Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Jab (26.08.2022 13:56): Tak.. jedno funguje na princípe hlasovania (Winners are determined by a blended vote between the voting jury (90%) and public fan voting (10%) via social media) a druhé výhradne na systéme jednoduchého sčítania hlasov vybraných magazínov. Minimálne v tomto teda rozdiel je.
@M.a.t.t. (26.08.2022 13:27): Už vůbec nerozumím. :( Však to je stránka Game Awards.

P. S. Ah ok. Jedno je gameawards a druhé thegameawards. :)

P. P. S. Ale fakt to vypadá stejně. I tím systémem. Opravdu to je něco jiného? Však i poslední vítěz je stejný... Jen ten tvůj odkaz je tracker k tomu ofiko. Ale možná jsou jen výsledky podobné kvůli obdobnému systému...
@Jab (26.08.2022 13:23): Ja som nič nespochybňoval, iba som poukazoval, že sú aj miesta, kde je hra prijímaná dobre. To nie je môj názor, tiež to mám podporené faktami. Inak myslím, že si tú stránku neskúmal dostatočne pozorne - so súťažou Game Awards to nemá spoločné vôbec nič. Ten portál funguje ako agregát, ktorý preberá vyhodnotenia roku herných magazínov a na základe neho vytvorí poradie hier v danom roku. :) Ale už chápem, prečo ťa to zmiatlo, lebo aj na Game Awards vyhral toho roku Dragon Age: Inquisition. Na to som sa ale vôbec neodvolával, to mi došlo až teraz. :D
@M.a.t.t. (26.08.2022 13:06): Ten názor je podepřen a že to je šunt pro mě jsem oddělil od své argumentace. Zcela odmítám, že bych tu ale produkoval jen nějaký svůj osobní pohled. Ještě jednou postavení zde i jinde proti dřívějším Bioware titulům není můj názor. Je to fakt, o který se opírám. A ten fakt sám o sobě se nedá zpochybnit poukazem na "soutěž" v rámci roku 2014 (kdy tato nadto začínala). ;)
@Jab (26.08.2022 12:51): Rozhodne sa nesnažím dokázať tebe, že je na úrovni starších Bioware klasík, keďže si dal najavo, že podľa teba je to šunt. Ja si naopak myslím, že je dostatočne dobrá a s viacerými ich staršími hrami znesie porovnanie. Akurát mohla byť aj lepšia a opakujem znova, že bezprostredne po vydaní bola prijímaná (aj s ohľadom na konkurenciu) veľmi dobre, čo potvrdilo aj tom koľko získala GOTY ocenení.
Iba som nepriamo reagoval na http://dbher.cz/hp408095 konkrétne na tvoju otázku: "Kde je DA:I jedinečným hitem?" a ponúkol ti na ňu odpoveď. Nemusíš sa s tým, samozrejme, stotožňovať, ale ale ani to netreba toľko rozoberať. Stačilo napísať - Ok, beriem, ale môj názor na ňu a na úpadok firmy to nemení.
@M.a.t.t. (26.08.2022 12:42): Ne. Imho pokud píšeš, že "sa rozhodne nesnažím dokázať, že tá hra je na úrovni starších Bioware klasík a ani som to nikdy netvrdil" a "tej dobe nenaznačovala žiadny úpadok Biowar", tak si protiřečíš.
@Jab (26.08.2022 12:30): Ty si sa oháňal DH hodnotením, Steamom, či Metacriticom, ja som ti ponúkol alternatívu, ktorá naznačuje, že to nie je až tak jednoznačné. Samozrejme, že viem, že tieto ocenenia nie sú všetko, no rovnako nie je všetko ani hodnotenie DH (ktorá je malá ryba oproti svetovým portálom), Steame (kde užívatelia hodnotia negatívne aj keď sa im nepáči názor autora na niečo), či Metacriticu (ktorý je známy review bombingom). Nič z toho som pritom vyložene nespochybňoval, iba ti ukazujem, že aj v týchto prípadoch sa to dá. O to viac nerozumiem, prečo neustále spochybňuješ môj argument, ktorým sa rozhodne nesnažím dokázať, že tá hra je na úrovni starších Bioware klasík a ani som to nikdy netvrdil. Iba na základe toho koľko získala GOTY ocenení poukazujem na to že bola v danom roku prijímaná veľmi dobre a v tej dobe nenaznačovala žiadny úpadok Bioware. Už sa chápeme?
@M.a.t.t. (26.08.2022 12:23): To je diskutabilní. Mohu sem nacházet předchůdce a jejich vyšší metacritic (a DH hodnocení) pro srovnání. Ty můžeš napsat, že žádný GOTY od Game Awards nedostal. Já pak odepíšu, že cenu dávali poprvé v roce 2014, čili to ani nešlo. :)
@Jab (26.08.2022 12:16): Myslím, že sa chápeme, ale súčasne nechápeme, pretože akokoľvek to čo-to vypovedá aj o konkurencii v danom roku, snáď sa zhodneme, že vyložený shit by sa tak vysoko nedostal nikdy. Chcel som iba poznamenať, že Inquisition bol považovaný svojho času aj v rámci Bioware hier za výbornú záležitosť.
@M.a.t.t. (26.08.2022 11:48): Hele... GOTY 2014 nevypovídá nic proti jiným Bioware hrám. Ani pozitivně ani negativně. Vypovídá o ní stran konkurence v roce 2014. Proto podle toho nemůžeš hodnotit úpadek, setrvání ni vylepšení situace proti předchozím a následujícím Bioware titulům. Vždyť je to jednoduchá úvaha.
@Jab (26.08.2022 11:13): To nie je v tomto prípade podstatné. Môžeme sa baviť o tom, že bol rok slabší na konkurenciu, čo možno aj bol, no tak či tak je to pre Bioware úspech. Nehovoriac o tom, že v tom hlasovaní sú zarátané aj výbery čitateľov, takže to nie je tak, že by bola hra považovaná za výrazne slabšiu v rámci ich tvorby.
@M.a.t.t. (26.08.2022 10:34): Mi zaráží, jak občas zacházíš s tím termínem "objektivně"... Bereš to tak, že jde o GOTY 2014, takže vše ok? Vždyť jde zase logicky o porovnání s hrami v rámci téhož roku. O porovnání s předchozími Bioware tituly nejde. Nemůžeš tak podle toho posuzovat, zda jde či nejde o "úpadek" v rámci Bioware her.
@Malignus (25.08.2022 22:18):  Nikde jsem nezmínil, že by bylo DA:I někde vynášené do nebes.

