Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • XOne 80
Tak nám vývojáři kozaté Lary Croft alias Tomb Raidera představili už jedenácté pokračování a jakožto velký milovník této archeologické adventury jsem nemohl s pokořením dlouho otálet. Crystal Dynamics se opět hecli s vizuálem, který je opravdu vymazlený a lokace jsou dechberoucí, hlavní příběh ale úplně netáhnul, naopak k dispozici je spousta povedených hádanek a vedlejších nepovinných questů, takže pokud chcete zkoumat každou oblast mapy, čeká na Vás slušná porce herního času.  

Tentokrát se Lara vydává objevit bájné město Kitěž ( skrývajcí tajemství k nesmrtelnosti ) v sibiřské divočině, kde na ni čeká střetnutí s organizací Trinity vedenou tvrďákem Konstantinem. Archeoložka má pro konfrontaci k dispozici velké množství palných zbraní (včetně útočných pušek, brokovnic a pistolí) a také luk se šípy, díky nimž může likvidovat darebáky  Může k boji s nepřáteli využívat prostředí, například střílet do výbušných sudů, strhávat provazem omotané stavby pomocí speciálních šípů nebo přepadávat z vyvýšeného místa nožem nebo cepínem.  

Za splnění úkolů získává dovednostní body k levelování v dovednostních stromech v rámci tří režimů od schopností týkajících se ovládání a vylepšování arzenálu, průzkumu prostředí až po výrobu zápalných bomb nebo nastražování pastí. Roba má také schopnosti učit se nových dialektům díky nimž odkrývá relikvie, které se dají směnit za nové vybavení. Samozřejmě nesmí chybět slušná porce skákání, šplhání, plazení, plavání – za mě opět nadprůměrná zábava, lepší příběh a questy více ovlivňující hlavní příběh a mohlo být ještě veseleji – 80 %
+4
  • PC 85
Pokračovaní rebotu série rozhodně neztratilo nic na zábavnosti, ale musím říct, že předchůdce měl zábavnější koncept. Respektive díl z roku 2013 byl origin story o tom, jak se zrodila ta silná nebojná Lara Croft, což bylo velmi svěží zatím, co tady je to relativně klasický dobrodružný "idiana jones" příběh. Jinak má hra velice dobrý gun play, příjemné lezoucí části a byť docela jednoduché, ale zajímavé puzzly. Překvapil mě silný záporák s poměrně velkým množstvím prostoru, než kolik většinou záporáci v takových hrách mají. Hra má ještě více takových těch epických momentů než minulý díl. Inspirace uncharted je tu hodně znát, což paradoxní, když se původně uncharted inspirovalo celkově právě staršími díly Tomb Raider. Co mi v téhle hře vadí jsou časté otevřenější lokace k průzkumu, kde můžete hledat artefakty, jsou tu i sem tam nějaké vedlejší mise. Upřímně mi tohle open worldování vadí a přijde mi, že tady se to moc nehodí a radši bych byl rád kdyby to bylo čistě koridorové. Jinak je to rozhodně důstojný nástupce, který neděla sérii ostudu ba naopak.

Pro: Pěkná grafika, luk, střelba, lezení, kreativnost hádanek, výrazný záporák, epické cool momenty

Proti: Klasičtější příběh, zbytečné open worldování

+12
  • PC 80
Restartovaná Lara podruhé. A opět se to povedlo.

Hra je dost podobná svému předchůdci z roku 2013. Je však ještě hezčí a technicky propracovanější. Rozhodně se jedná o jednu z nejlépe vypadajících her z roku 2015. Vyskytují se zde opravdu úchvatné scenérie, nechybí spousta krásných lokací, které je radost prozkoumávat.

Oproti prvnímu dílu mě zde příběh do hry příliš nevtáhl. Zápletka je poměrně fádní, postavy příliš čitelné a zvraty nepůsobí moc překvapivě. Hratelnostní vymazlenost a již zmíněné krásné audiovizuální zpracování to však dokonale vynahrazují. Tedy kromě momentů, kdy skočíte na římsu a Lara se zapomene chytit.

Potěšilo mě, že už se zde na Laru nevalí takové hordy nepřátel. Komornější pojetí hře rozhodně prospělo. Bavilo mě prozkoumávat dobrovolné kobky a řešit v nich zábavné a nikoliv frustrující hádanky. Rozhodně se jedná o jednu z nejlepších částí hry.

Druhý díl jde na jistotu. Co fungovalo v jedničce, nechybí ani tady. Pokud jste se tedy dobře bavili tam, s dvojkou vedle určitě nešlápnete.

Taky Vám někomu Jacob silně asocioval Jacoba ze seriálu The Lost? (A to ještě předtím, než vyšlo na povrch jeho tajemství, které je dost podobné tomu ze seriálu.)

Pro: audiovizuální zpracování, úchvatné scenérie, hratelnost, zpracování, dynamika, hádanky

Proti: slabší příběh, občas divné chování Lary - ve skoku se nezachytí římsy atd., nudný systém vylepšování

+17
  • XboxX/S 85
Po dohrání jedničky jsem si dal chvíli pauzu a když jsem se k restartované Tomb Raider sérii vrátil, tak dvojku dal takřka jedním dechem. Dvojka je graficky srovnatelná s jedničkou, příběh mne zaujal a konec neurazil. Na rozdíl od jedničky mi přišlo, že hra má více drobných grafických bugů. Ale možná jsem byl jenom víc kritičtější. Hrál jsem 20 Year Celebration verzi, takže všechny DLC included, některé mne ještě čekají, ale Rise of the Tomb Raider: Baba Yaga - The Temple of the Witch sem si dal hnedka.

