Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Jab (08.12.2018 18:32): Urcite, dava za vzor hry jako Baldur's Gate a The Elder Scrolls III: Morrowind a to popravu. Might and Magic VI: The Mandate of Heaven bude mit urcite vic bodu, nez Might and Magic, Book I: Secret of the Inner Sanctum.

@Richmond (09.12.2018 10:04): Ishar 1 ma spoustu much, ale ja mam velkou slabost pro celou trilogii a treba Eye of the Beholder III: Assault on Myth Drannor je IMHO regulerni sracka, jak jsem si nedavno pri opetovnem rozehrani znovu potvrdil.
@Richmond (09.12.2018 10:04): No tak EoB troligii mám asi taky raději než Ishar 1, to je fakt. U mě to dost dělá i to, že Ishar II jsem dohrál kdysi jako první, jedničku jsem měl až díky Score CD a pak jsem dohrál znovu celou sérii popořadě. Ta jednička byla pak oproti Isharu II fakt downgrade. Ale ty břízky byly fakt působivé a to jezerní město taky a závěrečný dungeon byl dobrý.
@Ringo (08.12.2018 22:33): Ishar 1 mi přijde o dost slabší než jakýkoliv díl Beholdeří série. Graficky se mi líbí obě série, první Ishar nabídl exteriéry s břízkama, ale té interakce už tolik nebylo.
@mazar1234 (08.12.2018 22:41): Ber to tak, že je to amigácký přežitek, udělat hru schválně hard core třeba jen nesmyslným ovládacím prvkem :-) Amiga byla určitě fajn, ale tohle zůstává ve mně stále jako oprávněný argument z Amigácko PCčkářských válek. Ale ten Black Crypt a The Settlesr jsem jim teda kdysi fakt záviděl. Ještě že jsou emulátory :-D
@Ringo (08.12.2018 22:33): Mne ide o princíp tej mechaniky, neriešim, že časom na to máš, je to nezmyselná opruz vec, tak to vidím a cítim, proste nezmyselná mechanika.

ad Doom - neporovnávam leveldizajn, to sa ani nedá FPS vs RPG, ale čisto technickú stránku enginu, Doom bol nejaké 2,5D byť teda vďaka tomu bol HW menej náročný (teoreticky). UU mala plnohodnotné vrstvy nad sebou, Doom nie.

@Ringo (08.12.2018 22:38): V tej trojke to tam len plácli, kdežto v I2 to skôr manuálne pixelovali, nebolo tam tak strašne všade vidieť tie strihové okraje ako v nejakom filme z roku 1960.
@mazar1234 (08.12.2018 22:23): Dohrál jsem všechny 3 Ishary a nějak jsem si nevšiml, že by Ishar 3 nějak extrémně odlišně šel cestou fotografie. Možná ti vlci, i když... Lupiči vypadali stejně jako v Isharu II. Xichty postav v partě byly prakticky stejné, vím to, měl jsem importované ty z jedničky, přibrané z dvojky a když jsem přibral nějakou z trojky, byl to stejný grafický styl. Je třeba vědět jednu věc, Ishar od prvního dílu docílil extra grafiky díky dvěma věcem - použití fotografie, kterou vypixelovali, takže to vypadalo jako pixel art, ovšem dost věrný realitě. Díky bohu, že je nenapadlo použít do hry fakt čistě fotografie, proto to vypadá pořád umělecky a přitom úchvatně detailně.
@mazar1234 (08.12.2018 21:49): Odpovědí na to proč je několik:
1. Ishar 1 - ukládání za prachy byl naprosto vedlejší problém, kdy jsi našel způsob, jak nastřádat prachy na limit, že jsi nevěděl, co s nimi. Další věc je, že Ishar se pokusil o openworld, Eob 2 probíhal v naprosto nalajnovaném koridoru. ravda, Openworld tehdy vypadal jako kdybys v Eob 2 odboural všechny vnitřní stěny, ale přeci jen.... no mel ten Ishar 1 své kouzlo.

2. ROA1 - Dungeon, který tě vláčel x mesty, EoB 2 se zmohl na ten uzavřený koridor, ROA se snažila o desítky měst + příběhové dungeony. Ukládání za Expy opět přestal být problém po určité fázi hry, kdy jsi ty expy mohl doslova lovit v přírodě. Defakto úžasná hra.

