Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Pro mě osobně asi největší překvapení za poslední herní rok, chvílemi jsem dokonce uvažoval o maximálním hodnocení, ale tato úvaha postupně přešla a Prey zakotvila na i tak krásných 80%. Vysvětlím proč.
Jedná se v podstatě jen o koridorovou střílečku, postavenou na id Tech 4 enginu (Doom 3, Quake 4, Enemy Territory: Quake Wars atd..) a hozenou do sci-fi hávu. Zatím nic nového, ale..
Jakoby se autoři snažili být originální za každou cenu a v každé lokaci na vás vybalili ještě něco navíc. Dveře si otevíráte rukou, která jde doopravdy vidět nebo pařátem, který jste získali z mrtvého protivníka, zbraně jsou kompletně předělány do mimozemského vzhledu, i když se vlastně stále jedná o variace na staré známé brokovnice, raketomety a granátomety. Výjimkou je pouze zbraň, kterou lze dobíjet ze speciálních stojanů různými druhy střeliva, ta se mi zamlouvala nejvíce, nicméně zásobník byl zase vystřílen během pár vteřin.
Poté na řadu přichází hrátky s gravitací, portály a s mými oblíbenými gravitačními pásy. Toto všechno je zpracováno skvěle, také bych řekl, že bez jediné chyby a především, pro průměrně inteligentního člověka zcela pochopitelně. Originální nápady ale ještě zdaleka nekončí!
Časem usednete do exoskeletonových vozítek, která jsou kupodivu opravdu celkem zábavná, při postupu příběhem dále budete využívat svou duševní část, při smrti pomocí šípů ulovíte pár duchů a ocitáte se znovu ve hře, která disponuje funkcí autosave, tudíž absolutně netuším, proč je zde volba manuálního ukládání a nahrávání pozice. Příběh někomu může připadat možná hloupý, mě ale bavil od začátku až do konce, vše bylo ve správný čas vysvětleno a neobešel se bez jednoho zajímavého zvratu (proměna a smrt Jen). Nebýt, s odpuštěním, debilního českého dabingu, hru bych si určitě užil ještě o něco více.
Vrátím se teď na začátek svého komentáře a zeptám se, když je hra tedy hezká, zábavná, originální a bez vážných chyb, co je špatně? Proč ne plné hodnocení? Protože po zhruba třech hodinách hraní začne být lehce nudná díky svému stereotypu. Což možná na první pohled nedává kvůli všemu výše uvedenému smysl, ale je třeba si uvědomit, že ačkoliv se autoři snažili vybalovat každých pět minut něco jiného (po "střílecí" místnosti následovala místnost "logická" a po logické zase "vozítková), jedinými dvěma možnostmi řešení oněch situací bylo buď zmáčknutí tlačítka nebo vystřelení ze zbraně. Nic víc. Takže tímto zcela odpadlo jakékoliv uvažování při řešení logických situací a vy jste věděli dopředu, jak postupovat v místnosti, do které jste právě vstoupili a ani se ještě nestačili rozhlédnout.
Celkem škoda. Ale i tak mohu tuto hru vřele doporučit všem, kteří ještě neměli tu čest s ne zrovna moc sympatickým indiánem Tommym.

Pro: grafika, originální nápady, zbraně, příběh, exoskeletonová vozítka

Proti: stereotyp, nelze zemřít, český dabing

+29
  • PC 85
Na Prey jsem se těšil hodně dlouho a když byl konečně dostupný k prodeji tak jsem neváhal. Teď je na čase zjistit, jestli jsem neměl své peníze radši nechat v peněžence.

Prey má skvělý začátek, posléze slábne, aby mocně vyvrcholil v závěru. Děj má ale i své zvraty a kudrlinky, které mu přidávají na atraktivitě. Celou cestu vás pronásleduje tajemný hlas a dává tušit v závěrečnou konfrontaci s jeho majitelem. U stříleček jde, ale v zásadě pořád o to samé. Z bodu A do bodu B. Příběh je prostý – záchrana a pomsta + pocta původním obyvatelům Ameriky konkrétně kmenu Cherokee. Na několika místech je Prey silný i emočně.

