Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
"I only have one, but very important question: You got a smoke?"

RE4 je spíš ryzí střílečkou z pohledu třetí osoby než akční adventurou, neboť hádanky nebo kombinování předmětů se ve hře vyskytují jen minimálně a 95% herního času jde jen o likvidaci nepřátel a poměrně přímočarej postup vpřed. 

Námět si mě tedy moc nezískal. Jednak zombíky nahradili nevzhlední a příliš okatě se stále opakující vesničani s parazity v mozku, druhak místo nějaké komorní zápletky jde rovnou o záchranu dcery prezidenta spojených států (a amíci nepošlou posilu ani tehdy, když je Leon 8 hodin v bezvědomí).

Prostředí španělského venkova mi přišlo sice celkem příjemně netradiční, nicméně na můj vkus bylo všechno příliš nasáklý nahnědlou barvou a vůbec mi to prostředí připomínalo spíš Rumunsko. Mnohem horší je to však poté, co hráč uniká do středověkého hradu, kde tedy design prostředí už pokulhává. Dlouhý pravoúhlý chodby, rozhlehlý prázdný síně z vodotryskama a symetricky rozestavěný bedny / vázy s lootem.

Vůbec nápad, že hráč bude všude šmejdit a sbírat truhličky se zlaťáky (docela trapas, že speciální jednotky prezidenta spojených států rabují na evropském venkově) a pak čas od času nakoupí od obchodníka zbraně a vylepšení se nepovedl. Narušuje to, myslím si, survival atmosféru, kde měl Leon stát proti všem a totálně bez zdrojů a ne se kamarádíčkovat s místními překupníky, občas si zajít na střelnici. A už vůbec ne krást šperky a cennosti ve středověkých památkách.

Taky se zde bez varování a vysvětlení zjevuje Ada, která měla být mrtvá (RE2) a vesele telefonuje s Weskerem, kterýho jsem nedávno osobně (RE1) v podzemí sídla rozstřílel na sračky. Leonovi to divný ale nepřišlo.
Hmm.

Nicméně hra samozřejmě má i svoje klady: 
Odpovídající obtížnost (NORMAL) = zábavné boje s protivníky, kdy je nutno zpravidla promyslet, jak se s nimi vypořádat (a u toho krýt Ashley). Škoda jen že se nelze u zamíření s Leonem pohybovat.
 
Protivníci umí být nepřevídatelní (především v damage kterou snesou, ale i jinými aspekty)
 
Velmi obstojná hrací doba.
 
Rozhodně mě potěšil i přídavek za Adu, kterej byť se odehrával ve stejnejch lokacích, tak to nebylo totéž a člověk se dozvěděl mnoho faktů navíc.
 
Summary: Akční řežby moc nemusím, ale tahle rozhodně špatná nebyla. I když v rodině hlavních dílů RE zatím spatřuju v této hře nejslabší díl, nelituju času, kterej jsem věnoval jejímu pokoření.

80%

Pokud sleduju správně timeline RE událostí, tak další postup je jasnej:

RE:REVELATIONS, Jill naše chvíle opět nadešla :)

Pro: kultovní RE série, zábavné boje, slušná obtížnost, herní doba

Proti: příliš akční, námět, interiéry hradu, hnědej filtr.

+9
  • PC 40
Po perfektních remacích druhého a třetího dílu na mě jako další v řadě vyskočila nestvůrnost v podobně Resident Evil 4.

Čtvrtý díl je zatím ten absolutně nejhorší, se kterým jsem měl tu smůlu přijít do styku. Většina mojí kritiky bude stát a padat hlavně s děsivě příšerným ovládáním. 3rd person shooter s tank ovládáním bez možnosti chůze do strany je zločin proti lidskosti. Míření se rovná zaměřování protiletadlového děla. Podobnost s tankem i tak na Resident Evil 4 nestačí, protože na rozdíl od Leona, tank může střílet za pohybu. Katastrofa.

Naštěstí to není tak, že by vám špatné ovládání bránilo v tom užít si skvělou hru. Resident Evil 4 je ve svých nejlepších momentech maximálně lehce nadprůměrná akční kreténovina, kde béčková produkce srší z úplně každého aspektu hry. Příběh je přímo jako vystřižený ze scénáře špatného akčního filmu z devadesátých let. Zlí Mexikánci unesou dceru prezidenta USA do španělsky mluvící části Transylvánie a na záchrannou misi je vyslán jediný agent, protože zbytek speciálních jednotek má zrovna dovolenou. Krátce po příjezdu začne Leon bez jakýchkoliv zdlouhavých otázek s kompletní genocidou místního obyvatelstva. Pokud je ve hře něco ještě horšího než premisa příběhu, jsou to dialogy samotné. Kdyby mi někdo řekl, že je napsala skupina žáků šesté třídy v hodině úvodu do herectví, vůbec bych se tomu nedivil. Šťavnatá ochutnávka :

Saddler: Perhaps you are disillusioned with overconfidence just because you killed my small-time subordinate?
Leon: You're small time.
Saddler: Hahahaha.

Jako bonus se nikdo ani neobtěžoval ke hře připsat titulky v angličtině, takže pokud špatně slyšíte, máte smůlu. No, i když v tomto případě je to pro vás spíš výhra ...