A to si pokojne mohol :) Dragon Age: Inquisition bol svojho času jedinečným hitom u recenzentov, ktorí si ho veľmi pochvaľovali ako výrazné zlepšenie oproti dvojke a prejavilo sa aj pri vyhodnocovaní hry roka. Viď napríklad tento web, kde síce pochopiteľne nie sú všetky herné magazíny, no tie najväčšie respektíve najdlhšie pôsobiace áno. Nedá sa nad tým len tak mávnuť rukou a odmietnuť to len preto, že je to výber recenzentov, ktorý navyše podľa mňa veľmi dobre vystihuje počiatočnú atmosféru okolo samotnej hry. Slabšie užívateľské hodnotenia sú do istej miery dané i tým prehnaným hypom okolo nej, s ktorým sa ani zďaleka každý nestotožňoval (ani ja nakoniec nie, hra ma síce bavila ale súčasne ju predsa len považujem za najslabší diel - no je to len môj názor), lenže objektívne sa nedá určite brať ako začiatok ústupu Bioware zo slávy. Tým bola z tohto pohľadu až Andromeda a Anthem iba potvrdil istý pád nádol.
@Malignus (25.08.2022 22:58): Jojo. Asi to tak bylo. ;)

Mám už problém věřit celkovému nastavení Bioware, které šetří v novějších hrách čas jednoduchými fetch questy "dones 5x", koridory či naopak obřími mapami bez obsahu. I v ME sérii i v DA sérii zatím vždy něco vydatné "očůrali". V každé hře bez výjimky. Snad už alespoň opravdu vzdali ten hrozný Frostbite.

Chce to hlavně konzistentní hru. I CDPR si ukouslo příliš velké sousto, svět Cyberpunku byl zbytečně obří a z velké části jej pak zaplnili poměrně generickým obsahem. Ta meta "náš svět je taaaaakhle velkej" holt asi byla příliš lákavá a hodila se k propagaci.

Klidně tak menší a kratší RPG. Ale ať má jen kvalitní obsah. Disco Elysium je na dva dny a je to za mě (a i dle DH) nej RPG od Witchera 3.
@Jab (25.08.2022 22:29): Mně se zdá, že máme podobný názor, jen se tak trochu nechápeme. Ano, sešup tam je (bohužel), to je bez diskuze. Ano, nelze mít tak vysoká očekávání vzhledem k posledním titulům i k tomu, že odešlo spoustu talentovanýách lidí, které nelze nahradit a "BioWare Magic" je mýtus.

Neuváděl jsem Trespasser jako zelenou hru, ale všeobecně považovanou za dobrou hru a na stránkách, které jsem našel je řazen mezi to (nej)lepší od BW (a nemyslím si, že by to bylo neúspěšné DLC, jen podle hodnocení zde na DH). Když to tedy ještě jednou zopakuji máme 18 základních her, z toho 7 v zelených číslech (80%), ale zároveň je 5 těsně pod zelenými čísly a Mass Effect: Galaxy není hodnocena vůbec. V podstatě máš 12 z 18 her v rozmezí 75% a výše. Například ten Trespasser má 76%, když nebudeme počítat Redových 0%, je to 78% a medián je rovných 80% (i se započítáním Redova hodnocení), tudíž brát průměrné hodnocení jako jedinou bernou minci je trochu zcestné a dle mého názoru se nedá říct, že by byla úroveň BW her tristní, i když už to prostě není co to bývalo.

Podle mě, to jestli je schopno BW vyplodit opravdu kvalitní hry se ukáže až s vydáním DA:D a ME4 v dalších dvou letech. Pak se ukáže, jestli byly Andromeda a Anthem jednorázové kiksy nebo už úroveň BW klesá níž a níž.
@Malignus (25.08.2022 22:18): Já ale uváděl ty roky, abych zdůraznil ten sešup. To si mě úplně divně pochopil. Však BG 2 mám ve své trojici stovkových her a ME3, KotOR či Jade Empire není o tolik dále. Psal jsem pak o očekáváních. S tím, že ta jsou logicky vzhledem k posledním titulům (od roku 2013 nic "zeleného") nízká. Na tom není nic nefér a hodnocení zde i jinde to odráží. Prostě čím dál tím více jejich her má hodnocení nižší než dřívější hitovky.