Pro: příběh, puzzle

Proti: drobné grafické bugy

+10 +12 −2
  • PC 75
Venku začíná být mrtě zima po večerech, takže jsem si vždycky udělal ovocný čaj nebo Caro s mandlovým mlékem, natočil a posunul monitor směrem na postel, natáhl reproduktory, ztlumil podsvícení klávesnice, vzal do ruky gamepad a zachumlal se pod deku. Ano, je to tak, moje vyčerpávající příprava na hraní Tomb Raideru může směle soupeřit s tím, co prožívala Lara Croft v tomto dobrodružství a v některých ohledech ji i překonat, o tom snad není pochyb.

Tentokrát jsem se s ní podíval na Sibiř a panečku, že mi byla zima, jen jsem se podíval na obrazovku! Jak se tak Lara třásla, než si našla první kempingové místo, odkud pak mohla fast-travelit, mohl jsem v klidu posoudit, že grafika je naprosto skvělá. Líbily se mi dungeony, líbilo se mi prostředí opuštěné sovětské základny i zatopené pozůstatky monumentálních chrámů. Též zvuky jsou na skvělé úrovni, jen jsem musel trochu na začátku šašit s hlasitostí mluvy.

Hra velmi svižně střídá poklidnější části s těmi akčními, nepamatuji si, že bych se někdy vyloženě nudil. Je fakt, že ke konci už jsem přeskakoval nacházené svitky a záznamy, ale nemám pocit, že by mi to nějak ublížilo v pochopení příběhu. Neurazí, snad bych i řekl, že trochu nadchne, protože jsem se chtěl dozvědět, jak to celé dopadne. Jasně, klišé větší než používání slova "rekord" v titulcích senzacechtivých zpráv o počtu nakažených covidem, ale i tak, mírně od vyloupávání pistácií zkroucený palec nahoru.

Super bylo prozkoumávání mapy, pocit ze střelby, vylepšování a hledání skrytých věcí. To mě bavilo hodně. Opět ke konci už jsem na to kašlal, ale stejně to OCD ve mě křičelo, i když nejspíš méně než kámoši, kteří musí na chatě poslouchat tvojí muziku. Dobré bylo i postupné odemykání nových schopností postupem příběhu a jejich následné využití, ať už pro postup v příběhu, nebo při plnění nepovinných lokací.

Na druhou stranu moc mě třeba nebavilo lovit zvířata. Taky hádanky mohly být složitější, ono když ti někdo tak nějak pokradmu naznačuje, že jsi možná dement, který by to nezvládl, tak to mi sebevědomí nezvedne. A když už, tak Lara začne každých 10 vteřin plácat tu samou větu o tom, co máš udělat: "Hmm, třeba musím pohnout nějakým kamenem." Pohneš kamenem. "Jo, takhle je to správně, ty bejku jeden!" (to s tím bejkem jsem si možná jen vymyslel). Taky to zaměření na RPG prvky a v podstatě kopírování modelu Uncharted, ne že by mi úplně vyloženě vadilo, ale přece jen jsem fanda původních dílů, mám raději řešení hádanek než střílení a lovení, abych mohl nést víc nábojů. A ještě bych zde zmínil konec, kdy jsem místo gamepadu (ani nevím, jestli je zde autoaim, nepoužívám ho) musel vzít do ruky starou dobrou myš a klávesnici, protože při těch hordách nepřátel jsem umíral častěji než pasažéři Boeingu 737 MAX.

Doporučují 3 ze 3 Lary Croft ze Survivor Timeline a 3 ze 4 Fatalityů.

Pro: Grafika, atmosféra, tempo, narace, optimalizace

Proti: Hádanky, lovení, závěrečná bitka

+20
  • PC 80
Hra přináší nové dobrodružství z restartované série o Laře Croft. Po útěku z prokletého ostrova to už není naivní archeoložka, ale stává se z ní klasický dobrodruh, který se pustí do každého nebezpečí. Hra si dle mého názoru bere všechno dobré z předchozího dílu a snaží se to dále rozvíjet. Ovládání je stále intuitivní, mírně se zvýšila obtížnost (což vítám), přibyly zbraně, různé druhy šípu, atd.

Co se týče příběhu, tak člověk při procházení hry nespadne ze židle nadšením, ale také se neurazí. Obsahuje nějaké spíše nečekané zvraty, ale na druhou stranu jsem narazil i na nelogičnosti. Plus samotný epický závěr mě bohužel taky moc nezaujal, přišlo mi toho až moc. Taky jsem si nevšiml, že by zde byly třeba nějaké zmínky na ostrov z předchozího dílu. Celkově bych ho hodnotil jako dobrý průměr.

Co musím vyzdvihnout je grafika. Řekl bych, že vývojáři hodně zapracovali především na postavě Lary (naštěstí ne v podobě zvětšování hrudníku, jako u dřívějších dílů), ale hlavně v mimice a pohybech, takže hlavní postava zobrazuje svoje aktuální emoce zase o něco reálněji. O něco hůř jsou na tom ostatní NPC, ale přežít se to dá.

Dále se mi líbilo i prostředí, ve kterém se Lara pohybuje, přijde mi otevřenější a větší. I díky tomu se dá zase o něco lépe taktizovat při střetu s nepřáteli. Často se mi stalo, že jsem se jen tak procházel zasněženou krajinou a pozoroval okolí. Abych se u toho nenudil, snažil jsem se získat různá collectibles, která jsou na všech mapách rozeseta. Jedná se buď o nějaké speciální úkoly a nebo deníky či artefakty, které poodhalí něco málo o jejich majitelích. Taktéž musím pochválit, že je zde více hrobek k prozkoumávání. Sice jsou nepovinné, ale určitě doporučuji každou z nich projít.

