Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Baldur's Gate: Enhanced Edition

79
51 hodnocení Platformy
Žánr:
RPG > nezařazeno *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
28.11.2012 PC
Vývojáři:
, (původní verze)
Oficiální stránky:
http://www.baldursgate.com/
Obohacená verze Baldur's Gate vyšla čtrnáct let od vydání původního titulu. Nejde o remake v pravém slova smyslu, neboť byla použita upravená verze původního Infinity Enginu, přesto se jedná o víc než jen o další reedici. Samotná hra obsahuje i datadisk Tales of the Sword Coast a podporu vyššího rozlišení.

Přidaným obsahem jsou tři nové, plně namluvené a najmutelné postavy, nové sub-questy a též samostatné dobrodružství Black Pits, které je ale v podstatě jen zápasnickou arénou. Autory slibované odstranění původních bugů hry bylo bohužel přehlušeno přítomností chyb nových. I ty se však opravují poměrně rychle, týden po vydání byl k dispozici už v pořadí druhý patch.

Hra byla původně k dispozici pouze v podobě digitálního downloadu přes službu Beamdog (pod kterou Overhaul Games patří), nicméně necelé dva měsíce po vydání byla uvolněna i pro další distribuční platformy, např. Steam či Gamersgate.

O rok později tvůrci vydávají i vylepšenou verzi druhého dílu - Baldur's Gate II: Enhanced Edition. V roce 2016 pak vychází datadisk Baldur's Gate: Siege of Dragonspear, který vypráví o událostech odehrávajících se mezi prvním a druhým dílem.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Baldur's Gate patří mezi mé nejoblíbenější hry, takže jsem byl na Enhanced Edition zvědavý a vlastně se i trochu těšil. Když po půlročním odkladu hra vyšla, překvapilo mě malé množství obsahu a obrovská hromada bugů. Přesto se hra hrála dobře – až na škaredou barvu GUI (komunita už vydala docela povedené mody na jeho změnu) vypadá widescreen hezky a hlavně je to stále to skvělé Baldur's Gate.

Co se Overhaul Games povedlo, jsou NPC. Každé má svůj vlastní quest a dvě z nich – roztomilá Neera a nudný Rasaad, obsahují i nové lokace. Dornův quest se omezuje na původní mapy, ale aspoň přidává do hry lehce švihnutý paladinský kit Blackguard. Přesto je zde i jedno negativum. Tvůrci slíbili romance a reakce nových postav na okolní dění. Stalo se napůl. Rozhovorů je málo a více než půlku hry nikdo ani nepípnul, protože už v půlce třetí kapitoly bylo řečeno vše. Proti questům nemám výhrady, patří rozhodně do nadprůměru.

The Black Pits je asi nejrozporuplnější součást BG:EE. Jedná se o samostatné DLC, ve kterém se vaše družina šesti vytvořených dobrodruhů dostane do bojové arény s úkolem vyhrát všech patnáct klání a pokud možno dostat se na svobodu. Pokud hráče souboje v hrách postavených na Infinity Engine nebaví, ruce pryč. Tady prakticky nic jiného není – vyhrát souboj, za peníze nakoupit vybavení, vyspat se, další klání. Největší problém je, že se nejedná o nic složitého. Kdo prošel BG 2, neměl by mít výraznější problémy DLC dohrát. Pro mě osobně je The Black Pits zbytečnost. Bylo by daleko lepší přidat do původní hry nějakou rozsáhlejší mapu s questy než ztratit čas s přídavkem, který zabaví maximálně jednou. Komu ho tedy doporučit? Snad člověku, který Baldura nikdy nehrál a chce si natrénovat taktiky na rozličné nepřátele. Ale i tak mi přijde, že to jde daleko líp při putování po Mečovém pobřeží, než někde v aréně v Underdarku.

Tím, že Overhaul Games vydali hru s tolika bugy, na sebe upletli bič. Nesporným kladem však je, že množství bugů autoři opravují a celkem pravidelně vydávají patche. Většina těch nejhorších chyb byla už opravena a navíc tvůrci přidávají nový obsah (v1.1.2012 například čtvrté NPC) a slibují další. Přesto je zde ještě jeden problém. Nestačí si koupit původní Baldur's Gate 1 a 2, nainstalovat Tutu, widescreen patch, BG1 NPC Project a mnoho dalších modů zadarmo? Jistě, ale časem nejspíš přibude ještě jedno řešení. Některé mody lze nainstalovat na BG:EE už teď, vznikají nové a další čeká předělávka – včetně NPC Projectu. Obě varianty jsou dobře, komunita díky tomu zase trochu ožila a ani mě nakonec těch 20€ nezabilo.

