Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Vampire: The Masquerade - Coteries of New York

11.12.2019
24.03.2020
25.03.2020
15.04.2020
kompatibilní
69
7 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Coteries of New York je dalším z titulů, vycházejících z tabletop RPG Vampire: The Masquerade, konkrétně z jeho 5. edice z roku 2018. Na rozdíl od předchozích herních adaptací tohoto světa (Redemption, Bloodlines a Bloodlines 2) však nabízí zcela jiný typ hratelnosti, jelikož se jedná o klasickou vizuální novelu s více možnými konci.

Hráč se ujímá role novorozeného upíra v New Yorku a musí se naučit přizpůsobit se novému životu a životnímu stylu s ním spojeným. K výběru jsou tři předdefinované postavy z klanů Ventrue, Toreador nebo Brujah, kteří s sebou přinášejí jiné schopnosti, dialogy i sociální interakce. Přitom potkává spoustu dalších postav – upíry, ghúly, lidi a další, pro které musí plnit rozličné úkoly a do toho činit řadu morálně těžkých rozhodnutí. Světu upírů vládnou dvě velké frakce, Camarilla a Anarchs, ke kterým je možnost se připojit. Zároveň si hráč musí hlídat stupeň hladu, neboť v případě jeho ignorování může hlad ovládnout jeho.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Úvod do sveta World of Darkness – to je dôvodom existencie tejto kratučkej vizuálnej novely.

Ak ste nehrali Vampire: The Masquerade Bloodlines alebo Redemption, táto hra je práve pre vás – v krátkosti vám predstaví všetko potrebné na to, aby ste v momente vydania Bloodlines 2 mohli naskočiť do hry a necítili sa stratení.

Ak ste tieto, príbehovo oveľa lepšie hry hrali, túto môžete pokojne vynechať: je to len aperitív pred hlavným chodom.

S hracou dobou cca. 8 hodín a s možným výberom 3 klanov z 13 vás hra nabáda k istej znovuhrateľnosti, no k plnému pôžitku z hrania jej v tomto ohľade chýba ručné saveovanie: akonáhle začnete príbeh, ukladá sa priebežne sám a vy nemáte možnosť si ho uložiť – niekedy by ste si radi pozreli iný výsledok rozhovoru alebo zmenili vašu voľbu, no nová hra sa vám kvôli tomu rozohrávať nechce.

Taktiež mi vadilo, že klávesy na ovládanie sa nedali zmeniť – ak tieto dve veci tvorcovia v nasledujúcej vizuálnej novele z tohto prostredia zmenia, mohlo by sa jednať o zaujímavý kúsok: už teraz sa nechali počuť, že Shadows of New York majú byť oveľa prepracovanejším, a, dúfajme, aj lepším príbehom.

A snáď ani Werewolf: The Apocalypse – Earthblood sa nedá zahanbiť.

Pro: úvod do univerza, krátkosť

Proti: nepremapovateľné klávesy, absencia ručného savu

+17
  • PC 70
Na Coteries of New York jsem byl zvědavý, ale přesto jsem koupi odkládal skoro rok. Hru jsem nakonec dohrál za Toreadora (můj oblíbený klan) a potom jsem si krátce vyzkoušel neurvalého Brujaha (který to poměrně rychle dotáhl pod šerifův meč). Momentálně mám ještě rozehranou Ventrue (hrajete za předem určené postavy, u kterých si můžete vybrat jen jméno) a je možné, že komentář po dohrání ještě rozšířím.

I když je hra více vizuálně orientovaná, než letošní Vampire: The Masquerade — Night Road, přesto jde o prostější hru ve smyslu hraní jako takového. Navíc vskutku zamrzí absence savování (pouze Save-on-Exit) a nemožnost sát krev kdykoli se vám zachce hru dost ztěžuje.
------
Dal jsem si tu práci a dohrál hru za všechny tři postavy a získal všechny achievementy - a můžu za to poděkovat především (mnohem lepšímu) pokračování Vampire: The Masquerade - Shadows of New York. Při prvním hraní Coteries jsem se zaměřil především na questovou linii s klanem Tremere, Nosferatu a malkaviánku Hope jsem udělal jen ze tří čtvrtin a klan Gangrel (Tamika) jsem nenačal vůbec - při jediném průchodu hrou prostě nemáte dost času na všechno. Protože jsem pak chtěl postavy v Shadows lépe poznat, zaměřil sjem se při dalším hraní převážně na ty, které jsem předtím opominul nebo na to nebyl čas - i tak mi to vzalo snad čtyři rozehrání a děkuji autorům za dodatečné naprogramování tlačítka na přeskočení dialogů (prostě držíte, dokud se neobjeví dialogová volba).

