Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Baldur's Gate II: Enhanced Edition

Overhaul Games •  BioWare (původní verze) •  Beamdog (Switch, PS4, XOne)
15.11.2013
16.01.2014
16.12.2014
15.10.2019
kompatibilní
82
42 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Unesli vás, věznili, mučili a přesto vás poskoci čaroděje Irenica nezlomili. Nikdo vás nepřipraví o magické vlohy, jež vám byly dány do vínku po narození. Co budete v širém světě Faerûn dělat záleží jen na vás. Dáte průchod spíše té lepší, nebo horší části vašeho já? Ať už si svými skutky vypěstujete image legendárního hrdiny, nebo zkázonosného postrachu, na vaše konání obyvatelé kupecké domény Amn, ani království Tethyr jen tak nezapomenou.

Po remaku prvního dílu (Baldur's Gate: Enhanced Edition) se své vylepšené edice, uzpůsobené pro běh na moderních systémech, dočkalo i Baldur's Gate II: Shadows of Amn (2000) s datadiskem Baldur's Gate II: Throne of Bhaal (2001). Nabízí podporu vyšších, (i) širokoúhlých rozlišení a crossplatformní (Windows, iOS, OS X, Android) multiplayer. Oproti originálu jsou rovněž na výběr čtyři další hrdinové do party - Neera the Wild Mage, Dorn Il-Khan the Blackguard, Rasaad the Monk a nikdy předtím viděný Hexxat the Thief. Novinkou je také dobrodružství The Black Pits 2: Gladiators of Thay, které názvem odkazuje na arénu v prvním Baldur's Gate (1998). Znovu si v ní zabojujete na život a na smrt s obludami na vysokých levelech, jako jsou Demi-Liches, Mind Flayers nebo Githyanki.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 50
Beamdog se u BG2 pustil do vylepšování něčeho, co vlastně vylepšit vůbec nepotřebovalo. Koneckonců hratelnost dvojky spolu s přístupem k pravidlům ADnD byly spíše takovým očividným "cílem", ke kterému se Beamdog snažil přiblížit v úpravách dílu prvního i v Icewind Dale. Alespoň se mi tak zdá.

Pár změn však vskutku není k zahození. Zoom se třebas hodí a podobně přibylo i několik nových nastavení, byť tyto jsem nevyužíval (story mod - haha). Grafická úprava interface údajně schytávala kritiku, což osobně moc nechápu, neb je podle mého poměrně v souladu s původní verzí. Přibyly i nové kity, což se také hodí. Neverwinter Nights 2 z toho tedy i tak neuděláte (i kvůli jiné verzi pravidel Dungeons & Dragons), ale možností při tvorbě postavy málo není. Nicméně tohle vylepšují mody i bez Beamdogu.

Bohužel vše ostatní, na co v Beamdog šáhli, také vysloveně podělali. Zaseknutí postav o sebe bylo nově "rozšířeno" o daleko horší zaseknutí "do sebe" (dvě i tři postavy tak zabírají jedno "políčko"), kdy trvá třebas minutu snažení je od sebe oddělit. Opakovaně se mi také stávalo, že NPC na obrazovce zcela zmizely. Vyřešil to load. Občas ani ten nebyl potřeba, neboť se většinou jednalo o příběhová NPC, která i během své "neviditelnosti" vykonala své naskriptované úkoly a vše tak v pohodě pokračovalo.

Nová NPC jsou v pravdě příšernost sama. Dorna jsem potkal v Temple District, kde mi nabídl, ať s ním jdu vymlátit budovu Řádu. Hrál jsem za neutrálně dobrého válečníka, pročež rozhovor rychle vygradoval v násilí a Dorn samozřejmě nepřežil. Jaké bylo moje překvapení, když dalšího dne stál zase na tom samém místě a nepochybně nadále plánoval svůj velkolepý útok na sídlo paladinů, přičemž po svačině možná přibere i chrám Helma a Lathandera. Kladu si až otázku, zda ta jelita v Beamdogu vůbec chápou, že dostali svět, v jehož kulisách mohou sehrát své role. Nicméně rozhodně se od nich nechce, aby kulisy bořili v rámci své retardované a naivní představy, jak se má chovat "zlé" NPC. Ostatně druhé zlé NPC - Hexxat - nebude pravděpodobně tolik odlišné. Beamdog jím do značné míry zkopíroval Weimerův NPC mod Valen. Ten stál mimochodem také vždy za houby (pokud pominu powergaming hledisko).