Obtížnost se přizpůsobuje hráči, takže se nemusíte zabývat zvolení počáteční obtížnosti. Je pouze jedna (po dohrání se zpřístupní druhá). Systém léčení je v podobě kanálků s růžovým kouřem, který můžou užívat i nepřátelé, i když jen omylem. Hra se poměrně často auto-ukládá, takže manuální save není skoro potřeba. Ve hře nemůžete zemřít (dost diskutabilní schopnost), mě to osobně příliš nevadí. Po smrti následuje minihra s lukem a střílením duchů (červených a modrých podle své barvy vám doplní buď životy nebo duchovní sílu) a návrat na místo smrti. Možnost vystoupit ze svého těla dává nové možnosti hratelnosti. Mozek musíte občas i zapnout při řešení některých obtížnějších puzzlů. Vyučovací jeskyně je pak už jen příjemným zpestřením.

Tomy mladý indián vystupuje jako nesympatický hrdina, který je zaměřen vždy a pouze na jednu věc nejprve na záchranu a potom na pomstu. Děda Enisi plní úlohu duchovního průvodce (mimochodem je skvěle nadabován) a Tomyho holka Jen plní úlohu důvodovou. Dědečkovým předobrazem je tak trochu Yoda. Jeho mazlíček z dětství jestřáb Talon, který je teď Tomyho duchovní průvodce, je pro příběh důležitý až později. Nepříjemná je jeho úloha v hratelnosti, kdy vám celou dobu ve střílečce ukazuje, kam máte jít. WTF. Talon vám dokonce pomůže i v boji – zaměstná Emzáky, abyste je mohly snáze odpravit. Další zjednodušení je v podobě značek, kdy má Tomy oddělit ducha od těla.Další postavy jsou vyloženě ploché, bez osobnosti, kromě hlasatele Arta.

Filmovost vyprávění dodává poutavost. Rozhovory s ostatními přeživšími vás vrací ve sci-fi prostředí zpět na Zem. Hru doprovází i velká brutalita, všude je spousta krve a setkáte se zde i s mrtvými dětmi. Radiové vysílání, které vede hlasatel Art Bell je výborná a vtipná vložka a dává hře jistou míru realističnosti. A že i dokonce druhý hlavní boss Keeper volá do rádia a upozorňuje na blížící se zkázu lidstva anebo slečna jasnovidka, která přesně popíše vaši cestu vesmírnou lodí….

Druhů nepřátel je skutečně dost a jsou velice hezky fyziologicky řešení a někdo se na nich skutečně vyřádil. AI nepřátel je na vysoké úrovní mimozemšťani jsou neustále v pohybu, snaží se krýt nebo využívat svých silných stránek. Bossové jsou cool, i když se z bossů postupem času stanou řadoví nepřátelé, což jim podle mého ubírá na zajímavosti.

Na výběr k eliminaci ufonů máte pěkné, organické zbraně, které se i sami hýbou. Třeba granáty v podobě roztomilých, světélkujících broučků. Zbraně nemusíte nabíjet, což může někomu vadit.

Když sem hrál Prey poprvé před lety, tak mě létací vsuvky hodně otravovaly, ale teď jsem si je vyloženě užíval a litoval, že jich není víc. Stejně jako v Dukovi jsou i zde po cestě k cíli poházeny hrací automaty, ale celkem zbytečně a neprůstřelné zábradlí dokáže někdy pořádně na***t!

Zajímavý multiplayer, který se liší od ostatní stříleček portály a gravitací a hráči se v něm dostatečně vyblbnou.

Herní doba se pohybuje okolo 13-ti hodin a to je slušné. Vizuál je skvělý. Výtečná hudba, už je jen pomyslnou třešničkou.

A vtipná věta na konci závěrečných titulek „PREY BUDE POKRAČOVAT“ ….


Pro: Sci-fi prostředí, zbraně, AI, hudba, atmosféra, zbraně

Proti: Děj, zábradlí, přímočarost, slabý střed, jednoduchost, hl. hrdina

+25
  • PC 90
Duke Nukem: Forever mel byt hrou pro dospele, nevim co tim 3D realm presne mysleli, ale ja si od ted predstavim treba Prey

