Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Bosper (27.08.2021 07:59): Hraješ Steam, nebo GoG verzi? Na Steamu se na nic neptají, vypustí to, jak to je, a pak to takhle vypadá, pokud si nenainstaluješ nějaké patche a nepohraješ s kompatibilitou. Verze z GoG z mojí zkušenosti funguje hned bez větších problémů.
Tak jsem to včera asi na 2 hodinky zkusil a je to super, ale pořád to padá :( Crash skoro každých 20 až 30 minut.
Tenhle kousek mě úplně minul Stojí i dnes za zahrání? Kamarád mi to s nadšením doporučil tak bych to rád vyzkoušel. Je to na gogu nebo steamu optimalizovaný pro nový mašiny?
@Jab (10.05.2021 18:39): Z Fallout II jedině Vault City (a Den a Klamath, když přivřu oko).
Á, už jsem to dlouho nehrál. Začínají být zvětralá všechna ta moje tvrzení. Alespoň rozhovor s Masterem si zkouknu na Youtube. Love his voice(s)!
@Saruman (10.05.2021 18:32): Dharma budiž pochválen! Vím, že ty dvě lokace patří do tvé svaté trojice. Spolu s Broken Hills samozřejmě. Mluvící kytka, haha, ještě teď se směji!
Btw díky za ten nával plusek. Jsem rád, že se komentář líbil. ;)
@hanak_v_exilu (09.05.2021 21:35): Herbertova Duna je sice imho asi nejlepší z "klasiků", ale pokračování už mě zdaleka tolik neoslovila. Jeho další díla take ne. Asimova kromě Ocelových Jeskyní načteného nemám, ale u Clarkea ať sáhneš po jakékoli knize, tak je čtivá a výborná byť to není masterpiece jako Duna.
@Ringo (09.05.2021 22:15): Tak to trochu zpomal. FH si sice pomaha trochu mystiky, nicméně zcela v tehdejších znalosti fungovaní lidské neuropsychologie. Možna v tom vidíš historicky román, ale to je součást te geniality, kdy pracuje s narativem, že ikdyz se lidstvo technicky (a v Duně i mentálně) posunulo, spousta atavismů mu zůstáva. Takže to co tvrdíš, je pravda jen pokud zjednodušíš příbeh celé knihy na jednu větu. nicméně sci fi není jen o technice ale i o vědě. A vzhledem k tomu jak je v Duně zapracovana ekologie, evoluční biologie, genetika a spousta dalších disciplín. Přijde mi to právě naopak, že Assimov je ten kdo zasazuje obecný přibeh do futuristické setingu
@AiMLEzZz (09.05.2021 22:10): No však právě. Proto jsem to psal a srovnal s tím Asimovem. Někdo se drží hloubky a podstaty a někdo naroubuje story na cokoliv a jinak vlastně tzv. klouže po povrchu. Herbertovou Dunu, ačkoliv jsem její velký fanoušek, četl jsem jedním dechem a samozřejmě zdobí mou knihovničku všech 6 dílů, vlastně jako sci-f můžeme brát fakticky jen proto, že se odehrává na X planetách. Jinak jde ale o klasický historický román s rodovou tématikou, ve sci-fi tématu nepřekonává Asimova naprosto v ničem.
@Ringo (09.05.2021 22:01): To, že k tomu přistupoval vědecky je podle mě podstata sci-fi. Spousta toho, co se jako sci-fi tváří, ve skutečnosti moc sci-fi není. Je to spíš takové fantasy v budoucnosti, které se nějakých myšlenek ohledně technologií, budoucnosti, filosofie atp. dotýká jen naprosto minimálně a povrchně a hlavní roli hraje spíš příběh, který by se ale v hrubých rysech mohl odehrát v podstatě v jakémkoliv settingu.
@hanak_v_exilu (09.05.2021 21:35): Asimov byl průkopník, spousta věcí, které ve svých dílech načal, se v podstatě v jistém smyslu stát může, dost toho i předpověděl. Je to dáno tím, že k tomu přistupoval opravdu vědecky, ne jen fantaskně. To, že do toho vložil nějaký ten poutavý detektivní příběh (dle tvého vkusu možná povrchní) , tomu dodalo čtivost. Frank Herbert je dost o něčem jiném, ten to zase dost spojil s psychologií. Blbost je to srovnávat a jedno vyzdvihovat nad druhým protože.... a ne, Herbert jej nepředči s tím, že se ani nezapotil, to je tvá interpretace něčeho, co nemůžeš vlastně ani vědět, jen soudíš expresivně dle toho, co ti třeba více sedlo. A to Herberta fakt žeru.

