Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Samorosta a jeho (nejčastěji) zelený svět plný prapodivných bytostí mám ráda. Druhý díl dává hned na začátku hry hráči silnou motivaci hru dohrát, protože ukrást pejska z jeho boudy a odletět s ním na jinou planetu, to se fakt nedělá. Navíc ten pejsek v té hře opravdu pěkně štěká (baf baf).

Co dělá pro mě Samorosta krásným, je jeho vizuální styl. Sice to v druhém díle není ještě tak líbezné jako ve třetím díle, ale i tady jsem se musela chvílemi usmát, když jsem vešla do nové lokace a všimla si nějakého detailu. Postavy, které se ve hře pohybují, jsou roztomilé a žijí si vlastním životem, dokud jim ho hráč nenaruší mačkáním myši a přesouváním těchto postav někam jinam.

U řešení hádanek mi přišlo, že jsem k nim nedošla logickou dedukcí a představováním si, co by po mé akci mohlo následovat. Ne, prostě jsem něco naklikala a dvě věci, které spolu až tak nesouvisely, se staly. Takže pro mě je Samorost spíše zkoušením možného, než že bych na to sama přišla.

Byl to pěkný, ač krátký návrat do Samorosta a těším se na třetí díl, který jsem už od doby hraní úspěšně zapomněla, tak to bude, jak kdybych to hrála poprvé.

Pro: pejsek a Samorost, vizuální zpracování, divné světy

Proti: krátkost

+31
  • PC 80
Hru Samorost 2 jsem měl již delší dobu nainstalovanou, a akorát jsem čekal, kdy budu mít během dne více času, abych jí stihl dohrát v rámci jednoho dne – Herní výzva 2017 „Rychlovka“. Myslel jsem si totiž naivně, že hra bude tak na 10 hodin hraní. Avšak pak přišlo relativně rychlé zjištění, že hra mi zabrala pouze necelou hodinu. To kdybych věděl, tak by si jí už zahrál dřív. Délka hry mě trošku zklamala, neboť má v sobě velký potenciál, který věřím, že bude více využit v Samorost 3, jenž si také rád zahraji.

Líbilo se mi specifické pojetí grafické stránky této hry, které dodává celé hodině hraní pěknou pohádkovou atmosféru.

Většina hádanek byla jednoduchých, ale občas jsem se napálil, že jsem udělal něco v opačném pořadí, než mělo být a chvilku mi trvalo, než jsem přišel na správné řešení a dostal se dál. Musím však i zmínit, že u mnoha řešení úkolů jsem se pobavil jejich ztvárněním.

Škoda, že hra nebyla delší, neboť to je jedna z mála adventur, která mě bavila, a dokázal bych si představit, že bych jejím hraním strávil více času.

Když bych porovnal Samorost 2 s předešlým dílem, tak bych řekl, že ve druhém díle je mnohem více interaktivních možností, díky kterým můžete splnit hlavní úkol. Vzhledem k delší hrací době jsem si více užil celé prostředí hry a objevil mnoho interaktivních míst či postaviček.
+24
  • PC 80
Ačkoliv skoro dvakrát delší než jednička, na mě Samorost 2 již nezanechal takový dojem, jako první díl. Některé obrazovky možná už nebyly tolik bizární jako předtím a také méně obtížné. Možná druhému dílu trochu chyběla ta původní atmosféra neznáma. Těžko říci, jestli se něco změní v placené verzi, nemohu posoudit. Každopádně čest oboum Samorostům.
+23
  • PC 60
Samorost 2 jsem si dal hned po jedničce (komentář) a na rozdíl od ní se již nejedná o freeware, proto jsem k němu přistupoval malinko kritičtěji, což se odrazilo i na hodnocení.

Dvojka je delší (cca 60 min) a nabízí tedy v ještě větší míře to, v čem exceloval díl první: krásné ručně kreslené obrazovky, vtipné a milé animace a originálně pojatou hudbu i zvuky. Společně s klady se však podle mě v plné míře projevily i zápory, které kratší předchůdce obsahoval též, ale nestihly za tak krátkou dobu vyvstat naplno - hádanky místy nejsou moc intuitivní (například je třeba dost přesné načasování) a často dochází k solidnímu pixel huntingu. I při tak krátké herní době se tak může dostavit lehká frustrace.