Pak je tu náplň misí samotná a level design. Všechny adventurní prvky vzaly ve čtvrtém dílu definitivně za své. Občas je sice nutné použít nějakou věc na otevření dveří, ta se však válí vždy hned za rohem o pár metrů dál. Použít výraz jako hádanka nebo puzzle se v tomto případě ani neodvážím. Absenci jakékoliv činnosti, ke které je potřeba mozek, však autoři nahrazují bohatou porcí bezduché akce, která táhne hru úmorných 16 hodin. V jednom kuse na vás hra bude chrlit zástupy stejných monotónních nepřátel a k jejich likvidaci potřebných prostředků. Tento odklon série od hororové adventury k 3rd person akci mě hluboce zklamal. Všechny prvky Resident Evil série prakticky vymizely, všude se válí tuny výbavy, inventář je směšně velký a navíc máte k dispozici i měnu a předměty, se kterými můžete obchodovat (???). V podstatě jediná věc, co spojuje čtvrtý díl s původní sérií jsou postavy. Kdyby autoři nahradili Leona a Adu někým novým a nazvali hru například "Monster Redneck Slaughterhouse", nikoho by ani nenapadlo spojovat tuto hru se sérií Resident Evil.

No, závěrem jen krátce ještě ke grafice a hudbě. Vizuál hry mě nijak neoslovil, i když jsem ze začátku vítal změnu prostředí, časem se moje nadšení i tak vytratilo. Hudba je monotónní, repetitivní a otravná. Všiml jsem si, že některé motivy si autoři dokonce "vypůjčili" ze hry Soldiers of Anarchy z roku 2002. To je ale v mých očích stále ten nejmenší zločin...

Abych taky něco pochválil, tak se mi líbily některé bossfighty, což mě samotného překvapilo vzhledem k příšernému ovládání, ale design bossů a taky jejich počet mě vlastně mile překvapily. Taky na mě celkem udělala dojem fyzika nepřátel a střelby, kdy nepřátelé reagují podle toho, kam je zasáhnete. Dokonce je možné sestřelit letící předměty, což bych opravdu nečekal. Víc k chválení toho ale opravdu nemám ...

Resident Evil 4 je děsivě podprůměrná hra. Nebýt toho, že jsem se sám "vyzval" k tomu odehrát kompletně celou RE sérii, nechal bych si za tuto hru vrátit i těch 160 korun, co jsem za ni zaplatil.

Pro: Některé souboje s bossy, fyzika

Proti: Ovládání, zvuky, hudba, level design, mise, postavy, script

+1 +11 −10
  • PC 90
Resident Evil 4 jsem nejprve dohrál před hezkými pár lety na PC v původní verzi (zejména problematické ovládání znamenalo, že jsem hře udělil přes všechna její pozitiva 80 %), abych znovu dohrál Ultimate HD Edition včetně Separate Ways a Assignment Ada.

Resident Evil 4 znamenal ve své době z hlediska designu odklon od zavedených standardů série. Pevné kamery ve stylu klasiky Alone in the Dark vystřídal pohled přes rameno hlavního hrdiny (je možné se pomocí Cheat engine vrátit ke klasické kameře, stejně jako existují mody pro hraní ve First Person pohledu), ve hře neexistují zombies (což glosuje hlavní hrdina při setkání s prvním nepřítelem), je možné prodávat předměty, zvětšovat inventář a nakupovat/vylepšovat zbraně. Čtverka celkově znamenala odstartování výrazné změny ducha celé série (větší příklon k akci), kdy se po rozporuplné Resident Evil 6 autoři zase vrátili k hororovému pojetí, byť poprvé v sérii z hlediska hlavních dílů ve First Person pohledu. Při novém hraní jsem si uvědomil, jak přesně ve čtverce daný posun autoři trefili, aby nedošlo k opravdu výrazné změně, která by vyústila v zásadě v jiný herní žánr a jak pojetí čtverky (pomalé otáčení a míření, postava zabírající velkou část výhledu) ovlivnilo třeba další klasiku Dead Space.

Když jsem hrál hru podruhé, začal jsem ji ovládat gamepadem. Někde kolem části 1-2 jsem stále nebyl úplně spokojen s ovládáním (chápu pohled lidí, kteří tvrdí, že principielně nepřesné a krkolomné míření gamepadem je součástí zážitku, jen s ním zásadně nesouhlasím) a tak začal trochu s obavami experimentovat s myší (původní verze se lépe než na myši hrála i na klávesnici). Mé obavy se po nastavení citlivosti na 12 a typu ovládání na Modern rozplynuly a já si přes počáteční obavy tuto jízdu užil až do konce (a pravděpodobně ne naposledy, ještě mi chybí achievement za dohrání na Professional). Nemyslím si, že by použití myši eliminovalo onen stísněný pocit, záměrně vyvolaný zmiňovaným pomalým otáčením a nízkým FOV. Ano, zaměřuje se rychleji a pohodlněji, ale boje jsou stále pomalá a strategická záležitost.

Resident Evil 4 je neuvěřitelně pestrá hra. V bojích je možné sestřelovat vržené zbraně, vystřelit je nepřátelům z rukou, nepřátele cíleně shazovat na zem střelbou do nohou nebo naopak některé vyřadit jedinou ranou do hlavy. V některých pasážích je možné (na Professional pravděpodobně nutné) nepřátelům utéci, jindy proti nim lze využít pasti, shazovat je z žebříků nebo pomocí střelby do propasti v momentě, kdy ji přeskakují. Nepřátelé jsou velmi různorodí, od úvodních vesničanů s vidlemi, sekerami, noži a později i motorovými pilami přes vrhače dynamitu, střelce s kušemi, štítonoše a neviditelná monstra až po střelce z kulometu nebo kulometných věží.

