Komentáře
Hra má asi dvojnásobnou délku oproti prvnímu dílu a i díky tomu nabízí o něco lepší příběh se záchranou pejska. Celkový postup je pak stejně jako u prvního dílu spíše takovou pixelhuntingovou klikačkou, kdy je potřeba najít všechna často miniaturní interaktivní místa na obrazovce, které je potřeba vhodně nakombinovat a tím nalézt řešení pro danou obrazovku.
Vzhledem k tomu, že jsem měl v době hraní hry za sebou již několik pozdějších her od Amanity, tak jsem s nalézáním řešení neměl skoro žádné problémy. Prakticky jediným zásekem bylo, když jsem musel na stromě vhodně načasovat kliknutí na zvíře, které následně snědlo okolo lezoucího brouka. Zbytkem hry jsem pak už celkem rychle prosvištěl. Lehká obtížnost je pak i dána tím, že vše potřebné je zpravidla na jedné obrazovce a snad kromě jedné výjimky tak není potřeba přecházet mezi různými lokacemi tam a zpět.
Grafický vzhled pak nese svůj specifický styl. Líbí se mi, že když tuto hru hraji retrospektivně po dohrání pozdějších her od Amanity, tak v ní vidím spoustu nápadů, které jsou pak rozvinuty v dalších hrách. Například robot strážný u vstupu a celá ta místnost únosce se svou mechanikou nesou prvky použité v Machinariu. Mikrosvět na stromě, či podivná létající zvířata jsou zase hodně použita v Botanicule a v Chuchlovi.
Jediné, co tak můžu vytknout, je opět délka hry. Výše jsem již psal, že je sice delší než v jedničce, na druhou stranu i tak není problém hru dohrát cirka za hodinu čistého času. Když se ale podívám na cenovku 5 euro za remasterovanou verzi, připadá mi ta doba hraní za takovou cenu opravdu velmi krátká.
Celkově jsem se hrou spokojený, hraní bylo fajn. Nicméně koupi bych doporučoval jen v případě cenové akce.
Pro: originalita, roztomilý psík
Proti: zmatečná hratelnost
Pro: Krátkost oceňená na ipadu. Na pc toliko ne.
Proti: Interakce s předměty rukou hráče místo herní postavy.
Celkové hodnocení: Dobrá
(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2017 v angličtině na Steamu).
Co dělá pro mě Samorosta krásným, je jeho vizuální styl. Sice to v druhém díle není ještě tak líbezné jako ve třetím díle, ale i tady jsem se musela chvílemi usmát, když jsem vešla do nové lokace a všimla si nějakého detailu. Postavy, které se ve hře pohybují, jsou roztomilé a žijí si vlastním životem, dokud jim ho hráč nenaruší mačkáním myši a přesouváním těchto postav někam jinam.
U řešení hádanek mi přišlo, že jsem k nim nedošla logickou dedukcí a představováním si, co by po mé akci mohlo následovat. Ne, prostě jsem něco naklikala a dvě věci, které spolu až tak nesouvisely, se staly. Takže pro mě je Samorost spíše zkoušením možného, než že bych na to sama přišla.
Byl to pěkný, ač krátký návrat do Samorosta a těším se na třetí díl, který jsem už od doby hraní úspěšně zapomněla, tak to bude, jak kdybych to hrála poprvé.
Pro: pejsek a Samorost, vizuální zpracování, divné světy
Proti: krátkost
Líbilo se mi specifické pojetí grafické stránky této hry, které dodává celé hodině hraní pěknou pohádkovou atmosféru.
Většina hádanek byla jednoduchých, ale občas jsem se napálil, že jsem udělal něco v opačném pořadí, než mělo být a chvilku mi trvalo, než jsem přišel na správné řešení a dostal se dál. Musím však i zmínit, že u mnoha řešení úkolů jsem se pobavil jejich ztvárněním.
Škoda, že hra nebyla delší, neboť to je jedna z mála adventur, která mě bavila, a dokázal bych si představit, že bych jejím hraním strávil více času.
Když bych porovnal Samorost 2 s předešlým dílem, tak bych řekl, že ve druhém díle je mnohem více interaktivních možností, díky kterým můžete splnit hlavní úkol. Vzhledem k delší hrací době jsem si více užil celé prostředí hry a objevil mnoho interaktivních míst či postaviček.
Už Samorost jsem nedohrál, ale říkal jsem si že dvojka už nebude sázet jen na roztomilou grafiku a Botanicula se mi docela líbila. Bohužel, Samorost 2 je stejný jako jednička. Nefunguje ani jako adventura, ani jako relaxační hra.
I navzdory krátké herní době byla hra nudná a zdlouhavá. Klikáte na objekty a ono se něco stane. V některých obrazovkách absolutně netušíte, co by jste měli dělat. Pomůže náhodné kliknutí někde v rohu. V jiných nějaká logika je, ale frustraci přináší nutnost načasování. Někdy něco nefunguje, protože jste klikli o sekundu dýl. To způsobuje frustraci a stres, tedy opak toho co jsem od hry očekával a nezachrání to ani hudba – ta prakticky chybí.
