl chorým představám, má pocit, že musí psát, aby se vymanil ze své choroby, vymýšlí si postavy, které mu mají pomoci, vše podává stejně přesvědčeně a naléhavě jako opravdoví lidé stiženi psychotickou poruchou. Jeho nemoc prožívá i Alice, je z ní zoufalá, má pocit, že se k ní pořád vrací a sama toho má dost a nemůže už dále. Ve spojitosti s tímhle bych chtěla zmínit scénu, ve které Saga na konci hry stojí před svojí nástěnkou a prochází si ukázkovým depresivním bludným kruhem, kdy říká, že je špatná matka, agentka, kolegyně, cokoliv, čímž se se její negativní myšlenky ještě více prohlubují a ještě více sama sebe shazuje. Naštěstí dokáže něco, co depresivní lidé tak neumí, říct si racionálně, že tyto myšlenky nejsou pravdivé a říct si důvod, proč pravdivé být nemohou. Tato část se mi hodně líbila.

Hru jsem si dost užila a těším se, co si vývojáři přichystají příště. Snad si do té doby zahraji ten Control, když už má být dvojka.
+26

Final Fantasy VII Rebirth

  • PS5 80
Už dlouho jsem po dohrání hry neměl tak rozporuplné pocity jako po FF VII Rebirth, pokud bych měl hru charakterizovat jedním slovem, bylo by to slovo extra. Vývojáři se tady skutečně utrhly ze řetězu. Jak jsem v komentáři k předchozímu dílu zmiňoval, že dnes by už nemohla vzniknout hra ve stejném rozsahu jako originální FFVII musím uznat, že jsem se spletl, trošku jsem čekal, že příběhové změny zejména na konci minulého dílu měly mimo jiné za účel odůvodnit další zásadnější změny v dalších epizodách a především krácení, ale nemohl jsem se splést více, naopak skoro všechny lokace z originálu zůstaly zachovány, skoro každá scéna v sobě měla něco extra na víc, nové postavy, příběhové odbočky, bosse, výbuchy atp. 

Stejně tak jedna z mých největších výtek, kdy jsem upřímně neviděl moc výhod v přechodu do plně 3D prostředí, zde už se opravdu nepohybujete jen po koridorech s rozplizlými texturami, otevřený svět zde nabízí opravdu úchvatné záběry na skoro všechny původní lokace, takový Junon nebo Cosmo Canyon, ke kterým se plynule z dálky přibližujete je sám o sobě dost zážitek, stejně tak jsou lokace vyplněny nejrůznějšími činnostmi, které mi sice přišly dost MMO charakteru, ale na rozdíl třeba od Zaklínače jsem počtem otazníčků na mapě nebyl až tak otráven. 

Další věc, která byla pro FF VII dost zásadní, byly minihry a byť už předchozí díl nějaké obsahoval, byly to až na motorky spíše jen takové hříčky, v Rebirth je skoro vše co děláte krom průzkumu a soubojů v nějaké formě minihra, Gold Saucer tím tak trochu ztrácí na zajímavosti, jelikož celá hra je nyní tak trochu zábavní park. Každá minihra má navíc nějaký „challenge mód“, který jsem úspěšně ignoroval. (jsem už starý, nebo  i ostatním lidem dělali problémy zejména ty, kde nějakou zásadnější roli hrály pohyby páčkou (piano)?) 

Soubojový systém zůstal bez větších změn, byl jen rozšířen o další možnosti, zejména combo útoky dvou postav zároveň, musím říct že znovu se do něj dostat mi dělalo ze začátku docela problém, ale jakmile začnete vidět skrz matrix a řetězit komba zejména třeba s Tifou, jen těžko byste hledali více uspokojující soubojový systém. 

Asi si říkáte, že to zatím moc rozporuplně nepůsobí, opravdu si myslím, že kdyby se striktně drželi předlohy, mohli celý příběh odvyprávět jen ve dvou dílech, můj problém je, že všechny ty extra příběhové scény mi přišly hrozně zbytečné, začínám mít pocit, že pro ty duchy Nomura ani nemá nějaké promyšlenější vysvětlení a slouží čistě pro účely fanservisu, aby fanynky co se po Crisis Core zamilovaly do Zacka, měly v remaku pár extra scén s ním, stejně tak lidé co milují Aerith si nebyli jistí, jestli umřela nebo ne, ale ve výsledku to na celkový příběh zase takový vliv mít nebude. 

Je zde spousty takových drobných nelogičností, kde mi třeba vadilo i jak se zde dává mnohem větší důraz na lidi v róbách, jsou vyloženě hybateli příběhu, kde máte hned jasno, že jdou za Sephirothem a tak je pronásledujete, působilo tak až docela komicky, jak stálkujete zjevně nemocné lidi, co se pravděpodobně bez pomoci ani nenají, kde v originálu to byly jen skutečně takové nevýrazné postavy, na které jste během svých cest občas narazili a mohli jste si jen domýšlet, jaký smysl pro příběh mají. Pak je tu spousty dalších věcí, které mají dělat scény epičtější, ale ve výsledku mi přišly spíš trapnější, viz třeba když přecházíte bažinu, nestačí záběr na obřího hada napíchnutého na kůlu, že vám je hned jasné, že toho pravděpodobně nebyl schopný nikdo jiný než Sephiroth, tentokrát s ním musíte bojovat vy a poté co se Cloud propadne do bažiny se mu zjeví Sephiroth, který mocným švihem příšeru vymrští spolu s ním z jezera a ta se napíchne na kůl. O scénách s Rochem ani nemluvím, ten má jednoznačně cenu za nejzbytečnější postavu v historii zbytečných postav, se kterou se může měřit snad jen Johny. Stejně jako v prvním dílu je zde většina záporných postav silně stylizovaných a tak mi dělalo dost problém brát je jakkoli vážně, třeba scéna s Hojem na pláži byla dost divná už v originále, tady se ale bůhvíproč rozhodli, že to je ta část příběhu, kterou je potřeba ještě zdůraznit a tak se tam rozhodne dělat před turisty pokusy a chytat lidi v robách jak pokémony do pokeballu... wtf

Abych jen nekritizoval, třeba rozšíření příběhové sekvence s Nanakim mi přišlo celkem ok (ale s tou jeho změnou hlasu jsem se sžíval hodně dlouho). Také ostatní členové party jsou stále sympatičtí Yuffie a Cait Syth pro mě docela „steal the show“, snad jen ten Cid působil až moc přátelským dojmem oproti originálu. 
K hudbě bych jen dodal, že mi zde mnohem víc než v předchozím díle přišly jednotlivé původní skladby změněny, možná až takzvaně „overproduced“,  některé jsem poznal jen díky krátkému melodickému riffu, přitom právě poměrně komplikované dlouhé melodie byly tím, čím byl původní OST tak zapamatovatelný.
+11

Alan Wake II

  • PS5 95
Tohle je pro mě masterpiece, doopravdy umělecké dílo, které není jen hrou. Audiovizuální skvost, famózně zvládnutý scénaristicky a hlavně s pevnou dramaturigií (což se u her jen tak nevidí). Remedy se tady podařilo vytvořit hustou atmosféru, která je ve hře patrná od začátku do konce. K tomu přispívá i mysteriózní příběh, dospěle napsané postavy a survival mechaniky, kdy jsem měl skoro stále ve hře strach. Nechápu jak se jim padařilo smíchat tak různorodý mix motivů, ktere tak skvěle fungují dohromady a hlavně dávají ve výsledku smysl.