Pokud se chcete radovat, že "dobrá a neutrální" NPC budou lepší, tak musím zklamat. Zcela v souladu s autorskou impotencí tvůrců většiny NPC modů jsou i tyto postavy prostě děsně a nejvíc důležité. Váš Charname se tak stane panákem v jejich ději, místo toho, aby oni sloužili v tom jeho. Jejich questy jsou zabugované. Často trpělivě čekáte, až se spustí skripty. A třebas velmi násilně zakompované NPC typu Szass Tam dokouzlí své ochrany. Pokud nepočkáte, hra se bugne. Pokud něco uděláte mimo pořadí v rámci Rasaadova questu, hra se bugne (v Shadow Plane jsem tak třebas nemohl kliknout na portál zpět). Questy nových NPC, možná s výjimkou Rasaadova Dark Moon chrámu, stojí za starou bačkoru. Nová grafika se absolutně nehodí k původní. Je to takové plastikové cosi na úrovni Arcanum. Portréty nových NPC nesedí do hry. Co hůře i jejich dabing je šejdrem. To je sakra takový problém srovnat hlasitost na úroveň základní hry a nahrávat na profesionální zařízení a ne na mobil? Konečně pak, a zde se mohu lišit od jiných, jsou nové charaktery absolutně a totálně nezajímavé. Podobně u setkání se Szass Tamem jsem usínal. Tak důležité NPC ve světě Forgotten Realms a nic z toho. Hlavně že musíte všechny nové a k uzoufání nudné družníky tahat přes SoA i ToB, neboť jejich questy prochází oběma. Ale to už se vracím k uvedenému a tedy úchylné potřebě autorů i mnoha NPC modů, aby to zrovna bez toho jimi vytvořeného zázraku nešlo.

Ještě pak poznámka k novému povolání - tedy k Shamanovi. Určitě si za něj zahrajte. A nezapomeňte se těšit na jeho zbrusu nový stronghold! Žádný nemá. Ani žádný vlastní quest. Prostě nic. Ani nejde dual classnout ani není v multiclassu, aby se tahle nevýhoda dala obejít. Ve zkratce bych očekával, že pokud už vylepšuji něco, co není rozbité, tak to nedokurvím jako Beamdog. Děkuji a nebylo mi potěšením. Na druhou stranu... Pokud nový obsah vynecháte, tak víceméně máte BG2 s, hmmm, Widescreen modem. V Beamdogu se určitě smáli celou cestu do banky, jelikož si kupujete starý dobrý Baldurs Gate II s novým tragicky špatným obsahem.

Standardně si poslední roky dělám koncept komentáře a pak to sepisuji a upravuji. Tohle mi za to nestojí. Jen jsem tak vyblil "content", podobně jako jej Beamdog nablil do legendy žánru.

Hodnocení dávám mezi nulou (za nový obsah) a stovkou (obsah původní hry). Celkově tedy pade.

Pro: BG 2 se zoomem

Proti: Vše ostatní, co Beamdog přidal

+43
  • Android 90
Po asi 3/4 roce hraní na tabletu na cestě do práce a z práce jsem konečně BG2 dohrál. Vůbec poprvé, původní hru jsem na PC nehrál (což je zpětně dost škoda). I po těch letech mi však BG2 perfektně sedlo do noty. Výborný hlavní příběh, zajímavé vedlejší questy, fantasy prostředí, dobré postavy společníků. Bylo to dlouhé (mám kompletní průchod Shadows of Amn včetně zřejmě všech questů; na Throne of Bhaal už asi bohužel nedokážu najít další čas), ale opravdu výživné.