1) Strileni neni to hlavni, jde hlavne o to, zjistit, jak se z mista A dostat k mistu B
2) Hratky s portaly a gravitaci, to je zaklad hromady zajimavych "puzzlu". Nemusite se bat, ze vam z toho pujde hlava kolem, vsechno to perfektne funguje
3) Vase duse umi opustit telo, aneb reseni hromady jinak neresitelnych prekazek a navic skvely zpusob likvidace nepratel. Neni nic lepsiho, nez telo nechat schovane za rohem a co by duch to vystrilet lukem. Nepratele o vas nevi, dokud na ne nezautocite, to je pro ty slabsi ale uz pozde.
4) Jste vlastne nesmrtelni. Kdyz vam klesne zdravi na nulu, objevite se ve spiritualni rovine, kde lukem lovite "duchy" kteri vam doplni "manu" a zdravi. To je fajn, aspon jste usetreni opakovaneho save and load.
5) Originalni zbranovy arzenal, malo kdy si clovek odpocine od zazite pistolky, samopalu, brokovnice...
6) Divnej raketomet, myslim tu zbran pod cislem 7, sekundarni mod sice moc nevyuzijete, ale ktera hra vam nabidla vytvorit pred sebou podivny kourovy chumel, ktery pohliti vsechny nepratelske i vase strely?
7) Uveritelne prostredi, takhle by to u emzaku vazne mohlo vypadat. Konecne hra, kde se tvurci odprostili od zazite vize mimozemskeho prostredi, ktere vypada jak nase vesmirne stanice za 100 let, nebo je naopak vystrizeno z knizek o dynosaurech s hromadou exoticke zelene.
8) Talon, vas jestrabi pruvodce. Moc ale neradi ,bud si sedne na ovladaci panel, ktery nelze prehlednout, nebo naopak neni videt vubec, kazdopadne zrovna moc vam nepomaha. Ale napad se ceni a to ,jak neletaval na emzaky, ktere tak na chvili zamestnal zanechalo dojem
9) Vazne tam jsem. Miluju hry, kde ma interakce s prostredim nekonci pouze u pipnuti a zmeny barvy cudliku. Je fajn videt byt jen ruku, jak po tom panelu zasatra
10) Ze zacatku trefne hlaskujici hrdina
11) Pribeh, je to jak kdyz kocicka varila s pejskem dort, ale stejne se mi libi. Navic se scenaristum povedlo i par pamatnych momentu
12) Vznasedla. Prijemne spestreni hry. Zpusob nastupovani se mi vazne libil.

Jedna velka chyba na krase. Nema cenu se schovavat, skrcite se za bednu, vykouknete, mezi vamy a mepritelem zadna prekazka, vystrelite a ouha, strela uvizla v bedne, ktera jako by mela neviditelny okraj, ktery 20 cm precuhuje. Tenhle neduh zamrzi hlavne u zabradli.
+24
  • PC 85
Pěkný začátek. Atmosféra neznáma z cizí lodi je super. Lidem se to může zdát jako krutá zvěrstva. Pro návštěvníky je to denní rutina nutná k přežití. Tak jako tak. Za tohle si zaslouží zemřít. Hlavně ale musím zachránit svou milou. Protože na to ostatním mi zas až tolik nezáleží.

Bizarní prostředí vesmírné lodi, kde se snoubí technika s životem. Vaše zbraně jsou tady vlastně taková oživlá hmota. Možná to bude vyrobené z nás. Každopádně jsou tady zbraně hodně zajímavé. Alespoň vzhledově. Funkčností je to klasický standard akčních her. Až na zmrazovač, který je skoro stejný jak v Dukeovi. Až na to, že se pak nedají zmetci rozkopnout.

Hrátky z gravitací umožňující vytvoření osvěžujících logických hádanek. Postup i s pomocí snového světa, bez kterého by jste se nikam nedostali. S tím nepočítali! Super fantaskní prostředí. Nepřátelé vylézající z pochev. Čoklové vylíhnutí z vajíček. Všechno to pěkně uhýbá. Souboje jsou docela zábavné. Vy jste nesmrtelní. Po smrti nasbíráte duše a jedete znovu. No, stejně všichni rádi používáme quick save. Takže na tom ani tolik nezáleží. Bez toho by byla hra i docela těžká.

Postupem hrou jsem občas narazil na nějaké ty nudnější pasáže. To ale všechno bohatě vynahradila poslední třetina hry, která krásně gradovala. Začne býti pořádná motivace. Je to akčnější a akčnější. Souboje s bossy jsou super. Celkově jsem se slušně bavil. Škoda jen té krátké délky.

Pro: bizarní prostředí, bizarní zbraně, hrátky s gravitací, gradující děj, zábavné souboje

Proti: krátké, občas hluché pasáže

+22
  • PC 85
Po dlouhém čase od doby, kdy mě poprvé zaujaly recenze na Prey, spatřilo mé bystré oko v Kauflandu nenápadnou krabičku kolekce klasiky za bratru tři dolary. Inu snesl jsem se na kořist, odtáhl ji domů, rozpáral a nedočkavě založil placičku do mechaniky. Ze začátku se mi z té automatické pračky mozků mírně zvedal žaludek a chtě nechtě jsem musel první herní seanci ukončit, ale navnadila.