Co se mi naopak nelíbilo, byl především již zmíněný závěr příběhu, AI nepřátel, sem tam horší dialogy, apod. Občas naštval i level design, kdy se na mapě nachází průchody, na které je potřeba vybavení, které se získá později, tzn. Je potřeba si pamatovat, že tam něco takového bylo.

Celkově musím říct, že jsem se hrou spokojený. De facto zde máme pokračování hry, které staví na stejných principech, které baví. Jak jsem už psal u minulého dílu, jsem hodně spokojený s tím, jakým směrem se vývojáři s Larou po restartu série vydali. Jen tak dál.
+19
  • PC 90
Extraordinary! Rise of Tomb Raider se řadí mezi celou řadu her, na které jsem si velmi dlouho počkal. No ano, píše se rok 2020 a já to právě dohrál. Se znalostí jednoho velkého spoileru a jednoho malého. Ale víte co? Zážitek mi to nezkazilo. A protože to mám čerstvě v hlavě, to dobré i špatně, tak si připravte popcorn. Tohle bude dlouhá recenze.

Od první chvíle jsem prostě věděl, že tohle bude dobrá hra. Hra do které spadnu a bude to jednorázová závislost. Ostatně, u jedničky to bylo stejné. Myslím, že za to primárně může herní mechanika, která je velmi návyková. Je to příjemný mix akrobacie, RPG a FPS. A to vše hezky propojené. Ono to sbírání surovin, vývoj schopnosti, upravování zbraní, plnění výzev atd nesmírně zaměstná, a přitom člověk nemá otravný pocit, že mu utíká příběh. Myslím, že za vše mluví to, že mám hru právě dohranou na 84 % a to je podle mě nesmírné vysoké číslo.
Rád bych také ocenil, že hra má upozornění na „bod odkud není návratu“. Ono to není ani moc nutné, protože hra za pár okamžiků končí a poté se můžete kdykoliv vrátit a dokončit co vám uteklo, ale mnozí to jistě uvítají. Co je opět problém je lehkost hry, na kterou si stěžuje mnoho jiných lidí. Ono je řešení snadné – prostě si zvýšit obtížnost. Pravda ale je, že hra by možná na ten druhý stupeň měla být obtížnější už v základu. Tento problém byl ale naprosto stejný už v jedničce. Tam si pamatuju, že jsem půlku hry hrál na obtížnost „těžká“ a vůbec si toho nevšiml. Takže to se asi jen tak nezmění.

Na tomto místě musím říct, že se mi strašně, ale strašně, strašně moc líbily hrobky v této hře. Nebylo jich moc, ale zpětně tak akorát. Bylo zábavné jimi procházet a řešit hádanky. Nic složitého ale ani příliš lehkého. Přiměřené. Ale nejvíce se mi líbilo, že na konci žádné hrobky byla odměnou speciální schopnost. Tohle bylo naprosto parádní. Reálná, hmatatelná odměna která má herní dopad. Nejen dobrý pocit a na konci achievement. Navíc, pamatujete, jak v jedničce prošla Lara celou hrobkou, došla k obrovského pokladu a vzala si nějaký zlatý šmink? Bylo to nesmyslné a nepřirozené. Ale RotTR nepřímo říká, že největším bohatstvím jsou vědomosti. Staré knihy a kodexy. A to mě hřeje u srdce.

Myslím, že mnoho zhýčkaných hráčů by řeklo, že příběh RotTR není originální a ničím inovativní. A já to jako vždy řeknu, že největším kopírákem v dějinách byl Shakespear. Vše co mohlo být vymyšleno už v nějaké formě vymyšleno bylo, s mírnou nadsázkou. Už jen neustále pracujeme se stejnými myšlenkami, kterým dáváme nový kabát. Tomb Raider mi dal co jsem od toho čekal. Spojení mysticismu a historie. Nyní už s jistotou víme, že z toho se stává hlavní téma hry. Hledání ztraceného a fantastického. Ne z touhy po moci nebo slávě, což bylo něco s čím Lara většinu hry bojovala, ale z touhy po pravdě a poznání. Jak jsem výše zmínil, krásně to koresponduje se správou, že vědomosti jsou to největší bohatství. Co mi ale trochu vadilo byl nejasný přechod od té slávy k osvícené Laře, která… kdo hrál, tak ví. Já tedy věděl, že na to asi dojde, jen jsem tam moc neviděl ten vývoj. Většinou času si Lara omlouvala, proč jsi artefakt vezme, a že je to pro všechny lepší. Toto mohlo být lepší.

Nyní se podrobně pustíme do jedné zajímavé věci. Když jsem začal hrát, tak mě zaujalo, kolik je ve hře násilí. A nelíbilo se mi to. Ne, nejsem republikánský senátor, ale nějak mě to zarazilo a nevěděl jsem proč. Nějak se mi nelíbilo, kolik lidí musím zabít. Pokud budete chvíli googlovat tak zjistíte, že tento problém byl u mnoha lidí. Většina to sváděla na to, že přeci Lara není žádný vražedný Rambo, takže to nedává smysl. Já došel k jinému závěru. Došlo mi, že RotTR je hra, která stylem velmi připomíná například Dishonored. Vy cítíte, že by tam měla být možnost volby, stealth/mercy vs. fight/brutality. Hra ale tuto herní mechaniku reálně nenabízí. Stealth je hlavně způsob jak nebožáky lépe popravit. Z milosrdenství žádné příběhové ani herní benefity nejsou. A hrát bez jediného zářezu je absolutně nemožné. Poté co jsem si uvědomil proč mi to vadí, tak jsem zabíjel poměrně v klidu. Z příběhového hlediska jsem problém neměl, protože podle mě krásně pokračuje vývoj Lary jako postavy. Není to křehká děvenka. Je zabiják, má to v sobě, ačkoliv bojuje za ty správné kluky. Slyšel jsem, že ve Shadow tento vývoj dále pokračuje, a podle mě je to zcela autorský záměr. Možná na to Lara nakonec dojede. Možná ne. Není to ale žádná chyba. Je to prostě Lara v této timeline.

