Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Hodnotím single player. Ve své době geniální simulace zásahu SWAT s možností zapojení sniperů, plynulým způsobem zadávání rozkazů týmu a zajímavým způsobem hodnocení výkonu hráče, kdy se mi někdy podařilo misi dokončit s více body když jsem zemřel než když jsem ji dokončil.

Mise jsou variabilní a je třeba protivníkům i prostředí uzpůsobit výstroj. Oblíbíte si třebas jako ja užívání slzného plynu? Čáru přes rozpočet vám udělá parta útočníků, co má plynové masky. Zvyknete si, že protivníci se nechají zastrašit trochou flashbangu a vzdají se? Budete stát proti náboženským fanatikům, které musíte přesvědčit pořádně tazerem, atp. Zajímavé právě je, že "obtížnost hry", alespoň co jsem vysledoval, tkví zejména v tom, jak moc musíte hrát dobrého policistu. Pokud to budete hrát jako klasickou střílečku a dávat všem kulku do hlavy, tak můžete zapomenout už i na střední obtížnost (a to předpokládám, že nestřelíte omylem civilistu). Za veškeré neoprávněné užití násilí dostanete tolik mínusových bodů, že se do dalších misí ani nepodíváte.

Obtížnost misí roste zejména tím, že se dostáváte do větších a hlavně komplikovanějších prostor, kde si musíte dávat pozor na záda. Avšak přišlo mi, že nejtěžší je mise zhruba uprostřed kampaně, kdy právě máte ozbrojené odhodlané protivníky s plynovými maskami, kteří i párkrát popravili rukojmí, jakmile jsem příliš otálel.

Realismus zde hraje prim ať už v rychlosti chůze, materiálu a jeho průstřelnosti nebo v brífinku, který často obsahuje i telefonát oznamující událost. Nerealistické je, že nemíříte přes mířidla, ale máte klasický crosshair a že všechny dveře se otevírají oběma směry, podle toho odkud jsou otevřeny.

Osobně jsem však začal mít plné zuby dost lumíkovitých kolegů, kteří jsou schopni se otočit zády k ještě nespacifikovanému protivníkovi se samopalem, pokud jim (i třeba omylem) řeknete nějaký příkaz. Obecně, řízení jednotky, jakmile se i jen trochu rozdělí, je velký problém. Pravda, SWAT by měl držet při sobě a v těch momentech hra září. Avšak jakmile chcete zkoordinovat vpád do místnosti ze dvou vstupů, je to dosti složité a zejména vás to nutí (nerealisticky) se dívat do kamerky vašeho kolegy. Ve své době asi to lépe vymyslet nešlo, avšak mrzí mě, že třeba není možnost napojit na spuštění akce nějaké klíčové slovo. Mám pocit, že v SWAT 3 to možné bylo.

Podobně mě štve, že není jiná možnost než pepřák nebo tazer jak pacifikovat při zatčení. Šlo by mít třeba nějaké "melee" útoky.

Obecně, ale zejména v některých misích, je flow akce skvělé a vskutku máte pocit, že jste jen velitel SWAT týmu, který jedná samostatně. Avšak myslím, že je to král FPS simulací zásahovek s královnou SWAT 3.

Pro: simulace, mise

Proti: clenove tymu, crosshairs

+19
  • PC 80
Na mém starém stolním PC konečně přišla řada na tento netradiční ale přesto nebo spíš právě proto vynikající počin simulující práci elitního zásahového komanda. Komentář bude trochu nelineární protože hra tohoto ražení se popisuje poměrně těžce, rozhodně ale stála za to.

Ačkoli si o hrách dopředu zjišťuji jen základní nebo nezbytné informace abych si náhodou něco příliš "nevyspoiloval" o SWAT 4 jsem věděl že to není úplně běžná FPS a tak jsem si raději zahrál tutoriál což jako starý "všehrálek" někdy nedělám a pak koukám jako puk když mi něco nejde :) A volba to byla dobrá protože trénink je poměrně obsáhlý a některé herní postupy o kterých se ještě rozepíšu jsou pro střílečku opravdu netypické až zvláštní. Trénink jsem tedy prošel nakonec dvakrát a musím říct že ovládání které se mi možná zprvu zdálo složité i vše ostatní mi pak hned po prvních misích přešlo pod kůži a akci jsem si tak už od začátku užíval.

První mise jsou vlastně takovým prodlouženým tutoriálem. Čeká vás například malá restaurace či menší rodinný dům kde na vás číhají pouze vyděšení kuchaři či nerudné matky masových vrahů (zdravím Normana Batese) a jejich dokončení mi nedělalo nijak velký problém a i konečné skóre bylo velmi vysoké. Pak se ovšem v misi na diskotéce objevily první problémy a došlo mi že tahle hra asi nebude na jedno odpoledne. Taneční klub už totiž nebyl jasně narýsovaný objekt kde je jen chodba a po stranách dveře ale složitý komplex různě zakřivených chodeb, velkých otevřených prostranství atd. K tomu se navíc přidaly první potyčky se skutečně nebezpečnými nepřáteli a taky první zvláštnost titulu. Totiž v normální FPS bych prostě s mačetou mezi zuby vlítnul do dveří, udělal kotoul, vytáhl nejsilnější kulomet, postřílel všechno co se hýbe, zapálil si doutník a procedil skrze zuby: "Já vám dám brát rukojmí vy srá*i". A ve většině případů bych za to byl i odměněn, ovšem ne tak zde. Tady musíte nejdřív rozdat rozkazy, poté vypáčit či odstřelit zámek, ideálně vhodit do místnosti flashbang, slzný plyn apod. a pak teprve naběhnout dovnitř. Ani poté ale rozhodně nemusí dojít na střelbu, pokud by jste totiž omylem zabili civilistu mise okamžitě končí neúspěchem. Jen tak zabít dokonce nesmíte ani protivníka přesto že drží zbraň. Nejdříve se ho musíte pokusit odzbrojit výše zmíněnými donucovacími prostředky či křikem a teprve ve chvíli kdy nehodlá zbraň pustit nebo na vás namíří či v nejhorším vystřelí můžete teprve střílet vy. A věta kterou pak řeknete nebude něco o sr*čích ale hlášení o zabití a pozici na velitelství operace.

