Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
My Češi a náš flegmaticko-individualistický přístup k životu, se najednou promění v opravdový patriotismus, pokud je zmíněno téma českého piva, sportu a z nějakého důvodu videoher. Proto Mafia (ta první) je nedotknutelná a nemůže na ní nikdo říct špatného slova. S tou druhou se to má jinak.

Dohráno bylo asi za 8 hodin na střední obtížnost, jednoduchou matikou odečteme 2 hodiny cutscén. Vyjde nám 6 hodin. Z toho bez přehánění 4 hodin jezdíte z bodu A do bodu B. Jízdní model je příjemný a jízda po nádherném zasněženém Empire Bay za doprovodu Joea, aka sprostějšího Homera Simpsona, je fajn. Jenže, pak zjistíte, že musíte jezdit pro Joea, či jinou postavu, abyste vůbec zahájili misi. Pak na konci mise musíte jet domů, abyste ji ukončili. Sami. Jistě, můžete si pustit hudbu v rádiu, ale stačí to?

Střílení je super, můžete se krýt, můžete střílet s přiblížením a doplní se vám samo zdraví. Nepřátelé správně reagují na zásahy a headshoty jsou velmi uspokojivé. Tedy moderní zábavná střílečka. Jenže, střílení, pokud máte dobrou mušku, je vážně jen malá část z celé hry. Protože mimo cutscén je zde spousta dialogů, kdy hráč stojí a čeká, než se postava (například telefonování) vykecá, což ještě více ukrojí z čisté herní doby.

Příběh je fajn, ale přišlo mi, že v druhé polovině je jistý pokles kvality. Je zde vidět určitá zkratkovitost ve vývoji některých postav. Některé motivace postav jsou zvláštní. A velká část děje postrádá logiku. Celá Leova linka je tomu perfektním příkladem. Během jízdy a boje se často opakovaly generické Joeovy monology, které vás prostě začnou štvát, pokud hru hrajete 2 hodiny v kuse.

Každopádně výsledný zážitek byl obdobný, jako když jsem v lednu zahrál Definite Edition jedničky. Mafii 2 jsem poprvé hrál ihned po vydání, a jako puberťák si ji nesmírně užil a užil jsem si jí i nyní v Definitive kabátku.

Pro: Audiovizuál, zábavné střílení, zasazení a atmosféra 40. a 50. let.

Proti: Neustále za volantem. Scénář v druhé polovině hry.

+13 +14 −1
  • PC 80
Mladý Vito se nechce smířit se svým osudem chudého, údřeného imigranta a chce se odlišit od svého otce. Vydá se tedy na dráhu zločinu, kde ho však krom peněz, úspěchu a respektu čekají taky opakované pády až na samotné dno.
Gameplay je moderní, akční s dobrým systémem krytí a střelby. Grafika je na svou dobu pěkná a jako v jedničce se můžeme těšit na stará vozidla. Skvěle se taky vizuálně povedlo město, které je bohužel zase spíš kulisa pro příběh, než opravdová součást hry.

Na hře je vidět, že původně měla obsahovat větší množství vedlejších úkolů a místy se to už autoři nesnažili ani zamaskovat. (například když Derek opakuje, jak pro vás zrovna dneska nic nemá). V Empire Bay nemáte kde vydělat peníze a když už je máte, tak je nemáte za co utratit. Nejlepší je tedy se nechat vést misi za misí po příběhu a v otevřeném světě moc dlouho ani neprobíhat.

Hra je tedy velmi okatě osekaná z původních plánů az na dřeň - na hlavní příběh, který je, ale skvělý a sám o sobě určitě stojí za zahrání.

Pro: Grafika, příběh, akce, vozidla a jízdní model

Proti: Nic navíc

+12
  • PC 85
První díl Mafie je srdcovkou a rozhodně patří u mě mezi ty nejpovedenější a nejoblíbenější a konečně jsem se dostal k tomu, abych s velkým zpožděním ochutnal dvojku a musím říct, že nezůstala o moc pozadu a opět jsem si tu mafiánskou jízdu většinu času užil.  

Na svého sice předchůdce hra nenavazuje a měštečko Empire Bay, kde se odehrává vše podstatné, je podobně pěkné jako City of Lost Heaven, se všemi hemžícími se lidmi, domy, vozidly a dopravní infrastrukturou. Ze Sicílie se vrací domů z války hlavní postava hry Vito Scaletta, který najde rodinu v dluzích a jediný způsob jak vydělat krupici je napojit se na starého známého Joea Barbaru. Postupem času proniká více a více do podsvětí gangsterské mafie a jejich špinavých praktik a musí sem tam někoho odkrouhnout, něco ukrást nebo zničit a tak si pomalu buduje jméno v celkem 15-ti různorodých misích – takže hráče čeká staré známé ježdění městem a plnění úkolů pro bosse.  

Vypíchnul bych hlavně 2 věci, o které se v mých očích hra opírá a to jsou výborné dialogy spojené s českým dabingem a skvělý příběh, kde se gangsteři chovají tak, jak by se od nich čekalo – nekompromisně, falešně a prospěchářsky. Vzestupy a pády Vita jsou uvěřitelné, Joe hláškuje jako o život a jeden má pocit, že sleduje variaci na Scorseseho nejlepší fláky. Vytknul bych možná jen 3 věci – časté ježdění sem a tam přes celé město, otravné jednotky sboru Protect and Serve a layout ovládání, ale jinak velká spokojenost a uvidíme, kdy vesmír dovolí pokořit trojku – 85 %
+12
  • PC 80
Po ve své době legendárním prvním díle přišel po osmi letech díl druhý. A nutno podotknout, že měl před sebou přetěžký úkol se svému předchůdci alespoň vyrovnat. Dan Vávra se svým týmem nastavil laťku hodně vysoko zejména tehdejším až filmovým zpracováním, téměř realistickým modelem chování aut a jejich těžkopádnosti a interakcí s městem jako takovým. Mohli jste například využívat MHD v podobě tramvají a nadzemní dráhy. Jak se dvojce povedlo na český herní klenot navázat si povíme níže.

Dvojka vás přesouvá do období, kdy končí druhá světová válka. Vito Scaletta byl po chycení při loupeži nucen narukovat a vrací se po misi v domovině zpět do Ameriky. Samozřejmě jej hned vyzvedne jeho parťák Joe a vezme doveze jej domů. Doma se Vito shledává se svoji mamkou a sestrou. Zde musím vyzdvihnout filmečky, které jsou opět na vysoké úrovni a hra působí stejně filmově jako jednička. Poté Vitovi nic nebrání začít se stavět na vlastní nohy. Joe mu zpočátku pomáhá, ale postupem času si Vito buduje respekt svým přímočarým jednáním a nekompromisností. Ve hře dokonce i vystřídáte více mafiánských rodin a poté, co vás ta první zradí se spojíte s jinou a půjdete po té první. To bych ale příliš vyzrazoval příběh a to nechci.  Město Empire Bay ve srovnání s Lost Heaven je velikostně stejné a je lépe zpracované, co se týče budov a jejich velikostí. Downtown je opět plný naleštěných mrakodrapů, dále tu máme irskou čtvrť, čtvrť obývanou černochy, čínskou čtvrť a podobně. Byl jsem překvapený, že znepřátelné gangy spolu občas i obchodují, je-li to pro ně výhodné a nejdou po sobě jako Salieri s Morellem na krev.

Co se mi oproti jedničce líbí je větší propracovanost města. Nebudeme se bavit o grafice, která je samozřejmě lepší a novější. Ale zejména role peněz ve hře - můžete si od kamelotů kupovat noviny, oblečení v obchodě, zbraně a další. V baru si můžete koupit pití nebo jídlo a tím se uzdravit. Super, toto chválím. Můžete dokonce obchody i vykrást a tím na sebe pro změnu přilákat policii. Ta je bohužel oproti jedničce benevolentnější. Častokrát mě ignorovala, když jsem projel červenou, naboural jiné auto, srazil chodce a jel přes limit. Nevím, jestli šlo o bug, nebo prostě vývojáři policii nastavili benevolentnější. Policisty lze ale na druhou stranu uplácet osobně nebo i po telefonu a tím zklidnit napětí. A asi nejdůležitější změna ve hře - Vito je více gangsterský. Prostě využívá svého postavení a chodí za holkami, neváhá si respekt sjednat silo, když je to nutné a podobně. Na rozdíl od Tommyho Angela z prvního dílu je víc sobecký a jde víc přes mrtvoly, což mi přijde reálnější, možná i vzhledem k době, kdy se hra odehrává. Hudební doprovod jedničku vyloženě válcuje. Jazz a Rocknroll lemují známí interpreti té doby.