A na závěr se podíváme na technickou stránku hry. Původně, když jsem začal hrát, tak jsem se těšil, jak budu chválit RotTR za optimalizaci. No, smůla. Ze začátku jela hra krásně, ale ve chvíli co jsem došel do Soviet Installation, bylo to peklo. Společně s Geothermal Valley nejhorší oblast ve hře. Ale fps dropty byli i v jiných oblastech, ačkoliv ne tak silně. Pravdou zůstává, že mě to v jednu chvíli dokonale otrávilo. Není to tak hrozné jako například, v některých, ohledech Dragon Age Inquistion, ale rozhodně žádná sláva. Grafiku jinak neřeším, mně stačí málo. Dobrá a kvalitní.

Asi je jasné, že hra se mi velmi líbila. Nebyla bezchybná, ale rozhodně splnila co nabízela. Už se nesmírně těším, až si v roce 2022 zahraju Shadow of the Tomb Raider.

Pro: Hratelnost, příběh, mytologicko-historická stránka hry, hezké zbraně a zbroje

Proti: Občas horší optimalizace, mírně uspěchaný konec.

+15
  • PS4 85
Herní výzva 2020: Heuréka!

Druhý díl rebootu série opravdu není k zahození, líbí se mi zasazení, příběh i lokace. Střelecký model byl na konzoli občas peklo, ale dalo se to přežít.

Pro: příběh, lokace

Proti: asi nic

+5 +8 −3
  • PS4 60
První díl se mi líbil, ale Rise of the Tomb Raider je pro mě zklamáním. Příběh je jedna velká hrůza a prostředí mě taky nenadchlo. Grafika celkově je pěkná, přestřelky často zábavné. Ve hře jsem narazil i na technické problémy.

Pro: Grafika, animace, souboje jako takové

Proti: Příběh, Postavy

+2 +8 −6
  • PC 80
Předešlý díl, který jsem hrál už několik let zpátky, byl super zážitek a moc jsem se těšil, až si zahraju pokračování. Poprvé jsem před pár lety jsem to vzdal, jelikož moje PC to nezvládalo a s novým strojem jsem s radostí vrhl do další kapitoly restartu Lary Croft.

Hra vypadá skvěle, hraje se skvěle, člověk si může sám určovat tempo, jak moc bude prozkoumávat oblasti, nebo víc se zaměří na samotný příběh, který není vůbec špatný. Co bych hře vytknul je optimalizace a padání frameratu občas i v částech, kde bych to nečekal, ale naštěstí to nějak výrazně hratelnost neovlivňuje, což je hlavní.

Komu se líbil první díl, budeme se mu líbit i druhý a užije si pěknou akční zábavu.
+23
  • PC 70
Uberte přehnané násilí na hlavní hrdince, většinu quick-time eventů a několik dalších detailů a máte hned podstatně sebevědomější pokračování série. O něco dospělejší Lara mi sedla, příběh odsýpal svižně (ač teda nebyl postaven na příliš logických základech), souboje i pohybové pasáže bavily. Zůstaly velmi působivé lokace, mnohdy krásně naaranžavané tak, aby se vám po každém výlezu z jeskyně nabídl celkem epický výhled hodný screenshotu. Překvapily mě některá nečekaně kvalitní DLC.

Několik výtek bych sice našel, ale nejedná se podle mě o zásadní věci. Už jsem zmínil slabší příběh, postavy jsou takové trochu černobílé. Souboje jsou místy celkem snadné, hlavně byly dost overpowered šípy s jedovou bombou, které máte od začátku. Trochu mě zde mrzí občasný Lařin nearcheologický přístup ("Jak se dostanu dál? Což takhle vybombit tuhle úžasně zachovalou sochu, půjde po ní pak vyběhnout >:)").

Celkově vzato, druhý díl nevím-kolikáté rebootované série se celkem poučuje z chyb prvního dílu a nabízí o něco kvalitnější zážitek. Doporučuji.
+21
  • PC 80
Letos jsou zase šílený vedra, co? Až člověk musí té fešandě Laře závidět pokaždé, když se začne klepat zimou a drkotat zuby. Klikařka jedna britská.

V první řadě musím říct, že jsem velice potěšený výběrem příběhového prostředí. Od tropického Japonska je mrazivá Sibiř vítanou změnou, díky které hra nepůsobí jako nějaký retardovaný bratříček dílu předešlého. I samotná Lara se dočkala po fyzické stránce určitých změn - její tvář už nepůsobí dojmem supermodelky, která se rozhodla LARPovat, plus opravdu nevím, jaký šampón používá, ale ať už je jakýkoliv, chci ho taky. Jinak je to ona stejná vykoukaná idealistka a sympaťačka z dílu předešlého, za kterou ale bylo radost hrát. Ovšem přiznám se, že jsem jí párkrát řekl, aby držela hubu, když furt dokola opakovala jednu větu o tom, co by měla udělat, když jsem přemýšlel nad vyřešením nějakého toho puzzlu.

