Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Sierra Sierra Sierra Sierra
USA
USA
USA
USA
Založeno 1979, zrušeno 2009
Založeno 1982, zrušeno 2008
Založeno 1982, zrušeno 2008
Založeno 1982, zrušeno 2008
Sierra Entertainment, Inc. (predtým Sierra On-Line) bola americká vývojárska a vydavateľská spoločnosť, založená v roku 1979 ako On-Line Systems Kenom a Robertou Williamsovými. Sierra patrila medzi spoločnosti, ktoré zanechali v histórii hier výraznú stopu, najmä svojimi adventúrnymi sériami (King’s Quest, Space Quest, Quest for Glory, či Police Quest). Po zlúčení spoločností Vivendi Games a Activision, prestáva spoločnosť Sierra existovať.
Sierra On-Line (dříve On-Line Systems) bola americká vývojárska a vydavateľská spoločnosť, založená v roku 1982 Kenom a Robertou Williamsovými. Sierra patrila medzi spoločnosti, ktoré zanechali v histórii hier výraznú stopu, najmä svojimi adventúrnymi sériami (King’s Quest, Space Quest, Quest for Glory, či Police Quest). Po zlúčení spoločností Vivendi Games a Activision, prestáva spoločnosť Sierra existovať.
Sierra je hovorové označení pro americkou videoherní společnost, která byla jako On-Line Systems založena v r. 1979 manželi Kenem a Robertou Williamsovými v Simi Valley v Kalifornii. K vývoji videoher se manželé dostali tak, že Ken si koupil mikropočítač Apple II za účelem vývoje překladače jazyka Fortran pro tuto platformu, Roberta na něm hrála textové adventury a nemohla z hlavy pustit myšlenku, že grafické by byly lepší, když navíc hardware Apple II na to dostačoval. Tak Ken začal programovat grafické adventury podle jejích předloh.

První vlaštovkou společnosti byla hra Mystery House. Dokončena byla v r. 1980. Grafika byla statická, primitivní, ale jednalo se o první adventuru s grafickými prvky a jako taková se stala měřítkem pro grafické adventury na mnoho let dopředu. Prodalo se 15 tis. kopií, produkt vydělal 167 tis. USD. Druhý titul, Wizard and the Princess, byl žánrově totožný a manželé jej vyvinuli ještě v témže roce. Dosáhl prodeje 60 tis. kopií, což byl na raná 80. léta velký počet, a podobně jako první dílo Mystery House určil standard. Před přestěhováním společnosti do Oakhurstu v Kalifornii, k čemuž došlo v r. 1982, světlo světa spatřily ještě tituly Cranston Manor, Ulysses and the Golden Fleece a Time Zone. Všechny se držely nastavené koncepce a později adoptovaly označení Hi-Res Adventure series; do toho spadaly i Mystery House a Wizard and the Princess.

Po přesunu sídla do Oakhurstu byla společnost přejmenována na Sierra On-Line. Název má svůj původ v pohoří Sierra Nevada, na jehož úpatí je Oakhurst situován. Po zkompletování Hi-Res Adventure series vydáním The Dark Crystal (1983) firma postupně vydala dvě scrollovací akční hry vyvinuté společností Sydney Development, a sice B.C.'s Quest for Tires (1983) a B.C. II: Grog's Revenge (1984). První jmenovanou se Sierra dobře zapsala, neboť ta posbírala několik ocenění, mezi nimi cenu pro nejlepší hru pro děti a cenu pro nejhumornější hru. Přibližně ve stejné době IBM poptávalo vývoj hry pro svůj nový PCjr, a tak se domluvili na adventuře King's Quest: Quest for the Crown a IBM projekt zafinancovalo. Hra vyšla poprvé v r. 1983. Měla klasický pohádkový příběh a oproti starším adventurám dokonalejší parser textových příkazů. Dočkala se nadšeného přijetí. Jako vedlejší produkt při jejím vývoji vznikl kompletní vývojový systém, jenž přijal označení Adventure Game Interpreter. Sierra na King's Quest: Quest for the Crown navázala řadou pokračování a série King's Quest se později stala její nejpopulárnější sérií, dosáhla mezinárodního uznání a spousty průmyslových ocenění. Prodej jejích dílů přesáhl metu 3 mil. kopií a v návaznosti na její úspěch Sierra zahájila další série 2D adventur - ještě do konce 80. let stihla odstartovat série Space Quest, Leisure Suit Larry a Police Quest, po konci dekády se začala datovat historie Gabriel Knight.

