Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Nejlepší lokace byla zatím Underdark. Tužší souboje, zajímavé prostředí, vyváženost mezi hlavním a volitelnými questy.

Jinak mne překvapilo, jak snadno jsem si poradil v šesté kapitole s Twisted Rune. Nevím, jestli to byla trochu náhoda nebo je moje družina už op, ale utržil jsem jen malé škrábnutí. Každopádně improve haste to rule them all.
@Artran (30.11.2023 11:58): Hra po konci SoA bude normálně pokračovat ToB. Ten přechod vůbec nepoznáš. Skupina, equipment, progress Watchers Keep, deník, vše zůstane. Akorát když budeš savovat, tak najednou zjistíš, že tam žádný savy nemáš a savuješ do ToB a pak při znovuspuštění hry budeš muset zapnout ToB místo SoA.

Edit: Taky jsem při posledním hraní prošla první patro WK už v SoA, takže to mám ověřený.
Jak je to s experience capem v SoA? Vím, že ToB ho zvyšuje, ale mate mě ten výběr mezi SoA a ToB na začátku hry (V BG1 byl datadisk zcela začleněn). Pokud teď hraji SoA, zastaví se mi experience na exp. capu, který byl původně pro SoA, nebo se i v rámci SoA uplatní rozšíření experience capu z ToB? Ptám se také kvůli The Watchers Keep. Pokud jej projdu celý v rámci šesté kapitoly SoA, budu mít pak experience a loot tam získaný k dispozici v ToB?
Hele když instalujete ten Tweak pack, zasahujete výrazněji do pravidel, nebo se snažíte udržet balanc vanilly?
@Jab (28.11.2023 15:13): Mě to právě trochu překvapilo (příjemně). Bál jsem se, že po všech projitých vedlejších questech ve druhé kapitole budu moc silný, ale je to tak akorát.
@Sadako (25.11.2023 14:36): Možná i pod dojmem BG1 NPC projectu, kde byl její charakter skvěle dokreslený, mi v BG 2 přišla dobrá Jaheira.

Zevran byl takový moc divadelní. Jak z nějaké divočejší romantické komedie. Ale jinak fajn charakterem. Byť jeho starší předobraz Haer Dalis mi přišel zajímavější. Nicméně i Zevran končil spíše u svádění než u nějakého pokusu o vztah. Neříkám, že měl řešit, kdo půjde s košem nebo umeje záchod. Ale zapadá u mě do té škatulky RPG, kde romance víceméně končí či záhy končí po prvním sexu.

Asi z romancí v DA:O mi přišel nejlepší Alistair. Bylo tam stále dosti zakopnutí. Ale jako charakter byl celkově hodně fajn. Dalece nad celkem průměrné kvality hry.

Bastila Shan mi taky přišla dobrá. V Mass Effect 3 už se taky pokusili dát tomu nějaké jasnější kontury dlouhodoběšího vztahu. Ale taky málo a pozdě.

Witcher 3 asi zatím nej? Stále daleko od možné top kvality. Nicméně pokrok to je.
@Artran (26.11.2023 16:36): Kdo má na sobě svitek, tak je úplně ignorován, takže na něj uvěznění ani nečaruje. Problém je v tom, že v EE je posunutej tak, že vidí na celou místnost a musí v ní být celá parta, takže buď je potřeba svitek na každýho člena družiny (pak jen čumí a nic nedělá) nebo před zbytek v rohu postavit "štít" ze summonů, co vydrží dost dlouho než ho někdo s +4 zbraní sejme (takže tak 1-2 summony, když máš Keldorna s Vhailorem a Carsomyrem). Takových taktik ale BG2 nabízí hromadu. Imunita na abjuration školu magie je hezčí a levnější řešení.

Chápu, že používat svitky nechceš. Já mám vždycky svitky a lektvary na všechny situace, ale je fakt, že naposledy jsem to dohrála na Insane s no-arcane magic partou, a i tak mi hra přišla jednoduchá. Až do ToB s Ascensionem teda... tam se David Gaider nedržel zpátky a v úplně závěrečným souboji jsem obtížnost snižovala :(
@Tulareanus (26.11.2023 16:10): Jo, i mimo Athkatlu. Nejvíc jsem se zapotil ve Windspear Hills (byť zrovna toho červeného draka jsem dal na první pokus, ten šedivý v Umar Hills byl horší).

@Peach (26.11.2023 16:10): Přesně tak, mám grandmastera v dlouhých (Elf přece nebude střílet z krátkých, ne? :-) a jako další proficiency jsem si vybral sling (Draw Upon Holy Might dokáže hodně navýšit damage).

Svitek ochrany proti nemrtvým ti ale u Kangaxxe pomůže jen v první fázi. Nepomůže ti v té druhé fázi proti Imprisonment (což byl ten můj hlavní problém, první fáze byla pohoda, tam jsem nikdy neumřel). Navíc svitky používat vlastně ani nechci.

Problém luků je ten, že šípy +3 jsou strašně vzácné a +4 ve hře snad nejsou vůbec. Každopádně je pravda, že v Planar Sphere jsem prošel Abyss sólo a Tanar'ri neměli šanci. Skvělé je také to, že má ranger vysoký stealth, takže se proplížím v podstatě kdekoli. Moje typická taktika je, že ve stealth odhalím skupinku nepřátel a pak tam pošlu pár fireballů nebo cloudkill.

Proti golemům bych si ale sólo netroufl.