Graficky Prey padá kamsi do zapomenutých vod Doom 3 a Quake 4 s několika vylepšeními, ale nenechte se zmýlit, rozhodně to není obyčejná střílečka, spíš jakoby se potkal Portal s Halo 1. Ozvláštňujících prvků je opravdu mnoho: atypické zbraně, variabilita nepřátel (nevelké množství, ale každý je jiný), level design, hrátky s gravitací, portály, přechody do světa duchů, pet obtěžující nepřátele, fantasticky předávané útržky příběhu, příběh a obsazení hlavních rolí, smrt-nesmrt (Moorhohn hadr). Podobnou míru invence oproti předchůdcům jsem naposledy viděl v Duke Nukem 3D.

K příběhu: klasická americká slátanina ve stylu filmů Mars útočí či Válka světů, popcornová záležitost, kterou nemůže člověk přestat hltat, dokud není pytlík prázdný. Není to vyloženě komedie, ale nejednou vám zvedne použitá nadsázka, či spravedlivé rozhořčení hlavního hrdiny Tommyho koutek úst. Jak tu někdo poznamenal, násilí je v příběhu podáváno velmi sympatickým způsobem.

AI není příliš co vytknout, ale ani pochválit, nábojů je dostatek, avšak s jednou nebo dvěma zbraněmi nevystačíte a hra vás donutí zbraně střídat. Hudba je nadprůměrná. Hra obsahuje autoheal, ale jen asi do 20ti procent plného stavu a autodobíjení jedné zbraně, taky do 20ti procent zásobníku. Šikovné řešení. Ukládání probíhá automaticky a je k dispozici i klasický save.

Ke slabším bodům patří indiánská tematika, poletování v... no, říkají tomu exoskeleton a takové ty poletující skleněné tabule co přenesou exoskeleton někam dál. U ostatních biozařízení jsem si byl ochotný představit, že k něčemu slouží, ale toto bylo prostě samoúčelné. Taky si myslím, že svět duchů mohl být ještě o něco lépe využit v boji. Kolem zábradlí bývá nepříjemná neviditelná bariera, kterou nelze prostřelit.

Herní doba je asi 10 hodin a přišla mi naprosto akorát, replayabilita je spíše nízká, vzhledem k vysokému podílu originality na herním zážitku (a mém konečném hodnocení).

Pro: velká porce originality, příjemně snadné a na FPS nezvyklé puzzly, prostředí Biolodě

Proti: neprůstřelné zábradlí, pár hluchých momentů

+21
  • PC 80
Herní výzva 2022 - bod č. 8 Rodina nadevše

Prey jsem poprvé hrál jako demoverzi na tátově notebooku, když se můj stolní PC rozbil. V té době jsem zkoušel různé demoverze z jednoho DVD od Levelu, a tam se právě nacházela tato střílečka. Ze všech demoverzí to byla právě tato, která mě nejvíce uchvátila a vždy jsem si chtěl zahrát plnou verzi.

Tentokrát hru shrnu pouze v bodech.

+ Ze všeho nejvíce mě tehdy uchvátil začátek, a bylo tomu víceméně i tentokrát. Ten pocit, kdy jste v baru a řešíte své obyčejné problémy, hrajete karty na automatu a přepínáte hudbu na jukeboxu. Další dva chlapi tam otravují vaši přítelkyni a tak jim dáte klepec, děda s přítelkyní do vás neustále hustí, že nemáte opouštět indiánskou rezervaci a během okamžiku jde všechno do hajzlu.

+ Na vesmírné lodi pak začíná celé to peklo, kterým si musíte projít. Pohybovat se po lodi ovšem není pouze o procházení dveřmi, ale i přes portály, které vás dostanou na nepřístupné místo, či do úplně jiné části lodi. Kromě toho často budete chodit po gravitačních pásech a díky tomu se pohybovat po stěnách a stropě. Pak jsou tady i gravitační přístroje, které mění gravitaci v místnosti, když do nich střelíte.

+ Důležitou součástí stříleček je pocit ze střelby, který mi v této hře připadal obzvláště povedený a během přestřelek jsem se bavil.

+ Hru občas zpestřovaly jednoduché puzzly, jako gravitační kostka.

? Neutrálně hodnotím pasáže s vesmírnými stíhači, které mě ze začátku příliš nebavily, ale postupem času jsem si na ně tak nějak zvyknul a ani jsem je příliš nevnímal.

- Po epickém začátku je pro mě pokračování příběhu celkem zklamáním a vše zůstává takové tajemné a částečně nevysvětlené.