Co se týče toho, že vše už tu bylo - samozřejmě, že jo, a to ostatní není variace, to už je pokles a úpadek, jen sem tam výjimka :-)
@emxd (09.05.2021 21:39): Ne, tím jsem mířil samozřejmě na citovanou Tulovu větu.

Taky považuji za horší, když se čerpá jen z her, jakoby došlo k vyprázdněnosti vlastních nápadů. Inspirace třeba literaturou nebo filmem, co se týče námětu, samozřejmě byla vždy. Ale spousta her tehdy taky vytvořila jakousi vlastní kulturu, světy, příběhy, mnohé se v podstatě staly kultem.
@Ringo (09.05.2021 21:20): "Obrátit to naruby, tedy že neměli od jakých her opisovat a proto byly ty hry jakože nějak méněcenné"

Neviem, či tým mieriš na mňa, ale ja určite nič na ruby neobraciam. Jednak dnes vychádza toľko hier, že je ťažké držať krok a prehľad, osobne som už rezignoval. Ale aj tak, ak sa na dnešnú scénu pozriem naivne z výšky 1000km, je tu posun v zmysle - v dobe Infocomu/Interplayu autori primárne čerpali materiál mimo hier, dnes sa primárne čerpá z iných hier. IMO, je to posun k horšiemu, aj keď pri tom kvante hier sa iste nájdu výnimky.

Pohľad z výšky :)
@Ringo (09.05.2021 21:26): Fallout mal uplne povodne vyuzivat GURPS, myslim, ze demo, ktore existuje vyuziva prave tento system. Co si pamatam, tak tam nieco vzniklo medzi autormi GURPS (Steve Jackson Games, ak si dobre spominam) a Interplayom a nakoniec z toho nic nebolo a pre Fallout si tak museli vytvorit vlastne pravidla (a vznikol tak SPECIAL).
@Ringo (09.05.2021 21:20): To je blbost. Zrovna Asimov, který psal sice imaginativní ale vcelku povrchní sci-fi, je fakt špatný příklad. Frank Herbert ho předčil, ani se nezapotil, Dan Simmons to samé a Liou Cch'-sin taky. Originální hry vznikají pořád. Představa že existuje nějaký bod kdy bylo všechno vymyšlno a cokoliv dalšího je jen variace, byla v minulosti vyvrácena tolikrát, že je směšné ji zastávat.
@emxd (09.05.2021 21:11): Oni neměli na jakých hrách vyrůstat a byli první, kteří nějaké začali tvořit, možná proto bylo tolik originálních a nápaditých her, oni s těmi nápady začali přicházet. Zatímco dnes je to všechno takové ve stylu - jo, nový kabátek, ale už to tady 100x bylo od těch, co taky před tím napodobili ty staré nerdy, kteří hry začali na počítače přinášet jako první, popřípadě byli něčím prvotní a dodnes za to uznávaní a položili základní kámen stylům a žánrům. Obrátit to naruby, tedy že neměli od jakých her opisovat a proto byly ty hry jakože nějak méněcenné, nedomrlé s nemožnosti se učit od předchůdců, to mi přišlo jako neskutečný úlet :-) To je jako bych teď odsoudil dílo Asimova s tím, že moc neměl z čeho čerpat ohledně vesmírné technologie, která tehdy v zásadě neexistovala nebo se teprve rozvíjela. Přečetl jsem spousty sci-fi knih, ale nejvíce právě u toho prvotního Asimova cítím, že To tam prostě je a mohu to číst znovu a znovu, zatímco dneska se už do vesmíru létá, ale vznikají čím dál béčkovější Sci-fi jako na běžícím páse.
@emxd (09.05.2021 21:11): Osobne si ale myslím, že tá situácia je dnes lepšia. Nerozdeľujem teraz medzi AAA a indie, v oboch prípadoch sa nájdu rovnako dobré kusy ako aj tie hodné maximálne tak facepalmu. Kopec starých hier scenár ani poriadny scenár nemá a išlo o hru v najzákladnejšom slova zmysle. No mám pocit, že aj kopec 90. fantasy boli vlastne Tolkien + Barbar Conan (zjednodušene povedané) a to im stačilo. xkrát písali scenár programátori a aj dnes vidím, že programátori nadšenci alebo ľudia mimo IT brandže si nadšene založia herné štúdio, a rozhodnú sa písať a robiť dizajn, bez toho, aby mali načítané/napozerané/napočúvané. Ale určite si myslím, že vyššia úroveň dialógov je dnes častejšia. To je napr. vidieť aj na niektorých AGS adventúrach, nie na všetkých, ale napr. na Blackwell sérii je kvalitný writing vidieť pekne.

