Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
Čtvrtý díl se sympatickou archeoložkou v hlavní roli přišel na trh skoro na rok přesně od dílu předchozího a konečně sebou přináší nějaké ty změny.

Co mě potěšilo nejvíce, je mnohem větší várka animací, hra tak působí dynamičtěji, děj není tak roztahaný a konečně pořádně vím, kde jsem a proč tam jsem a co je vlastně mým cílem. Co mě naopak velmi zklamalo je stále stejný engine, který mě za ty tři díly už dost omrzel. Krom příšerného houpání na laně je nových pohybů minimum a zbraní také moc nepřibylo. Levely jsou menší a už nejsou tak obrovské a i přestože jich je oproti trojce o dost více, herní doba je u The Last Revelation o něco málo kratší. Zejména první půlka hra přináší hodně svěží nápady a různé spletité cestičky. Naopak v druhé polovině jako kdyby tvůrcům došly nápady a celá hra se ponoří do šedi (prostředím a bohužel i hratelnostně), díky čemuž jsem už v závěru dost hnal do finiše, jen abych to už měl za sebou. TombSpiritem zmiňovaná Káhira byla skutečně nehorázně otravným levelem, kde jsem se těžko orientoval i s pomocí návodu, naopak zbytek hry na obtížnosti dost ubral a zákysů bylo minimum. Stejně tak nepřátelé jsou mnohem méně tuzí a lékárniček je více než dost.

Kdybych měl hodnotit první půlku hry, byl by to jasně nejlepší do té doby vydaný Tomb Raider. Druhá půlka je už jen dost průměrná a nepřináší ani moc uspokojující zakončení.

Pro: návrat do Egyptského prostředí, první půlka hry, Lara umí být mrcha, dlouhá herní doba

Proti: pořád stejný engine, málo novinek, ke konci už trochu nuda

+26
  • PC 80
Zatímco druhý a třetí díl si jsou docela podobné, Last Revelation konečně přináší trochu víc osvěžujících změn. Chybí Lařin (fuj to skloňování) "skromný domeček", což mě trochu mrzí - asi vývojářům došly nápady. Místo toho slouží jako tutoriál první dva levely z Lařiny minulosti. Lara se taky naučila pár nových kousků jako ručkování "přes rohy", šplhání a bohužel taky houpání a skákání na laně / z lana. Proč bohužel? Protože nikdy není jasné, kam Lara přesně skočí a kamera tu vůbec nepomáhá, spíš naopak. Naštěstí tu míst, kde musíte z rozhoupaného lana někam přesně skočit ("ideálně" na další lano) není zas až tolik, takže se to dá přežít (teď mluvím o hráčových nervech, Lara v těchto místech samozřejmě párkrát zemře). :-)

Trochu taky ustoupila akce (nepřátel není tolik a jsou buď relativně slabí nebo naopak nesmrtelní a je potřeba si s nimi poradit jinak než poskakováním a střílením), zato je tu pár docela vypečených hádanek. TR4 se tak podobá spíš dílu prvnímu než dvojce a trojce. Taky příběh je o dost temnější a o trochu zajímavější než bývalo zvykem.

A teď už konečně k tomu hlavnímu - samotným levelům. Celá hra (s výjimkou úvodního tutoriálu) se odehrává v Egyptě. Rozhodně ale není třeba se bát nějakého stereotypu, je tu docela dost různých prostředí. Novinkou je to, že je často možné (a někdy dokonce nutné) se vracet do předchozích levelů a tam např. použít nově získaný předmět nebo výjimečně i najít předmět, který jsme předtím vynechali. Levely jsou menší (že by nedostatek paměti prvního PlayStationu?), ale zato je jich opravdu hodně (desítky).