Jako první díl série hra obsahuje spolupráci dvou postav (někdy je nutné Ashley chránit střelbou na dálku, jindy ji bránit při akci typu otevírání dveří), aniž by autoři sáhli v zásadě k symetrickému co-op hraní jako v pětce nebo k nesmrtelnému sidekickovi.
Ve hře je skryt velký počet cenností, autoři zašli dokonce tak daleko, že je rozdíl mezi prodejem zašpiněného či čistého drahokamu nebo prodejem některých cenností po částech či najednou v celku po jejich spojení v inventáři. Je také jen na Vás, jaké zbraně budete používat a vylepšovat, není možné ani s maximální velikostí inventáře pobrat všechny, stejně jako nejsou finance na vylepšení všeho, co se Vám dostane při hraní do rukou.

Po dohrání hry se odemče možno hrát znovu s nashromážděnou výbavou (logicky na stejnou obtížnost, Professional by byl bez toho pravděpodobně příliš snadný) a bonusovým kostýmem, po dohrání bonusových kampaní Separate Ways a Assignment Ada se krom jiného odemče možnost hrát znovu s Chicago Typewriter, což ze hry opět dělá survival horror, tentokrát z pohledu nepřátel. Samotné dvě bonusové kampaně rozhodně stojí za to, Assignment Ada je sice kratší, ale Separate Ways jsem hrál herního času dobrých pět hodin.

Nakonec jsem si při druhém hraním ve vylepšené verzi s komfortním ovládání vrchovatě užil tuto jedinečnou záležitost a pochopil tak její kultovní status.

Pro: nakupování a vylepšování zbraní a dalších předmětů, celková obrovská pestrost hry

Proti: počátek odklonu série od jejích kořenů, některé pasáže už možná zbytečně akční

+29
  • PC 95
Když jsem prve přišel do styku s Resident Evilem 4, jako fandovi původních dílů mi příliš nevoněl. Co to má být? Kde jsou zombie? A co tu místo nich dělají jacísi pomatení vesničani? Co je to s kamerou? Tohle není Resident Evil, jak ho znám a mám rád. A tak se stalo, že jsem jej dlouho opomíjel, stejně tak, jako další díly. Bože, já byl vůl.

Můžu říct, že vysoká hodnocení nemá čtyřka jen tak pro srandu králíkům, jak jsem měl ostatně zjistit teď, když jsem se konečně rozhodl svoje pochybení napravit. A tak se v kůži kamaráda z dvojky, Leona Kennedyho, dostáváte do tajemné španělské vesničky, kde se vydáváte hledat unesenou dceru prezidenta USA. A že zde není všechno v pořádku, zjistíte velmi záhy. Umbrella už není, zato přichází nová noční můra v podobě parazitů Las Plagas.

Novému startu série sedne zasazení skutečně dobře. Atmosféra zapadlé vesničky s nepřátelskými osadníky by se dala krájet a survival efekt zde pracuje vážně dobře. Přijdete si zde opravdu osamoceně, a přitom se na vás valí hordy nepřátel, a to velmi různorodých. Zombie zastupující lidé nakažení parazity Las Plagas, různí mnichové a vojáci, hmyzáci i vlci, a v neposlední řadě větší raritnější parchanti. A pak samozřejmě bossové. Hezky zmutovaní bossové.

Většina mechanik bude fandům série povědomá. Zůstává sbírání, mixování a uzdravování se pomocí rostlinek různých barev, management s neustále relativně malým inventářem, ukládání hry prostřednictvím psacího stroje. Na druhou stranu však chybí např. „bezedná“ truhla k ukládání přebytečných předmětů, k ukládání nesbíráte inkoustové pásky. A pak tu máte obchodníka, od kterého si za utržené zlato, nasbírané za souboje nebo nalezené, nakupujete nové zbraně a jejich vylepšení.

Kamera je nově pověšena za rameno hlavního hrdiny a rozhodně jde o změnu zajímavou a praktickou, i když i zde občas úhel pohledu dovede pozlobit. Atmosféře ani pocitu strachu neubírá, a i vzhledem k systému zaměřování, kdy střílíte na slabá místa nepřátel, je tato změna nepostradatelná. Postupně zde takto navštívíte odlehlou vesničku, chladný hrade nebo třeba ostrov s vojenskou základnou.

Průchod hrou není otázkou chvilky (ač by někteří speedrunneři mohli tvrdit opak) a pocit strachu je zde všudypřítomný. Všechny aspekty do sebe skvěle zapadají a RE4 jako celek i přes změny funguje výborně. Ke konci je sice možná té akce až příliš, ale i přes to můžu říct, že jsem si hry užil a můžu se tak směle zařadit k těm, kdo čtvrtý díl Resident Evilu doporučují.

Pro: atmosféra, hudba, nepřátelé, dobrá obtížnost, lokace, bossové

Proti: přehnaně akční závěr

+11
  • PC 85
Ačkoli je čtvrtý Resident Evil už relativní dědeček, aktuální HD verze ho příjemně omlazuje a co víc, po stránce hratelnosti má rozhodně pořád co nabídnout. Vlastně si ani nevzpomínám, jestli jsem někdy v poslední době hrál takhle poctivou a zábavnou akční adventuru.

Remaster prvního dílu jsem vzdal někde za polovinou, jelikož mě ten neustálý backtracking a hádankovitý design příliš nebavil (nehledě na frustrující systém ukládání). Čtyřka má ale přesně ty správné ingredience, které mě nakonec přikovaly k obrazovce na takřka 20 hodin. A že je to vydatná porce velmi kvalitního leveldesignu, mrtě zábavného střílení, fajnových bossfightů a v neposlední řadě chytlavého, i když nadmíru béčkového... nah, skoro až céčkového děje. Je to přesně tak debilní, jako filmová série, japonsky typicky lehce pedofilní, ale v tomhle případě mi to ani moc nevadilo a ke hře to docela i sedělo.