Btw, moje družina je nakonec Keldorn, Anomen, Aerie, Jan a Haer'Dalis (kterého mám nejraději, protože s ním lze různě taktizovat).
Jak může být Kangaxx problém, když tak polovina obchodníků ve hře prodává za pár zlaťáků svitek ochrany proti nemrtvým? :)

@Artran (26.11.2023 15:32): Nevím, kdes to četl, ale Archer je jedna z nejsilnějších classů ve hře a s Called Shotem si dokáže usólovat snad cokoliv (nevím, jestli je ve hře bez modů něco imunní na stat drain kill). Akorát ta spotřeba šípů... a taky fakt, že ve hře nejsou dobrý dlouhý luky. Za to ty krátký jsou pecka. Jestli už máš grandmastery v dlouhých, tak sry :D
@Artran (26.11.2023 15:32): Inak medzi 2. a 3. kapitolou vlastne nie je rozdiel, lokácie sú skoro všetky totožné a nové questy sú len v rámci hlavného príbehu, hra preto asi ani nepredpokladá, že budeš tak skoro robiť ten quest. Watcher's Keep určite odporúčam nechať si až niekde na 6. kapitolu, lebo to je vlastne megadungeon z datadisku.
@Tulareanus (26.11.2023 15:15): Já jsem ho porazil, ale musel jsem googlit. A to kvůli té jeho demi-lich podobě (ta první fáze je v pohodě), kde kouzlí to kouzlo Imprisonment, které spadá do okruhu Abjuration. Potom jsem jako tank nastrčil Aerii s imunitou a Keldorn do něj rubal Carsormyrem a já používal Sling of Everard (kterým jsem ho nakonec zabil). Tohle je jedna z věcí, které mi vadí, že mi ta hra nedá dostatečný feedback, co se vlastně děje (co přesně nepřátelé kouzlí a jak silné magické zbraně např. potřebuju - že tady +4 a víc).

Byl to poslední quest před třetí kapitolou, který mi zbýval (když pominu Watcher's Keep a Twisted Rune). Jinak mám vše splněno.

Btw, myslel jsem, že ten můj Ranger/Archer bude podstatně slabší role, než v prvním díle (co jsem tak četl), ale stejně mám podíl 38% experience. Je to velmi silná postava.
@Flowerpot (25.11.2023 13:40): Tak já bych neřekl, že Viconia je nějak skvělá romance kvůli writingu, jakkoli to bylo jedno z prvních NPCček, kde se řešila vážnější témata typu rasismus a zneužívání (a zároveň bez pozdější young adult infantilizace, což ji řadí do docela úzkého okruhu půvabných primitivních vzorů). Mezi řádky je snad docela jasné, že Viconia střídavě odmítá CHARNAME, protože nechce citovou vazbu k nějakému povrchňanovi, načež opět podléhá. Že to není napsané kvalitně, aby to bylo srozumitelné a aniž by to muselo být jako dnes všechno omláceno o hlavu, je věc druhá. Nehledal bych v tom určitě ale nějaký writing archetypu hysterické krávy, která dělá vše svévolně.

A asi chápu jak to myslíš, totiž že je Viconia napsaná matoucím způsobem, ale to samo o sobě nepovažuji - pominu-li už zmíněnou kvalitu - za chybu, nemyslím si, že by každý emocionální rozmar charakteru měl jej pouze více odhalovat, vypravěč si může dovolit i mást. V případě Viconie ale příčina byla, jen špatně komunikovaná směrem k hráči. Těch pár raných banterů Viconie je pro mne prostě ve srovnání s pravým opakem, tj dnešním ženským hrdinným archetypem Mary Sue, jež ve všech ohledech převyšuje muže a neřeší žádná ženská témata, až zbytečným povzdechem. Toť vše.

A můžeme se bavit o kvalitách vypravěčství, leč tento soud: "No práve, že je to realistické tak akurát pre nerda, ktorý o ženách čítal akurát v knižkách." mě zcela míjí. Neboť nepředvídatelný hormonální chaos, který člověk nedokáže zařadit do logického rámce, protože ten mu ani není znám - to mi nezní jako ženská v knížkách, ale jako skutečná ženská, to jako sorry. Ale jestli jsem vždy zasunul, protože jsem vlastně nerd, tak tím lepší zpráva pro všechny nerdy. :-))
Tak ten památný moment, kdy romance v Bioware začal psát actually někdo, kdo neznal milostné vztahy jenom z fotek, nastal imo až v DA: Origins se Zevranem (a byl to stále jenom první krok, svůj vlastní stín překročili až v dalších dílech). Romance v BGII byly, když se na to člověk podívá s odstupem, vesměs Trololo (a cringe AF), jenom se lišilo jakým způsobem. A Viconie (ostatně, Aerie je na tom stejně) mi přijde asi tak "realistická žena" jako Anomen "realistický muž" - jsou to velmi ploché a jednostranně přepíčené typy. A jakkoli pro mě Viconia v tom jarmarku marnosti, jaký představují romance v BGII byla svého času nejzábavnější (ono když to člověk porovná s tím dalším, tak mezi slepými jednooký králem, že), tak když mě teď napadlo proklikat si nějaké video s její romancí, tak to dost bylo na polštářek trapnosti.
@Flowerpot (25.11.2023 13:40): Súhlasím.

Mne to hlavne vôbec neprišlo také sofistikované ako to niektorí prezentujú. Jednoducho si bioware povedalo, že chceme tam tri romancovateľné ženské postavy, jedna podľa presvedčenia dobrá, jedna neutrálna a jedna zlá a napísali ich tak, ako si mysleli, že sa to presvedčenie má správať. Že to škrípe najviac u tej Viconie je evidentné, lebo je v najväčšej kontradikcii voči tomu, ako akože vnímame akceptovateľnú spoločenskú morálku a tým pádom triafali viac vedľa pri písaní. Viac by som za tým nehľadal. Mne hlavne príde extrémne nostalgická romantická predstava v tom, že bola "super" napísaná. Nostalgia je sviňa a v puberte to vnímame samozrejme inak než o 20 rokov neskôr nové herné postavy.
@Adieu (25.11.2023 12:16): Pokiaľ toto má byť chytrý dôkaz toho, jak aj muža dokáže úplne bez dôvodu vypustiť neopodstatnený rant, tak super, ale ak nie, tak sa radšej nadýchni sa a prečítaj, čo píšem, prosím ťa.

Za prvé píšem, že mi Viconia príde dobrá, akurát by som ju nestaval na piedestal ako najlepšie NPC ever, pretože jej writing má muchy. A za druhé, ja nemám absolútne nič proti tomu, aby sa mohli písať aj labilné ženy, pokiaľ to je napísané dobre a má tá labilnosť vnútornú logiku a dôvod, a nestrieľa sa proste náhodne, ako to u Viconie je.