Keď som sa kedysi dostal prvý raz k Falloutu tak mi práve učaroval tým, že celistvý dizajn a writing mi umožnil rýchlejšie a hlbšie preniknúť do herného sveta. Dokonca si pamätám ako mi pri prvom hraní prišla aj tá hudba veľmi creepy v dobrom slova zmysle. Najmä na otvorenej púšti, kde som mal pocit, ako by šlo o kvílenie duchov všetkých tých, čo umreli po tej globálnej vojne. Alebo prvá návšteva Glow... naozaj pri prvom hraní a ešte som bol extra mladý, mi to prišlo až hororové.
@Tulareanus (09.05.2021 19:48): "že tá staršia generácia nemala na akých hrách vyrásť"

Tak samozrejme o tom sa ani nemusíme baviť, keď hovoríme o Infocome/Interplayi tak hlavnou inšpiráciou boli všetko len nie hry :)

Ako mne je jedno keď nejaký programátor má nahraté v Dark Souls alebo kde a na literatúru s prepáčením serie, ale scénarista nepozná Vonegutta, hmmm... To je jak keby ten programátor nepoznal bitové operácie
@Tulareanus (09.05.2021 16:33): A co třeba Dark Sun, Amberstar, Ambermoon, Albion, Ultima 7, Ultima Underworld 1, 2, Crystal Dragon, Black Crypt, Stone Prophet, Perihelion, System Shock, nebudu ani jmenovat japonské RPGčka, jako třeba Star Ocean 1 na SNESu, btw na SNESu vyšla v roce 1993 hodně zajímavá záležitost - Shadowrun s pravidly GURPS ,.... Tedy odsoudit celou herní produkci a grafiku před Falloutem dle účelově a schválně kýčovitého M&M 6, respektive dle série, která vždy úmyslně míchala sci-fi a fantasy prvky a to hlavně proto, že ty fantasy světy byly pokusné "akvárka" pro vyspělejší sci-fi rasy, a pak vyzdvihnout jako "první vlaštovku" geniálního designu - Fallout, z toho mi spíše vychází, že ne, že designéři a scenáristi byli kulturní analfabeti, nehledě na to, že v mnoha hrách vlastně sami tu kulturu tvořili, ale že jsi styl M&M série nepochopil, nebo spíše toho před Falloutem moc nepobral.

Mně se třeba u Fallouta 1 líbila celková návaznost prostředí na ostatní věci jako menu, statistiky, pravidla, doprovod Pip boyem, to vše jako paráda, to na hrách vždy uznávám, nicméně na zadek jsem se z toho neposadil, protože jsem v tomhle už takto povedené hry zažil a místy mi to navíc u Falloutu přišlo jako účelovka pro takové ty podivné duše vyhlížející zombie apocalypsu, čím více hnusu, zmaru a takového toho kriminálního undergroundu, tím větší míra nadšení. Podobný problém jsem měl i s Planescape Tormentem a druhým dílem Falloutu, který jsem nakonec proto ani nedohrál, nebavilo mě v New Reno shánět drogy pro nějakého týpka v jakémsi bordelu, nedej bože se zařadit k nadšenému hýkání nad tím, jak se sjel a jak to bylo geniální.
@Tulareanus (09.05.2021 19:48): Mluvíš mi z duše. Obzvlášť v posledních letech mi to intelektuální mrzáctví v herním mainstreamu začíná lézt krkem. Začátkem roku jsem dohrál po sobě Pathologic 2 a Disco Elysium a od té doby mi přijde writing skoro v každé hře, kterou jsem zapnul, jako opravdu hodně amatérská, často až vyloženě stupidní, záležitost. Nejhorší na tom je, že jsem měl dlouho za to, že jsou na tom hry tak špatně, protože scénáristé mají pocit, že něco hloupoučkého stačí, ale teď si uvědomuju, že často ani na víc nemají.
@adam.kulhanek (09.05.2021 18:44): @Jab (09.05.2021 19:27): Mne sa lokácie páčili. Hlavne mi príde aj dizajnovo logické, aby hráč nebol zahltený, že sa začína malou osadou a pokračuje menším mestom. Junktown a jeho questíky sa mi páčili. Viac by som uvítaj jedine v Necropolise, nejaké také tie mierumilovné questy alebo dialóg + niečo v tej úvodnej vchodovej zóne do Hubu. Inak spokojnosť.

