Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Phoenix (25.01.2019 14:10): Dune 2 u mě překonal Warcraft II.

Co se týče stříleček, tak ty moc rád nemám, ale ten Dark Forces je fakt dobře udělaný, že mi skoro přišel až jako sci-fi dungeon, něco jako System Shock :-) I když z faktického hlediska jsou to střílečky, struktura úrovní a příběh tomu dodávaly fakt skoro punc dungeonu, když si trochu zapřeháním :-) Ale to už u Black Crypta hodně off topicujeme :-)
@90210 (25.01.2019 12:49): Vývoj postavy z Dungeon Mastera se překonává těžko. Buď by to musel někdo zkopírovat a nebo tam vloží nějaký klasický (zabiješ x nepřátel, získáš x bodů a spoupne ti level, s ním HP a MP). Myslím, že v dungeonu je hráč rád i za tohle a spíše se baví explorací, řešením hádanek a v mém případě, hlavně atmosférou. Tu jsem u BC cítil mnohonásobně lepší než u Dungeon Mastera 1 třeba. Ale je to dost tím, že jsem Dungeon mastera 1 hrál až po Eye of the Beholder 1 a 2, Isharu 2 a Lands of Lore. Tam už mi pak DM1 nabídnul fakt jen ten zajímavý vývoj postav a dobře nadesignované puzzly.

A když to tak vezmeme, tady ani vlastně nejde o nějaké překonávání, tady je o to udělat suprovou zábavnou hru s atmosférou a to se klonům DM jako Eye of the Beholder, Black Crpt, Crystal Dragon a pod. povedlo parádně a nemají se za co stydět.
@90210 (25.01.2019 13:29): No, Black Crypt má vychytávky typu neviditelných nepřátel, automapy nebo nepravdivých nápisů, o jednom z nejlepších inventářů co do vrstev vybavení nemluvě.

Co podle tebe okamžitě překonalo Dune 2 (první Warcraft IMHO neště ne) a co Doom (osobně bych řekl Dark Forces, ale to je hodně úzce zaměřená věc a většina se mnou souhlasit asi nebude).
Klony jsou většinou lepší než originál, protože obsahují to samé co původní hra a navíc různá vylepšení. Je nesmysl hodnotit původní hry lépe jenom kvůli originalitě.
@Ringo (25.01.2019 10:36): Ugra trolli, na druhou stranu BC je proste jen klasicky klon DM, kterej neprinesl nic noveho, nezkusil zanr obohatit o interakci jako treba EoB a vyvoj statistik nema zdaleka tak dobrej, jako DM. U DM je vyber party, trenink, kouzleni a vyvoj statistik jednoznacne silnou strankou hry, u BC je to spis prumer.

@ugraugra (25.01.2019 10:20): Tyto hry ztraci i v dalsich kategoriich jako game world, proste je to jen jedno podzemi, character creation je tady smrsklej jen na vyber postav, hodnoceni neni vypovidajici a sam CRPG addict psal, ze ho to bavilo, zalezi co si chces zahrat za hru. Pokud bych mel chut na cistou kobkarnu, tak je BC urcite dobra volba.
@StriderCZ (25.01.2019 10:35): Přesně tak. Jak jsem psal již níže, třeba Beholder je sice srdcovka, ale Black Crypt i Crystal Dragon jdou v práci s prostředím a kombinacemi mnohem, mnohem dále. A já toho Black Crypta mám raději než třeba Dungeon Master 1. Graficky je to pro mě TOP i na dnešní dobu, Grimrock je proti těmto hrám ošklivka.
@ugraugra (25.01.2019 10:32): O opravdových sračkách se chtělo málokomu psát, tak o nich nepsal. Když se kouknu na ty klony Ultim, co tam Chester s nadšením hraje jak na běžícím páse, tak to jsou přesně ty hry, o kterých se ani nepsalo. Dostaly by 4/10 a bylo b to škoda řádků, ani by o nich nikdo nečetl. Black Crypt nedostával těch 90% v časopisech jen tak ze srandy.
@Ringo (25.01.2019 10:24): Taky si myslím, že Black Crypt představuje jeden z klenotů klasických dungeonů. Považuji jej za vypiplaný dungeon, kde každé políčko, každé tlačítko, každý nepřítel má své místo. Tím, že se nedá grindovat, je hra vybalancovaná svou obtížností k dokonalosti.
A grafika...mně přijde absolutně úžasná...
@Ringo (25.01.2019 07:32): Takže 8-9/10. Když si vezmu, že hodnocení v časopisech začínaly na 6/10, tak to je vlastně 7čková hra.