Zatímco první lokace na španělském venkově mě nadchla, následný hrad mé nadšení už mírně zchladil. Ovšem ne na dlouho, protože co tahle lokace ztrácela na originalitě, to doháněla leveldesignem. A to platí i o zbytku míst, kterými si hráč projde. V té hře není nic navíc, nepřátel je hodně, ale nikdy přehnaně moc, jsou tam bossfighty, ale nijak frustrující a to i navzdory ovládání. Je tam dokonce i nějaké sbírání pokladů, ze kterého má hráč pocit opravdového zadostiučinění, protože odměny za to stojí. Tvůrci přesně věděli, co hráče baví a namíchali to tak příjemně vyrovnaně, že jsem se ani na minutku nenudil. Obtížnost je nastavena celkem vysoko, hráč se musí docela ohánět, ale férově a pocity frustrace se dostavily maximálně tak z nemotorného ovládání (radši nechci vidět, jak se hrála původní verze). Ale i na to se dá časem zvyknout a nakonec se mi pohyb postavy zalíbil. Umocňuje to survival feel.

Aktuální HD verze vypadá graficky velmi slušně a hýbala by se i skvěle v UHD rozlišení nebýt mizerné optimalizace částicových efektů (prach, oheň) v některých lokacích. V cutscénách to rozhodí voice-over a samotnou hru to výrazně zpomaluje. V klasickém full HD to ale šlape normálně.

Pro: design, množství cutscén, hratelnost, pocit ze střelby, Ashley

Proti: otáčení postavy není upravené na analogové páčky, optimalizace částicových efektů

+19
  • PC 100
Tak a je to!!! Jeden z mých největších herních restů konečně spatřil světlo závěrečných titulek. Čtyřce jsem se z určitých důvodů vyhýbal, nevím proč jsem udělal takovou obrovskou chybu, ale prostě to tak bylo. Měl jsem dohrané skoro všechny díly co doposud vyšly, tak proč čtyřku ne? Sám nevím, nejspíše kvůli tomu nepovedenému portu. To ovšem změnila HD edice, který vyblýskla grafiku plus do hry zapojila hlodavce. Hru jsem samozřejmě ihned na steamu zakoupil, ovšem k hraní jsem se pořád neměl, měl jsem ji spíše jako okrasu v knihovničce. Ovšem s nástupem na univerzitu, jsem začal mít nějak více času a tak tedy proběhla instalace. Ale...prvotní dojmy byly fakt strašné. Hra běžela v bulletime a co víc, to adventurní ovládání mi vážně nesedlo. Hru jsem vypl a dál ji měl jako ozdobu. Poté jsem se začal více zajímat o technickou stránku hry a zjistil jsem, že stačí dát framerate lock na 30 fps a hle...šlapalo to v poho a měl jsem tedy větší šanci zvyknout si na to adventurní ovládání. Začalo se dařit a hra mě začínala až ukrutně chytat.

To samozřejmě měla na svědomí možnost ovládat nejspíše nejsympatičtější postavu z celého universa a sice Leona Kennedyho, kterého si prostě ve dvojce musel zamilovat každý. Leon dostal od čtvrtého dílu svůj jedinečný vzhled naprostého pohodáře obšťastnit hráče hláškami i v těch nejméně vhodných situacích. Díky tomu se do mě vryl přesně jako parazit Las Plagas. Příběh hry rozhodně nastavil nejvyšší laťku v celé RE sérii a Capcom se bude muset hodně snažit aby vytvořil ještě lepší díl. Doslova jsem ho hltal a kolikrát už na mě vytáhl ty své známé zvraty u kterých mi emoce tekly proudem. Konec hry se rozhodně povedl a byl vytvořen jak jinak zase zvratem.

O ovládání jsem se již zmínil a nakonec jsem usoudil, že to byl vlastně výborný tah, protože to z hry nedělá obyčejnou tpsku, kterou si proběhnete s prstem v nose. To ani náhodou. V určitých pasážích jsem doslova promýšlel každý krok, který jsem udělal. Vracel se na již prošlá místa a prolejzal každou skulinku, abych náhodou někde nenechal nějaký lejstra či drahocennou munici, kterou člověk neochotný se zvyknout na ovládání bude hooodně moc potřebovat. Mimo likvidace hru zpestří pár hádanek, které alespoň trošku donutí hráče zachovat chladnou hlavu. Rozhodně potěšil starý dobrý inventář s klasickou combine položkou. Tudíž o mixování kytek jsem připraveni nebyli a dokonce máme tu možnost si prodloužit HP pomocí žluté kytky. Další věc co se mi na inventáři líbí je možnost si věci pěkně naskládat (tak trochu tetris), což je ke konci vážně potřeba, protože jej zabírají z 80% zbraně.

Když už zmiňuji zbraně, tak musím zmínit jejich velice povedený upgrade, který mi jistě kolikrát už zachránil zadek. Větší zásobník, rychlost přebíjení a další věcičky jistě stojí za útratu u velice povedeného obchodníka, který pro mě měl velice příjemný hlas. Ale zpátky ke zbraním, rozhodně tu najdeme velice zajímavé kousky z nichž rozhodně zmíním známého thompsona a brokovnici striker, která se ve hrách moc nevidí. Za další zmiňuji velice známé capcomácké Unlockables, které dají Leonovi např velice stylový mafia kostým.