Ak by boli Viconine záchvaty animozity naviazané na nejaké eventy (t. j. odhalil by sa za nimi práve ten pattern, bolo by tam zjavné nadviazanie jej emocionálnosti na trauma), tak by to mohlo bývalo byť skvelé. Ale možno som zmeškal ten bod dialógu, kde Viconia menštruuje, a preto začne z ničoho nič fľusať jedovaté pľuvance naokolo, a preto som nad niektorými jej dialógmi obracal oči.
@Flowerpot (08.11.2023 10:17): Hele ale víš, že menstruující osoby menstruují, že jo, nebo je to taky šovinismus? Ví znalec žen tvého formátu, že mnoho žen tehdy prožívá bolesti jako kdyby měly infarkt a brutální nával testosteronu, srovnatelný poměrem s mužským spikem po ránu? A že se ženy za svou s cyklem spjatou labilitu mnohdy stydí, protože mohou být terčem skutečných šovinistů? Btw Viconia byla silně traumatizovaný charakter.
@Flowerpot (08.11.2023 17:09): Jo. Jasné. Neadekvátní reakce na podněty je to, co jsem myslel. Bavil jsem se kdysi s jedním biologem, který to měl za genetické naprogramování, kdy samička nutí samečka postavit hnízdo atp. Prostě investovat do zajištění potomků. Jelikož spolu párově žijeme klidně celý život (alespoň takový je ideál), tak ten tlak na investice by dával smysl (a odpovídá tomu i ten výzkum, kdy ty stížnosti mají směřovat k nějaké akci), že setrvává. Jakkoliv v moderní západní společnosti u příslušníků střední třídy po čase pozbývá většího smyslu. Protože naši potomci přežijí nehledě na to, zda máme v garáži jednu či tři škodovky. O tom právě mluvím níže, že jsme oběťmi svých genů, kterým je náš osobní pocit štěstí úplně ukradený. A cílem je tak samozřejmě jejich vliv dále eliminovat. Zase a ještě jednou, níže je výzkum, že počet stížností je mezi muži a ženami rovný. Jiný je jejich typ. Výše uvedeným tedy neříkám, že si ženy stěžují více. Jen více s jiným cílem (podnět k akci).  

Zpět k BG2... Veškeré možné stereotypy jsou tam vymazány, že jedinou možnou romanci s mužem tam obstarává Anomen. Což je po hříchu naprostý idiot, který většině z nás lezl dalece více na nervy než "zlá" drowka. :)
@Jab (08.11.2023 17:01): Hele, ale to, že samozrejme sme ovplyvnení hormónmi aj génmi predsa nijak nevyvracia to, že predstava ženy, ktorej nálady nemajú vôbec žiaden dôvod a proste sa menia jak počasie na letných horách, je šovinistický stereotyp hysterky jak krava. A to neznamená ani to, že neexistujú ľudia (aj ženy), čo majú extrémne výkyvy nálad, ale z mojej skúsenosti je to teda zapríčenené tým, že (z vonkajšieho pohľadu) neadekvátne hrozne silne reagujú na drobné podnety, nie, že by to nemalo vôbec žiaden dôvod whatsoever.

A to, ešte raz, hovorím ako človek, čo má naopak Viconiu fakt rád a považuje ju za skvelé (a klasické) NPC - len by som ju úplne neidealizoval, lebo jej writing nie je zas tak dokonalý.
@Flowerpot (08.11.2023 16:20): Tak... I v reálném životě potkáš lidi, kteří svou emocionální horskou dráhou sabotují sebe i své vztahy. Centrem tohoto mně vždy přišla touha po pozornosti. Nebudu specifikovat, k jakému pohlaví bych to směřoval více. Randil jsem jenom s jedním. :) Historky jsem pak ale slyšel různé tak i onak. Byť formy byly projevu byly trochu jiné. Pokud bych měl ale z hlavy dát příklady, kdy v mém okolí někdo reagoval v širší společnosti hystericky mimo vážnost situace... Beru ale, že hlavní rozdíl může být (a i moje zkušenost to z valné části odráží) v citlivosti na vnímání typu stížnosti. V tom případě z toho ale BG2 se svým "Where to now, fearless leader?" imho pak nevychází mimo. Viconia... Ta mi přišla mrdlá (a nerealistická) tehdy a přijde mi i dnes. Ale její jedovaté sliny občas slušně pobavily. Dlouho jsem ji ale v partě neměl.

Dále už mimo téma pro zajímavost. Jinak vše šul nul. Spíše než jeden chromozom jinak hraje roli rozdílný balanc hormonů. To má skutečně na chování vliv. Jsou docela zajímavé studie změny chování během hormonální léčby u jedinců podstupujících změnu pohlaví. Ve výsledku po dávkách mužských hormonů dotyční častěji cítili vztek. Ale vyvinuli si také daleko efektivnější způsoby, jak jej kontrolovat. Jestli si vzpomínáš na svou pubertu, tak přesně tenhle nový přísun energie byl něčím, s čím jsme se učili pracovat. Ti, kteří se to nenaučí nebo si myslí, že to není třeba a jde o zbytečné omezování se... Končí ve vězení. Je to součást nějaké nutné sebekontroly. Počet násilných trestných činů mezi dvěma zákl. pohlavími tady je určitě vypovídající a nejde o představy nerdky, která o mužích četla jen v knížkách. Nějaký mentální liberalismus a rovnost je tady (snad) cílem, ne realitou. Máme rozdílné přístupy vyplývající i ze vzácnosti vlastního rozmnožovacího potenciálu, rozdílné fyzické síly atp. Za vším je nějaký (genetický) smysl. Jehož účelem samozřejmě není jedinci přinášet štěstí. Geny se chtějí množit. Ne sledovat romantické západy slunce v objetí s partnerem a plni celoživotního vzájemného porozumění. Stačí projít pár studií chování a strategií v rámci tinderu a obdobných platforem a je jasné, že jsme se mnohdy ještě ze svých zvířátkovských povah hnaných geny nevymanili.
@AlieN (08.11.2023 11:00): "No právě. Je to ženská. Jak realistické! :D"

No práve, že je to realistické tak akurát pre nerda, ktorý o ženách čítal akurát v knižkách. To mi na tom prelome milénia príde realistické. :D

A jednotky Dragon Age a Mass Effect sú presne tá vyluhovaná Bioware šablóna (aj ohľadom romancí), ktorá je slabá, a ktorú prekročia v ďalších dieloch. Zrovna v Mass Effectoch je skvelá a rozhodne teda memorable jak Liara, tak Garrus, minimálne, v Inkvizícií sú ich potom mraky: a teda hlavne Solas je príbehovo asi najlepšia romanca, čo som zažil.