Pozitiva však stále převažují a Samorost 2 je prostě příjemná malá hra. Každopádně jde takhle zpětně dobře vidět, jak moc autoři vývojářsky vyspěli při vytváření jejich následující hry Machinarium.
+21 +22 −1
  • PC 80
Druhý díl je naprosto stejný co se herních principů týká. Je o něco delší. Vypraví jiný příběh a vyšel v roce 2005. Náš Lumík si spokojeně spí ve svém domečku. Před domkem si pěstuje na zahrádce ovoce. Před domkem má u boudy svého hafana. Vše jak má být. Klid. Náhle se však z nebe snese cizí vesmírná loď a co čert nechtěl přímo na zahradě našeho hrdiny. Z ní vylezou mimozemšťané, kteří si přišli nakrást ovoce. Hafan usilovně štěká a jakožto svědek je ihned sebrán ufony i s ovocem. To ještě náš Lumík stihne z okna domku zahlédnout ale už nestihne nic udělat. Loď s lupem odlétá neznámo kam. A putování za záchranou může začít. Pokračování Samorostu přináší i novinky v podobě hesel na jednotlivé úrovně. Ale vzhledem k tomu, že hru bez větších problému (i když taky jsem se sem tam slušně zapotil abych věděl jak dál) dohrajete za pár minut, příjde mi to vcelku zbytečné. Druhý díl je o něco obtížnější ale ne zásadně. Zachráníte svoji loď před srážkou? Co hafan? Uvidí ho ještě někdy? Dozvíte se ve hře.

Nádherná hudba, nápaditost a originalita ze Samorostů číší každým coulem. Grafiku a nápaditost bych se nebál označit za uměleckou. Jediná vada na kráse je jejich délka. Bez problému je dohrajete oba tak za necelou hodinku. Ale svou jedinečností tenhle negativ docela jistě přebije. Mě si získaly oba díly. Doporučuji vyzkoušet klidně ihned. Rychle a jednoduše v prohlížeči první díl http://amanita-design.net/samorost-1/ a díl druhý http://amanita-design.net/samorost-2/

Pár rad na závěr:

- nedělejte z komára velblouda, řešení hádanky bývá většinou dost viditelné
- pořádně zkoumejte okolí, nejen myší ale i pohledem
- některé hádanky působí složitě, ale v podstatě jsou jednoduché
- i ten malinký pixel v rohu obrazovky může mít třeba zásadní vliv na postup
+20
  • PC 80
Studio muchomůrek a jejich hry mám rád. Jen teď trochu lituji, že jsem nehrál jejich hry chronologicky, ale začal jsem s Machinarium a pokračoval hrou Botanicula, tj. s velmi nadstandartními kousky v rámci žánru (a to myslím i v celosvětovém měřítku).

Letos jsem tedy zkusil nejdřív první Samorost (jednohubku) a pak přišel čas i na pokračování. Tuto hru bych nazval jako "dvouhubku" Herní doba se sice trochu natáhla, ale stále je problém dostat se alespoň k jedné hodině. Nápady a úkoly ve hře už působí propracovanějším dojmem a člověk v nich poznává i ty, které jsou součastí novějších her studia.

Druhý Samorost je kvalitní hrou, kdybych ho hrál v době vydání, byl bych asi nadšený, dnes už na mě hra nemá takový dopad. Ale už se velmi těšim na Samorost 3, který snad naplno ukáže potenciál samorostího univerza.

Pro: Kompotoví mimosamorosťani, fauna a flóra

Proti: Krátká herní doba

+20
  • PC 75
Ve druhém dílu Samorostu si to na skřítkovu zahrádku namířili obyvatelé jiné planetky a při sklízení hrušek před jeho domem seberou i jeho milovaného psíka. To samozřejmě malý človíček nemůže nechat jen tak a okamžitě se vydává na jeho záchranu.

Nechybí zde Polokonzerva (která se bohužel rozbije), skvělé zvuky a animace, které dělají hry od Amanita Design roztomilé a originální. Samorost 2 už je o něco důmyslnější v řešení úkolů a některé mi daly vážně zabrat.

V kůži skřítka jsem navštívil celkem tři světy, ale i zde platí „Všude dobře, doma nejlíp“, a tak vše skončí tam, kde to začalo. Doufám, že řeči o plánované trojce nejsou jen fámy a bude tu co nejdřív.

Pro: příběh, pes, důmyslnější úkoly, zvuky, animace, Polokonzerva

Proti: zatím není trojka

+16
  • PC 100
Po podle mně holé jedničce je dvojka opět skvělá hra plná úkolů zábavy grafiky a zajímavostí. Úkoly nejsou obtížné délka je příjemná a navíc není chvilka kde by se ve hře nic nedělo pořád se něco děje a za 50 minut je to zmáknuté těším se na trojku.

Pro: Grafika zábava prostředí odkazy délka neobtížné úkoly

+15
  • PC --
V životě jsem snad nehrál hru s horším poměrem cena/výkon. Za 5€ ani né hodina "hraní". Oproti jedničce obtížnost dost narostla, ačkoli jediný challenge hra poskytuje v podobě nutnosti klikání po celé obrazovce a hledání aktivního místa. Z herního hlediska se nejedná o nic zajímavého, zůstává tak jen nápadité technické zpracování.

