Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Broken Sword: Shadow of the Templars - Director's Cut

Žánr:
adventura > 2D adventura *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
26.08.2010
Vývojáři:
Revolution Software
Podobně jako The Secret of Monkey Island se i další slavná adventura s názvem Broken Sword: The Shadow of the Templars dočkala svého remaku. Základ původní hry je nezměněn, stále jde o klasickou 2D point & click adventuru, ve které je hlavním protagonistou Američan George Stobbart, který se během své dovolené v Paříži úplnou náhodou zaplete do dobrodružného pátrání po vrahovi.

Hlavním důvodem ke koupi remaku jsou dvě hodiny hracího času navíc, přičemž si v nich zahrajete za francouzskou novinářku Nicole Collard, které později začne pomáhat právě George. Další z novinek jsou přiblížené obličeje při rozhovorech nakreslené Davem Gibbonsem, který dělal například i na komiksu Watchmen. Taktéž je zlepšena kvalita hudby a dabingu a nově je zakomponovaný systém nápovědy.

Původně Director's Cut vyšel už v roce 2009 pro Nintendo DS a Nintendo Wii. PC se dočkalo své verze až o rok později. Hra také vyšla v konverzi pro mobilní systémy Android a iOS.


Poslední diskuzní příspěvek

Fatality
Fatality

Nebylo to špatné, ale přestože jsem nehrál původní Broken Sword, tak bylo úplně vidět, jak je to osekané. Přijdu do jeskyně, střih "back into…


Nejlépe hodnocené komentáře


Rád jsem si Broken Sword zopakoval, ostatně nedávno jsem oprášil své CD se hrou a kousek jí rozehrál. Z nějakého důvodu jsem ale přestal hrát a shodou náhod chvíli na to vyšel Director´s Cut. Kdybych tak byl býval věděl, že...
...vsunutý příběh s Nico, zabere cca čistou hodinu hraní, z toho třicet minut na začátku původního příběhu a poté dvě krátké patnáctiminutovky během vyprávění. To je, podle mě, docela mizerný důvod pořizovat si celou hru znovu.
...obtížnost je snížena. Všechny použitelné předměty jsou aktivně označeny, hra obsahuje systém nápovědy, zjednodušeny byly i kritické pasáže (např. legendární kozel v Irsku, přepadení ve vlaku atp.) a odstraněny některé slepé uličky (např. ždímaní hadru do kanálu před Irskou hospodou).
...přibyly nějaké ty nové puzzly i do původního příběhu s Georgem, které mě ale výsostně nudily.
...nové xichtíky v rozích obrazovky a texty u nich nejsou pro velké monitory příliš příjemné. Kroutit hlavou z jednoho rohu monitoru na druhou... raději jsem volil původní rozlišení v okně.
...zvuková kvalita nově nadabovaných pasáží byla uměle snížena, aby nepůsobila vedle té původní (šumivé) zvukově příliš kvalitně. Ve výsledku jsou slyšet dva stejné, ale přesto rozdílně znějící hlasy jedné a té samé postavy.
...nepříliš povedené jsou i některé nově přemalované části hry, které vedle těch starých vypadají až příliš okatě hezky (např. nová Nico procházející vedle původního George na konci hry). Grafika už tak dýchá takovou tou kouzelně smrdutou rozmazaností dávných dob minulých jen z poloviny...

Jeden z jednoho Garreta doporučuje původní hru před Director´s Cut.
+25+25 / 0

Původní BS mám ze všech dílů nejradši. Krásná kresba, epický příběh a hlášky to všechno dělá tuto adventuru vyjímečnou. Mé hodnocení je zde pouze na počin director´s cut, tedy na "přidanou hodnotu".

Director´s Cut přidává linii s Nico, ten příběh je velice citlivě vtěsnán do původního děje, takže tady jednoznačně kvituju, protože jsem viděl už řadu odstrašujících případů. Obtížnost je příjemná, nové puzzle jsou dostatečně nápadité a přitom nejsou nijak frustrující. Problém mohou mít neangličtináři s šifrováním dopisu, ale když jsem to dal i já, velký příznivce češtiny a dabingu, tak to nebude tak horký. Možnost rozehrát ve okně je také plus, můžete tak vidět jak se grafika BS vyjímala na 14palcovém monitoru. Nové titulky vypadají moderně, nejsem si jistý jestli půjdou dobře počeštit případnými češtináři. Jen mě překvapilo že do neherních frekvencí (intro) nejsou přidány a tak tam slyšíme pouze hlasy, nicméně to je tak 1% hry.

Kdyby zůstalo u výše zmíněného, director´s cut by se setkal s mou bezvýhradní podporou, nicméně je tu pár sporných a i čistě negativních věcí:

Přibyl systém nápovědy, to už je otázka preference, můj osobní názor je že nápověda ve hře je zlo, protože i když ještě zdaleka nejsem nijak frustrován tak je to příliš lákavá nabídka, člověk potom zádrhely sfoukne raz dva a už nebude mít krásné vzpomínky jak se potrápil a hrdost že hru dohrál. Jiného charakteru jsou blikající body, které mi z hlediska obtížnosti nevadí jako spíše ruší jednotlivé lokace.