Hlavní příběh je vcelku fajn, ovšem nemůžu říct, že by mě vyloženě ohromil. V podstatě opakuje stejnou formuli předešlých her, tudíž na něm člověk nenajde nic překvapujícího či ohromujícího. Odvyprávěný je ale hezky. Líbili se mi i hlavní padouši, přičemž pro jednoho z nich jsem měl i určité pochopení, což když se u hráče povede, je to pro onoho záporáka velikánské plus. A celkově - střílet přívržence zlé iluminátské organizace je mnohem uspokojivější, než jen nějaké poblázněné kultisty. Co se soubojů týče, drží si furt parádní kvalitu. Headshotoval jsem jak blázen, nejen díky dodatečným zkušenostem, ale i protože to je jedna z nejuspokojivějších věcí celé hry. Hádanky byly taky docela fajn, ovšem opět jich bylo málo. Celkově mi vlastně přijde, že tahle série na ně dlabe. Nejvíc jich hráč najde v oněch optional tombs, kde s nimi byla sranda, ovšem příště bych ocenil, kdyby je tvůrci implementovali víc do hlavního příběhu. Samotný vzhled lokací je překrásný, plus téměř každé místo má své jedinečné kouzlo, s čímž souvisí i dobrá rozmanitost prostředí. Nejvíc mi v hlavě utkvěla lokace Soviet Installation. A to kvůli hudbě. Právě tam totiž bubny indikují, jak blízko se od nepřátel Lara nachází. A když se jednou rozjely na plné pecky, opravdu mě to vyděsilo. Debilní vlci.... Za sebe taktéž velice oceňuji ten fakt, že se tvůrci nebáli ze Sovětů dělat pěkný svině. Challenge, kdy jsem měl spálit veškeré jejich vlajky a plakáty, jsem plnil s velkým potěšením.

Hrozně mi ale lezly na nervy ty kecy z veškerých deníků, starodávných textů, atd. Chápu, že se to určitým způsobem snažilo rozšířit informace o příběhu, historii daného místa a tak podobně, ale mě to absolutně nebavilo. Občasné výjimky byly nahrávky od postav, které Lara zná, ale jinak to bylo úmorné tlachání, které jsem po určité době úplně přestal vnímat. Mezi další zápory řadím zmíněný nedostatečný počet složitějších puzzlů a hádanek. Hrome, Crystal Dynamics. Dyť jsi to uměl! Přece si nemyslíš, že fanoušci Tomb Raidera neradi přemýšlí! A závěr poněkud odfláknutý.

Ve výsledku ale velice obstojné pokračování, plus samotný závěr má opět kulervoucí akci, která se dá popsat pouze slovem epic. Jsem velice zvědavý, jak bude tahle trilogie ukončena v následujícím díle. Každopádně se moc těším. Však se neboj, Laro, dotáhneme to spolu do konce, holka.
A chci ten šampón!

Pro: Lara, stále dobrý gameplay, prostředí, souboje

Proti: otravné collectables, málo puzzlů, odlfáklý závěr

+37
  • PS4 90
Herní výzva 2019 – Hra roku
Tímto dílem oslavila série Tomb Raider dvacet let. Takže máte možnost vybrat si v oblecích Laru z původních dílů. Nejdřív sérii jsem hrál na PC, pak na PS2 (Legends), restart série na Xbox360 a teď další díl na PS4. Nehrál jsem úplně každý díl, ale i tak je to srdcovka.

Lara tentokrát pátrá po artefaktu, který zničil jejího otce – po profesní i osobní stránce. Po artefaktu naneštěstí pátrá i zlá korporace. Kdo hrál předchozí díl tak nebude překvapený, protože se hra drží ve vyjetých kolejích. Na počátku skoro nic nemáte a lepší zbraně nebo vylepšení buď dostanete v určitém bodě příběhu nebo u ohně. Klasika. Přijdete k ohni, a otevře se vám nabídka na vylepšování dovedností, upgrade vybavení nebo zbraní. Takže se vyplatí sbírat bedny součástek nebo lovit různá zvířata. A z keřů si můžete craftit léčení.

Kromě hlavní příběhové linky jsou tu vedlejší mise, které zadávají další lidé. Většinou jde o věci jako vysvoboď dva lidi, sestřel x dronů nebo sežeň maso. Pak jsou tu taky challenge, které můžou prodloužit herní dobu a je na vás jestli je chcete plnit nebo vás to štve. Třeba sestřel x terčů, spal x plakátů a podobně.
Pro sérii jsou typické různé hrobky, kde kromě nalezení artefaktů musíte nejdřív splnit nějakou prostorovou hádanku. Já si hraní užil a těším se na další díl.
+12 +14 −2
  • PC 90
Rise of the TR prináša so sebou novú, silnejšiu a zocelenú Laru.

Tentokrát si tvorcovia (našťastie) odpustili multiplayer a nahradili ho rôznymi výzvami (Challenges). Ja som síce niekoľkokrát tie výzvy skúsila, ale že by ma to nejak oslovilo tak to nie... Oproti predchádzajúcemu dielu tu máme čoraz viac obľúbený crafting. Z rôznych predmetov ako sú napríklad halúzky či pierka môžete vyrábať šípy, alebo napríklad liečivé bandáže (takže novinkou je i samotné healovanie), upgrady pre zbrane atď.

Ďalšou novinkou je výroba smoke-u, výbušnín a máme tu i molotovov koktail. Čo ma naozaj potešilo je to, že tvorcovia si odpustili tú kopu interaktívnych ukážok z predošlého TR a je ich tu naozaj minimum. No a nesmiem zabudnúť to, že Lara sa môže potápať, čo mi predtým naozaj veľmi chýbalo, keď bola vo vode.

Samotná Lara prešla takisto zmenami. Ešte pred tým ako hra vyšla som čítala, že na mimiku tváre použili novšiu techniku. Výrazy Lary boli super to súhlasím, mračila sa, v očiach jej bol vidieť strach atď. avšak ja som tam stále videla čosi navyše. Bohužiaľ ja som tam, najmä v ukážkach, videla viac samotnú Camillu než Laru čo ma zo začiatku veľmi znepokojovalo. Avšak po viac ako 80tich odohratých hodinách som si ani len nespomenula, že dáka Camilla existuje. Samozrejme ak nerátam to jej večne divné vzdychanie. Jednoducho človek ak si to aj všimol, prestane to tak vnímať časom.