@Phoenix (25.01.2019 09:03): Já to chápu, ale ta hra získala v průměru 5/10 v každé kategorii, takže i kdybych přičetl 10 bodů za ty 2 kategorie, kde dungeony ztrácejí, tak je to stále jen 47 bodů, čili ta hra je někde na úrovni Buck Rogers nebo LOTR: Vol. I, což jsou prostě už hry druhého sledu.

Měl jsem to v merku jako hidden gem, ale po téhle recenzi mi je jasné, že o nic přelomového nejde a v budoucnu dám jen Dungeon Mastera.
@Phoenix (25.01.2019 09:29): Ad klony - zajímavé, že tohle napíše o dungeonech, které se svého času lišily tak, že na první pohled každý věděl, která to je hra (byť žánrově pochopitelně šlo o následovníky Dungeon mastera, žánrově totak logicky být muselo jako u každého žánru (v tahových strategiích se zase tahalo jednotkami na tahy, že:-), tak mu zcela nějak uniká, že hraje desítky klonů Ultimy I, které jsou si podobné jako vejce vejci a pochybuji, že při tehdejších možnostech se nějak výrazně lišil u nich gameplay.
Postupem let, byť mě k Behlderům váže jakási osobní preference typu naprostá srdcovka, tak považuji Black Crypt za chytřeji sestavený dungeon (struktura levelů, puzzly hádanky atd.) než měl EoB 2. Navíc BC uměl i automapu. Bylo tam tak nějak více vychytávek a více práce s prostředím. jestli něco BC z krokovacích kobek předčilo, tak asi pak až Lands of Lore a Dungeon Master 2. (schválně opomíjím M&M 3 nebo Wizardry VII, tam bylo už takové to volné venkovní prostředí ve stejné míře jako kobky a interakce se stěnami, nášlapnými plošinkami neměla takový detail jak u těch kombinačních kobek, kde člověk proťukává každou zeď).


Sranda je, že v té době jsem byl zapálený Beholderář a PCčkář a když v Excaliburu vyšla recenze na Black Crypt, kde tam napsali, že v lecčems Beholdera i předčí, tak jsem se jen ušklíbl a říkal si, to jo, hra na Amigu, bez renomé , jaké měl Beholder a předčí, chá chá, vždyť se kouknu jen na obrázky těch xichtíků z BC, jak byly chudé oproti detailně prokresleným portrétům v EoB.....no, po letech, kdy jsem pak zahrál BC pod emulátorem, jsem musel uznat, že na té amize a na Black Cryptu fakt něco je :-)
Jak tak čtu Chesterovo hodnocení .... ten postřeh stran klonů je hodně dobrý, na druhou stranu příliš nesouhlasím s tím, že dungeony mají větší problém než ostatní žánry v tom se nějak od sebe odlišovat. Chester píše doslova "because they're mostly about mechanics".

1) V partě můžu mít jen jednu postavu, ať už "by design" jako třeba v Ruzar: The Life Stone, Anvil of Dawn a The Quest nebo záměrně/experimentálně (Dungeon Master, Dungeon Master: Chaos Strikes Back - Expansion Set #1 a Dungeon Master II: The Legend of Skullkeep jsou dohratelné s jednou postavou). Tím mi odpadá variabilita kouzelnící/válečníci a musím hrát trochu jinak.

2) Pravidla rozhodně nejsou stejná, některé dungeony používají AD&D přístup, jiné mají pravidla vlastní. V některých ani nejsou vidět zkušenosti, v jiných více než level postavy hrají roli třeba na něm relativně nezávislé hodnoty skillů.