Jediný problém trochu vidím v tom, že herně je to trochu nenaplňující (svěícení, střílení, svícení, střílení ... nebo útěk) a nevyvážené (hraní sa Sagu je mnohem zajímavější, Alan je hodně chaotický). Proto dávám těch 95% místo 100%.
+9

Mass Effect: Andromeda

  • PC 70
Když jsem žasnul nad vizuálem trilogie Mass Effect v Legendární edici, ani jsem si neuvědomoval, o kolik lépe ten uhrančivý vesmírný svět ještě může vypadat… Tedy dokud jsem nespatřil Mass Effect Andromedu! Na první pohled nemusí být rozdíl vždy tak dramatický, ale v Mass Effect Andromedě se skrývá hromada mravenčí práce. Interiéry mnohem lépe prokouknou s novým precizním stínováním a spoustou „reálných“ drobností, které se válí všude kolem. Samozřejmě krásné jsou i pohledy do dáli na planetách, které se chystáte terraformovat. Líbí se mi, že v podstatě každá z nich má nějakou svoji vlastní estetiku. Zatímco jedna vás přenese do filmu Avatar, druhá připomíná Údolí smrti, jiná je zase pokrytá sněhem a ledem apod.

Doslova hypnotizující pro mě byly i první průlety vesmírem z „první osoby“ při meziplanetárním cestováním. Zkrátka prvotní dojmy z objevování nového nejsou v této hře nikdy zklamáním. Zklamáním je až způsob, jakým se Andromeda vlastně hraje. A tím se dostávám k onomu všeobsažnému pojmu „hratelnost“… Hratelnost znamená, že hráče bude bavit plnit úkoly, bude ho bavit střílet a bude se těšit na to, až se dozví další část příběhu. Nic z toho se zde neděje. Střílení bylo vždycky velkou, možná až příliš velkou částí Mass Effect a bohužel to vždycky byl de facto „nejslabší článek“ série. Ne, že by s ním bylo něco špatně, ale byl průměrný. V Andromedě se repetitivnost přestřelek dere více na povrch. Na různých místech se doslova z povinnosti spawnují pořád ti samí nepřátelé. Někdy to působí vyloženě jako pěst na oko. Často je spatříte, jak zdálky nehnutě čekají na svých pozicích a když vystřelíte jejich směrem, všichni se zázračně otočí na vás. Nepřátelé jakoby vás odstřelovali až příliš koordinovaně. Pocit z akce je nepřirozený mimo jiné i pro, že vaši teammati hrají až druhé housle. V podstatě jako by tam nebyli. Sice skoro nikdy neumřou, ale taky vám moc nepomůžou. Speciální vlastnosti a biotika se mi také zdá méně efektivní (nebo méně zábavná?)

Příběh – to, že v něm chybí určitá naléhavost a osudovost může být dáno tím, že Andromeda je trochu více „casual“. Je spíše pozitivně dobrodružná a výpravná, nepůsobí jako intenzivní boj o život. Mám ale podezření, že BioWare záměrně zmrvil postavy tak, aby nikdo z nich (ani vy) nebyl na první dobrou sympatický alfa samec a kočanda, s kterou by bylo radost romantizovat. Nerad to přiznávám, ale jsou v tom cítit mírné woke tendence, které sice a priori neodsuzuji, ale cítím, že jejich důsledkem je můj menší zájem o osudy všech protagonistů. BioWare nejspíš chtěli ukázat, že každý má své chyby a každý je vlastně „reálný“ člověk jako sám hráč, ale paradoxně proces identifikace je zde obtížnější. Některé interakce mi přišly lehce ufňukané a v obecné rovině postavy jsou mírně asexuální. Jen teda Cora měla i přes svůj lesbický účes aspoň fajn figuru. :-) Ovšem mrzelo mě, jak jsou nabízené možnosti v dialozích snad ještě více prvoplánové než dřív. Hra Vám nejprve představí systém, kdy každá z možných odpovědí má rozvíjet váš charakter určitým směrem – empatický, logický, profesionální apod. Ale přitom jsem si nevšiml, že by to mělo jakýkoli vliv na následné možnosti. Tedy žádné přelívání bodů mezi Paragon/Renegade a následné odemykání nových možností řešení problémů. A od prvních interakcí máte u některých postav možnost srdíčka, což u mě jaksi nabourává pocit "přirozeného" rozvoje partnerského vztahu. Kde je pocit nejistoty, vzrušení a romantika? :-)

Hratelnost musí být završena kvalitními questy a v tom Andromeda taky pokulhává. Vlastně mi přijde naprosto zarážející, že ve zkušeném týmu vývojářů s rozpočtem převyšujícím třetího Zaklínače se nenašel nikdo, kdo by dokázal do hry implementovat opravdu dobré nápady. Na každé planetě děláte doslova to samé. Jezdíte sem a tam, děkujete bohu za fast travel a nakonec sestoupíte do nitra gravitační studny, v níž luštíte pořád ty samé hieroglyfy. Musím přiznat, že Andromeda je první hra, u které jsem na pozadí poslouchal podcasty, abych se nenudil.

Jsem zklamaný, ale přesto hodnotím nadprůměrně – jak to? Zvědavost a potěšení z grafického zpracování a vesmírného prostředí mě přeci jen hnala vpřed. Prvních 10 hodin (z celkových 40) pro mě představovalo čiré potěšení, ale pak se ukázalo, že Andromeda je vlastně pořád o tom samém –  pouze v různobarevném kabátku. Průzkum nedokáže bavit sám o sobě, když hra není schopna v hráči zažehnout plamen, který by jej v tom průzkumu podporoval. Fádní hratelnost pak ruku v ruce snižuje i zájem o celkový příběh. Nechci scénář hry kritizovat, ale texty mimo dialogy jsem záhy přestal číst. Je sympatické, že vedlejších úkolů je hromada, přičemž hra vás za jejich ignorování nijak nesankcionuje a umožnuje vám jít poměrně rychle vpřed. Hlavní dějová linka tak dokáže mít spád, ale v závěru si o katarzi Mass Effect 3 může nechat jenom zdát...
+18

Industria

  • PC 75
Pokud stejně jako já patříte již mezi starší generaci hráčů (čtyřicátníků), kteří vyrůstali na Half-Lifu, tak si tuhle pomalu plynoucí hororově laděnou střílečku s prvky explorativní adventury užijete. Už jsem si tak nějak zvykl na to, že když už si jdu něco zahrát, tak to musí mít duši. Musí to mít něco, co mě chytne a nepustí, dokud to nedohraji.