- Mínusem bohužel je i po delší době prostředí, které zůstává takové stereotypní a když k tomu připočtu, že se téměř celou hru pohybujete po vesmírné lodi, až na krátké okamžiky kdy navštívíte indiánské pohřebiště, zůstává z toho taková pachuť.

Celkově je hra povedená i přesto, že plně nevyužívá svého potenciálu, kterého mohli vývojáři docílit lepším příběhem a více prostředími. Rovněž mohly být více rozvinuté některé nápady, které byly využity pouze okrajově. Přesto jsem s hraním této hry spokojený.

Pro: Gravitační pásy, portály, střelba, epický začátek, jednoduché puzzly

Proti: Slabší příběh, stereotypní prostředí

+18
  • PC 85
Tak nevim, mám na to úplně jinej názor. Vtipy na mě fungovaly. Téma ožralého indiána v casinu je taky fajn. Celá ta část ve vesmíru je bomba. Třeba jak je tam nabořenej te boing 747. Hra s portály je nejoriginálnější věc co jsem za posledních 5 let viděl. A taky byla super nízká hardwarová náročnost samotné hry. Pro mě jasnejch 90%
+16 +17 −1
  • PC 80
Prey vždy byla v mých očích hrou nedoceněnou, avšak až čas poukázal na to, jak originální a tvořivá střílečka to jest. Je to jako včera co jsem si otevřel svůj malý zelený trezůrek, vytáhl jsem Františka Palackého a upaloval do relativně nově postaveného TESCA, aby jsem si tu hru koupil. Po deseti letech jsem vytáhl tu krabičku ze své knihovničky, za kterou jsem tehdy utratil takřka celé své jmění.

Někdo by mohl tvrdit, že Prey je v základu vlastně obyčejnou střílečkou, kterých bylo na tehdejším trhu mraky, ale všichni dobře víme, že tomu tak není. Absolutně není pochyb, že Prey inspiroval svými nápady jiné později úspěšné tituly. Hrátky s gravitací, vstupování do portálů a někdy i pokroucení samotného prostoru zařídili vskutku pěkný "mindfuck"

Design vetřelecké lodi, nepřátel a zbraní je parádní. Spojení techniky a organična působí děsně...mimozemsky, atmosféricky a cool. Naprosto totéž platí o zbraních a ač se v podstatě jedná o mimozemské "předělávky" pušky, kulometu, brokovnice či raketometu, nelze v žádném případě upřít jejich vizuální jedinečnost. Každá z nich má sekundární mód střelby, jsou skvěle ozvučené a navíc i dost vyvážené, jelikož celým průchodem hrou jsem neustále střídal všech 8 kousků v závislosti na okolnostech. Má oblíbená jest elementární puška, která nabírá z energetických kapslí několik druhů munice (elektřina, led, sluneční paprsek atd.) Jediné co mě mrzí jest absence nějaké "BFG alien edition."

Jedna ze skvělých vlastností Id tech 4 je osobní interakce s panely a tlačítky, to mohlo být využito více, létaní lodí bylo celkem fajn, ale stejně se nelze ubránit dojmu, že tyto sekvence tu byly na natáhnutí herní doby. Využití duchovní formy, gravitačních stěn a portálů mohlo být nepochybně vyšší a hádanky komplexnější, ale rozhodně si nelze stěžovat. Podle mě pěkně uvolnili tempo a zpomalovali generičnost. Též škoda nevyužití fyziky, kterou má Id tech skvělou (až na pár momentů s odklízením haraburdí nic). Opravdu smůla, protože co do nápadů a provedení se takový Half Life 2 vůbec na Prey nechytal... mělo to obrovský potenciál.

Potenciál měl i příběh. Namluvený protagonista, spojení duchovna, mystiky, mimozemské civilizace, splývání snů s realitou tu bohužel působí jen jako křoví na krásně naaranžované scéně. Místo toho tu máme novodobou verzi Maria a jeho princezny, kterou našemu hrdinovi unesly. Výše uvedené věci jdou absolutně stranou a místo skvělého hororového příběhu tu máme obyčejnou a nudnou "Damsel in distress" Ach jo.

