Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Patrik Kliment • 34 let • Rentiér • Č.B. (ČR - kraj Jihočeský)

Komentáře

Anomaly: Warzone Earth

  • PC 70
ÚVOD
Ten mechanickej Šmejd z vesmíru nedostane mojí planetu ani za zlaté prasátko, Jsem prostě jenom drsnej mariňák s krapet britským přízvukem a bandou obrněných serepetiček na silnici kterej musí zachránit koz*mrdy a pár rejžožroutů. Ještě že mám takové skvělé kardio z výcvikového tábora abych to stihl vše oběhat. Ale co invaze mikrovlnných se musí potlačit. Tak hurá obouvat kanady.....

ROZBOR
Zajímavá hříčka z rodiny Tower Defense ale zase maličko naopak. Hra rychle odbíha, celkem pekně se na to kouká , a pěkně se to hraje. Příběh nemusíme ani rozebírat, stačí slovo INVAZE a všem je vše jasné, 14 misí je dostačujících a ke konci dají opravdu zabrat hlavně na vyšší obtížnost. Zvuková stránka překvapivě velice dobrá.

ZÁVĚR
Hra která je na prosté večery kdy si dáte jednu až dvě mise na rozehrání než se přesunete na svojí oblíbenou hru. Naprosto dostačujícÍ produkt. 70%

BONUS
Ty mimozemské ženy jsou prostě všude :D

Pro: Rychlost, oddych

Proti: Později možná vyšší obtížnost

+7 +8 −1

Spate

  • PC 90
ÚVOD
Atmosféra, zvuk, sentiment, tajemno, krása a deprese....věci které jsem zde nalezl

ROZBOR
Barevné ,,Limbo´´ bez tolika logických hádanek a tajenek. Příběh který nemusí býti perfektní ale jeho dávkování vás drží v pozoru. Láhev a hlava plná absinthu a obrazy vzpomínek. Je to skutečnost či není?? Jsem zde či ne?? Kde je zámožný muž?? Kdo je muž ve věži?? Je možné milovat lampu?? Ne to nemůže být ona!! Ne nemůže!!! Utíkej Detektive !! Utíkej!!! a až doběhneš na kraj, zvol si !

ZÁVĚR
Je láhev Absinthu poloplná nebo poloprázdná..záleží na uhlu pohledu.
Jednohubka která mi nějaký čas zůstane na dnu láhve.

BONUS
Nutně potřebuji celý soundtrack!!

Pro: stylizace,HUDBA,,absinth

Proti: absinth,absinth,absinth,

+7

Battle: Los Angeles

  • PC 40
ÚVOD
Doplňkový prodej u kasy. Ne spíše bonusový obsah ZDARMA k zakoupenému filmu. Tak bych s hrou naložil jako vývojář i hráč. Chtít totiž za toto nějaký větší peníz je celkem nestydatost.

ROZBOR
Kratičká budgetovka která se veze na vlně ,,filmových´´ her, ale ne zrovna na té o kterou by jste jako surfař stál. Herní doba maximálně okolo hodinky, celkem příjemná grafická stránka a ozvučení, plitký příběh podle filmu (mam ho ,,celkem´´ rád) a všudypřítomné HooAH!!!, které díky bohu nezazní ani jednou ale ze všech tvrdých maríňáků sála jako Axe Effect, Nemám co více ke hře říct.

ZÁVĚR
Pokud jste ten typ hráče který než se vrhne na svojí oblíbenou hru, se rozehrává u nějaké frenetické, je tato ,,hra´´ možný kandidát. HRA???? kdyby to byl mod bylo by to lepší. Vem kulomet střílej a na nic se neptej, Americká armáda se o tebe postará a bude na tebe hrdá, Za Vlast!!!!!
40%


BONUS
Zajímavé že když člověk dohraje hru na hard obtížnost v odemykatelné položce se mu stejně otevře obsah jen pro hard mode.... hrát znovu hru na easy a medium komu by se chtělo. Obsah za to ani nestojí.

Pro: Je to hra????

Proti: Není to hra????

+10

Nikopol: Secrets of the Immortals

  • PC 55
ÚVOD
Bilalovo dílo mám velice rád a film podle něj už nějakou dobu patří mezi mé Top filmy.
Hru jsem poprvé hrál v demoverzi a uchvátila mě svou atmosférou, stylizací a prostě jsem si říkal že tohle musím mít ale pak se prostě nějak z mé mysli vytratila. Adventůrní hry mi byly v mládí zapovězené kvůli jazykové bariéře ale jako každý ,,pilný´´ student jsem postupem času tuto barieru prolomil. Tedy s odstupem let jsem se na toto dílko podíval. A byl to pohled mírně řečeno zklamaný.

ROZBOR
Atmosféra hry se drží jen na začátku kdy ještě nevíte co bude nasledovat.
Stylizace, zvuková stránka a celkové prostředí utopie je na výbornou i když ke konci hry to velice ztrácí jak na kráse tak hlavně na atmosféře.
Ve hře se zhostíte Nikopola Juniora (WTF!!)
Nevím proč se hra nedrží jak díla tak ani filmu (hlavní důvod proč lidé chtěli hrát) ale nabízí nám příběh nový který je absolutně nezáživný a nekorespondující s díly.
Celkem dobré logické prvky střídají takové ve kterých jednoduše budete postupovat stylem pokus/omyl. Nicméně některé puzzly jsou dobré a občas dají zabrat, ale není jich mnoho. Celková délka (3.hod) hře jen prospívá jelikož hru budete dohrávat jen z donucení jelikož je vše velice předvídatelné a čím déle jste v tomto světě tím více se chcete z něj už dostat. O konci hry už ani mluvit nebudu. GRRRR!!!

ZÁVĚR
Pro mě jako pro fanouška díla veliké zklamání. Atmosféra začátku vyprchává hned v další lokaci a jde stále dolů. Hlavně špatný příběh a utopené charaktery (Bohové,Jill a hlavně sám Nikopol!) dělá ze hry horší průměr a ani fandovské zapálení jí nezachrání.
Pro adventůrní hráče slabé, pro fanoušky klamavé.