Úroveň levelů z mého pohledu značně kolísá. Ze začátku jsou levely nadprůměrně dobré a přibližně celou druhou čtvrtinu (Alexandria) považuju za nejlepší část hry. Každý level je tu originální a některé jsou naprosto nezapomenutelné (konkrétně The Lost Library se skvělým level designem a hádankami, není divu, že právě tenhle level je v demu). Bohužel po nich následuje asi nejslabší část hry. Celá Káhira je strašně temná, tmavá, zmatená a celkově depresivní oblast. Moc bych se nedivil, kdyby s hrou někdo sekl právě tady. Naštěstí po této části až do konce nás už čekají zase jen nadprůměrné a zajímavé levely (s drobnými výjimkami typu The Mastabas).

Na co jsem ještě zapomněl? Trochu divný interface (když jsem TR4 hrál poprvé, tak jsem měl problém hru vůbec vypnout, je potřeba ji nejprv zapauzovat pomocí P), ale je tu aspoň jedna zajímavá novinka - kombinování předmětů. Theme song je pak absolutně nejlepší ze všech dílů, co jsem prozatím hrál (slyšel).

Abych to shrnul - Last Revelation rozhodně doporučuju, zvlášť oblasti jako Karnak a Alexandria stojí za to vidět a zažít. Těch 5 následujících levelů pak můžu s klidným svědomím doporučit přeskočit (ano, mluvím o cheatu). Pokud máte rádi jedničku, tak se vyplatí TR4 vyzkoušet, i když vám dvojka a/nebo trojka moc nesedly. No a kdo má (jako já) rád egyptské prostředí a mytologii, tak pro toho jde o příjemnou povinnost.

Pro: (některé) skvělé levely a hádanky, novinky oproti předchozím dílům, příběh, theme song

Proti: (některé) fuj levely, skákání z lana

+16
  • PC 60
Čtvrtý díl ságy Tomb Raider začíná v Kambodži roku 1984, kam se vydává tehdy šestnáctiletá Lara společně se svým mentorem Wernerem Von Croyem na průzkum starodávných ruin. Tam objeví starodávný artefakt, který se Werner i přes varovné nápisy na zdi pokusí získat. V tom okamžiku se začnou ruiny hroutit. Mladá Lara v poslední chvíli uniká, Von Croy ale zůstává uvězněn v ruinách.

Příběh následně pokračuje v roce 1999 v Egyptě, kde Lara společně s průvodcem prohledává hrobku egyptského boha Setha, aby našla artefakt zvaný Horův amulet. Po jeho získání zjisti, že daný amulet věznil temného boha Setha v jeho sarkofágu a odstraněním amuletu došlo k jeho osvobození. Do toho všeho Lara zjistí, že její průvodce ve skutečnosti pracuje pro Von Croye, který chce získat Horův amulet pro sebe.

Takto začíná další příběh Lary, který se tentokrát odehrává skoro celý v Egyptě. První mise s mladou Larou jsou spíše takovým tutoriálem, kde se naučíme ovládat většinu Lařiných dovedností. Bohužel dané vysvětlování nelze přeskočit, takže pro hráče znalé předchozích dílů může tato část působit zdlouhavě. Nicméně zjišťujeme, že se Lara naučila houpat na lanech (což se mimochodem dost špatně ovládá, ale naštěstí těch lan není ve hře mnoho), nově umí i šplhat po sloupech a při zavěšení za hranu podlahy či útesu dokáže ručkovat i přes roh. Dále dokáže otevírat některé dveře a poklopy (což z počátku není moc intuitivní, hlavně pro hráče předchozích dílů, kde to nešlo).

Graficky hra vypadá prakticky stejně jako předchozí díl, v cut scénách přibyly animace obličejů, takže postavy hýbou rty. Bohužel se ve hře vyskytuje spousta bugů, kdy se Lara zasekává o textury (obzvlášť vhodné pod vodou, když je málo vzduchu nebo když Laru honí krokodýl). Dále hodně blbne i kamera, která v některých místech zabírá Laru z pevného úhlu. V daném místě ale hráč nevidí okolí, takže neví, kam jít. Obzvlášť zábavné je pak použití klávesy pro pohled z vlastních očí, kdy je vidět Laru stále svrchu, ale u toho hýbe hlavou dle stisku příslušných šipek.