Čo ma na hre sklamalo je to, že veľmi veľa pasáží z hier bolo až príliš podobných tým z predošlého. Spomeniem teda iba jednu, ktorá sa odohráva na začiatku hry, pretože nechcem zbytočne spoilerovať. Samozrejme ako inak Lara sa tam potáca, drží sa za brucho, pretože asi má zase svoje dni ako v predošlom TR (ale možno je naozaj zranená), potkýňa sa, kráča po bočnej stene skaly a vedľa vás je krásny výhľad na okolitú prírodu. Neviem ako vy ale mne to prišla ako veľmi nápadná kopírka scény na ostrove Yamatai kde sa objavil veľký titulok TOMB RAIDER. Samozrejme takýchto scén som tu objavila viacej ale niektoré môžu byť dôležitou súčasťou deja takže nechám to radšej tak. Ďalej sú tu sem tam dáke tie bugy. Asi za najväčší skvost pokladám bug, kde, som naozaj veľmi nešikovne spadla zo skaly pri vodopáde a ocitla som sa zrazu v močiari kde horela chata a nedalo sa z tade dostať. Bol to proste ako keby uzavretý priestor. Riešenie bolo jediné - odísť z hry a načítať naposledy uloženú. Nakoniec som zistila, že je to miesto, kade Lara prechádzala počas neskoršieho priebehu hry, len z opačnej strany pri úplne inej situácii. Ako sa mi to podarilo, to nik netuší.

V hre je neskutočne veľmi veľa vecí na zbieranie, takže ľudia, ktorí majú potrebu mať všetko na 100% to budú mať naozaj ťažké. Lenivcom však odporúčam, prehľadať toho čo najviac. Po prvé, primárna misia na vás bude čakať aj keby sa tam motáte dve hodiny (ako ja), a po druhé, mnoho vecí budete potrebovať na craftovanie a takisto sa vám navyšujú body potrebné pre skill points. Takže môžete si expiť Laru a neskôr v hre vám to môže byť dosť užitočné. Je tu takisto veľa jaskýň, ktoré ukrývajú poklady. Môžete ale nemusíte ich vyriešiť ale neviem či to robilo iba mne, ale po vyriešení puzzle mi stále v ich blízkosti vyhadzovalo, že táto jaskyňa ešte nebola preskúmaná. Zostávala som teda často zmätená, že či je ešte dáka iná v blízkosti alebo je to stále tá istá. Navyše k mnohým vám chýbajú potrebné nástroje ako napr. grapple axe, takže musíte sa tam vrátiť, na čo sa podľa mňa mnohí vykašlú a jednoducho sa tam nevrátia.

Ako celok však jednoznačne hru odporúčam a som spokojná. Hádanky boli ťažké (zas ako ktoré) a pri finálnom boji som sa potrápila. Prišlo i na nadávky a trieskanie do stola. Takisto je tu širšia ponuka zbraní, kopec noviniek ako napr. spomínaný crafting a samozrejme ani tu nechýbajú naozaj krásne scenérie. Mne osobne sa tento diel z trilógie páči najviac kvôli prostrediu kde sa hra odohráva. Bola to príjemná zmena po všetkých tých rokoch v džungli, i keď samozrejme aj v starých dieloch bolo snehu celkom dosť. No tentokrát, to malo naozaj ten správny šmrnc. A skiny. Možno to znie hlúpo, ale pre mňa sú dobré skiny v hre dosť dôležité. Jasné, nákupná maniačka sa nezaprie. Dobré skiny vedia hru pekne oživiť. Aspoň ja to tak vidím.

Ku hre mám aj všetky dostupné DLCčka, síce to nie je žiadna sláva, no napriek tomu sa naozaj teším, že som mala možnosť opäť navštíviť panstvo Croft, i keď v totálne dezolátnom stave. Takisto i Baba Yaga bolo príjemné spestrenie. A ako som už spomínala tak aj skiny rozhodne nie sú na zahodenie.

Pro: scenérie, samotná Lara, crafting, zbrane, hudba

Proti: repetetívne scény

+26 +27 −1
  • PS4 75
Herní výzva 2019 – Lovec trofejí

Už je to nějakej pátek, co sem na X360 hrál "první" díl, takže sem úspěšně stihnul zapomenout většinu herních mechanik a o čem vlastně byl. Co ale utkvělo v paměti je to, že Lara neustále napovídá, co má člověk dělat (což má údajně jít vypnout v Shadow of the TR). Tady to bylo ještě o fous horší, protože napovídá hned, v prvním dílu to člověka nechala aspoň párkrát udělat blbě.

Na začátek řeknu, že jsem si hru užil, bavila mě až do konce (dokonce jsem jí dal přednost před RDR2 a Last of Us), ale není to tím, že bych hltal příběh, ale hra jako taková je to prostě zábavná a pokud jako já patříte mezi sběrače, tak po dohrání máte zábavu na dalších x hodin.

Herní mechaniky jsou super, RPG prvky dělaj hru zajímavější a občas se člověk musí zamyslet, do jakyho skillu investovat. Craftění je taky povedený a musím ocenit, že (nejen) díky speciálním šípům se luk nestal zbytečněj po získání samopalu. Ostatně s výjimkou pistole najde celej arsenál využití až do konce hry.