V případě Industrie je to velmi lákavý level design připomínající starší hry právě z universa Half-Lifu. Hlavní hrdinka mluví, má příjemný hlas a není na to všechno tak úplně sama. Příběh mě taky upoutal, je tajemný a přitom působí živým, aktuálním dojmem. Skvělá je architektura prostředí, ve kterém jen samotný pohyb a průzkum prostě baví.

Nepřátel je pár, ale za to jsou originální. O lekačky a opravdu místy až hororovou atmosféru není nouze. Až na vás budou nabíhat ve sprintu ze tmy roboti kroutící rukama jak kdyby byli posedlí ďáblem, tak si na mě vzpomenete. Atmosféra je hutná a hmatatelná také díky pěknému audiovizuálnímu zpracování. Zvuky a i hudba sedí naprosto dokonale. Není to asi nejoptimalizovanější hra, ale s nákupem nové grafiky jsem si užil také raytracing a řekl bych, že grafice není zase až moc co vytknout.

Po celou dobu hraní čelíte výzvě v podobě menšího počtu zbraní a malého počtu nábojů. Pro přežití a zdárný postup hrou je nezbytný průzkum zásuvek, skříněk a rozbíjení beden pomocí krumpáče. Jak halflajfovské. Tenhle pomalý postup hrou spolu se čtením nalezených dopisů dovyprávějících příběh je přesně to, co ve svém věku potřebuji. Odmítám se honit za killy. Odmítám se honit za skilly. Chci se zkrátka projít a odpočinout si od reálného světa ve střílečce, která na mě nechvátá a nehoní mě jako psa.

Takže pokud je vám milé pomalejší tempo a celkově velmi originální svět s poblázněnými roboty, kteří díky AI našly způsob, jak ovládnout svět, tak tohle je celkem vizionářská old-school střílečka, kterou si budete pamatovat. A to je to nejdůležitější.

P.S.: Už se nemůžu dočkat druhého dílu, který by měl vyjít co nevidět.

Pro: originální svět, perfektní poměr mezi střílením/chozením/průzkumem, hororová atmosféra, originální nepřátelé, velmi slušný audiovizální zážitek, povedený příběh, super dabing, uvěřitelná hlavní hrdinka

Proti: horší optimalizace, místy působí hra nedodělaně, některá hluchá místa, poměrně krátké

+7

Battlefield: Bad Company 2

  • PC 10
Bad Company 2 jsem kdysi odehrál v pubertě a takřka na to zapomněl. Dnes jsem se k tomu vrátil, protože jsem si vzpomněl, že tam byl zábavnej prvek ničení budov (tj. destrukce prostředí), což je ovšem to jediný dobrý věci na téhle videohře. Zbytek nemá šanci zajmout. Po nějakých 4 misích jsem to zase odinstaloval, protože mi došlo, že další 2h u toho být nemusím, protože víc mi toho ta hra nenabídne.
Před pár měsíci jsem však hrál Call of Duty 1 (2003) + jeho DLC United Offensive (2004) + CoD: 2 (2005) a překvapilo mě, jak to na své stáří překvapivě dobře funguje.
Ačkoliv je Bad Company 2 o 7-5 let novější hra, tak jediný pokrok náleží v hezčí grafice a v tom ničení budov, což by měl být standard i dnes - ale bohužel není, protože proč se s čímkoli obtěžovat... Možnost udělat granátometem díru o zdi budovy, zabít nepřátele v ní a pak vyběhnou do patra a postřílet skrze okno vojáky za budovou je dobré. Je to ale jediný prvek, s nímž si hráč může trochu vyhrát. Chybí destrukce těl nepřátel, kreativní řešení cílů mise, které jsou strukturovány lineárně a scriptovaně stejně jako u Call of Duty, které však mělo v soudobých sériích Modern Warfare 1-3 a Black Ops 1-2 navrch působivější akční sekvence, strhující příběh a pamětihodné postavy.
-1 +2 −3

The Curse of Monkey Island

  • PC 85
The Curse of Monkey Island, v pořadí již třetí díl z legendární série Opičího ostrova, který ve své době trhal hodnotící bránice všech hráčů a bavil celou společnost. No, co Vám budu povídat, odstup jsem si dal, ale těšil jsem se také mimořádně.

Odstup jsem si dal, nutno podotknout, ani ne půl roční. Ale zase se tu konečně setkávám jen a pouze s původní hrou. Žádný remake, ani rework. Prostě proto, že to vůbec není potřeba. To, co v rámci remaku dávalo u prvních dvou dílů smysl, třetí díl se bez toho prostě obejde. Na svůj rok totiž vypadá vysloveně dobře. Řekl bych, že i líp, než kdejaké dnešní adventury. Tak jak je pěkná, je i stejně zábavná.

Příběh pokračuje tam, kde u druhého dílu skončil. Guybrush Threepwood se nachází kdesi v Karibiku v autodromovém autíčku a rozmýšlí nad životem. Kdeže náhle se objeví v konfliktu mezi jeho úhlavním nepřítelem pirátem LeChuckem a jeho životní láskou Elaine. Guybrush to tradičně všechno vyřeší, byť u toho tisíc dalších věcí pohnojí a požádá Elaine o ruku, čímž ji na prst nasadí prsten, který je ale zakletý a ta se v sekundě promění ve zlatou sochu. Ve zlatou sochu uprostřed Karibiku v době, kdy jste na každém rohu potkali piráty. No, co dodat, třetí díl série Monkey Island nemohla začít lépe.

Adventuření je to opravdu povedené. Mnohdy logické, ale i sem tam i dost nelogické. Takže klasika. Celkově ale vtipné a sem tam i s momenty, kdy si s chutí připomenete předchozí dva díly. A to hlavně, a především, když se na scéně objeví staré známé postavy. Třeba klasik – obchodník Stan – který tentokrát zamění rakve za pojišťovnictví, což je v jeho případě vlastně úplně jedno, protože zase dopadne jak sedláci u Chlumce.

Během hraní hry jsem se s chutí pobavil. Opět tu jsou momenty, které adventuru jako takovou letmo povyšují. Třeba, když se tu v rámci šesti kapitol setkáte s jednou, kde budete muset ústně bojovat s obávanými piráty. Tedy nic, co by předchozí díly už nenabídly. Lokalit je také hodně, ale ne zase tolik, abyste se z toho museli hroutit. No, prostě a jednoduše, třetí díl Monkey Island se vysloveně povedl. Na svá léta podle mě nebylo nic vysloveně lepšího a když si uvědomím, že se tu bavíme o roku, kdy teprve v Česku vycházely pro nás legendy jako Horké Léto nebo Polda, tak musím říct, že celá série Monkey Island je na výsluní daného žánru naprosto oprávněně…a už teď se moc těším na další díl. Snad bude opět vrcholem žánru.
+17