Hra má ve výchozím stavu vypnutý auto aim s tím, že manuální míření není zrovna dvakrát intuitivní. Doporučuji tedy v nastavení auto aim znovu aktivovat. Problémem však jsou některé hádanky, které vyžadují přesnou střelbu (např. trefování do terčíků).

+ Příběh.
+ Některé puzzly (Obří člověče nezlob se, měření objemu vody).
+ Dva dopravní prostředky, v jedné misi jede Lara v džípu (protivníkovo auto se ale značně zasekává o textury) a později jezdí na motorce.
+ Hezky provedená mise odehrávající se ve vlaku.
+ Level design levelů v hrobkách.
+ Konečně díl TR, kde Lara nepřijde o všechny zbraně.
+ Jsem rád, že se zde už tolik nepoužívají posuvné bloky.
- Level design měst, která jsou hodně nepřehledná. Hraní misí jako City of the dead, Trenches nebo Citadel Gate je doslova za trest.
- Pro některé oblasti je potřeba manipulovat s pochodní, kterou si Lara vezme do ruky (nepřidává se do inventáře). Pokud ale potřebuje střílet, musí ji zahodit. Často se ale stane, že zapadne mezi textury a pokud není zapálená, není vidět.
- Je fajn, že se některé úrovně / oblasti procházejí a po určité činnosti jinde se do nich Lara může vrátit. Co je ale divné, že se při přechodu Laře obnoví zdraví. Takhle lze vejít do úrovně, postřílet nepřátele, vrátit se do předchozí úrovně, ihned přejít zase zpět do nové a Lara má plné zdraví.
- Sem tam problikávají textury.
- Trochu nesmyslné zachytávání střel určitými nepřáteli.
- Občas trochu hloupé řešení úrovni, kdy je například potřeba otevřít tajné dveře, ve které jsou mumie, po jejichž zabití získáme potřebnou čutoru na vodu.
- Používání některých předmětů ze nepovede vždy napoprvé. Někdy se stane, že Lara řekne 'No', ale při opakování (bez posunu Lary) už daná akce provést lze.
- Chtěl bych vidět, jak Lara nasazuje na sochu Horuse boty.
- Menu hry je trochu nepřehledné. Např. nikoho intuitivně nenapadne, že pokud chce hru vypnout, musí stisknout klávesu P pro zobrazení hlavního menu.

Čtvrtý díl nám přináší další příběh s Larou Croft v hlavní roli. Novinek oproti předchozímu dílu je poskrovnu, hra je vizuálně i hratelností prakticky totožná s předchozím třetím dílem. Některé mise jsou nepřehledné nebo nudné a vyskytuje se zde opravdu hodně bugů.

Pro: Příběh, design několika misí

Proti: Design ostatních misí, ovládání na laně, bugy

+15
  • PC 90
  • PS1 90
TR 4: The last revelation byl první TR, který se mi dostal pod ruku. Původně jsem ho ani nechtěl, ale člověk byl nakonec rád, že má něco nového a co víc? Ty první úrovně mě docela chytly.
A hele, ono se to dalo hrát i dál a bavilo mě to způsobem takovým, že jsem to nakonec přehrál. Sice to na první pokus docela trvalo a čekal na mě nejeden zákys, ale podařilo se. A bavil jsem se navýsost skvěle.
Čtyřka mi otevřela cestu k dalším dílům, a tak jsem měl možnost proklestit se jednou z nejklasičtějších sérií na PS1 a PC a s Larou poznat kus světa.
I když jsem už dávno přesedlal na PC a vyzkoušel spousty her, pro Tomb Raidera mám stále slabost a když byla série v akci, nelenil jsem a kupoval.

Nevím, zda dokážou starší díly TR upoutat mladé hráče, za pokus to tedy rozhodně stojí. Pokud si nezakládáte na grafice, která je z mého pohledu stále hezká, nicméně už nějakou tu zimu pamatuje, jednoznačně za šanci stojí.