Co trochu pokulhává je příběh, kterej mě nějak nedokázal pohltit. Je to prostě takový klišé, kde Lara hledá vzácnej artefakt, jde proti zlý organizaci a pomáhá hodnejm domorodcům. Je škoda, že tak ikonickej charakter jako je Lara nedokážou vývojáři napsat tak, aby člověku přirostla k srdci jako třeba Clem z The Walking Dead nebo postavy z Detroit: Become Human. Většinu času mi bylo fuk, co se s Larou děje a v cut scénách mě často rozčilovala její nablblost a naivita. Což je prostě divný, když v jednu chvíli dává někomu finisher brokovnicí do obličeje a pak hned někomu kňourá o tom, jak musí zjistit "pravdu".

Jinak je ve hře přijemě vybalancovaný střídání akčních přestřelek, stealth akce, logickejch puzzlů a akrobatickejch vložek. Navíc si to člověk může dávkovat tím, že se bude ve větších lokacích věnovat side misím a dělat nejrůznější challenge.

Celkově teda spokojenost a další díl si určitě nenechám ujít.

Pro: Dlouhá hratelnost i po dokončení hlavního příběhu; vyváženej arsenál; povedený RPG prvky; craftění, který je reálně užitečný

Proti: Slabší příběh; Lara neustále napovídá u logickejch puzzlů; charakter by mohl bejt napsanej líp

+22
  • PC 85
Rise of the Tomb Raider - hmmm, tak co říci úvodem? Tak třeba to, že je Lara zase o kousek dospělejší, vyspělejší, smrtonosnější a krásnější. Chvíli jsem si sice musel zvykat na to, že naše hrdinka vypadá opět trošičku jinak, než v jedničce, ale to byla věc pár minut. V komentáři na Tomb Raider jsem si stěžoval, že vypadá až moc “modelkovsky”, tady mě pohled na ní bavil s každou další cutscénou víc a víc. Lara je ve dvojce opravdu nádherná. Její kulatější a buclatější obličej s méně ostrými rysy jí neuvěřitelně sluší. Taky jsem rád, že vývojářům docvaklo, že pokud se pouští do third person hry, v níž se hráč neustále kouká na záda své postavy, musí tu zadní část udělat co možná opticky .. nejzajímavější. Nebudu chodit kolem horké kaše, Laře uděluji cenu za nejlepší videoherní zadek - kdo je proti? Nikdo? Si myslím...

Ale zpátky o pár desítek centimetrů výš. Vývojáři si dali obrovskou práci s obličeji celkově. Lara je na hranici uvěřitelnosti a v těsném závěsu má Anu a Jacoba. Detaily, emoce, mimika. Lařiny vlasy vlají ve větru, ulpívá na nich sníh (!!!), po vynoření z vody jsou viditelně mokré a ona si je ještě roztomilým způsobem vyždímá. Tleskám. Screenshotovací “F12ku” jsem mačkal ostošest a mnohdy jsem si jenom prohlížel Lařin perfektně zpracovaný model s dechberoucí scenérií v pozadí. Prostředí je totiž vypipláno taktéž famózně. Zejména písčitá Sýrie (které mohlo být víc) a zasněžené oblasti. Je uspokojující sledovat, jak se za Larou tvoří hluboké, sněhové stopy a ona se chudinka prodírá sněhem seč jí síly stačí. Po letošním výletu na běžkách s ní soucítím jako nikdy předtím.

Sakra, vážně jsem vyplýtval dva odstavce jenom pro popis grafiky? Tak dál .. oproti jedničce se pár věcí změnilo. Přibyl rozvinutější crafting, zajímavější dovednosti a větší arzenál zbraní (z kterých jsem reálně používal dvě - luk a kalacha). Líbí se mi i nové schopnosti. Lara má dva cepíny, takže se pohybuje svižněji. Umí se potápět (a časem dokonce i po neomezenou dobu), má jakýsi naviják, díky kterému se “přispajdrmenuje” kam se jí jen zlíbí, plus ten super nápad s lezeckými šípy. Pravda, jsou zde využívány až žalostně málo a téměř vždy jenom tak, jak se to hře hodí. Bylo by fajn mít víc vhodných povrchů a trochu se vyblbnout i mimo hlavní dějovou linku. Dokonce se mi jednou stalo, že Lara se nechytla šípu, který byl mimo indikovanou oblast, nicméně tam reálně s přehledem vyskočila. Když už jsme u toho skákání (a padání), které k Tomb Raideru neodmyslitelně patří, tak nemohu nepochválit jeden moc pěkný detail a sice, když sjíždíte po namrzlém laně, odlétávají z něj rampouchy. Opět drobnost, která ale přidává na celkovém pocitu ze hry. Potěšila mě i část, kde si Lara na chvíli zdřímla zmožena vyčerpáním. To se ve hrách moc nevidí. Už chybí jen to, aby postavy pravidelně vylučovaly a budu spokojený. :D