Hra by se tak klidně mohla jmenovat SWAT simulator protože realita zásahu je i v dalších aspektech. Tak například nečekejte že když při střelbě poběžíte tak něco trefíte, zaměřovač se rozjede na všechny strany a kulky budou létat všude jen ne do týpka v kukle s brokovnicí co na vás čeká šikovně skrčený za rohem. Jedna mise se tak může protáhnout až na desítky minut kdy se krokem plížíte každou místností a prohledáváte každý koutek budov. Ztížením je také systém bodování kdy nestačí jen splnit úkoly mise tedy eliminaci ozbrojenců a zajištění civilistů ale hodnotí se právě i jestli jste nepoužili neoprávněně smrtící sílu či nezapomněli zajistit střelné zbraně. Zcela nejhorší ovšem je když je jeden z členů vašeho týmu vyřazen z boje, což prakticky znamená restart mise jak pro nepříznivé hodnocení tak pro ztížení dalšího postupu kdy už prakticky nemůžete rozdělit svůj tým. Tady je také snad jediné opravdové mínus a to AI mých kolegů kteří se někdy nechali velice lacino postřelit a v posledních a nejtěžších misích jsem tak občas vstupoval do místností raději jako první já sám. Jednotlivé levely navíc musíte projít bez savu na jeden zátah a rozmístění všech postav je pokaždé jiné. Pravda je že někdy mi chybějící ukládání opravdu pilo krev, například když mě na konci zabil poslední šmejd ale pravda je i to že mi díky tomu hra dlouho vydržela a po každé úspěšné misi přišla velká vlna hráčské euforie.

Titul nabízí víc než deset akcí a jak jsem psal tak u některých např. u "Tarronových dětí" jsem se zdržel opravdu klidně na celý den a to i proto že postupně stoupá inteligence a výbava enemáků. Později už nestojíte proti nadraným motorkářům v tričkách s revolvery ale klidně i proti komandu vašich kolegů z armády kteří také jen tak nečíhají "za bukem" až na ně naběhnete ale stejně jako to děláte vy na vás klidně vykopnou dveře. A rozhodně se poté neohánějí nějakým: Drop your gun! Swat 4 je prostě na maximum vyladěnou hrou která vás udrží v napětí a přívalu adrenalinu až do konce. Zajímavé jsou také možnosti ovládání druhého týmu na dálku a přepnutí na pohled odstřelovače i když jsem obě (ke své škodě) využíval jen sporadicky.

Co do technické stránky je hra v pořádku. Na grafice je samozřejmě už poznat zub času ale stále se jedná o solidní podívanou a hlavně tak trochu "creepy" levely ve sklepě masového vraha kde je držena zmizelá studentka (zdravím Řezníka) nebo v doupěti sekty jsou velmi detailně provedené a disponují hutnou atmosférou. Kromě pomalého načítání při spouštění hry jsem se nesetkal s žádnými bugy, zvuky a kvůli komunikaci s parťáky důležitý dabing jsou na velmi vysoké úrovni. Hudba je pouze ambientní a vlastně jsem ji moc nevnímal což je asi lepší než kdyby mě u mnohdy nervy drásajícího hraní rušil nějaký speed metalový nářez. Co mi ale docela vadilo bylo složité míření při hodu granátem který se v těsných interiérech často odrazil od futer či zdi přestože jsem mířil do prostoru a oslepil tak místo teroristy mě samotného. Efekt zasažení takovouto či podobnou zbraní byl ale asi nejrealističtější co jsem ve hrách viděl.

Uf, co říct na závěr tak vyčerpávajícího komentáře? Swat 4 mi dal nefalšovaně zabrat a ukázal mi můj oblíbený herní žánr z úhlu jaký jsem ještě neviděl a za obojí jsem upřímně rád. Škoda jen že takových her není více a tak si v budoucnu jistě ještě zahraju i datadisk. A pak se půjdu zeptat jestli do Plzeňské URNY neshánějí schopného velitele :D
+16
  • PC 90
Swat 4 zakoupeno se slevou na GOGu a posmahnuto v single playeru a s must-have modem Elite Force.

První půlhodinu hry jsem tak nějak furt laboroval a srovnával se Swat 3. Chyběly mi tam některé taktické příkazy a chyběl mi tam koncept Action / Stealth přístupu, ale po zmíněné půlhodině mě to opustilo a já mohu s klidem prohlásit, že Swat 4 je jasná evoluce Swat 3, která se líp hraje, líp vypadá, přináší spoustu vylepšení a v konečným důsledku ta akce prostě celá působí přirozenějc, uhlazenějc a opravdovějc. Samozřejmě je tu pár věcí, které možná byly v trojce líp, případně tam nebyly vůbec a fanoušek swat série si je přál / čekal na ně ve čtyřce, ale co naplat, nevadí, nemůže tam být všechno. (Asi nejvíc mi chybí nějakej skutečnej team management. Že by bylo možné například seskládat si team z jednotlivých oficírů, kteří by měli nějaké číselné vlastnosti aka míření, rychlost reakce, výdrž, sílu, apod. Potom mi pořád děsně chybí statistiky v kampani - viz níže - abych viděl, jak si kterej oficír vede a taky by vůbec nebylo špatné, kdyby byli oficíři povyšováni po hodnostech a dostávali nějaké medaile jako např. v HDD2, apod ... Bohužel nic takového ve swat 4 není.)

