Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Prey

11.07.2006
13.02.2018
kompatibilní
76
243 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Tommy je indián živící se jako mechanik. Když nepracuje, snaží se přemluvit svoji přítelkyni Jen, aby s ním opustila rezervaci, nebo poslouchá bláboly svého dědy o "předurčení" a "dědictví předků". To skončí ve chvíli, kdy je Tommy, Jen, děda a celá hospoda, ve které se nacházeli, absorbována podivným světlem, vycházejícím z ještě podivnější planetky. Ta krouží nad celou Zemí a pohlcuje vše, co jí přijde pod paprsek. Tommy bude muset použít všechny schopnosti, které má, i ty, které zatím nezná, aby zachránil své blízké a dostal se pryč z toho podivného světa.

Hra má zajímavý design úrovní, který často využívá portály a změny gravitace. Stejně zajímavě zpracované jsou i mimozemské zbraně, které hráč využívá. Cestou bude hráči pomáhat duch sokola Talona a schopnost vybojovat se ze záhrobí zpět k životu. K dispozici je i řízení vesmírného vznášedla. Zajímavostí je, že se na hře pracovalo již od roku 1995. Během té doby se několikrát změnil engine i celkový koncept.


Poslední diskuzní příspěvek

muze nekdo poradit co mam delat v te rubikove kostce v misi The complex? Absolutne nevim co tam delat a jak tu krychli nasmerovat

tak uz sem na to dosel

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Pro mě osobně asi největší překvapení za poslední herní rok, chvílemi jsem dokonce uvažoval o maximálním hodnocení, ale tato úvaha postupně přešla a Prey zakotvila na i tak krásných 80%. Vysvětlím proč.
Jedná se v podstatě jen o koridorovou střílečku, postavenou na id Tech 4 enginu (Doom 3, Quake 4, Enemy Territory: Quake Wars atd..) a hozenou do sci-fi hávu. Zatím nic nového, ale..
Jakoby se autoři snažili být originální za každou cenu a v každé lokaci na vás vybalili ještě něco navíc. Dveře si otevíráte rukou, která jde doopravdy vidět nebo pařátem, který jste získali z mrtvého protivníka, zbraně jsou kompletně předělány do mimozemského vzhledu, i když se vlastně stále jedná o variace na staré známé brokovnice, raketomety a granátomety. Výjimkou je pouze zbraň, kterou lze dobíjet ze speciálních stojanů různými druhy střeliva, ta se mi zamlouvala nejvíce, nicméně zásobník byl zase vystřílen během pár vteřin.
Poté na řadu přichází hrátky s gravitací, portály a s mými oblíbenými gravitačními pásy. Toto všechno je zpracováno skvěle, také bych řekl, že bez jediné chyby a především, pro průměrně inteligentního člověka zcela pochopitelně. Originální nápady ale ještě zdaleka nekončí!
Časem usednete do exoskeletonových vozítek, která jsou kupodivu opravdu celkem zábavná, při postupu příběhem dále budete využívat svou duševní část, při smrti pomocí šípů ulovíte pár duchů a ocitáte se znovu ve hře, která disponuje funkcí autosave, tudíž absolutně netuším, proč je zde volba manuálního ukládání a nahrávání pozice. Příběh někomu může připadat možná hloupý, mě ale bavil od začátku až do konce, vše bylo ve správný čas vysvětleno a neobešel se bez jednoho zajímavého zvratu (proměna a smrt Jen). Nebýt, s odpuštěním, debilního českého dabingu, hru bych si určitě užil ještě o něco více.
Vrátím se teď na začátek svého komentáře a zeptám se, když je hra tedy hezká, zábavná, originální a bez vážných chyb, co je špatně? Proč ne plné hodnocení? Protože po zhruba třech hodinách hraní začne být lehce nudná díky svému stereotypu. Což možná na první pohled nedává kvůli všemu výše uvedenému smysl, ale je třeba si uvědomit, že ačkoliv se autoři snažili vybalovat každých pět minut něco jiného (po "střílecí" místnosti následovala místnost "logická" a po logické zase "vozítková), jedinými dvěma možnostmi řešení oněch situací bylo buď zmáčknutí tlačítka nebo vystřelení ze zbraně. Nic víc. Takže tímto zcela odpadlo jakékoliv uvažování při řešení logických situací a vy jste věděli dopředu, jak postupovat v místnosti, do které jste právě vstoupili a ani se ještě nestačili rozhlédnout.
Celkem škoda. Ale i tak mohu tuto hru vřele doporučit všem, kteří ještě neměli tu čest s ne zrovna moc sympatickým indiánem Tommym.