Na samotném konci jsem s hraním seknul. Samotnou nudou a zkoušení všeho na všechno mě Samorost 2 ubil.

Oproti jedničce, která byla zdarma, je tohle docela průšvih.
+15
  • PC 75
Nechci, ať je psaní komentáře k této hře delší, než její dohrání, a tak po vzoru ostatních hráčů na databázi (komentujících samorosty) zvolím krátký formát. Úvodem bych jen chtěl poděkovat herní výzvě 2016, která mi ony Samorosty představila. Sám bych na ně nesáhl.

Dvojka je opět parádní audiovizuální hříčka. S jedničkou se to porovnává těžko, protože tam jsem nevěděl do čeho jdu, a tak to zapůsobilo o trochu víc, rovněž hádanky nejsou prakticky vůbec složité a většinou se nemůžete pohnout dál jen proto, že je řešení tak triviální a vy ho jen nevidíte.

A příští rok Samorost 3 a Dark Train, protože v lecčems jsme my Češi sakra dobří. Bez výzvy bych na podobné tituly nesáhl a proto děkuji DH!

Pro: Zlaté české ručičky, díky krátkosti se to jen tak neohraje a účel perfektně splní, design je skvělý.

Proti: Je to spíš vizuální zážitek, než hra.

+15 +17 −2
  • PC 25
Herní výzva 2017: „Rychlovka“

Samorost jsem nedohrál, ale říkal jsem si že dvojka už nebude sázet jen na roztomilou grafiku a Botanicula se mi docela líbila. Bohužel, Samorost 2 je stejný jako jednička. Nefunguje ani jako adventura, ani jako relaxační hra.

I navzdory krátké herní době byla hra nudná a zdlouhavá. Klikáte na objekty a ono se něco stane. V některých obrazovkách absolutně netušíte, co by jste měli dělat. Pomůže náhodné kliknutí někde v rohu. V jiných nějaká logika je, ale frustraci přináší nutnost načasování. Někdy něco nefunguje, protože jste klikli o sekundu dýl. To způsobuje frustraci a stres, tedy opak toho co jsem od hry očekával a nezachrání to ani hudba – ta prakticky chybí.

Kapitolou samou od sebe je náplň hádanek. Tak polovina hádanek se točí kolem toho, že někdo musí něco spolknout a potom to někde vyměšit. Nemám nic proti Freudovi, ale přišlo mi, že autoři tím byli bez nadsázky fascinování až nezdravě. Přichází i morálně zlé hádanky (způsobíte smrt mouchy aby jste se mohli po její mrtvole zhoupnout, ožralému taxikáři zprovozňujete plavidlo). Na konci je vůbec nejhorší hádanka, kde na dvou obrazovkách můžete strávit dvěma repetivními činnostmi i více než půl hodiny.

Pro: Grafika, roztomilost

Proti: Herní náplň

+15 +16 −1
  • PC 40
Velmi krátká adventurka, která je na můj vkus až přehnaně umělecká a hlavně mě iritovala svou zmatečností, neb často jsem jenom zuřivě klikala kolem a vůbec nevěděla co dělat (což někomu možná vyhovuje, ale já to nejsem). Plusové body za originalitu, ale to je bohužel asi tak všechno.

Pro: originalita, roztomilý psík

Proti: zmatečná hratelnost

+15 +16 −1
  • PC 85
Pokračování velice originální hříčky, která opět nabízí milé, zajímavé a krapet strašidelné prostředí, originální ovládání, zajímavý námět a nádhernou atmosféru. Dvojka je narozdíl od jedničky delší a kvalitně jí naprosto nic neochuzuje. Bavila mě stejně jako jednička a dobře se hrála. Za čtyřicet minut to musíte mít zmáknuté :)
+13 +14 −1
  • PC 55
Ačkoliv jsem si hodně užil Machinarium, tak Samorost 1 a 2 jsou jasné prvotiny studia Amanita Design, kde experimentovali a učili se, a ještě neuměli vytvořit plnohodnotně zábavnou hru. Tento druhý díl je extrémně krátký a většina hádanek vyžaduje hodně hledání po pixelech. Je v nich logika, ale jsou hodně nezjevné a musíte pravidelně jezdit myší nad všemi objekty ve scéně. Pokud se zaseknete, tak není přístupná žádná nápověda (jako v Machinariu). Není to špatná hra, ale pamatujte, že je jen hodinu dlouhá a zřejmě si budete muset najít návod online. Nováčkům nemohu s čistým srdcem doporučit, jen retrofilům. Zahrajte si novější hry od Amanity, jsou mnohem lepší.