Kampaň pro jednoho hráče se skládá z 20ti misí daných dohromady (vč. misí z datadisku Stetchkov Syndicate), kdy procházíte s teamem 4 dalších oficírů, rozdělených do dvou teamů Red a Blue, jednotlivé scénáře, kde zatýkáte zločince (v tom lepším případě - pro zločince samozřejmě, ale on ostatně kriminál asi nebudou lázně), osvobozujete rukojmí a občas uděláte ještě další jiný úkol - nebudu spoilerovat. Osvobozování rukojmích a vyčištění objektu je z 95% hlavní motiv všech misí. Po chvíli se může dostavit jistý stereotyp a hra se proti němu snaží bojovat tím, že každá mise, kterou uděláte, vám odemkne nový kus vybavení do další mise, takže vy můžete pokaždé zkoušet jiný přístup a jinou strategii. Za zmínku rovněž stojí, že pozice nepřátel a civilistů je do určité míry náhodně generovaná při každém průchodu misí, takže se nemůžete spolehnout na to, že tam, kde byl nepřítel, co vás minule odpráskl, že tam bude i v příštím průchodu, což značně zvyšuje znovuhratelnost. Mise v kampani na sebe nijak nenavazujou a krom odemknutého vybavení v nich není žádné pojítko nebo příběh. Statistiky z kampaně se *stackují, coz je trošku škoda, takže pri průchodu kampaní a např. znovupřehrání starších misí s novým vybavením prostě rostou jednotlivá čísla za celou kampaň.

Při samotném procházení jednotlivejma misema si za chvíli uvědomíte, že oproti 3jce skutečně začala fungovat AI takovým způsobem, že se dá 100% spolehnout na váš team a oni jsou schopni odvést většinu práce, takže vy se jako velitel můžete soustředit na velení a nechat svoje muže konat. Nutno připomenout, že tento element významně zlepšuje zmíněný mod Elite Force (spíš mi to připadá jako Definite Edition). Také nutno podotknout, že bohužel v příkazech chybí nějaká možnost říct vašim mužům, aby nebyli tak trigger-happy a měli vetší snahu dostat padouchy živé. Takže můj typický způsob velení je, že team vtrhne do místnosti, kam vběhnu já jako poslední, a jako drill sergeant tam pobíhám mezi oslepenejma nebo kuckajícíma zločincema a řvu na ně at se vzdaj a mlátím je pěstí do žeber, aby pustili bouchačky, jinak je moji kluci posřílej.

Mise jsou celkově pěkne navžené, každá budova nebo sklep budí unikátní dojem a samozřejmě každá mise se dá projít jiným způsobem a za použití jiných prostředků a jiné taktiky. Je trošku škoda, že nepřátelé ve většině misí nejsou nijak dobří a ani lstiví a nezdá se mi, že by se třeba nějak významně pohybovali po objektu. Na druhou stranu se málokdy stává, že by vám nepřítel kosil členy vašeho teamu a vy by jste museli znovu hrát danou misi kvůli tomu, že AI ovládaní parťáci jsou vocasové, co se nechávaj furt mordovat. Nutno podoktnout, že stále jako v trojce ani zde není žádný save-load system. Misi prostě musíte udělat celou na jeden zátah. A to je dobře.

Co se týče taktických možností, tak krom obvyklého repertoáru zbraní máte k dispozici např. tasery, brokovnice na gumové projektily, granáty s gumovými projektily, pepřák a v neposlední řadě i vlastní pěst, takže protivníka je možné doslova zbít ručně. Mám trošku popletené, co je mod a co je originál hra, ale rozhodně zlepšení je např. možnost blokovat dveře, možnost říct vašim mužům, aby si stoupli na konkrétní místo a např. jistili křídlo z učitého směru. Dokonce je možné říct vašim mužům, aby použili pepřák nebo brokovnici na gumové projektily na bábu, co nechce spolupracovat a nechat si nasadit náramky - haha. Díky EF modu jsou samozřejmě všechny tyto taktické prostředky často i dvojsečné, takže taser může starýmu člověku přivodit infart a brokovnice na gumové projektily může zblízka a nebo při zásahu do hlavy zabít nebo zranit, stejně jako flashbang může v malé místnosti zranit civilistu, pokud mu to hodíte pod nohy apod ...

Shrnutí:

Zábavná akce, rozhodně vylepšení po všech směrech srovnáme-li s trojkou. Je škoda, že naprosto chybí jakýkoliv další rozměr a mechanismy než jen čištění objektů od zločinců. Je škoda, že statistiky a vůbec element nějakého teamového RPG prostě není přítomen. Hru hodnotím vysoko, protože je to unikát, který se svojí originalitou v žánru (taktických) FPS naprosto vymyká. Když si zahrajete tuhle hru tak si určitě budete říkat, že potenciál 100% byl promarněn kvůli tomu, že ve hře chybí z nepochopitelného důvodu věci, které by jistě nebylo težké ani nákladné rovnou při vývoji udělat. Škoda, kdyby tam ta omáčka byla, tak má hra 100% z fleku.
+17
  • PC 95
Jelikož mě vojenská a policejní tématika velice zajímá SWAT 4 byla pro mě jasnou volbou.
SWAT 4 je vskutku unikát a nutno podotknout, že taky nářez jak gumovým projektilem z půl metru.

Hrál jsem pouze singl, ale i ten mě naprosto nadchnul a to především svojí syrovostí, smyslem pro detail, jedinečnou hratelností a atmosférou.

Hrál jsem na druhou obtížnost, kdy ke splnění potřebujete hodnocení alespoň 50 bodů ze sta a leckdy to bylo velice obtížné, jelikož souboje, tedy samotné přestřelky, jsou asi nejvěrnějším a nejrealističtejším zpracováním přestřelek na krátkou vzdálenost co jsem kdy mohl ve hrách vidět, nemyslím tím ani tak samotné chování zbraní, ale především to jakým stylem přestřelky probíhají.

Seřadit, nějakým způsobem se dostat skrz dveře, flas/stingr/frag vlétnout do místnosti a eliminovat, či jiným pokud možno nenásilný způsobem vyřadit hrozbu, pokud dojde na střílení, tak bude vypálena smršť několika kulek a je po všem. A toto vše proběhne během 10 - 20 vteřin! Ještě jsem nehrál žádnou jinou hru, která by kladla takový důraz na správný úsudek a bleskové reakce a postřeh.

