Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@90210 (06.12.2018 15:00): Já jsem Wiz 8 poprvé zavrhnul kvůli respawnu, který mě uzamkl navždy v Monastery a nepřítel vyleveloval tak, že nešel porazit. Podruhé jsem nedělal import postav a Monastery jen proběhl a dostal jsem se pak hodně daleko. Není to vůbec špatná hra, ale pro mě jednoznačným králem dungeonů asi všech obecně zůstává Wizardry VII.
@Richmond (06.12.2018 11:48): Wiz 8 bohuzel nema moc dobrej engine a mesta, respektive mesto, je furt hrozny a stale si to uchovava urcitou prazdnotu predchozich 2 dilu, ale na druhou stranu je vstricna co do interakce, je mozny tam pokecat o rade veci vcetne Cosmic Forge, ktery bylo v predchozim dile prakticky uplne opusteny, to samy Altheides. Postavy jsou po vzoru Jagged Alliance 2 zivy a neustale neco komentujou, kamenem urazu jsou ale desive zdlouhavy souboje, to fakt neslo....Stejne ale premyslim, ze bych to dal znovu. Skoncil jsem v situaci, kdy jsem mel Astral Dominae (original) i Chaos Moliri, ale odradily me souboje v kombinaci s nekolika chybami pri levelovani (dal jsem kouzelnici 100 do inteligence a rangera jsem na zacatku smeroval na boj zblizka i na dalku), pritom uvodni levely jsou nejdulezitejsi, protoze uz se tady nekonaji orgie se zmenami povolani.

Nebyt tech souboju, tak neni absolutne zadnych pochyb, ze Wiz 8 je nejlepsi dil cele serie.
Ovšem ta diskuse se pod tím jeho posledním článkem je poučná :)
Personally, after finishing Wiz 7, I was so eager to continue with Wiz 8, but the much less tactical combat system, the lack of mapping fun (it's 3D, no more tiles) and the worse graphics (I vastly prefer 92-94 2D art to late 90s early 3D which hasn't aged well) made such a sharp and negative contrast that I couldn't get over it and dropped it after only a few hours.
Můj člověk! :) I když já mám k osmičce velmi vřelý vztah.
@Richmond (05.12.2018 15:46): Na druhou stranu pokud bych jeste nekdy hral Wiz 7, jakoze spis ne, tak me neodrazuje ani tak obtiznost nekolika mist a ukolu, ostatne skoro kazde stare RPG podobna mista ma, ale prave ra silena zdlouhavost a backtracking.

Kdokoli jdo Wiz 7 dohraje i dnes ma moje velky uznani, ja kvuli pomalym soubojum nedotahl ani osmicku.
@90210 (05.12.2018 10:18): kdepak, crpgaddict mapování do celkového času nezahrnuje, to je prokázanej fakt (viz MM1, WIz7 atd.).

@90210 (05.12.2018 10:18): Samozřejmě, že Wiz7 je pekelně těžká. Jsem si ťikal na čelo, když jsi psal, že to je easy,akorát že to je dlouhý. Stačí se podívat na ty chesterovy příspěvky a jen si projít ty různé hádanky. Jestli to je běžnej crpg standard tak nevím :) bez tvorby vlastních poznámek, típání obrazovek je to bez návodu absolutně nehratelné (pomlčím ted o mapách). S návodem budiž, ale dle mého to patří k těm vůbec nejtěžším crpg hrám, co znám (zas tak moc jich neznám pravda, hlavně ty novější).
@Ringo (05.12.2018 10:34): Mapa samozrejme existuje, ale jednotlivy sekce nesedi uplne presne asi o 5 policek, kdyz se na tu mapu podivas poradne. Crpg Addict se z toho mohl posrat, ja jsem to vedel uz predtim.

Jak muzes najit dalsi Legend mapu, kdyz ti s ni Don Barlone zdrhne? Ostatni mapy nejsou nezbytny pro dohrani hry, jsou tam hinty, ale tahle je. Je to znamej death end.