Klasické zombie byly nahrazeny posedlými vesničany s parazitem uvnitř. Ubralo to tedy na strašidelnosti? Já říkám že ne. I když již nemají ten svůj děsivý vzhled, stále umí velice nepříjemně překvapit. A co víc, umí také nepředvídatelní. To si třeba v klidu namiřujete na hlavičku a ten sráč k vám začne sprintovat což rozhodně hodí do ruky velké klepance. Tuhle zas mohou uhýbat, tudíž vaše kulka míří do skály. Ostatní potvůrky ale již nějaký ten odporný vzhled schytaly. Nadosmrti již nezapomenu na první setkání s renegados. Z této části jsem měl velice nepříjemné mrazení v zádech, které probíhalo pokaždé, co jsem zaslechl jejich chraptění. A opět mě zde dostala ta nepředvídatelnost. To si takhle procházím nějakou chodbou a najednou uslyším opět to odporné chraptění, okamžitě beru do ruky odstřelovačku a připravuji se na nejhorší. Ale ono nic, renekaďák mě asi čeká někde dál. Tak si hodím odbočku do místnosti kvůli zásobám, poctivě tam vše vybrakuju a chystám se k odchodu. Ale než stihnu vzít za kliku, tak se dveře rozrazí a rené se už na mě sápe. Horší přepadovku jsem fakt nezažil, ještě teď mi pulzuje krev. No nic, odbočím. Bossfighty jsou zde velice kvalitním zpestřením, protože všichni až na jednoho se nedá ustřílet, mají určité slabiny k odhalení následující k jejich okamžité likvidaci.

Grafika hry je parádní, moc se mi líbí. Postavy a monstra pěkně vypadají. Rozhodně nejlepší pokoukání je, jak Leonovi vlaje ofinka při běhu nebo jak při míření dýchá. Interiéry budov jsou taktéž supr zpracované a okolí si rozhodně pochvalu zaslouží.

Zvuková stránka hry je zde na té nejvyšší úrovni na jaké vůbec může být. Dá se říci že polovinu atmosféry způsobuje právě hudba a zvukové efekty. Rozhodně škoda, že po vyvraždění nepřátel se hudba opět změní na poklidnou. Takhle by hráč byl alespoň neustále ve střehu a v nejistotě. Děsivé zvuky nepřátel vážně způsobují zimotrenkocvrnk. Dabing by si rozhodně zasloužil cenu Františka Filipovského, protože hlasy dabérů ty postavy dokonale oživují. Rozhodně neuškodí zkouknout Resiho 4 jako filmík pro (ne)klidné spaní.

RE 4 je určitě jedna z těch nejlepších her, co jsem hrál a je pro mě čest jí mít v knihovničce. Neb tam zůstane navždy a nechť její soubory jsou připraveny na další návštěvu ponurého Španělska.

Pro: Naprosto vše

Proti: Nechám prázdné. (Ta věta se nepočítá), (Dobře, ta první věta a věty v závorce se nepočítají).

+15
  • PC 90
Resident Evil 4 je hodně povedená hra, která přinesla do série spoustu změn. V tomto díle hrajeme za Leona Kennedyho z druhého dílu. Leon dostal za úkol najít prezidentovu dceru Ashley, která byla naposledy spatřena v jakési španělské vesnici. Klasické pomalé zombie jsou v tomto díle vyměněny za mrtvé vesničany napadené parazitem Las Plagas, mě tato změna nevadila.
Hra si mě získala hlavně díky své silné depresivní atmosféře a povedenému soundtracku. Hra má také skvělý příběh ve kterém nechybí napětí a nečekané zvraty. Po dokončení hry se vám mimochodem otevře spoustu skvělých bonusů a nová příběhová linka pod názvem Separate Ways, ve které se zhostíte role Ady.
Hře ale ubírám hodnocení kvůli příšernému ovládání na které jsem si musel opravdu hodně dlouho zvykat.

Resident Evil patří k těm nejlepším hororovým sériím a Resident Evil 4 rozhodně nedělá ostatním dílům ostudu.

Pro: Příběh, hudba, zvuky, monstra, atmosféra, bonusy.

Proti: Ovládání.

+16
  • PC 85
Na tomto portu je skoro vše špatně. Ovládání na klávesnici+ nulová podpora myšáka (slyšel jsem že vyšel patch), nízké rozlišení před renderovaných filmečků, prakticky žádné nastavení grafiky a vysoká HW náročnost...ALE. Ani to nemůže zastínit extrémně vysoké kvality původní hry. Poprvé jsem hru dohrál na klávesnici bez použití myši. Jak jsem to dokázal? Na to jsi ani dnes nedokážu odpovědět. Každopádně, po druhé jsem již vlastnil gamepad.

RE4 je perfektní, hororové dobrodružství, vlastně ani nevím jak jinak to nazvat. Trochu bych to přirovnal k filmové klasice Evil Dead. Se svým hrdinou se snažíte přijít na kloub záhadě, potkáváte zvláštní postavy, ale hlavním aspektem hry je přetíží. Survival prvek tu ve hře funguje dokonale. Munice je nedostatek, nepřátel mnoho a vám nezbude nic jiného než se schovat, zatarasit dveře, shodit žebřík a co nejrychleji hledat věci, které by vám pomohli přežít a dostat se z nastávající situace. Nepřátelé se dostávájíí dovnitř okny a munice stále nedostatek, běžíte do druhého patra, náhle se ozve děsivý zvuk motorové pily, kouknu z okna a co nevidím. Velký magor s pytlem na hlavě a onou nepříjemně vyhlížející pilou proboural ony mnou zatarasené dveře. Co teď? Pokusim se dostat zoufale na střechu nebo skočím z okna ven a pokusím se rychle prozkoumat další budovu?