Mortal Kombat 1: Khaos Reigns

  • XboxX/S 85
Toto rozšíření obsahuje pokračovaní kampaně + 6 nových hratelných postav. Samotná kampaň mě příběhově bavila o něco více než rozšiřující kampaň, co byla k minulému díl Mortal Kombat. Z hlediska nějakých novinek tu nic není a vše je jako v původní hře. Což vlastně nevadí, jelikož zaklad je zábavný, jak z gameplayového, tak z technického hlediska. Co se týče zpracovaní postav a hraní za ně, tak Mortal Kombaty jsou v jedné věci unikátní. I když se v nových dílech vracejí postavy, co byly v minulých dílech vizuálně a hratelně jsou přepracované, takže hraní za ně je o něco jiné. Což je velký plus, jelikož spousta jiných sérií arénových bojovek má gameplay za navrátivší postavy většinou pořad stejný. Největší změna tam většinou bývá to, že postavy mají nové oblečení, případně vzhled celkově. Mimo tří návratů postav (Cyrex, Sektor, Noob) jsou tu i nové postavy, které vychází z licencí. V tomhle momentu už vyšel pouze Ghostface. Terminátor T-1000 a Barban Conan vyjdou později. Musím říct, že Ghostface je zpracován vskutku kreativně a zajímavě z hlediska comb, intra/outra a fatalit. Upřímně když ho srovnám z licenčními postavami, co byly v Kombat packu 1, tak mi to přijde o úroveň jinde. Co je asi největší bolístkou Khaos Reigns je cena, která je poměrně vysoka. Já ho koupil v 50% slevě, s kterou už mi obsah přišel adekvátnější. Závěrem, pokud vás bavila původní hra, tak vás bude bavit i rozšíření, ale za základní cenu se to asi moc nevyplatí.

Pro: Základní gameplay je pořad povedený, příběh, gameplay za postavy z minulých dílu je částečně přepracovaný, zpracovaní Ghostface

Proti: Je to zkratka rozšíření původní hry a ne samostatný nový zážitek, cena

+5

Frostpunk: The Last Autumn

  • PC 90
Pokud dělat DLC, tak takhle. Přiznám se, že jsem váhal koupit přídavek za plnou cenu a počkal na 50% slevu, ale po dohrání musím říct, že bych nelitoval ani za plnou pálku.

Poslední podzim je pro lidi, kterým se nestihnul zajíst původní Frostpunk. Co si budeme povídat, jakmile odhalíte veškeré procesy, které hra nabízí, jedná se o poměrně jednostrannou a lehce okoukatelnou zábavu. Původní tři scénáře jsou fajn, ale na mé emoce působil lehce jen ten první, u dalších dvou jsem jednal čistě mechanicky.

The Last Autumn ve mně ale vyvolal potřebné pocity zmaru a falešné naděje. Tvůrci si velice dobře promysleli, jak by svět Frostpunku vypadal před velkou zimou a budování generátoru je zpracováno velice věrně, včetně chování lidí. Tak například inženýři si odmítají špinit ruce podřadnou činností (nelze je poslat ani na těžbu surovin) a dělníci zakládají odbory.

Potěší taky průpovídky při mínus dvaceti "snad už větší zima nebude". Ale není to jen o tom.

Tento scénář má úplně novou mapu, úplně jiný systém těžby surovin a verbování nových přeživších. Jednu dobu máte dokonce pocit, že tohle bude hračka, protože je vlastně všeho dost. Ale samozřejmě to není tak snadné jak se zdá. Jídlo dochází, dřevo dochází a dělníci se bouří. Vybuchují vzduchové kapsy, jedovaté plyny ničí zdraví našich úderníků a zima se neúprosně blíží. Navíc je zde dost novinek a dá chvíli čas se zorientovat.

U DLC jsem strávil dost hodin a rozehrál ho 3x než se mi povedlo hru dohrát. A i tak mi bylo naznačeno, že bych to měl zkusit ještě jednou, protože sekat každý den někomu hlavu není ideální světlo zítřka.

Pro: velice věrné zpracování prequelu, mapa je krásná, emoce fungují

Proti: netušíte, kam povedou vaše diplomatická rozhodnutí (v životě by mě nenapadlo, že cesta k totalitě bude přes odbory, i když... :) )

+12

Tomb Raider I-III Remastered Starring Lara Croft

  • PS5 80
Velice citlivě předělaná klasika z druhé půlky devadesátek.
Graficky skvělé, nenapadlo by mě ani ve snu, že jde tak staré kousky takhle krásně upravit. Ovládání je upravené na dnešní standarty, ale pokud jste masochisti, můžete si zapnout i to původní (jak jsme to tehdy mohli takhle hrát???)
Hratelnost je pořád stejná, prostě devadesátková. Ze začátku selanka, pak začínají protivníci trochu přituhovat.
Pro mě totální nostalgie a návrat do doby, kdy jsem začínal pořádně hrát.
+4

Silent Hill 2

  • PS5 95
Sledoval jsem na streamu oznámení remaku a říkal si ,,Tvl KONEČNĚ!!!!! Konečně Konami pochopilo co má za poklad a hodlá to využít!! JOOO!!!!!"
Pak jsem viděl bohužel nějaké ty postupně vycházející trailery a ty byly..... No...... Strašný......
Vypadalo to šíleně a já se fakt bál, že dorazí polosračka, co totálně pošlape a pochčije originál a všichni se budou Blooberu a Konami smát. No a pak to vyšlo a.... hovno přátelé, Silent Hill 2 všem znovu vytřel zrak. Včetně mě.
No dobře, přiznám se, že jsem si to opět předobjednal se steelbookem. Sice jsem tomu moc nevěřil, ale ten steelbook byl hrozně hezký :-D
No a pak jsem začal hrát.....
Bloober Team nejsou žádní zelenáči,. Už nás nějakou chvíli oblažují svými výtvory a nikdy se netajili tím, že milují Silent Hill a rádi by nějaký udělali. Co si budem, jejich The Medium je vyloženě takový pokus o polský Silent Hill (nutno říct že ne kdovíjak skvělý) a takový výkřik typu ,,Haló, my to fakt chceme dělat!!"
Je otázka, jestli je Konami oslovilo po vydání The Medium nebo ještě předtím, ale ke své milované značce se dostali. V roce 2022 Konami oznámilo resuscitaci milované hororové série a rovnou tím, že se dělá remake SH2 a pracují na něm hoši z Blooberu. A začal shitstorm :-D
Nejdřív spousty komentářů jak to poláci určitě poserou a bla bla bla.
Já jim věřil. Říkal jsem si že Konami si to určitě pohlídá a oni do toho dají všechno.
Pak vyšel jeden strašný trailer, po kterém CEO Blooberu tvrdil že ho dělalo Konami a že hra vypadá mnohem lépe.
Pak přišel letošní GamesCom, před ním prezentace Silent Hillu, kde hra opět nevypadala vůbec dobře. A já si začal říkat, že je potřeba se asi začít připravovat na nejhorší.
Jenže..... Pak to vyšlo....
Buď to byl geniální plán markeťáků z Konami, kteří nám záměrně ukazovali to nejhorší co mohli, aby se nikdo na nic netěšil..... A nebo nevím. Ale nový Silent Hill 2 je úžasná záležitost.
Na rovinu říkám, že originál jsem nehrál. Znám ho, ale nehrál. O to víc jsem se těšil, po trailerech bál a po vydání byl velice překvapen.....
Začneme úplným základem. Ta hra má neskutečnou atmosféru. V momentě kdy vlezete do mlžného městečka, víte už od začátku, že tam není něco vpořádku.
Opuštěný americký zapadákov, ze kterého všichni z ničeho nic odešli. Ale opuštěný je pouze zdánlivě. Po chvilce zjistíte, že se v něm kromě Vás potulují podivná monstra. Dosti nechutná. A to je teprve začátek....
Mám opravdu moc rád horory, filmové i herní. A díky tomu, že už jsem lecos viděl a hrál, mě málo co vyleká nebo aspoň postraší.
A při hraní SH2 jsem opravdu neměl dobrý pocit. Věděl jsem, že mě čekají nepříjemné věci, ale nevěděl jsem kdy. A když jsem je čekal, tak žádné nepřišly. A když už jsem si myslel, že se nemůže nic stát, tak to přišlo :-D
Hra si s Vámi hraje, doslova. A nejednou jsem se opravdu polekal (hlavně ve věznici). A to se mi fakt nestává.
Z příběhu nebudu spoilovat nic, ale věřte mi, že Vás hodí do solidní deprese a město zahalené v mlze Vám moc nepřidá.
Souboje s nepřáteli jsou v pohodě a i boss fighty nejsou zas tak frustrující, když víte jak na to.
Hra obsahuje několik puzzlů založených na hrátkách s jazykem. Takže jestli Vám angličtina nic neříká, doporučuju nainstalovat si Google Translator nebo něco podobného. Nejedná se o nic složitého, moje angličtina je dost průměrná a až na jednu pasáž (popraviště) jsem se bez toho obešel. Ale spousta puzzlů je tu založená na hádankách, tak s tím počítejte.
Silent Hill 2 je pro mě překvapení roku a něco, co se mi fakt nehrálo příjemně. Ta hra je opravdu zlá a temná a schopná hodit Vás do solidní deprese.
A proto je skvělá....