Samozrejme se tady nebavime o tom, ze mapu nekdo vybere driv, nez hrac, to se stava bezne, vetsinou se pak casem posunou od "radovyho" NPC jednotlivy frakce k nacelnikovi frakce, napr. Mick the Pick -> Don Barlone a kdyz neco skonci u Barloneho, tak je to problem, od ostatnich jdou mapy koupit, nebo zabit a o mapy obrat.
@90210 (05.12.2018 10:18): S mapou mi zdrhli taky, ale není to dead end, dá se pak najít později. A svět by navazovat měl, i na netu se někde povaluje komplet mapa a ta je celá spojená, svět včetně dungeonů. Ono při mapování se stačí jednou někde minout o čtverec a pak nesedí vůbec nic :-)
Tak CRPG Addict to dohral za 107 hodin, z toho pocitam tak 30 hodin mapoval a jsem zvedavej na jeho hodnoceni, v prubehu hry byl dost kritickej ke vsemu moznymu a udelal i dost chyb, zbytecne se zasekal a nejvic se nasral, jako starej mapar, ze mu urcity sekce sveta presne nenavazovaly a to mel jeste stesti, ze mu rattkini nevzali a nezdrhli s Legend mapou, coz je znamy death end.

V mnoha vecech mel ale pravdu a co se tyce universa celyho sveta, tak je tam hodne nedorecenych az polovicatych momentu, ma druhou stranu to asi je nutny vnimat dobove a co se tyce universa, tak odpovedi na vetsinu otazek poskytla az osmicka, kterou uz nedelal Bradley.

Je to fakt zdlouhava zalezitost s nekolika hodne slozitymi puzzly a specifickou hratelnosti, dohrat to v dnesni dobe je rozhodne velky vykon.
@mazar1234 (07.10.2018 21:48): Dohromady vcetne NPC jich neni ani 40...Cca 30 odlisnych typu nepratel, k tomu nekolik lehce odlisnych v ramci ras (2 gorni, 2 umpani, 2t`rangove etc.). Neni to vylozene malo, pravda, Wiz 7 ma ale s malym poctem grafiky problem, jsou tam jen 3 typy textur, coz je fakt malo.
@90210 (07.10.2018 21:26): No zase bacha, ten tvoj "omezeny pocet nepratel" su realne desiatky roznych ras/zvierat/obrov/chalmydii/sci-fi robotov/Entoidov atd.... nehovoriac o T-Rexoch a Gigantickych cervoch atd, pirane... atd fakt hafo a hafo roznych enemakov.

@Charllize (07.10.2018 20:05): Tak to mi uz pride trosku WTF, ze identicky enemak nieco pouzije po 50 hodinach hry zrazu len takl akoze nic sa nedeje, to zase vo Wizardry IMO neexistuje.
@Richmond (07.10.2018 19:57): prave v te Elminage tohle nepratele delavaji ze nejakou schopnost pouziji jednou za uhersky rok a kolikrat ani clovek nevi ze ji maji. Samozrejme kdybych se kouknul do betsiare tak to tam je napsany, jenze to clovek moc nedela.

Nekdy si musim aspon ty Wiz 7 zahrat, leta to odkladam. Pritom to je urcite presne to co se mi na dungeonech libi.
@Charllize (07.10.2018 18:50): Je to tak. Ten permadeath prostě dodává soubojům ten dodatečnej rámec navíc, kdy nestačí jn vydusit tu skupinku nepřátel, ale dobře rozvážit, kdy si jít pro silná kouzla. Vůbec nejtěžší to je v momentech, kdy se člověk pouští do nového patra, kde nezná chování zdejších enemáků. Takovej úplně jinej způsob uvažování v soubojích. To se mi moc líbilo.