BONUS
Remember the sight we saw, my soul, that beautiful, soft summer morning, round a turning in the path, a disgusting carcass........
(Jsem docela navnaděn na dalšího adventurního skeletona tak uvidíme co ukáže Dead Reefs)

Pro: Stylizace,úvodní menu,délka,některé puzzly

Proti: Příběh,puzzly pokus/omyl,nezáživné

+8

Operation: Matriarchy

  • PC 35
ÚVOD
Je to za mnou!! Hurá!!!
Předem musím říct že Operation Matriarchy jsem si dal za cíl dohrát i kdybych měl urvat obrazovku z notebooku, vytrhat si vlasy, či míti noční můry.
Od základu říkám že tato hra je v základní (distribuční) verzi opravdu děs-běs na hranici hratelnosti, nebo spíše nehratelná.
Nechápu jak taková zapadlá hra jako tato může mít neoficiální 600Mb Patch/update??
To si opravdu nějací z fanoušků dali práci??
Upřímně se vám klaním pánové a děkuji že jste z toho udělali ,,hratelný´´ produkt.
Počkat!!!
Hratelný to ano, ale ale ale......

ROZBOR
Výše zmiňovaný update mění původní příšerné zvuky všeho možného plus zcela nový in-game soundtrack.
Předělává příběh, objectivy, scripty a přidává nadabování a pár klasických fixů.
Práce dosti a ještě jednou se klaním.
Celková zvuková stránka je zlepšená ale pořád to je velice špatné. Některé zvuky jsou sotva slyšet, některé strašně ztlumené, některé stále chybí. Dabované scény jsou v pořádku ale není jich mnoho.
Soundtrack ale musím velice pochválit. Obsahuje 22 kousků které jsou futuristické, rockové a některé i epické.závěr hry.
Nový příběh jsem nevnímal jelikož hra prakticky není nijak příběhová a jeho vyprávění je zkrátka nulové.
Jedná se vlastně o takový mimozemský Painkiller. Většina nepřátel na vás pouze tupě nabíhá a to ve velké počtu. O nějaké inteligenci se tu nedá mluvit.
Zajímavá je rozhodně jejich různorodost a najdou se tu určitě originální kousky k zapamatování. U větších se vám navíc zobrazují jejich životy na spodní liště.
Šmejd z vesmíru budete likvidovat dostatkem pozemských ale i mimozemských zbraní a občas se dostanete i do vyzbrojeného bojového obleku.
Pocit ze střelby je ale strašný a střelba nepřátel na vás také protože ani neregistrujete že na vás někdo střílí, a když už zjistíte že někdo na vás pálí tak máte po brnění nebo za polovinou životů. Nepřátelské střeli kolikrát nejsou vidět a jediné upozornění že vás někdo zasahuje je tiché ,,heknutí´´ které absolutně zaniká.
Hratelnost hry je na bodě mrazu. Pořád se o něco zasekáváte, každý práh vám dělá problém navíc když chcete něco přeskočit váš panďulák je jak kosmonaut na měsíci kde je nízká gravitace. Každá nerovnost se projeví na pohybu a jízda ve výtahu který vám ujíždí pod nohama je ,,strašná´´ zábava.
To nemluvě o skákání či používání jetpacku na různých plošinkách a hlavně doskakování na ně, což bylo jak doskakovat na ledovou plochu.
Fyzikální model jako by byl jen z poloviny udělán.
Grafická stránka je jedna z mála věcí co se mi ,,celkově´´ líbila.
Interiéry sice nevypadají kdoví jak skvěle ale od části kdy se dostanete do základny Šmejdů je vše celkem pěkné, lesklé a takové oslizlé.Velká inspirace Alieními ,,slujemi´´
V úrovních se hlavně v posledních částí celkem bloudí a kompas tomu nijak nepomáhá.
Při načítaní mezi úrovněmi se vám zobrazují popisy nepřátel, zbraní a k tomu jejich silné a slabé stránky. Pěkné, ale v typu téhle hry prakticky k ničemu.
Občas se stávalo že se nějaké dveře neotevřeli, něco nešlo zapnout, něco nešlo projít s oblekem i když viditelně v dalších pasážích to mělo jít. Takže časté ukládaní bylo na místě.
Obtížnost hry není nijak vysoká ani na Hard.
Délka hry není díky bohu nějak dlouhá 3-4 hodinky maximálně.
U závěrečné in-game animace jsem se ježil ,,úžasem´´

ZÁVĚR
I s Updatem se jedna o velmi málo hratelný produkt s minimem pozitiv ale stále se dá dohrát. Nevím jestli bych hru přežil v základní verzi. Upřímně si myslím že bych se zklamal a hru po 30 minutách poslal do věčných lovišť z Prey. Měl jsem mnohokrát chuť i u této verze ale kousl jsem to. Ale vylámal jsem si půlku zubů. 35%

BONUS
Pokud se nepřátelé zasáhnou navzájem střílejí proti sobě. Jednu mimozemskou zbraň jsem nemohl používat, při použití spadla hra. Někteří nepřátelé vesele skákali z výšky do patra kde jsem byl a vesele stříleli dál. :)

Pro: Různorodí nepřátelé,soundtrack,část grafiky

Proti: v základní verzi skoro vše, v této verzi více než dost

+10

Power Rangers: Super Legends

  • PC 70
ÚVOD
Občas nastane chvíle kdy chci jen tak v klidu a v oddychu mačkat pár kláves, neřešit příběh, logické hádanky, rébusy či nedej bože používat mozek u her. V takové chvíli padá moje volba na hry které nezaberou moc času a pobaví. Tentokrát padla volba na Strážce Vesmíru.

ROZBOR
Jako malý se přiznám že jsem pravidelně sledoval Strážce o víkendech v TV takže přítomnost těch samých Strážců ze série mě potěšila.
K nim se přidali další z různých sérií a snimi jejich nepřátelé.
Úrovně jsou rozličné(Asie,Vesmírná stanice,Metro...) a ke každé náleží daní Strážci, nicméně každou úroveň si můžete zvolit jakéhokoliv.
V úrovních sbíráte různé secrety za které jste na konci úrovně podle jejich počtu ohodnoceni, ale hlavně po celé úrovni sbíráte energie za které v případě smrti jste oživeni a především na konci úrovně podle počtu energie které máte se vám váš Strážce vylepší.
Nečekejte žádná složitá komba, vcelku jde o mačkaní tří kláves ale i tak se dá vykouzlit pěkná show.
Každý strážce je různě účinný, má různé životy, útok a magii. Nicméně pohyby stejné.
Magie se dobijí bojem nebo power upy ve hře. Funguje na principu Golden Axe (3.stupně)
Vlastně celá hra ve mě evokovala ,,futuristické´´ Golden Axe.
Na konci každé urovně vás čeká boss (boss dané série) kterého porážíte na dvakrát.
Druhá část boje, boj Megazordů, což byl podle mě velký tahák hry je nejhorší část hry.
Boj probíhá mačkáním kláves které se objeví na obrazovce.PROČ??Proč??proč??
Grafika hry se mi moc líbila, vše bylo barevné a mělo takový komiksový nádech.
Hudební doprovod také dobrý, každý Strážce měl k sobě jinou melodii.
Hra je primárně určena pro dva hráče (animace dvou strážců...atd) což je podle mě velká výhoda a i slušná zábava.
Herní doba okolo 3 hodin. Znovuhratelnost tu určitě je, ale jen s kamarádem po boku.