Atmosféra ve hře je atmosférická jak jen atmosféra atmosférická může být, to všichni víme a nemůže za to jen ponuré prostředí opadaného lesa, opuštěné vesnice, jeskyních chodeb, středověkého hradu či vědecko-vojenské základny, ale i již zmíněný survival prvek. Prozkoumávání prostředí, hledání bonusů či vzácných předmětů, kterých si sympatický všudypřítomný obchodník velice cení je vlastně nevyhnutelné ale zábavné. Stejně tak je zapotřebí neustálé obezřetnosti, jelikož pasti a pastičky číhají téměř na každém kroku. Nakupování a management vybavení je takřka nutností.

Nepřátelé tu již poprvé v sérii nejsou klasičtí ucouraní zombies ale agresivní a inteligentní parazité las plagas, jenž si krásně sídlí v tělech nebohých vesničanů.
Mutanti všech druhů nejsou vyjímkou a jako vždy jsou velice nechutní a nebezpeční.
Bossfighty jsou skvělé a originální a představují výzvu. Ve hře je hromada QTE. Ty jsou ale nevtíravé a jsou dávkovány s citem, takže nemáte pocit že projedete hru mačkáním dvou tlačítek na obrazovce.
Řešení příjemných logických hádanek potěšilo a dobře odvedlo pozornost od akční části hry. Je tu i pár misí s prezidentovou dcerou Ashley, kterou opravdu moc nemusím, holku jednu ušatou alepasáž s pohybujícími se maketami rytířů..brrr, stejně tak mě vyloženě s prominutím sraly regenátoři AKA třesavky. Jak tyto milé hochy zabít mi bylo záhadou, nejdříve jsem se před mima snažil utíkat ale po získání termálního hledí jsem byl pán. Ale i tak jsou tito pánové asi nejtužší nepřítel v celé hře. Mimochodem, nestřílejte jim do nohou, nebo budete běhat na záchod proti vlastní vůli.

Postavy jsou slušné, Leon není můj oblíbenec (upřednostňuji Chrise) ale hrát za něj mi nevadilo. Záporáci to jsou jiné kafčo, Jack Krauser byl dokonalý záporák a nakonec mi ho bylo dost líto.


Grafika hry se mi zdála o něco lepší než na PS2, postavy se mi zdají o něco detailnější. Každopádně, at už se na hru dívám na televizi či na LCD monitoru vždy si holt musím pochvalovat to jak ta hra pěkná je.

K dokonalosti této výjimečné hře nezbývá mnoho. Nebýt debilního portu a toho že se postava nehýbe když střílí byla by to hra za 95%, jak už zde padlo lepší survival horror asi nikdo nevytvořil. Navíc hra nepatří mezi ty nejkratší a po dohrání se odemknou další episody se SEXY slečnou Adou Wong a pochopitelně i high score hunt Aka Merchenaries mode. Resident Evil 4 je král mezi akčními hororovými hrami a basta.

Pro: Perfektní ponurá až hororová atmosféra, grafika, celkový design hry, takřka dokonalá hratelnost, dělka hry, bossové.

Proti: Špatný port, ovládání (bez gamepadu), nízké rozlišení filmečků, na tu dobu vysoká HW náročnost.

+17
  • PC --
Moc dobrá hra osobně jsem ji dohrál několikrát a pořád mě to baví .
I příběh za Adu je dobrý .
Mě se osobně příběh za Adu moc líbí protože se aspoň nějak snaží míchat do příběhu Leona.

Pro: Grafika,Příběhové linie,Interaktivita

Proti: Hratelnost na klávesnici,Glitche,

-3 +3 −6
  • PC 95
Jedna z mála her kterou jsem dohrál vícekrát. Už od začátku mě hra chytla svojí atmosférou. Zpracování i takových věcí jako je zkažená voda, jídlo na stole nebo zakrvácené prostěradlo. Lokace ve, kterých je spousta ukrytých věcí což mi dalo spoustu práce najít vše. Lineárnost mi ani moc nevadila až na nějaké trochu zdlouhavé pasáže. Vylepšování zbraní patří k těm lepším většinou jsem jsem se těšil až najdu dalšího obchodníka, abych si mohl vylepšit zbraně zase o něco více. Při znovu hraní jsem byl rád za nalezení věcí, které jsem přehlédnul.. Kampaň za Adu mě opravdu potěšila když jsem jen překvapeně koukal za čím stála ona.

Hru jsem hrál na konzoli a PC port jsem jen vyzkoušel, ale radši jsem to vzdal. Takže hodnotím její konzolovou verzi. Podle mě tento díl je ten nejlepší ze série. Rád bych se dočkal dalšího opravdu povedeného dílu z této série.