Teď klasicky k tomu, co mi ve hře vadilo. Je škoda, že ve městě jsou uzavřené části, které se zpřístupní až v DLC. Dále nelze využívat MHD - nelze nastoupit do autobusů, vlaku a nadzemka ve hře vůbec není. Jen kolejový koridor, po kterém jsem neviděl projet jediný vlak. Ze hry se stala větší arkáda, kdy Vito nosí pod kabátem celou škálu dlouhých zbraní a působí jako Rambo. Automatické uzdravování také jako hardcore hráč neuznávám. Taktéž nelze střílet z auta za jízdy z pozice řidiče. I tak v mých očích ale hra rozhodně uspěla a kvalitativně ve srovnání vzhledem k vydání obou dílů rozhodně nezaostává. Škoda omezení a některých nedodělků, pak bych ji hodnotil téměř 10 body. Velká škoda, že Vávrovi házeli noví lidé vlastnící práva hry klacky po nohy a nemohl do hry zakomponovat vše, co chtěl.

Pro: dobový hudební doprovod plný skutečných autorů, role peněz ve hře, Vito je víc gangsterský - větší egoista a jde víc přes mrtvoly, interakce s jinými NPC, filmečky

Proti: nekompletní město, chybějící funkčnost MHD, usnadnění v podobě autohealu, možnost nosit více zbraní, nelze střílet pistolí z auta jako řidič, benevolentnější policie

+12
  • PS5 70
Herní výzva 2024: 5. Nikdy se nevzdávej! (v hre vystupuje predavač zbraní bez oka)
 
Z druhej Mafie som trochu v rozpakoch. Na jednej strane veľmi pekná grafika, opäť fajn dabing a krásne mesto, ale po príbehovej stránke je to celkom slabota. Respektíve nič prekvapivé. To síce nebola ani jednotka, ale bola zrežírovaná tak nejako umnejšie a s väčším nasadením. Najviac sa mi páčila úvodná zimná časť v posledných mesiacoch druhej svetovej vojny a dobré bolo aj väzenie.

Potom sa však príbeh nejako rozplizne a výsledný dojem je taký nijaký. Mohli to zachrániť postavy, ale s výnimkou Vita, Joea a Lea sú všetky napísané dosť matne a nezaujímavo. Aby som bol úprimný, mal som v nich dosť chaos a keď sa v nejakej cutscéne spomínali, podľa mien som si ich nevedel zaradiť. Ten príbeh ma celkovo nejako nebral. Proste vstup do mafie, blablabla, vystrieľať konkurenciu, hentoho odstrániť, blablabla, niekto zradí, blablabla... Nič to so mnou neurobilo.

Cameo Tommyho Angela síce potešilo, ale scenár k nemu vôbec nesmeruje. Proste tam je, lebo scenáristi chceli, aby tam bolo. To isté platí aj o odhalení pravdy ohľadom Vitovho otca. Tiež to prichádza odnikiaľ a náhodne. Osekane pôsobí aj Vitov vzťah so sestrou a jeho koniec, ktorý nedáva príliš zmysel (sestra ho najprv poprosí, aby niečo spravil s jej násilníckym manželom, Vito to urobí a sestra mu povie, aby ich nechal na pokoji... WTF?).

Misie boli ale väčšinou dosť slušné. Až teda na to nekonečné jazdenie autom sem a tam. V jednotke ma to prestalo baviť niekde ku koncu, v dvojke už okolo polovice. Gunplay je oproti jednotke tiež slabší a menej intenzívny. Vyzdvihujem ale ničenie prostredia. Tiež ma štvalo, že Joe musel každú chvíľu komentovať môj spôsob streľby, takže som len počúval "to bylo geniální" či "střílíš hůř, než moje ségra!". Proste stále opakuje niekoľko hlášok ako pokazená platňa a mne to liezlo na nervy. Tiež ma pobavilo, ako mi tento výbušný mafián strieľajúci ľudí vždy karhavo pripomenul, že som prešiel na červenú. Ale prečo mi to hra pripomínala, keď polícii to bolo úplne jedno? Muži zákona sa vôbec správali dosť zvláštne. Napríklad im vôbec nevadilo, keď som demoloval hydranty či priamo vrazil do ich auta.

Je síce pekné, že tvorcovia trochu rozšírili možnosti sveta, ale všetky tieto novinky (peniaze, obchody, jedlo...) sú viac-menej zbytočné a je to len také pozlátko, ktoré nič extra nepridáva. Hral som s českým dabingom a hoci nie je zlý, tak miestami mi dialógy prišli trochu kostrbaté či nesedeli k tomu, čo sa dialo v hre. Čo bola očividne chyba pri preklade z angličtiny. Ale vo výsledku ma to až tak nerušilo.

Hra na mňa celkovo pôsobila ako taký zlepenec nápadov rôznej kvality, ktoré sa tvorcom nevošli do prvého dielu, a tak ich nahádzali na seba a zaliali nejakou príbehovou omáčkou. Nenudil som sa, ale proste cítiť, že to nie je úplne ono a potenciál bol väčší. Na strane druhej ale kvitujem rozumnú dĺžku, pohodlnejšie ovládanie áut, konečne normálnu navigáciu a fakt, že je to v súhrne stále zábava.

Pro: grafika, misie, mesto

Proti: nezaujímavý príbeh a väčšina postáv, zbytočné nové prvky

+16
  • PC 80
Bezesporu sporná hra. :) Na jednu stranu špičkový CZ dabing, luxusní (na hru) scénář a dokonalý filmový dojem. Na druhou stranu z velké části nevyužitý potenciál "města" a minimum samotného hraní. 30% jsou cut scény, 40% ježdění v autě a zbytek akce. Dá se říct že je to málo, ale já se bavil náramně. každopádně je jasné že tahle hra nesedne každému.
  • PC 90
Mafia. Tohle slovo dokáže vyvolat nostalgii a zároveň nadšení jako málo které jiné slovo hlavně u hráčů. Bodejť by ne, jednička byl kult se vším všudy a jeho nástupce to měl opravdu těžký. Ale já jsem byl spokojen. Jednu věc ale je říct hned, je to jiný jak jednička a já to určitě nebudu nijak porovnávat. To prostě nejde. Beru to jako jiné hry a ono to jsou rozdílný hry. Ale dycky jsem tuhle hru zbožňoval kvůli příběhu. Malo který mafiánský příběh mne nadchl jako tento. Tohle je prostě dokonalost, připočtěte si k tomu dokonalý dabing s famózními hláškami a máte jasnou zábavu na víkend. Hra se hraje dobře, řízení vozidel je zábava a střelba je vylepšená a neměl jsem s ní absolutně žádný problém. Akce tu je dost, ale ne tolik, představoval bych si klidně ještě víc. Ale prostě město je fantastické a byl jsem hrozně rád jeho součástí, bavilo mne plnit úkoly a dělat vše možný. Ústřední dvojice šlape jak hodinky a příběh taky. Určitě by se záporů dalo najít spoustu, ale proč si kazit takový zážitek. Jo tenhle díl má taky něco do sebe a kdo se s tím nikdy nesetkal, neváhejte.

Pro: famózní příběh, grafika, ovládání vozidel, střelba, dabing, ústřední dvojice

Proti: ocenil bych více akce, více lineární

+28
  • PC 75
Těsně po vydání by bylo mé hodnocení kritičtější než teď. Jedná se zejména o osekanost a nevyužití plného potenciálu hry.