Ten Trespasser si uváděl jako "zelenou hru" (což z diskuse vychází jako těch 80% a více) s tím, že nezelená není jen tady na DH. Což jsme ukázali, že není pravda. Jak metacriticem, tak vlastně i tím steamem (přes DA:I GOTY - neb samostatně tam není).
@Jab (25.08.2022 21:53): Ne, to není žvást a nezpochybňuji hodnocení na DH (ani tvůj názor - na rozdíl od Tebe), ale metodiku výpočtu jejímž závěrem je, že úroveň BW her je zcela tristní. Podle ní, i kdyby se DA:D a ME4 staly nějakým zázrakem nejlepší hry historie, pořád bude na DH v zelených číslech jen 15 her z 75 a výsledek bude pořád tristní úroveň her od BW. Proto jsem nabídl i jiný pohled na věc a zmíněné hodnocení pochází z DH (můžeš si dohledat) - 2-3 procenta ti udělá pár zklamaných / nadšených uživatelů DH. Nikde jsem nezmínil, že by bylo DA:I někde vynášené do nebes (můžeš si přečíst mé příspěvky znovu) a ani já ho nepovažuji za nejlepší RPG všech dob či 2014, což je možná patrné z mého komentáře.
@Malignus (25.08.2022 21:33): Jesus, to je žvást... Však ta čísla zde jsou "faktem". Nikoliv mou interpretací. A mám na nich jen malý podíl. Hrál jsem všechny díly. U prvních dvou i všechna DLC asi až na jedno. Něco mám i v zelené. Minimálně Awakening zde. I z trojky mám deset nebo dvacet hodin. A jedno moje hodnocení u DA:I jaro nedělá. Na jaké hodnocení kde ses tedy odkazoval? Metacritic alespoň sbírá vícero "odborných". Fakt nevím, o co ti jde. Vždyť si zatím nenabídl žádný argument. Kde je DA:I jedinečným hitem, když ne tady ani na metacriticu? Na Steamu? Tam má DA:I 76%.
@Jab (25.08.2022 21:22): Chápu, zfalšoval jsi si statistiky a stojíš si za nimi. Je to na stejné úrovni, jako když napíšu "Hrál jsem čtyři díly GTA, celá série je pro mě naprostej šunt. Na to jak jsou Rockstar Games vychvalovaný, je úrověň jejich her tristní."
@Malignus (25.08.2022 21:14): Však je celá diskuze o DH. Proč by mě pak mělo zajímat hodnocení na metacriticu, kde má Trespasser z "odborných" (PC) recenzí jen 77% a DA:I 85%? V User Score jsou dokonce 7.7 pro Trespasser a 6.0 pro DA:I btw. Nicméně to je ještě méně relevantní jak "odborné" hodnocení, neb tam často jede nějaká forma review bombingu. Zůstal bych obecně u DH, však z místního hodnocení jsem vycházel. A kdyby nám zde přišlo vše irelevantní, tak sem nechodíme, ne? :)

Já navíc DA:I hrál. A je to pro mě šunt. ;P
@M.a.t.t. (25.08.2022 12:04): Zase i kdyby to bylo od EA, tak se to přeci odrazí na Bioware hrách. Proč to oddělovat? Druhak pak, ať už to bereš jakkoliv, tak poslední "zelená" hra je z roku 2013 (a ještě navíc se jedná o DLC).
@Charllize (25.08.2022 11:38): Shadow Broker pôsobí obzvlášť ako vytrhnutý z pôvodnej hry, aj keď niekto iný môže mať iný názor. Rovnako to vnímam u Leviathana v trojke.

@Jab (25.08.2022 11:47): Samozrejme, že je v poriadku to zahrnúť do hodnotenia. No nepripadá mi logické brať ako nejaký signál úpadku Bioware, keďže s určitosťou vieme, že za týmto delením stojí EA. V rámci samotných hier sú tieto DLC viac než dobré a Trespasser je rovno výborný.
@M.a.t.t. (25.08.2022 11:09): Tak u těch day one dlc jako byl třeba Zaed nebo Normandy Crash Site je evidentní ze to zřejmě vytržené je, ale třeba u Shadow Brokera a tak už se dá pochybovat. Ty vetsi dlc podle mne vytrzena nebudou, i když, jeden nikdy neví :)
Mnoho tých Bioware DLC je nasilu vytrhnutých z pôvodnej hry, čo je nepochybne dané i rozhodnutím vydavateľa, v tomto prípade EA, ktorý sa snaží udržať si týmto spôsobom dlhodobejší záujem o svoj titul. To sa potom viaceré z nich ťažko hodnotia. Akokoľvek totiž môžu ponúknuť v rámci samotnej hry adekvátny zážitok, samostatne sú nezriedka krátke a ľudia na ne predsa aplikujú trochu iné kritériá. Napríklad taký Red dáva dokonca všetkým DLC nuly a ich hodnotenia skresľuje týmto spôsobom. Pre mňa má tak význam iba ako sú hodnotené ich samostatné tituly a skutočne veľké datadisky (u Dragon Age beriem do úvahy výhradne Awakening)
@Charllize (25.08.2022 10:52): Říkám, je to spíše iluzorní rozdělení, ty velké DLC budou stále vznikat, ale myslím, že účel DLC Je poměrně důležitý Já myslím, že bych stále dal přednost v DA3 těm novým lokacím než nějaké komplexní velké expanzi, protože by to tam zas tolik nesedělo.
@Malignus (25.08.2022 10:51): To neva. Mám to tam jako kritéria pro hodnocení MP arén obecně. Pokud byla ta k ME3 zadara, tak je to pro ně při hodnocení pozitivum. Ale stále musí splňovat nárok zábavnosti.
@Cathan (25.08.2022 10:26): Já myslím ze i dnes je plno DLC naprosto srovnatelných s dřívějšími datadisky. Třeba Far Harbor k Falloutu 4 nebo třeba Ragnarok k AC Valhalla a plno dalších. A myslím ze ty menší přídavky by dělali i dřív jen se to proste nevyplatilo jednotlive vydávat v krabičce. Vzasade jde jen o změnu názvu a zvýšili se možnosti snadné distribuce.
A třeba zrovna u ME který má komplet edici se vším všudy a nezasveceny člověk ani nepozná jestli hraje dlc nebo základní hru je ta diskuze jak by se ty dlc měli hodnotit celkem bezpředmětná.
My si nerozumíme. Je tam balíček mp map a je tam třebas ta Citadela jako DLC. Naprosto drtivá většina Bioware DLC jsou příběhová a stejně tu mají kolikrát hodnocení v červených či žlutých číslech. Není opravdu žádný důvod je "nepočítat". I ty mp mapy se pak musí dobře hrát a být zábavné. Určitě jim nikdo nedává 40% z důvodu špatného příběhu. Ale páč v multiplayeru nejsou zábavné, jejich cena případně neodpovídá jejich hodnotě aj. To není žádný review bombing.
@Jab (25.08.2022 09:50): Každý má svůj systém hodnocení, ale já to zkrátka nepovažuji za adekvátní, především proto, že DLC dnes už nejsou plnohodnotné hry.

Zde mám trochu iluzorní představu rozdílu mezi datadiskem a DLC. Datadisky bývali/bývají prodávány jako samostatná komplexní hry, jako třeba právě Awakening nebo jakýkoliv datadisk k Heroes III. Tam ty nároky docela chápu. Ale pokud je nějaké DLC tvořeno vyloženě "jen" jako nová oblast, jako mnoho DLC k Dragon Age 3, tak mi přijde nefér to hodnotit stejné jako komplexní hru, protože to zkrátka není celý strom ale jen větev stromu.