Pro: vylepšování zbraní, znovu hratelnost, lokace

Proti: lineárnost

+17
  • PC 55
Prezident Elvis je celkem zdařilou herní záležitostí, ve které hráč ocení hlavně kvalitu textur země a to pokaždé jakmile se začne válet držkou v blátě. Vedle této nesporné kvality, se však ve hře vyskytují i jiné a to jsou kvalitní plošně klonovaní záporáci, ostatně jako v každé jiné hře, kteří se podílí na perfektní, místy až hororové, hutné atmosféře, ke které svou mincí přispívá i omezený pohled z poza ramínka našeho krásného aríječka, jež vybaven zbraní a glejdem v papírech s povolením zabíjet si pročišťuje cestu, s prostitutkou na krku, jednotlivými lokacemi.
Co mě přeci jen ale trošku na této hře mrzí, že nejlepší hřiště je to první, tedy vesnička s přilehlými lokacemi. Skromná tvrz vyšinutého zmutovaného mrzáka mě zrovna extra nebrala. Trochu mi i vadilo to lehoučké herní trapně zasrané klišé, jednoduše řečeno, když jste našli na po hromadě kopu nábojů, granátů a dalších moc pěkných hraček, věděli jste že za těmi dveřmi, před kterými se tak náhodně povalovaly, rozhodně nečeká děda mráz s cukrovým.
Musím se zármutkem v srdci a se slzami v očích uznat, že konzolová verze o proti przněné PC verzi je stokrát lepší. Až tady budou konzolové hry, rozhodně té verzi na PS napařím 90 %, ta na Pc zasluhuje poctivě vydřených 55 % která místo hororového zážitku přinesla tragický.
-7 +5 −12
  • PC 90
Fantastická videohra, kombinující pohlcující hratelnost, velmi dlouhou hrací dobu a specifickou atmosféru (neokoukaného prostředí). Takto si představuji ideální akční adventuru, která ještě posunuje už tak vysoko nastavenou laťku dnes již kultovní dvojky známé série.

Začátek však může leckterého hráče, nezvyklého na gamepad a konzolové hry obecně, odradit. Po odehrané půlhodince jsem měl chuť čtvrtý Resident Evil odinstalovat a někomu krabičku se hrou věnovat, což by však byla chyba rovnající se zmagnetizování harddisku. Po základním obeznámení s principy a projití si do šera zahalené španělské vesničky nastává prudký růst křivky zábavy, která až do samotného konce osciluje v nejvyšších patrech videoherní zábavy. Jedním z hlavních pilířů je design, který patří k tomu nejlepšímu – vesnice a její okolí, hrad, doly i ostrov, tam všude hráč projde funkčně vytvořenou cestou, která i přes svůj koridorový obsah funguje. O zábavu a omezení stereotypu se také stará řada doplňujících aktivit, jako je jízda v důlním vozíku či překvapivě zábavné boje s bossy. Snad ještě větším plusem je to, že v Capcomu – jak je u japonských tvůrců zvykem – přidali spoustu obsahu navíc k už tak dlouhému titulu; s Resident Evil 4 je tak možno strávit několik týdnu dobré zábavy. Což podporuje i relativně vysoká obtížnost, kdy jsem po dohrání RE4 měl více jak 50x smrtí (ač většina pramenila z neuchránění Ashley). Příběh je pro sérií tradiční, a nijak nevybočuje za zavedených kolejí - stále jde o hororově laděnou akční hru. ve které se nešetří s bombastickými událostmi.

K technické stránce nemám výhrady, jelikož před samotným spuštěním jsem aplikoval hi-res patch (obsahující více jak 1,5 GB dat). Jedinou větší chybou tak je, že jde o port z PS2 a ne GameCube. To však během hraní přímo nevadí, respektive to hráč nepozná.

Skvělá hra, a výstavní perla designu akčních adventur z počátku 21. století.

Pro: hratelnost, vyvážená obtížnost, design, atmosféra, bonusy, ovládání (gamepad), systém nákupu

Proti: méně výrazná hudba

+40
  • PC 95
Musim řici že me Resident Evil 4 opravdu poměrně pohltil...Je to jedna z mala konverzi na Pc ktere se podle mého pomerně povedla.Mnoho lidi si ztezuje ze uz to neni ten stary Resident jako driv ale me se zda ze je stale dobry a mozna i o chloupek lepsi.holduju zombíkum takze fakt že se zde nenachazeji zombíci mě zprvu zarazil ale casem sem poznal že nakažení vesnicane,mnichove..atd k nim nemaji prilis daleko v pohybu i hrůze.Grafika me napoprve moc neoslnila ale po staženi patche se dalo koukat znatelně lépe.Pro me to byl velice prijemný zážitek po nocích a absenci myši beru za +..snažit se zamířit klavesnici než se k vam ,,šourák¨¨ dostane je velice povzbuzujici..Salazar 4ever!!

Pro: Atmosféra,tuning zbrani.Leon a staří známí,Bonusy,solidní délka,akční sekvence

Proti: neni tolik log.hadanek,umela inteligence,záver snadny i na professional..

+12 +13 −1
  • PC 90
Resident Evil 4. Mnohými vyzdvihována, PC konverze naopak haněna - ať už pro ovládání, nebo pro hnusnou grafiku. Moje první pořádné seznámení se sérií.

Ke hraní jsem přistoupil zodpovědně a zabavil bratrovi gamepad :) Čímž odpadá problém s ovládáním. I když tu není žádný autoaim a munice není zrovna na rozdávání, musím se pochvalit, protože se mi tu na gamepadu střílelo hezky a i jsem vysbíral všechny ceny na střelnicích :) Po grafické stránce mě hra rozhodně taky nijak neurazila, snad jen filmečky mohly být uloženy v lepší kvalitě.

Samotné hraní pro mě byla poměrně osvěžující záležitost. Autoři poskládali lokace ze zajímavých úseku, hratelnost často obohacují o nové prvky a to je celé ještě prokládáno častými příběhovými cut-scénami, z nichž některé se můžou rovnat s těmi z MGS (souboj s předposledním bossem byl v tomhle naprosto boží). Součástí cutscén jsou i quicktime events, ktere (konečně někde) fungují jak mají. Obtížnost je přiměřená a nijak závratně nekolísá, systém nákupů a upgradů dobře motivuje k hledání pokladů.