A s tím krmením to nakonec není tak zlé, jak to na první zahrání vypadá. Maximálně nebudete mít k dispozici tu kterou disciplínu nebo extra volbu. Stejně jsem rád, že Shadows se na aktivní krmení vykašlaly.
+10
  • PC 60
Herní výzva 2023 -  Pero mocnější meče        

Fuuu, tak tohle se mi vážně špatně hodnotí, protože jsem nikdy předtím vizuální novely nehrál, kdysi dávno jsem zkoušel jeden gamebook, ale i tak si přijdu v této sféře dosti nepolíbený. Ale pokud mám říct, jestli jsem se bavil, tak jsem se bavil, respektive...

Není to úplně tak, že bych se bavil hraním hry samotné, ale hodně mě bavilo nasávat informace ze světa World of Darkness a dost mě to namlsalo na to, abych si už konečně zahrál pecku všech pecek Vampire: The Masquerade - Bloodlines. Cotories of New York totiž výborně funguje jako takový guide do tohoto světa a představí vám spoustu věcí, nejen encyklopedicky, kdy jsou představeny jednotlivé klany, pojmy, historie, ale i to, jak v takovém světě fungují jednotlivé charaktery.

Samotné "hraní" je prostě nuda. Číst si příběh ve videohře v podstatě bez nějaké interakce, alespoň minimální, nikdy nebude něco, co bych upřednostnil od samotného čtení knihy. Máte sice možnost o příběhu rozhodovat a hra nabízí znovu hratelnost vždy s trochu jiný vývojem, nicméně i tak jsem neměl pocit nějak výrazně jiného zážitku, spíše doplnění dalších věcí z "encyklopedie", což nejspíš způsobuje hlavně to, že důvod k znovu zahraní je, že na první průchod nestihnete všechno.

Hra stojí jen na příběhu, který není vůbec špatný, naopak mě to celou dobu táhlo kupředu, ale i tak bych uvítal mnohem větší různorodost na základě hráčova rozhodování, přeci jen, když už to stojí na příběhu, tak se mohl daleko více větvit, aby každý konec byl absolutně odlišný, což (po třech dohrání) prostě není. Ale postavy jsou výborně zvhrlý a zajímavý, vlastně si nevybavuji výraznější postavu, která by působila pozitivně, příjemně či vesele, možná je to trochu škoda, krásně by to tu působilo jako pěst na oko. Bavilo mě se snažit proniknout do jejich povahy a tím si je snažit spřátelit a nebo naopak.

Vizuálně je velmi pěkná, ale až moc statická a po chvíli se jednotlivé lokace dost omrzí. Stejně tak hudební podkres by mohl být výraznější a zajímavější. Takže opět a zas, hra stojí jen na lehce nadprůměrně zajímavém příběhu a encyklopedickém nasávání informací pro lidi, který projevují nějaký zájem o tento svět, což na mě funguje, ale věřím, že na spoustu hráčů nebude vůbec.

Pro: postavy, funguje jako guide do světa WoD

Proti: slabý vliv na příběh, nudný gameplay, málo lokací (screenů)

+7
  • PC 70
Ke Coteries of New York jsem se dostal především díky Herní výzvě 2022 a fantastické Vampire: The Masquerade - Bloodlines, která se stejně jako Coteries odehrává ve světě World of Darkness, který mě uchvátil. Respektive naopak - Coteries se odehrává ve světě WoD, stejně jako starší Bloodlines. Na rozdíl od svého předchůdce se však nejedná o RPG, ale o vizuální román. S tímto žánrem nemám moc velké zkušenosti, tudíž se mi hodnocení neurčovalo nijak snadno.

Stejně jako v Bloodlines, kterým se autoři očividně inspirovali, se hráč ujímá nově uchváceného upíra, který se stává řadovým pěšákem ve hře mocných. Ovšem na rozdíl od Bloodlines jsou na výběr pouze předem daní upírci ze tří klanů - mladý portorikánec Brujah, bílá žena Ventrue a černý citlivý woke gay Toreador, kteří se od sebe po stránce hratelnosti liší jen velmi mírně. Všechny hráčovy charaktery mají k dispozici Celerity a Presence. Brujah má unikátní Potency, Ventrue Dominate a Toreador Auspex. Tyto unikátní schopnsti však nemají žádný znatelný vliv, protože v podstatě dostanete stejný výsledek, jako v případě Celerity / Presence. Výjimkou může být v tomto případě Auspex, se kterým odhalíte skrývající se charaktery ihned a nemusíte číst standardní texty o tom, jak dvě hodiny zíráte do prázdna, než si všimnete postavy na druhé straně silnice.