Dnes hru hodnotím o něco mírněji, pár let už od vydání uteklo a přistupoval jsem k ní tedy jako ke hře, která je nástupcem první Mafie, ale dal jsem stranou některé ze slibů, které vývojáři nedodrželi.
Hra jako taková je velice dobrá, grafika je i na dnešní poměry neobvykle hezká, zvláště pak prostředí a modely aut, ale i různé potěšující detaily jako možnost zhasínat/rozsvěcet, pouštět rádio, otvírat okna, pouštět vodu atd. Zejména pak v zimním období vypadá hra naprosto famózně.
A pak skok do letního období, dobře vymyšlený, je hodně znatelný. Posunete se v čase pár let a venku jako by se změnila doba. Nová auta, některá poupravená místa, nová hudba, noví lidé, a samozřejmě jiné roční období. Grafické zpracování hry je ukázkové a i dnes opravdu pěkné.
Zvukové zpracování taktéž velice dobré, ať už hudba v rádiu nebo misích je atmosférická, zvuky okolí jsou přirozené.
Hratelnost je chytlavá, a to i díky bravurně zvládnutým přestřelkám, poměrně dobrému jízdnímu modelu, pěstním soubojům a náplním misí.
Hra je lineární, během misí je možnost jezdit po městě a zde se objevuje první problém - totiž nevyužití města. Velkou část postav, které během příběhu poznáte, potkáte tak maximálně jednou, dvakrát za příběh. Při tom hra naznačuje, že s nimi byly daleko větší plány. Totéž platí i o samotných rodinách, které svůj potenciál ztratily naplno. Jen pár misí pro každou rodinu je nedostačující a kromě Eddieho a Henryho si snad k žádnému jinému členovi rodiny kladný vztah neuděláte.
Příběh je velice dobře napsaný, mohlo by v něm být daleko více rozvinutého, nevyužitý potenciál zde smrdí na míle daleko. A to je špatně! Postavy jsou totiž dobře napsané, zahrané a každá má svou osobnost. Jedná se o jedny z nejlépe zpracovaných charakterů posledních dob, a právě proto je škoda toho, že některé nedostaly více prostoru.
Kampaň se skládá z 15 kapitol, které zaberou pod 10 hodin času, jednotlivé kapitoly se skládají z různorodých úkolů a právě díky vynikajícím přestřelkám a pěstním soubojům, tak i díky velice dobré AI a vtipně hláškujícím kolegům kapitoly odsýpají a něco ve Vás obvykle zanechají. A zvraty jsou také zajímavé, až na ten odfláknutý konec.
Co chybí, tak jsou vedlejší úkoly, nic takového zde nenajdete a je to ohromná škoda. Open World hra by něco takového měla mít...
Atmosféra města, prostředí a celkově té doby je zvládnuta perfektně, policie je nyní mírnější, honičky jsou v pohodě. Při rozbití auta pak určitě oceníte možnost jeho ruční opravy. Také je zde malý tuning auta, možnost vykrádání obchodů, podplácení policie, dovážení aut a to je vlastně asi všechno.

SHRNUTÍ: Mafia 2 byla po svém vydání mnohými kritizována a to zejména proto, že byla značně osekaná a je to na ní znát. Hra, ač je velice dobrá, smrdí nevyužitým potenciálem, mnohými chybějícími základními prvky a podivným koncem. A to je škoda, protože kdyby vývojáři splnili to, co slibovali, mohla se Mafia 2 stát jednou z nejlepších her ve svém žánru. Takhle se od fanoušků dlouho očekávajících tento díl dočkala průměrné odezvy. Je to škoda, protože M2 k pomyslné vítězné hranici neměla daleko, a měla k ní našlápnuto správným směrem, jen kdyby...


Hodnocení Definitive edition: 
Hra má lepší grafiku na mnoha místech, zvláště pak při odlescích a detailech postav, na druhou stranu se potýká také s řadou grafických glitchů typu podivná pára z kanalizace, blikající odpadky na zemi, roztodivné oči Lea - jednou byly bílé, poté zase Leo koukal pouze do strany, i když byl Vito před ním, atd. Ke konci hry se objevil i zvukový glitch, kdy docházelo k tomu, že Vito a Joe neustále opakovali každou větu dvakrát. Naštěstí to nejsou glitche, které by narušovaly hru a hra tak funguje velmi dobře. Jediné problémy s frameratem nastupují při plném využití PhysX ve spojitosti s velkým množstvím nepřátel na scéně.

Pro: Grafika, ozvučení, dabing, postavy a jejich propracovanost, příběh, prostředí, časové zasazení, pocit ze střelby i souboje, jízdní režim

Proti: Osekané možnosti, urychlený závěr, nevyužitý potenciál

+21
  • PC 90
Rozhodl jsem se zcela přepsat svůj komentář, a také trochu upravit hodnocení. Původních 100% musím přeci jen s odstupem času zredukovat. Není to pro to, že by hra ztratila v mých očích hodnotu, ale přeci jen musím uznat několik věcí.

Prvně uvedu to, že Mafia 2 je moje srdcová záležitost. Vzpomínka na první spuštění, kdy jsem po krátkém slunečném úvodu pádil zasněženým městem je naprosto dokonalá. Ten pocit, ta nálada a to nadšení z nové hry, jsem pravděpodobně už nikdy jinde nezažil. Atmosféra zimního Empire Bay je zcela pohlcující.

A stejně tak pohlcující je příběh, který dělá Mafii tou pravou Mafií (na což u trojky bohužel zcela zapomněli). První kroky od vojáka na zdravotní dovolené s pár dolary v kapse, přes první kšeftíky s kamarádem Joem až po šplhání v mafiánském žebříčku je stále zábavné sledovat, a odehrát si Mafii je jako pustit si dobrý film. Postavy mají své charaktery, a samozřejmě se nejedná o žádné dobráky. Jsme v Mafii, tady jde o prachy a pověst. Takže v rámci hry potkáváme větší parchanty a menší parchanty. Typicky kladných postav je tu zatraceně málo (napadá mne tak Vitova setra, matka…).

K mé radosti jsou velkou součástí hry auta. Vypadají dobře, je jich tu celkem dost, je možno je upravit (barva, kola, výkon, značka) a na simulační mód řízení je to extrémně zábavné, protože hlavně ve vypjatých situacích (honičky) je řízení auta správnou výzvou. Když to člověk dostane do ruky, dokáže utíkat velmi efektně a efektivně. I tak se občas nevyhne fatální chybě, což k tomu ale patří.

Na střelbu nejsem pražádný odborník, takže mohu jen z vlastního pohledu říci, že mne střelba v Mafii baví. Většinou je nutný pomalý postup a střelba z poza krytu, protože při vběhnutí mezi nepřátele během chvíle hráč schytá fatální kulku. Bohužel s několikrát odehranou hrou to tady ztrácí svůj lesk, neboť nepřátelé mají poměrně striktní kód chování. Objevují se na stejných místech a chovají se stejně, takže když to člověk odehrál několikrát, tak ví, kdo odkud vyběhne, kam poběží a co bude dělat.

Grafika mi přijde výborná dodnes, odlesky, detaily, i po těch letech ta hra pořád vypadá k světu. Ke zvukům taky nemám výhrady, ani k českému dabingu. Hraju s ním od prvních chvil a už jsem si na něj tak zvykl, že si to neumím jinak představit. Pár chybek by se tam našlo, a dle ostatních komentujících je EN značně zdařilejší, ale prostě...k Mafii patří český dabing, pardon, ale anglický si nezapnu.

Město je zpracované úžasně, má mnoho detailů a uvěřitelné rozložení. Bohužel je tak nějak prázdné, kromě cílů misí tam hráč nemá moc co na práci. A tady začnu s reálnými výtkami ke hře, které jsem předtím tak trochu poingoroval.

Rozlehlost a zpracování města je super, jenže v Mafii 2 bohužel nějak nemáte důvod zastavit a kochat se kdekoli jinde, než probíhají mise. Není tam skoro nic, můžete si doplnit zdraví u hot-dog stánku či v burgrárně, můžete si převléknout hadry, můžete dotankovat (spíše ze srandy, protože v běžné hře nemáte prakticky šanci vyjet nádrž). Ale to je tak nějak vše. Žádné vedlejší mise, žádné aktivity, prostě nic. Ježdění po městě si hráč užívá jen tím, že ho mise posílají od čerta k ďáblu.

Jak bylo v komentářích několikrát zmíněno, některé vedlejší postavy v rámci potkávání nabízejí různé budoucí aktivity, které ale nikdy nenastanou. Vykrádání s Giuseppem, kradení aut na zakázku pro Bruna...nic z toho se ve hře neobjeví, ale indicie v dialozích jasně napovídají, že to tam být mělo. Taková škoda.

A bohužel značným zkrácením trpí celá hra. V příběhu, ač výborném, jsou prostě vidět ty díry, kde měla být další příběhová náplň, ale v rámci úspor a urychlení vydání to bylo zhuštěno a poškrtáno.

A to je asi největší výtka ke hře, ta hra mohla být legendární, ale prostě ji vlastní kus chybí, a ona to dobře ví.

A o to větší bylo zklamání z tenkrát oznámené definitivní edice, kdy jsem pln naděje doufal, že by mohli oprášit nevydané součásti a hru udělat takovou, jaká měla být. Nestalo se tak, místo toho jsme dostali hru plnou nových chyb, od neoprávněně zvýšené náročnosti na GPU po místo pro HDD. Vizuálně originál vypadal často lépe.

Tedy Mafia 2 zůstává stále stejná – má srdcová záležitost s úžasnými vzpomínkami na atmosféru, ale se smutným stínem někde v pozadí, že to není taková hra, jaká mohla být.
+35
  • PC 80
Dohráno v rámci Herní výzvy 2022 - 8. Rodina nadevše [„Dohraj hru, ve které se herní postava setká či komunikuje s někým ze své rodiny.“] --> Odůvodnění: Ve hře se vyskytuje sestra a matka hlavního hrdiny, se kterými lze prohodit pár dialogů. Též koncept mafie lze chápat jako „rodinu“ a s jejími členy je ve hře skoro neustálá interakce. 

