Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Baldur's Gate II: Enhanced Edition

78
20 hodnocení Platformy
Žánr:
RPG > nezařazeno *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
15.11.2013 PC
24.09.2019 PS4XOneSwitch
Vývojáři:
Overhaul Games, BioWare (původní verze)
Oficiální stránky:
http://www.baldursgateii.com/
Unesli vás, věznili, mučili a přesto vás poskoci čaroděje Irenica nezlomili. Nikdo vás nepřipraví o magické vlohy, jež vám byly dány do vínku po narození. Co budete v širém světě Faerûn dělat záleží jen na vás. Dáte průchod spíše té lepší, nebo horší části vašeho já? Ať už si svými skutky vypěstujete image legendárního hrdiny, nebo zkázonosného postrachu, na vaše konání obyvatelé kupecké domény Amn, ani království Tethyr jen tak nezapomenou.

Po remaku prvního dílu (Baldur's Gate: Enhanced Edition) se své vylepšené edice, uzpůsobené pro běh na moderních systémech, dočkalo i Baldur's Gate II: Shadows of Amn (2000) s datadiskem Baldur's Gate II: Throne of Bhaal (2001). Nabízí podporu vyšších, (i) širokoúhlých rozlišení a crossplatformní (Windows, iOS, OS X, Android) multiplayer. Oproti originálu jsou rovněž na výběr čtyři další hrdinové do party - Neera the Wild Mage, Dorn Il-Khan the Blackguard, Rasaad the Monk a nikdy předtím viděný Hexxat the Thief. Novinkou je také dobrodružství The Black Pits 2: Gladiators of Thay, které názvem odkazuje na arénu v prvním Baldur's Gate (1998). Znovu si v ní zabojujete na život a na smrt s obludami na vysokých levelech, jako jsou Demi-Liches, Mind Flayers nebo Githyanki.


Poslední diskuzní příspěvek

Adieu: Jednoduché řešení tvých problémů https://forums.beamdog.com/discussion/16497/ee-keeper-updated-to-v1-0-3 Uprav si v tom kterou chceš…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 50
Beamdog se u BG2 pustil do vylepšování něčeho, co vlastně vylepšit vůbec nepotřebovalo. Koneckonců hratelnost dvojky spolu s přístupem k pravidlům ADnD byly spíše takovým očividným "cílem", ke kterému se Beamdog snažil přiblížit v úpravách dílu prvního i v Icewind Dale. Alespoň se mi tak zdá.

Pár změn však vskutku není k zahození. Zoom se třebas hodí a podobně přibylo i několik nových nastavení, byť tyto jsem nevyužíval (story mod - haha). Grafická úprava interface údajně schytávala kritiku, což osobně moc nechápu, neb je podle mého poměrně v souladu s původní verzí. Přibyly i nové kity, což se také hodí. Neverwinter Nights 2 z toho tedy i tak neuděláte (i kvůli jiné verzi pravidel Dungeons & Dragons), ale možností při tvorbě postavy málo není. Nicméně tohle vylepšují mody i bez Beamdogu.

Bohužel vše ostatní, na co v Beamdog šáhli, také vysloveně podělali. Zaseknutí postav o sebe bylo nově "rozšířeno" o daleko horší zaseknutí "do sebe" (dvě i tři postavy tak zabírají jedno "políčko"), kdy trvá třebas minutu snažení je od sebe oddělit. Opakovaně se mi také stávalo, že NPC na obrazovce zcela zmizely. Vyřešil to load. Občas ani ten nebyl potřeba, neboť se většinou jednalo o příběhová NPC, která i během své "neviditelnosti" vykonala své naskriptované úkoly a vše tak v pohodě pokračovalo.