Pro: Totální atmosféra, neustálé napětí, chytré puzzly, hnusní nepřátelé

+6

Still Wakes the Deep

  • PS5 75
Spíš než adventura, je to takový vytuněný walking simulator.
Ale s naprosto skvělou atmosférou!! Dohrál jsem to na jeden zátah se zatajeným dechem!!
Má to takový pohodový klidný rozjezd, ale to vydrží asi prvních 30 minut :-D
Pak se rozjede něco dost nepříjemného, co připomíná především Věc (The Thing) od Johna Carpentera.
Jestli jste milovníci hororů, doporučuju všema deseti.
Atmosféra je fantastická. Vrtná plošina je prostě hnusný místo a nechceš aby se tam začaly dít hnusný věci :-D
Jediný na co musím upozornit škarohlídy, že grafika není nijak odzbrojující (PS5). Ano, má to režim kvality, ale kromě snížení frekvence na 30 FPS jsem si nevšiml žádného zásadního rozdílu :-D
A ještě je potřeba říct, že je určitě dobrý to hrát s titulky. Je to namluvený úplně strašnou angličtinou s brutálním přízvukem a fakt těm lidem nerozumíte ani hovno :-D

Pro: Boží atmosféra na ropné plošině, poutavý příběh, skvělá atmosféra, The Thing revival, odsýpá to a není to dlouhé

Proti: Graficky to mohlo být malilinko lepší když už to běží na Unrealu, ten dabing je fakt brutal oldschool english, není to dlouhé (pro někoho nevýhoda)

+5

Star Wars Outlaws

  • PS5 75
Tak jo....
Nejsem milovník her od Ubi. Ani náhodou. Ano, mají série podle jedné šablony. Far Cry, Assassin's Creed a potom Tom Clancy's něco.... každá série má více méně stejný design, jen mění prostředí. Já vím.
ALE.....!!!!!
Absolutně jsem nepochopil ten obří hejt, co se snesl skoro hned po vydání na Outlaws. Vlastně trochu pochopil, protože jsme na internetu. Na internetu má každý názor úplně na všechno, aniž by si to aspoň nainstaloval, natož zahrál.
Nicméně, když nebudete blít kraviny do diskuzí a místo toho si tu hru zkusíte zahrát, zjistíte, že vlastně vůbec není špatná. Naopak. Vlastně se docela dost povedla. I když je od Ubi! Ha! To čumíte, co??
Ale teď samozřejmě long story, než se dostanu ke hře samotné... :-D
Star Wars je asi nejhodnotnější franchise ze všech. A i když se Disney posledních deset let velice snaží celou tu historii dokurvit, potopit a všechny nasrat a znechutit, najde se ještě pár nostalgických bláznů, jako třeba já, co věří v lepší zítřky. A dokonce se nám i líbí některé pokusy o rozšíření lore.
Ahsoka nebyla tak hrozná jak se očekávalo a třeba takový ANDOR, to je totální masterpiece. Takhle by se mělo univerzum dál rozvíjet
No ale dost keců o tom jak Disney kurví/nekurví milované universum. Máme tu ty Outlaws.
A já jsem z nich nadšený!!
I když samozřejmě s výhradami. Ale k tomu se dostaneme.
Miluju příběhové akční adventury typu Uncharted, Tomb Raider a ano, i ty Watch Dogs a podobně.
A strašně mě sralo, když licenci na Star Wars věci měli Electronic Arts a jediné co nám nadělili, byly multiplayer kooperativní srač...y. S vyjímkou Fallen Order, samozřejmě, ale to byl spíš takový milý omyl, co se nečekaně přetavil ve velký hit.
Proto jsem byl dost napjatý, když Disney oznámilo že exkluzivní licence na SW hry pro EA končí a budou je nabízet i dál. V zápětí se objevila informace, že Ubi dělá nějakou akční adventuru. Nebudu to protahovat, na Xbox Showcase 2023 jsme dostali trailer i s nějakou ukázkou hraní a můj hype level byl na 95%
Před letošním létem se vyrojily nějaké ukázky z hraní, které nebyly nijak extra pozitivní a vyčítaly hře trochu horší grafiku a zastaralou hratelnost, jako třeba v Uncharted. Což jsem moc nechápal, protože hratelnost v Uncharted mi nepřijde zastaralá, ale asi jsem třeba boomer :-D
Nicméně mě to neodradilo, hru jsem si předobjednal, dorazila mi na day one a já si jí hrozně užil.
Konečně, KONEČNĚ, někdo udělal open world ze světa SW a dokonce ho zasadil do období kdy se odehrává původní trilogie!!
A v momentě kdy to vyšlo, se ihned objevila lavina komentářů, kdy každý druhý Jarda věděl, že je ta hra úplně na hovno. Hrál ji???? Ne..... samozřejmě že ne, ale ví to.
Já to na jednu stranu asi celkem chápu. Ubi opravdu dělá hry podle svojí šablony a je tím profláklý a hodně lidí tím sere.
A Disney opravdu dělá skoro všechno proto, aby lidi začali SW nenávidět. Takže mi přijde celkem logické, že když vyjde nová hra ze světa SW od Ubi, tak na ni budou všichni na internetu v komentářích blít, už jenom z principu, aniž by si ji vůbec vyzkoušeli.
A přesně to já jsem udělal. Vyzkoušel si ji. Dokonce jsem si ji předobjednal se steelbookem. A, světe div se, jsem ji i dohrál. A nebliju na ni! Skandál!!!!
No vlastně to žádný skandál není. Je to prostě normální, klasická 3d akční adventura ve stylu Uncharted nebo novodobých Tomb Raiderů. Jen trochu víc zaměřená na stealth. Což třeba mě vyhovuje, někomu asi nebude. Ale pokud máte potřebu se všude vždycky prostřílet, OK, není problém. Vaše volba. Jen to bude asi malinko těžší. Ale co už.
V momentě kdy hra vyšla, se všude objevily komentáře, jak je to typická sračka od UbiSoftu jako všechny ostatní, bla, bla, bla.... No a a právě že není. Vlastně.... jako trochu je, ale jenom malinko. Připomíná první Watch Dogs. Hlavně tím že lepší než se prostřílet, je se proplížit. A místo mobilu na hackování, máte strašně cute kamaráda Nix, malé zviřátko, které vám ihned přiroste k srdci a které vám rádo a ochotně pomáhá ve všem možném. Spustit nějaký vzdálený spínač? Odlákat stráž? Napadnout stráž? Nic není problém.
A pak nastoupíte do své lodi a můžete poletovat po vesmíru, sestřelovat piráty a lootit náklady z vesmírných vraků. Ano, je to omezené, není to žádný open space, ale tak snad od toho nikdo nečekal druhé No Man's Sky, ne?
Co bylo trochu zklamání, je technická stránka. Čekal bych, že na PS5 bude hra vypadat malinko lépe. Nechápejte mě špatně, umí vykouzlit úžasné scenérie, ale občas je to trochu zubaté a hnusné. Už jsme tu měli hry, které vypadaly o dost lépe a v tomhle je SW Outlaws trochu zklamání.
Ale i tak, je to pořád výborná 3rd persion akční hra. Ano, jsou tu nějaké bugy, jako v každé open world hře, ale nejsou nijak zásadní a rozhodně Vám nebudou stěžovat dohrání.
A spousta lidí by si místo zvracení do komentářů měla zkusit danou hru aspoň zahrát, než ji odsoudí.
Já mám dohráno a opravdu se těším na DLC.
Poserte se! :-D