Jediné, co musím hře vytknout je v souvislosti s tímto právě UI kolegů. Někdy se zachovají jako naprostí profesionálové a fungují jak mají, jindy si nechají vykropit záda z kalacha, protože nepřítel se zasekl v pozici, ve které nemá co dělat, například přiklopený dveřmi.

Další věc která mě naprosto fascinovala, je atmosféra, hnedka druhá mise, máte nahlášené rukojmí v domě. Hnedka jak vtrhnete do domu, pohůdka normální dům, našijete to do ksichtu pepřákem staré senilní babce, ale rukojmí nikde, čistíte místnos po místnosti až narazíte na jedny dveře do sklepa, kde začne peklo, jak z hororu Roba Zombieho, prostě ukázkový kutloch, sadistického psychopata.

Takže za mě rozhondě palec nahoru, už se chystám na datadisk.

Metascore: 85%

Pro: Neuvěřitelně intenzivní přestřelky, atmosféra, důraz na rychlost a přesnost

Proti: Občas AI parťáků.

+25
  • PC 90
Tohle nemá žádnou chybu a to jsem jen (velkej) puntičkář. Já jsem spíš na střílení než taktiku, do místnosti vletím dřív než granát, ale vyčistím ji stejně. Partáci jsou do počtu, pokud mi nechybí hýl, ale tohle je lahudka, zvlášt, když jste omezováni pravidly shora a nevíte přesně jak docílit stoprocentního hodnocení, takže zkraje jen nestřílíte spoutané rukojmí do zad a snažíte se být více ohleduplní k okolí. Postupem času se Vám to jakž takž i daří a míříte vstříc své zářivé kariéře dustojníka LAPD. Akční nádech je tady zásadní a běžná rutina pochuzkáře se tak mění na nervy drásající zásah v obytné zoně, kde střílíte jednou mezi abatyše, podruhé to štěstí zase mají sestřičky na sále nebo nechápaví senioři. Autoři si tady s lokacemi dali hodně záležet, aby Vás to po prvním fast foodu nepřestalo bavit, ale ve scénáři se vždycky opakuje to samé – pochytat maximum fetáku a zranit co nejmín kočkomilu, přičemž vždycky je trochu problém s nabitou brokovnicí rozeznat, kdo je ten nevinnej a učel s ní rychle bere za své. Na statistiky se sice nehraje, ale jak již jsem zmínil, nad Vámi to vidí jinak a musíte s patronama šetřit. Jináč mě už nic nenapadá, co bych vytknul, tak snad jenom takto. 90 - 100, na simulátor hodně slušný!

Vlastně ano. Stalo se mi, že jsem vystřílel všechny náboje i granáty, ani ve spreji mi už nezbyl žádnej pepř, a pak se mi hodinu nedařilo zpacifikovat jednoho bezdomovce a následoval restart celkem náročné akce. V datadisku je to ovšem už ošetřené pěstí mezi oči, která funguje spolehlivě za všech okolností!

Pro: snadné a celkem komplexní ovládání teamu.

+6 +7 −1
  • PC 85
Jedna z mála novodobých FPS, ktoré treba hrať s rozumom, no bez toho, aby šlo o hardcore taktickú akciu. A bohuvďaka za to. Nie som hardcore fpskar, Operation Flashpoint: Cold War Crisis ma nikdy nechytil, ale on rail hry ala Call of Duty: Modern Warfare 2 mi prišli príliš primitívne.

SWAT 4 je takou zlatou strednou cestou. Na jednej strane poskytuje možnosti voľby vstupu do mapy, výber výbavy, či používanie rôznych manévrov a zopár príkazov pre hráčovu jednotku, no na druhej strane sa hráč nemusí dlho tieto možnosti učiť a aj ovládacích prvkov potrebuje minimum (tzn. pár kláves, ktoré mu nenarúšajú dynamiku hrania).

Náročností je viacero, od čoho sa odvíja aj určitý challenge, hlavne ak chce hráč prejsť hru bez zabitia čo i len jedného páchatela (čo sa mi aj podarilo), no v prípade nezdaru zábava neopadáva, pretože náhodne generované rozmiestnenie a aj počet nepriateľov a rukojemníkov udrží hráča v strehu. Priznám sa, že hoci som si celú hru nikdy nedal po druhý raz, občas mi ani nevadilo, že ma zabili, pretože jednotlivé mapy som si naozaj užíval. O to viac, ak si človek nájde nejaký systém, ktorý využíva na plnenie jednotlivých misií - umocní to zážitok pocitom z naozaj tímovej práce.

Hoci AI spolubojovníkov nijak neexcelovala, nemal som s ňou ani nikdy problémy. Čo ma však trocha mrzelo, bol fakt, že hra nemala žiaden príbeh, no na druhej strane jej práve to umožňovalo zaradiť veľké množstvo rozdielnych prostredí, od sektárskej ubytovne, cez výskumné stredisko, benzínovú pumpu až po hotel v rekonštrukcii. Potom sa človek naozaj cítil ako v nejakom kriminálnom seriále. Len tých misií mohlo byť viac.

Pro: taktické ale zároveň svižné, user-friendly, replayabilita

Proti: žiadna príbehová previazanosť, relatívna krátkosť

+20
  • PC 80
SWAT 4 je podle očekávání úplně jiný druh akce, než by možná někdo čekal. Jak už podle názvu vyplývá, hráč se zhostí role člena policejní zásahové jednotky a ujme se jejího velení. S jejími čtyřmi členy je pak vržen do akcí proti těm nejnebezpečnějším a vždy ozbrojeným pachatelům. Tolik tedy asi k úvodu a nyní se vrhněme do akce samotné.

Ta probíhá na různorodých místech, jaké jsou např. motorest, banka, ubytovna, polorozbořený hotel apod. Hráč má před každou misí k dispozici poměrně široký výběr střelných zbraní, počínaje různými druhy samopalů, brokovnic, pistolí, ale vzhledem k tomu, že usmrcení protivníků není prvořadým cílem a v rámci možností je zapotřebí se mu co nejvíce vyhnout, přicházejí na řadu další zbraně, pomocí nichž je šance protivníky zpacifikovat a následně je připravit k předání do rukou spravedlnosti. Mezi tyto zbraně patří např. omračující granáty, pepřový sprej, nervový paralyzér a nejvíce pak brokovnice, která místo ostrých nábojů používá gumové projektily. Mezi dalšími pomocníky jsou pak třeba klíny pod dveře zaručující oboustranné blokování dveří a nemožnosti neočekávaného vpádu nepřátel do zad, či optická kamera mapující situaci za dveřmi důležitou pro další taktiku zásahu.