A ano,i situace, jaké píšeš, se tu vyskytují. Iniciativa (tedy to první kolo zdarma) hraje v těch úvodních dílech klíčovou roli. Kolikrát slabší mágové, pokud jich byla větší skupinka a měli iniciativu, tak uspali velkou část skupiny a pak bylo zle. Přitom jinak nic nevydrželi.

UPDATE: Jo aha, ty myslíš, jako že mají nějakou schopnost, kteroou po celo dobu hry nevyužívají a pak najednou zcela výjimečně ji použijí? Tak s tím jsem se nesetkal v těch prvních 3 dílech.
@Charllize (07.10.2018 18:50): Ak myslis to, ze jeden typ obrazku nepriatela ma niekolko moznych stupnov napr. Raven/Vulture/Spectral Raven/Vampire Vulture tak to tam je. Ergo bez vysokeho Lore (ci ako sa to tam vola) stretnes napr. 8x Raven a vidis obrazok starej znamej vrany... ale ouha chyba lavky, ta vrana ti da zrazu KIA a instakillne ti postavu a ty zrazu zistis ze su to v skutocnosti Vampire Vulture.
@Richmond (07.10.2018 18:32): Jop, tak to je. (sice to znam vetsinou z tech jpn verzi ale sprava kouzel je zasadni, vetsi skupinky nepratel bez hromadnych kouzel jsou dost oser a vetsinou konci neprilis dobre)

Taky je obcas legracni kdyz clovek uz ma treba teleport ven z dungeonu, zapomene na to ale pocita s tim a vyplaca skupinu kouzel kde to kouzlo je necim jinym a musi zpet po svych, treba pres tri patra plna nepratel. A jelikoz pocital s tim ze se portne tak uz davno vyuzil vsechna kouzla co mel. Mimochodem bezny stav v Elminage gothic. Kdyz clovek chce hloubeji do nejakeho dungeonu hra je nastavena tak ze ho to stoji hodne kouzel a dalsich prostredku a tak caste zvazovani jestli to risknout a jit dal (preci jen ta skupinka vrazednych karkulek co zabijeji na jednu ranu je tam jen obcas) nebo se vratit.

Nevim zdali ty zapadni Wizardry (ja bohuzel poradne hral jen wiz 8) maji taky takzvane opiti hrace rohlikem. Sklada se to z toho ze postupuji patrem, zkoumam a bojuju. Nepratele jsou na patre treba 5 druhu a vsechny jsme uz mockrat zabil a je to pohoda, proste zadny stres. pak je souboj kde najednou nepratele maji iniciativu a ta mala neskodna houba se spicatymi zuby, nejednou z niceho nic zakouzli hromadnou paralyzu a procne to na celou partu a je game over. Clovek pak sedi, cuci na monitor na napis game over a vubec nevi jak se to mohlo stat, vzdyt to ta houba nikdy predtim neudelala, zabil jsem jich asi uz 50, co to jako je?? :)
Chet i při hraní Wiz7 se snažil vzpomenout, co je typické pro první díly Wizardry a musím říct, že to skutečně trefil dokonale:

What I remember most about the original Wizardry, and to a lesser extent the second two scenarios, is a marvelous sense of tension in exploration and combat. Particularly since I was adhering to the series's use of permadeath, every step forward felt like a risk. The further you got away from the safety of the town level, the more your hit points dropped, the more you depleted your spell slots, the greater the odds were stacked against you. These considerations created a tactical landscape that went far beyond the strict combat mechanics. In deciding whether to try to wipe out your enemies with just a MAHALITO, or to double it up with a MODALTO from another caster, you had to think beyond the immediate combat. You had to worry about the next combat, plus all the combats in your backpath on the way to the surface. Your spell slots were precious resources. You wouldn't waste a high-level spell on an easy party, just to make combat go more quickly--you needed it for the unanticipated high-level group down the hall.