Ultima Underworld - tady souhlas, kobky v UU 1 měly úžasný design, který Doom mohl jen závidět.
@Jab (08.12.2018 22:08): "Třebas kdyby to tak šlo pospojovat. Grafika Isharu 2; příběh, NPC, a předměty z Betrayal at Krondor a soubojový systém z Rivy..." a k tomu level/world dizajn z Ultimy underworld, páč to je absolútny mega-top hernej histórie (spolu so System Shockom).

Čo sa týka grafiky tak Silmarils boli vždy úplne mega-top až teda do prechodu do 3D.
A ano, v Ishare 3 to posrali tými ako päsť na oko naplácnutými digitalizáciami enemákov.
Ishar 2 je určite v TOP 3 najkrajšie DOS hry ever.
@mazar1234 (08.12.2018 21:49): Tak v něčem ta či ona hra přeskočila konkurenci a v něčem zase zaostala. Trh nebyl tak naplněný, měl své rezervy a každý šel tak trochu svou cestou. Zase přiznejmež Isharu alespoň nějakou snahu o vztahy v družině, byť se to projevovalo jen při propuštění a přijímání družníků. Navíc všechny Ishary bez výjimky mají parádní grafiku (snad jen trojka nemusela zkoušet ty "fotografické" postavy). A je třeba i ocenit, že nejsou tradičním "vyčisti x pater dungeonu/věže". Jakkoliv mě nakonec ani můj z trilogie oblíbený Ishar 2 nenadchl (při dohrání těch pár let zpět), tak je to za mě stále hra dalece nad EOB sérií. A to i vývojem směrem pryč od "technologie" Dungeon Mastera. UU neznám, nemohu hodnotit. Ale RoA (první díl jsem nehrál) mají jeden z nejlepších soubojových systémů své doby. Vlastně souboje jsou nejlepší část hry. Jen škoda, že nekladou vysoké nároky na hráče po celou dobu hraní. Třebas kdyby to tak šlo pospojovat. Grafika Isharu 2; příběh, NPC, a předměty z Betrayal at Krondor a soubojový systém z Rivy...
@Richmond (08.12.2018 19:49): To je celkom haluz, nenapadlo by ma, že Ishar, ktorý má totálne zaostalé GUI mohol byť v rovnakom roku ako EOB2.
Taktiež prvé ROA s tým dementným savovaním za EXP (+ zase Ishar so savegame za peniaze), v rovnakom roku ako Ultima Underworld, ktorá mala lepší 3D Engine ako neskorší Doom... a k tomu jeden z najlepších dungov Black Crypt, nikdy nezabudnem ako sme slintali nad obálkou BIT-u s tým Ogrom z BC a hovorili sme si iba "skurvení amigisti", prečo to nie je na PC.

Ale som zvedavý na Chesterov gameplay Darklands, ten som mal svojho času značne namasterovaný.

A zabudnutý Legends of Valour, ktorý som onehdá rozohrával aspoň 10x, ale nikdy som do toho neprenikol, ovšem tá mapa jedného veľkého mesta bola značne prepracovaná.
@Richmond (08.12.2018 19:49): Jsem velmi zvědav na hodnocení Amberstaru, je to blbé, ale asi jsem se z celé trilogie tady cítil nejvíce doma, přes to že jasně nejlepší je Albion a hned o kousek za ním Ambermoon, nicméně ten Amberstar navodil pocit, že jsem se do tamního světa doslova narodil. Podobný pocit jako u Ultimy 7.
@Ringo (08.12.2018 19:15): Když jsem dohrál MM1, tak jsem si po tom všem (věnoval jsem té hře snad 7 měsíců, zmapoval každé z těch snad 15 tisíc políček, u všeho poznámečky, strávil jsem čas hledáním souvislostí, parsováním těch kódovaných zpráv, přemýšlením nad dalšími postupy, že jsem u konec byl rád, že to je za mnou :) A ještě rok/dva po dohrání jsem byl přesvědčen, že podruhé to už nepodstoupím. A přesto mi teď občas projedou hlavou myšlenky, že bych se tam i docela rád vrátil. Ten první díl je prostě kult, pro mě určitě. Navíc na to, že to dělal jeden člověk....pc verze komplet bez bugů, mělo to hlavu i patu. Fakt klobouk dolů a držím dílům 4-9 palce v souboji s tímto mastodontem.