Úspěšné projití hrou, které je navíc s výjimkou nejnižší obtížnosti bodově ohodnocené, však není nikterak jednoduché. Hráčův postup tu závisí na způsobu, jakým protivníky eliminuje a případně trestá nepřiměřené použití síly. Proto vtrhnutí jednotky do místnosti a následný zákrok uvnitř se nesmí obejít bez předchozí patřičné výzvy s výstrahou (nejčastěji např. "Police, hands up and get down!“), která však bohužel nemá pokaždé na všechny podezřelé dostatečný účinek. Přesto však je zapotřebí rozmyslet, jakou zbraní takového protivníka zpacifikovat. Na řadu proto nejčastěji přichází zmíněná nesmrtící brokovnice, popř. střelné a další zbraně, které mají za úkol protivníka nejlépe jen zranit a usmrtit jen v tom nejkrajnějším případě, kdy se výzva s výstrahou naprosto mine účinkem. A tady nastává tak trochu peklo. Zpočátku jsou podezřelí snadno zpracovatelní a hlasitá výzva členů jednotky s případným následným použitím nesmrtících zbraní je nakonec přece jen přiměje ke kapitulaci, avšak s přibývajícím počtem misí jsou stále zákeřnějšími a donutit je vzdát je poměrně tvrdým oříškem.

Pokud jde o spojence, ty hráč v roli velitele jednotky ovládá několika různými příkazy a bezprostředně tak řídí jejich taktiku zákroku. I přes občasné zadrhnutí je jejich umělá inteligence slušná a dá se říct, že jim nelze upřít snahu o co nejkvalitnější zákrok. Pokud ovšem protivník začne z místa prchat, zmohou se bohužel jen na konstatování "zdrhá!" a eliminace takového podezřelého tak zůstává výhradně na mně. Navíc mi spojenci i přes svoji výstroj postupně přišli čím dál méně odolnější a často je tak podezřelí dokázali vcelku jednoduše vyřadit z akce, čímž došlo k logickému ztížení dalšího boje, ale také ke znatelnému úbytku bodů v hodnocení mise. Vezmeme-li pak v úvahu fakt, že na výši bodů má vliv nejen rozsah zranění členů jednotky, nýbrž i samotného hráče, ze hry se pak občas stává slušná pakárna.

Co dodat? I přes obtížnost, kterou jsem během hraní citelně vnímal, je v mých očích SWAT 4 velmi zdařilý kousek, který má velmi slušnou atmosféru a při zatýkání podezřelých srší tím správným adrenalinem. Toho je občas ve hře sice trochu více a nervová soustava s ním má co dělat, ale za ten pocit zadostiučinění to v závěru každé mise rozhodně stojí.

Pro: povedená simulace policejních zákroků, výběr zbraní, atmosféra

Proti: postupně vysoká obtížnost

+31 +32 −1
  • PC 95
Už trojky jsem strávil mnoho hodin. Další díl byla tedy zcela samozřejmá volba. Nyní jsem se k této hře vrátil kvůli nezapomenutelné kooperaci v mutliplayeru.

Jakožto důstojnej pokračovatel série si nese v sobě to, co povedlo v předchozím díle: Neskutečně detailní prostředí (pohled na každej stůl, pohled do každý skříně, každá nástěnka stojí za to), individuální chování a inteligence nepřátel i civilistů, snaha o absolutně realistické zpracování. Zvuky jsou radost poslouchat – skučení, hysterický ječení, brek i zpěv včetně smrtelnýho chroptění, hlučný práskání zbraní, super zvukový pokreslení, vyváženost. (muziku jsem vypínal)

Kampaň je pouze série na sebe nenavazujících misí, což je dobře. Příběh tady rozhodně neschází – tady by to prostě nesedlo. Tyto mise jsou ale geniálně i překvapivě atmosféricky zpracovaný, u každé z nich je třeba trochu poupravit vybavení nebo taktiku. Specialitou jsou pro mě mise zatčení masovýho vraha Fairfaxe nebo Taroneho sekta (sklep si asi každej zapamatuje).

Obtížnost je na slušné úrovni. Save v průběhu mise zde neexistuje. Nepřátelé mají ale vždy jiné chování, vždy jsou na jiných místech, i jejich počet se liší v závislosti na náhodném znovurozmístění.

Jasně, že není problém je vystřílet. Jde ale o postihy. Naprosto originální a výbornou složku, která zhutní atmosféru do plnejch:
Nepřítele nejdřív vyzvem, aby se vzdal. Jestliže to okamžitě neudělá, nemůžem mu naprat brokádou vesele do břicha, ale počkat až vás nebo rukojmího zbraní ohrozí. Neuvěřitelná atmosféra, kdy se s napětím čeká na sebemenší pohyb omámených teroristů a že si to odložením zbraně kolikrát rozmyslí na poslední chvíli! Každej výstřel se tady počítá a větší přestřelky mají potom sakra říz!

Velení je nutnost, naši kolegové zpravidla udělají většinu práce sami, pokud je člověk vede s rozumem a rozvahou. Naštěstí se pokaždé situace vyvine jinak a průběh stejnýho levelu se tak nemálo liší. Všechny serepetičky tady člověk opravdu využije a vůbec právě tyhle nesmrtící kravinky (např. granát s gumovejma kuličkama, BANG, dveřní klín) dělají hru rozvážnější než kteroukoli jinou taktickou akci, co znám.