Nová NPC jsou v pravdě příšernost sama. Dorna jsem potkal v Temple District, kde mi nabídl, ať s ním jdu vymlátit budovu Řádu. Hrál jsem za neutrálně dobrého válečníka, pročež rozhovor rychle vygradoval v násilí a Dorn samozřejmě nepřežil. Jaké bylo moje překvapení, když dalšího dne stál zase na tom samém místě a nepochybně nadále plánoval svůj velkolepý útok na sídlo paladinů, přičemž po svačině možná přibere i chrám Helma a Lathandera. Kladu si až otázku, zda ta jelita v Beamdogu vůbec chápou, že dostali svět, v jehož kulisách mohou sehrát své role. Nicméně rozhodně se od nich nechce, aby kulisy bořili v rámci své retardované a naivní představy, jak se má chovat "zlé" NPC. Ostatně druhé zlé NPC - Hexxat - nebude pravděpodobně tolik odlišné. Beamdog jím do značné míry zkopíroval Weimerův NPC mod Valen. Ten stál mimochodem také vždy za houby (pokud pominu powergaming hledisko).

Pokud se chcete radovat, že "dobrá a neutrální" NPC budou lepší, tak musím zklamat. Zcela v souladu s autorskou impotencí tvůrců většiny NPC modů jsou i tyto postavy prostě děsně a nejvíc důležité. Váš Charname se tak stane panákem v jejich ději, místo toho, aby oni sloužili v tom jeho. Jejich questy jsou zabugované. Často trpělivě čekáte, až se spustí skripty. A třebas velmi násilně zakompované NPC typu Szass Tam dokouzlí své ochrany. Pokud nepočkáte, hra se bugne. Pokud něco uděláte mimo pořadí v rámci Rasaadova questu, hra se bugne (v Shadow Plane jsem tak třebas nemohl kliknout na portál zpět). Questy nových NPC, možná s výjimkou Rasaadova Dark Moon chrámu, stojí za starou bačkoru. Nová grafika se absolutně nehodí k původní. Je to takové plastikové cosi na úrovni Arcanum. Portréty nových NPC nesedí do hry. Co hůře i jejich dabing je šejdrem. To je sakra takový problém srovnat hlasitost na úroveň základní hry a nahrávat na profesionální zařízení a ne na mobil? Konečně pak, a zde se mohu lišit od jiných, jsou nové charaktery absolutně a totálně nezajímavé. Podobně u setkání se Szass Tamem jsem usínal. Tak důležité NPC ve světě Forgotten Realms a nic z toho. Hlavně že musíte všechny nové a k uzoufání nudné družníky tahat přes SoA i ToB, neboť jejich questy prochází oběma. Ale to už se vracím k uvedenému a tedy úchylné potřebě autorů i mnoha NPC modů, aby to zrovna bez toho jimi vytvořeného zázraku nešlo.

Ještě pak poznámka k novému povolání - tedy k Shamanovi. Určitě si za něj zahrajte. A nezapomeňte se těšit na jeho zbrusu nový stronghold! Žádný nemá. Ani žádný vlastní quest. Prostě nic. Ani nejde dual classnout ani není v multiclassu, aby se tahle nevýhoda dala obejít. Ve zkratce bych očekával, že pokud už vylepšuji něco, co není rozbité, tak to nedokurvím jako Beamdog. Děkuji a nebylo mi potěšením. Na druhou stranu... Pokud nový obsah vynecháte, tak víceméně máte BG2 s, hmmm, Widescreen modem. V Beamdogu se určitě smáli celou cestu do banky, jelikož si kupujete starý dobrý Baldurs Gate II s novým tragicky špatným obsahem.

Standardně si poslední roky dělám koncept komentáře a pak to sepisuji a upravuji. Tohle mi za to nestojí. Jen jsem tak vyblil "content", podobně jako jej Beamdog nablil do legendy žánru.

Hodnocení dávám mezi nulou (za nový obsah) a stovkou (obsah původní hry). Celkově tedy pade.

Pro: BG 2 se zoomem

Proti: Vše ostatní, co Beamdog přidal

+36
  • PC 60
Priznám sa, že tiež som podľahol hype pri vydaní a považoval BG 2 za naj RPG všetkých čias. S odstupom času to vnímam celkom inak.

Moja najväčšia výčitka voči BG 2 smeruje k voľnosti a slobode -- respektíve jej nedostatku. Bioware akoby zabudol, čo v svojej podstate robilo BG 1 skvelé RPG. K BG1 sa neustále vraciam a aj keď si pamätám približne v ktorých lokáciach sa čo odohráva, stále má vie prekvapiť, ale v BG 2 to viem naspamäť.