Super je, že Chester už je v roce 1992. To je první rok neskutečného období 3 let, kdy vyšla ohromná spousta skvělých cRPG. Když se podívám na moby a na ten seznam vyšlých her pro PC JEN V TOMTO JEDINÉM ROCE:
- Abandoned Places
- Amberstar (!)
- Black Crypt
- Buck Rogers: Matrix Cubed
- The Dark Queen of Krynn
- Darklands
- Eye of Beholder 2
- Ishar
- Magic Candle 3
- Legacy : Realms of Terrror (MicroProse)
- Legends of Valour
- MM4 : Clouds of Xeen
- Pools of Darkness
- Realms of Arkania 1
- Ultima Underworld 1
- Wizardry 7
- Waxworks

A k tomu hry, které vyšly sice dříve na Amigu, ale do toho roku 1992 pro PC se musí počítat:
- Captive
- Dungeon Master

Jako jestli tohle není to nejlepší období pro cRPG, tahle žeň (žatva?), tak fakt nevím. S tím se to současné obdobé, kdy prý vzníká nejvíce rpgéček a těch nej navíc, nemůže srovnávat. :)
A ještě k tomu Chesterovi - on bude nepochybně naše krevní skupina, nehledě jak hodnotí. Docela mě potěšil tím, jak ohodnotil Legend nebo Shadowlands. Obojí nedohrál a v kritice napsal přesně tytéž věci, kvůli kterých jsem je nedohrál ani já a v podstatě jsem u něj jeho pohled na ty hry předpokládal :-)
@Richmond (08.12.2018 18:06): Tak samozřejmě, nebýt jeho a potažmo tebe, který ses do toho pustil a mně to motivovalo jako, toho bohdá nebude, abys pokořil MM1 beze mě, bych na MM1 nikdy nesáhl, neměl jsem popravdě v plánu hrát něco níže než má aspoň Gold Box grafiku :-) A překvapilo, hra o pár čarách, pár barev a dodnes přemýšlím, jestli vlastně NWC ten MM1 pokořili dalšími díly něčím jiným, než grafikou :-)

Chestera nekritizuji, jen jsem konstatoval, že mám jiné kritéria a moc bych asi už nesměšoval klasické RPG komunikativní včetně obchodování a dungeony, kde ve stokách je docela pravděpodobné, že na žádnou economy nenarazíš. Každopádně jej beru jako největšího profesionála v oblasti RPG na PC.
@90210 (08.12.2018 11:30): No GIMLET u BG1 by sice u mně v řadě kategorií pohořel (grafika 6, ekonomie 4, questy 5, souboje 4, ale zbytek bych dal skoro co Ty :)

@ugraugra (08.12.2018 12:13): Pool of Radiance určitě někdy zkus. Není to ale moc podobné s těmi Ultimy, tohle je fakt specifické. Souboje jsou navíc občas dost dlouhé a tuhé a hlavně památné (viz můj odkaz u hry). Mimochodem PoR stále drží první místa ve 2 kategoriích (Encounters a pak samozřejmě Combat).

TeĎ jsem si všimnul, že Wizardry 7 získalo vedení v kategorii Characters...alespoň něco :)

@Ringo (08.12.2018 12:54): Zase Ringo, vzhledem k jeho ambici pokrýt opravdu všechna cRPG, musel udělat nějaké měřítko pro srovnání. Něco jako ten jeho gimlet je asi jediná možná alternativa. A jak jsem psal v předchozím příspěvku, čtení hodnocení u těch kategorií je extra zábavné, speciálně u her, které jsem nehrál. A přiznejme si oba, nebýt Chester, dodnes bychom nad MM1 ohrnovali nos :)
Tak jsem to dočetl celé, sepsal cca 2 A4 v notepadu a pak to smáznul :) To bych tu vyblil zbytečně moc slov. Ono vlastně měl hlavní problém s Bradleyho podáním příběhu (jeho formou), osobní problém s Bradleym a jeho goofy názvy postav. Ale jo chápu, taky jsem se posmál na tím obrázkem kněz Boha La-la :)) Chybělo mu trochu více náznaků hlavní story, více objasnění na konci. Chápu a rozumím. Vše tohle mohlo být lepší a byla by to úplně nej geniálnější hra. Jenže zároveň Chester ve zbytku příspěvku vlastně celkem adoruje vše ostatní (až na grafiku).