Dost těžko se mi vybírají konkrétní věci, co bych vyzdvihl, protože ta hra je prostě celá výborná. Ale snadno dokážu vypíchnout těch pár věcí, co mě vadilo/unavovalo. Tak zaprvé, pravidla AD&D 2.5 jsou složitá, matfyzáci sobě (a to se svým vzděláním k nim nemám daleko). Za to hra nemůže, ale odráží se to v ní. Zadruhé, za co už může více, je málo vysvětlivek, co se aktuálně děje a jak to vyřešit. Máte na postavě negativní efekt, ale vůbec nevíte, co dělá, jestli se potřebujete zbavit, jestli stačí počkat a zmizí sám. Nepřátelský kouzelník má kolem sebe barevnou bublinu jako štít, ale vy nevíte, co to je zač, a jak ji tudíž zrušit. Často má kolem sebe takových ochran několik a musíte je prolomit ve správném pořadí. Dělá to hru hodně nepřístupnou. Zatřetí bych pojmenoval jako "příliš mnoho všeho". Ke konci mě hodně unavovalo, že mám k dispozici asi 200 kouzel, které potřebuji znát a pamatovat si, abych mohl bojovat efektivně. Tahal jsem s sebou strašně moc vybavení typu kouzelné šípy/šipky do kuše/házecí šipky/kameny do praku/lektvary/magické hůlky v desítkách variant, které mi bylo líto nevzít/prodat (někdy se můžou hodit!), ačkoliv pro slabé nepřátele jsem je nepotřeboval, a na silné nepřátele nefungovaly, a tak se stále jen hromadily. Teď budu za heretika a lidé mě budou chtít upálit, ale parta 6 postav mi přijde příšerně velká (moc managementu ve všem), a ve 3-4 postavách by se mi hrálo mnohem pohodlněji (což jsem samozřejmě takto hrát mohl, ale na první zahrání to málokdo udělá, protože vám to zvyšuje obtížnost a vůbec netušíte, co vás čeká). Jako poslední bod bych mohl ještě řešit UI, ale je to stará hra a beru to tak (díky bohu za některá vylepšení v Enhanced edici jako např. konec pixel huntingu). Na tabletu bylo dost nepříjemné pracovat s kouzly, takže jsem v partě měl jen 2 čistě kouzlící postavy, a kouzla jsem sesílal, jen když to bylo nutné.

Sice jsem vyjmenoval některé otravné aspekty, ale není to nic, co by nebylo běžné u her tohoto typu. Mé celkové hodnocení myslím mluví za vše. Hru jsem si opravdu užil, a rád jsem si doplnil herní vzdělání zrovna s BG2. Pokud překousnete občasnou potřebu studovat AD&D pravidla na webu, tak je BG2 stále výborně hratelná.

Celkové hodnocení: Nářez
+26
  • PC 90
Herní výzva 2020 - Neseď doma

Když vám hra přinese spoustu věcí, po kterých vaše hráčské srdíčko touží, ale zároveň se vás nebojí potrápit mechanikami, které nemáte úplně v krvi a vy se místy trápíte, hledáte řešení a radíte se se zkušenějšími kolegy, tak dostane zážitek, jaký jsem dostal já při hraní velkolepé hry Baldur’s Gate II: Enhanced Edition.

Nutno říct, že jsem velkým fanouškem fantasy, tudíž tahle hra byla takovým balzámem na mou dobrodružnou duši. Nesmírně oceňuji propojení klasického fantasy klišé (mocní mágové, elfové, trpaslíci, dobrodružná družina, draci…) s originálními fantasy prvky (mraky dalších ras, všemožné podsvěty, šedá místy mezi dobrem a zlem…). Ten svět vás vtáhne a donutí vás se zajímat o jeho fungování, rasy, historii, prostě se stanete jeho součástí a budete chtít vědět víc, abyste v něm nebyli ztraceni.