A na závěr bych dodal své zklamání z jednoduchých bossfightů (obzvláště ten poslední) a nemožnost sprintovat mi také přišla naprosto nepochopitelná. A váš okřídlený přítel mohl též dělat více než jen překládat nápisy a zaměstnávat nepřátele, ale což. Prey jsem odehrál na jeden zátah, jedním dechem, neodtrhl jsem se od ní a ač si ji pamatuji delší rozhodně nemohu tvrdit že onen strávený čas byl zahozený.
+16
  • PC 80
Po adventurní náloží jsem se rozhodl si pro změnu zase trošku zastřílet. Volba padla na Prey, 3D akci, kterou jsem nikdy nehrál, protože podle popisu vypadala příšerně složitě. Pro všechny, co se nechali odradit jako já mám dobrou zprávu, není se čeho bát.

V Prey sledujeme indiána Tommyho, který má plný zuby života v rezervaci, duchovních tradic jeho předků a chce vypadnout se svoji přítelkyní Jen. Té se z rezervace nechce, jejich dohadování ale rázně utne invaze mimozemšťanů, která unese Jen, Tommyho, dědečka a v podstatě celou hospodu na megalomanskou vesmírnou loď. Toť k příběhu v podstatě vše. V průběhu hry nepřijdou žádné velké zvraty, animace, ani šokující odhalení. Ufouni přišli na Zemi prostě sklidit jídlo a čím dál nasranější Tommy se probíjí 22 levely mimozemského lodě aby zachránil Jen a zatnul tipec otravné královně.

Prey je v jádru tradiční koridorová doomovka. Začínáte s hasákem, postupně se dá najít dalších 6 zbraní. Ty jsou poměrně exoticky vypadající, ale v podstatě jsou to granáty, lehký a těžký kulomet, brokovnice, raketomet a speciální zbraň. Ta se nabíjí ze čtyř zdroj a může střílet blesky, plazmu, laserový výboj či mráz. Nedá se říct, že by některá zbraň byla lepší či horší - kromě hasáku a nespolehlivých granátů jsem využíval podle dostupnosti nábojů všechny. Každá zbraň má alternativní mód, ale také tu není nic světoborného - objeví se sniperka, která se hodí pro těch pár sniperských soubojů, silnější výboj, granáty či speciální oblak, který zastaví všechny soupeřovy ale i Vaše střely.

Nepřátelé tvoří variace na různé mimozemské zrůdy, kromě standartních vojáků Vám většina z nich dokáže pěkně zatopit, jsou tuzí, ale s trochou pohybu a přesnou muškou se dají ustřílet.

Grafika je tvořená v Doom enginu, čili podobná Quakovi 4 či Doom 3. Temné, kovové chodby, kde je občas kumšt vidět cestu dál (a svícení zapalovačem moc nepomáhá). Prostředí až na pár výletů ven je celkem stereotypní, ale těžko to vyčítat hře, která se celá odehrává na mimozemské lodi. Nechybí pár krvavých scén, scén za sklem či skriptů, ale opět na rozdíl od Doom 3 či Quake 4 nic z čeho byste si sedli na zadek.

Zkrátka tradiční sci-fi doomovka, která má ale v rukávu pár trumfů. Zaprvé - Tommy umí opustit vlastní tělo. Jeho duše pak může projít silovým polem, či po silovém mostě a aktivovat něco, co se jinak aktivovat nedá. Je to základ pár povedených puzzlů, které nejsou nijak složité, ale potěší.

Zadruhé - jsme na vesmírné lodi, kde gravitace nehraje tak velkou roli. Takže jsou tu různé přepínače gravitace, v jednu chvíli běháte po zemi a za chvíli jste na stropě. Jsou tu i portály, antigravitační pásy, kterými se dá dostat do jinak nepřístupných částí místnosti. Nechybí ani jednoduché puzzle, kdy je nutno někam dostrkat výbušné vejce a odpálit biologickou překážku.

A ještě jedna novinka - ve hře je sice normální ukládání, něco jako lékárničky či doplňovače zdraví. Když ale Tommy zemře, objeví se ve světě duchů a střílením zlých duchů si v časovém limitu načerpá zpátky část energie a může pokračovat.

Všechny tyhle novinky nejsou nijak těžké na pochopení, ani se u nich nezaseknete, ale pěkně zpestřují hru. Navíc Prey ač nemá nijak převratný či originální příběh je slušnou střílečkou, ke konci budete motivovaní té mrše nakopat zadek a finální boj na tři etapy je přesně takový, jak má závěr pořádné střílečky vypadat. Já jsem spokojen a dávám 80%.
+16
  • PC 70
Moderní, ale přitom klasická doomovka, která si z Doomu vzala víc, než jen jeho grafický engine, ovšem přitom pozapomněla na jednu důležitou věc. Doomovky představovaly chytlavý, rychlý a stylový nářez, který balancoval mezi odreagovacím běsněním a těsným masakrem o holý život. Prey je v tomto poněkud fádní, hraje se velmi jednoduše, nábojů není nikdy nedostatek, základní zbraň má unlimited ammo a přitom ani později není úplně nepoužitelná, nepřátel není nikdy tak velká masa, abyste přestali stíhat a kromě závěru ani nepotkáte žádné působivé příšery. Člověk si jen tak chodí a střílí - chtělo to více intenzity, přitvrdit na atmosféře a zkrátka dodat té hře nějaké pořádné koule.