ZÁVĚR
Rozhodně dobrá oddychovka , rozličná prostředí, líbivá grafika a především možnost dvou Strážců dělá s této ,,bojovky´´ poměrně slušnou zábavu. Ve dvou hráčích bych se pohyboval kolem 75% možná 80%. Pro jednoho čistých 70%

BONUS
Ještě jedna věc která mě na většině bojovkách/plošinovkách štve je, že se pěkně mydlíte s nepřáteli a nějaký nepřítel mimo obrazovku na vás střílí!!!
Mé největší povedené Combo na Morfelínech je 76

Pro: Grafika,Hudba,Vylepšování,Multiplayer,Sposta Strážců na výběr

Proti: !!!!!MEGAZORDY!!!!! pro někoho bude délka a možná ,,relativní´´ snadnost

+5

The Thing

  • PC 70
ÚVOD
Achjo....Takhle by asi počáteční slovo ke komentáři ke hře vypadat nemělo ale když ono to slovo vystihuje mé menší zklamání. Jako milovník filmů mě The Thing nesměla minout, leč opožděně ale přeci. Zbožňuji starou Věc(filmovou), její uvěřitelné efekty (nemám rád digitální poslední dobou) a hlavně její atmosféru. Čekal jsem to od hry. Achjo.

ROZBOR
Pokračování příběhu filmu a jeho atmosféra je znát hned na začátku hry v Antarktidě.
Filmové lokace, některé odkazy, deníky. Ale tím končíme.
Čekal jsem že budu pobíhat po Antarktidě ale za chvilinku jsem se přesunul do tajných základen kde se odehrávala většina hry a kde atmosféra prostě vzala čáru. Občas byla mezi nimi venkovní lokace na přeběhnutí. Maličko jsem snil že budu běhat po Antarktidě, hledat onu ,,Věc´´, strachovat se mrazu, nebo se třebas konečně podívám do toho mimozemského plavidla (,,Věc Počátek´´ trošku odhalila ale nelíbilo se mi) a odhalím původ organismu. Achjo
Příběh se od základen změní na pro mě klasické klišé s vládou a na akční hru s pár hororovými prvky.
Hned na začátku mě překvapilo ovládání a parta kamarádu kteří jdou se mnou.
Na ovládání jsem si chviličku zvykal ale pak bylo parádní. Automatické zaměřování překvapivě fungovalo dobře a kamera nikdy moc nezlobila.
Za to můj doprovod mi ze začátku nevadil, bylo to pěkné zpestření ale během hry, pokud to hra nevyžadovala jsem raději chodil sám. Mít za zády bandu opic leč v určitých místech užitečnou na atmosféře hororové hry nepřidá.
Zmiňovaný systém jejich strachu se mi ze začátku sice líbil ale pak jsem ho vůbec neřešil.
To samé krevní testy které byli užitečné jen na začátku hry na přesvědčení spolubojovníku ale jejich využití bylo podle mne jen umělé jelikož někteří se stejné díky scriptu změnily, navíc přibližně za polovinou hry testy úplně vymizeli. Tak dobré nápady a tak nevyužité.
Pěkné bylo ozbrojování spolubojovníku čímž se zvyšovala jejich důvěra k vám.
Zbraní na ničení monster a lidí je dostatek a každá se hodí na něco.
Nepřátele z řad lidských byli obyčejní vojáci s různorodými zbraněmi a boj s nimi mě moc nebavil.
Nepřátele z řad mimozemského organismu byli celkem rozmanití a na větší bastardy jste museli jít systematicky, střelná zbraň a poté plamenomet.
Když už jsme u plamenometu a ohně celkově musím se vůči němu ohradit. Při použití plamenometu bez zaměření jsem si často podpálil pod nohama což zdraví znatelně pocítilo a okruh zranitelnosti ohňů byl nějaký velký. Zkrátka oheň vás zraňoval i když jste nebyli nějak viditelně blízko.
Boje s bossy krom jednoho celkem snadné. Na každého se dá najít jednoduchý postup.
Grafická stránka hry se mi moc líbila i když interiéry byli občas celkem chudé.
Exteriéry byli zamrzlá pustina bez života což je věrohodné.
Chyběl maličko nějaký tísnivý hudební doprovod, jinak zvuková stránka celkově v pořádku.
Celková délka hry je není moc dlouhá ale díky opakovaní některých částí se natáhne na normální délku.

ZÁVĚR
Pro mě malé zklamání. Na začátku jsem byl atmosféricky natěšen na atmosférickou bombu, které ale po chvilce zhasl doutnák a změnila se na akční nafouklou bábovku.
S tím příběhem a atmosférou se dalo tolik udělat ale vše zůstalo trošičku podle mého na půl cesty. ACHJO 70%

BONUS
Docela mě pobavilo sledovat jednoho ze svých spolubojovníků když měl v jedné místnosti takový strach že zpanikařil a sám se podpálil :D
Má nastavení obtížnosti vliv i na hru, nepřátele a né jen na autoaim???

Pro: Začátek,odkazy,obtížnost,grafika,občas spolubojovníci

Proti: Akčnost,vojáci,příběh,pro mě pohřbená atmosféra,nevyužité prvky

+19 +20 −1

Red Faction

  • PC 75
ÚVOD
Jeden z restíků co mi chyběl.O sérii Red Faction jsem věděl už dávno ale nějak jsem se k ní nedostával a časem i trochu zapomněl.Nicméně jako první jsem hrál podle lidí rozporuplný Red Faction:Armageddon který mě překvapivě bavil a tak jsem si řekl že tu sérii rozhodně musím projet.Takže sem pochopitelně začal první dílem který už je celkem dědečkem.