Pro: Star Wars svět z původní trilogie, strašně cute Nix, úžasná atmosféra, poletování ve vesmíru s vlastní lodí

Proti: Občas trochu hnusné (PS5), sem tam nějaký menší bug, poletování po vesmíru je dost omezené (ale to se dalo čekat)

+1 +3 −2

Detroit: Become Human

  • PS4 90
V první polovině 90. let, kdy se objevilo nové mocné médium zvané CD a které oproti disketám nabízelo obrovské datové úložiště, se vyrojila spousta sračkových her, kterým se říkalo interaktivní film. Herní studia moc nevěděla co si s obří kapacitou nového média počít a tak je nenapadlo nic lepšího, než adventury, do té doby dělané ručně, nahradit polofilmovým zážitkem s FMV videem. Hra sestávala ze spousty předtočených scén, většinou mizerně zahraných mizernými herci, kdy hráč občas vstoupil do děje a ,,hrál" a myslel si, že opravdu ovlivňuje děj.
Ano, byly samozřejmě vyjímky. Série s detektivem Texem Murphym, obě Phantasmagorie nebo druhý díl legendy Gabriel Knight, ale těch by se dalo spočítat na prstech jedné ruky.
Nebo dvou postižených.
A pak přišel v roce 1999 David Cage, se svým studiem Quantic Dream.
Omicron : The Nomad Soul byla jen taková první vlaštovka. Něco, kde si David vyzkoušel, jestli jeho herní pojetí může běžného hráče zaujmout. A i když hra byla zabugovaná a nabízela podivný mix žánrů s akční adventurou ve stylu Tomb Raider s bojovkou a interaktivním fimem, zafungovala. Neprodávala se úplně špatně a David se mohl pustit do dalšího díla.
Fahrenheit vychází v roce 2005 a je to opravdu z velké části interaktivní film. Divné, blbě zahrané FMV sekvence nahrazují sekvence animované přímo v enginu hry, ale s nacapturovanými reálnými herci. A vypadá to ve své době skvěle, dokonce to má i velmi dobrý a napínavý příběh. I když se ke konci trochu posere...... Ale nebudeme spoilovat, že?
V roce 2008 přichází Heavy Rain. Temná detektivka, kde se pokoušíte v kůži několika postav vypátrat, kdo je záhadný Origami Killer. Zatímco Fahrenheit byl víceméně ,,klasická" adventura se spoustou voleb které zas až tak moc neovlivnily děj, Heavy rain je opravdu interaktivní film, s asi 24 konci.
Ano, je to tak. Ovládáte tři postavy a dost záleží na vašich volbách a vzájemných interakcích, k jakému konci se doberete.
Beyond Two Souls z roku 2013 je..... No..... Je to celkem hezký duchařský příběh. Na svou dobu má dost zajímavé obsazení hollywoodských herců Willema Dafoe a Ellen/Elliot Page. A vyprávění samotné není úplně špatné, ale.... jak to říct? No sklouzne to do trapného filmového klišé. A samotné finále, i když má několik volitelných konců, je trochu.... ehm.... No na zadek Vás neposadí.
Ale fuck it, protože na jaře 2018 vychází Detroit : Become Human a je to naprostá bomba.
Celou tu spoustu předchozích odstavců jsem Vás unavoval historií tvorby Davida Cage, abysme se dostali sem.
Jestli se David celou dobu, od roku 1999, pokoušel udělat dokonalý interaktivní film, povedlo se mu to tady.
Detroit : Become Human Vás posadí do role tří androidů, z nichž každý má svůj příběh.
Je tu Connor. Android fízl, který má odhalovat a dopadat deviantní androidy. Jinými slovy androidy, kteří si řekli, že je na hovno sloužit zkurveným lidem kteří se k nim chovají hůř než ke zvířatům a začali mít sklony k nezávislémum myšlení, i když by správně neměli, protože je to v rozporu s jejich naprogramováním. Ale důvěřuj si umělé inteligenci, že jo?
Je tu Markus, hodný starostlivý pečovatelský android, který se nepříjemnou shodou okolností dostane do role vúdce povstání androidů proti hovadskému chování lidí. I když by neměl podle svého programu.
Je tu Kara, android hospodyňka/chůva, která má jen uklízet a vařit a starat se o svěřené dítě. Ale v momentě kdy zjistí, že její pán a zároveň otec holčičky o kterou se má starat není úplně otec roku, se rozhodne svěřené dítě zachránit. I když by neměla, podle svého programu.
Každá ze tří postav má svůj příběh, který může kdykoliv skončit, aniž by končila samotná hra.
Markus může vést nenásilné mírumilovné povstání robotů , kterým vadí, že jsou v ještě horší situaci, než byli černoši do 60. let v Americe.
Zároveň může vést násilný vojenský puč, protože proč ne, když se k nám lidi chovají násilně?
Kara může svou svěřenkyni zachránit a odjet s ní jako matka s dcerou do bezpečí do Kanady.
Zároveň taky nemusí a může kdykoliv cestou zemřít.
Connor se může spřátelit se svým lidským policejním kolegou a společně můžou být dost výrazným pomocníkem v Markusově mírovém povstání.
Nebo to může být vlastně úplně jinak.
Detroit naplnil Cageovu myšlenku interaktivního filmu do naprosté dokonalosti. Každá ze tří postav může kdykoliv zemřít, aniž by to mělo vliv na události příběhu, nebo životy dalších postav. Ehm.... více méně.... Nebo taky trochu jo. Ale záleží na Vás....
Detroit můžete rozehrát několikrát, pokaždé trochu jinak, trochu jinak si vyprofilovat hlavní protagonisty a pokaždé budete mít trochu jiný zážitek.
Já osobně ho dohrál třikrát, pokaždé jinak a pořád mám spostu možností, jak to zkusit někde jinak.
A hlavně to vypadá naprosto skvěle. Technická stránka hry je naprosto skvělá a i teď, když tohle píšu, 2024, tudíž šest let po vydání, ta hra vypadá naprosto skvěle.
V Detroitu Cage svoje pokusy o ideální interaktivní film dotáhl do konce. Tohle je opravdu film, navíc celkem dobře napsaný, který ovládáte VY.
A můžete si ho zkoušet dokolečka, pokaždé jinak.
+9