Z toho všeho mi v průměru vychází silně nadprůměrných 80% s tím, že se hodnocení může lehce změnit oběma směry podle toho, co Overhaul Games se hrou ještě udělají.
+35
  • PC 85
Když Overhaul Games oznámili předělávku této klasiky, docela jsem zbystřil. I já mám Baldur's Gate rád, takže pro mě byla v podstatě povinnost celé to dění sledovat. Nijak jsem proto ani neváhal a na Beamdogu si Enhanced Edition předobjednal. Byla to vůbec má první herní předobjednávka, kterou jsem byl do té doby ochoten učinit. Nechtěl jsem dát původní verzi košem, ale zlákal mě nový obsah a přizpůsobení novému hardware. V té době jsem ještě netušil, že "originál" už mi vlastně na PC ani moc nejde. Řekl bych, že to byla zajímavá shoda náhod. Mírné rozčarování přišlo teprve s posunem final release hry. Ale co už, lépe ať to vyjde hratelné, než abych po pár krocích skončil a čekal na patch.

Hru jsem si nakonec mohl stáhnout v několikadenním předstihu. Bylo vidět, že se počítá s přetížením, takže jsem ocenil snahu Overhaulu nic nepodcenit. Samozřejmě se jednalo jen o PC verzi, u ostatních se počítalo s pozdějším termínem vydání (dneska snad z té slibované čtveřice chybí jen Android verze). Nebudu tu popisovat počátky ani podrobnosti k obsahu, to už hezky shrnul Zoltan. U bugů mám v deníku poznámku, že je Overhaul celkem operativně řešil. První, co jsem mohl ocenit, bylo zoomování pomocí kolečka myši.

Na počátku mě poněkud překvapilo, že postava si rovnou volí i konkrétní kit povolání. První, co mě napadlo, bylo, jak si asi můj Lanthaderův kněz povede ve dvojce? Jak se na něj bude dívat Lanthaderův chrám, bude automaticky jeho členem? Bude vůbec možnost ještě přejít k Helmitům? Zmínka o nekompatibilitě save pozic něco naznačila, ale lepší bylo hodit to za hlavu. Holt se nechám překvapit. Další překvapení následovalo na konci úvodu. Imoen jsem snad nikdy ve své družině nevynechal a podívejme, ona umí pokládat pasti. Tedy vlastně neumí, ale ta možnost tu je, i když většinou pokus o položení pasti selže. Zkušenosti za otevřené truhly, odstranění pastí, učení kouzel ze svitků ... to už prostě vynechám. Nikdy jsem nehrál žadnou z modifikací, jako je BGTuTu, takže nevím, jak to ve skutečnosti funguje. Prostě jsem vzal fakt, že to krom grafického vylepšení převzalo i další vlastnosti z dvojky. Nutno podotknout, že třeba ty zkušenosti za pasti jsou mnohonásobně nižší, v řádu desítek. Není to tak, že by si tu hráč s nimi výrazně pomohl při levelování.

Na první slibovanou postavu, Dorna, jsem narazil poměrně rychle. Hra mi ho prostě postavila takměř do cesty. Řeč s ním ale nebyla, teprve později má docela zajímavé intermezzo. Škoda, že za zlé družiny z principu nehraju. Ještě větším překvapením byla divoká mágyně Neera. Setkání s ní proběhlo za velmi nestandardních okolností. Aniž jsem se stačil rozkoukat, už jsem bojoval o holý život. Ostatně její problémy budete žehlit častěji. Rasaad v podstatě také čekal na příběhové křižovatce, ale co s mnichem? Zkušenostní strop zůstal v Enhanced Edition na 161k zkušenostech, je tu prostě plno užitečnějších společníků. Na zkoušku jsem si proto vybral právě Neeru.

Čekal jsem od toho asi moc. Ohledně Overhaulu zůstalo u slibů a výsledek byl opravdu polovičatý. Jedna nová, ale nudná, lokace. Romance potěšila, jenomže za chvilku už nebylo co si říci. Ocenil jsem alespoň tu snahu, romancím z originál dvojky se to bohužel ani zdaleka nevyrovná. Lámat nad tím hůl by však bylo předčasné, tak jsem si Neeru ponechal a používal jí alespoň jako obyčejného mága bez specializace. Překvapení přišlo záhy a mě skoro spadla čelist ... chápejte, mágy normálně v lásce nemám, pro mě je to jen obyčejný support, ale během jednoho boje udělala něco, čemu jsem v první chvíli nechtěl věřit ... při boji s Kahrkem (ogří mág v lokaci mostu Firewine) ho pomocí kouzla Hořící ruce proměnila ve vlka ... pár ran a bylo po všem :) Své místo po mém boku si tedy vysloužila a dnes bych na ní asi nedal dopustit (promiň Imoen, ty Jaheiro taky, příště už budete hrát prim zase vy??).

Ale to jsem trochu odbočil. Poměrně sympatická je ve hře přítomnost váčku na drahokamy a brašny na lektvary, což hodně ušetří místo v batohu. Škoda, že jsem nikde nenarazil i na pouzdro na svitky, to by se bývalo taky hodilo. Využití enginu dvojky je vidět i v dalších drobnostech, např. určité změny monster jako postava Alberta, která hledá svého psa Rufíka. V původní verzi se změní v ogra, tady má podobu Tanar'ri, ostatně on to je ve skutečnosti démon.

