Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Ravenloft: Strahd's Possession

1994
duben 1995
23.06.1995
80
14 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Lord Dhelt bol napadnutý vo vlastnom hrade neznámymi útočníkmi. Títo tajomný vrahovia ukradli Symbol Helma – vzácny magický amulet. Lord Dhelt vás požiada, aby ste vrahov chytili a amulet priniesli naspäť. Moment víťazstva sa čoskoro zmení na nové dobrodružstvo. Po získaní amuletu sú hrdinovia teleportovaní na neznáme územie, v neznámej krajine. Cesta späť neexistuje, pretože okolie je obklopené akousi jedovatou hmlou.

Ravenloft: Strahd's Possession je RPG hra založená na pravidlách AD&D. Na začiatku si hráč vytvára dve postavy, neskôr bude môcť do družiny prijať ďalšie dve. Ravenloft pokračuje v tradícii hier ako bol Eye of the Beholder – real-time súboje, privádza na svet 3D engine, ktorý umožňuje pohyb po svete jednak tzv. „klasicky po štvorchoch“, ale i voľný pohyb (i keď nedosahoval takej dokonalosti ako Ultima Underworld).

Inšpiráciou pre svet Raveloftu, a teda jeho primárnou atmosférou, je gotický horor, a veľmi často využíva analógiu k postavám z existujúcich fiktívnych literárnych diel tohto žánru. A teda je zrejmé kde hľadať hlavnú inšpiráciu pre antagonistu hry knieža Strahd von Zarovich, pána Barovie – miesta kam bola hráčova družina teleportovaná.

Hra má pokračovanie, kde sa však celá atmosféra mení - inšpirované egyptskou mytológiou Ravenloft: Stone Prophet. Na rovnakom engine bola vytvorená aj hra Menzoberranzan.


Poslední diskuzní příspěvek

@Isair (30.12.2020 00:58): Tak neříkám, že to bylo nehratelné, když jsem to dohrál, jen pitomé a nudné. Je to samozřejmě můj názor a nikomu jej nevnucuji :-) Prostě mě to zoufale nebavilo.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Hra měsíce z časopisu Score - a dle mého zaslouženě!

Na 3D grafice se trochu podepsal zub času, ale přesto jsou místa, kdy se člověk může zastavit a kochat se detaily (např. voda stékající po stalaktitech nebo výzdoba kostela). Naopak v inventářích a dialozích patří grafické ztvárnění k tomu nejlepšímu v žánru. 3D zpracování dungeonů bohužel nenabízí příliš mnoho interakce, v nabídce je pouze menší variabilita pastí. V tomto hra nemůže konkurovat klasickým dungeon crawlerům. Přesto ve hře není problém zakysnout. Questy totiž v sobě zahrnují občas zapeklité způsoby řešení. Dohrát hru bez návodu je možné, ale je třeba opravdu pečlivě číst dialogy a dělat si poznámky. I to je jeden z důvodů, proč hodnotím hru tak vysoko. Několikrát jsem tápal, ale uchované screenshoty z dialogů mi nakonec daly odpověď na všechny hádanky a jiné nástrahy ve hře.

Zpočátku mi dělal problémy soubojový systém. Jedná se totiž o čistý realtime. Nepřátelé navíc nestojí na jednom místě, ale mění pozice, takže je nutné se otáčet a hledat, odkud útočí. Nakonec jsem přišel na to, že je nejlepší ovládat pohyb na numerické klávesnici a útočit myší. Obtížnost v soubojích je hodně variabilní. Po nějaké době postavy zvládly zničit drtivou většinu nepřátel bez problémů. Až na jednu výjimku zombie golem, se kterou byl problém i na konci hry.

Celkově tedy se jedná o pozoruhodný počin s příjemně bezútěšnou atmosférou (hudba a zvuky jsou velmi povedené), která hráče doprovází až do samotného konce. Hráč řeší nesnadné úkoly s minimem vodítek a za vším v pozadí jsou pravidla AD&D. Takovou kombinaci mám prostě rád!