Nově jsou vidět tváře postav v dialozích. Ty jsou v úplně jiném stylu než původní hra(viz obal), některé ksichty se povedly (Nico třeba), některé vyloženě ne. Když na mě vykoukl hlavní hrdina Poulíček tak jsem se lekl a zbytek hry plakal a hledal jak to vypnout. Nejde to, Poulíček se vám směje do tváře a po linii s Nico zcela přebírá iniciativu a vy už jen matně vzpomínáte na toho ostře řezanýho Jiřího, kterýmu sebral hlášky.

Když mluvíme o director´s cut, člověk by očekával že se do hry bude přidávat, ale tvůrci řekli NE a hra prošla poměrně hutným odstraňováním aktivních bodů, špatných konců a slepých uliček.

Celkově BS director´s cut má stále zachován stejný příběh a přidal zajímavou dějovou linii která tu původní zároveň nijak neutlačuje, nicméně člověk co hrál původní verzi může mít na jazyku trpkou příchuť že věci nejsou tak jak mají být. Původně jsem si myslel že jsou to jen takové staromilské povídačky, ale vzpomínky na znovuhraní původní hry asi před rokem mi to potvrzují...

Pro: původní hra, nová linie s Nico, hraní v okně možné, trošku puzzlů

Proti: v director´s cut se řezalo více než je zdrávo, pro mě osobně přítomnost nápovědy, Poulíček

+20+20 / 0

(pozor, komentář obsahuje hafo spoilerů z původní hry. Nechcete-li spoilery, přeskočte na poslední odstavec..)

Podobně jako RED hodlám hodnotit jen přídavnou hodnotu, kterou toto rozšíření oproti původní hře nabízí. Ono se to teda dá shrnout třemi slovy: nic moc, tyjo! Ok, uznávám, že hraní za Nicol bylo docela zajímavé a mělo to svoje… kouzlo! Uznávám, že se tak s Nicol dostaneme na jakousi “osobnější” úroveň, protože najednou známe její motivaci, jejího otce, její niterní myšlenky a celkově to působí zajímavě. Možná ještě mohli trochu zapracovat na psychologii Georgeho, jehož motivace je celkem nejasná (ok, první část hry je to snad jakási zvědavost. Pak už je to asi jen láska k Nicol).

Na druhou stranu - na všech nových dějových linkách bylo poznat, že jsou vlastně NAVÍC, a že by se to klidně obešlo i bez nich. Ok, ale vem to čert. Horší je, že novou dějovou linkou to vlastně i začíná, takže tu chybí pocit, co jsem měl z Georgem - že jsem se najednou octl v něčem, o čem nemám ani páru a postupně odhaluju, co to vlastně je. S Nicol jsem spíše od začátku cítil, že to vše kolem už se mnou má něco společného a já se vlastně vydávám jen po vlastních stopách do minulosti… Aspoň z počátku. A co je nejhorší - původní Broken Sword začal výbuchem a skončil výbuchem. Ach, i tuhle poezii tvůrci zabili!!

Že se bude hrát také za Nicol jsem čekal dopředu - věděl jsem to z recenzí. A také jsem z nějakého důvodu doufal, že tu bude za Nicol pasáž, kdy se vloupává do muzea a krade trojnožku. Světě div se - vono ne!

Jinak bych od rozšíření čekal, že hra bude opravdu rozšířena, ale ona byla někdy spíše trochu ořezána. Kupříkladu je tu useknutá animace, když George vstupuje do klubu Alamut. Asi novější engine nezvládá vertikální scrollování či co. Stejně tak tu chyběla animace při kombinaci dvou předmětu (např. když jsem sošku natíral bílou barvou). Takových detailů jsem si všiml víc.

Jinak je tu navíc jedna nová lokace (když si odmyslím hru za Nicol) - a to v kanále pod kostelem. A hle - lokace je úplně na houby :D

Co bylo na celým Director’s Cut nejhorší jsou nové hádanky. Hlavně co se týče ovládání - šachy se mi často nedařilo chytnout. Než jsem přišel na to, jak funguje zvýrazňování nápisů v hrobce, to taky dalo zabrat. A otravné otáčení čísel na desce ve studni bylo taky na vyližp*del…

Měl bych výtky i k portrétům, co se objevují při rozhovorech. Podle mýho názoru sice nevypadaly špatně, ale postavy měly často úplně jiný výraz ve hře a jiný na portrétu. Nejhorší byl v tomhle ohledu Nejo… Jeho postava má takový ďábelský potměšilý výraz, ale na portrétu se naopak tvářil jako po frontální lobotomii...

Největší pozitivum na Director’s Cut je fakt, že to donutí si znovu Broken Sword zahrát… Hele, nikdy jsem si před tím nevšiml, jak brutálně vtipná hra to je. Asi jsem dřív měl nějaký jiný vkus na humor či co… Teprve teď - při hraní na potřetí jsem viděl, jak brutální hlášky tam občas jsou:)

Takže závěr - klidně hrajte normální Broken Sword… Vlastně skoro o nic nepřijdete… Jen o trochu té Nico a o pár hovadin :)

Pro: Donutí si to zahrát znovu Broken Sword...

Proti: ...ale jinak nic moc :D

+9+9 / 0