Ještě před tím, než v červenci 1996 Sierru za 1,5 mld. USD odkoupil konglomerát CUC International, se tým v r. 1994 prezentoval vydáním Lode Runner: The Legend Returns od Presage Software, remaku tehdy 10 let staré plošinovky Lode Runner (port pro PC přišel v r. 1990), kterou vytvořil Douglas E. Smith ve spolupráci se studiem Brøderbund, a počátkem druhé poloviny r. 1995 adventurou Phantasmagoria, představitele směru "interaktivní film", jenž Sierra vyvíjela za sekundování Kronos Digital Entertainment. Dne 24. července 1996, bezprostředně po ztrátě nezávislosti, Ken Williams odstoupil z pozice obchodního ředitele Sierry, stal se viceprezidentem CUC a začal pracovat jako distributor online produktů. Rok na to i se svou chotí CUC opustil. Téhož roku, 1997, se Sierra stala o něco známější vydáním Diablo: Hellfire, produktu Synergistic Software. Byl to totiž datadisk k velice kladně přijatému RPG Diablo od Blizzard Entertainment, vydanému o rok dříve. Další větší zájem médií si Sierra zajistila 19. 11. 1998; to vydala akční střílečku Half-Life od Valve Corporation, hru odbornou veřejností dlouhodobě považovanou za průlomový počin v žánru FPS.

Dne 22. února 1999 Sierra oznámila velkou reorganizaci, která si vyžádala uzavření několika vývojových studií. O práci přišlo přibližně 250 lidí a po r. 1999 divize už téměř přestala hry vyvíjet; omezila se na vydávání her nezávislých vývojářů, především menších. V této době ji na popředí zájmu vyneslo vydání RTS Homeworld, dílo Relic Entertainment. Došlo k němu v září 1999. Hra měla revoluční herní design a byla nejednou oceněna. Necelé dva měsíce na to došlo k uvolnění Gabriel Knight 3: Blood of The Sacred, Blood of The Damned, první 3D adventury v sérii Gabriel Knight a vlastního díla Sierry.

Další významnou změnu Sierra prodělala 19. února 2002; to změnila svůj název na Sierra Entertainment. Následovalo méně úspěšné období, jehož konec naznačilo vydání budovatelské strategie Caesar IV z dílny Tilted Mill Entertainment v r. 2006, ovšem dobrá nálada v týmu zavládla až v následujícím roce, kdy si to na pulty namířily RTS World in Conflict od Massive Entertainment a FPS TimeShift z rukou Saber Interactive. Radost však netrvala dlouho. Už v r. 2008 se Vivendi Games, nadřazená společnost Sierry, sloučila s videoherním vydavatelem Activision do holdingu Activision Blizzard. Ještě téhož roku byla Sierra uzavřena, nabídnuta k prodeji a po letech mlčení lze za největší příslib jejího comebacku považovat obnovení webových stránek, k čemuž došlo v srpnu 2014.

Zdroje: Moby Games, Wikipedia
Sierra je hovorové označení pro americkou videoherní společnost, která byla jako On-Line Systems založena v r. 1979 manželi Kenem a Robertou Williamsovými v Simi Valley v Kalifornii. K vývoji videoher se manželé dostali tak, že Ken si koupil mikropočítač Apple II za účelem vývoje překladače jazyka Fortran pro tuto platformu, Roberta na něm hrála textové adventury a nemohla z hlavy pustit myšlenku, že grafické by byly lepší, když navíc hardware Apple II na to dostačoval. Tak Ken začal programovat grafické adventury podle jejích předloh.

První vlaštovkou společnosti byla hra Mystery House. Dokončena byla v r. 1980. Grafika byla statická, primitivní, ale jednalo se o první adventuru s grafickými prvky a jako taková se stala měřítkem pro grafické adventury na mnoho let dopředu. Prodalo se 15 tis. kopií, produkt vydělal 167 tis. USD. Druhý titul, Wizard and the Princess, byl žánrově totožný a manželé jej vyvinuli ještě v témže roce. Dosáhl prodeje 60 tis. kopií, což byl na raná 80. léta velký počet, a podobně jako první dílo Mystery House určil standard. Před přestěhováním společnosti do Oakhurstu v Kalifornii, k čemuž došlo v r. 1982, světlo světa spatřily ještě tituly Cranston Manor, Ulysses and the Golden Fleece a Time Zone. Všechny se držely nastavené koncepce a později adoptovaly označení Hi-Res Adventure series; do toho spadaly i Mystery House a Wizard and the Princess.