3) Je samozřejmě otázka, jestli do klonů Chester počítá třeba Ultima Underworld (asi ne, protože plynulý pohyb) nebo Turn-Based dungeony (asi ne, protože už to není Dungeon Master klon). Ale co třeba takový The Fall of the Dungeon Guardians? A co Ravenloft: Strahd's Possession, Ravenloft: Stone Prophet nebo Menzoberranzan, které podporují jak chození po čtverečcích tak plynulý scrolling?

Takže bych neřekl, že se klony Dungeon Mastera od sebe principielně odlišují nějak méně než hry v jakémkoli jiném subžánru (military FPS jsou také poměrně dost podobné ... protože jsou to všechno military FPS).

A co se týče onoho roleplay ... kolik existuje i v non-dungeon RPG smysluplných možností hraní třeba za zloděje nebo za barda? Tohle se mi třeba hodně líbilo v Baldurech dvojce, kdy kouzelník dostával zkušenosti za naučení se kouzlům nebo zloděj za odpasťování. Něco podobného jsou třeba zkušenosti za úspěšné použití nebojových skillů v rozhovorech. A vrcholem je samozřejmě Planescape, ale zase se netvařme, že všechna non-dungeon RPG jsou plná smysluplného nebojového roleplay ... protože nejsou, jsou to IMHO spíše výjimky (protože něco podobného není jednoduché vymyslet, určitě je to daleko složitější než "v téhle tvrzi bude 100 skřetů, 10 EXP za každý kus").
@ugraugra (25.01.2019 00:22): Ale tak Chester prostě používá hodnotící kritéria, která budou dungeony vždy principielně znevýhodňovat (jak psal Richmond, body za NPC nebo economy, na těchto dvou složkách dungeony nikdy nestály). Jsou to jeho hodnotící kritéria, nic proti tomu, jen se netvařme, že jsou objektivně (nebo raději řekněme relativně vzhledem k sobě navzájem) schopny posoudit Black Crypt a Ultima VII.

Osobně bych Black Crypt zařadil mezi prvního Beholdera a Dungeon Mastera, někam na úroveň druhého Beholdera (Dungeon Master je IMHO větší a vlivnější klasika, ostatně se podle ní jmenuje celý subžánr, Black Crypt je více "niche" záležitost, už kvůli platformě).
@ugraugra (25.01.2019 00:22): Místní hype? To ani náhodou, to jen Chester nemá rád dungeony.

Amiga Action 30 (Mar 1992) 93%
The One for Amiga Games 42 (Mar 1992) 92%
Computer + Video Games 150 (May 1994) 90%
CU Amiga (Mar 1992) 90%
Amiga Computing 50 (Jul 1992) 85%
Amiga Power 11 (Mar 1992) 85%
Amiga Magazine 16 (Jul - Aug 1992) 8.5/10
MegaZone 24 (Oct - Nov 1992) 84%
Amiga Joker (Apr 1992) 83%
Amiga Format 34 (May 1992) 78%
Excalibur 12 (1992) 90%
BIT 08 (1992) 87%
Score 34 (1996) 90% (v sekci klasika (ověřeno tedy časem :-)
Tak BC sejmut :) NPC - nula, Economy - nula. Sice to pak doplňje, že jako ví, že tohle není v dungeonech podstatné, takže by dostal cca 44, ale i tak. Hanba mu! :) Je to odporný baldursista!! :-D
@Ringo (20.01.2019 13:14): otázka na délku Blach War.... Po každé špatné odpovědi vás obelisk zrání. Více méně se dá přežít dvě špatné odpovědi a pak následuje loading. Kdysi před lety jsem se tady zasekl...nedalo se jinak, než zajet na dědinu, kde byl automat na karty a zavolat bratranci o radu. Správná odpověď je totiž čtyřicet hodin...
Mně se teda stalo, že jsem obpověděl blbě na jednu hádanku ohledně války, nevím, jestli to bylo v levelu 4 a už na ní nešlo odpovídat znovu a kdesi mě to zavřelo. To ale nevím, zda to mělo řešení, než abych to zkoumal, to jsem raději loadnul.
Hm tak Chester možná Black Crypt nedokonči. Jsem myslel, že BC je celkem bugů prostá.
@ugraugra (30.12.2018 11:17): IMHO je to jedna z nejlepsich klasickych kobkaen, kterych ale jednak nebylo moc a druhak to v GIMLETu odnese 0 za interakci a 0 za ekonomiku, takze to defakto zacina z 80-ti body celkovyho skore. Tipuju tak 45.