ROZBOR
Příběh se točí okolo vzpoury horníku(červení) proti jejich utlačitelům(modří).
Vy jako jeden z mnoha horníku se stáváte nástrojem odboje a nástrojem velmi přesným a demoličním.Příběh je klasický,neurazí ale ani nenadchne.
Co mě štvalo bylo podání příběhu,Bylo takové podle mě lajdácké a nezáživné.
Pres vysílačku dostáváte od odboje úkoly které jsou striktně lineární a celé mi to nějak nesedí ani jako hrnec na zadek,ale může to být jen můj pocit.
Během hry dostanete do ruky spousta zbraní od klasický brokovnic,pistolí až po pár vice futuristických kousků.Každá zbraň má dva módy střelby.
Používal jsem většinu z nich během cele hry jen pro štít a plamenomet jsem nenašel moc využití.Naproti tomu přísavné bomby mne velice bavili a hodit bombu na nějakého nepřítele a pozorovat jak panicky běhá sem a tam k nezaplacení.
Nepřátelé z řad zlé společnosti,zlých žoldáku,ochranky sou doplněni i příšerami které přece na Marsu nesmí chybět :D
Boss fighty mě moc nenadchly a nebyly ničím zajímavé ale nepřekážely.
GeoMod je prima věc,nicméně sem ho nějak nesledoval jelikož mi připadalo že nevyužil svůj potenciál.Vlastně jsem si ho užil jen na začátku a pak už jsem se o něj nestaral.
Ve hře se nachazí také pár vozidel,ponorek a vznášedel nicméně hlavně vozidla která se ovládají celkem v pořádku mají zvláštní jízdní model(jako kdyby byly na rozoraném poli).
K charakterům jsem si neudělal žádné vazby a můj hrdina mi byl celkem u pozadí.
Grafická stránka hry i na rok vydaní nijak nenadchne ale pro mne jako člověka který nekouká na grafickou stránku byla velmi líbivá.(Prostě mám rád tyto staré grafické enginy)
Zvuková stránka v pořádku a velmi se mi líbila hudba v úrovních.(Připomínala mi mladšiho Chasera)
Nicméně při animacích mi šel zvuk strašně napřed.
A to není jediná chyba kterou jsem zažil.
Hra má pro mne pár chyb například zaseknuté vozidlo v bráně nebo propad texturou(vlak) a hlavně při prvém spouštění ponorky na vodu se objevila chyba že ponorka vybouchla při dopadu na vodu.Stalo se mi to asi 20krát a celkem sem z toho šílel.Pomohlo do ní střelit raketometem a ona se jakoby posunula ve vzduchu a v klidu dopadla.
Celkově mne překvapila kratší doba hry.Dva večery a hra byla odškrtnuta ze seznamu.

ZÁVĚR
Red Faction 1 pro mne byl celkem zklamáním.Čekal jsem lépe podaný příběh možná lepší využití GeoModu.Nakonec jsem byl malinko rád že hra nebyla nijak extrémně dlouhá a že to rychle skončilo.Pár zábavných momentů a pár tehdejších novinek je asi to jediné co mne udrželo hry. Uvidíme jestli druhý díl bude lepší. 75%

BONUS
Docela mne překvapilo že se velrybo/delfín pod vodou dá zabít autem rozjetým z mostu:D

Pro: Grafika,Hudba,možná GeoMod,zbraně,délka

Proti: Nic moc příběh a jeho podání,Chyby,odzbrojené mise

+11

Zombie Bowl-O-Rama

  • PC 85
ÚVOD
Máte rádi bowling??Holdujete zombíkům???Chcete jen tak ukrátit čas nebo se na domácí párty poměřit s kamarádi a pobavit se??Jestli aspoň jedna z výše vypsaných věcí vám imponuje sáhněte po Zombie Bowl-O-Rama!

ROZBOR
Jak oživit pro mě oblíbený ,,sport´´ něčím trošku originálním? Místo kuželek postavíme tupé zombie,na dráhu dáme množství Power-upů a Debuffů,dráhu postavíme třebas na hřbitov,přidáme ovladatelnost bowlingové koule a celé to navlékneme do nenáročné a líbivé grafiky.
Hra má kratičký singleplayer který ale slouží spíše k otevření a seznámení s mechanismy.Hlavní o co tu jde je mezihráčské klání.
Připojit notebook k Tv+bezdátovou myš(více nepotřebujete)+partu přátel=ZÁBAVA

ZÁVĚR
Pro mě skvělá odddechovka a party hra ktera by mohla mít sice více tratí ale o zábavu je postaráno.

BONUS
Nejraději mám Power-up ,,Mozek´´ při kterém jakmile vyšlete ,,mozek´´ po dráze směrem k zombie,zástup začne dýchavičně hlásat Brains,brains,brains.......Lovely:)

Pro: Zábava,jednoduche ovládaní,Multiplayer,Nenáročnost...

Proti: Možná více tratí by se hodilo,pro jednoho hráče jen na zabavení

+7

O.D.T. - Escape... Or Die Trying

  • PC 90
ÚVOD
Ó má dětská modlo,tys zapomenuta v mé mysli byla,tak hluboko ukryta. Děkovat mohu vánočnímu úklidu že jsem tě opět nalezl.Mé srdce zaplesalo příslibem radosti a vzpomínek ale má hlava začala přemýšlet jsi li ještě schopna mi dáti to co v mládí a jsi li vůbec možna se zapnou. ONO TO ŽIJE!!!!!!.
To byli asi prvotní pocity když jsem tuto hru našel při nenáviděném uklidu na jednom starém cd od Score. Hned jak jsem ho otočil začal jsem se obávat je li cd vůbec funkční jelikož jeho čtecí strana měla vrásky jak Měsíční krajina. Naštěstí až k údivu bylo vše v pořádku a já jsem tedy mohla rozehrát druhou hru těchto vánoc a pro mě takové malé,osobní, předčasné vánoce.