@emxd (09.05.2021 19:06): Ja tam vidím paralelu aj v tom, že tá staršia generácia nemala na akých hrách vyrásť, lebo buď neboli alebo neboli tie príbehové. Veľakrát dnes vidím, že nejaká hra scenáristicky okrem budgetových dôvodov vie padnúť aj na tom, že hru robia herní nadšenci, čo samozrejme na tvorenie scenára a audiovizuálu nestačí. Scenáristicky mi príde aj David Cage z Quantic Dream ako veľmi slabý amatér. A to nie je až taký mladý.
@adam.kulhanek (09.05.2021 18:44): Hub už je fajn. Možná ten Junktown trochu ztratil tím, že původně z něj prý mělo být centrum civilizace, pokud by vyhrál Gizmo. Pár vedlejších questů tam bylo. Ale v základu je to imho z většiny jen "pomoz jedné ze dvou stran". Mám tam podobně jako v Shady Sands pocit, že to jako "obec" vlastně moc nefunguje.

Brotherhood je za mě ok. Vím, jak to myslíš. Ale na takovou poměrně krátkou zastávku to jde. Je tam Vree a její výzkum k mutantům. Výroba vlastního PA. Operace na zlepšení statistik... Cca to jde. Plus hudba tam je fajn. :)
Heh, to mi pripomína, keď sa pár rokov (?) dozadu Tim Cain sťažoval, že noví developeri v Obsidiane už ani Vonneguta nepoznajú. Nahraté majú, ale toť vsjo. Samozrejme, hovoril o scenáristoch aby toho nebolo málo xD.

Páprda Timothy musí doučovať na staré kolená.
@Jab (komentář): "Předně úvodní lokace (Shady Sands, Junktown) působí velmi "elementárním" dojmem a mnohé hráče mají schopnost odradit."
Paradoxně mě právě tyto lokace + Hub baví ze všech nejvíc. Hlavně ten Junktown jako maloměsto prolezlé gangy a se "správňáckým" šerifem má pro mě tu skvělou atmosféru, díky které mě svět Falloutu tak zaujal. Nadšení mi pak naopak odeznívá později v Brotherhoodu, kde v každém patře jsou zhruba jedna až dvě interkativní postavy, jinak nic. A nebo v Graveyardu, ten na mě působí taky tak nějak poloprázdně nebo nedodělaně.
@Jab (09.05.2021 16:50): Disco som práve včera nainštaloval... ale ešte som sa do toho nepustil, lebo ako sa poznám, budem sa musieť do izby zamknúť aspoň na 12 hodín v momente, ako to spustím. :D