Po přesunu sídla do Oakhurstu byla společnost přejmenována na Sierra On-Line. Název má svůj původ v pohoří Sierra Nevada, na jehož úpatí je Oakhurst situován. Po zkompletování Hi-Res Adventure series vydáním The Dark Crystal (1983) firma postupně vydala dvě scrollovací akční hry vyvinuté společností Sydney Development, a sice B.C.'s Quest for Tires (1983) a B.C. II: Grog's Revenge (1984). První jmenovanou se Sierra dobře zapsala, neboť ta posbírala několik ocenění, mezi nimi cenu pro nejlepší hru pro děti a cenu pro nejhumornější hru. Přibližně ve stejné době IBM poptávalo vývoj hry pro svůj nový PCjr, a tak se domluvili na adventuře King's Quest: Quest for the Crown a IBM projekt zafinancovalo. Hra vyšla poprvé v r. 1983. Měla klasický pohádkový příběh a oproti starším adventurám dokonalejší parser textových příkazů. Dočkala se nadšeného přijetí. Jako vedlejší produkt při jejím vývoji vznikl kompletní vývojový systém, jenž přijal označení Adventure Game Interpreter. Sierra na King's Quest: Quest for the Crown navázala řadou pokračování a série King's Quest se později stala její nejpopulárnější sérií, dosáhla mezinárodního uznání a spousty průmyslových ocenění. Prodej jejích dílů přesáhl metu 3 mil. kopií a v návaznosti na její úspěch Sierra zahájila další série 2D adventur - ještě do konce 80. let stihla odstartovat série Space Quest, Leisure Suit Larry a Police Quest, po konci dekády se začala datovat historie Gabriel Knight.

Ještě před tím, než v červenci 1996 Sierru za 1,5 mld. USD odkoupil konglomerát CUC International, se tým v r. 1994 prezentoval vydáním Lode Runner: The Legend Returns od Presage Software, remaku tehdy 10 let staré plošinovky Lode Runner (port pro PC přišel v r. 1990), kterou vytvořil Douglas E. Smith ve spolupráci se studiem Brøderbund, a počátkem druhé poloviny r. 1995 adventurou Phantasmagoria, představitele směru "interaktivní film", jenž Sierra vyvíjela za sekundování Kronos Digital Entertainment. Dne 24. července 1996, bezprostředně po ztrátě nezávislosti, Ken Williams odstoupil z pozice obchodního ředitele Sierry, stal se viceprezidentem CUC a začal pracovat jako distributor online produktů. Rok na to i se svou chotí CUC opustil. Téhož roku, 1997, se Sierra stala o něco známější vydáním Diablo: Hellfire, produktu Synergistic Software. Byl to totiž datadisk k velice kladně přijatému RPG Diablo od Blizzard Entertainment, vydanému o rok dříve. Další větší zájem médií si Sierra zajistila 19. 11. 1998; to vydala akční střílečku Half-Life od Valve Corporation, hru odbornou veřejností dlouhodobě považovanou za průlomový počin v žánru FPS.

Dne 22. února 1999 Sierra oznámila velkou reorganizaci, která si vyžádala uzavření několika vývojových studií. O práci přišlo přibližně 250 lidí a po r. 1999 divize už téměř přestala hry vyvíjet; omezila se na vydávání her nezávislých vývojářů, především menších. V této době ji na popředí zájmu vyneslo vydání RTS Homeworld, dílo Relic Entertainment. Došlo k němu v září 1999. Hra měla revoluční herní design a byla nejednou oceněna. Necelé dva měsíce na to došlo k uvolnění Gabriel Knight 3: Blood of The Sacred, Blood of The Damned, první 3D adventury v sérii Gabriel Knight a vlastního díla Sierry.

Další významnou změnu Sierra prodělala 19. února 2002; to změnila svůj název na Sierra Entertainment. Následovalo méně úspěšné období, jehož konec naznačilo vydání budovatelské strategie Caesar IV z dílny Tilted Mill Entertainment v r. 2006, ovšem dobrá nálada v týmu zavládla až v následujícím roce, kdy si to na pulty namířily RTS World in Conflict od Massive Entertainment a FPS TimeShift z rukou Saber Interactive. Radost však netrvala dlouho. Už v r. 2008 se Vivendi Games, nadřazená společnost Sierry, sloučila s videoherním vydavatelem Activision do holdingu Activision Blizzard. Ještě téhož roku byla Sierra uzavřena, nabídnuta k prodeji a po letech mlčení lze za největší příslib jejího comebacku považovat obnovení webových stránek, k čemuž došlo v srpnu 2014.

Zdroje: Moby Games, Wikipedia
Oficiální stránky vývojáře (http://www.sierra.com)
Oficiální stránky vývojáře (http://www.sierra.com)
Oficiální stránky vývojáře (http://www.sierra.com)