Nápad s portály a měniči gravitace je ale výborný a představuje aspoň jediné opravdové koření na jinak poměrně obyčejné hře. Přechody mezi fyzickou a spirituální formou taktéž nejsou k zahození, ale jejich využití mohlo být krapet sofistikovanější, nebo aspoň nápaditější, když už ne složitější... Celkově slušná hra s obstojnou délkou, jenže se zde prostě ukazuje, že "jedním kamenem přehradu nepostavíš."

Pro: Portály, hrátky s gravitací, občas zajímavé.

Proti: Žádný pořádný nářez a ani nijak výrazná atmosféra, v mnohém obyčejné.

+10
  • PC 75
Prey je jednou z troch proklamovaných hier na vysoko hypovanom engine Doom 3. Samotný Doom 3 zastal vo svojej vízii niekde na pol ceste, Quake 4 zaspal dobu a Prey je tak jedinou slušne nápaditou hrou z trojice. Samozrejme sa nejedná o novodobý typ akcie v štýle Half-Life 2 a jemu podobných. Hrateľnosť Prey stojí na pomerne jednoduchších princípoch.
V koži indiána Tommyho z hľadiska príbehu síce gýčovito objavujeme dedičstvo svojich indiánskych predkov prostredníctvom špeciálnych schopností, ale vo výsledku je tempo hry pomerne svižné, nepriateľov síce nie je veľa druhov, ale svojim extra zmutovaným designom ani nepôsobia až tak obyčajne. Celá organická vesmírna loď pôsobí veľmi atmosferickým dojmom, rovno ako aj občasné signály vysielania zo Zeme. A hráč sa proste baví strieľaním, sofistikované príbehy boli tak prenechané iným hrám, to však neznamená, že hráč si neužije niekoľko veľmi pekných atmosferických momentov napr. prvé stretnutie s duchmi, v podobe malého decka . Jediná pomerne nudná pasáž sú prekvapivo momenty s malými vesmírnymi "vozítkami" (prekvapivo preto, že snáď si nespomeniem na akčnú hru, v ktorej by momenty s vehiklami neboli zábavné) a aj príbeh nachystal jeden veľmi pekný okamih moment keď hráč zabije aliena, ktorého naháňa polku hry a následne zistí, že ten alien, ktorého považoval za bossa, bol len jeden z mnohých. Hypované portály a zmeny gravitácie sú síce príjemným spestrením, ale nejedná sa fakticky o nič závratné, rozhodne však nie sú na škodu. Čo som však nepochopil, bolo to, že v roku 2006 si hráč musí v FPS otvárať "ručne" každé dvere.

Pro: Doom3 engine konečne slušne využitý, atmosféra, jednoduchá, ale svižná hrateľnosť, zvuk

Proti: pasáže s vehiklami, ručné otváranie dverí, v mnohých ohľadoch nevyužitý potenciál

+10
  • PC 70
Klasická střílečka převrácená naruby? Tak trochu, ale dobrý nápad nestačí. Zatímco hrátky s gravitací a portály jsou super zpestření, tak základ pořádné střílečky - atmosféra, je slabá. Ještě některé zbraně a ta spirituální věc spadají do kategorie plusových bodů, časem ale začnou beztak nudit. Příběh není úplně k zahození, ale ten pocit, že je mi to všechno jedno ve mě přetrvával po celou dobu hry. Ke konci už jsem hrál vyloženě z donucení, abych zjistil, jak to dopadne. Nepřátelé postrádají nápad, nějaký větší náboj a celkově přestřelky jsou takové prkenné, tuctové. Změna hratelnosti v létajících korábech podobně nezáživná a hlavně nepřesvědčivá. Prey chybí především pořádná, hutná atmosféra. Kdyby z toho udělali echt horor z mega monstrama, temným prostředím, mohl to být megahit. To s tou záchranou ženské mi tam také moc nesedí, taková romantika. Prey je bohužel jenom dobrá sci-fi střílečka, kterou nad průměrem drží zajímavé nápady. Samotné střílení a atmosféra ale nemá šťávu a brzy omrzí. I tak dobrá hra, ideální do okurkové sezóny.