Battlefield 3

  • PC 5
Multiplayer jsem nikdy nehrál, protože je to ztráta času, ale vždycky mě bavily kampaně a příběhy. V dětství/pubertě jsem si užíval série Modern Warfare nebo Black Ops (1+2), na nichž jsem vyrůstal. Dnes je na tom CoD stejně špatně jako Battlefiel, ale tehdy tomu tak nebylo. Druhá taková velká FPS série byla ovšem Battlefield, do níž jsem se taky ze zvědavosti pustil, ale která měla podstatně odfláklejší kampaň, čímž mě tedy nikdy nijak nezaujala. Jak u třetího tak i čtvrtýho dílu mi přišla dobrá jenom první mise kampaně, která byla takovým hookem na hráče. Jinak to ale stálo za prd a podle toho taky hodnotim.
-9 +2 −11

Minecraft

  • PC 0
Minecraft nenese žádnou zvláštní estetickou působivost, protože je hnusně kostičkovej a poměrně primitivní, ale v dětství mě bavilo velebit si "svůj svět", než jsem zjistil, že je to k ničemu, že mi to nic nepřináší a že to nemá význam (na rozdíl třeba od her nebo literatury, které vypráví nějaký smysluplný příběh, který mě nějak duševně obohatí).
Tahle hra má sice potenciál zahčkovat vaši hračičkovou náturu, protože nabízí jisté kreativní vyžití. Všem bych ale doporučil se kreativně vyžívat v čemkoli jiném, protože málo co je méně smysluplné a obdivuhodné jako "dílo" v Minecraftu (- a to i v případě, že byste si daly ty hodiny práce a postavily třeba celou Prahu nebo Gondor nebo co já vim).
-7 +3 −10

Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin

  • PS5 70
Ve Final Fantasy sérii jsem v podstatě nováčkem, dohrál jsem jenom FF 7 remake s FF XII a pár dalších dílů zapnul a odložil na vhodnější dobu. Stranger of Paradise jsem vnímal jenom přes trailery před vydáním, kde všichni měli srandu s nadužívání slova Chaos a pak z poměrně vlažných recenzí. Vypadalo to jako nějaká souls varianta z populární značky. Měl jsem ji tak nějak v paměti, že v případě nějaké výrazné slevy bych to zakoupil. Čas nazrál teď, když Sony oznámilo, že hru vyndají 15.12. z PS Plus.

Příběh moc hodnotit nebudu, protože opravdu nejsem znalec, jenom jsem tedy pochopil, že je to nějaká varianta/prequel prvního dílu. Také dostával v recenzích spolu s dialogy postav dost naloženo. V podstatě jsem ho většinu hry nijak nevnímal, po nějakých úvodních třeba šesti hodinách se vyjevil hlavní quest a to najít čtyři krystaly pro čtyři bojovníky světla (členy naší party). Na konci se však příběh rozjel na mnohem vyšší obrátky a musím říčt, že překvapil a nakonec mě závěr hodně z vypravěčského hlediska bavil.

Zdrcující kritiky se dočkala i grafika, všude padalo, že to je hnusná hra i na PS 3 apod., ale já to tak neviděl. Grafika pro mě není středobodem hry, když hra vypadá super je to plus, ale tady to prostě vypadá jako jiné hry Team Ninja a není to nějak hnusnější než Nioh nebo Wo Long. To samozřejmě nejsou nějaké grafické benchmarky, ale prostě mě to nijak neuráželo a některá prostředí vypadala vyloženě krásně, hlavně části v úvodu (les, pirátská jeskyně).

Jako u výše jmenovaných dalších her od tohoto studia je klíčovým hratelnostním prvkem soubojový systém a ten je i zde na vysoké úrovni, šavlovačky vypadají fantasticky, každý souboj končí doomovským finisherem, které mě bavily celou dobu hraní, výborně fungovali dva členové party, kteří bojovali po boku hlavního hrdiny Jacka, hodně pomáhali a byl na ně spoleh, když jsem potřeboval odskočit od boje a doléčit nebo se zorientovat po bojišti. Souboj je podobný Sekiru, v tom, že není potřeba nějak brát nepříteli zdraví, ale snižovat mu posture (takhle se to jmenovalo v Sekiru, tady nevím) a po jeho vyčerpání konečným úderem soupeře zabít. Postava neleveluje klasické statistiky, ale pomocí vybavené zbroje a hlavně vylepšováním povolání, kterých je ve hře kolem třiceti, každé má skill tree, kde ho vylepšujete a zároveň otevíráte nové joby. Každý job používá nějaké zbraně, které mají své komba, kouzla, ale nic mě nenutilo se je nějak poctivě učit a v podstatě vždy jsem se naučil u každého povolání jedno dvě a stačilo. Kvůli trofejím jsem vždy po vylevelení jednoho povolání přepnul na další, abych si otevřel všechny a nic mě nenutilo se nějak soustředit na jedno, které mi vyhovuje (obvykle hraju nějakýho heavy knighta se štítem a velkým mečem). Tady se dostávám k pro mě největší výtce a to, že hra je na normal směšně jednoduchá a nevím jestli hard jde zapnout rovnou nebo až po dohrání. Nevím jestli jsem do toho šel s mylným očekáváním soulsovky, s kterou to opravdu nemá společného vůbec nic, ale prostě když to trochu přeženu, tak hlavně první půlka byla jak když poprvé zapnete Diablo a skoro není možné, aby vás soupeři zabili. Tady se to samozřejmě stane, ale nepřichází žádný trest, checkpointy jsou všude, nepřijdete o žádné souls, žádné peníze o nic, naopak když bojujete s bossem a zvládnete první fázi, tak vám povolání skočí třeba o tři úrovně a zůstane to tak i když následně nezvládnete druhou fázi. Kromě bosse Tiamat a závěrečného bosse jsem neměl opravdu žádný problém.