ROZBOR
Příběh začíná když vaše vzducholoď na které je převážena jakási Zelená perla se zlou mocí ztroskotá v bouři na ostrově plné různých bytostí. Kapitán a vy jako člen posádky musíte najít jak perlu,držák perly,nádoby s plynem na opravu vzducholodě tak později i uneseného kapitána. Během hry budete provázení animacemi(mezi kapitolami) které odhalují příběh.
Po startu hru dostanete možnost vybrat si ze čtyř charakterů(Ike,Julie,Maxx,Solaar) které se liší možností užíváním zbraní,velikosti obrany a duševní síly.
Volba nemá vliv na příběh ale jen na určitý styl hraní.
Hra obsahuje vylepšování postavy,získáváte zkušenosti a ty si libovolně rozdělujete mezi tři vlastnosti výše uvedené čímž si zlepšujete použitelnost zbraní,odolnost a možnost používat kouzla.Každý z charakteru má určitou maximální možnost vylepšení daného aspektu čímž se od sebe liší.Ze své zkušenosti musím říci že jsem byl na maximálním vylepšení všech schopností někdy za polovinou hry.
Čtyři typy zbraně(energetická,plamenná,elektrická,fůzní+granáty a miny) si navíc ještě můžete vylepšovat nalezenými upgrady kterými zlepšíte dále jejich účinnost.Každá ze zbraní má jiný účinek a hodí se na každého protivníka jinak.
Kouzla nacházíte pomocí krystalů ale použít je můžete jen pokud mate dostatečné množství duševní síly.
Hra se děli na úrovně(kapitoly) kde každá má jiné zpracování a k nim danné nepřátele.
Úrovní je 7+1 bonusová a každá z nich má lokace přes které se pohybujete a občas se vracíte např.najdete zavřená vrata ale páka k otevření je v jiné lokaci dané úrovně.
Upřímně nejradši mám první a druhou kapitolu a nesnáším třetí z důvodu nepřátel.
Každá z úrovní obsahuje mnoho tajných místností v kterých najdete upgrady,bonusové životy,náboje atd.Na konci každé kapitoly na vás čeká boss.Na každého z nich se musí jinak.
Grafická stránka hry už je celkem hodně zastaralá ale podporuje vyšší rozlišení.Hlavně modely postav jsou špatné a hra má i dost grafických glitchů(průhlednost textur,mizející plošinky,neviditelné stěny...) které ale nijak nebrání dohraní ale dokáží napěnit krev.
Zvuková stránka je celkem v pořádku ale hra by mohla obsahovat nějakou doprovodnou hudbu(PS verze jí má).
Hratelnost se hodně zakládá na skákání po různých plošinkách,hledání pák a klíčů,sem tam nějaké logické hádanky a likvidování nepřátel.
Zde nastávají první chyby této hry. Hra obsahuje míření které je nepřesné a nepohodlné. Míříte přes záda postavy a pouze když se nepohybujete a jaksi odhadujete kam míříte, naštěstí hra obsahuje i automatické míření které funguje o trošku lépe a s postupný vylepšením zbraně se jakoby zlepšuje nicméně na nepřátele kteří jsou blízko funguje špatně.Dale je celkem špatné odhadovaní různého skákání nad propastmi(pád je automaticky smrt)a na různé záchytné body,vlastně celkově se modlíte ať se zachytíte.
Save systém je asi to nejhorší.Máme tu dva typy. Checkpointy a Portál savy.Portál save je regulerní uložení které si můžete libovolně načíst ale uložit lze v portálu pouze jednou.
Checkpoint funguje něco jako obrození.Tedy zemřete,odebere se vám život a vy se na daném checkpointu objevíte. Přijdete li o všechny životy musíte načíst Portal Save. Rozmístění není nejlepší a musím říci že občas jsem zuřil velice silně.
Doporučuji hledat všechny možné životy které můžete jelikož je budete potřebovat.
Pády z plošinek jsou tu na denním místě a dokáží vám opravdu znepříjemnit hru.proto se obrnit nervy při hraní je na místě.Rozhodně se nejedná o lehkou hru.

ZÁVĚR
O.D.T. ach jak krásný čas jsem s tebou strávil,kolik rozčilování a kolik chytání za hlavu jsem absolvoval s tebou,přesto miluji tě a děkuji ti za můj návrat do let minulých.Tato hra byla,bude a je jednou z mých nejoblíbenějších.Možná je to tím že jsem nikdy nijak netíhl k Tomb Raideru jako moji vrstevníci,ale já toho nelituji.Nechte si svou Laru,já mám svou Julii a její partu okolo.

BONUS
Hru jsem prošel bez kouzla léčení které jsem nenašel hned na začátcích hry takže jsem si hru celkem dále ztížil proto kdo by se odhodlal hrát opravdu doporučuji prohledávat vše.Některé nestvůry jdou zabít jen kouzly a zjištění že nemáte žádné účinné kouzlo na zabití dokáže tuhle hru znepříjemnit.
A navíc pokud jste neměli kompletní kontejner nebo 30 láhví plynu, před vstupem do závěrečné 7 kapitoly hra pro vás končí a vy si ji budete muset projet znova.TAKŽE POZOR :)


Pro: Hratelnost,Vylepšování,Variabilita prostředí,skákání,temná atmosféra,bossové

Proti: grafika,občasná nepřehlednost ,někteří nepřátelé,skákaní,automatické smrti,save system

+12

Hot Rod: American Street Drag

  • PC 55
ÚVOD: Úvodem bych chtěl říci že zimu a vánoce už pravidelně využívám k hraní her které jaksi upadly v zapomnění nebo spadli do pomyslné ,,žumpy´´ herní nabídky.Je to taky pro mne čas nostalgie a možnosti si zahrát hry na kterých jsem vyrůstal a miloval a které jsem například nedohrál nebo také na ně zapomněl.Tuto zimu se bude jednat přibližně o jednu desítku her.A tím se dostávám k první hře kterou jsem v minulosti viděl u kamaráda na jeho pc a měl možnost v té době trošku hrát.Tou hrou je právě Hot Rod: American Street Drag. Tak se cirka po 10 letech na tu hru podívejme.