Pro: grafika, originální nápady, zbraně, příběh, exoskeletonová vozítka

Proti: stereotyp, nelze zemřít, český dabing

+29
  • PC 85
Na Prey jsem se těšil hodně dlouho a když byl konečně dostupný k prodeji tak jsem neváhal. Teď je na čase zjistit, jestli jsem neměl své peníze radši nechat v peněžence.

Prey má skvělý začátek, posléze slábne, aby mocně vyvrcholil v závěru. Děj má ale i své zvraty a kudrlinky, které mu přidávají na atraktivitě. Celou cestu vás pronásleduje tajemný hlas a dává tušit v závěrečnou konfrontaci s jeho majitelem. U stříleček jde, ale v zásadě pořád o to samé. Z bodu A do bodu B. Příběh je prostý – záchrana a pomsta + pocta původním obyvatelům Ameriky konkrétně kmenu Cherokee. Na několika místech je Prey silný i emočně.

Obtížnost se přizpůsobuje hráči, takže se nemusíte zabývat zvolení počáteční obtížnosti. Je pouze jedna (po dohrání se zpřístupní druhá). Systém léčení je v podobě kanálků s růžovým kouřem, který můžou užívat i nepřátelé, i když jen omylem. Hra se poměrně často auto-ukládá, takže manuální save není skoro potřeba. Ve hře nemůžete zemřít (dost diskutabilní schopnost), mě to osobně příliš nevadí. Po smrti následuje minihra s lukem a střílením duchů (červených a modrých podle své barvy vám doplní buď životy nebo duchovní sílu) a návrat na místo smrti. Možnost vystoupit ze svého těla dává nové možnosti hratelnosti. Mozek musíte občas i zapnout při řešení některých obtížnějších puzzlů. Vyučovací jeskyně je pak už jen příjemným zpestřením.

Tomy mladý indián vystupuje jako nesympatický hrdina, který je zaměřen vždy a pouze na jednu věc nejprve na záchranu a potom na pomstu. Děda Enisi plní úlohu duchovního průvodce (mimochodem je skvěle nadabován) a Tomyho holka Jen plní úlohu důvodovou. Dědečkovým předobrazem je tak trochu Yoda. Jeho mazlíček z dětství jestřáb Talon, který je teď Tomyho duchovní průvodce, je pro příběh důležitý až později. Nepříjemná je jeho úloha v hratelnosti, kdy vám celou dobu ve střílečce ukazuje, kam máte jít. WTF. Talon vám dokonce pomůže i v boji – zaměstná Emzáky, abyste je mohly snáze odpravit. Další zjednodušení je v podobě značek, kdy má Tomy oddělit ducha od těla.Další postavy jsou vyloženě ploché, bez osobnosti, kromě hlasatele Arta.

Filmovost vyprávění dodává poutavost. Rozhovory s ostatními přeživšími vás vrací ve sci-fi prostředí zpět na Zem. Hru doprovází i velká brutalita, všude je spousta krve a setkáte se zde i s mrtvými dětmi. Radiové vysílání, které vede hlasatel Art Bell je výborná a vtipná vložka a dává hře jistou míru realističnosti. A že i dokonce druhý hlavní boss Keeper volá do rádia a upozorňuje na blížící se zkázu lidstva anebo slečna jasnovidka, která přesně popíše vaši cestu vesmírnou lodí….

Druhů nepřátel je skutečně dost a jsou velice hezky fyziologicky řešení a někdo se na nich skutečně vyřádil. AI nepřátel je na vysoké úrovní mimozemšťani jsou neustále v pohybu, snaží se krýt nebo využívat svých silných stránek. Bossové jsou cool, i když se z bossů postupem času stanou řadoví nepřátelé, což jim podle mého ubírá na zajímavosti.

Na výběr k eliminaci ufonů máte pěkné, organické zbraně, které se i sami hýbou. Třeba granáty v podobě roztomilých, světélkujících broučků. Zbraně nemusíte nabíjet, což může někomu vadit.