Nicméně, chápu, že mnozí to prostě vidí jako podvod, což pak podle mě nevede k těm nižším hodnocením mnohem víc než případná reálná kvalita.
@Jab (25.08.2022 08:55): Já bych to neviděl zas až tak špatně, jak se to tady snažíš nastínit - 14 v zelených číslech, ale je i dost her, které skončily těsně pod zelenými čísly, protože se někomu netrefily do vkusu a tak jim napálil mizerný hodnocení (0% / 20% / 40%) - ano, u něčeho je takové hodnocení zasloužené a u něčeho ne - můj názor biodrona. To je nějakých 9 her a U DLC nemůžeš čekat zázraky a je otázka, jestli je jako hry vůbec počítat, když například přidávají pouze pár předmětů či MP map.

Z těch 73 "her" je jen 18 základních her a 55 jsou EE / DLC / datadisky či jak tomu kdo říká... Z těch 18 základních her je 7 v zelených číslech, 5 těsně pod nimi a jedna bez jakéhokoliv hodnocení. Když přimhouřím obě oči, tak klidně řeknu, že dvě třetiny jejich základních her byly úspěchem.
Ono obecně... Kdo tu od Bioware čeká ještě něco dobrého? Na DH tu máme 73 jejich her (vč. DLC a remaků) a z toho je jich v zelených číslech jen 14. BG 1 a 2 (a jejich datadisky a remaky), KotOR, první Dragon Age a Mass Effect série (a některé DLC k ní). Poslední "úspěšné" je tak DLC k ME 3 (Citadel) z roku 2013. Fakt tristní výsledek u tak známého tvůrce RPG. :/
@Jab (24.08.2022 16:10): Zrovna tohle mě celkem chytlo a těším se na pokračování. :-D U Solase se také nabízí Merrill, protože Ztracený chrám Dirthamena se měl původně objevit už v Exalted March a měla v něm vrcholit příběhová linka s Merrill a Elúvianem. Možná, že byla možnost, že se do ní vtělí The Highest One, protože ji autoři chtěli původně směřovat podobným směrem jako Solase, Morrigan a Flemeth.
Myslíte, že se ve čtyřce dozvíme něco víc o Titánech z DLC The Descent?
@Jab (24.08.2022 15:54): Nemusí, ale Mark Darrah tvrdí, že v DA:D dostaneme poslední střípky z příběhu Exalted March a bude dovyprávěný Solasův příběh. V takovém případě nevidím moc prostoru pro Velannu a Sigrunn, i když mohou se teoreticky objevit ve Weisshauptu...
Dragon Age II mělo mít hodně bohatý a větvící se příběh, ale kvůli nedostatku času je z něj ve hře jen holá kostra. A vlastně jediný "dokončený společník" je Isabela. Ostatní zůstali více či méně WIP. :-(
@Jab (24.08.2022 10:55): Pokud ti do Dragon Age II přežije Nathaniel Howe, získáš quest Finding Nathaniel, na který když vezmeš Anderse, tak si s Nathanielem pokecá a prozradí mu, že předstíral, že je mrtvý a pak se potichu vytratil. Tenhle závěrečný slide dostaneš jen když se rozhodneš bránit Amaranthine. V takovém případě pak vede vojáky do boje na nádvoří Sigrun, která při tom umře. Pokud ještě navíc necháš naživu Architekta, budou mít Nathaniel s Andersem dialog navíc.
@Jab (24.08.2022 09:54): Velannna se zaběhla v Deep Roads, když se jí zdálo, že vidí Architekta a svojí ségru. Anders v Dragon Age II vychází z konce Awakening, ve kterým Sigrun nepřežila. I když mám obě rád, s největší pravděpodobností se ve čtvrtém díle ani jedna neobjeví.
Bylo by docela fajn, kdyby budoucí Dragon Age 4 navázal na celkem slušné zapomenuté charaktery z tohohle DLC. Sigrun i Velanna byly v jádru dobrá NPC. A byť jim nepříliš velká délka Awakeningu neumožnila plně "roztáhnout křídla", tak banter s dalšími družníky měly skvělý.

Samozřejmě kdo vlastně Sigrun dotáhl až ke zdárnému konci... Její osobní quest byl šíleně zabugovaný (bylo kvůli ní třeba čekat s vyřešením questu s pašeráky v Amaranthine). A aby přežila, tak ji člověk poté ještě musel mít v partě při závěrečném souboji.
[přesunuto z komentářů]



Pro: Příběh, noví společníci, některé nové předměty a spelly, ideální délka pro DLC

Proti: Výrazné bugy (raději si o nich před každým questem předem přečtěte!)
@Charllize (18.03.2021 02:36): To byla mírná nadsázka pro zdůraznění pointy :D

@Tulareanus (18.03.2021 05:11): Osobně bych řekl, že u Sheparda je to o dost výraznější, protože Mass Effect dost staví na "mýtické struktuře". Ten chlápek vstal z mrtvých pro boha :D Ale to pak záleží, jestli je na to člověk ochotný přistoupit mno. Mně to jde u TES mnohem hůře než u Mass Effect nebo Dragon Age. 