ROZBOR: Začátek hry jako ve ,,většině´´ závodních hrách.Dostanete pár dolárků,koupíte ošumtělou šunku(a to doslova) opravíte co je na ní rozbité a vrhnete se na prvního oponenta.Tratí je tu pár cirka 6 + turnajová trať a jde čistě jen a pouze o rovinky(město,polní silnice...).na každé z tratí na vás čekají oponenti kde každý má určitý čas a vy se ho jak jinak snažíte pokořit a získat jeho peníze a pokud prohrajete zaplatíte vy jemu.Jak prosté.Občas vám oponent místo peněz nabídne nějakou tu součástku která je ale jako loterie(může být v pořádku nebo na pokraji funkčnosti) nebo vás vyzve o vaše auto ale pokud vyhrajete vy dostanete prd a to doslova PRD.Tím se dostávám k vylepšování aut.Součástky můžete kupovat jak za plnou cenu v obchodě tak za nižší cenu na vrakovišti kde ale taky záleží na štěstěně.Každá součástka má více levelů a tím se stává lepší.Máme tu součástky na vylepšení motoru,řízení,kol a něco jako vzhledové(světla,rádio..) které ale není na autě znát jak po funkční tak vzhledové stránce.Maličko škoda.Upravit se dá tedy jen barva a nějaký ten vinyl na kapotu.Závodění se skládá jen z držení plynu a bedlivého pozorování otáčkoměru aby jsme zařadili ve správný čas.Grafická stránka hry mi strašně připomínala o čtyři roky starší Midtown Madness což není na rok 2003 žádná hitparáda.Hratelnost nevím jestli má cenu popisovat když prakticky děláme jen to jedno a to samé.Start>Plyn>Zařadit>Nitro>Srovnat Auto=CÍL.Zvuková stránka hry mi připadala taková utlumená,hlavně zvuky aut byly nepovedené a komentátora v menu jsem vypl v nastavení okamžitě.Herní doba se pohybuje okolo cca 2 hodin s jedním autem ale motivace proč koupit další je nulová jelikož auta se výkonem mezi sebou neliší(nebo jsem absolutní slepec).Když se dostanete se svým autem na maximální výkon tak všechny porazíte a jaksi se nic nestane,jen stále budete moct závodit a v nákupu se vám otevřou dvě bonusová auta která jsou ,,jaksi´´ vtipná .Příběh a motivaci hra jaksi neobsahuje,U příběhu se to dá chápat přeci jen je to závodní hra ale pokud chybí motivace je to špatné.

ZÁVĚR: První hra z řady mých her na které se chystám ve mne už nezanechává ten pocit jako dříve nicméně nejedná se úplně o špatný titul.Díky krátké herní době,nenáročnosti a možné nostalgii se hra dá skousnout ale rozhodně není pro všechny. Myslím si že v té době by hře neuškodil split-screen pro 2 hráče což by mohla být zábava.S výčtem věcí uvedených výše se ale takhle jedná o velmi chabý průměr a možná zasloužené propadliště herních dějin ze které Hot Rod nezachrání ani plná nádrž mé nostalgie. 55%

BONUS:Je hezké když se vaše auto blíží k maximálnímu výkonu jak se čim dál tím více zvedá na zadní kola a rozjíždět se na 2 stupeň a skoro odletět je ,,celkem´´ pěkné.Evokuje to ve mne vzpomínky na Rychle a Zběsile 1 a finální scénu.(R.I.P. P.Walker)

Pro: Muscle káry,jednoduchost,herní doba

Proti: Herní doba,Zvuky,Nulová motivace,Znovuhratelnost

+7

Gunman Chronicles

  • PC 80
ÚVOD: Tak jsem ten třetí (jakoby) datadisk zfouknul:) Předem musím řict že prostě engine Half-Life je můj nejoblíbenější a nedám na něj dopustit.Sehrál jsem klasickou starou nepatchovanou verzi u které mi bohužel z nějakého důvodu nešlo úvodní intro(díky za YouTube).Projel jsem úvodní menu nastavil ovládaní,grafiku a vrhl se na tuhle science-fiction jízdu po planetách.

ROZBOR: Hratelnost jako vždy na té nejlepší úrovni.Člověku se stále vybavuje HL1 i když je hra v jiném stylu.
Zvuková stránka už je na tom trošku hůře ..především namluvení postav je horší ale celkové zvuky okolí a zbraní dobré.Patchovaná verze zlepšuje jak zvuky tak celkové textury a vzevření hry.
Design map je rozličný a každá planeta má jiný terén a k němu daná příšerstva a nepřátele.
Roboty....prehistorické ještěry....mimozemské osazenstvo a zástupy lidských protivníku.
Počet zbrani taky není nijak valný ale jejich programovatelnost a možnost najít jejich ,,upgradování´´ pomocí kitů osvěžuje hru.
Celkem opravdu zamrzí délka tohoto vesmírného kousku která je tak na 2 až 3 večery. Příběh je celkem pěkným tahákem teto hry ale samozřejmě ho nebudu nastiňovat jen řeknu že tam jsou některé pěkné zvraty a podobnosti s jinými hrami.

ZÁVĚR: Moc příjemná dovolená po planetách s tímto FPS dědečkem.Která by ale mohla mít prodloužený víkend k lepšímu prožití a užití.Hra mi nejvíc připomínala takový hybrid Unrealu,System Shocku 2 a samozřejmě HL1.Boje mezi rozličnými nepřáteli,cestování a střílení a zase střílení toť koncept hry:) 80%

BONUS: V které starší hře uvidíte mydlit se mezi sebou roboty s mimozemskou rasou a lidmi a především tou ,,DOKONALOU´´zákeřně/hodnou kybernetickou babou nakonec???
+10

Vinyl Goddess From Mars

  • PC 80
ÚVOD:Jedna ze srdcovek mého útlého mládi.Spolu s Lion Kingem,Aladdinem a nespočtem dalších plošinových her patři tato hra k mým nejoblíbenějším.Většina lidi hrávala Jill ale já se prostě v té době zakoukal do Vinyl.Nechci ani počítat ten nespočet času u monitoru kdy jsem se pokoušel projít všechny tři epizody.Pamatuji si ze jsem se dostal do nějaké úrovně v druhé epizodě která mi setsakramensky zavařila a proto jsem hru v té době odložil a vrhl se na milovaného Starcrafta.Teď po letech jsem našel jedno staré CD Vrtulník 95 kde byla spousta starých her a mezi nimi tento skvost.S chutí jsem se ponořil zpět do epizod s odstupem skoro patnácti let a musím říct že jsem u hry nějaký ten čas poseděl a neodtrhnul se dokavaď jsem ji neprošel.