Dalším minusem pro mě bylo i na poměry Team Ninja zvrácené množství předmětů, které padaly ze zabitých nepřátel. Postava unese 600 kusů předmětů a pak je musíte zdlouhavě dismantlovat u kováře. Kvůli neexistující obtížnosti navíc není nic co by vás nutilo hledat neustále lepší výbavu. Prostě jednou za čas jsem navlékl lepší zbroj a zbytek vyházel. Za celou hru jsem taky ani jednou nepoužil upgrade zbraně nebo brnění u kováře, protože opět mě do toho absolutně nic nenutilo.

Závěrem můžu říct, že i přes výtky je souboj nejdůležitější věcí ve hře a ten mě bavil hodně celých asi 55 hodin, kdy jsem si i potom dodělal jednoduchou platinu (např. trofej dohrej hru na Chaos obtížnost, která se odemkne po dohrání ve skutečnosti znamená dohrej jednu misi na Chaos obtížnost a i to nebyl problém). Hra mě nalákala na FF 1, které už jsem v pixelové edici pořídil a na dohrání dalších her od Team Ninja, které jsem zatím nedokončil.
+9

Call of Duty: Modern Warfare 3

  • PC 75
Těch cca 4-5 hodin singleplayeru téhle hry je vlastně fajn. Tím, jak je hra akční a jaký má spád, za tak krátkou dobu prostě nemůže z principu nudit a přestat bavit. Bylo pro mě trošku těžší vžít se do příběhu, který navazuje hned na události druhého dílu, protože jsem jej hrál dost dávno a jediné co mi utkvělo v paměti byla ikonická postava kapitána Price. Ten opět nezklamal. Je to ten správnej americkej drsňák a hrdina z 80. let.

Není tu však žádný čas na rozjímaní nad minulostí, tady máš zbraň a střílej. Ruského teroristu Makarova je potřeba zastavit dříve než dojde ke katastrofě. Konečně jsem měl pocit, že se dění na scéně netočí jen kolem mě a že nepřátelé si všímají i mých spolubojovníků a zase, že mí spolubojovníci jsou co k čemu a jsou docela dobře schopní většinou i bez mé pomoci vyčistit perimetr, i když jich tedy nebývale mnoho zařvalo, když jsem se zrovna více kochal než střílel. V bitevní vřavě jsem tak, kde to šlo, hledal různé cestičky, kterými bych své nepřátele mohl překvapit a ono to docela spolehlivě fungovalo.

Hned na začátku mě docela naštvalo, že zmizela možnost vyklánět se na stranu. Tohle jsem v CoD vždycky hojně používal a dost mi to chybělo. Moc nechápu, co k tomuto vývojáře vedlo. Musím však vyzdvihnout epické vizuální momentky s povedenou hudbou, několikrát zmiňovaný pád Eiffelovky je vskutku impozantní a v člověku to vyvolá přesně ty emoce, které jsou zde potřeba.

Ve hře je dokonce i několikrát Praha a v ní Leoš Mareš. To by bylo jasných 10/10, kdyby Leoš uměl zpívat. Takhle ale musím hodnotit objektivněji. Škoda té fyziky a nic moc zvuku - hlavně to tlumení střelby spolubojovníků mě dost rušilo. Vizuál ve srovnání s BF3 ze stejného roku výrazně horší, ale úplně katastrofa to taky není, vyzdvihnout musím světelné efekty. Suma sumárum, nadprůměrně dobrá zábava na 2 večery.
+13

Portal

  • PC 90
Přesto, že se hra považuje za takové technologické demo, tak mě hra bavila jako klasická kratší hra. Především geniální mechanika vytváření portálů a využívaní toho je vážně nevšední. Samotný level design je perfektně přizpůsoben k využívaní oněch portálů. Samotné využívaní logického myšlení je nastavené tak akorát. Tedy aby hráč musel přemýšlet, ale zase to nikdy není tak šíleně nastavené, aby se gameplay zbytečně nezadrhával. Graficky je to rok vzniku velice pěkné. Musím i pochválit závěrečný boss fight, který hezky kreativní. Příjemná a nápaditá hra.

Pro: Portal mechanika, level design, úroveň obtížnosti je tak akorát, vizuál, finální boss

Proti: Kraťoučké, sedla by tu větší výpravnost

+5 +6 −1

Alan Wake II: Night Springs

  • PS5 75
Vlastně se mi celkem líbí, jak bylo DLC Night Springs pojato. Když se hry snaží v malých rozšířeních něco "roubovat" na základní hru, moc to nefunguje, nebo to působí strašně zbytečně (proč se snažit u něčeho, co uvidí jen zlomek hráčů, že ano...). První DLC k dvojce Alana tak servíruje slibovaný bizár hned ve třech poměrně odlišných chodech. Samotný Alan si teď dává pauzičku (i když vlastně ne úplně) a ke slovu se tak dostává Fanynka číslo jedna, nová Ředitelka FBC a Shawn Ashmore v roli sama sebe. Bez výjimky je to vždy jedno velké WTF, ale každá z epizod má co nabídnout. Slabší mi přišla možná jen návštěva Jesse v Coffee Worldu, byť ne výrazně.

Pro fanoušky bizáru je to opět paráda, Night Spring však za základní hrou přesto výrazně zaostává. Jednak se zde poměrně dost recykluje a navštívíme převážně již viděné kulisy. Horší je to s hratelností. DLC se úplně vykašlalo na prvky survival hororu a munice se zde počítá na stovky. Při hraní za Rose jsem to bral jako součást jasného trollení hráče a k přepálenému akčnímu stylu epizody to vlastně sedělo. Nesmyslný nadbytek všeho se však vrátil ve druhé i třetí části DLC. Střetnutí s nepřáteli rázem vůbec nefungují, napětí neexistuje a těch pár stínů se stává pouze otravou překážkou v cestě k cíli. Co do hratelnosti DLC působí i dost odflákle. V bednách se povalují haldy munice do brokovnice, kterou však druhá a třetí epizoda neobsahuje (nebo jsem ji nenašel?). Měl jsem radost, že jsou zpět zamčené skrýše... tedy do chvíle, kdy jsem zjistil, že tentokrát se k jejich otevření neváží hádanky, ale minihra jako pro cvičeného šimpanze.

Po stránce hratelnosti tak Night Springs prostě stojí za prd, přesto má smysl prakticky pro každého fanouška základní hry. Pomineme-li recyklaci a nenapínavé souboje, dostaneme obstojnou dávku parádního bizáru a v případě poslední epizody i vážně povedeného boření čtvrté stěny.

Hodnocení na DH v době dohrání: 71 %; 24. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Opět správně divné; odvážné nápady a jejich realizace

Proti: Tuny munice v každé bedýnce; recyklace prostředí

+8