Problém je, že v BG2 je hráč okrem druhej kapitoly uväznený na lineárnej ceste od dungeonu k dungeonu. Brynnlaw- Spellhold - Sahuaginské mesto - Underdark - Suldanessellar. Aj v druhej kapitole je to viacmenej len o tom, že idete od dungeonu k dungeonu len si volíte poradie. Cesta k dungeonu je minimalizovaná a nepodstatná, samotný "Journey" neexistuje. Trademeet, Umbar Hills, Nalia Hrad, Windspear Dungeon, ku všetkému dostanete ihneď mapu, kliknete a ste tam.

Každá dedina v BG 2 je reprezentovaná len "podstatnými" vecami, dedina v Umbar Hills má krčmu, dom starostu a jeden dom kúzelníka, všetky späté s questami. Nič iné v dedine nie je. Trademeet na prvý dojem vypadá väčší, ale v skutočnosti je to len kulisa. Dá sa vojsť len do 7 domov dokopy a tie sú všetky spojené s nejakým questom (alebo obchodom). (Beregost z jednotky má asi 20 domov, ktoré neslúžia na nič -- prípadne len na vykradnutie). Samotná Athkatla je tvorená niekoľkými districtami, ktoré sú rovnako minimalizované len za účelom questov. Akoby sa všetko odohrávalo len kvôli questom. Nič v hre nie je jaksi mimo, nezávislé od vášho hrdinu. Všetko to slúži len ako kulisa pre vaše lineárne dobrodružstvo. Áno Dragon Age je pokračovanie BG, BG dvojky, nie jednotky. BG 1 je úplne inde.

K tejto Enhanced Edition môžem povedať len toľko, že kdežto v jednotke sú nové lokácie a questy skôr negatívom, keďže majú nižšiu kvalitu než samotné BG 1, v dvojke je to presne opačne. Nové lokácie patria k najlepším častiam hry a neviem či je to kvôli nízkej kvalite samotných BG 2 lokácií alebo či si dali vývojári teraz viac záležať. Obávam sa, že to prvé.

Ohľadom počtu hodín, je to mýtus, že dvojka je dlhšia. Zabrala mi 62 hodín (bez Throne of Bhaal), s prejdením všetkých questov a subquestov nových NPC v EE, ktoré sami o sebe mi zabrali cca 15 hodín. BG 2: SoE má teda možno max 50 hodín gameplay, čo v porovnaní s BG 1 je približne o 20 hodín menej. A to moja hlavná postava je BARD-SKALD (žiaden kensai/mage alebo F/M/T, čiže combat zas až taký ľahký nebol).
+18
  • PC 70
Stejně jako u předchozího dílu opět opakuju - hodnotím pouze kvalitu vylepšení, které BeamDog do hry přidal, na samotný BG2 už komentář napsán byl.

Bál jsem se bál. Po, ehm... "vylepšené" jedničce jsem ve dvojku neměl téměř žádné naděje. Ale jelikož jí mám raději a znám ji mnohem lépe, stejně mi to nedalo a přál jsem si jí pod stromeček. Naštěstí jsem byl již předem připravený na to, že dost pravděpodobně moc nadchnutý nebudu, což se ukázalo, jako docela dobrý krok. A zklamal vylepšený Baldur? Vlastně nezklamal, bylo to docela fajn. Rozhodně mnohem lepší, než ta příšerná katastrofa, která mě mučila v předchozím díle.