Takto, ja napríklad mám tiež silnejšie spomienky na Aerie, než na Liaru, ale to preto, že som hral BG2 v formatívnom období, preto to mám pozlatené nostalgiou - ľudia, čo začínali neskôr, majú úplne rovnaký vzťah k Tali (čo je úprimne práve Aerie, ale actually uveriteľnejšia ako charakter).
@Artran (08.11.2023 08:18): Nechci zbytečně prudit, ale opět téma, o kterém se dají sáhodlouze vyměňovat názory a perspektivy  - na mojí poznámce o integritě to nic nemění (vysloveně ses tady nevědomky vyjádřil tak, kdy víš něco, co bys neměl - to tvrdím), přestože je svým způsobem zákeřná, psaná ve smyslu, že si s hrou nemáte příliš co vyčítat. Ale už mlčím!

Třeba se k tomu ještě vrátíme, optimálně tenhle rok to doufám znovu rozehraji.
@Flowerpot (08.11.2023 10:17): "tu je milá, potom zas out of the blue nasraná"
No právě. Je to ženská. Jak realistické! :D

Ty romance jsou samozřejmě vždy hlavně o osobních preferencích, sám jsem zvědavý jak na mě teď bude působit protože už jsem s ní delší dobu nehrál, a dovedu si představit že někomu bude víc vyhovovat třeba Aerie. Nebo Anomen. I když ten snad jen proto že jinak těch mužských protějšků na výběr moc není, bo jinak je to absolutní kokot.

A u Bioware naopak já vnímám v tomhle úplně jasný úpadek. Z Dragon Age jsem hrál jen jedničku a pamatuji si ji jen matně, přetrval dojem že jsou tam z postav díky tomu jejich systému všichni děvky které si kupuješ dárky, a z romancí tam byla zapamatovatelná jen Morrigan - která je právě slabší kopií Viconie.
V pokračováních prý na romance byl větší důraz, ale neposoudím, nehrál jsem.
Zato Mass Effect... meh, jaké romance? Z těch není zapamatovatelné vůbec nic, a to jsem jedničku a dvojku hrál před půl rokem.
@AlieN (08.11.2023 02:10): " Proboha, kde jsem se to ocitl. Snad nejlépe napsaná romance napříč všemi hrami."

Uhm, no. Kedysi som ju tiež považoval za vynikajúcu, ale keď som sa k tomu v dospelosti vrátil, tak príliš tlačila na pílu stereotyp "hysterická ženská, ktorej sa nedá porozumieť", jak proste bleskovo z rozhovoru na rozhovor mení bez dôvodu postoj, tu je milá, potom zas out of the blue nasraná.

Nie, že by ju to vyčerpávalo, a že by nemala veľmi kvalitné momenty, ale k najlepšej romanci ever má fakt ďaleko. Zrovna toto je oblasť, kde sa Bioware fakt výrazne zlepšili a jak Mass Effecty, tak Dragon Age to majú podstatne lepšie.
@Bellerofontes (08.11.2023 02:30): Jen tak ze zajímavosti jsem teď nahlédl do manuálu (i původního, nejen k EE) a v něm je seznam všech společníků (tvými slovy "konkurz"), jejich rasy, povolání i přesvědčení, biografie i vodítka, kde je možné je najít. Plyne z toho (mimoto, že nikdo manuály už nečte) tedy to. že vývojáři evidentně chtěli, aby hráč zhruba věděl, kde společníky najde (čímž samozřejmě musím vzít zpět tu moji výtku), ale zároveň se mýlíte i vy, pokud tvrdíte, že si svým zjišťováním o společnících narušuju integritu hry (nebo kdokoli), či že se snažím minmaxovat (@AlieN (08.11.2023 02:10): To je nesmysl, na který jsem reagoval už snad dvakrát v diskuzi níže - jde mi o roleplay). Tím bych to za sebe také už uzavřel.
@Artran (07.11.2023 05:40): Jsou to designová rozhodnutí, u kterých lze dlouze rozebírat - což taky nechci - pro a proti. Sami vývojáři je pozměňují a rozvíjí ve svých dalších hrách, takže jistě bylo co měnit.

Připadá mi ovšem jako příliš silné a příhodné mluvit o chybě v game designu tam, kde se hra vydala jinudy, než bys chtěl - možné společníky ti představuje postupně a nevybíravě namísto "konkurzu", kde by sis vybral partu, s níž takřka od začátku do konce absolvuješ dobrodružství.

"je problém v tom, že hráč, který hraje BG2 poprvé, neví, kde a kdy jsou ostatní případné postavy a povolání k dispozici"

Troufám si tvrdit, že to byl záměr, který vzešel z úvah (včetně rozhodnutí se pro Jaheiru a Minsca v úvodu, mezi všemi ostatními), v nichž bylo zavrženo, co bys ocenil ty. Respektuju, že jsi hráč, který s tím má potíž, pak ale vnímám jako škodu, žes kvůli oné "nedůslednosti" hry přistoupil k hraní podle vlastních pravidel: zjistil sis, co jsi vědět neměl, a vytvořil družinu ještě předtím, než jsi narazil na její členy. Toť další věc, co nemá smysl řešit, je to tvůj boj, avšak podtrhuje předchozí řádky (nedostal jsi, co jsi chtěl, protože ti to hra nechtěla dát, tak jsi ji obešel; nicméně integritu, na jejíž nedokonalost si stěžuješ, jsi tím o to víc narušil).

To je za mě vše.
Padesát nových postů v diskuzi o postavách a nikdo nezmíní Viconii? Proboha, kde jsem se to ocitl. Snad nejlépe napsaná romance napříč všemi hrami.


A obecně npc v BG2 fungují skvěle a doteď se jim málokterá hra vyrovná. Hrát hru bez nich je úplný nesmysl, to má smysl jen v multiplayeru a nebo pokud opravdu absolutně chceš maximální focus na souboje.