ROZBOR:Hratelnost je i po těch letech stále skvěla a opravdu dýchající nostalgií, k tomu skvěly hudební doprovod a celkové zvuky.
S nepřáteli si tvůrci poměrně vyhráli takže narazíte v každé epizodě na nové tváře, počínaje kostlivci,střílejícíma očima po pavoučí ženy konče.
Katakomby střídají les a ten zase jeskyně atakdále.
Hra už mi v dnešní době nepřijde tak dlouhá jako tehdá a všechny epizody nezaberou moc času.Přesto udrží stálou pozornost.

ZÁVĚR: Pro mě prostě skvěla vzpomínka na staré časy u pc kterou jsem si mohl oživit.
BONUS: Moje babička v této době byla solidní ,,pařankou´´ a po Duke Nukem 1 a Commander Keenovi byla tato hra také její oblíbenou:)
+5

The Punisher

  • PC 70
Punisher se ke mně dostal poměrně nedávno.První věc která mě nadchla byla ta že se hra nedrží stejnojmeného filmu ale kráčí si určitou vlastní cestou.Hra byla celkem zábavná a postupné otevíraní nových zbraní,bonusů a zlepšování svých abilit hru jen oživilo,stejně jako sarkastický humor Cassela.Hlavní devízou této hry je určitě system výslechů který ale časem je velice stereotypní(vyjma speciálních výslechů které jsou občas opravdiu vtipné).Docela mě potěsila i přítomnost dalších postav Marvelu(Bulleye,Iron Man..)i postav s filmu.

Graficka stranka hry nijak nezahambuje ale hlavne v interiérech by potrebovala trošičku oživit.Modely jsou pěkné a zakladní system kryti také poměrně funguje ale moc jsem ho nevyužival.
Zvukova stranka je dobře sladěna s prostředím levelů.
Nepřátele moc inteligence nepobrali,ale občas se i slušně kryjí.

Když bych to shrnul,Punisher je zabavná 3rd akce která nijak nevybocuje ale ani nevystupujez tohoto žánru,vtipné hlašky,akční souboje,nasilnictví to je hlavní tahákem této hry ale taky postupným časovým stereotypem hry.70%

Pro: Rychlá zabití,Speciální výslechy,Bonusy,Hratelnost,Marvel postavy,Odreagování,Hlášky

Proti: časem stereotypnost,pro mě pouze odreagování,občasna hloupá inteligence,level desing,možna konec hry:)

+13

Second Sight

  • PC 80
Další překvapivě pro mě povedená konverze z Playstationu..Hru bych označil jako slabšího a hlavně snažšího Splinter cella s psychickými schopnostmi... hra si držuje svižné tempo a střídání minulosti s přítomností..především příběh je věc která tudletu hru drží nad vodou..konečná faze hry kdy si vlastně John V. uvědomí že minulost je vlastně přítomnost a budoucnost pouze možna pokavaď bude neůspěšný..lokace jsou příjemné..Moderní nemocniční zařízení střídá prostá ulice kterou pote střídá starý blázinec,stoky...mezitím občasné skoky do Johnovy pomyslné minulosti..Prostě paradní příběhový koncept...

Když se ale na hru podivám z herní strany je tady pár chybiček..
system kryti a skrýváníje příjemný a snadny a překvapivě dobře využitelny...ale psychické schopnosti které by měli byt hlavním tahákem hry jsou poměrně odfláknuté..ze všech schopností Telekineze,Psi ůtok,neviditelnost,astrální tělo,Léčení.které John má jsem využil asi 2 nanejvýš 3 a to telekinezi,léčení a neviditelnost..kdyz přejdu ke zpracování Telekineze po vylepseni kdy muzete pohybovat nepřáteli tak aby jste je mohl omlátit o stěni,bylo hrozné,ale nejak jsem to překousl..pohybovat s drženým nepřitelem a odhodit ho pořádnou razancí na nějakou zed byl velky problém..mimo jine musel jsem ho minimálně 3 omlátit než vypustil dusi..
Vlastně po většinu hry jsem hru procházel pouze se zbraněmi a léčením.
Grafika hry jse mi moc líbila byla taková trošičku comicksová(jen malinko)..fyzikálni model poměrně dobry a zvuková stranka hry vynikající.
Ai nepratel ale byla příšserná..nepřítel me nevidel ani na půli chodby když mu mířím na hlavu...No nic hra je aspon snažši pro nezkušené hráče..
Kamera byla poměrně dobrá na konverzi i když v některých pasážích s ní byl problém.
Automatické zaměřovaní nebylo špatne ale pokavaď blízko před vámi bylo více nepřátel byl to trochu problém,mohlo to být lépe vymyšleno.
Co mi ve hře chybělo byli granáty které by se dali určitě prakticky využít.

Celkový dojem ze hry byl obstojný.Hru drži na vyššim stupínku příběh a nebýt poměrně odfláklých ovládání psych.sil,automatického míření a ,,Slepé´´ umělé inteligence dal bych i vyšši hodnocení ale i tak pěkných 80%

Pro: Příbeh,grafika,Nízké HW,minulost/budocnost,i pro nezkušenné hráče,plížení

Proti: Automatické míření,Umělá inteligence,ovládání telekineze,délka.využití zbytku sil...

+6

Area 51

  • PC 70
Celkem pohodova FPS od které jsem ale čekal víc..
Přibeh se mi libil...temna organizace ktera chce pouzit mimozemštani k ovladnuti lidsva..příbeh na kterem se da neco postavit a tajemná oblast v ktere se skryvaji tajuplné věci..Pro mě omyl,za celou hru než jsem se presunul k Šedivakům sem viděl akorat dvě tajuplne veci a to obrovskej mimozemskej kanón a talíř(vevnitř docela pěkně vyveden)..celkem malo na oblast kde by se melo skryvat spousta technologii a tajemstvi..no nic...První čast hry kdy jsem bojoval proti zmutovanejm zamestnancum mi silne pripominal Left 4 dead..zastav se na miste a strilej na valici se nepratele..V druhé časti hry po nakažení virem zacinate rubat vojaky tajemne organizace a v treti časti se dostavate ke kyženým šedivakům se ktery si ale moc konfrontace neužijete kdyz nepocitám ty tři v ochranych polich ktere znicite...CO TO???? Ja cekal ze budu rubat mimozemštany a ne 3/4 hry bojovat z normalnima vojákama...zklamaní..Kdyz se podivam na engine hry...grafika je velice prijemna na oko a po presunuti k zmiňovaným šedivákum to barvami jen hýři a zvukova stranka hry je take pěkná..Co se osobne mě nelibilo je velice roztřesena kamera během střelby a nemoznost odlozit druhy kulomet nebo brokovnici..počet zbrani také neni nějak valný 6 kousku je velice malo kdyz ctyři z nich sou lidske zbrane a pouze 2 mimozemske..Chtelo to více emzáckých kanónů..samotna funkce mutace po nakažení je příjemným zpestřením ale za celou hru jsem ji použil asi 3x...Myslim si že hra ma solidní obtíznost na normal a je potreba se trochu kryt protoze nepratele jsou celkem přesní a zasah bolí i kdyz je pocet lekarniček dostačujíci...K samotnym nepřatelum tech je taky poskromnu pokud si pamatuji tak asi 6 druhu z toho hodne velky pocet ruznych vojaku..Ai je dostacujici a obcas vam i zatopí.,K zaveru hry se nechci ani moc vyjadřovat protože je opravdu vycucán z prstu...Herni doba take za moc nestoji ale kvuli intezivni akci se dá překousnout...