Jakmile jsem při tvorbě postavy zjistil, že nových portrétů je málo, nových povolání ještě míň a nejsou žádné nové zvuky postavy, což mimochodem dokonce i jednička měla, byl jsem v tu chvíli opravdu malililinko od toho, abych dal hře rychlý rage quit a odinstaloval jí. Nu... vydržel jsem to. A dobře jsem udělal. V minulém díle jsem vyzdvihoval jako největší plus právě ony nové společníky a jejich questy. Zde to tak platí o trojnásob víc. Stará dobrá trojce nováčků se vrací, plus se k nim přidala exotická upírka, jejíž atributy přímo vybízely k tomu, abych si jí do té družiny prostě přidal. Její hl. quest je bohužel nejslabší, už jen z toho důvodů, že se převážně skládá z vykrádání hrobek a zabíjení nemrtvých. Neeřin quest je boží! Měl zajímavý příběh, krásné prostředí a byl protkán parádními bitkami s rudými čaroději - bolševiky Sovětského svazu světa Forgotten Realms. A co teprv souboj v přídavku se samotným Szass Tamem, to bylo kurva super! Až jsem si připadal, že proti mně hraje profesionální single hráč. Všichni lichové ať si od něho vezmou ponaučení! Navíc jsem s ní konečně měl romanci, která rozhodně není vůbec špatná, dokonce reaguje téměř na všechny dialogové situace, při kterých se romancovej rozhovor spouští. Ovšem Viconia a Aerie stále vedou. Ani questy za Dorna a Raasada (konečně je tady užitečný a není to to tupý nic neumějící dřevo z jedničky) nejsou vůbec špatné. Jsou dokonce protkané i nějakou tou dávkou napětí, což se vždycky cení. A taktéž Dornův quest v přídavku je sakra epic! Oceňuji také rozhovory mezi společníky, začleňující nové členy hry. I přes změnu tvůrců si myslím, že charakteristické vyjadřování určitých původních postav bylo zachováno, a úspěšně se přeneslo i do dialogů s postavami novými.

A vylepšený Black Pits - mnohem lepší! Tupá jednoduchost z předchozího dílu je pryč, nyní zde máme konečně nějaký ten příběh, protkaný zajímavými postavami, dialogy a parádními bitvami, kterých je zas o něco více.

ALE! Je to toho... Furt. Hrozně. Málo. Chabé vylepšení editoru postav jsem již zmínil, furt mi taktéž strašně chybí přidání možnosti oslovit vaše společníky kdokoliv jen budete chtít. Když to jakž takž zvládnou módy, proč to sakra nedokáže profesionální studio. Dyť to musí být i docela lehký vytvořit, ne? Mohlo být více questů, nejen ty, které se týkaly nových společníků. Více zbraní, více dialogů, více zajímavých přídavků do původní hry, i třeba v podobě nějaké maličkosti či detailu.

Ale ve výsledku je druhý vylepšený Baldur opravdu MNOHEM lepší, než ta hrůza předešlá. Byť veškeré mé touhy nebyly ukojeny, naštěstí jsem dostal tolik, abych byl ke konci spokojen. Dík za to patří především novým společníkům a jejich questům. Určitě si to ale zahraju znovu, tentokrát taky s módy. A to bude rachot! To bude pravý vylepšení, ha!

Pro: Noví společníci a jejich questy, dialogy, přídavek Black Pits, větší rozlišení

Proti: Stálá absence vlastní interakce se společníky, furt toho tam je málo

+12
  • PC 85
Napíšu si komentář k této mojí srdcovce sem, protože EE verzi hry považuju za něco jako golden edition. Hodně jsem zvažoval, jestli vůbec komentář psát, protože o této archaické legendě už padlo snad vše a netřeba toho víc dodávat. Nicméně od mého dětství, kdy jsem hru hrál naposled a odkdy jsem ji považoval(v rámci hodnocení) za 100% záležitost, uběhlo už spousta vody. Při opětovném hraní po tolika letech jsem si začal všímat věcí, které nakonec snížili hodnocení na 85% a já si neodpustim nějakym písemnym způsobem zdůvodnit si proč. Na mé poměry budu asi krapet stručnější, ale o to negativnější, až nakonec nebude hodnocení korespondovat s hodnocením.