Jediná věc, co se nepovedla je jednání našich svěřenců v některých situacích. Jasně - autoři z nich nechtěli mít tupě stojící panáky (někdy ve SWAT3) a tak jim dali schopnost myslet a samostaně reagovat. Zní to hezky. Bohužel když jeden tým nechám, aby kryl schody a s druhym teamem deme vyčistit místnost opodál tak při kontaktu s nepřítelem přiběhne vesele do akce i team první - aby jako nestáli jako blbci na schodech, když je ta akce. Super. Ale zamrzí, že právě po schodech vylezou dva teroristi a naperou nám to do zad. Tady by měli bejt trochu poslušnější! Nebo se alespoň vždy neprodleně vracet na původní pozice.

Kapitolou sám o sobě je multiplayer. Nejlepší koperace proti complu, co jsem kdy na poli taktických akcí viděl. Díky neagresivnosti policejního zásahu sem to moch hrát s přítelkyní a dotáhli sme to do konce jen ve dvou a bez postihů.

Všem, co maj rádi rozvážný a netradiční taktický akce, hurá do toho. Až překvapivě atmosférická a přitom realistická simulace policejního taktickýho zásahu, kdy je důležitější přemejšlet a zachovávat chladnou hlavu, než dobíjet zásobníky.

Pro: Atmosféra, simulace, grafika & zvuky, level design, zbraně a taktický vychytávky, UI, znovuhratelnost, neagresivnost, multiplayer (kooperace!!!)

Proti: Občas neposlušnost kolegů, levelů mohlo bejt víc

+19
  • PC 75
SWAT 4 je dobrou a realistickou simulací práce elitní policejní jednotky od technických pomůcek, až po nutnosti nezabíjet každého, koho uvidíte. Jako velitel opravdového SWAT týmu budete muset zvládnout situaci, kdy v budově jsou teroristé, kteří zajali rukojmí a vy je musíte osvobodit a teroristy zpacifikovat. Narozdíl od drtivé většiny akčních her zde zabití nepřátel, je až poslední možnost,když nepřátelé jasně ohrožují někoho z týmu nebo rukojmí. Za ideální výsledek je považována banda teroristů, kteří prosí o odpuštění s rukama spoutanýma za zády. Vy musíte nejdříve vykřiknout "položte zbraň a ruce nahorů " a až podle toho jak zareagují jednat. Můžou začít odhazovat zbraň, pak v žádném případě nesmíte střílet nebo to bude neoprávěné použití smrtící síly a za to vás strhnou body, které jsou potřeba k splnění mise. Nejste Bruce Willis,aby jste mohli vtrhnout do baráku a prostě všechny postřílet. Jste elitní policejní jednotka. Pokud by se neodhodlali k položení zbraní a nebo by začali ohrožovat rukojmí pak je můžete zastřelit.

Na akci máte k dispozici spoustu zbraní, 9mm samopaly s tlumičem i bez, karabina M4A1 a další hračky. Na nezabíjení máte nesmrtící zbraně pepřový sprej nebo tzv. nesmrtící brokovnice, která střílí místo broků fazole. Dále pak máte řadu slzných granátů které jsou při vcházení do neprozkoumaných místností nezbytné. Slzný plyn je výborný, ale občas se objeví připravení nepřátelé s plynovými maskami, což dovede nepříjemně překvapí.

Pro: Lokace, vybavení

+14
  • PC 85
Skvělá hra, která mě chytla, nicméně mi tam vadila absence spojujícího článku mezi misemi.
Multiplayer bohužel hodnotit nemohu, neboť jsem jej nehrál.

Pro: Nápaditá hra

Proti: Absence příběhu

-4 +3 −7
  • PC 80
Swat 4 je pomyslným vrcholem stealth akcí ze stájí těch nejtaktičtějších jednotek v Americe. Začínal jsem na trojce, která taky neměla chybu, ale čtyřka samozřejmě musela následovat, protože obsahovala především lepší grafiku. Co se mně ale na tomhle nápadu jako celku líbilo nejvíce? Že se převtělíte do role jednotek a la URNA a v každé misi je jen na Vás, jak s danou akcí naložíte. Buď bez výstřelu, s výstřelem, s hodně výstřely...a tak dále. Vše je jen a jen na Vás a díky krátkým, svižným misím nebudete mít důvod hluboce nad daným problémem přemýšlet. Prostě se budete držet při zemi a čekat, kde se někdo objeví.

Swat 4 je v tomhle ohledu totiž hra velice propracovaná. Jakmile budete jednu misi hrát víckrát, protihráč nikdy nebude stát na stejných místech. K tomu je mnoho možností, jak se někam dostat a neexistuje místo, kam byste se nedostali.

Škoda jen malého množství oficiálních misí, které naštěstí vynahrazují mise amatérské od fanoušků, kterých je v tomto případě na stovku a konec hry příjemně oddálí. Nicméně je patrně tento díl konec SWAT jednotek v PC hrách, protože všecko dál by už se jenom opakovalo, včetně misí. I tak doba, kdy jak trojka, tak čtyřka fungovala, mám ve vzpomínkách a kdykoliv mám chuť na taktickou operativní akci, neváhám a jdu právě po SWATech 4.

Pro: Nejtaktičtější simulátor jakýchkoliv pěších jednotek na PC, Různorodost, Nemožnost ukládat, což z Vás dělá skutečné myslící jednotky a ne jen hloupě fungujícího uživatele, který kudy jde, tak střílí.

Proti: Málo misí, které ale vynahrazují amatéři perfektními mapami. Zřejmě konec SWATů na PC.

+17
  • PC 75
Miluju kooperace. Proto jsem si vybral čtvrtý díl simulátoru zásahové jednotky SWAT. Když jsem nakoukl do popisu, přišlo mi 13 misí hrozně málo. Nejvíce jsem se zhrozil, když jsme s parťákem během 20 minut dohráli první 3 mise. „Wtf“ jsem si říkal. Naštěstí je na tom zbytek hry jinak.