Hratelnost je klasická, kdy v horní polovině obrazovky vidíte obrázek a ve spodní části texty. Po stranách se objevuje hovořící osoba. Dialogy se dají stiskem klávesy přeskočit. Ve většině případů máte na výběr tři odpovědi, přičemž dvě jsou univerzální a třetí se může v závislosti na klanu hráčova upíra lišit. Bohužel, hra této příležitosti nijak výrazněji nevyužívá a unikátní dialogy nemají vliv na vývoj příběhu či jeho vyznění a hra má tak jen jeden konec. Škoda. Brujah v podstatě vůbec nerebeluje, zatímco Toreador má unikátní dialogy ve stylu: "Prosím, já nechci umřít." či "Já jsem skutečně citlivý a chce se mi brečet." Ve výsledku jsem si tak nejvíce užil hru za Ventrue.

Grafika, hudba a atmosféra se však skutečně povedly. Příběch je chytlavý, ale krátký. V rámci příběhu se seznamujete se světem World of Darkness a plníte úkoly pro svojí... ehm... "pěstounku" Sofii Langley, kterou můžete spatřit na obalu hry. Jedním z ůkolů je i dát dohromady vlastní koterii. Na výběr máte ze čtyř charakterů, kterým zasáhnete do jejich příběhů, ale do konce hry máte čas jen na zkompletování dvou + nějakých dalších postranních mini-questíků. Vzhledem k tomu, že je hra krátká, se tak otevírá prostor pro znovuhratelnost a plnění achievementů.

Celkově jsem se u hry příjemně pobavil, i když některé části příběhu mi přišly trochu proti loru World of Darkness, jako například Tremeři, kteří jsou ochotni se okamžitě kamarádit s řadovým nýmandem a nechají ho pobíhat po své svatyni, ale nejsem expert na lore, takže... Dokonce jsem se díky hře dozvěděl i o existenci nového klanu - Ministry. O jeho existenci jsem neměl ani tušení, na rozdíl od základních klanů Camarilly Brujah, Toreador, Ventrue, Tremere, Gangrel, Nosferatu a Malkavian, které hra popisuje a objevily se již v Bloodlines a dalších - Sabatích klanů jako Lasobra, Salubri, Setité, či Tzimisce. Ve výsledku tak můžu hru doporučit pro seznámení se světem World of Darkness.

Pro: Grafika, hudba a atmosféra.

Proti: Krátké, nulový vliv dialogů na vývoj příběhu.

+6
  • PC --
World of Darkness, alias svět ve kterém se Vampire odehrává, jsem znal již roky. Přesto se mi líbilo, že Coteries hráče do světa ponoří jako nováčka a postupně ho seznamují s nuancemi upířího světa.

Na rozdíl od jiných mi délka vyhovovala, neboť se jedná o hru zejména o čtení textu s obrazem a zvukem jako atmosférickým doplňkem. V tom ohledu mi délka tří hodin přišla jako akorát. Atmosféra hry mi přišla dobrá a užil jsem si rozdílné situace do kterých se dostanete.

Bohužel mi však nepřišlo, že by má rozhodnutí měla moc dopadů na to, co se děje. Možná to není pravda, ale to uvidím až při případném dalším hraní (což, s délkou hry vyloženě vybízí). Děj také v jednu chvíli nabere hodně velký spád a říkám si, že některé momenty závěru příběhu by mi možná při jiných volbách nedávaly tolik smysl (např. útok druhé inkvizice pokud jsem se s tím nesetkal dřív u Tamiky). Kromě toho, že je příběh náhle a rychle uzavřen, nezdá se mi samotný hlavní děj až tak nápaditý a jakousi pasivitou vaší postavy v příběhu mě ani tolik rozuzlení nezajímalo. Naopak, měl jsem chuť dále řešit "denní" problémy upíra.

Pokud Vás World of Darkness zajímá, chcete inspiraci pro upíří RPG a máte chvilku, mohu doporučit. Jinak však asi nebude pro vás.

Pro: délka, atmosféra, situace

Proti: rychlý konec, tíha rozhodnutí

+5