Tak speedrunům se jakž takž věnuju zhruba dva roky, ještě abych se nevyznal. :D
U některých her se rozdílně kategorizuje i na verze, protože jak říkáš, někdy jsou ve verzích větší rozdíly, než by se mohlo zdát. Například Heretic 2 (což měl být můj další speedrun, který jsem ale byl nucen ke konci vzdát) v zákaldní verzi neměl diagonální skok, zatímco v patchlé ano. Tenhle skok významně usnadnil a zrychlil celkový pohyb postavy. Taky, pokud vím, přibyl walljump, který zas dal vzniku nespočtu zkratek.
Kategorizovat se dá ale fakt všelijak a sám všechny možné kategorie nejspíš neznám (taky proto, že se nové kategorie neustále vytvářejí kvůli runům, které si to prostě vyžadují). Nejznámější jsou ale 100% speedrun, secrets speedrun, glitched/glitchless speedrun, low% speedrun, individual/continuous speedrun, single-segment/multi-segment speedrun, a tak dále. Mimochodem, jak tak koukám na tu tvou ikonku, možná by tě mohl zajímat čerstvý speedrun Batmana, který je prakticky glitchless (aspoň předpokládám, nikdo se o ničem nezmiňoval a já to celý neviděl), takže celej speedrun spočívá jenom v co možná nejrychleji odbitých bitkách a co možná nejrychlejších stealth taktikách. Run má něco málo přes 2 hodiny a je to single-segment, to znamená, že ten člověk si sedl ke compu, začal nahrávat a přestal nahrávat, až když hru dokončil. To je něco, na co si dodnes sám netroufám, a taky bych na to asi neměl místo (uvážíme-li fakt, že na full-size fraps nahrává videa tak, že každý cca tři minuty a půl mají 4 GB). Single-segment run Maxe Payna na nejtěžší obtížnost zmáknutý za hodinu mě osobně sebral dech víc, ale...to jenom tak pro zajímavost. :D