Celkové hodnocení: Dobrá

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2017 v angličtině na Steamu).
+11
  • PC 90
Jednoznačně lepší než jednička. Hra je i výrazně delší (jednička je tak na 20 minut a dvojka tak na 1 hodinu). Ano pořad je to rozsahem spíš taková hříčka než plnohodnotná hra, ale zážitek je to zajímavý. Hra je jednoduchá a příjemně nenáročná na obtížnost. Herní obrazovky jsou velmi pěkné a různorodé. Příběh přesto, že je jednoduchý, tak k pojetí hry bohatě stačí. Nápady na postup na další obrazovky jsou poměrně kreativní a ve srovnaní s jedničkou je tu velký posun. Pohodová jednohubka.

Pro: Příjemně jednoduché, hezké a kreativní pozadí, progresování dále je nápadité, svět samorostu, psí společník

Proti: Kraťoučké

+11
  • PC 65
Po milej, ale veľmi krátkej prvej časti som si zahral aj pokračovanie a dúfal som, že to dobrodružstvo bude už tentokrát dlhšie a hra bude obsahovať viac interaktívnych obrazoviek. Síce sa mi moje želanie splnilo a hra je raz tak veľká ako prvý Samorost, no v tomto prípade to znamená, že miesto pár minút hra zaberie necelú hodinu a miesto obrazoviek čo sa dajú spočítať na jednej ruke ponúka obrazovky čo sa spočítajú na dvoch rukách.

Každopádne je to celé o malý chlp z nosa lepšie ako predchodca. Viac detailov, o niečo viac obrazoviek, trochu zložitejšie hádanky, milý humor ostal a hra vypadá pekne. Dúfam, že Samorost 3 už ponúkne výrazne dlhšie dobrodružstvo a viac tých pekných detailných obrazoviek, ak by sa priblížil hracej dobe Machinaria alebo Botaniculy, tak by som bol veľmi spokojný.

Pro: Je to pekné a milé, detaily a hádanky, má to svoje čaro

Proti: dlhšie ako prvá časť, ale stále veľmi krátke

+10
  • PC 55
První díl Samorosta byl příjemnou a oddychovou hrou zdarma. Po dvou letech vývojáři přicházejí s pokračováním, který staví na stejných základech, ale tentokrát je již vydaný komerčně.

Hra má asi dvojnásobnou délku oproti prvnímu dílu a i díky tomu nabízí o něco lepší příběh se záchranou pejska. Celkový postup je pak stejně jako u prvního dílu spíše takovou pixelhuntingovou klikačkou, kdy je potřeba najít všechna často miniaturní interaktivní místa na obrazovce, které je potřeba vhodně nakombinovat a tím nalézt řešení pro danou obrazovku.

Vzhledem k tomu, že jsem měl v době hraní hry za sebou již několik pozdějších her od Amanity, tak jsem s nalézáním řešení neměl skoro žádné problémy. Prakticky jediným zásekem bylo, když jsem musel na stromě vhodně načasovat kliknutí na zvíře, které následně snědlo okolo lezoucího brouka. Zbytkem hry jsem pak už celkem rychle prosvištěl. Lehká obtížnost je pak i dána tím, že vše potřebné je zpravidla na jedné obrazovce a snad kromě jedné výjimky tak není potřeba přecházet mezi různými lokacemi tam a zpět.

Grafický vzhled pak nese svůj specifický styl. Líbí se mi, že když tuto hru hraji retrospektivně po dohrání pozdějších her od Amanity, tak v ní vidím spoustu nápadů, které jsou pak rozvinuty v dalších hrách. Například robot strážný u vstupu a celá ta místnost únosce se svou mechanikou nesou prvky použité v Machinariu. Mikrosvět na stromě, či podivná létající zvířata jsou zase hodně použita v Botanicule a v Chuchlovi.

Jediné, co tak můžu vytknout, je opět délka hry. Výše jsem již psal, že je sice delší než v jedničce, na druhou stranu i tak není problém hru dohrát cirka za hodinu čistého času. Když se ale podívám na cenovku 5 euro za remasterovanou verzi, připadá mi ta doba hraní za takovou cenu opravdu velmi krátká.

Celkově jsem se hrou spokojený, hraní bylo fajn. Nicméně koupi bych doporučoval jen v případě cenové akce.
+8
  • PC 60
Machinarium bylo kritizováno, že s Josefem musíte dojít k předmětu a teprve pak se aktivuje interakce. No a přesně to jsem na něm oceňoval. Působí to přirozeněji jako hra z pohledu hrdiny než klasická adventura, kterou je ještě Samorost 2. Když vás uvězní michelin čučící na fočus, manipuluje s předměty neviditelná ruka hráčova, zatímco skřítek nemůže dělat nic. Narušuje to imerzi.

Pro: Krátkost oceňená na ipadu. Na pc toliko ne.

Proti: Interakce s předměty rukou hráče místo herní postavy.

+7