Konečně jsem po skoro 12 letech dohrál pokračování legendární české hry (kterou jsem mimo jiné taky dohrál teprve před rokem). Hrál jsem klasickou/originální verzi Mafia 2, ne ten moderní remaster.

Příběh a postavy opět patří k tomu nejlepšímu ze hry. Působilo to jako taková simulace života v 50. letech, kdy se poctivou prací moc nevydělalo a tak se muselo sáhnout po práci v podsvětí. Postavy byli dobře napsané, s různorodým charakterem, které se krásně doplňovali. Nemluvě o dialozích a výborném českém dabingu, včetně hereckého obsazení. Avšak napříč kvalitě, všechno působí nedopečeně. Všechno se děje strašně rychle a uspěchaně. Spousty událostí, které byli v cutscénách, by se hodili spíše jako příběhové mise a delší herní doba by taky nebyla ku škodě.

Hratelnost je poměrně jednoduchá a parádní. Střelba a přestřelky jsou zábavné, i když v první hře to bylo zábavnější, vyžadovalo to větší skill a zbraně více kopali, ale furt se jedná o dostatečnou výzvu. Musím hodně pochválit ovládání auta při nastavení na „simulaci“. Také mechaniku s hledáním policie, rozlišené na SPZ auta nebo popis hledané osoby, též páchání přestupků v blízkosti policie (kdy ne vždy reagovali, ale přesto chválím). Podobné mechaniky ve hrách nevídám (kromě první hry) a jsem rád, že jejich autory jsou české ruce.

Město je krásně živé a určitě patří k tomu lepšímu, co otevřené světy zažili. Bohužel i přes svoji živost, je neskutečně prázdné, není tu moc co dělat, vyjma hlavního příběhu. Sbírání playboyů nebo zatykačů (které považuji za originálnější sběratelské předměty, za které chválím) ale prázdnotu nenahradí. Když jsem chtěl vyzkoušet kradení aut na zakázku u Bruskiho, nikdy pro mě nic neměl. Nevychytával jsem správný čas, nejspíš. Tohle mohlo být designově ošetřené lépe, ale nevadí. K tomu jde ruku v ruce nulová motivace za cokoliv utrácet peníze (vyjma oblečení), když většinu podstatných věcí získám z příběhových misí. Navíc sortiment zboží mohl být trochu větší, ale bída to určitě není.

Hrál jsem na PC, grafika je dost pěkná i na dnešní dobu a měl jsem plynulých 60 snímků. Zde asi nemám co vytknout. Umělecké ztvárnění je taky povedené, postavy mají dobrý design, město vypadá reálně a nic nenarušuje herní svět.

Hudební doprovod byl slušný, ale vzpomenu si hlavně na znělku z hlavního menu, zbytek mi spíše vyšuměl. Rádiové stanice jsou fajn a pomáhají navodit tu starou atmosféru. Potěšili mě i rádiové skladby z první hry.

Když to shrnu, i přes celkovou nedopečenost, se jedná o kvalitní kousek a jeden z nejlepších z našich českých končin…jen to mohlo být daleko lepší.

Pro: Příběh, postavy, dialogy a český dabing, jednoduchá hratelnost, živé město, policejní mechaniky, ovládání auta a jeho fyzika, grafické zpracování, playboye

Proti: Nedopečenost, prázdné město, nulová motivace k utrácení peněz, malý sortiment zboží v obchodech, kratší herní doba

+31
  • PC 85
Mám pocit, že 10 let zpět jsem tu komentář měl. Kam se poděl netuším :(

Pokračování úspěšné hry Mafia: The City of Lost Heaven přišlo po velké době. Vzpomínám si, že jsem hru hrál dříve než první díl. A také jsem si ji občas zahrál mezi datem vydání až dodnes.
Příběh této hry je famosní. Opět tu máme filmový příběh, který vlastně hrajeme. Jednotlivé postavy jsou skvělé. Kluci dělají různé problémy a za to je většinou krutý trest.

Grafika je opravdu krásná i po letech. Ty efekty destrukce při té přestřelce mám dodnes před očima. Taky musím pochválit atmosféru. V zimním období je taková správně depresivní, v létě je naopak pozitivní. Do toho ty neonové reklamy, dobové auta a rádio. Tohle se opravdu povedlo!

Co se mi na hře nelíbilo bylo vězení a hlavně to, že hra působí nedodělaně. Což se vlastně brzy potvrdí. Tady je mi i trochu líto, že tvůrci Mafia 2: DE tu hru nedokončili tak, jak měla být. Místo toho vyšel modernější port, kde jsou horší stromy a déšť v tunelu...

Pro: Příběh, grafika, efekty, atmosféra, propracovaná zima, mise

Proti: Nedodělaná hra

+22
  • PS5 75
Stejně jako u Mafia: Definitive Edition jsem psal, že nevím jestli jsem hru v původní verzi dohrál nebo ne, i když mi tady přijde pravděpodobnější, že jsem hru celou odehrál, ale jsou to jen střípky, nic konkrétního.

Ve zkratce by se dalo říct, že Mafia II je přesný opak toho jsem psal u Mafia: Definitive Edition. Příběh, vyprávění jsou slabší než v prvním díle, ale hratelnost je zase mnohem lepší. Kolik za to může krkolomný vývoj, který Mafii II doprovázel se můžeme jen dohadovat.

Tentokrát hrajete za Vita Scalettu, který už od mládí lítá z maléru do maléru včetně jeho nejlepšího kámoše Joea a jeho dráha mafiána je víceméně jasná, a je vidět které rodině je loájálnější. Nelíbilo se mi, jak jednu dobu pracují pro toho, pak pro toho, pak to zkusí na vlastní pěst, přišlo mi to takové dost ulítané, jako by sami vývojáři nevěděli, kam tím míří a konec mi přišel takový vyloženě nemastný neslaný a úplně jsem ho nepochopil, proč se tak stalo. Nedávalo mi to žádný význam, Spousta cutscén, které by se daly zredukovat nebo upravit tak, ať 2 vteřinu nehraju, a pak cutscéna. Hra nemá žádné tempo, žádné budování napětí, minimální emoce, opakování misí z prvního dílu nebo jejich napodobenina.

Samotná nová grafika vypadá určitě líp, ale rozhodně to nemá na remake prvního dílu a technický stav je i docela žalostný. Problém se samotným zvukem, kdy mluví jedna postava, ale v jednu chvíli zní jako někdo úplně jiný a pak se zase vrátí do normálních kolejí. Při jedné scénce v bytě u Joea samotný dialog neustále přehlušovala hudba. U některých postav, zvlášť u těch hodně vedlejších mi přišlo, že se na remaster jejich obličejů úplně vykašlali, ale i některé z hlavních postav nevypadaly nic moc. Při misi na jatkách se jedné postavě dokonce obličej protáhl do nesmyslných obrazců. Pak nějaké bugy, glitche, kdy při úniku z mrakodrapu se mi Joe zasekl a objevil se, až jsem misi splnil. Zabugovaná časová mise, kdy pokud si nedáte pivo, tak bránu prostě neotevřete, ať už Vám bude zbývat kolik času chcete. Na některých místech špatná interakce s prostředím. Jde prostě vidět, že je to jen remaster a chyby se úplně neřešily.

Samotná hratelnost, střelba mi přijde mnohem lepší než v prvním díle, rychleji jsem si zvykl, minimální pomalé chození, ale když už tak už i dávalo smysl. Co trošku hratelnosti ubírá je ovládání. V prvním díle ho udělali na ovladač velmi dobře a najednou v druhém díle bylo úplně jinak. Nevím, jestli byl problém, aby to sjednotili, ale za pokus to určitě stálo. Ještě mi vadila absence checkpointů. zvlášť při posledních misí, kdy jsem myslel, že něco rozbiju, kdy jsem musel celou část mise opakovat, i když jsem se dostal docela daleko. Samotný jízdní model je mnohem lepší a byla radost tady auta řídit a tady už bylo třeba si na policii dát většího majzla.

Na celém městě jde vidět, že Mafia II měla být mnohem něco většího, takový open world, kdy si můžete načepovat benzín, ale žádný význam to nemá, připravené autodílny, abyste si rychle mohli vyměnit poznávací značku a zmizet tak z radaru, nebo se jít převléct do obchodu s oblečením. Místo lékarniček je třeba se najíst napít, ale zdraví se vám vždycky z větší části obnoví, takže misi neprocházíte s minimálním zdravím, když se vám nějaká část mise nepovede.

Do DLC jsem se už nepouštěl a asi ani nebudu, ne určitě v dohledné době, ale třeba při nějakém dalším průchodu si to dám včetně jich.