První 2-3 mise jsou takové zahřívačky do pekla, které přijde dál. Hráli jsme pouze ve dvojici a obtížnost byla místy opravdu šílená, stačil jeden blbej pohyb a bylo po parťákovi. Některé mise jsme opakovali klidně i 10x. Byla to stále veliká zábava a to proto, že hra disponuje skriptem, který po lokaci rozhází nepřátele úplně jinak, takže téměř žádná hra není úplně stejná. Jmenoval bych příklad, kdy jsme vtrhli do obchodu a v prvních dveřích napravo byl vždy skrčený majitel - civilista. Když jsme jeli misi napotřetí, už si to Jack hezky s poutama v ruce mašíroval dveřmi, aby majitele zatknul. Místo toho padl držkou k zemi, protože ve dveřích místo majitele stál nasraný a po zuby ozbrojený záporák.

Hratelnost je na opravdu vysoké úrovni, byť u posledních misí bych vytknul moc velká bludiště chodeb. Měl jsem radši takové ty komornější akce zpočátku. Každopádně největší zážitek byl asi v poslední misi, kdy jsme po úmorných loadech konečně úspěšně vyčistili lokace, ale jeden parchant nám furt zdrhal. Běhali jsme jak postřelení kačeři po chodbách a sledovali ho díky tomu, že za sebou zavíral dveře. Konečně jsme ho nahnali do slepé uličky, a když jsme se chystali v uzavřeném kumbálu mu prohnat kulku hlavou, najednou se ten šmejd objevil za náma, Jacka odkrádloval a já vyvázl jen s těžkým zraněním. Takovýchto zážitků máme ze hry více, ale bylo by to na delší povídání.

A teď taky něco z obecného hlediska. Vytknul bych rozporuplnou AI. Na jednu stranu dělá geniální obchvaty, útočí, kryje se a zdrhá, když jde do tuhého. Na stranu druhou se často někde šprajcne anebo jen blbě čumí. Je to škoda, ale nám to nijak zážitek nekazilo.

Chválím výborný design misí. Na hru z roku 2005 je tu opravdu veliké množství detailů, což je nejspíš dáno menší rozlohou jednotlivých map. Některé mise se vyznačují skvělou, někdy až hororovou atmosféru – zejména zásah odehrávající se v sídle sekty pološílených a asi i řádně sjetých magorů. Tomu přispívá hudba, ač je občas až moc nevýrazná.

Ještě bych vytkl těžkopádné ovládání, kdy se mi občas stalo, že jsem nechtěně střelil civilistu, ačkoli jsme ho chtěl vlastně zatknout. Animace při přepínání zbraně jsou až moc pomalé, ale asi to má být patřičně realistické. Po grafické stránce to vypadá hezky, ale při nahození vyššího rozlišení se mi ve hře vždy rozhodily fonty a některé dokonce nebyly vůbec vidět.

A jako poslední věc zmíním horší optimalizaci. Občas se mi hra začala z ničeho nic sekat a pomohla mi až docela jednoduchá věc. Stačilo pouze hru shodit na lištu a zase nahodit a zas běžela jedna báseň. Nevím, proč to dělalo, ale stávalo se mi to asi 1-2x za misi.

Verdikt: Jsem spokojen. Nejedná se o špičkovou hru, ale zabaví (zejména v multiplayeru) a to je si myslím nejdůležitější. Konečně taky něco jiného, než jen samé "kól of dúty" 75%

-Jacku, já to vemu zleva, ty to vem zprava
-Jop, jen to proskenuju, mmt... jeden šmejd je nalevo a u tebe u dveří civilista
-Ok, tak na tři - raz, dva, TŘI !!!
-Mám ho !!! Muhehe !
-Čistý.... hele Jacku... tyvole ten z**d vytahuje--- *prásk*
-Oukej, tak odznova...

Pro: atmosféra a propracovanost lokací, bez příběhu, nutnost pečlivě plánovat postup, tuhá obtížnost, grafika, rozmanitost

Proti: ke konci to bylo až moc o náhodě a rozhodně nic nešlo na první/druhý pokus, technické problémy, za více misí bych se nezlobil

+16
  • PC 70
Nikdy by mě nenapadlo, že mě bude v roli příslušníka SWAT bavit zatýkat podezdřelé, řvát na civilisty aby uhli z mířidel nebo jen odpalovat dveře, a bez ostychu vlétnout do právě rozpoutaného pekla.

Jenže už první mise mě dokázala naplno pohltit. S postupem času přišlo na obtížnější operace, kde byla nutnost takticky naplánovat průchod, mnohdy v samotném závěru zbyl pouze jediný kulhající člen z čtyřčlenné jednotky, a stále zbývalo zajistit dva teroristy nebo překupníky drog. Jak by se podle námětu zdálo, hratelnost, díky výborně nedesignovaným mapám spolu s nahodně určeným pozicím civilistů a podezřelých, vůbec nepřechází do stereotypu, i když misi opakujete po desáte, aby byla splněna s co možná nejlepším hodnocením.

Misí je všehovšudy třináct, některé jsou splněné do deseti minut, jíne budete často opakovat, dokud nebude plán dané lokace dostatečne zapamatovaný. Mezi takové se může řadit zásah v přepadené bance, která je plná elitně vybavených teroristů. To, že jedne či dva zásahy znamenají smrt a ztráta života civilisty je nepřípustná je samozřejmostí. Díky různorodosti misí je tak možno prožít i zásah v nočním klubu, knihovně nebo v právě rekonstruovaném patru mrakodrapu.

Militaristy zajisté potěší široký arzenál prostředků na pacifikaci teroristů a dalších podezřelých. Navíc, když je hra příjemně hratelná a zároveň realistická, není třeba dlouho váhat nad jejím zahráním. Pro mě jedno z největších překvapení, a vítané zpestření zaběhnutých principů žánru.

"Bad boys, bad boys, Whatcha gonna do, Whatcha gonna do when they come for you?"

Pro: hratelnost, skloubení hratelnosti a reálnosti, pestý výběr lokací, taktické možnosti

Proti: mohlo být více misí

+20 +21 −1
  • PC 80
"Na tři tam vběhneme a vymydlíme to tam. Na tři? Myslíš jako jedna, dvě a vběhneme tam, nebo na jedna, dvě, tři? To je sakra jedno. Takže jedna, ..."

