Ne že bych teda měl moc na výběr. Po havárii velké vesmírné lodi jsem zbyl jen já, můj záchranný modul a všude kolem voda. "Přežil vůbec někdo další? Co mám teď dělat?", pokládám si otázky jako postava i jako hráč. Rozjezd hry může být trochu pomalejší, než se člověk rozkouká. Postupně ale najde nějaké základní suroviny a začne budovat aspoň malou podvodní základnu pro budoucí výpravy po planetě. Nedaleko hoří vrak mezihvězdné lodi, všude kolem jsou rozeseté trosky a protože tady asi aspoň nějakou dobu zůstaneme, proč si nezkusit život trochu zjednodušit.
Tak začíná koloběh zkoumání mořského světa, objevování nových surovin z okolí a jejich využívání pro budování různých technických vymožeností. Malá základna se postupně zvětšuje, můžeme si vylepšovat potápěcí vybavení, postavit malou ponorku, dostávat se hlouběji a hlouběji... v mezičase se občas ozve automatická rádiová zpráva z ostatních záchranných modulů, které je vhodné zkontrolovat - co když někdo přežil? Nějak se odsud musíme dostat, protože tahle planeta je sice krásná, ale nevypadá úplně bezpečně a v hlubinách se ozývají podezřelé zvuky...
Jeden z prvních dojmů během hraní je to, jak skvěle Subnautica vypadá. Nejde už dnes o nějakou technologicky nejvyspělejší hru vyžadující NASA počítač, a třeba uživatelské prostředí a menu vypadají tak trochu jako dočasné řešení nebo port mobilní hry. Při potápění je ale všechno krásné. Mělká místa jsou nádherně barevná, všude kolem plave hromada zviřátek a roste spousta rostlinek na korálových útesech. Takhle nějak bych si představoval potápění někde ve Středomoří. Ve větších hloubkách už jsou věci o něco méně barevné, ale o nic méně působivé a některý větší podmořský život je vysloveně majestátní, i když občas nebezpečný. Hraje se to taky parádně, je radost se přepravovat plavmo nebo nějakou ponorkou, sbírat všechno užitečné a stavět si baráček. Ač na začátku není moc výrazný, začne se později rýsovat i zajímavý příběh.
S ním se pojí snad jediný větší problém. Hra nechce hráče vodit za ručičku, ale občas by trochu mohla. Některé příběhové předměty nebo nezbytné upgrady je v několika kilometrech krychlových moře velmi těžké najít. Pořádná mapa k dispozici není a nápovědy mohou být dost obecné. Například přístup na jedno příběhové místo je omezený (nejspíš) jen časem a já strávil asi hodinu hledáním a přemýšlením, co dělám špatně. Nedělal jsem špatně nic, jen se hra ještě nerozhodla mě na dané místo pustit. Popravdě, kvůli takovému záseku "nevím co dál" jsem už jednou hraní Subnautica před lety vzdal po asi 15 hodinách hraní. Tentokrát jsem se ale začal znovu a neostýchal se - při náznaku frustrace jsem se radši někde na internetu podíval, kde a co zhruba mám hledat. Bez existence herní mapy i podle návodu není až tak jednoduché věc opravdu najít, takže jsem si nepřipadal, že bych dostal všechno zadarmo.
Dalším menším problémem pak můžou být občasné bugy. Nějaké to propadnutí herním světem nebo prolnutí se skálou, či drobné nedostatky při stavění (rozvody elektřiny se mnou za celou dobu nikdy pořádně nespolupracovaly). Nejde o konec světa, jen v kombinaci s existencí jen jedné ukládací pozice mě to lehce znervózňovalo. I přes tyhle problémy ale Subnautica doporučuje osm potápěčů z deseti!
Herní výzva 2025 - 7. Bdím, či spím? - Dohraj hru, ve které využíváš jakýkoliv ruční zdroj světla.
Pro: krásné a atmosférické zpracování podvodního prostředí, zajímavý příběh, fajn stavění a upgradování základny
Proti: hra občas hráče až trochu moc nechává bez pomoci, občasné bugy