MODALTO a MAHALITO jsou útočná kouzla na skupiny nepřátel pro dokreslení.
@mazar1234 (22.09.2018 10:34): Já to bez návodu taky nedal, i když si člověk vede podrobný deníček, tak toho je pak tolik, že i v tom deníčku to přehlédneš a nedocvakne ti, že ta či ona drobnost navazuje na nějakou jinou. Samozřejmě pokud to hraje na jeden zátah, nedělá pauzy a nestřídá to s jinými hrami (což teda střídá), tak by mohl udržet nit a souvislosti dávat dohromady hned. Ale i tak je od některých věcí rozdíl třeba 20 hodin hraní, za které člověk zapomene, že tamhle někdo prohodil nějakou nenápadnou poznámku, která řeší momentálně nastalou danou situaci úplně někde jinde.
@Ringo (22.09.2018 09:50): Ja som zvedavy ci to da bez akejkolvek pomoci a radam z navodu.... osobne tomu moc neverim, je tam spusta velmi narocnych situacii aj ked vsetko ma niekde nejaky hint len si ho dostatocne spojit a uvedomit to uz je to tazsie.
@Richmond (22.09.2018 09:09): Taky mám tohle nejraději, nějaké prostory, bludiště, svět, ve kterém jsou na různých místech rozhozeny věci k vyřešení v různých obtížnostech a postupným nacházením zbraní, zbroje, questových předmětů k otevírání dalších lokací a v neposlední řadě vývoj statistik postav, které pak jsou schopny zabít těžší nepřátele se otevírají další a další možnosti a před tím nepřístupné lokace. To, že na mě ve hře někdo promluví a já mám možnost mu odpovědět mám snad až na posledním místě. Bohatě stačí mi drobné hinty na zdech, záhadné NPC, které mi řeknou dvě tři věty a tím otevřou další otázky a záhady, které se v tom světě dějí.
Chester začal konečně mapovat a samozřejmě to hned přispívá k lepšímu dojmu :) Ale v tom jeho posledním postu bych chtěl vypíchnout vlastnost hry, pro kterou mám Wizardry 7 tak vysoko.:

I left New City with about half a dozen areas unexplored or tasks unfinished:
- In the northwest, a locked door proclaims that it is "T'Rshieche's House" and "Property of the T'Rang Empire." The door lock is too powerful for my thief to pick.
- I the southeast, a building marked "Umpani detache" also has a lock too hard to pick.
- I still can't defeat the assemblage of Dark Savant troopers and guardians who guard the jail.
- In a building across from a jail, there's a door with some kind of control panel that needs an object I don't have.
- In a southern building is a locked door too difficult to pick.
- The Curio Museum has two puzzles I haven't been able to solve. One involves a set of "twisted heads" and the other involves a glowing wand surrounded by balls of light. Either way, there seem to be too many possibilities to figure out the answers by trial and error, and I don't have any other clues that I know of.


Tohle je věc, která mi chybí v těch moderních rpg hrách asi vůbec nejvíc. Prozkoumáte oblast a přesto vám zůstane fůra záhad, nedostupných míst nebo políčke, které jsou stráženy nepřemožitelnými (zatím) strážemi. A tak cestujete dál a přemýšlíte, co se tam může skrývat a v průběhu dalšího hraní některá ta dosud záhadná místa jsou objasněna a vy se tam vracíte a víte, že tentokrát už víte proč tam chcete a asi i jak se tam dostanete. A tímhle je Wiz7 doslova nacpané. Prostě král žánru :)
@90210 (17.09.2018 11:25): Mně by tedy bez kněze chyběla kněžská grandmaster kouzla. Upír to dotáhne jen na mistra. To pak třebas protection from magic zdaleka nepokryje všechny důležité imunity. Upír mi celkově přijde nic moc. GM na dýky je joke, kněžská magie má smysl jen pokud dá postava až toho velmistra...