@Artran (07.11.2023 10:14):
Úplně zbytečně se fixuješ na ten tutorialový dungeon - ano, nenavazuje to na první díl dokonale, pokud v něm jsi Jaheiru zabil tak tady zase prudí. Jsou to holt dva nezávislé díly, ne jedna hra rozseklá napůl. No a co, je to jen úvod do děje, v rámci celku nepodstatný, a vlastní partu si začneš skládat sám podle chuti hned jak vylezeš na světlo.

A samozřejmě že nemůžeš mít stoprocentně stejné složení jako v jedničce, jsou tu i jiné postavy s vlastními příběhy a zasazením do světa, některé z těch starých ale taky potkáš jako npc.

Zbytečně se v tom nimráš a "minmaxuješ" místo aby jsi prostě hrál. Naber kohokoli kdo ti sedne. Osobně doporučuji jedno místo v partě rotovat kvůli questům a banterům, ale ono je i ve výsledku jedno, klidně si je nech všechny od začátku do konce stejné, asi každý jsme to tak poprvé hráli.
@Sadako (07.11.2023 00:38): upřímně konečně někdo přišel s užitečným nápadem, díky moc.:-)

Takže postavy si vyberu podle sympatií a classy a skilly jim nahážu podle potřeby. Přesvědčení teda asi měnit nebudu, ale konečně bude Imoen čistokrevná zlodějka, Minsc bojovník, Nalia mág apod.

Konec všech dual classů a multi classů a myslete si o mně co chcete.:-D
@Tulareanus (07.11.2023 09:56): Já s vámi v obecné rovině souhlasím (mám pocit, že se začínáme točit v kruhu) Ale problém vidím v nedůslednosti toho, jak s koncepcí družiny a společníků Baldurs Gate zachází. Jde mi o tuto nedůslednost, ze které pramení určité diskrepance a dilemata, na které hráč v průběhu hraní naráží. Samozřejmě, že je, například, úroveň postavy přizpůsobena (resp. je o něco menší) úrovni družiny, ale znovu: problém je v tom, že ty nemáš zásadnější motivaci družinu v pokročilých částech hry obměňovat (byť se asi takoví hráči také najdou, kteří jsou schopni postavy v průběhu hraní točit jak na orloji, ale to považuju za výjimku - při prvním hraní). A znovu: V BG2 je na začátku problém v tom, že pokud plynule navazuješ z BG1, tak Jaheira ani Minsc nemusí odpovídat složení tvé družiny z BG1, takže tenhle příběhově laděný začátek z pohledu určitého hráče nemusí dávat smysl (což byl můj případ). Jinak samozřejmě, pokud bys hrál BG2 bez návaznosti na BG1, tak je nejpřirozenějším začátkem Jaheiru i MInsca do družiny nabrat (pokud tedy nehraješ vysloveně za chaotic evil character). V takovém případě pak je Bellerofontova připomínka adekvátní. Ale já to zasazuji do širšího kontextu.

Příklad Shadowrunu a Vagruse jsem dával pochopitelně s vědomím toho, že jsou to novější hry, které právě tenhle problém dokážou už nějak řešit (a bezesporu nebyly první).
@Artran (07.11.2023 05:40): Ja v tomto s Bellerofontom súhlasím, pretože ak hráš hru RP a príbehovo, tak dáva zmysel tie postavy zachrániť aspoň do momentu, kým sa nezachránite a potom sa Vaše cesty môžu rozísť. Oproti BG 1 je možné väčšina nových spoločníkov získať v hre skôr a tí, ktorí sa nachádzajú ďalej v hre, majú tuším zas vyšší level, ak si dobre spomínam. Nová trilógia Shadowrun sú predovšetkým hry novšie o 13+ rokov a aj tak je stronghold až od druhej hry v trilógii a taktiež vopred nevieš, aké classy budú mať tvoji spoločníci a tých možností na výber je menej ako v BG 2 a mnohé classy tak nie sú spoločníkmi v Shadowrunuch zastúpené a nevadí to. Každopádne v tom čo píšeš ohľadom možností družiny vidím výrazný rozdiel v tom, keď je hra naozaj koncipovaná ako taká, v ktorej si máš družinu vytvoriť na začiatku sám (Icewind Dale, Might & Magic, Wizardry, atď...) a taká ako Baldur's Gate, kde si máš vytvoriť jednu postavu a postupne naberať spoločníkov. V tomto druhom prípade je tá hra oveľa viac upriamená na imerziu a lore a hra je dohrateľná asi s každou možnou kombináciou postáv. To, že sa dá vytvoriť na začiatku celá družina je skôr bonus a nie primárny zámer autorov. V roku 2000 sa ešte o RPG strongholdov na uskladnenie spoločníkov ani nechýrovalo, rozmýšľam, či s tým niekto prišiel pred rokom 2003 a prvým Star Wars: Knights of the Old Republic .
@Bellerofontes (07.11.2023 05:35): Ty je ale jednak znát nemusíš (protože jsi je třeba v BG1 vůbec v družině neměl), potom můžeš hrát za evil charakter nebo je tam nějaké šedé pásmo mezi tím (osvobodíš je, ale nevezmeš je do družiny z rozličných důvodů). V prvé řadě mi šlo ale o celkový koncept společníků a skladbu družiny, ne o konflikt, jestli Jaheiru a Minsca brát s sebou.

Jinak samozřejmě že ta hra předpokládá, že si Jaheiru a Minsca asi spíše vezmeš. Podobně jako v BG1 jsou nějaké postavy k dispozici hned na začátku, takže to s nimi s největší prvaděpodobností dohraješ. Pak právě ale nedává moc smyls, když ti hra v dalších částech hry dává možnost si družinu obměnit, když už ji máš plnou. V BG1 jsou některé postavy k dispozici až v Baldur's Gate (tj. velmi pozdě), ale proč by si kvůli nim hráč destruoval již hotovou a funkční družinu (viz i Vuhor níže) - to nedává moc smysl.