K jeho bodům v Gimletu:
1) Game world and story - 7 bodů Za mě 8, moc se nelišíme.
2) Character creation and development - 7 bodů. Kua tady musí zasvítit desítka, nic lepšího prostě neexistuje a nikdy neexistovalo!
3) NPC interaction - 6 bodů. Noo dal bych 7, ale uznám jeho kritické zdůvodnění.
4) Encounters and foes - 6 bodů. Souhlas.
5) Magic and Combat - 7 bodů. Dal bych výše. Určitě 8 a možná i devět. Combat z golboxů je u mě nejvýše ze všech combatů v historii cRPG, takže tam bych startoval s desítkou a ostatní bych poměřoval s ním.
6) Equipment - 6 bodů. Strhnul tam body za zpracování inventáře, je fakt že to byl oser prohrabávat se tím. Ovšem ta rozmanitost předmětů a jejich možnosti použití jsou fakt velké plus. Za mě 7.
7) Economy - 3 body. No jo, tahle kategorie je asi nejkontroverznější. Jsou cRPG, kde peníze nejsou v podstatě důležité a přesto je to skvělá hra. Ale chápu, že to nakonec do gimletu dal. Ono zpětně na to mám docela i pozitivní názor, protože ze statistického pohledu je zajímavé sledovat, jak málo her v této kategorie uspělo. Dal bych 5 bodů.
8) Quests - 8 bodů. Chet mile překvapil! Souhlas s ním, taky u mě za 8.
9) Graphics, Sound, and Interface. - 3 body. Chester do této kategorie vlastně nezahrnuje hudbu, kterou zásadně vypíná, což ublížilo chudince UU1! Grafika Wiz7 je trochu jak na houpačce. Jsou tam moc pěkné textury, mně se fakt líbí to zpracování měst a především dungeonů. Na druhou stranu grafika některý nepřátel je trošku pro zasmání. Ale osobně bych do této kategorie řadil i textové popisy lokací při vstupech. Tohle jsem si na hře velmi cenil. Naopak strhávám velkou porci bodů za ty idiotské fanfáry ohlašující souboj :) Celkově za mě 7 bodů, je to fakt osobní.
10) Gameplay - 7 bodů. U mě 9 bodů. Na deset to určitě není, ale 7 mi přijde strašlivě málo.

Celkem tedy Chester 60 bodů, Richmond 74 :))) This is my truth, tell me yours!
On vlastně Dark Savant se dostal do TOP3 2d dungeonů a porazil i Dungeon Mastera. Ultimy a goldboxy do dungeonů neřadím.

Co ale mi začíná se drát na mysl...Že je dost pravděpodobné, že z celé série Might and Magic dostane nejvíce bodů opravdu ten PRVNÍ díl! Moc si nedovedu představit, kde by díly 6-8 vzhledem ke Gimletu nějak významně porazily tento skvost. V grafice jen o fous, v soubojích to asi prohraje o dost, puzzlů tam je určitě méně a jsou jednodušší. MM6-8 mají ale zase jiné aspekty na vyšší úrovni (vývoj postav např., podání celého světa). No bude to v každém případě ultimátní souboj uvnitř této série. Naopak Wizardry 8 tuším, že skončí až na třetím místě za šestkou.
@90210 (08.12.2018 13:20): No však vždyť to píšu, že to není časopisové hodnocení a přesně popisuji, jak vznikají ty jeho procenta. Četl jsi to celé, co jsem napsal? :-)

Viz "Takže když dá Chester 50% nějakému dungeonu, vůbec to neznamená, že je to 50% hra o kterou nemá cenu se zajímat a že ho vůbec nebavila. Klidně se mohl bavit, jen třeba měla nulovou ekonomiku a interakci s NPC, naopak to třeba byla úžasná půzzlovka. Takže puzzle 100%, ekonomika 0% a máme 50% hodnocení jen to hvízdne. Jeho procenta neznamenají kvalitu hry, ale průměr všech aspektů. "
@Ringo (08.12.2018 12:54): To už se probíralo několikrát, takže do té diskuze nechci zase zabředávat, ale jasně - GIMLET je stavěný tak, že když hra vůbec nemá nějakou ze složek (typicky ta ekonomika u kobkovek), tak na to dost trpí. Na druhou stranu tam má dílčí hodnocení "Gameplay", což je +- to, o čem mluvíš ty.