Když sem hrál Prey poprvé před lety, tak mě létací vsuvky hodně otravovaly, ale teď jsem si je vyloženě užíval a litoval, že jich není víc. Stejně jako v Dukovi jsou i zde po cestě k cíli poházeny hrací automaty, ale celkem zbytečně a neprůstřelné zábradlí dokáže někdy pořádně na***t!

Zajímavý multiplayer, který se liší od ostatní stříleček portály a gravitací a hráči se v něm dostatečně vyblbnou.

Herní doba se pohybuje okolo 13-ti hodin a to je slušné. Vizuál je skvělý. Výtečná hudba, už je jen pomyslnou třešničkou.

A vtipná věta na konci závěrečných titulek „PREY BUDE POKRAČOVAT“ ….


Pro: Sci-fi prostředí, zbraně, AI, hudba, atmosféra, zbraně

Proti: Děj, zábradlí, přímočarost, slabý střed, jednoduchost, hl. hrdina

+25
  • PC 90
Duke Nukem: Forever mel byt hrou pro dospele, nevim co tim 3D realm presne mysleli, ale ja si od ted predstavim treba Prey

1) Strileni neni to hlavni, jde hlavne o to, zjistit, jak se z mista A dostat k mistu B
2) Hratky s portaly a gravitaci, to je zaklad hromady zajimavych "puzzlu". Nemusite se bat, ze vam z toho pujde hlava kolem, vsechno to perfektne funguje
3) Vase duse umi opustit telo, aneb reseni hromady jinak neresitelnych prekazek a navic skvely zpusob likvidace nepratel. Neni nic lepsiho, nez telo nechat schovane za rohem a co by duch to vystrilet lukem. Nepratele o vas nevi, dokud na ne nezautocite, to je pro ty slabsi ale uz pozde.
4) Jste vlastne nesmrtelni. Kdyz vam klesne zdravi na nulu, objevite se ve spiritualni rovine, kde lukem lovite "duchy" kteri vam doplni "manu" a zdravi. To je fajn, aspon jste usetreni opakovaneho save and load.
5) Originalni zbranovy arzenal, malo kdy si clovek odpocine od zazite pistolky, samopalu, brokovnice...
6) Divnej raketomet, myslim tu zbran pod cislem 7, sekundarni mod sice moc nevyuzijete, ale ktera hra vam nabidla vytvorit pred sebou podivny kourovy chumel, ktery pohliti vsechny nepratelske i vase strely?
7) Uveritelne prostredi, takhle by to u emzaku vazne mohlo vypadat. Konecne hra, kde se tvurci odprostili od zazite vize mimozemskeho prostredi, ktere vypada jak nase vesmirne stanice za 100 let, nebo je naopak vystrizeno z knizek o dynosaurech s hromadou exoticke zelene.
8) Talon, vas jestrabi pruvodce. Moc ale neradi ,bud si sedne na ovladaci panel, ktery nelze prehlednout, nebo naopak neni videt vubec, kazdopadne zrovna moc vam nepomaha. Ale napad se ceni a to ,jak neletaval na emzaky, ktere tak na chvili zamestnal zanechalo dojem
9) Vazne tam jsem. Miluju hry, kde ma interakce s prostredim nekonci pouze u pipnuti a zmeny barvy cudliku. Je fajn videt byt jen ruku, jak po tom panelu zasatra
10) Ze zacatku trefne hlaskujici hrdina
11) Pribeh, je to jak kdyz kocicka varila s pejskem dort, ale stejne se mi libi. Navic se scenaristum povedlo i par pamatnych momentu
12) Vznasedla. Prijemne spestreni hry. Zpusob nastupovani se mi vazne libil.

Jedna velka chyba na krase. Nema cenu se schovavat, skrcite se za bednu, vykouknete, mezi vamy a mepritelem zadna prekazka, vystrelite a ouha, strela uvizla v bedne, ktera jako by mela neviditelny okraj, ktery 20 cm precuhuje. Tenhle neduh zamrzi hlavne u zabradli.
+24
  • PC 85
Pěkný začátek. Atmosféra neznáma z cizí lodi je super. Lidem se to může zdát jako krutá zvěrstva. Pro návštěvníky je to denní rutina nutná k přežití. Tak jako tak. Za tohle si zaslouží zemřít. Hlavně ale musím zachránit svou milou. Protože na to ostatním mi zas až tolik nezáleží.