Abych to nějak ještě přiblížil, tak dejme tomu, že RPG mohou mít tři typy hrdinů. Pěvně daného, jako například v Zaklínači, nebo naopak jek prázdný avatar pro schopnosti, jako to má podle mě TES, a pak něco mezi, což má podle mě ME a DA. A mně to asi sedne nejvíc. Že do jisté míry je hrdina víc než ostatní asi platí pro většinu her.
@Cathan (18.03.2021 00:45): Tak ja som práve spomenul, že niektoré tie nedostatky má aj TES. Hrdina nepochádza odnikiaľ, nemá žiadnu minulosť a nikto ho nikdy nepoznal. Na jednej strane chápem, že je to z dôvodu maximálnej voľnosti, na druhej to kazí určitú imerziu a uveriteľnosť postavy. Čo sa týka tých klišé, tak ako som písal, záleží od konkrétnej časti TES.. Mne nešlo o to, že by bola postava v DAO doslova vyvolená nejakým osudom, ale ide o to, že všetky ostatné postavy sa chovajú extrémne neschopne a všetká zodpovednosť je daná len a len na hráčovu postavu, Ale tento problém mali Bioware dlhodobo a vidno to napr. u Sheparda a Rydera.
@Tulareanus (18.03.2021 00:24): Já myslím, že Dragon Age právě naopak poměrně podvrací to klišé hrdiny, který je "jediná naděje". Rozhodně víc než právě to TESko. Nebýt hrdina v jedničce, zbude tu vždy Alistair. Hawke ve dvojce je většinu času vyloženě irelevantní. Trojka je samozřejmě někde jinde, protože zde hrdina skutečně má něco co nikdo jiný na světě nedovede. Pro DAO to ale neplatí. Hrdina není ničím zvláštní, jen je posledním ze svou strážců kteří mají určitou povinnost. Zároveň to ale neznamená, že jsou v tom světě navíc. Jde o to, že by mohli být součástí toho světa i bez té hrdinské výpravy.  Abych byl fér, toto mojí teorii trochu podvrací celé to nepotřebné DLC Darkspawn Chronicles, které tuším končí tím, že Alistair by bitvu o Denerim pohrál. Minimálně však celou hrou bez hrdiny prošel bez problému.

Je rozhodně zajímaví, že většina těch negativ které píšeš o DA já uplatňuji na TES a naopak :)
@Cathan (17.03.2021 23:50): Ja viem, že všetci sme odlišní, ale je škoda to aspoň nevyskúšať. Človek sa tak môže ukrátiť o veci, ktoré by ho nakoniec bavili len kvôli predsudkom. Ja som mal takto roky problém s hororovým žánrom - na poli filmov to boli zvyčajne veľké blbiny s nízkou kvalitou a ja som navyše ten typ človeka, ktorý sa nezvykne báť, tak som sa nudil. Mal som pocit, že pri herných hororoch to budem mať podobné. Jasné, hral som pár fakt zlých herných hororov a za kvalitatívnu výnimku som považoval len staré Silent Hilly. No pred rokom som sa konečne dostal k Resident Evil 2 a nakoniec to radím medzi moje najlepšie herné zážitky. Fallout 1 a 2 sú pre zmenu taká špička toho najlepšieho z postapo. Je jasné, že ten svet a lore je jedna vec, ale tá explorácia, world building a veľké množstvo dialógov a postáv z toho robia tak zábavnú vec, že je to dôležitejšie než samotný setting.
Ja mám inak sci-fi setting celkovo radšej než fantasy, pretože sci-fi obsahuje menej klišé šablón než fantasy, ktoré sa ako žáner až príliš často opiera o Tolkiena, D&D a klasické hrdinské tropes o porazení veľkého zla. Preto mám napr. radšej hry ako Planescape Torment alebo Baldur's Gate 2, lebo v podstate tam primárne v rámci hlavného príbehu riešiš svoje osobné problémy a nezachraňuješ celý svet. V Dragon Age sérii robia z celej populácie sveta (ale samozrejme to sa stáva aj v TES) absolútnych debilov a nímandov, pretože len hrdina vie ten svet zachrániť. Toto mi napr. vadilo aj v Mass Effect: Andromeda , kde hl. hrdina musel vysvetlovať primitívne záležitosti vedcom, stratégom a elitným bojovníkom ako keby boli po mozgovej porážke alebo s amnéziou.

Moje vnímanie rozdielu medzi TES a DA je v tom, že TES je existujúci svet do ktorého je hrdina vhodený, zatiaľ čo v DA to pôsobí, že najprv bol hrdina a svet bol vystavaný okolo neho a len pre neho. A tie korene síce mali pekný zámer, ale nie vždy to funguje a miestami to pôsobí ako keby si do osudného dňa, kedy začne hra vlastne len spal a vtedy sa zobudil. Ale určite som bral ako plus, že tam niekde v tej hre existujú nejakí príbuzní, priatelia alebo miesto kde postava vyrastala. Toto by som inak bral vo viacerých hrách, že pokiaľ je postava obyvateľom sveta, v ktorom sa hra odohráva, mal by odniekiaľ vychádzať a mať background. V DA 1 a 3 sa ale tiež vlastne postava stáva vyvoleným hrdinom (preto mám radšej komornejšiu a pre mňa zaujímavejšiu dvojku), ktorý zvládne veci, na ktoré sa x rokov trénujúci a praktizujúci mágovia, stratégovia, pisári, bojovníci a monarchovia, nezmôžu ani pomyslieť. :)
@Tulareanus (17.03.2021 23:30): Můj vztah ke sci-fi je především komplikovaný. Mohu zkrátka říct, že 95% veškerého sci-fi nebude pro mě. V literatuře, filmu i ve hrách. Občas se ale samozřejmě objeví sci-fi, které mě něčím zaujme. Mass Effect je zkrátka obrovská anomálie, která bohužel tvoří iluzi, že mám sci-fi rád všeobecně :D Dá se říct, že čím blíže má sci-fi ke sci-fantasy, tím větší je šance, že se mi to bude líbit. Fallout je ale skutečně velmi drsné, čistokrevné, post-apo sci-fi. Je to prostředí, které mě neláká a vlastně mi vyloženě nepříjemné. Rozdíl mezi vesmírem plných rozličných divů, ras, a historie a rozbombardované Země je asi jasný :) 

Tak či tak, když jsme u toho sci-fi, vždy se může stát, že člověk do něčeho náhle pronikne. Právě nyní se ze mě třeba stává fanoušek Star Wars, což bych fakt ještě před rokem nečekal. Třeba se i jednou dostanu do TES a Falloutu, to se uvidí. Pravda je, že TES na mě prostě působí jako hra, kde si autoři sednou a zkrátka poskládají hru jako skládačku, z puzzlů jak by měla vypadat fantasy hra, pak dají hráči obrovský prostor, kde může chodit sem a tam, ale vlastně není součástí toho světa, jen návštěvník. Zatímco DA jako hra, kde autoři skutečně přemýšlí ten svět komplexně a postava je jeho součástí  - možná to je křivda, vlastně mi jasné, že ty to vidíš naprosto opačně :D Ale nemůžu si pomoct.  