@Ringo (30.12.2018 11:52): Jj vrcholem js pro nej stejne jako pro me Baldurovy gatě a Morrowind. BTW onehdy jsi tady psal neco o tom, ze je prej barvoslepej, nic co by neco podobnyho naznacovalo jsem ale nenasel, jak jsi na to prisel?
Chester je maniak na stařičké ultimovky, dungeonům moc neholduje. On to bude fakt asi nakonec hlavně Baldursář a v těch Ultimách vidí jejich prapočátek, tak na tom ujíždí nejvíce. Ani jsem nevěděl, kolik má Ultima 1 klonů. Pro mě je třeba cokoliv pod Ultimu V docela problém hrát, teda ne docela, ale velký problém :-) Zato Black Crypt, to je prostě luxus. ani nevím, proč jsem dal jen 90% a ne rovnou stovku, asi z nějakého zbytečného principu:-)
Addict se k tomu konečně dostal, tak uvidíme, jestli je ten zdejsi hype opodstatněný.
@Richmond (04.11.2015 19:46): Hah to som si ani nevsimol ze existuje, mne sa pacia obecne tie hlasky typu "drevni doby" pritom sa matematicky vyjadrene jedna o "middle age" ked si zoberieme ze pong vysiel v 1972 a Black Crypt v 1992 a teraz je 2015 cize 20-20-23 rokov interval.
Cize krasny stred.
A prej "drevni doby" to su zase hlasky neznalych reality.
Teď jsem se se dostal přes nově vytořený odkaz na tu "mini recenzi" Bonuswebu z roku 2004. Je možné, že autor nevěděl, že jde pouze o "demo"? :) Hlavně, že píše na konci, že "na dlouho zabaví" :)
@Phoenix (05.03.2013 16:16): Presne vdaka kuzlu Create food je to bezproblemova zalezitost. Aj ked kym ho hrac ziska tak musi nejake zasoby urcite nosit a trosku syslit ale pomerne v pohode. Zrovna jedlo nie je v BC vyrazny prvok obtiaznosti.

Presne si studnicky nepamatam, ale nikdy som sa nedostal do stavu ze by som bol v prdeli kvoli vode takze nejake tragicke to urcite nebude.
@Phoenix (05.03.2013 16:01): Mě myslím ubíral trochu života fighterovi, ale možná to byla jen ta létající koule :).

A jak je to s vodou a jídlem, je to v BC větší problém, či stačí doplnovat jednou za čas a není třeba se vracet do předchozích pater?
@Drolin (05.03.2013 13:29): Na jednom svitku si člověk přečte větu "Ogreblade is cursed". Já jsem jej pro jistotu po druhém levelu nepoužíval, ale minimálně v průběhu souboje s Ogrem jsem si ničeho nevšiml. Těžko říct.

28 levelů se může zdát opravdu hodně, ale až na výjimky nejsou větší než první dva, řada z nich je dokonce výrazně menší.
@Drolin (05.03.2013 13:29): Hej nieco s nim bolo, viem ze som ho nepouzival.

Akurat ale pozeram tu dobovu recenziu v Excalibure. Zaujimave ze tam tomu venovali minirecenziu na pol strany v casopise BIT sa dostal Ogre az na obalku.
@mazar1234 (05.03.2013 13:09): První dva levely a daly celkem zabrat (tedy co se orientace týče). Plus jsem zápasil s tím, jak použít kouzlo ze svitku. Meč a vše již mám, jen mi vždy Ogr na dvě rány zabije klerika - ústupová taktika je však celkem úspěšná.

Tedy, 28 levelů se mi zdá až moc.