No tak je každému jasné, že asi podobným rambo stylem se S.W.A.T. nikdy nechová, ani v těch nejtěžších chvílích si zachovávají chladnou hlavu a vše konají s maximálním rozmyslem. A přesně podobně musíte přistupovat ke hraní téhle taktické akční hry. S.W.A.T. 4 jsem hrál poprvé už před léty, kdy hra byla prakticky novinkou a přistupoval jsem k ní opravdu důsledně, jelikož jsem byl zapáleným nováčkem na poli akčních her. S.W.A.T. 4 mi tak představoval i určitou výzvu, jestli nejsem jen tupým hráčem bezduchým akčních her. Zkrátka mě nebavilo jen bez rozmyslu někoho mydlit a právě zde jsem poznal i jinou stránku akčních her.

Ale vystoupím z nostalgie, která stejně nikoho nezajímá ;) S.W.A.T. 4 se kě mě dostal opět před nějakým tím týdnem a já si znovu chtěl zkusit tu zajímavou hru, která mi učarovala před lety. No, zkusil jsem a je to pořád stejně výborné. Zvláštní, obtížné, ale přesto dobré. Ve spoustě akčních her Vám dělá radost, když sejmete nějakého bosse, ale zde Vám dělá největší radost, když zatknete nějakého proradného padoucha (seriového vraha, šéfa fanatické bandy, ...). To se Vám potom hned lépe usíná, když víte, že jste udělali dobře. Ale i ve S.W.A.T.u se občas stane, že musíte tasit, zvláště v posledních velice obtížných misích, kdy na lupmy už nefunguje tazer, nebo jiné podobné nádobíčko. Potom jde slušnost stranou!

S.W.A.T. 4 je ve své roli absolutně úžasná hra, která Vás i při opakování mise donutí hře dát šanci i na poněkolikáté, jelikož pokaždé jsem nepřátelé a civilové rozeseti jinde. Ale přeci jen jsem si nejvíce mlaskal u reálného zbraňového arzenálu.

Pro: reálný simulátor, zbraně, napínavost misí, bez příběhu, přijatelná herní doba, obtížné

Proti: bez příběhu, obtížné

+12 +13 −1
  • PC 80
Swat 4 je podle mne více než střílečka spíše vojenský (či policejní) simulátor. Vše ve hře tomu nasvědčuje. Již první věc, která se mi líbila je úprava vybavení členů týmu, můžete si zvolit kdo do akce vyjde s jakou zbraní a náboji, či dalším vybavením. Toto upravování není sice něják přehnané, ale myslím, že každý si tam najde to své. V samotných misích se mi poté líbilo rozdávání jednoduchých povelů, další věc, která byla dobře vyřešená. Můžete dát jak primitivní povely typu stát a kupředu, tak například prohledání prostor, vyrážení dveří, nebo zatýkání. Jak již zmínil Bursoft, tak právě zatýkání je někdy celkem problém, protože né na každého zločince stačí zařvat, někdy se musí použít i tvrdšího donucování, aby se vzdal. Jedinou nevýhodou této hry je občasné zaskřýpání AI, ale i přes to je to velice kvalitní simulátor, u kterého se dá celkem dlouho vydržet.

Pro: Editor vybavení, mise

Proti: občasný problém v AI

+13
  • PC --
Single kampaň jsem nehrál. Pouze multiplayer po LANu. A JAKEJ MULTIPLAYER TO JE! Tahle hra je prostě v co-opu neskutečná (samozřejmě datadisk je nutnost).Když se hraje s fakt dobrým týmem tak je to nezapomenutelná zkušenost.
"Checkni kdo je za dvěrma"
"Ok,...na pravý straně hostile s AK47...vzadu další s pistolí, vedle rukojmího"
"Ok, ty si vem toho napravo, já mám toho vzadu...nejdřív tam hoď flash, hned jak otevřu"
"Hozeno, jsou slepý"
"Kurva ten šmejd se votočil a nakouřil mě, ale sundal jsem ho!"
"Ok, místnost čistá...svaž rukojmí a nahlaš je, já sesbíram zbraně...červený, kde jste do hajzlu?"

Design misí je úžasnej. Náhodný generování pozice nepřátel a rukojmích dodává replaybilitu.Občas to dokáže bejt lehce frustrující (když to poseru a sejmou mě na začátku mise...).Ale to k tomu patří...ono to chování nepřátel umí bejt občas parádně nevypočitatelný..."už si kleká!" "BOOM HEADSHOT" "Ten sráč to jen hrál...a já jsem mrtvej".

Celkově prostě nářez.
+36
  • PC 90
SWAT 4 je precizně provedená hra. Víc než běžná hra působí jako simulátor, přitom je děsně návyková. Z jednoho důvodu. Nikdy nehrajete tu stejnou misi, i když jste na stejné mapě. Už v předchozím díle byl zavedený tento systém, nic se na něm nezměnilo, je neskutečně jednoduchý, ale účinný. Nepřátelé a civilisté jsou prostě na jiných místech, při znovuspuštění dané mapy a opravdu to funguje dobře. Mimo to si na této hře cením její způsob hraní. Není cílem vzít si největší dělo a fullautem pokosit všechno, co dýchá. Musíte na zločince řvát, upozornit je střílet do vzduchu nebo pod nohy a až v krajním a nouzovém případě můžete střílet do nich. Dále je dobře vyřešené ovládání týmu, ostatní za vás mohou udělat vše. Vyrazit dveře, házet granáty apodobně. Na konci mise vždy vidíte tabulku s body. Maximum je 100, přičemž dosáhnout tohoto hodnocení je velice obtížné. Body se strhávají za každou blbost.. za to, že neupozorníte nepřítele, za to, že nenahlásíte zadrženého civila apodobně. Poslední plus dám zpracování zbraní, střelby a veškerého vybavení.

Pro: Koncept, zbraně a vybavení, grafika, hodnocení po misích, trvanlivost

Proti: drobné bugy (nic, co by kazilo zážitek)

+18