V TES mi třeba vadí, že jak v Oblivionu tak Skyrimu hraješ za někoho jako vyvoleného hrdinu, který se jen tak objevil mimochodem odnikud a pak tím světem proplouvá. Jak interaktivní film. Na Dragon Age Origins je speciálně dobré to, že tvá postava má kořeny z kterých vyšla. Já se v těch hrách zkrátka cítím živí, proto na mě také tolik zapůsobili. V TES jsem se nikdy živí necítil.
@Cathan (17.03.2021 11:50): Tak, čo ti poviem, to je škoda. Ale to sci-fi ma zarazilo. Veď si sám tvrdil, že máš rád mass effect, ktorý scifi je.

Rasizmus a neznášanlivosť rás medzi sebou bolo už u Tolkiena. I preto bolo Spoločenstvo prsteňa ako zoskupenie považované v knihe za unikát, lebo zjednocovalo v sebe i symbolicky rasy, ktoré sa inak neznášali. Inkvizícia a hony na čarodejnice sú tiež veľmi klasický trope, čiže ani to naháňanie mágov nie je nejaká novinka. A čo sa týka TES, tak tu imho dosť tej sérii krivdíš, ale samozrejme záleží od konkrétnych dielov. Morrowind má naozaj veľmi originálny lore, ako bolo aj nižšie napísané, ktoré sa práve dosť silno zaoberá aj náboženskou schizmou ktorá v provincii prebehla už dávno a dokonca má viac úrovní - pôvodní a prevažne kmeňoví uctievači aedier a daedier, neskôr cirkev vystavaná okolo božského tribunálu Vivec, Sotha Sil, Almalexia a potom do toho ešte imperiálna cirkev so svojimi božstvami. :) Každopádne to najoriginálnejšie mi na tom príde to, ako ten svet vyzerá, ako má skoro každé mesto a oblasť úplne inú architektúru. Či už magicky "postavenú" z gigantických húb, obrovský "korytnačí pancier" Ald'Ruhnu, pyramídový Vivec, oblé budovy Balmory, ktoré pôsobia starovekým štýlom nepálenej tehly alebo imperiálne hradovité budovy, či tábory dunmerských kmeňov. Rasizmus a otroctvo tu máš inak všade prítomné. Nenávisť dunmerov voči cudzincom a ich nadradenosť voči argonianom a khajiitom, ktorá sa im v Skyrime vrátila od konzervatívnej časti nordov. atď.. Každopádne Oblivion, čo je pravda, pôsobil na svoju dobu graficky krásne, ale daň za to bola generickosť, kde väčšina miest a častí provincie vyzerala rovnako a z poslednej trojice je určite najgenerickejší diel. Skyrim v sebe pre zmenu kĺbi nejaké tie originálne momenty a nápady s viacerými fantasy klišé a gýčom.
@Cathan (17.03.2021 14:31): TES má poměrně velké množství bohu kteří mají k lidem různé postoje a mají celkem propracovanou historii. Ale jaksi se drží trochu v éterické rovině fantasy a na ty reálné podtexty nejdou tak zpříma a trochu nechávají na hraci co ze v tom jako uvidí. 
Me se na TES líbí ze to lore vychází ještě z poměrně drevnich dob her a nese dnes už možná trochu klisovite dědictví které mi vyhovuje, jelikoz jsem byl jakoby přímým účastníkem toho vývoje.
A na ten prvotní úmysl co měla ještě Aréna se z toho stalo něco dost velkého abych se v tom našel.
I když mě vždycky nejvíc bavilo to dobrodružství a volnost a otázky ohledně nesmrtelnosti chrousta spis beru jako takového průvodce ve světě kde jsem rad.
@Cathan (17.03.2021 14:31): Hele zrovna ten bordel kolem nových a starých bohů Dunmerů a schizma stran Lorda Nerevara... To imho úplně nevíš, o čem mluvíš. To je ústřední téma Morrowindu.
@Charllize (17.03.2021 14:27): To s tím náboženstvím je poměrně zajímavá myšlenka, že je kvůli tomu víc populární :D Jako religionista to možná vidím jinak - náboženství prostě je jedna se složek civilizace, a vždy bude, to se změnit nedá. Má nějaká vnitřní pravidla, modus operandi, symboliku. DA tyhle pravidla skvěle dodržuje, na rozdíl od třeba zmíněného TES. Je to vrstva realismu. 

Ale samozřejmě, to jsou hlavně moje důvody proč mám DA rád. Každý to bude mít jinak
@Cathan (17.03.2021 14:20): Jo TES opravdu primárně o náboženství není, a možná jsme teď našli jeden z důvodu proč je tak populární :)
Ale nemyslím ze DA by nebyla populární, jasne ze je, ale myslím ze to taky úplně nebude hlavně kvůli tomu co píšeš. I když třeba problém s mágy se často vystavuje do popředí.
@Charllize (17.03.2021 14:15): Nemohu samozřejmě vyjmenovat vše co má TES, protože jsem do toho nikdy pořádně neproniknul, ale mohu třeba s jistotou říct, že náboženství pojímá Dragon Age lépe, hlouběji a hlavně realisticky.  Ne jako v jiných fantasy hrách, kde je náboženství jen proto aby bylo. Má to nuance. A tyhle nuance pak uplatňuje ve většině témat mno, což mi vyhovuje a většině fandomu asi taky. Ale dává smysl, že pokud někdo tohle téma neláká, dá si raději to TESko.
@Cathan (17.03.2021 11:50): Však v TES mas většinu těch témat co obdivujes u DA taky. I když je pravda ze to je spis pro lidi co chtějí dobrodružství a být za hrdinu než pronikat do problému menšin. Proste spis pro lidi co chtějí dobrou hru a bavit se než chmurne zvažovat jak to na tom světě stojí za houby přes poselství ve hře.
@Tulareanus (17.03.2021 05:20): Post-apo, čistou sci-fi, tahové souboje, izometrii (to poslední dovedu překousnout, ale stejně.) Fallout 1 to vše spojuje do úhledného balíčku, který mě neláká)