Pro: Nádherný Egypt, příběh a prostředí je ucelenější, délka

Proti: Některé otravné lokace

+13
  • PC 75
Jestli si dobře vzpomínám, The last revelation bylo moje první setkání s kozatou Larou, která se poflakuje Egyptem.

Od začátku mě to chytilo, tutorial s juniorkou a první mise v pyramidách byly nápadité a někdy ty hádanky daly docela zabrat. Lokací byla spousta, někdy se člověk vracel zpátky a hlavně v Káhirských městských částech se člověk kolikrát ztrácel i za pomocí návodu ( který jsem tady snad použil poprvé, jako pomocníka při zdolávání jakékoliv hry ).

Ke konci se to už táhne a docela jsem byl rád, že je konec, takže hodnotím v lehkém nadprůměru.

Pro: Povedené vložené animace, spousta levelů, hezký příběh

Proti: nepřehlednost

+12
  • PC 90
Ve čtvrtém díle si tvůrci uvědomili, že přestřelili a vrátili se ke kořenům. A já musím přiznat, že čtverka je až na pár drobností mým nejoblíbenějším dílem.

Celý čtvrtý díl se odehrává v Egyptě, kde Lara nevědomky osvobodí sílu boha Setha. Ten začíná získávat moc a pod svou kontrolu dostává profesora Von Croye, který má na Laru pifku a snaží se o návrat Setha na Zemi. Lara musí projít spoustu levelů, osvobodit sílu dobrého boha Hora a Setha zastavit. Příběh je vynikající, díky skvělým animacím jsem si připadal jak při sledování Mumie, o to více mě zamrzelo antiklimatické finále a konec. Ve finálním střetnutí pracně získané Horovy artefakty nezafungují, Seth není zničen a pak při úniku z hrobky se Lara trapně nechá zasypat pár metrů od východu!.

Levely jsou menší, kompaktnější a logičtější, než kdy jindy, ale i tak si pobloudíte. Hra se totiž dělí na několiv hubů, ze kterých vyrážíte do jednotlivých kol a to i opakovaně, jak postupně získáváte další a další věci potřebné pro postup. Zatímco nepřátel ubylo, ruku v ruce s propojením levelů jsou pasti a především hádanky, které se táhnou i přes několik kol. Tenhle systém se mi ve finále dost líbil, připoměl mi třeba starého dobrého Hexena či různé RPGčka a hlavně je návratem ke kobkaření a adventuření v jedničce.

Z dalších novinek bych zmínil především některé nesmrtelné nepřátele, což nepotěší. Secretů je tu habaděj, ale bonus za jejich sesbírání není žádný. A co se týče pohybů, novinkou je šplhání, houpání a skákání z lana na lano, což je díky mizerné kameře, občasnému časovému limitu a nemožnosti na laně uložit pozici doslova peklo.

A nakonec grafika - v roce 1999 už konečně grafika vypadá jakžtakž moderně, takže dokáže vykreslit působivé scenérie. Ať už krásně nasvícené hrobky, malebnou Alexandrii či apokalypsou sužovanou Káhiru, nebo monumentální výstup na velkou pyramidu, je na co koukat.

Zkrátka a dobře, čtvrtý díl se povedl i díky zasazení do jednoho prostředí, perfektnímu příběhu a návratu ke kořenům.

Pro: Návrat ke kořenům, solidní příběh, výborný leveldesign.

Proti: Skákání na lanech.

+11
  • PC 70
Naše archeoložka zprusvitněla, umí ručkovat přes hrany, chodit a houpat se na laně, nic, co by se při troše dobré vule nezvládla naučit dříve. Jedna ucelená mapa jako v Princi of Persia, která si jistě své příznivce najde, má nahradit stereotyp který ji provází na cestách za poklady a konečně finišuje její smrtí, pozor SPOILER, ale k TR mi to vyloženě nesedí, protože jste zvyklí s prsatou paní obletět celý svět a neschovávat puvab v zatuchlých hrobkách s nějakým meduínem v zádech a hledat ztraceného tatínka…

Pro: mokré efekty Lary.

Proti: cca 30x delší nahrávací doba a stojí to za to!

+9