Jedno z dalších překvapení nastalo u bojů s bossy. Připravte se, že nekteré z nich byly upraveny a nebude to tak snadné. Překvapení čeká i ve finále. U protivníků počítejte s tím, že na vás nebudou čekat tam, kde jste je nechali. Budou vás pronásledovat a to i přes zavřené dveře nebo z patra do patra. Na summonovací kouzla alá jednička zapomeňte. Moje oblíbené povolávání kostlivců u kněze funguje jako ve dvojce. Místo šesti kostlivců se objeví třeba jen dva tužší nemrtví. Jenomže to přeci není účel jejich vyvolání, že? Nepřítele tedy nepropustnou hradbou vyvolaných potvor jen tak neobklopíte.

Ono by se možná ještě něco našlo, ale to už by byly z mého pohledu nepodstatné drobnosti. Pocit, který mi přinesla klasická jednička, už se asi nikdy nezopakuje. Enhanced Edition mile překvapí, je to zábavné, hraje se to dobře, ale už to není prostě ono. Pokud bych se měl teď z fleku rozhodnout, asi bych už zaváhal, ale nakonec by to přeci jen vyhrála klasika.
+22
  • PC 45
Hned na začátek důležitá informace, to aby nedošlo k nějakému omylu - samozřejmě hodnotím pouze kvalitu samotného "předělání" hry, ne hru samotnou.

Baldurs Gate je pecka. To je prostě nevyvratitelný fakt, že? Ale bohužel i všechny pecky musí někdy vychladnout. Sláva Infinity Endžínu je už nenávratně pryč. A my si říkáme: ,,Ach jo, zatraceně... kdyby jen ty mladé generace věděly, co za skvost ten Baldurs Gejt byl." A tak si banda rádoby spasitelů usmyslela, že Baldurs Gate té mladé generaci představí ve vylepšeném kabátě a nám, týpkům ze starý školy, předá staré dobré RPG, s mnoha novýma vychytávkama. A vono prd! Nepřiměřené množství otravných bugů rozhodně neomlouvá to, že hra je na prodej přes internet, to ani náhodou. Nějaké se dají odpustit, ale je jich tam prostě tolik, že to mnohdy bylo až k nesnesení. (Třeba mi zkazily romanci s Neerou, to jim nikdy neodpustím!)

Obrovské zklamání přišlo i k nulové interakci mezi vašimi parťáky. Vždy mě na Baldurs Gate štvalo, že nemůžete oslovit své společníky, vždy musíte čekat, pokud si s nimi chcete pokecat, až osloví vás. Takový Planescape:Torment to už měl,a to vyšel rok před tím, než BG2! Opravdu mi chcete říct, že jejich scénáristé si nemohli dát tu práci a napsat jednoduchý systém většinou tázavých dialogů? Díky tomu je družina mrtvá. Žádný pokrok ani zde.

Málo portrétů, málo nových NPC zvukových efektů a novinky zcela na prd. Například na přibližování a oddalování obrazovky jsem zapomněl 20 vteřin poté, co jsem to objevil, vzpomněl jsem si na to zase až někdy ke konci hry. Tři nový NPC společníci jsou ale fajn. Stejně tak jejich Questy, které uchvacují pěkně vyhlazenou grafikou z konce devadesátek. (Bohužel Rassadův quest jsem si užít nemohl kvůli těm bugům, jen tak pro informaci)

Přídavek Black Pits je nápad zajímavý, nicméně nedotažený. Vůbec nechápu, proč musela být základní pointa takto přímočará, protože přímo vybízela, aby se protáhla do nějakého hlubšího příběhu. V konečné verzi to odhrajete jednou, následně to zkusíte podruhé, ale pak si řeknete jednu jedinou logickou otázku: ,,Proč?" A víte co? Budete mít pravdu.

BGEE je v závěru zklamaní jak prase. Přídavky zde jsou téměř minimální, až to působí jako průměrný mód než samostatná hra. A mladší generace to nezaujme. Fakt ne. To je jako byste před nějakého mladíčka postavili kdysi krásnou, teď už starou babku, nechutně ji celou nezkušeně napudrovali a řekli mu: ,,Hele! Ta je krásná, co? Ta kdysi bývala královnou všech večerů, tak jsem ji trochu upravil, aby byla nadále k světu. Kočka, že?" Mladíček se ale z odporem odvrátí a vydá se ke své Nordce.

Pro: Noví NPC společníci a jejich questy, lze hrát ve větším rozlišení

Proti: Bugy, laciné až amatérské "úpravy", mnoho nevyužitých možností určitého vylepšení, hra téměř nepůsobí dojmem, že hrajete nějakou jinou lepší verzi.

+20(21-1)