A i tam je Ultima 5+6+Pool of Radiance na prvních místech a naopak W7 vypadly z top10.
Já se s CRPG addictem v hodnocení shoduji obvykle málo a to z jasného důvodu - on má prostě jinak stavěné hodnocení a vůbec neznamená, že když dá hře 50%, že jde o průměrnou hru. Já spíše hry hodnotím vžitým časopisovým způsobem, od 80% má cenu se o hru zajímat, 85% a výše je povinnost a 90% výše je must have a člověk vůbec nebere v úvahu kritéria, které stanovuje on. Což znamená, že pokud hra třeba nemá dokonalou ekonomiku, tak pal to čert, pořád to může být sakra dobrá hra, které vypálím 90% jen proto, že mě pekleně bavila a nedalo se od ní odtrhnout. Takže když dá Chester 50% nějakému dungeonu, vůbec to neznamená, že je to 50% hra o kterou nemá cenu se zajímat a že ho vůbec nebavila. Klidně se mohl bavit, jen třeba měla nulovou ekonomiku a interakci s NPC, naopak to třeba byla úžasná půzzlovka. Takže puzzle 100%, ekonomika 0% a máme 50% hodnocení jen to hvízdne. Jeho procenta neznamenají kvalitu hry, ale průměr všech aspektů.

Mimochodem je barvoslepý, takže je jasné, že se mu graficky moc her neliší od MM1 a u Wiz VII si nemá šanci zažít přidanou hodnotu atmosféry žlutých zdí, zelených vřesovišť a vodních toků. :-)
@Richmond (08.12.2018 08:38): Já se právě většinou s jeho hodnoceními ztotožňuji, protože taky nejsem žádnej kobkař a daleko víc mi sedí explorativní styl Ultim. Z těch her co hrál a co jsem zkoušel i já si fakt myslím, že Ultima 5+6 je zatím to nejlepší, co na blogu měl. A tak nějak cítím, že i W7 dal odpovídající hodnocení, kdy to dostalo stejně jako M&M1 a je to zatím v top10. Prostě to jeho hodnocení má hlavu a patu :)

Proto když koukám na ten žebříček, tak asi dám někdy šanci Pool of Radiance. Když to je na 3. místě těsně za Ultimama, tak to musí mít nějaké kvality. To stejné The Dark Heart of Uukrul. Není to můj styl, ale něco mi říká, že mě to bude i tak bavit.

@90210 (08.12.2018 11:30): Pivo 2 lepší jak Ultimy? Wow, to je silné tvrzení :)

@Jab (08.12.2018 09:37): Ehm, cože?
@Jab (08.12.2018 09:37): IMHO ho naopak bavi predevsim ty osmdesatkovy ctyrbarevny erpegecka ala stary Ultimy a jejich pocetny napodobeniny, z nich je nejlepsi Ugrova Pivo's Grand Adventures Episode 2: Redemption.

BTW dival se nekdo na obal krabice teto hry? Co to ma sakra bejt? To se fakt nepovedlo, v tomto smeru je urcite lepsi Wizardry Gold, ktery ma i lepsi interface a portrety postav.

@Richmond (08.12.2018 08:38): Premyslim, kolik by v tom svym GIMLETu dal prave Baldur's Gate, coz je i moje nejoblibenejsi RPG, pocitam, ze tak za 5 let by se l nemu mohl dostat.

Game world BG nema chybu, story je fajn. 9.

Character creation and development, je to klasicky AD&D, charname se nahazuje, videl bych to na 7.

NPC interakce je hromada a neni to jeste takova ta vychcana questovacka, kdy ma kazdy pojmenovany NPC ukol. Ja nevim, tohle bylo pomerne prevratny, hrac si v RPG konecne "pokecal" s kazdym, rozhovory byvaji casto lehce klisoidni, takze 8.