Zvukově je hra naprosto perfektní, hlavně zbraně a jejich efekt na nepřítele zní naprosto skvěle a jejich likvidace je proto opravdu radost.

Mezi negativa bych plácnul vzádelenější rozestupy mezi save-pointy v podější části hry, hlavně kvůli technickým problémům se hrou, která krom toho že po několika hodinách hraní začne nepříjemně vyžírat paměť, taky občas vytuhne, nebo tak něco. No a pak musí člověk hrát od posledního savepointu... Jednou mi hra vytuhla po vstupu do místnosti s dalším savepointem, což prostě nasere.

Co není úplně negativum, ale poměrně mě zklamalo, je těžká linearita všech úrovní následujících po úvodní (a level-designově perfektní) Village. Ono i ve Village šlo jít dopředu jen jednou cestou, ale člověk se často vracel na stejná místa a je prostě hezké, když designéři umí lokace recyklovat. Všude jinde je hra až nechutná chodbovka.

Příběh je poměrně jednoduchý (neříkám že špatný, i když takový typicky japonsky klišovní) a stojí na nečekaných zvratech a komplikacích, což mi hlavně při cestě za exterminací Salazara lezlo krkem. Hra vám do cesty strká samé dlouhé odbočky a klidně narve další odbočky i nich. A je docela frustrující, když už se po několikáte blížíte k aktuálknímu cíli a najednou vás od něj něco odkopne bůhvíjak daleko.

A poslední je asi nelogičnost co se týče množství všemožných krypt a mechanismů, ale to budiž. Level design mi prostě přijde takový kontroverzní - nápady, které na hráče autoři valí jsou skvělé a udržovaly mě po většinu času nadšeného, ale logika prostředí je... no.. pro mě neuspokojivá.

Ale nakonec dám stejně 90, hlavně díky Separate Ways :) (Který mimochodem už mám v tuhle chvíli skoro projetý a to prosím pěkně na klávesnici :))

Pro: nápady, hratelnost, zvuky

Proti: linearita, jistým způsobem tak trochu hloupé

+21
  • PC 90
Zpočátku mě šokovala šíleně odporná grafika, kamera, ovládání a v neposlední řadě i nativní poměr 16:9, později jsem ale pochopil, že kvalita téhle hry leží v samotné hratelnosti. Bavil jsem se prakticky stále, souboje s bossy mě velmi bavily, škoda jen, že se celá hra neodehrávala, tak jako minulé díly, v urbanizovaném prostředí s nádechem sci-fi. Vesnička někde ve Španělsku ani obrovský, nesmyslně navržený hrad mi nepřišly tak přitažlivé, jako postapokalyptické Racoon City.
+8 +9 −1
  • PC --
Nadšeně jsem nainstaloval RE4. A začal hrát. A nevěděl co se jak ovládá. Jdu do MENU. Nastavení kláves nenacházím. Tak jdu zpět do hry. Zkouším jednu klávesu po druhé. V rohu mi poblikává ikonka X. Pak poblikává O. Ale kde mám na klávesnici X nebo O nebo čtvereček? Nenacházím. Dál se věnuji klávesnici. Nacházím klávesu pro míření. Nacházím klávesu pro střelbu a chůzi. Dokonce nacházím inventář a přebíjení zbraně. Znova sumíruju rozmístění kláves, je to P,S,B,C,K,T,Q. Jdu do MENU přenastavit klávesy, aby nebyly rozházeny po celé klávesnici (nehratelné). Aha, v MENU není možnost nastavení kláves. Vesele na mě dál poblikává X a O a čtvereček a já znechuceně vypínám RE4, na který jsem se dlouho těšil.

Musím k tomu něco dodávat??
Snad jen, že jsem to za týden zkusil znova, ale jen jsem se utvrdil ve zprasenosti ovládání. Nehodnotím čísly, hru jsem nedohrál, takže hodnotit hru, kterou jsem nehrál mi nenáleží, jen jsem to sem musel napsat. Tak nasranej u hry jsem snad ještě nikdy nebyl, nikdo nikdy RE4 PC verzi netestoval, to je naprosto jasné.
S gamepadem na PC NEHRAJU!!

Pro: ??

Proti: OVLÁDÁNÍ, NULOVÉ TESTOVÁNÍ PŘED VYDÁNÍM.

+1 +4 −3
  • PC --
Čtvrtý Resi se povedl a zároveň nepovedl. Hra jako taková je výborná (atmosféra, akce, příběh, sem tam pocit strachu), a ač to už není klasický Resident, stále patří do rodiny survival hororů. 90% hodnocení pro fandy survival hororů by bylo zcela oprávněné.

Naneštěstí se konverze na PC zhostili profíci z Capcomu a dopadlo to tak, jak to dopadlo. Hoši z Capcomu jednoho krásného dne vytvořili emulátor PS2 a vydali na něm pár her (RE4 a Devil May Cry 3: Dante's Awakening), a to je tak vše co udělali. Optimalizace nulová, ovládání příšerné (nápovědy k ovládání zůstaly uzpůsobené PS2, tedy "X, O, čtvereček, trojúhelník), z grafiky nám tu zůstaly snad jen modely a textury (zmizela mlha, stíny, z noci je skoro den...). Ve výsledku z toho vznikla hra hodná hodnocení kolem 30%, jelikož se to hrát v podstatě nedalo.
+3 +6 −3