Kapitolou samou od sebe je náplň hádanek. Tak polovina hádanek se točí kolem toho, že někdo musí něco spolknout a potom to někde vyměšit. Nemám nic proti Freudovi, ale přišlo mi, že autoři tím byli bez nadsázky fascinování až nezdravě. Přichází i morálně zlé hádanky (způsobíte smrt mouchy aby jste se mohli po její mrtvole zhoupnout, ožralému taxikáři zprovozňujete plavidlo). Na konci je vůbec nejhorší hádanka, kde na dvou obrazovkách můžete strávit dvěma repetivními činnostmi i více než půl hodiny.
Pro: Grafika, roztomilost
Proti: Herní náplň
Dvojka je delší (cca 60 min) a nabízí tedy v ještě větší míře to, v čem exceloval díl první: krásné ručně kreslené obrazovky, vtipné a milé animace a originálně pojatou hudbu i zvuky. Společně s klady se však podle mě v plné míře projevily i zápory, které kratší předchůdce obsahoval též, ale nestihly za tak krátkou dobu vyvstat naplno - hádanky místy nejsou moc intuitivní (například je třeba dost přesné načasování) a často dochází k solidnímu pixel huntingu. I při tak krátké herní době se tak může dostavit lehká frustrace.
Pozitiva však stále převažují a Samorost 2 je prostě příjemná malá hra. Každopádně jde takhle zpětně dobře vidět, jak moc autoři vývojářsky vyspěli při vytváření jejich následující hry Machinarium.
Dvojka je opět parádní audiovizuální hříčka. S jedničkou se to porovnává těžko, protože tam jsem nevěděl do čeho jdu, a tak to zapůsobilo o trochu víc, rovněž hádanky nejsou prakticky vůbec složité a většinou se nemůžete pohnout dál jen proto, že je řešení tak triviální a vy ho jen nevidíte.
A příští rok Samorost 3 a Dark Train, protože v lecčems jsme my Češi sakra dobří. Bez výzvy bych na podobné tituly nesáhl a proto děkuji DH!
Pro: Zlaté české ručičky, díky krátkosti se to jen tak neohraje a účel perfektně splní, design je skvělý.
Proti: Je to spíš vizuální zážitek, než hra.
Letos jsem tedy zkusil nejdřív první Samorost (jednohubku) a pak přišel čas i na pokračování. Tuto hru bych nazval jako "dvouhubku" Herní doba se sice trochu natáhla, ale stále je problém dostat se alespoň k jedné hodině. Nápady a úkoly ve hře už působí propracovanějším dojmem a člověk v nich poznává i ty, které jsou součastí novějších her studia.
Druhý Samorost je kvalitní hrou, kdybych ho hrál v době vydání, byl bych asi nadšený, dnes už na mě hra nemá takový dopad. Ale už se velmi těšim na Samorost 3, který snad naplno ukáže potenciál samorostího univerza.
Pro: Kompotoví mimosamorosťani, fauna a flóra
Proti: Krátká herní doba
Na samotném konci jsem s hraním seknul. Samotnou nudou a zkoušení všeho na všechno mě Samorost 2 ubil.
Oproti jedničce, která byla zdarma, je tohle docela průšvih.
Každopádne je to celé o malý chlp z nosa lepšie ako predchodca. Viac detailov, o niečo viac obrazoviek, trochu zložitejšie hádanky, milý humor ostal a hra vypadá pekne. Dúfam, že Samorost 3 už ponúkne výrazne dlhšie dobrodružstvo a viac tých pekných detailných obrazoviek, ak by sa priblížil hracej dobe Machinaria alebo Botaniculy, tak by som bol veľmi spokojný.
Pro: Je to pekné a milé, detaily a hádanky, má to svoje čaro
Proti: dlhšie ako prvá časť, ale stále veľmi krátke
Nechybí zde Polokonzerva (která se bohužel rozbije), skvělé zvuky a animace, které dělají hry od Amanita Design roztomilé a originální. Samorost 2 už je o něco důmyslnější v řešení úkolů a některé mi daly vážně zabrat.
V kůži skřítka jsem navštívil celkem tři světy, ale i zde platí „Všude dobře, doma nejlíp“, a tak vše skončí tam, kde to začalo. Doufám, že řeči o plánované trojce nejsou jen fámy a bude tu co nejdřív.
Pro: příběh, pes, důmyslnější úkoly, zvuky, animace, Polokonzerva
Proti: zatím není trojka
Pro: Grafika zábava prostředí odkazy délka neobtížné úkoly
Nádherná hudba, nápaditost a originalita ze Samorostů číší každým coulem. Grafiku a nápaditost bych se nebál označit za uměleckou. Jediná vada na kráse je jejich délka. Bez problému je dohrajete oba tak za necelou hodinku. Ale svou jedinečností tenhle negativ docela jistě přebije. Mě si získaly oba díly. Doporučuji vyzkoušet klidně ihned. Rychle a jednoduše v prohlížeči první díl http://amanita-design.net/samorost-1/ a díl druhý http://amanita-design.net/samorost-2/
Pár rad na závěr:
- nedělejte z komára velblouda, řešení hádanky bývá většinou dost viditelné
- pořádně zkoumejte okolí, nejen myší ale i pohledem
- některé hádanky působí složitě, ale v podstatě jsou jednoduché
- i ten malinký pixel v rohu obrazovky může mít třeba zásadní vliv na postup
Pro: Příjemně jednoduché, hezké a kreativní pozadí, progresování dále je nápadité, svět samorostu, psí společník
Proti: Kraťoučké