Hlavní kostra příběhu je přesně takové to fantasy klišé, ale je doplněno o spoustu side questů, side contentu, dialogů, minipříběhů, které to všechno obohacují, dělají originální, zajímavé, vzrušující a dobrodružné. Začneme dramatickým nastíněním hlavního příběhu a pak jste hned z kraje vyplivnuti v obrovské městě (na rozdíl od prvního dílu, kam se dostanete mnohem později), které přetéká contentem, postavami, příběhy a aktivitami. Tady totiž začnete žít svět BG.

Úplně výborné je, jak si svět BG žijeme svým životem, samozřejmě na jeho chodu máte lví podíl, ale i bez vás se tu odehrává spousta dramat, která můžete sledovat a ještě lépe se v nich zainteresovat, to všechno umocňuje přesně to, co na hrách miluji – stávám se jejich součástí. Vše podporují hlavní charaktery, které s vámi komunikují, reagují na vás a vaše činy, poskytují vám spoustu šancí k zamyšlení a jen to, jak si utvoříte partu, má velký vliv, jaký budete mít pocit z hraní samotné hry. Moc jsem si totiž užíval, jaké připomínky má ta která postava v mé skupině dobrodruhů k mým činům.

Interakce s vaší partou je skvělá, ale tohle BioWare zvládalo vždy na jedničku. Nicméně je zároveň velmi důležité, jak si partu postavíte. Musíte se naučit spoustu triků, strategií a taktik, abyste dokázali projít hutnějšími souboji a částmi hry. Ono totiž zabít takového draka není jen tak a vyžaduje váš zájem o to, naučit se možnostmi hry na mnohem vyšší úrovni, než jsme zvyklý z dnešních her. Tohle byl pro mě menší kámen úrazu, často jsem se na to potrápil, ale zároveň jsem si vychutnával samotné učení a následný pocit z pokoření velké výzvy (bohužel, někdo by řekl bohudík, pár výzev zůstalo nepokořených, ale já se jednou vrátím – silnější, zkušenější!).

Souboje jako takové nejsou náročné, ani ovládání hry, vše pochopíte poměrně rychle, ale věnovat velkou pozornost musíte systému magie a magickým věcem. Co na co použít, v jakou chvíli, v jaké intenzitě, na co si dávat pozor, když jdu vybít krypty, tak se totiž nejspíš setkáme s nemrtvými a na to budu potřebovat itemy a kouzla, která mi v těchto soubojích pomohou… Pokud hráč není lenivý, tak si přečte manuál, s jehož přečtením počítali samotní autoři. My žijeme ve době internetové, tak máme vlastně samotný manuály všude kolem nás, tudíž nebojte se a učte se!

Zmiňovat věci jako výborný soundtrack, krásné lokace, vtipné situace, zábavné dialogy, to už bych se opakoval, neboť to stejné bylo již v prvním dílu a zmiňuji to v recenzi, ačkoliv dvojka to všechno dělá snad ještě lépe.

Abych to nějak shrnul, Baldur’s Gate II je výborná hra, která jakoby po stránce loru a příběhu byla dělána přesně dle mých tužeb a přání. Je doplněna o pár náročnějších herních mechanik z pohledu hráče, který vyrůstal na FPS hrách kolem roku 2000 a do RPG začal pronikat až o spoustu let později. Hra neobsahuje vodění za ručičku, ale zároveň nehází klacky pod nohy. Na jednu stranu počítá s chutí hráče hledat řešení a učit se novým věcem. Na stranu druhou obtížnost tak skvěle dávkuje, že ty nejnáročnější věci můžete prostě ignorovat. Musím přiznat, že druhý díl dělá snad všechno lépe než první a dovádí hratelnost a pocit ze světa k dokonalosti, ačkoliv něco mi na prvním dílu vonělo víc, ten způsob, jakým jsem byl uvrhnut do příběhu a jak jsem postupoval světem.