Kdyby se skloubil příběh a technický stav prvního dílu s hratelností druhého byla by to asi i dokonalá hra, ale samotný příběh a technický stav hru celou degraduje, ale naštěstí ne na tolik, aby to nestálo za zahrání.
+13 +14 −1
  • PC 70
Na produkční peklo slušný. Nemáte potřebu z toho spáchat sebezohavení pohrabáčem jako u Gothicu 3 nebo Ďábla 3 a to potěší. Stát ve stínu legendy je vždycky hrozná votrava. 
... 
Nemá to vedlejší mise, takže celej role-playing systém škudlení na auta a zbraně jde do kelu. Žádnej Vincenzo ani Ralph nebo systém služeb ve trojce. Nedodělaný, náhodný a nepřehledný, kdy prachy i zbraně mají místo pouze v příběhu, ne v open worldu. Nic není specifikováno, takže hráč neví, že to existuje. A nelze mu to vyčítat ani z druhé strany, protože Empire Bay je poměrně papundeklové. Jasně, ještě se vzpamatovávám z naprosto plynulý explorace trojky, kde už jenom chybí proskakování oken a lezení komínem, ale dvojka je druhý extrém. Je dobře, že nefunguje MHD nebo taxislužby; kam bych taky jel, když to celý přeběhnu za 20 minut a kam bych taky šel, když ulice jsou koridor - výloha next-gen textur oproti plochý jedničce, ale bez života. Fakt taky nepomáhá, že 14x za sebou potkám model tý flundry z první návštěvy Joeova bytu. Dyť i Vitova sestra tak vypadá!  

To je největší problém, chudé prostředí, menší nesnáz je akce. Nesmrdí, jen je moc jednoduchá. Red v druhém nejoblíbenějším komentáři trefně poznamenal, že mu chybí větší počet animací a pod to se podepisuju. Je to moc tuhý, gejmi, s kamerou narvanou do ksichtu (vypadá to moc jako rail shooter) a bez řádný odezvy zbraně do celýho těla. Super je naopak fyzika a mrzí mě, že se na to kolikrát hledí jako na gimmick. 

Opět, jak bylo rozpoznáno ve 45 z 89 komentářů pode mnou, hlavní tu je (respektive hlavní tu zůstal) příběh. Vávrova labutí píseň, než se z něj stal byznysmen. Je to parádní psaní odspodu. Srovnej s romantickou jedničkou. V ní se často postavy ohání abstraktníma pojmama jako přátelství, smysl života, čest. Mluví se o tématu: jaké to je být maffióssem. Je lepší umřít mladej a bohatej? Jakej je rozdíl mezi státem a státem ve státě. Dvojka na tohle všechno úplně sere. Tohle nejsou inteligentní frajeři jako Tommy, ale smolař a prasák, který se do těch hoven narodili a smyslem jejich života je: „kupovat si věci, víš jak, obleky, auta, coury, baráky.“ 

I zápletkama je to samozřejmě úplně jiný. Postavy přicházejí, odcházejí a až v půlce hry, v lochu, se trochu dozvíme, v čem se to vlastně Vito pracovně pohybuje. Asi třikrát nebo čtyřikrát se změní protagonistův náhled na situaci (postavu), prostě protože nemá dost informací. Jsou to Mario a Luigi ve směšnejch knírcích, co si ani neumí namotat dost roznětky. Tough shit for tough guys. Není náhoda, že hlavní tahouni děje, donové, tady mají pouze nepřímé role. 

Nemá to tu režijní sílu jedničky, ale v tom si Vávrův orpheus minimum, jeho bigus dikuson, maže na chleba většinu her, takže to neberu jako mínus. Scény fungujou a v bordelu a „mise“ po něm jsou vyloženě šmakovní. 
... 
Moc nemůžu doporučit definitivní edici. Finančně to asi s trojkou a dlcéčkama vychází dobře, ale rozdíly jsou minimální nebo na škodu. Vito má lepší expresivitu, ale Henry vypadá jako okousanej nugátovej bonbón. Vizuál je moc kontrastní a barvy moc syté. Vlasy a zamrzlý silnice vypadaj líp, šlápoty ve sněhu, stíny. Na 10 let je toho dost málo a ukazuje se, jak byla dvojka ve své době graficky luxusní. Tak moc, že v produkci zabila hratelnost.

Pro: scénář, grafika, překvapivě výborný orchestrální OST - úplně jsem zapomněl, že je takto dobrý, normální menu - ne katalog ze kterýho mě bolí hlava 

Proti: hlavně ne v češtině, slabý herní obsah, zbytečné další akční tlačítko u auta - furt sem troubil místo abych vystoupil, na mapě chybí ikonka mýho auta - furt sem ho hledal, nesundaný trenky do sprchy ani falešný uniformy po přepadení,blicí kamera u sprintu

+26
  • PC 100
Neskutečná hra, která i po letech sklízí obdiv a úspěch. Pamatuju si, když jsem ještě v 2010 měl starý počítač, to byl boj to rozjet na té sestavě, ale 30fps tam bylo a to tehdy bohatě stačilo. Není potřeba rezencovat, kdo tuto hru nezná, jakoby nebyl.
-8 +4 −12
  • PC 90
Druhé díly skvělých her to mají vždy těžké. Za prvé jsou na ně kladeny obrovské nároky a za druhé cokoliv, co se ve hře změní, je některými hráči vítáno a zbytkem opovrhováno. A hlavně málokteré pokračování v porovnání s legendárním předchozím dílem uspěje. Je to případ i druhé Mafie?

V první řadě bych rád rozebral atmosféru celého města. Nevím proč, ale jednotlivé části města v jedničce na mne vždy působily spíše takovým romantickým dojmem, zatímco dvojka mnohem dospěleji. Je zde více detailů z běžného života ve městě, přijde mi, že to tu prostě více žije. Řekl bych, že je to dáno částečně dobou, ve které se hra odehrává a hlavně tím, že za těch 8 let mezi oběma díly technologie o dost postoupila a tak mají vývojáři mnohem více možností, jak město vytvářet. Každopádně za mě velké plus.

Příběh se podle mě taky povedl. S Vitem jsem se velmi rychle sžil a užíval si jeho vyprávění od začátku až do konce. Ano, občas se zase choval dost nelogicky (např. V misi, kde měl varovat Lea Galanteho bych se na jeho místě snažil Leovi nejprve zatelefonovat z nejbližší budky), ale budiž. Dialogy jsou také povedené, hlavně pošťuchování s Joem a ostatními. Však i spousta hlášek a rozhovorů napůl zlidověla. Na tipy na balení holek od Joea asi nikdy nezapomenu, nebo Stevův stěr na "Jak jste se sem k***a dostali?" "Přijeli jsme autem, h****e" nebo opilecký zpěv Joea a Eddieho v autě na hudbu z rádia, no prostě paráda.

Co ale dělá hru hrou je hlavně hratelnost a tady je oproti předchozímu dílů hodně změn. V prvé řádě se postavy dokáží krýt za rohy a překážkami, což mi v jedničce opravdu hodně chybělo. Pak přibyla jednoduchá minihra v případě lockpickování zámků. Je super, že jsou ve hře nyní i peníze, takže na případnou pokutu policii nebo nákup prostě hráč nemusí mít peníze. V takovém případě je možné vykrást obchod nebo prodat (kradené) auto na šrotišti. Dále se Vito může převlékat (tady je zase pěkná blbost v tom, že v jedné fázi přichází Vito o všechno včetně oblečení, takže se musí obléct do košile Joea, ale v rámci Definitivní edice se nabízí jako první oblečení Lincolna z Mafie 3, což je vyloženě nesmysl) a taky je super, že postupem času bydlí na různých místech, takže poznáváme různé části města.
Co se mi už ale tolik nelíbí je automatické obnovování zdraví, nemožnost střílet z auta a taky vypuštění mechanismu hry z jedničky, kdy hráč při přebíjení přišel o nevystřílené náboje. Dále se mi na jedničce líbilo, že hráč mohl mít jen dvě velké zbraně a z toho jednu z nich v ruce, zde už má asi obří kapsy v bundě/obleku, protože tam narve několik samopalů a brokovnic. Pak je ještě škoda, že má hráč v definitivní edici od začátku dostupné výkonné bonusové auto, takže si ve výsledku jezdí pořád s ním a neužije si to postupné zlepšování výkonu aut při postupu hrou.