Ti ostatní mají své a nejlépe pokryjí všechny důležité schopnosti ve hře. Temný elf mě až překvapil, kolik těch dovedností má. Bojových, nebojových i magických. Určitě i z RP hlediska je smysluplné, aby to byla hlavní postava. Kněze, rytíře a nekromanta navíc nabereš na prvním ostrově. Minotaur následuje hned v Ravenshore. Už jsem to tak jednou dohrál a byla to super parta. A hernajs dnes to fakt rozehraju podruhé. :)

Poslední příspěvek k Wizardrům tu je ze včerejšjaka večer. Kdyžtak bych se dále případně s reakcí přesunul do RPG diskuze či přímo k MaM 8. ;)

P. S. Drak fakt nemá smysl. Bral jsem jej jednou a nikdy více. :(
@Jab (17.09.2018 07:50): Ja tam prave nechtel kleriky a knight, hral jsem to s dark elfem, upirem a nekromancerem z prvniho ostrova, minotaurem z prvniho mesta a pote nejdriv s drakem, kterej ze hry udelal super easy real-time doomovku, i kdyz to byl ten nejslabsi a ihned dostupnej drak, a pozdeji jsem misto nej vzal trolla, protoze uz to zacinala byt trochu nuda.
@90210 (16.09.2018 22:54): Identifikace s partou žoldáků je určitě těžší. Mám alespoň ale dost sebeúcty, abych do ní nebral draky a trolly (a vlastně ni upíry). :) Rytíř, temný elf, minotaur, nekromant a klerik. To je správná MM8 parta. Temný elf samozřejmě hlavní postava.

Osmička má ale asi můj nejoblíbenější song z té trojice.
https://youtu.be/gA-PEFEGzCs

Btw má svět MaM X nějakou souvislost s ubisoftími HoMaMy od pětky dále? Tj. je to stejné universum?

P. S. Prý je. :)
@mazar1234 (16.09.2018 21:59): No, spis cely universe restartovali diky HOMM, pouzili nektera jmena z puvodnich MM (Kastore, Crag Hack, Maximus) ale v MM6 navazali na HOMM a v pribehu MM7 tam opet vratili puvodni MM elementy, coz byla story okolo Coraca s Sheltemem.

@Jab (16.09.2018 22:15): Hratelnost to ma porad super, byt to neni zdaleka tak propracovany jako sestka a sedmicka, je to evidentne delany narychlo, ale zaroven je to zdaleka nejkratsi a nejlehci, specialne pokud si na zacatek pomuzes s drakem.
@Ringo (16.09.2018 16:39): Tak FATE ma drevni interface, resp. praca s inventarom je utrpenie, podobne to ma aj Wizardry 6, polo-textovy inventar je fakt mega-zlo.

@90210 (16.09.2018 12:49): Tam je to IMO sposobene prechodom do noveho enginu, ktory posobi uplne inac ako starsie MM hry a seria 6-7-8 je akoby rovnako gameplayova.
Co sa tyka ignoracie MM9 tak to je sposobene asi tym, ze to snad ani nikdy nebola dorobena final verzia hry ale len nejaka podivnost.
Zkoušel jsem kdysi chvíli ten Forsaken Land na PS2 a mě se to docela líbilo, klidně to mohl být další díl Wiz před osmičkou, jediný důvod, proč jsem to dodnes nerozehrál pořádně a nesnažil se to dojet byl, že jsem to měl upirátěné na zkoušku a nesehnal jsem dodnes origoš.
Zvlastni ze takova slavna serie jako Wizardry nezazila jeste oziveni. Chcipla spolu s osmym dilem a je po ni ticho jako v hrobe. Kdo na to ma vubec ted prava? Nikdo? Nekdo ze Sirotku to ma doma v supliku? Clovek by u tak vyznacne znacky cekal aspon nejake pokusy pres kickstarter a podobne, ale proste vubec nic.

koukam ze na steamu vydal osmicku, sedmicku a sestku Gamepot, Inc., Nightdive Studios. Hmm..kdo to je:)

PS: japonce nepocitam :)