Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

SWAT 4

  • PC 90
Swat 4 zakoupeno se slevou na GOGu a posmahnuto v single playeru a s must-have modem Elite Force.

První půlhodinu hry jsem tak nějak furt laboroval a srovnával se Swat 3. Chyběly mi tam některé taktické příkazy a chyběl mi tam koncept Action / Stealth přístupu, ale po zmíněné půlhodině mě to opustilo a já mohu s klidem prohlásit, že Swat 4 je jasná evoluce Swat 3, která se líp hraje, líp vypadá, přináší spoustu vylepšení a v konečným důsledku ta akce prostě celá působí přirozenějc, uhlazenějc a opravdovějc. Samozřejmě je tu pár věcí, které možná byly v trojce líp, případně tam nebyly vůbec a fanoušek swat série si je přál / čekal na ně ve čtyřce, ale co naplat, nevadí, nemůže tam být všechno. (Asi nejvíc mi chybí nějakej skutečnej team management. Že by bylo možné například seskládat si team z jednotlivých oficírů, kteří by měli nějaké číselné vlastnosti aka míření, rychlost reakce, výdrž, sílu, apod. Potom mi pořád děsně chybí statistiky v kampani - viz níže - abych viděl, jak si kterej oficír vede a taky by vůbec nebylo špatné, kdyby byli oficíři povyšováni po hodnostech a dostávali nějaké medaile jako např. v HDD2, apod ... Bohužel nic takového ve swat 4 není.)

Kampaň pro jednoho hráče se skládá z 20ti misí daných dohromady (vč. misí z datadisku Stetchkov Syndicate), kdy procházíte s teamem 4 dalších oficírů, rozdělených do dvou teamů Red a Blue, jednotlivé scénáře, kde zatýkáte zločince (v tom lepším případě - pro zločince samozřejmě, ale on ostatně kriminál asi nebudou lázně), osvobozujete rukojmí a občas uděláte ještě další jiný úkol - nebudu spoilerovat. Osvobozování rukojmích a vyčištění objektu je z 95% hlavní motiv všech misí. Po chvíli se může dostavit jistý stereotyp a hra se proti němu snaží bojovat tím, že každá mise, kterou uděláte, vám odemkne nový kus vybavení do další mise, takže vy můžete pokaždé zkoušet jiný přístup a jinou strategii. Za zmínku rovněž stojí, že pozice nepřátel a civilistů je do určité míry náhodně generovaná při každém průchodu misí, takže se nemůžete spolehnout na to, že tam, kde byl nepřítel, co vás minule odpráskl, že tam bude i v příštím průchodu, což značně zvyšuje znovuhratelnost. Mise v kampani na sebe nijak nenavazujou a krom odemknutého vybavení v nich není žádné pojítko nebo příběh. Statistiky z kampaně se *stackují, coz je trošku škoda, takže pri průchodu kampaní a např. znovupřehrání starších misí s novým vybavením prostě rostou jednotlivá čísla za celou kampaň.

Při samotném procházení jednotlivejma misema si za chvíli uvědomíte, že oproti 3jce skutečně začala fungovat AI takovým způsobem, že se dá 100% spolehnout na váš team a oni jsou schopni odvést většinu práce, takže vy se jako velitel můžete soustředit na velení a nechat svoje muže konat. Nutno připomenout, že tento element významně zlepšuje zmíněný mod Elite Force (spíš mi to připadá jako Definite Edition). Také nutno podotknout, že bohužel v příkazech chybí nějaká možnost říct vašim mužům, aby nebyli tak trigger-happy a měli vetší snahu dostat padouchy živé. Takže můj typický způsob velení je, že team vtrhne do místnosti, kam vběhnu já jako poslední, a jako drill sergeant tam pobíhám mezi oslepenejma nebo kuckajícíma zločincema a řvu na ně at se vzdaj a mlátím je pěstí do žeber, aby pustili bouchačky, jinak je moji kluci posřílej.

Mise jsou celkově pěkne navžené, každá budova nebo sklep budí unikátní dojem a samozřejmě každá mise se dá projít jiným způsobem a za použití jiných prostředků a jiné taktiky. Je trošku škoda, že nepřátelé ve většině misí nejsou nijak dobří a ani lstiví a nezdá se mi, že by se třeba nějak významně pohybovali po objektu. Na druhou stranu se málokdy stává, že by vám nepřítel kosil členy vašeho teamu a vy by jste museli znovu hrát danou misi kvůli tomu, že AI ovládaní parťáci jsou vocasové, co se nechávaj furt mordovat. Nutno podoktnout, že stále jako v trojce ani zde není žádný save-load system. Misi prostě musíte udělat celou na jeden zátah. A to je dobře.

Co se týče taktických možností, tak krom obvyklého repertoáru zbraní máte k dispozici např. tasery, brokovnice na gumové projektily, granáty s gumovými projektily, pepřák a v neposlední řadě i vlastní pěst, takže protivníka je možné doslova zbít ručně. Mám trošku popletené, co je mod a co je originál hra, ale rozhodně zlepšení je např. možnost blokovat dveře, možnost říct vašim mužům, aby si stoupli na konkrétní místo a např. jistili křídlo z učitého směru. Dokonce je možné říct vašim mužům, aby použili pepřák nebo brokovnici na gumové projektily na bábu, co nechce spolupracovat a nechat si nasadit náramky - haha. Díky EF modu jsou samozřejmě všechny tyto taktické prostředky často i dvojsečné, takže taser může starýmu člověku přivodit infart a brokovnice na gumové projektily může zblízka a nebo při zásahu do hlavy zabít nebo zranit, stejně jako flashbang může v malé místnosti zranit civilistu, pokud mu to hodíte pod nohy apod ...

Shrnutí:

Zábavná akce, rozhodně vylepšení po všech směrech srovnáme-li s trojkou. Je škoda, že naprosto chybí jakýkoliv další rozměr a mechanismy než jen čištění objektů od zločinců. Je škoda, že statistiky a vůbec element nějakého teamového RPG prostě není přítomen. Hru hodnotím vysoko, protože je to unikát, který se svojí originalitou v žánru (taktických) FPS naprosto vymyká. Když si zahrajete tuhle hru tak si určitě budete říkat, že potenciál 100% byl promarněn kvůli tomu, že ve hře chybí z nepochopitelného důvodu věci, které by jistě nebylo težké ani nákladné rovnou při vývoji udělat. Škoda, kdyby tam ta omáčka byla, tak má hra 100% z fleku.
+17