Tak trošku mi vadí, že je ve hře pro mapu dostupná GPS, protože dle mého názoru tato funkcionalita trochu kazí kochání se atmosférou daného města (teď si nejsem jistý, jestli nejde náhodou vypnout). Dřív jsem při jízdě sledoval mapu a časem jsem se začal orientovat ve městě i bez ní. S GPS pak obvykle tupě jedu dle dané navigace a město si tak moc neužívám (ten samý problém jsem měl de facto i v GTA IV a V). Otázkou je, jestli by tato výtka měla směřovat proti hře (která se takto snaží ulehčovat hráči život) a nebo proti mně, že jsem línej to ignorovat a jet si podle sebe.

Jednou z hlavních věcí, která je na první Mafii vyzdvihována je český dabing a ten se dle mého názoru povedl i u dvojky. Martin Trnavský a Vlastimil Zavřel se svých postav ujali obstojně, stejně tak i dabéři vedlejších rolí. Za mě spokojenost.

Kapitolou samou pro sebe je pak policie. Líbí se mi, že má hned několik módů stíhání. A to jak co se týká intenzity, tak i toho, podle čeho hledají zločince (tzn. Buď hledají dané auto a nebo danou postavu dle popisu). Bohužel je hodně trapné, když přímo před nimi vběhnu do obchodu s oblečením a za chvíli jdu kolem nich v jiném oblečení a oni jsou úplně mimo. Stejně tak je dobré, že policisté jdou i po NPC (ale jen dokud něco neudělá hráčova postava, pak jdou rovnou po ní). Na druhou stranu se mi často stávalo, že jsem jen po někom vystřelil (nikde nikdo) a už policie hlásí ve vysílačce můj popis.

Bugy, bugy, bugy. Původní verzi jsem hrál před mnoha lety, takže si bohužel nedokážu vzpomenout, jestli se něco podobného dělo i v ní a nebo zdali jsou tyto chyby zaneseny až v definitivní edici, kterou jsem nyní hrál, ale je jich požehnaně. Otevírání neviditelných odpadlých dveří u auta, nasedání mimo dveře auta, déšť a sníh v tunelu, rozpadlé textury lidí apod. To jsou blbinky, nad kterými snadno mávnu rukou. Bohužel se mi ale stalo i to, že se v jedné fázi zdvojovaly dialogy přes sebe (jakože postavy řekly každou větu dvakrát s tím, že opakování bylo v době, kdy mluvil někdo jiný) nebo mi dočasně nefungoval lis na vrakovišti. Chyby tohoto typu už kazí atmosféru nebo hratelnost.

Na závěr by bylo vhodné odpovědět na otázku z prvního odstavce. Obstála dvojka oproti svému předchůdci? Já si myslím, že ano. Určitě svého staršího předchůdce nepřekonala, toho je podle mě skoro nemožné dosáhnout, ale hra nabízí kvalitní a chytlavý příběh, skvělé prostředí, povedený dabing, spoustu akce a hlavně dobrou zábavu. Co se týče definitivní edice, spousta lidí jí vytýká, že jsou to změny spíše k horšímu. Za sebe můžu říct, že jsem sice objevil několik větších i menších bugů, ale jsem víceméně spokojen. Možná je to tím, že grafika u mě nehraje u her první housle nebo si už nepamatuji svůj dřívější průchod původní hry, takže si neuvědomím, že nějaká konkrétní činnost se dříve dělala líp. A nebo třeba vývojáři nějaké chyby již částečně opravili, nevím. Každopádně mně hraní této edice moc velké problémy nedělalo a hru jsem si užil.

Pozn. Výsledné hodnocení je hodnocení hry, nikoliv samotného remasteru.
+33 +34 −1
  • PC 95
Jako mali kluci jsme zboznovali Mafiu 1 a Tommyho. Autorum se tehda povedlo vystihnout charakterniho mafiana. Byl cestny, nezabijel zeny a hlavne byl dobrej kamos. Jenze cloveku neni navzdy patnact a naivni pohled na svet se casem take rozpusti v nalevu zkusenosti. Tommy by pro me dnes byl jen mafian, kterej je sice cestny, ale trosku mu chybely koule. Vito je v tomto uplny opak.
Sice mi Mafia 2 dlouhou dobu nesedela, nemohl jsem si zvyknout na osekane mesto a pribeh. Jde opravdu hodne videt, ze spousta obsahu byla vyskrtnuta (nadzemka, taxiky, blinkry, manualni razeni). Postupem casu jsem se vsak dokazal do Vita vice vzit jak do Tommyho. Jde hlavne o to, ze Vito je mafian, tak jak jsem si ho vzdy predstavoval (pokud bych byl nekdy mafianem, tak asi jenom jako Vito). Je nelitostny, cynicky, ale nadruhou stranu slusne vychovany a taky nezabiji zeny. Neni tak zbesile naivni, jako hrdina prvniho dilu a taky si projde daleko vetsim peklem (mise ve vezeni je opravdu dobre zmaknuta).
Co se tyce kamosu, tak Joe je sice slaba nahrazka za Paulieho (ten byl bezkonkurencni a Petr Rychly ma fakt skvely hlas), ale i tak ma praseci Joe neco do sebe a nevadi, ze ho dabuje Homer. Hlavne je to uplny protiklad Vita, diky tomu vznika dost vtipnych scen. Joe je proste fajn hovadak. Henry a ti dalsi na me zadny dojem neudelali, jelikoz toho s nema moc nezazijeme.
Auta jsou ve hre na stejne vysoke urovni, jako v jednicce. Jizda je opravdu rozkos a k uplnemu orgasmu chybely uz vyse zminene blinkry, ovladani svetel a manualni razeni. Ale i tak je jizdni model opravdu zazitek. Oproti takovemu The Saboteur, ve kterem jsou vsechny auta stejne, je fakt o co stat.
Celkove hodnoceni bych kvuli osekanosti videl na 80%, avsak povedlo se mi najit par modu na nexus.com a ty udelaly z hry naprosty klenot. Mod ktery upravuje svetla, diky cemuz je ve dne opravdu vse dobre videt a v noci je tma jak v pytli je velmi prijemnou upravou. Nasledne par dalsich, upravujicich free ride, grafiku v celem meste a podobne, mohu jen doporucit.
Mafiu 2 musim po dlouhe dobe hrani hodnotit opravdu vysoko. Sice je bez modu nemastna a neslana, ale kdyz si clovek da couda, tak se stane z projizdky mestem opravdu prijemna vec.

Pro: Auta, Vito, mesto

Proti: Nadzemka, taxi, blinkry, manualni razeni

+22
  • PC 90
Po pár dnech se konečně povedlo dohrát druhý díl Mafie a rozhodně jsem si ho užil.

Tato hra sice nenavazuje na předchůdce, ale to mi rozhodně nějak nevadilo i přesto, že jednička je prostě srdcovka. Dvojka je oproti jedničce určitě příjemnou změnou. První věc, dialogy. Bezkonkurenční a luxusní. Je až neuvěřitelné, jak jsem se u této hry občasně zasmál. Mluvím samozřejmě o perlách Joea Barbary, který mě v podstatě v každé misi rozesmál nějakými perličkami a to je jedině dobře nebo snad ne? Člověk aby se u té hry také zasmál.

Další věcí je samozřejmě příběh, který je i zde velmi důležitý, stejně jako v jedničce. Je ovšem pravda, že jednička měla příběh lepší, co se týče například konce. Ale i tak to na mě působilo velmi dobře. Celkově se mi líbilo i město. Tunely, mosty a mohl bych jmenovat dále, no prostě bomba.

Následující peckou je určitě hudba ve hře. V určitých okamžicích se vás snaží podpořit a žene vás tam, kam potřebujete a vy si tu hru takto více užijete. Navíc v určitých okamžicích hraje hudba, která je k té dané situaci žádaná a to je další velké +.

No a například zbraně? Velké množství zbraní od baseballové pálky až po těžký kulomet je určitě další zpestření. Navíc ve dvojce je možnost držet více velkých zbraní najednou, zatímco v jedničce tato možnost nebyla. Zvuky zbraní to ještě vylepšili k lepšímu.

Já jsem tuto hru dohrál docela bez problému. Nějaké to úmrtí tam bylo, ale to k tomu přeci patří. Opět jsem se v hře snažil splnit vedlejší ''mise'', jako například hledání časopisů a ono se mi povedlo je najít poměrně dost, co si pamatuji nějakých 85%, no což, příště třeba najdu všechny.

Celkově mě hra bavila, užil jsem si jí a nemohu si rozhodně stěžovat. I přes nějakou tu mírnou chybičku dávám hře krásné hodnocení.

