Příběh se točí okolo muže jménem Daniel Garner. Daniel žil normální život se svojí ženou Cathrine. Jednoho dne však kvůli neopatrnosti ukončil jejich životy střet s protijedoucím náklaďákem. Zatímco Cathrine se dostala do Nebe, Daniel je uvězněný v Očistci. Jediný způsob, jak se z něj dostat a znovu spatřit svoji milovanou, je zabít 4 vysoce postavené generály samotného Lucifera.
Klasická FPS. V úrovních (z různých dob naší historie) střílíte všechno, co se hýbe, 5 zbraněmi s několika módy útoku. Zabíjením nepřátel osvobozujete jejich duše, které můžete shromažďovat a po určitém množství se proměníte v supersilné nesmrtelné monstrum. Bohužel jen na pár vteřin. V každé úrovni máte specifický úkol (např. absolvovat celou úroveň jen s určitou zbraní, nesebrat ani jednu duši, zlikvidovat bosse za dvě minuty,...), po jehož splnění dostanete tarotovou kartu. Ta ulehčuje zabíjení protivníků propůjčením speciálních vlastností. Opět jen na několik chvil.
Painkiller má obsaženu fyziku na okolní objekty ve hře, ale i samotné nepřátele. Díky tomu je možné je všelijak rozčtvrtit, rozstřelit zničitelné předměty - ukrývající často zlaté mince. Za ty si zpřístupňujete používání získaných, tarotových karet, tudíž se vyplatí pečlivě prozkoumávat mnohá zákoutí a sbírat co nejvíce těchto mincí. S vhodnou kombinací až pěti karet najednou jsou souboje o dost snazší. Hra disponuje čtveřicí obtížnostních stupňů na výběr, přičemž pár úrovní některé z pětice epizod odemykají až ty poslední dvě nejtěžší. S tím souvisí také implementace dvou rozdílných konců, kdy na Insomnii odehrajete pět epizod a na Trauma jen čtyři.
Titul se dočkal celkem pěti datadisků, Painkiller: Battle Out of Hell, Painkiller: Overdose, Painkiller: Resurrection, Painkiller: Redemption a Painkiller: Recurring Evil, i remaku s názvem Painkiller: Hell and Damnation. Z nich je většina stand-alone, původní hru vyžaduje pouze ten úplně první.
Hra má oficiální podporu na tvorbu modifikací, takže k ní během let vznikly různé menší nebo větší úpravy, konverze, předělávky apod.
@Shoggot (23.03.2025 23:34): Třeba jo, já jsem poděkud zaujatej, ale jednička byla fajn bezskrupulentní řezničina bez mozku, tudíž něco pro mě, občana podprůměrné inteligence. :)
Pro: nepřátelé, fyzika, zábava, zbraně
Proti: vysoká náročnost v době vydání, nesedne každému