To, na co ty narážíš by bylo v pohodě, kdyby bylo hraní BG1 mnohem více on-rail (jako před BG1 již mnohá jrpg nebo třeba Betrayal at Krondor), kdyby společníků bylo jen pár a družinu sis nemohl obměňovat (nebo by se měnila podle pevných pravidel příběhu). Pak by takováto dilemata nenastávala, pak bys skutečně BG1 dohrál vždy s Minscem, Dynaheir, Jaheirou a Khalidem a začátek BG2 by byl logický a plynulý. Tak to ale není. V obou hrách je zřejmý určitý rozpor mezi klasickým způsobem volné skladby družiny a povolání (můžeš si ji vytvořit i komplet celou sám, což jde patrně také proti defaultnímu gameplayi, ale ta možnost tu je), jak bylo běžné v dřívějších rpg, a snahy v rámci západních rpg tohle (trochu) reformovat díky větší charakterizaci společníků a jejich začlenění do děje.
@Artran (07.11.2023 05:17): "hráč, který hraje BG2 poprvé, neví, kde a kdy jsou ostatní případné postavy a povolání k dispozici"

Podle mě to na tvou kritiku odpovídá - útěk z takového místa obnáší nejistotu, které budeš raději čelit s těmi, kteří jsou známí či ochotní pomoci, a pokud je odmítneš, hrozí, že na nikoho už třeba nenarazíš. To je spád, který začátek udává.
@Artran (07.11.2023 04:10): Zase bych to s tou chybou v game designu mírnil. Počáteční útěk ze zajetí a jeho okolnosti tak nějak vedou k tomu, že vycestuješ s Imoen, Jaheirou a Minscem; a to právě proto, že nechávat je tam za situace, v jaké jste se všichni ocitli, je v podstatě psychopatické. A nezávisle na sympatiích je společný útěk tím, co osudy postav spojí. Tohle je patrně záměr designu, který v obecné rovině funguje.

A pak je fakt, že začínáš v žaláři, na divném místě, kde je všechno špatně. Chápu, žes chtěl svobodu, ale z povahy věci ti byla odepřena.
Vy co poukazujete na to, že by bylo vhodné hrát jaksi přirozeně a přibírat společníky tak, jak je hra předkládá, tak v obecné rovině se s vámi ztotožňuju. Obvykle hry takhle hraju. Ale tady to je zkrátka z určitých důvodů výjimka. Jednak, jak už jsem psal níže, BG2 navazuje na BG1 a jak to hraju hned po sobě, tak jsem chtěl určité návazosti, což BG2 na začátku ale porušuje. Navíc na začátku dává i volbu Jaheiru a Minsca nenabírat (nejde to tedy zas nějak zásadně proti gampelayi). Akorát je problém v tom, že hráč, který hraje BG2 poprvé, neví, kde a kdy jsou ostatní případné postavy a povolání k dispozici, což podobně jako u BG1 považuju za chybu v game designu.

Taky bych rád poukázat na to, že skladbu družiny a povolání nepovažuju jen za nějaký technicistní způsob, jak si vytvořit co nejnabušenější družinu (byť samozřejmě určitá vyváženost a praktičnost roli hraje), souhlasím s tím, že je fajn, když má hráč v družině i nějaká netradiční povolání atp., ale přesto by v rpg měl mít hráč určitou svobodu, jak družinu poskládat (notabene, když ti předskriptovaní společníci k dispozici jsou), což právě reflektuje hráčův roleplay. Primárně mi jde o to, že nechci v družině klást takový důraz na klasickou magii a jít spíš cestou kněžských kouzel a hrubé síly. Plus jde i o nějaké zaujetí kvůli případným questům postav a jejich životopisu. Tak, jak se to vytříbilo i po radě Peach (tj. Yoshimo, Jan, Keldorn, Anomen a Mazzy) mi bude, myslím, vyhovovat.

Už jsem se vymotal z Irenicova vězení, takže teď ty postavy začnu pomalu nabírat. Všechny by měly být k dispozici ve druhé kapitole, takže myslím, že je to zcela ok a přes koleno to nelámu.

Ještě bych poukázal na dva případy, kde je vícero předskriptovaných společníků řešeno optimálně. První je Shadowran, kde na misi také nemůžete vzít všechny společníky, ale hráč má základnu, kde se tito nadbyteční společníci postupně nacházejí a jejich individuální questy lze tedy splnit bez toho, aniž by člověk musel vyhodit z družiny někoho, ke komu si vytvořil už nějaký vztah. Druhý případů je rpg Vagrus, které jsem nedávno dohrál. Tam společníky také nabíráte postupně (a v některých případech opravdu v dost pokročilých částech hry). Na některé questy se také nedají vzít všichni, ale díky tomu, že máte karavanu (obdoba základny), tak tihle nadbyteční společníci opět nejsou úplně odsunuti - k jejich questům se hráč postupně dostane zcela přirozeně, až splní questy těch, na které narazil dříve nebo je prostě z určitého důvodu upřednostňuje. BG1 ani BG2 tohle zkrátka neřeší ještě úplně dobře.
Abych teda napsal svůj názor, tak nejpřirozenější je začit hrát za hodnýho a brát společníky podle toho jak je potkáte, nejdřív budete mít Imoen, Minsca, Jaheiru a Yoshima. K tomu naberete nejpravděpodobněji jako prvního dalšího Aerii. S touto partou už zůstaňte a postupně střídejte jednoho společníka abyste mu splnili jeho úkol. Pro mě je velký problém hrát jinak:)
Úplně nejhorší postavy jsou asi Cernd a Nalia.
@veselykralicek (06.11.2023 23:42): K strongholdom získavaš prístup cez questy konkrétnych NPC companionov, to preto. Myslím teda s výnimkou priesta. Keď som mal jeho stronghold, tak záležalo len na alignmente, prípadne viere ku konkrétnemu bohu z hľadiska špecializovaného povolania (hral som priest of lathander).
@veselykralicek (06.11.2023 23:42): Je pravdou, že když jsem hrál BG 2 kdysi poprvé, tak mi taktéž moc nesedly ty classy postav, hlavně tedy to, že jsou příliš kombinované a v podstatě tam není například žádný čistý Thief, který by s hráčem zůstal až do konce či good Cleric. Nakonec jsem ale zjistil, že tyhle všelijak kombinované classy, stejně jako třeba Blade Bard, jsou vlastně docela dobré a při těch vysokých levelech v ToB ta užitečnost Dual/Multi classů vynikne o to více.