Pro: řešení některých questů, skvělý automaping, zvuky, atmosféra

Proti: design dungeonů mohl být bohatší

+35
  • PC 80
První dojmy nejsou v případě Strahd's Possession, tedy po více jak 26 letech, úplně nejlepší. Je to zapříčiněno volným, ovšem poměrně chaotickým, pohybem nebo formou soubojů, které vzhledem ke zmíněnému pohybu si příliš nezadají s akčností viděnou v Hexenu nebo Witchavenu. V jádru je Ravenloft: Strahd's Possession ovšem RPG se vším všudy (mimo nákupu a prodeje!), a tak i přes ne úplně tradiční zpracování (ala Ultima Underworld) nabízí přesně to, co by hráč mohl od AD&D dungeonu z počátku 90. let čekat.

A to je především explorace nápaditých map, hledání lepšího vybavení, kouzel a klíčů, no a zvláště potyčky s čím dal silnějšími nepřáteli. Vzhledem k reáliím postaveným na stejnojmenném modulu pro Dungeons & Dragons, Ravenloft, je přítomen i poměrně dobře zpracovaný příběh o přítomnosti zla v odlehlé osadě Barovia. Atmosféra je založena na klasické představě gotického hororu situovaného do Transylvánie poloviny 19. století. A to je velké plus, protože titul DreamForge dává vzpomenout na čtvrtý díl Quest for Glory nebo z oblasti kinematografie na Ples upírů.

Hráč si na začátku vytváří partu složenou z dvojice hrdinů (já jsem volil trpaslíka bojovníka a elfskou čarodějnici), a nedlouho poté je teleportován do neznámé krajiny. Hlavní cesta, obsypaná loupežníky a vlky, vede do zmíněné Barovie kde se dozvídáme o tom, jak to tu chodí. Hrdinové se ovšem, na rozdíl od Kafkova Zámku, z vesnice Barovia do zámku Ravenloft dostanou. A to na pozvánku samotného knížete Strahdta. Následují pro žánr typické prostory, jako jsou zapomenuté kláštery, mlžné hvozdy nebo vyhloubené doly. Do nich je ovšem přístup podmíněn ziskem klíče či předmětu. Z tohoto důvodu je důležité pečlivě prozkoumat všechny lokace a nalezené vybavení uchovávat – jelikož není vždy úplně patrné, co bude k dalšímu postupu potřeba. Důkladné čtení poměrně četných rozhovorů v tom ale jen pomůže. Většina hádanek je ovšem spojená s hledáním skrytých tlačítek a specifických klíčů, takže by neměli dělat výraznější problémy (například takový Eye of the Beholder je komplikovanější). Obtížnější složkou Ravenloftu je boj, a to z několika důvodů. Klerik je dostupný mimo krátkého úseku až od pokročilejší fáze hry (lze tedy zapomenout na oživování padlých spolubojovníků) a snad polovina map je naplněna opravdu nepříjemnými nepřáteli jako je lich nebo wraith, kteří přímo ubírají levely. Save a load je tedy opravdu, opravdu častý. A pak je tu také zombie golem (který spíše vypadá jako opancířovaný ork), který dokáže charaktery na 4. až 6. levelu zabít na dva údery. Nicméně jako každé správné RPG, i Strahd's Possession má mnoho možností jak si s tím poradit. Od útěků o patro níže po velice silné kouzlo „turn undead“ (funguje korektně až od vyšší úrovně klerika).

Ravenloft: Strahd's Possession bych charakterizoval jako dungeon kratšího rozsahu, který dokáže zaujmout i dnes zasazením a povedenou hratelností, která si z žánru bere to nejlepší, ale není nijak přehnaně náročná. Jediné výrazné negativum jsou tak bugy, kterým je lepší předejít četbou zdejší diskuze. Já už mám postavy importované ve Stone Prophet a těším se na – egyptské – dobrodružství.

A zde nějaké momentky (určité riziko spoilerů).

Pro: hratelnost, hudba, dabing, atmosféra

Proti: menší rozsah

+32
  • PC 60
K tejto hre som sa nikdy nedostal v dobe kedy vyšla - svet Ravenloftu som si oblúbil neskôr a teda k Strahd's Possession som sa dostal len nedávno. Úprimne je treba priznať, že som mal problém s technickou stránkou hry cez Dosbox. Moje výsledné hodnotenie je tým do značnej miery ovplyvnené. Samotné hranie je podobné všetkým tým AD&D hrám z toho obdobia od Eye of Beholder, cez Azure Bonds až po Menzoberranzan - real time súboje, štvorčekový pohyb (s možnosťou free scrollingu - ktorý bol nie uplne vyladený a radšej som nechal štvorčekový) a množstvo hutných dungeonov.
+1 +3 −2