Pro: Originální nápady s portálama, gravitací a indiánskou duchařinou, některé zbraně.

Proti: Nemastná atmosféra a střílení, nudní nepřátelé, stereotypní prostředí.

+10
  • PC 75
Všechno dobré na téhle hře je už v demu, dokonce jsem ze začátku měl takový příjmený pocit atmosféry prvního Half-Life. Dál už je to ale jen tuctová střílečka, v něčem lepší, v nečem horší než ostatní. Zajímavý multiplayer.

Samotné demo klidně zhodnotím na 90, zbytek hry slabších 70.

Pro: hodně originálních myšlenek, design emzácké techniky, multiplayer

Proti: ty orginální myšlenky nejsou moc využité, po úvodu už jen tuctová střílečka, občas problémy s orientací

+9
  • PC 90
Tato hra doplatila na špatné podání těch pár zajímavých nápadů které ve hře jsou. Portály, dyť ty nádherně fungujou ve hře [dh-hra]Portal[/dh-hra], ale zde jsou spíš naobtíž. Hrátky s gravitací v místnosti, které byli jednoduché a moc přímočaré. Avšak takový zbraňový arzenál byl povedený a krabík místo granátu je perfektní nápad. Jenže tohle vše je zabaleno do průměrně nadesignovaných úrovní, kde se pohybují a znenadání objevují nepřátelé, kteří rozhodně moc chytrosti nepobrali a vsadil bych se že po kapsách měli průkazku pro psychicky postižené. To vše dovršuje nepříliš dobře zvolený hrdina, který by mi nepřirostl k srdci ani kdyby ste ho tam hnojili. Není totiž třeba, pohnojenej je už dost :). Trapný hlášky, to že se stydí za svůj původ, jak ke všemu přistupuje, to z něj dělá pro mě nejhoršího hlavního hrdinu v historii her. Aspoň doufám že nikdo horší neni. Když už dělaj na dvojce, tak prosím vás hlavně bez Tommyho.

Pro: Pár zajímavých nápadů.

Proti: Level desing, trapný indián, trapný hlašky, prostě bída.

+8 +9 −1
  • PC 70
Počáteční scéna s Tommym na záchodě byla více než trapná,pokud to byl pokus o vtip,tak se nepovedl.Následný nástup mimozemšťanů na scénu byl perfektní,průlet mimozemskou lodí taky.Mé nadšení v průběhu hraní notně opadalo,protože po takovém začátku jsem čekal fakt nášup.Nic takového ale nepřišlo.Abych jenom nehanil,prostředí lodi bylo uděláno pěkně(biomechanická loď byl dobrý nápad),gravitační puzzly byli občas zábavné,situace s kostkou už mi zabrala více času-mimochodem luxusní animace skládání kostky!!Zbraně nebyli vůbec přesvědčivé,přišli mi jak z umělé hmoty-žádný pocit ze střelby se nedostavoval.Bitky s bossy vyloženě nebyli nic moc.Nesmrtelnost hlavního hrdiny mě taky moc nenadchla a jeho stupidní hlášky mě dorážely úplně.O naprosto dementní AI se vůbec nehodlám rozšiřovat.Nicméně byl to zajimavý nápad,jak tady pan kolega níže píše,většina nápadů byla dotažena tak na půl.Podle mého zajimavá hra,která ale pořád,jakoby něco postrádala.

Pro: Prostředí,grafika,skvělé nápady.

Proti: AI,hudba,nedotažené nápady,Tommy

+7
  • PC 40
Prey, to je především řádně ujetá storka, prima grafika a skoro až podezřele svižný Doom 3 engine, ale taky krutý maglajz, lavírující mezi totální originalitou (ať už jde o zbraně nebo o schopnosti onoho Vinnetoua) a klišém tvrdším než protektorátní rohlík (příběh, prakticky vše co se točí kolem indiánů). Mám pocit, že se tyto dva živly vzájemně domrdaly do neschopnosti a vzniklo něco, co sice běželo na všem, leč co naplat, když to zároveň nudilo k smrti. Copak na Doom 3 enginu nikdy nevyjde pořádná hra? Asi ne... :-/
+5 +10 −5
  • PC 50
Že prej ten indián bude víc cool než Duke. A že prej tam budou nějáký revoluční portály nebo co. Nakonec to je průměrná doomovka na kterou to označení sedí skoro dokonale.
-1 +5 −6