Pro: Dialogy, hudba, příběh, zbraně

Proti: Závěr

+35
  • PC 90
Predsudky sú na nič. Tretiu mafiu síce radšej nebudem skúšať (dodatok: v roku 2022 som ju skúsil a bola to strata času), ale druhý diel nie je zlý. Práve naopak, je dobrý a to veru dosť, iba na mňa zapôsobil inak, než to spravila fantastická jednotka. Btw. Kto si myslí o piesni v záverečných titulkoch Mafia 2 to isté čo ja ? Lake of Fire v jednotke ma umlčala na niekoľko minút, ale toto tu ? Zívačka ako “v podstate” celá hra, ale radšej všetko pekne po poriadku.

Brutálnu väčšinu hry tvorí jazdenie v aute a enginové animácie.
Keby išlo o adrenalínové jazdenie, bolo by to fajn (česť výnimkám), ale jazdenie spočívalo len v dovezení sa na miesto výkonu “práce”. Našťastie mesto je tak dobre navrhnuté, že som v tejto “závodnej” hre s prvkami akcie :) jazdil veľmi rád. Je preto veľmi nepríjemné, že hra neobsahuje Free Ride priamo v základnej hre (je to prístupné tuším po prejdení jedného z DLCčiek, takže je to vlastne ako odmena za utrpenie).

Enginových animácií som sa trochu bál. Po skúsenosti s Max Payne 3 som bol veľmi opatrný. Našťastie tu animácie na rozdiel od Maxa neotravujú ale podávajú príbeh. Obavy z toho, že by mi hra často brala ovládanie z rúk, alebo bola príliš kúskovaná, sa našťastie nenaplnili. Napriek tomu bacha, animácií je viac ako v iných bežných hrách. Ďakujem autorom za to, že sa dajú preskakovať.

Hlavná postava Vita ma nie veľmi oslovila. Nedostal sa mi pod kožu tak, ako to spravil Tommy v jednotke. V podstate mi bolo jedno, za koho hrám a to by asi autori hry nechceli počuť. Vitov kamarát Joey je na tom ešte horšie, je to nesympatické hovado, ALE…púšťa jednu hlášku za druhou. Tentoraz som sa neváľal od smiechu pod stolom (pamätná hláška z jednotky – jedeš jako by to auto bylo šlapací), ale najmä počas prestreliek a jazdy autom vypĺňal “hluché” miesta.

Najhoršie dopadol príbeh. Mám pocit, ako keby tam niečo chýbalo a toho “niečo” je dosť veľa. Možno som to tak pobral len ja, ale nezažil som prakticky žiadnu výrazne silnú časť hry. Všetky misie boli na jedno brdo – dojdi tam, niečo vybav (stávalo sa, že nebolo nutné vôbec bojovať), vráť sa späť, choď sa domov vyspať a na druhý deň to isté. Z obyčajného chalana Vita sa stane mafián ako remeň, to je všetko, fajka zhasla. Keď som zrazu pozeral na nečakané záverečné titulky, tak som nechcel veriť vlastným očiam.

“Problém” bol v tom, že hra odsýpala príliš plynule (stredná obtiažnosť) a bez veľkých zvratov (no dobre, väzenie bolo drsné, ale práca bola naďalej úplne rovnaká) to pôsobilo nemastne-neslano. Keď som sa blížil ku koncu (to som ale nevedel, lebo hra písala, že mám splnených 60 %), tak sa konečne ku slovu prihlásili aj akčné pasáže, kde sa dalo veľmi ľahko zomrieť. Tam som si povedal, že takto som si predstavoval mafiánsku hru. Lenže zrazu naskočili titulky (bez atmosféry, ktorú dokázala vykúzliť spomínaná Lake Of Fire) a ja som až potom pochopil, že tých 70 % počíta môj celkový priebeh. To znamená hľadanie zatykačov alebo playboy obrázkov a podobných kravín. Inak napísané, keď sa hra konečne rozbehla, tak aj skončila. Smrk.
Mimochodom, prestrelky sú jedným slovom skvelé (pri dobíjaní už neprichádzame o celý zásobník :)).

Graficky som s hrou spokojný. Po toľkých rokoch od vydania som si mohol dovoliť všetko vymaxovať a ako som písal vyššie, rád som sa kochal jazdou v aute a sledovaním mesta. Je vymodelované veľmi pekne. V jednom momente dôjde ku zmene grafiky a je to krása. Zima v meste má svoje kúzlo, rovnako ako roztápanie snehu na strechách jazdiacich áut. V hre je isto veľa detailov, ktoré si bežní hráči ani nevšimnú, ale to bude možno aj tým, že zapadajú do uveriteľnosti hry a berieme ich ako samozrejmosť. Uveriteľnosť tak trošku zachraňuje celú hru.

Mafiu 2 som si užil v netradičnom hernom režime. Začal som včera ráno o 8ej a s malými prestávkami (jedlo, upratovanie, pozeranie 2 častí Tbbt, zopár telefonátov s manželkou, 20*záchod – prechladnutý mechúr) som končil večer o 8ej. Dnes ráno som to potom doklepal po 2 hodinách hrania. V štatistike hry mi svieti celková herná doba 9.5 hod. Zjavne to chcelo tú najťažšiu obtiažnosť.

Nakoľko sa ku hrám dostávam dosť neskoro, tak nezažívam ich pôrodné bolesti, ani nerobím vývojárom betatest zadarmo, lebo sú hry už dávno poriadne opatchované. V tomto prípade som ale narazil na pár bugov.
Hra mi padla asi 4x, z toho 2x to bolo po rýchlom výbere auta. Od tohto momentu som s autami príliš nešachoval a bral som čokoľvek. Našťastie hra loadovala dosť rýchlo, trvalo to ani nie 10 sekúnd (SSD Samsung Evo 960).
Nejaké tie neverending krútiace sa mŕtve postavičky alebo ich zbrane boli skôr úsmevné ako na nasratie.
Hra začala asi v troch momentoch nepríjemne trhať, ale po chvíli to bolo v pohode.
No a na 1 mieste zrejme vypadol generátor áut, lebo som stretával iba policajné autá.
Vyladiť by si zaslúžila aj AI, ale pri Vávrovom prístupe si viem predstaviť, že muselo byť peklo naprogramovať to, čo mali a nie to, ako by to malo byť v skutočnosti.

So základnou hrou som mal aj všetky 3 DLC, ale po prečítaní komentov som sa radšej vyhol Jimmyho misiám (#1, #2) a išiel pozrieť na Joeyho dobrodružstvá. Hneď po spustení som sa pýtal sám seba, kde sú tie mega šípky a ikonky, na ktoré nadával Garret, ale stačilo splniť prvú misiu (tá bola dobrá) a hneď mi padli do oka. Fuj, je to neskutočne amatérske riešenie. Neverím tomu, že toto robili tí istí ľudia, ktorí robili pôvodnú hru. Tí ľudia, ktorí dokázali hráča zoznamovať sa so základnou hrou nenásilným a prirodzeným spôsobom. Alebo v tom boli prachy a málo času, proste klasika.
Misie na čas ? Body za misie ? Body za rýchlu jazdu ? WTF ?!?!? Seriem na DLC !

Keby išlo o vyslovene zlú hru, tak by som ju nevedel hrať v jednom kuse, takže to hovorí o jej kvalitách. Na druhú stranu nejde ani o klenot, na ktorý nedám dopustiť. Tým pre mňa zostáva jednotka. Aj keď som si do hry rypol, tak hra vo mne zanechala veľmi dobrý pocit a preto rád napíšem, ZLATÉ RUČIČKY ČESKÉ !

P.S. Po týždni zdvíham hodnotenie na 90 %. Hra vo mne zanechala veľmi pekné spomienky a to robia len tie najlepšie hry.
P.P.S. Secod run v septembri 2024. Hranie Mafia 2 bolo ako cez kopirák (tentoraz to bola Definitive edition), čiže nakoniec som sa náramne bavil. Nakoľko mi zachutila akčná časť hry a vozenie sa na autách, tak som si povedal, že musím dať DLCčkám ďalšiu šancu. Dal som si Jimmyho zradu a musel som to po 3. misii odinštalovať. Takto sa to proste nerobí. Strieľanie super, jazdenie na vozidlách tiež, ale ČASOVÝ LIMIT nie je ani trochu super. Kazí radosť z hry, núti hráča do rýchleho akčného riešenia, proste rýchlo a zbesilo. Hneď v 2. misii som mal na konte cca 15 policajtov a ani som to nemal v pláne. Zrušte z hry časový limit a bude to lepšie, OVEĽA lepšie.

Pro: Mesto, Jazdenie v meste, Prestrelky, Také tie drobnosti

Proti: Sem tam nejaký bug, Príbeh mohol byť lepší, Veľa jednoduchých misií, DLCčka na časový limit

+37
  • PC 80
Hru jsem dohrál hned po prvním dílu, takže mám poměrně čerstvé srovnání. Každá hra má své kouzlo. První hra je v mnoha ohledech zábavně neohrabaná. Druhý díl je viditelně vypilovaný, zejména v audiovizuálním zpracování. Přesto nedokáži říct, zda je jedna zjevně lepší než druhá. Hodně se liší v jednotlivých aspektech.