Encounters and foes - je jich fakt hodne, je to ruznorody, ad&d klasika, chybi nejakej ten drak, ale wyvern to docela nahrazuje, vyber priser a umusteni ma smysl, 8.

Magic and combat - prevratny pauzovani, combat na IE me vzdy bavil, je plunulej a v BG jeste neni tolik vatovych souboju se slabymi souperi a na zacatku je hrozbou kazdej hobgoblin. Magie tady ale jeste moc neni, takze 8?

Equipment - 7, je tam idealni pocet kouzelnych zbrani, jejich prisun je vyvazeny, bohuzel trochu malo bot a opasku, jinak bych dal vic.

Economy - 6, viz jeden z mych predchozich prispevku. Pokud se sbira a prodava vsechno, tak ma hrac pomerne brzy prebytek penez a ceny jdou navic jeste dale srazit reputaci a charismatem vedouci postavy v druzine.

Quests - 8. Prvni IE hra, questovaci najdi-prines orgie teprve zacinaly a tady pusobi realisticky.

Graphic/sound/interface - Tohle je IMHO za 10, vcechny 3 slozky. Paradoxne asi nejsilnejsi stranka hry z pohledu GIMLETu.

Gameplay - Co jinyho by mohlo dostat 10, nez prevratny RPG, idealne balancujici na pomezi cRPG a mainstreamem?

Vychazi mi, ze Baldur's Gate by mohlo dostat 81, tak uvidime za 5 let.:D







Proč vlastně tyhle starší hry hraje, když se mu poměrně málokdy líbí?
@ugraugra (07.12.2018 19:39): Je to celkem adekvatni hodnoceni.

@Richmond (08.12.2018 08:38): Na ekonomiku dojizdi treba Dungeon Master, na druhou stranu Dungeon Master II: The Legend of Skullkeep, Betrayal at Krondor nebo Arkanie by v tomto aspektu mohly excelovat, tam bylo stale co kupovat a nebyl tam extremni prebytek penez. Tohle treba paradoxne uplne neplati o obou dilech BG, kde jsem se v polovine hry topil v penezich a nebylo za co je utratit, v jednicce je vicemene jen shadow armor a robe of good/neutral archmagi.
@ugraugra (07.12.2018 19:39): Že jsem to trefil skoro přesně :) Že nejvážnějším protivníkem budou ty prokletý blankytný pouta, nakonec ještě MM1 zůstalo výše. Mám už crpgaddicta celkem přečteného, on není dungeonista, je to hlavně baldursák. Dungeony to mají u něj těžší, protože ten jeho gimlet je postavenej tak, že jim moc pšenka nekvete (viz trochu zbytečná kapitola o ekonomice - v dungeonech moc smysl nemá). Bohužel ted jedu pryč, takže si podrobně nastuduju jeho dizertační práci až večer, pak se vyjádřím :)
@Ringo (07.12.2018 08:07): asi bych přidal ještě pár věcí. Ta hra skutečně má své mouchy (i masařky), ale to všechno je odvar proti těm světlým stránkám hry. Chester nakonec v diskusi přiznal, že bude muset tu kritiku ještě ve finálním příspěvku upravit, protože to vyznívá, že mu hra moc nesedla, přitom si ji prý užíval hodně.
Přesto si myslím, že i díky gimletu a preferencím balduristy crpgaddicta bude výsledné skóre nižší než bych já chtěl :) Pool of Radiance, Ultimy 5,6 i UU1 překonány nebudou. Možná druhá goldbox hra Curse of Azure Bonds se otřásá na své pozici :)
@FildasCZ (07.12.2018 05:34): Takže kvůli čemu:

1. atmosféra
2. nejvariabilnější vývoj postav, s jakým se v dungeonu můžeš setkat.
3. grafický styl (ty žluté stěny ve městech v kombinací s vřesovitou zelení mě prostě uchvátily).
4. propravcovanost světa, jeho struktura, celkově prostředí, všechny ty lores, doslova to působí legendárně
5. tahové souboje s množstvím různých kombinací útoků
6. zajímavá kombinace sci-fi a fantasy
7. variabilita postav, souvisí s možnosti trénovat a točit povolání, je to znovuhratelné. Na pustém ostrově bych si s Beholderem nevystačil, s Wizardry VII bohatě. Might and Magic má nádherné rozsáhlé světy, ale když člověk 2x dohraje MM IIII, IV a V, tak už nějak cítí, že napotřetí mu hra už ohledně třeba postav nic nenabídne (možná tak za dalších 10 let, až lecos zapomene), zatímco kombinovat si Monka, Bishopa, Ninju s Priestem dohromady nabízí ve Wiz VII spoustu zábavy na hodně dlouho.
@90210 (06.12.2018 21:27): už můj kamarád ze střední školy o tom tehdy básnil a nadšeně mě to ukazoval.
Pokud je mi známo o Wizardry 7 VII se mluví jen v superlativech jako: NEJlepší, NEJdelší, NEJtěžší, NEJnáročnější, atd.