BG i nadále zůstává v mém srdci nepřekonaným RPG svého druhu, nyní ale již ne bez poskvrny. Největší vadou na kráse je všeobecná svoboda ve hře. Hru si prostě nemůžete vychutnat podle svého bez jistých zásahů zvenčí( mody) nebo bez cheatování. Pokud nejste fanatický znalec BG univerza a všeho, co se kolem něj točí/ jak věci fungují, můžete být nepříjemně překvapeni. Hra nabízí poměrně chudý výběr příběhových NPC, které můžete nabrat do party. WTF? málo postav? Ano, protože s těmi co tam jsou, jen zřídka sestavíte fungující partu od začátku dokonce. Proč? Protože maj postavy přidělený charakterový rysy a drtivá většina se mezi sebou nesnese, navíc ještě musíte dodržovat jistou reputaci, která taky může zavinit odchod některých členů party. To vás omezuje z těch všech co tam jsou jen na vybrané kombinace, pokud nechcete jako já řešit, za nejnevhodnější situace a na nejdebilnějším místě, že se postava prostě urazí a odejde. K tomu všemu se všemi věcmi, takže ikdybyste na někoho narazili, nemáte pro něj nic.
Zrada Yoshima a nutnost nabrat imoen pokud chcete aspoň nějakého zoufalého zloděje
Tyhle špatně zvládnuté a nepředvidatelné situace vedou jen k jedinému- rage loadu.
Se zloději je ve hře problém ale celkově. Ten nejsympatičtější je fuč, nově přidaná badass Hexxat je strašlivoučky zlá a do dobré party neštimuje. Mno a ten zbytek je směska mulťáků nebo dualů, kteří čistě pro tento účel stojí za ******. To je další věc. Proč proboha je drtivá většina nelidí( ale i hafo lidí) přednastavenejch na multi/ dual povolání? Přičemž ty Dual při postupu ve hře docela oceníte, mulťáci toho umí hromady ale ve skutečnosti jsou slabí. To si to jako člověk nemůže nastavit sám? Zatímco dual class si člověk musí trošku promyslet, na multi neni nic složitého. Náhradou yoshima a poté hexxat( anomen se s ní prostě nesnese) jsem strávil na můj vkus až moc času. Do toho ani herní systém neumí přidělit nově nabranému NPC patřičný počet XP, takže pokud chcete rovnocenýho parťáka, musíte si to prostě na tu hranici docheatovat.
Vždycky je tu možnost naimportovat si předpřipravené postavy přes mulťák a neřešit to. Ale tahle hra se snad hraje kvůli příběhům, je to přeci roleplay nebo?

Člověk by se přes tohle všechno mohl přenést a postupovat hrou s tim, jak se u něj vyvine. Jenže na to je to vše moc naskriptované a člověk prostě nechce přicházet o stuff. Zrovna pokud jde o zloděje, neotevřít truhlu nebo obejít lokaci pro pozdější účely se šeredně nevyplácí. Do jistých lokací se už nikdy bez cheatu nedostanete. O to horší je to pro mě, kterej to vyloženě nesnáší používat, byť jen k utility účelům.

Hru miluju a nikdy bych ji nezavrhl kvůli zaostalosti technické stránky, ale pravdou je, že když už do toho někdo po letech hrabe, tak na adresu beamdogu musím říct, že jako drtivá většina ,,remasterů'' selháva v tom nejpalčivějším. On ten pathfinding ve hrách svých let nikdy nebyl dobrý. Asi jeho vylepšení vyžaduje až moc úsilí aby se o to někdo pokoušel. A tím nemyslim jen BG.

Ještě kratičkou poznámku na adresu balancu hry. Rogue kit mi přijde docela k pláči co se THAC0 týče. Celkově mi připadá, že by jistá povolání mohla mít přístup k vyšším zbraňovym skillům svého druhu( např. zloděj-dýka/ss/krátky luk) a ne je omezit na jeden. Další mě připadá, že je ve hře víc magicky odolných/imunních monster, než je zdrávo. Nějaký lower resistance je ve full partě celkem k ničemu, když to meelečka vyřeší než si mág po jednom kouzlu odpočine.

Mno, asi se ze mě stal hnidopich. Všude jsou nedostatky. BG má aspoň své kouzlu a takovou úroveň hratelnosti, že se dají přehlížet.

Pro: legenda

Proti: kdo chce psa bít :)

+8 +9 −1