Area 51 byla nazačatku jako svíčka ktera postupem času jak se blíží ke konci dohasíná,nebýt herni doby,konce a kdyby hra byla vice emzácky prostoupena a obdařena byl by to rozhodne kvalitnější titul..takto časem nejspíš upadne do zapomnění...70%

Pro: grafika,hudba,tajné dokumenty,přímočará akce

Proti: Příběh,Roztřesená kamera,pocet zbraní a nepřátel,Závěr ,herní doba,Checkpoin system

+6 +8 −2

Bet on Soldier: Blood Sport

  • PC 65
Myslím si že to není až tak špatná hra jak mnoho lidí říká. Herní svět jakožto válka dvou frakci která je brána jako sport za krvavé peníze(a ty peníze budou opravdu zalité krví) mě docela nabudil. Říkal jsem si tam bude asi nulový příběh ale nějaký malý tam přece jenom je. Snažíte se zachránit svou milovanou ze spárů druhé frakce a vzpomenou si kdo vůbec jste. System sázení a vydělávaní peněz nemůže být lehčí, rubete, dostáváte doláče. Za ně nakupujete lepší a lepší vybavení abyste mohli zase efektivněji nějakého šampiona na konci úrovně poslat do věčných lovišť a získat za něj kýžené vsazené dolary.Grafický engine byl podle mého trošku nadprůměrný efekty jisker když do nepřítelova brnění pálíte ostošest a jemu pomalu odpadává zničené brnění byl cool, výbuchy barelu a toho zeleného sajrajtu v barelu také a musím vyzdvihnout nasvícenost a odlesky hry. Co bylo ale propána krále hrozné byla zvuková stránka. Hru jsem měl v češtině s dabingem a takovouhle příšernost sem neviděl snad od doby dabovaného Quake 4. Hrůůůza děs a peklo. Fyzikální engine mi připadal takový zvláštní ,nevím ale nepřátele padali jak kdyby meli kapsi naplněné héliem..strašně pomalu a gumově..při výbuchu lítali jak ucházející balonky, vše mi to připadalo takové zpomalené. Nevím jestli to byl záměr vývojářů nebo nějaká moje chyba. Systém ukládaní pozic byl poměrně dobře rozmístěn ale v některých pasážích bych to vymyslel jinak. Postupováním po žebříčku jsem se blížil k finální konfrontaci před kterou jsem se měl rozhodnou jestli se přidám k ,,hodným´´ nebo ,,zlým´´ které beru jako zpestření..které mě ke konci vyvede z omylu když poznávám ze sem zrazen všemi blízkými a tak či onak jestli se přidám k hodným nebo zlým střelen do hlavy. Zajímalo by mě jak hra pokračuje v datadisku..

Celkový dojem ze hry byl uspokojivý, některé věci bych udělal jinak, jiné jen vylepšil. Nebýt odfláknutého konce, fyziky a některých chyb šlo by o solidní titul...65%

Pro: Systém sázeni.zbraně,některé grafické efekty,ovladatelné stroje,akčnost

Proti: Příběh,Konec,zvukový a fyzikální engine.system ukladání pozic na některých místech,krátká délka.

+5 +6 −1

Sacred

  • PC 80
Rekl bych solidní RPG ze stare školy. 6 hratelnych charakteru je vice než dostatek a díky bohu že jsou mezi nimy rozdily.Příběh nijak nevybočuje z jinych RPG,najit casti artefaktu a zabit Bosse.Hru jsem dohral s gladiatorem a seraphem ale poté uz jsem nemel tu chuť jako u Diabla abych hral znovu s dalsi postavou.To se změnilo az s datadiskem Underworld kde jsem s radosti prosel sacred+datadisk s démonkou ale pote ta chut zase vyprchala.jedna z mala veci co mě ješte na Sacred zklamalo byla stereotypnost a linearita ůkolu.Grafiku bych hodnotil dostačující,zvuky už jsou na tom hůře.Dostatek nepřatel i zbraní jsou ku prospěchu.

Celkovy zážitek ze hry byl dobry na první dohraní,možna i druhé ale dale to ztratilo punc.Presto solidních 80%

Pro: Stará škola,charaktery,možnost koně,Různorodost nepřátel,obtížnost

Proti: Lineárnost,stereotyp,některé malé chyby,Zápal do dalšího hraní.

+20

Resident Evil 4

  • PC 95
Musim řici že me Resident Evil 4 opravdu poměrně pohltil...Je to jedna z mala konverzi na Pc ktere se podle mého pomerně povedla.Mnoho lidi si ztezuje ze uz to neni ten stary Resident jako driv ale me se zda ze je stale dobry a mozna i o chloupek lepsi.holduju zombíkum takze fakt že se zde nenachazeji zombíci mě zprvu zarazil ale casem sem poznal že nakažení vesnicane,mnichove..atd k nim nemaji prilis daleko v pohybu i hrůze.Grafika me napoprve moc neoslnila ale po staženi patche se dalo koukat znatelně lépe.Pro me to byl velice prijemný zážitek po nocích a absenci myši beru za +..snažit se zamířit klavesnici než se k vam ,,šourák¨¨ dostane je velice povzbuzujici..Salazar 4ever!!

Pro: Atmosféra,tuning zbrani.Leon a staří známí,Bonusy,solidní délka,akční sekvence

Proti: neni tolik log.hadanek,umela inteligence,záver snadny i na professional..

+12 +13 −1