Začněme vizuálem a ovládáním. Srovnání je samozřejmě nefér kvůli 8 letem rozdílu, ale Mafia II opravdu exceluje ve ztvárnění města a prostředí. A teď nemyslím jen špičkovou grafiku, ale samotný pocit, že se nacházíte ve 40.-50. letech 20. století. Iluze je perfektní, od oblékání, aut, hudby až po výstavbu města. Strašně se mi líbily detaily zejména v začátku hry, kdy strávíte nějaký čas pěšky, procházíte městem, a potkáváte postavy zapředené do rozhovorů, které se vás vůbec netýkají, ale můžete si je poslechnout, a dávají smysl. Jako úvod do prostředí to bylo perfektní. Škoda, že v pozdější části hry už tady na tyto detaily tak často nenarážíte. S technickým zpracováním se váže i ovládání a UI, které je už příjemně moderní a značné zlepšení od prvního dílu. Animaci postav jsou na špičkové úrovni, a zejména při přestřelkách se chovají krásně realisticky.

Jízda je opět význačnou částí hry. Tak jako mi v jedničce přišlo hodně zvláštní začínat hru s velmi specifickým jízdním modelem automobilovou honičkou, tak ve dvojce autoři nepolevili, a hned od začátku vás dají na zledovatělé silnice. Podle mě to jen přinutí většinu hráčů použít jednodušší jízdní model a už nikdy ten simulační nevyzkoušet. Samotná jízda ve městě se mi principiálně líbila a mám z ní dobrý pocit. Co mi přišlo ale výrazně horší, je skladba silnic a okolní provoz. V jedničce jste měli široké silnice, často s tramvajovým pásem uprostřed, ale nebyl problém snadno auta objíždět. Ve dvojce máte často velice úzké silničky, kde nemáte jak auta objet. Provoz přitom podle mě výrazně zhoustl, takže je průjezd ulicemi často dost nepříjemný. K tomu se přidala zvýšená agresivita okolních aut, nebo možná tupost AI, každopádně se mi velmi často stávalo, že jsem zastavil na silnici, a po 5 sekundách do mě nabořilo nějaké auto (které by v první Mafii bez problémů zabrzdilo). To stejné u odbočování, vyjíždění z parkoviště, atd. Na výpadovkách auta přejíždějí agresivně z pruhu do pruhu bez ohledu na to, jestli tam zrovna jedete. Celkově hodně zvláštní. V jedničce jste také díky radaru věděli, zda můžete bezpečně střihnout zatáčku, to už tady nejde. Místo toho máte permanentní navigaci, což je určitě další sporný bod. Nemám na to jednoznačný názor. Zjednodušuje to hru, ale asi až moc. V první hře jsem si v podstatě pamatoval město, a tady vůbec. Asi bych byl radši jen za nějaké částečně řešení, které mě směřuje ke správným městským částem/nájezdu na most/atd, ale ne úplně konkrétně v každé ulici. Hodně se to projeví i u automobilové honičky - když vidíte čáru kudy jet, tak to není taková zábava. Kdybych opravdu musel stíhat všímat si, za který roh auto zahnulo, hned by mise byla výrazně zapamatovatelnější (a jako pomůcku by spolujezdec na mě mohl pokřikovat "tady myslím jelo vpravo!" - to by bylo super). Jinak hudební stanice v autu perfektní a za to velký palec nahoru.

S příběhem mám trochu problém. Ne, že by byl špatný, snaží se být rozmáchlejší než v prvním díle, což je fajn. Ale je tam záplava postav, se kterými se setkáte jen velmi zřídka, a pak o 5 hodin později o nich někdo začne mluvit jako bych je znal celý život, občas použije jen křestní jméno, občas jen příjmení, často úplně bez kontextu, a já jsem pak totálně mimo a nechytám se. Celkově tam bylo podle mě příliš mnoho postav na tak krátkou hru.

Skladba misí by asi mohla být o něco rozmanitější. Ale hodně oceňuji misi, kde jste zabili sama sebe z prvního dílu (včetně použití stejné hudby), to byl moc pěknej detail. Možná to ale jen bylo tím, že jsem většinou misí projel jak nůž máslem, na střední obtížnost. Až na konci jsem musel něco párkrát zopakovat, jinak vůbec. Takže na střední obtížnost mi přišla hra dost lehká. S tím souvisí obecné zpřístupňování masovému publiku, které je oproti prvnímu dílu dost znatelné. O navigaci v autě už jsem se zmínil. Zdraví se nyní samo doplňuje, což ulevuje jisté frustraci, na druhou stranu to je až přílišné zjednodušení. Přišlo by mi v pořádku kdyby se mi doplnilo mimo přestřelku. Ale když se krčím za sloupem ostřelovanej ze všech stran a čekám až se mi vrátí zdraví do normálu, to je hodně divný. Zároveň by to znamenalo menší počet nepřátel, což bych taky ocenil, protože mě ty desítky mrtvých přišly dost přehnané (i když přehnané to bylo už v jedničce). Dalším zjednodušením je možnost nést libovolný počet zbraní, což jsem vážně nesnášel. V prvním dílu to přidalo trochu strategický a plánovací aspekt, rozmyslet si, co si do mise vezmu. Zároveň vás to nutilo být kreativní a vybírat si ze zbraní padlých nepřátel. Nyní Vito přijde do baru v košili a kalhotech, prohlásí "jsem neozbrojený", ačkoliv u sebe má 4 kulomety, brokovnici a nespočet pistolí. Na druhou stranu, to, že parťáci nemohou umřít, je změna k lepšímu.

Celkově tedy moc pěkná hra, od prvního dílu krásně dopilovaná, ale kvůli přílišné snaze zjednodušit a přiblížit se masovému publiku už bohužel nepůsobí tak zapamatovatelně.

Celkové hodnocení: Výborná
+22
  • PC 90
Dlouhá léta mi trvalo, než jsem se dostal k pokračování kultovní Mafie.

Lze říct, že audiovozuálně hra navazuje na předchůdce. Samozřejmě, že je mnohé vylepšeno odpovídajícně ku roku vydání, ale já narážím spíš na pečlivě zpracovanej dobovej feeling, mnoho detailů, hudby, zvuků atp. Cutscény jsou opět na vynikající úrovni a mají filmovej punc.
Trochu mě jen snad zamrzelo, že celá druhá část hry se odehrává v letním období. Zasněžený město se mi líbilo mnohem víc a i jízda byla příjemně obtížnější.

Model řízení (šipky) byl ok, celkem se mi vedlo nebourat, snad jen škoda, že na přednost protijedoucímu řidiči Empire Bay moc nehledí. Sice v jedničce šlo i řadit ručně, včetně klávesy pro spojku - ale chápu, moc hráčů to asi nevyužívalo, tak se to useklo.

Gameplay se odvíjí od volného pohybu po městě, nicméně tuto volnost opět bortí minimum nepovinných úkolů nebo možností jak hru hrát jinak, než otrocky jezdit po hlavní lince. To je patrně záměr - to aby se dějová linka příliš nerozmělňovala a hra měla spád. Snad jen jednou (vrácení peněz Brunovi) se zde objeví ona čistá volnost - kdy je zadán úkol, ale není řečeno jak/kde ho splnit. Takových situací mohla hra obsahovat více.
Přestřelky jsou vylepšeny přítomností krytí a vypadají celkem realisticky, jsou zábavný.

Příběh je potom takovým mafiánským standardem, tentokrát hned jakoby sledujeme rovnou dvojici hlavních hrdinů. Jejich dialogy jsou hezky napsány a místy jsem se mohl i upřímě zasmát. Některé momenty se potom tak nějak povedly a měly zvláštní trpkou příchuť (Joeova reakce na smrt toho mladýho kluka v garáži pod hotelem).

Summary: Dvojka je dobrým a kvalitativně odpovídajícím nástupcem legendární jedničky. Dokonce se oba příběhy hezky propletou. Ač mestské akce už dávno nevyhledávám, tenhle kousek by byla škoda minout.

Negativa hra vlastně nemá. Ač mě to dnes už nenadchlo tak, jako kdysi jednička, opravdu nevím, co by se dalo hře vyloženě vyčíst. Snad jen absence vedlejších úkolů, který by hru trochu natáhly a dodaly hře kýženou volnost.

Zase dobrá práce kluci!

90%

Pro: Volný pohyb, audiovizuální zpracování, dobový feeling, provázání s jedničkou.

Proti: Mohlo to bejt delší, brokovnici lze nyní schovat i pod sako.

+38