Tak ja som uvažoval, že v čom bol "problém" že Fallout to mal, ale mnohé iné hry, ktoré vyšli pred aj po, to nemali. Že či to bol nezvyk alebo to bola aj neskúsenosť autorov, či absencia ľudí, ktorí sú zodpovední za výtvarnú stránku hry. Z časti z toh viním taký ten "nerdovský stereotyp", že veľa nerdov sú jednoducho kultúrni analfabeti, ktorí čítali výhradne pulpovú fantasy literatúru a občas nejakú scifi knižku a filmy zvyčajne len Star Wars a tie s Arnoldom a Sylvestrom... Občas mám potom aj pocit, že preto sú dodnes i niektoré novšie hry tak veľmi dobre prijaté, že publiku stačí málo, pretože sa v danom žánri, ktorý hra prináša neorientujú mimo hier (mám na mysli knihy, filmy, literatúra) a hra im tak spôsobí "wow" efekt. Na druhej strane chápem, že minimálne v posledných 25 rokoch sa k takým téma ľudia dostali v hrách v oveľa mladšom veku, než v prípade knihy, filmu, hudby, ak vôbec. Aj ja som v podstate dystópiu spoznával najprv prostredníctvom Falloutu a až neskôr knižne a filmovo.
@Jab (komentář): Ja som asi pred týždňom rozmýšľal, ako mi na hrách odohrávajúcich sa vo fiktívnom settingu, či už scifi alebo fantasy vadí, že hra nemá ucelenú "kohéznu" estetiku a pôsobí tak častokrát ako zlepenec veľmi gýčového pátosu. No a práve Fallout bolo pre mňa asi prvé RPG, ktoré bolo nielen v rámci world-buildingu veľmi ucelené, ale naozaj malo svoj vlastný svet vďaka originálnej estetike. V dobre navrhnutom svete totiž aj rutinné questy pôsobia príjemne (tak ako sa to podarilo napr. Witcherovi 3). Je smutné, že aj po príchode Fallouta trvalo hrám veľmi, veľmi dlho kým nejakú ucelenú estetiku nadobudli bez toho, aby to bol absolútny pátos, čím sa hrdili mnohé, najmä fantasy RPG 90. rokov. Tak ako zbožňujem Might and Magic VI, VII, VIII, tak najmä na VI vidieť, že tá hra z hľadiska world-buildingu, typu nepriateľov a ich vizuálneho stvárnenia pôsobí ako nesúrodá, nelogická a gýčová zmes. Vznik Heroes of Might and Magic III, ktorého estetika mala veľký vplyv na VII a VIII, to síce vylepšila, no stále to bolo miestami zosekané a výtvarne zlepené. Bohužiaľ aj Fallout 2 sa dočkal zopár kiksov, ale našťastie iba pár a zážitok tak pre mňa nepokazili. Mnohými kritizované Broken Hills sa mi ideovo naopak veľmi páčilo. Problém som asi mal len s inteligentnými deathclawmi vo V13 a s tým ako bolo San Francisco vlastne stabilné futoro a že tam malo over the top frakcie.
Jedna věc se Falloutu a hrám podobného ražení musí nechat, i po x letech se tu člověk dozví spoustu nových věcí a postupů, v tomhle jsou ty hry skvělé :)
Nedalo mi to, tak som si odbehol z V13 do katedrály a prekvapivo to funguje. Na tie prvé dvere treba 3 dynamity, na dvere od výťahu tiež 3 a na tie posledné stačí 1.

https://streamable.com/ym4rgh

Zase niečo nové som sa dozvedel :)
@Radecker (21.04.2021 21:38): Ano, keď chceš, môžes zobrať niekoho iného ako Katiu. Ja len že tá je hneď vedľa katedrály a má aj pri sebe róby, ale je to viac menej jedno.

Neviem, ako sú dvere riešené na úrovni enginu, ale minimálne v F 1.5 sa dá dostať do toho vaultu s energo zbrojou v Rebirth Base použitím 3 dynamitov (2 nestačí). Ale F1 je iný engine, takže who knows.

Edit: Aj keď teraz ma napadlo, že som sa raz pokúšal dostať v F1 do tej BOS zbrojovne, čo je na 1. podlaží (tá so zamknutými dverami) a použil som asi 10 dynamitov, ale myslím, že to nemalo žiadny efekt. IIRC :)
Čiže v F1 to asi nepôjde.
@emxd (21.04.2021 21:25): Pokud to nejde jedním dynamitem, tak to nejde vůbec :-) Jinak všichni společníci mají neomezenou nosnost. Byli dodělávaní na poslední chvíli (snad až týden před vydáním nebo tak nějak), tak je znát, že jsou trochu nedotažení. Částečně to napravuje TeamX unofficial patch.
Tie zakľučované dvere sa tiež dajú vyhodiť do luftu dynamitom. Čo ma privádza k úvahe, či sa dajú vyhodiť do luftu tie vaultové dvere, ktoré vedú k bombe v katedrále. Jedným dynamitom nie, ale možno viacerými? :)

Inak hej, tie róby sú OP. Môžeš hneď na začiatku ísť do katedrály a celé to tam vybrakovať, Katia má neobmedzený inventár. Plazmové pušky, combat armor, pulzné granáty... radosť nakupovať.