Samozřejmě je škoda, že tu není takový výběr jako v BG 1, ale vzhledem k tomu, že každá postava má svou osobnost a plno dialogů, je to pochopitelné. A ono je nakonec i zábavnější hrát s nějakou trochu bizardnější partou, než s nějakou klasickou sestavou, se kterou hraji každé jiné RPG ;).
@Artran (06.11.2023 10:07): mám to stejně, taky mě láká si vytvořit celou partu, protože mi nesedí moc povolání nebo přesvědčení. Nebo aspoň lektvar na respec. Protože i když jsou některý postavy fajn, tak mi přeci jen trochu vadí, jaký mají některý skilly.

Jinak jsem pochopil, že postavy je asi dobrý střídat, minimálně kvůli těm jejich osobním questům, jako třeba v Dragon Age. Osobně jsem se snažil oba přístupy namíchat, ale když si člověk vytvoří všechny postavy, tak pokud přijme nějakou příběhovou, tak musí tu vlastní vyhodit a ta na něj nikde nečeká - podobně jako právě ty příběhové (právě odzkoušeno), což je dost škoda.:-(

Právě v tom mi sedla víc IceWind Dale, která je braná jako horší kopie BG2, ale ta možnost vytvořit si celou partu byla super. Až na ty portréty teda..

@Jab (06.11.2023 10:43): chápu, že vytvořením celé družinu přijdu o příběhové společníky a jejich questy, ale opravdu i o stronghold postavy? Ten by přece mohl ve hře zůstat právě podle hlavní postavy..

Zatím jsem rozjel hru dvakrát. Za Paladina a za Zloděje a v obou případech jsem se právě dostal na Waukeninu promenádu, takže teď přemýšlím, s kým budu pokračovat..
@John Mirra (06.11.2023 19:34): Já se přiznám, že dodnes spoustu těch parťáků z BG1 vlastně vůbec neznám. Vždycky jedu buď dobrou a nejklasičtější partu v sestavě Imoen, Khalid, Jaheira, Minsc a Dynaheir, nebo za zlou - Kagain, Montaron, Xzar, Viconia a Shar-Teel/Edwin. Společníky, kteří přijdou až v pozdější fázi příběhu, jsem nenabral nikdy :D Ale jak už jsem to párkrát dohrál s tím NPC modem, tak už mám dlouho chuť si pořádně ozkoušet i ty ostatní.
@Artran (06.11.2023 18:33): A já jako jeden z mála rozumím té potřebě všechno nejdřív naplánovat... taky mě v jedničce hodně zamrzelo, že spoustu postav potkám hodně pozdě a navíc s naprosto idiotsky naházenými dovednostmi / HP. Štvalo mě to tak moc, že mi nebylo blbý si chybějící HP docheatovat, např. u Yaslicka.

Zajímalo by mě, s kým to nakonec dohraješ, dej pak vědět :)
@Radecker (06.11.2023 18:36): Určitě. Nějaké taktizování a plánování družiny má myslím cenu až při opakovaném hraní - vesměs je dobré mít nějakou postavu na boj zblízka a léčení, zloděj (pasti) a zbytek je na preferencích. I když třeba zrovna postavy s bojem na dálku jsou IMO v BG2 slabší (oproti éře BG1) a ne moc zábavné (dané i nepoměrem v nabídce zbraní).

Ad @7c (06.11.2023 17:48): to je tip na nejzábavnější družinu, co se týče dialogů (hodně zábavných interakcí mezi všemi členy), a je ok i po bojové stránce.
@Artran (06.11.2023 17:33): Nechci vypadat jako smartass, ale nebude lepší do té hry prostě vlítnout co nejvíce naslepo a zjistit při hraní, která postava je ti sympatická a která ne? Nevím tedy z jakých zdrojů si o nich zjišťuješ info, ale podle mě to nemůže nahradit skutečné interakce s nimi ve hře. Možná ti nakonec bude líto zbavovat se Jaheiry a Minsca. Já jsem podle mě kdysi ani nevěděl, že ve hře např. nějaká Mazzy bude a kouzlo bylo právě v tom ji objevit a zjišťovat, jaká je.

Jinak jsem taky neměl problém přijmout canon party od Bioware. Vzhledem k tomu, že v prvním dílu je interakcí s parťáky (bez NPC project modu) naprosté minimum, můj vztah k nim byl téměř nulový. Takže i když jsem Minsca neměl, řekl jsem si na začátku dvojky jen "ok" :-)

@Artran (06.11.2023 18:33): A přesně tohle zjišťování vždycky vede ke spoilerům :-)
@Peach (06.11.2023 18:02): Jan mě také zaujal. Váhal jsem mezi ním a Neliou. U Yoshima jsem se dočetl, že není přítomen v Throne of Bhaal, ale jako postava se mi také poměrně líbí. Navíc je to už několikeré doporučení tady (a už jsem ho navíc i přibral). Je tedy možné, že na tebe tedy i dám :-) Díky (všem).
@Artran (06.11.2023 17:33): Já bych k archerovi dala Keldorna, Mazzy, Yoshima, Jana a Anomena.
Je to za mě velmi mocná parta, všichni jsou dobří nebo neutrální, takže nehrozí problémy s vysokou reputací, má skvělou synergii z hlediska společných rozhovorů (Keldorn + Mazzy, Keldorn + Anomen, Anomen + Jan), v endgamu budou zastoupeny všechny důležité role (neptej se jak, byl by to zásadní spoiler) a všichni jsou podle mě skvěle napsaní, snad až na Anomena, kterej může být zpočátku trochu otravnej, ale lepší varianta bez romance (kterou nechceš, jak jsem pochopila) asi není. Yoshimo tam je, protože má velkou vazbu na hlavní příběh.
@Artran (06.11.2023 17:19): Ultimátní družina ve hře (tedy EE jsem nehrál) je určitě:
Jaheira, Edwin, Korgan, Minsc, Jan nebo Mazzy - k tomu Bounty Hunter PC. Těžká volba - Jan nebo Mazzy. Tahle družina je IMO jediný důvod, proč mě mrzí, že nejde mít 6 NPC naráz :(

Pro tebe (Archer) očividně Jan (měl by stačit na běžnou zlodějinu).

Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat...
@Artran (06.11.2023 17:19): Tak práve pre ten rozvoj a aktivitu osobností postáv je odporúčané v dvojke vyberať nie podľa povolania postáv, ale čisto podľa sympatii, tak ako je to potom už samozrejmosťou pri všetkých ďalších hrách od Bioware. Reálne ich meniť ale občas budeš potrebovať, ak chceš splniť ich osobné questy. Preto vlastne asi veľa ľudí hrá tým spôsobom, ktorý opísal Red - 4 spoločníci na stálo a jeden slot na zmeny podľa potreby, kým nebudeš mať hotové všetky questy spoločníkov (okrem romancí sa všetky questy spoločníkov dajú splniť ešte v 3. kapitole).

Inak neviem, čo presne myslíš tou voľnosťou. Práve to, že nie sú všetci úplne na začiatku zabezpečuje, aby hráč nebol ihneď zahltený a zároveň ich umiestnenie na konkrétne miesta v hernom svete ich robí organickejšou časťou toho sveta a nie elementom mimo toho sveta, ako sa deje pri niektorých jrpg, kde potom pôsobia v takej istej role ako hráč - element mimo sveta, ktorý nepozná zákonitosti a každodenné banality sveta ako niečo obyčajné.
@Red (06.11.2023 16:19): Nene, jak jsem psa níže, hraju za Ranger/Archer. Rotace šestého společníka není úplně špatný nápad, ale asi dám spíš přednost ucelenosti družiny.

@Peach (06.11.2023 17:01): Já to ale "overthinkuju" právě z toho důvodu, že po dokončení jedničky jsem čekal větší svobodu při výběru společníků, a ne že mi hra bude cpát nějaké, o které nestojím. Jak jsem psal níže, nejde mi o to, sestavit co nejsilnější družinu, ale jde mi právě o roleplay, imerzi, ztotožnění s družinou, se kterou budu trávit několik příštích týdnů. Bohužel, ani v jedničce to není dobře uděláno, ale tam jsem alespoň díky opětovnému hraní tak nějak věděl, co čekat.

@Tulareanus (06.11.2023 16:52): Vyměňovat společníky se mi právě nechce (pokud nebudu vysloveně muset).
@Peach (06.11.2023 17:01): Tak ale odpovedala si si sama, ak by si chcela imerziu, museli by vytvoriť viac npc, ak by tam neboli, tak by zas nebola imerzia toho, že si naozaj zajatá s celou svojou družinou a dejú sa Vám zlé veci. Ja som nejak zmierený s tým, že aby sa zbytočne extrémne nekomplikoval vývoj, tak si autori vyberú svoj canon, lepšie ako série, ktoré sa tvária, že minulé diely alebo ich konce neexistovali. Si zober, že veľa postáv z jednotky predsa v hre hráč môže stretnúť ako NPC, či už menej alebo viac dôležité. Navyše to bol rok 2000, Bioware ani nikto iný v tej dobe ešte nechýroval ani o tých pseudokozmetických rozdieloch v rozhodnutiach v Mass Effect trilógii.
@Tulareanus (06.11.2023 16:52): Kdyby to bylo udělaný pořádně, tak není potřeba canon družina a prostě ta hra bude respektovat složení družiny po zabití Sarevoka při importu postavy z jedničky. Neříkám, že by tam nutně musel být někdo jiný z BG1 NPCček, ale to že tam je Jaheira a Minsc vždy, i když jsem je v partě během BG1 neměla (nebo jsou mrtví) zbytečně kazí imerzi.
@Peach (06.11.2023 16:35): Prečo by tam nemali byť? Veď to si len Bioware určilo, čo bola po jednotke canon družina, to dáva predsa zmysel. :) Navyše Jaheira má dva vlastné questy a tie sú podľa mňa zaujímavé a ten jej hlavný aj jeden z tých dospelejších.

@Artran (06.11.2023 15:11): Ale súhlasím, že to zbytočne overthinkuješ. Nielen, že k niektorým postavám sa dostaneš pomerne neskôr, pokiaľ hru nepoznáš alebo si si to nenašiel v návode, ale postavy ako Cernd, Nalia alebo Anomen patria k tým nudnejších alebo rovno horšie napísaným. :) Čiže v tomto súhlasím s Peach, pokiaľ nehráš na nejakej vysokej obtiažnosti, tak je zbytočné takto prekombinovávať, viac to zážitok kazí, než mu pomáha. Lepšie je naozaj pekne si hru explorovať a prechádzať ňou tak ako ti to príde prirodzené a keď sa ti nejaká postava bude páčiť viac, tak ju vymeníš.
@Red (06.11.2023 16:19):  On zloděj v BG 2 zrovna příliš netřeba, pokud nechceš vyloženě backstabovat (což je sakra užitečná věc a dokáže ztrivializovat spoustu soubojů v SOA, nicméně je s tím trochu patlání a při opakovaných hrách mě to mnohdy už příliš nebavilo), na pasti a zámky bohatě stačí ta Nalia, pokud pude pít ty lektvary zlodějiny.
Přijde mi to teda na první hraní zbytečně overthinkovaný. Na začátku klidně Minsca a Jaheiru nechat v kleci, protože tam vůbec nemají být, pokud s nimi hlavní postava nedohrála jedničku (Siege of Dragonspear ignoruji). Určitě nabrat Imoen a Yoshima. A pak začít prozkoumávat město a na koho narazíš a přijde ti v fajn, toho prostě vzít. Takhle nabrat další 3 postavy a doporučuji si nechat 1 místo na nějaký NPC mimo Athkatlu, protože osobně teda napřed řeším questy ve městě a pak až trajdám po světě.
@Artran (06.11.2023 12:04): Skús si vybrať podľa povolania, ktoré by sa Ti navjaic hodili ako doplnkové k Tvojmu buildu hlavnej postavy a uvidíš.

Tiež by som as prikláňal k tomu nevynechať ich, prinajmenšom niektorých.

Osobne som mal najradšej Minsca, Jaheiru, Joshima a z EE edície Rasaada. Z popisu zaujímavo vyzerá aj Hexxat.
@Artran (06.11.2023 09:58): Určite by som pri prvom prechode hrou predgenerovaných spoločníkov nevynechal. Sú výborne napísaní. Komentujú hlavnú postavu a rozhodnutia v hre, reagujú na okolité prostredie a vedú rozhovory medzi sebou. Každá NPC ma navyše svoj vlastný quest. Plus možné romance a ako bonus žiarlivostné scény, ak si začneš s viacerými NPC súčasne. :)