Ale celkový dojem z herního zážitku? Vynikající!

Pro: živost světa, lore, souboje, dávkovaná obtížnost, dialogy, vztahy mezi postavami, vizuál, hudba

Proti: postavy od Beamdogu, chyběla mi pozvolnost uvedení do světa jako byla v jedničce

+22
  • PC 60
Priznám sa, že tiež som podľahol hype pri vydaní a považoval BG 2 za naj RPG všetkých čias. S odstupom času to vnímam celkom inak.

Moja najväčšia výčitka voči BG 2 smeruje k voľnosti a slobode -- respektíve jej nedostatku. Bioware akoby zabudol, čo v svojej podstate robilo BG 1 skvelé RPG. K BG1 sa neustále vraciam a aj keď si pamätám približne v ktorých lokáciach sa čo odohráva, stále má vie prekvapiť, ale v BG 2 to viem naspamäť.

Problém je, že v BG2 je hráč okrem druhej kapitoly uväznený na lineárnej ceste od dungeonu k dungeonu. Brynnlaw- Spellhold - Sahuaginské mesto - Underdark - Suldanessellar. Aj v druhej kapitole je to viacmenej len o tom, že idete od dungeonu k dungeonu len si volíte poradie. Cesta k dungeonu je minimalizovaná a nepodstatná, samotný "Journey" neexistuje. Trademeet, Umbar Hills, Nalia Hrad, Windspear Dungeon, ku všetkému dostanete ihneď mapu, kliknete a ste tam.

Každá dedina v BG 2 je reprezentovaná len "podstatnými" vecami, dedina v Umbar Hills má krčmu, dom starostu a jeden dom kúzelníka, všetky späté s questami. Nič iné v dedine nie je. Trademeet na prvý dojem vypadá väčší, ale v skutočnosti je to len kulisa. Dá sa vojsť len do 7 domov dokopy a tie sú všetky spojené s nejakým questom (alebo obchodom). (Beregost z jednotky má asi 20 domov, ktoré neslúžia na nič -- prípadne len na vykradnutie). Samotná Athkatla je tvorená niekoľkými districtami, ktoré sú rovnako minimalizované len za účelom questov. Akoby sa všetko odohrávalo len kvôli questom. Nič v hre nie je jaksi mimo, nezávislé od vášho hrdinu. Všetko to slúži len ako kulisa pre vaše lineárne dobrodružstvo. Áno Dragon Age je pokračovanie BG, BG dvojky, nie jednotky. BG 1 je úplne inde.

K tejto Enhanced Edition môžem povedať len toľko, že kdežto v jednotke sú nové lokácie a questy skôr negatívom, keďže majú nižšiu kvalitu než samotné BG 1, v dvojke je to presne opačne. Nové lokácie patria k najlepším častiam hry a neviem či je to kvôli nízkej kvalite samotných BG 2 lokácií alebo či si dali vývojári teraz viac záležať. Obávam sa, že to prvé.

Ohľadom počtu hodín, je to mýtus, že dvojka je dlhšia. Zabrala mi 62 hodín (bez Throne of Bhaal), s prejdením všetkých questov a subquestov nových NPC v EE, ktoré sami o sebe mi zabrali cca 15 hodín. BG 2: SoE má teda možno max 50 hodín gameplay, čo v porovnaní s BG 1 je približne o 20 hodín menej. A to moja hlavná postava je BARD-SKALD (žiaden kensai/mage alebo F/M/T, čiže combat zas až taký ľahký nebol).
+21
  • PC --
Stejně jako u předchozího dílu opět opakuju - hodnotím pouze kvalitu vylepšení, které BeamDog do hry přidal.
Odkaz na komentář k původnímu Baldur's Gate II: Shadows of Amn je zde.