Bizarní prostředí vesmírné lodi, kde se snoubí technika s životem. Vaše zbraně jsou tady vlastně taková oživlá hmota. Možná to bude vyrobené z nás. Každopádně jsou tady zbraně hodně zajímavé. Alespoň vzhledově. Funkčností je to klasický standard akčních her. Až na zmrazovač, který je skoro stejný jak v Dukeovi. Až na to, že se pak nedají zmetci rozkopnout.

Hrátky z gravitací umožňující vytvoření osvěžujících logických hádanek. Postup i s pomocí snového světa, bez kterého by jste se nikam nedostali. S tím nepočítali! Super fantaskní prostředí. Nepřátelé vylézající z pochev. Čoklové vylíhnutí z vajíček. Všechno to pěkně uhýbá. Souboje jsou docela zábavné. Vy jste nesmrtelní. Po smrti nasbíráte duše a jedete znovu. No, stejně všichni rádi používáme quick save. Takže na tom ani tolik nezáleží. Bez toho by byla hra i docela těžká.

Postupem hrou jsem občas narazil na nějaké ty nudnější pasáže. To ale všechno bohatě vynahradila poslední třetina hry, která krásně gradovala. Začne býti pořádná motivace. Je to akčnější a akčnější. Souboje s bossy jsou super. Celkově jsem se slušně bavil. Škoda jen té krátké délky.

Pro: bizarní prostředí, bizarní zbraně, hrátky s gravitací, gradující děj, zábavné souboje

Proti: krátké, občas hluché pasáže

+22
  • PC 85
Po dlouhém čase od doby, kdy mě poprvé zaujaly recenze na Prey, spatřilo mé bystré oko v Kauflandu nenápadnou krabičku kolekce klasiky za bratru tři dolary. Inu snesl jsem se na kořist, odtáhl ji domů, rozpáral a nedočkavě založil placičku do mechaniky. Ze začátku se mi z té automatické pračky mozků mírně zvedal žaludek a chtě nechtě jsem musel první herní seanci ukončit, ale navnadila.

Graficky Prey padá kamsi do zapomenutých vod Doom 3 a Quake 4 s několika vylepšeními, ale nenechte se zmýlit, rozhodně to není obyčejná střílečka, spíš jakoby se potkal Portal s Halo 1. Ozvláštňujících prvků je opravdu mnoho: atypické zbraně, variabilita nepřátel (nevelké množství, ale každý je jiný), level design, hrátky s gravitací, portály, přechody do světa duchů, pet obtěžující nepřátele, fantasticky předávané útržky příběhu, příběh a obsazení hlavních rolí, smrt-nesmrt (Moorhohn hadr). Podobnou míru invence oproti předchůdcům jsem naposledy viděl v Duke Nukem 3D.

K příběhu: klasická americká slátanina ve stylu filmů Mars útočí či Válka světů, popcornová záležitost, kterou nemůže člověk přestat hltat, dokud není pytlík prázdný. Není to vyloženě komedie, ale nejednou vám zvedne použitá nadsázka, či spravedlivé rozhořčení hlavního hrdiny Tommyho koutek úst. Jak tu někdo poznamenal, násilí je v příběhu podáváno velmi sympatickým způsobem.

AI není příliš co vytknout, ale ani pochválit, nábojů je dostatek, avšak s jednou nebo dvěma zbraněmi nevystačíte a hra vás donutí zbraně střídat. Hudba je nadprůměrná. Hra obsahuje autoheal, ale jen asi do 20ti procent plného stavu a autodobíjení jedné zbraně, taky do 20ti procent zásobníku. Šikovné řešení. Ukládání probíhá automaticky a je k dispozici i klasický save.

Ke slabším bodům patří indiánská tematika, poletování v... no, říkají tomu exoskeleton a takové ty poletující skleněné tabule co přenesou exoskeleton někam dál. U ostatních biozařízení jsem si byl ochotný představit, že k něčemu slouží, ale toto bylo prostě samoúčelné. Taky si myslím, že svět duchů mohl být ještě o něco lépe využit v boji. Kolem zábradlí bývá nepříjemná neviditelná bariera, kterou nelze prostřelit.

Herní doba je asi 10 hodin a přišla mi naprosto akorát, replayabilita je spíše nízká, vzhledem k vysokému podílu originality na herním zážitku (a mém konečném hodnocení).

Pro: velká porce originality, příjemně snadné a na FPS nezvyklé puzzly, prostředí Biolodě

Proti: neprůstřelné zábradlí, pár hluchých momentů

+21