@M.a.t.t. (17.03.2021 09:46): Pro mě je třeba vrchol generičnosti celá TES série. Nikdy jsem nepochopil celou tu popularitu. Ale já mám zkrátka za to, že celé DA má dvě tváře. Na jednu stranu to máme klasické darkspawn, kteří jsou jak ukradení z Pána prstenů, ale už v jedničce témata diskriminace mágů, rasismu elfů, náboženského fanatismus a nesnášenlivosti atd, což se potom zásadně využívá v dalších dílech a je to pro mě největší plus Dragon Age. V tomto ohledu má Dragon Age příběhově nejblíže k Zaklínači, dokonce ani v Mass Effect se tato témata moc neprobírají.
@Tulareanus (17.03.2021 05:20): Dragon Age je dosť veľká hra a ak ti mám dať príklady väčších a generickejších, to si ma teda dosť limitoval :)

Samozrejme, že v prvom rade mi prišli na myseľ rôzne budgetové RPG, ale aby som uspokojil tvoj hlad po odpovedi, mne príde väčšina fantasy RPG generická svojim settingom. Schválne píšem väčšina, nie všetky, no Dragon Age ma navzdory všetkému svojim svetom vtiahol, hoci uznávam, že nepredstavuje žiadny etalón originality.
@Red (16.03.2021 12:42): @M.a.t.t. (16.03.2021 13:04): "u väčšej počítačovej hry" toto je podstatné, takže nemyslím teraz rôzne ruské a nemecké budgetové rpgčka alebo poľský Two Worlds.

A red, samozrejme že si dosť vyberám, čo si zahrám, však o tom to je, nie? Vybrať si niečo také, aby to človeku sadlo. :) Ja teraz nehodnotím, Dragon Age po všetkých stránkach (ku ktorým mám samozrejme veľa výtiek), ale čisto z hľadiska lore, ktorý je vystavaných na tých najvyšších fantasy klišé. Ono už len to, že hlavný nepriateľ hry sú skrátka doslova "darkspawn" o niečom vypovedá. :)

@M.a.t.t. (16.03.2021 13:04): tak daj nejaké príklady väčších počítačových fantasy RPG, ktoré sú omnoho generickejšie.


@Cathan (16.03.2021 12:27): Tomu úplne nerozumiem. Čo na žánri RPG nemusíš?
"Bezprávi" je asi najtypickejší hrdinský trope, aký existuje. Vo svete je bezprávi, s ktorým nikto nezatočí, len hlavný hrdina.
@Tulareanus (16.03.2021 03:11):  Tak to si asi hodně vybíráš, co si zahraješ. Řekl bych, že co se týče světa je většina RPG generičtějších než DA. Tím neříkám že DA není generickej a nudnej. Ve svý době jsem ho bral jako obrovský zklamání po BG ale docela slušnou hru. Ale když jsem to zkoušel po letech kdy to vyšlo na GOG tak už mi to fakt přišlo hrozný.
@Tulareanus (16.03.2021 03:11): Vím, chtěl jsem jen naznačit, že Fallout 1 spojuje prakticky vše co na žánru RPG moc nemusím, takže by to mohl být docela průchod peklem :D 

Jinak, to to DA generičnosti slyším často, ale já to tam prostě nevidím. A i když třeba u něčeho vidím - třeba u jedničky se zplozenci - tak tam vidím přechod od té generičnosti k zajímavému ději o rasismus, xenofobii a bezpráví. A nudit jsem se taky nezačal ani jednou. Jen pro zajímavost, to lore mi přijde dokonce tak zajímavé, že budu psát na Dragon Age bakalářskou práci.
@Cathan (15.03.2021 23:12): prvé dva fallouty ale nemajú s bethesďáckými hrami nič spoločné. Ak by som nechcel byť kritický, tak poviem, že zdieľajú len rovnaké univerzum a značku ako rôzne Star Wars hry, ktoré nemajú nič spoločné. Každopádne u mňa sú prvé dva fallouty hrateľnostne aj príbehovo a dialógovo úplne iná liga ako tie od Bethesdy.

Imho by si mal BG aj Planescape dať šancu preto, že je to BG a Planescape a nie preto, v akom svete sa odohrávajú. To v podstate nie je podstatné. Ja som BG 2 hral skôr než som poznal nejaké lore alebo zvyklosti D&D a v podstate to bol môj úvod do sveta. Dragon Age má asi najgenerickejší fantasy svet a najnudnejší lore, aký som u väčšej počítačovej hry zažil. A to som ich hral pomerne dosť. Čiže ak sa ti páčilo niečo tak generické, tak si nemyslím, že by si mal s vyššie spomínanými hrami problém. Hlavne keď si z toho sveta berú to najlepšie a to horšie nepoužívajú alebo používajú naozaj v menšej miere.
@Jab (15.03.2021 22:49): Fallout zkusím asi až čtyřku, někdy v daleké budoucnosti. Moc nemusím čistokrevná post-apo sci-fi.  Planescape a Baldurs je na seznamu. Ale zkrátka, každý má nějakou tu milovanou neřest. V mém případě to jsou Dragon Age, minimálně jednička a dvojka, a celá Mass Effect triologie. 

Baldurs Gate mě neosloví, i kdyby to objektivně byla lepší hra, protože nemám rád Forgotten Realms. A Planescape bude zcela jistě vynikající zážitek, ale to prostředí taky není to pravé ořechové. DA a ME jsou zkrátka hry, které mě velmi oslovili. Plus já nejsem zkrátka kritický člověk - mám v krvi hledat pozitiva a přehlížet chyby, proto jen málo her má ode mě šibeniční hodnocení. A DA má těch pozitiv zkrátka pro mě víc než dost ;)
@Cathan (15.03.2021 22:38): U původní hry bych řekl, že snižovala uvěřitelnost světa. U Awakening beru, že je sice stále komorní, ale v té komornosti je výrazně propracovanější. 