Bál jsem se bál. Po, ehm... "vylepšené" jedničce jsem ve dvojku neměl téměř žádné naděje. Ale jelikož jí mám raději a znám ji mnohem lépe, stejně mi to nedalo a přál jsem si jí pod stromeček. Naštěstí jsem byl již předem připravený na to, že dost pravděpodobně moc nadchnutý nebudu, což se ukázalo, jako docela dobrý krok. A zklamal vylepšený Baldur? Vlastně nezklamal, bylo to docela fajn. Rozhodně mnohem lepší, než ta příšerná katastrofa, která mě mučila v předchozím díle.

Jakmile jsem při tvorbě postavy zjistil, že nových portrétů je málo, nových povolání ještě míň a nejsou žádné nové zvuky postavy, což mimochodem dokonce i jednička měla, byl jsem v tu chvíli opravdu malililinko od toho, abych dal hře rychlý rage quit a odinstaloval jí. Nu... vydržel jsem to. A dobře jsem udělal. V minulém díle jsem vyzdvihoval jako největší plus právě ony nové společníky a jejich questy. Zde to tak platí o trojnásob víc. Stará dobrá trojce nováčků se vrací, plus se k nim přidala exotická upírka, jejíž atributy přímo vybízely k tomu, abych si jí do té družiny prostě přidal. Její hl. quest je bohužel nejslabší, už jen z toho důvodů, že se převážně skládá z vykrádání hrobek a zabíjení nemrtvých. Neeřin quest je boží! Měl zajímavý příběh, krásné prostředí a byl protkán parádními bitkami s rudými čaroději - bolševiky Sovětského svazu světa Forgotten Realms. A co teprv souboj v přídavku se samotným Szass Tamem, to bylo kurva super! Až jsem si připadal, že proti mně hraje profesionální single hráč. Všichni lichové ať si od něho vezmou ponaučení! Navíc jsem s ní konečně měl romanci, která rozhodně není vůbec špatná, dokonce reaguje téměř na všechny dialogové situace, při kterých se romancovej rozhovor spouští. Ovšem Viconia a Aerie stále vedou. Ani questy za Dorna a Raasada (konečně je tady užitečný a není to to tupý nic neumějící dřevo z jedničky) nejsou vůbec špatné. Jsou dokonce protkané i nějakou tou dávkou napětí, což se vždycky cení. A taktéž Dornův quest v přídavku je sakra epic! Oceňuji také rozhovory mezi společníky, začleňující nové členy hry. I přes změnu tvůrců si myslím, že charakteristické vyjadřování určitých původních postav bylo zachováno, a úspěšně se přeneslo i do dialogů s postavami novými.

A vylepšený Black Pits - mnohem lepší! Tupá jednoduchost z předchozího dílu je pryč, nyní zde máme konečně nějaký ten příběh, protkaný zajímavými postavami, dialogy a parádními bitvami, kterých je zas o něco více.

ALE! Je to toho... Furt. Hrozně. Málo. Chabé vylepšení editoru postav jsem již zmínil, furt mi taktéž strašně chybí přidání možnosti oslovit vaše společníky kdokoliv jen budete chtít. Když to jakž takž zvládnou módy, proč to sakra nedokáže profesionální studio. Dyť to musí být i docela lehký vytvořit, ne? Mohlo být více questů, nejen ty, které se týkaly nových společníků. Více zbraní, více dialogů, více zajímavých přídavků do původní hry, i třeba v podobě nějaké maličkosti či detailu.

Ale ve výsledku je druhý vylepšený Baldur opravdu MNOHEM lepší, než ta hrůza předešlá. Byť veškeré mé touhy nebyly ukojeny, naštěstí jsem dostal tolik, abych byl ke konci spokojen. Dík za to patří především novým společníkům a jejich questům. Určitě si to ale zahraju znovu, tentokrát taky s módy. A to bude rachot! To bude pravý vylepšení, ha!

Pro: Noví společníci a jejich questy, dialogy, přídavek Black Pits, větší rozlišení

Proti: Stálá absence vlastní interakce se společníky, furt toho tam je málo

+16