@Ringo (06.12.2018 22:48): M&M VI, ano dodnes mám živě v paměti obálku a recenze z Levelu. Pamatuji si, že to jsem si chtěl vždycky zahrát ale nikdy to nezkusil. To byly zlaté roky PC her, někdy v té době vyšel Unreal.
@Charllize (06.12.2018 22:35): Tak MM VI a výše e stal mainstreamovkou, je jasné, že více hráčů dohrálo nějaký díl M&M série než Wizardry, kde vyšla hvězdná sedmička a ostatní díly tolik neohromily, zatímco desetidílný M&M měl několik vrcholných okamžiků, jednak první M&M, pak M&M III, hned po něm Xeen (MM IV a V), pak přišla VI, která ohromila tehdy i RPG netčené hráče, kteří pak neví proč ještě více ocenili VII díl, následně vyšla docela komerční, ale velmi příjemně hraqtelná MM VIII, IX moc nadšení sice nepřinesla, ale u M&M X jde hovořit jako o nejlepším zástupci klasických krokovacích dungeonů pro dnešní časy. M&M série je pro mě modla a mám všechny díly v krabici, nicméně stále bych hodnotil Wizardry VII o pár bodíků výše než nejlepší díl M&M (tím je pro mě nakonec trojka a asi na stejné rovině s ní spojený M&M IV a V v Xeen World)
@Drolin (06.12.2018 21:42): Protoze na tu hru obecne sere pes. Je urcite skvela a zaslouzi si pricky nejvyssi ale jaksi zapadla a stupne vitezu si odnasi Might and Magic, obvzlast tady u nas v cechach.

Vzdyt David W Bradley se nedostal ani do top 100 hernich vyvojaru a nikde se o nem nikdy nemluvi, pritom by to mela byt papirove ikona velikosti Spectora.
https://en.wikipedia.org/wiki/David_W._Bradley na wiki je to neznamy vojin..skoro.
@90210 (06.12.2018 21:27): To není o nostalgii, to je o tom, co v té hře jde všechno dělat a ze všech dungeonů toho asi najednou nabízí nejvíce. Tak to prostě je. Kdybych si měl vzít na pustý ostrov jeden jediný dungeon, bude to Wiz 7. Osmička už takové kouzlo neměla.


A ten komentář asi budu muset napsat, když už je to pro mě nej dungeon, že :-)
@90210 (06.12.2018 21:27): Tady stačí 10 minut aby člověk pochopil, že jde o nejlepší dungeon :). Ale vždy to tak bylo, nebo jaký je snad lepší? Dungeon Master? Fate? Toto je obecná znalost, Wiz VII je prostě nepsaný vrchol žánru.

Zrovna Wizardry VII jsem hrál poměrně dlouho, i mám pár screenshotů na Oldgames jak koukám. Jeden z velkých restů na dokončení. Po dohrání bych hře asi dal 100 nebo 95 procent. Imho ty si již vyměkl a tvrdý dungeon by si nedal - třeba je Rapier opak :).

A mé oblíbené video,
Wizardry 7: Beast of a 1000 Eyes

Vystihuje dokonale tajemnou atmosféru.

Asi největší chyba DH, není tu jediný pořádný komentář k legendě.
V dnešní době má několik problémů - je snadné získat informace (tj. chybí už ty pravé "zákysy") a obecně jsou ke konci hodně zdlouhavé boje (tohle byla asi jediná výhoda Gold verze, že šly zrychlit na maximum smazáním zvuků).
Pokud tomu tak skutečně je, tak ho v roce 2019 musím konečně začít hrát.