Btw bez znalosti o deset let starších Infinity Engine předchůdců trochu chápu, že na tu kritiku novějších Bioware RPG moc neslyšíš. Alespoň Planescape a Baldurs Gate 2 to chce zkusit. Případně pak přibrat i první Fallout, který IE hry přecházel a imho jim i cestu vydláždil. Jen je trochu to... Komorní. :)
Tak opětovně dohráno. Je to opravdu lepší než původní DA:O. Stále to má velmi "komorní" atmosféru. Není to holt žádné "grand RPG". Ale nebýt těch bugů, tak bych řekl, že je to velmi dobrá hra. V rámci celé série určitě nejlepší část. Plus tu jsou pěkné plátovky. A já rád pěkné plátovky. :)

Nějaké video jsem zase natočil. Ale jinak jsem nic dalšího zaznamenáníhodného nepostřehl. V téhle scéně se alespoň objeví Alistiar.
Nebyl bych to já, kdybych po originální hře nevyzval na souboj i datadisk a nepokořil ho. Asi není třeba se příliš rozepisovat. Awakening je podobně kvalitní jako původní hra. V něčem i možná lepší. Kupodivu mi největší rozdíl přišel v obtížnosti. Datadisk je skutečně velice lehký (původní hru i datadisk jsem hrál na průměrnou obtížnost) a já jím profrčel jako autogen sněhovým popraškem. V partě jsem měl v závěru Anderse, Sigrun a Justice, a nemalý čas i další, hlavně Oghrena, ale největším řezníkem byl můj zloděj. S lukem dělal běžně damage kolem 200 a dle statistik měl největší zranění hodně přes 400 a přes 50% zranění za partu. Klidně bych to tak vykosil sám. Je pravda, že při souboji s matkou mi umřeli dvě postavy, ale já s Andersem jsme s ní neměli problém. A to jsem to fakt šíleně flákal. Nepoužil jsem ani jednou ta závěrečná bonusová kouzla a vlastně i během celého souboje jsem nepoužil žádnou pořádnou taktiku. Původně jsem si říkal, kdo ví jak nejsem dobrej, ale jak tak koukám na internetové diskuse, datadisk je skutečně lehký sám o sobě.

Co o tomto datadisku říci více? Příběh byl díky inteligentním zplozencům asi více sugestivní. Pobavily mne některé questy se sirotky, spojil jsem se s Architektem a vtipné byly i nějaké dialogy mezi vzájemně se špičkujícími družníky. No, byl to často trochu jednoduchý a sprostý humor, ale to se od dialogů mezi ožralým trpaslíkem, arogantní elfkou a cynickým mágem asi dá čekat :-).

Jo, je to bezva hra. Zábavná, zajímavá a poutavá, ale Baldurs Gate prostě dle mého soudu je a byl lepší. Trochu mne zklamalo, že ve hře nejsou lepší města. Třeba jako New Reno z Fallouta, Tarant z Arcana a tak. Některá starší RPGčka měla hodně pěkná a propracovaná města.
@Tulareanus (19.09.2015 12:55): Nehnevaj sa na mňa, ale kto má po tebe čítať tieto eseje? Trochu sa kroť :D

Áno, internet je niekedy zdrojom nedorozumení, ktoré by sa v normálnej debate neudiali. Ale to je asi normálne.
@M.a.t.t. (17.09.2015 10:01): Netvrdil si to, ale staval si to do svetla "globálny názor" je iný.
No neviem, kde sa tie názory množia. Ja viem o mne a o Jabovi a keď som si trocha dozadu čítal diskusiu, tak som žiaden vyslovene taký názor z ničoho nevyčítal. Problém bol v tom, čo si si asi zvolil za pojítko tvojej argumentácie bez ohľadu ako si to myslel, problém bol v tom, ako si to napísal. Ja alebo Jab tu píšeme svoj názor a ty na to "ale globálne hodnotenia" sú iné. Čiže v tomto prípade to vôbec nie je relevantné, lebo sme to ani neriešili.
Ja väčšinou ani neviem, aká a kde je všeobecná mienka, lebo ma to nezaujíma. To, že mám na nejakú hru názor, ako väčšina ľudí, čo ju hrala, je potom dané len tým, že máme náhodne rovnaký dojem, ale to sa zvyčajne deje len pri veľmi zlých alebo úplne super hrách.
Protirečíš si v tom, že najprv napíšeš, že datadisk bol veľmi osekaný a že ti tam tá osekanosť logicky nesedí, ale vo výsledku si dokázal pri otázke spomenúť len to, že boli osekané rozhovory s postavami a nelogické reakcie na wardena. Obidve veci akceptujem ako negatíva, ale nie je to žiadna veľká časť toho, čo si tvrdil - že hra je osekaná ako celok. Osekaný je jeden aspekt. Už som to písal aj nižšie.
Teraz tým nemierim na teba, ale dnes dosť funguje, že niekto dá nejaké prehlásenie ako fakt bez droja, či už je to "podľa vedeckej štúdie", "na základe fyzikálnych zákonov", "na základe všeobecnej mienky/morálky/globálneho hodnotenia" a ľuďom to častokrát stačí a zoberú daná vec, ktorá môže byť len názor, domienka, viera alebo dokonca podvrh, ktorý netvrdím, že vymysleli, ale odniekiaľ prebrali, lebo neoverovali fakty. Preto v poslednej dobe už radšej pýtam zdroje, než aby som hocičomu veril. Ale k tomu ma samozrejme donútili skôr ľudia, ktorí sledujú strašnosti typu Zem a Vek, Slobodný vysielač a podobne deformované mediálne kanály na šírenie dezinformácii.

Ja samozrejme chápem, že môžeš mať iný názor, len ten tón, ktorým si nabehol do diskusie bol taký, ako keby si došiel jemne pokarhať chlapcov, že si myslia nezmysel, že to vôbec nie je tak, ako píšu, ale je to inak.

A na globálne názory inak neverím. Stačí sa pozrieť na globálne názory na Grammy a MTV music awards, vyhráva to zvyčajne niečo, čo nemá takmer nič spoločné s hudbou, nie to ešte s umením. Je to populárne, globálne názory vravia, že je to dobré, ale reálne to je len bullshit. :D