Hrobky jsou opět o něco těžší a promyšlenější. Každému se do paměti zajisté vryje jedna z prvních - zamrzlá loď. Tak jako tak jsou zde ale stále jenom pro zpestření, takže žádnou hardcore obtížnost nečekejte. Trochu to od hry, která se jmenuje “Tomb Raider” zamrzí, ale jsou tu jiná negativa, která je potřeba vypíchnout. Tak například asi u tří cut-scén po mně šel nějaký dlouhovlasáč, který jakoby z oka vypadl Jacobovi. Často mě to dost mátlo, a myslel jsem si, že mě ten hajzlík zradil. To je ale stále slabý odvar oproti tomu, co mě opravdu bilo do očí. Tím něčím, respektive někým, je klišoidní Jonah. Frajer se dostane do situace, kdy drží pistoli namířenou na největšího záporáka, ale samozřejmě poslouchá jeho srdcerevné žvásty a nechá se vpodstatě zabít (z čehož se následně vylíže, takže moje nejneoblíbenější postava série se se mnou potáhne i v Shadow). V přímém kontrastu s touto scénou mě potěšila Lara, která majíc na mušce Anu, se nenechá opít klasickou snůškou keců, ale rovnou pálí. Jakýpak copak. Nejvíce mě ale zklamal samotný závěr. Jakoby hra neměla už žádné eso v rukávu, tak na vás raději posílá desítky nepřátel, a nakonec ještě vrtulník à la Metal Gear Solid. Potom už následuje jenom úsměvně primitivní bossfight a konec. Tvůrci mohli být kreativní i v této části. Vrcholem je to, když vám finální boss sebere pouze luk, ale vy se rázem ocitáte i bez všech ostatních zbraní. Tohle šlo určitě vymyslet líp. Navíc se RoTR neustále snaží hrát na sentimentální strunu, ale přitom nedokáže vytvořit charaktery, na kterých by mi záleželo. Naprosto jsem nepochopil, proč mi hra nabízí, jestli chci zabít, či nezabít Konstantina, když do té doby masakruju nepřátelé po stovkách, a najednou, když se mi konečně dostane pod ruku i ten největší záporák, tak si mám hrát na dobráka?

Naproti tomu soundtrack je opět skvělý. Dlouho jsem si jen tak nepouštěl komplet celé album hned po dohrání hry. Naposledy asi u Virginie. Závěrečná skladba je pak už jen nádhernou tečkou.

A takový je druhý reboot Tomb Raideru. Hru jsem si perfektně užíval a nepamatuji si jediné místo, kde bych se nudil. Průzkum s akčními pasážemi, kdy se všechno rozpadá, Lara se řítí z ulomených útesů a hordy vojáků cílí palbu na její drobounkou postavu (všimli jste si jak je oproti ostatním NPC maličkatá?), je zde namíchán parádně. Pominu-li závěrečnou část, mám nutkání zařadit RoTR mezi nejlepší hry roku 2015, hned vedle pátého Metal Gearu. Inu, vypadá to dobře, zní to dobře a hlavně se to parádně hraje. Mám za sebou i pár hodin v endurance a mám stále chuť hrát. Už se nemohu dočkat, až se pustím do DLCéček.

PS:
Po dohrání jsem musel první díl přehodnotit a shodit ho o 5 procent dolů ve prospěch dvojky (možná ponížím i o deset).

Pro: Nádherná Lara, mimika postav, prostředí, spousta zábavy, soundtrack, novinky oproti TR1

Proti: Poslední část, příběh není nic světoborného, zvuk kalašnikovu, sem tam nějaký menší bug

+27
  • PC 85
Na druhý díl restartované série Tomb Raider jsem se hodně těšil hlavně díky "prvnímu dílu", který mě mile překvapil. A tak jsem očekával něco v podobném duchu a vlastně jsem se toho dočkal i když ne vše se posunulo k lepšímu..

Ale od začátku, grafika je opravdu skvělá, možnost různého nastavení i na mém starém pc mi prostě učarovala i když chápu, že dnes už jsou hry zase dál, tak tohle mi přišlo jako dobře odvedená práce. Dokonce i vlasy Lary už vám nezvednou nároky o mnoho a tak bych rozhodně doporučoval nastavit si aspoň druhou ze tří možností, protože ten rozdíl je opravdu velkej. Lara vypadá výborně narozdíl od ostatních postav, ale i okolní svět vypadá velmi dobře, různé prostředí, sníh, voda, písek, vše je pěkné a rozmanité a jeho procházení jsem si hodně užíval.

Co se hratelnosti týká, tak hledání různých artefaktů, lovení zvěře nebo průzkum hrobek je něco co mě opravdu bavilo, nestustále jsem se snažil prošmejdit každej kout dané lokace a poměrně často jsem se zadrhával nebo i vracel do starších lokací. Různé akrobatické kousky co Lara předvádí k Tomb Raiderovi prostě patří a funguje to i když na mě to někdy vypadá až moc přehnaně, ale s tím jsem tak nějak počítal. U ačkních pasáží se mi líbí ta střelba, ať z pistole nebo z luku je cítit ta váha a dopad střely když už něco nebo někoho zasáhnete. A to i přes moje rozhodnutí hrát celou hru s gamepadem narozdíl od prvního dílu. Míření mi sice trvá opravdu dlouho, ale naštěstí na běžnou obtížnost vám hra trochu počká a nepřátelé se až tolik neskrývají.

Tak vlastně proč jen 85%, pominul bych menší glitche, které mě sem tam pobavily, nic zásádního co by mi znesnadnilo postup dál. Jasným mínusem je příběh, který mě ani trochu netálnul dál a vlastně mě ani moc nezajímalo jak to celé dopadne. Společně s rozhovory postav, které jsou prostě herní a dost nepřirozené taky moc ke vtáhnutí do příběhu nepomáhají, i když hlas Lary i ostaních postav je povedený.

Přestřelky jsou fajn, ale rozhodně bych se obešel bez neustálého "bombardování granátů", které po vás protivníci házejí jak na běžícím pásu a taky bezmyšlenkovité nabíhání přímo k vám mi nepřijde moc šťastné. Stealth je pěkný nápad a rozhodně jsem ho dost využíval, jen někdy ne zcela funguje, ale nic co by nešlo později vyřešit hrubou silou :) Celé to negativní završuje závěrečný souboj s vrtulníkem a sestřelování hořící koule z katapultu nad ním mi přijde mírně řečeno hloupý, ale nejhorší je poslední pokus o boj s hlavním záporákem, který vám sice vezme v animaci jen luk, ale ve hře "pochopitelně" nemáte ani zbraň, takže když po vás střílí jako blázen, musíte ho odlákat hozenou plechovkou a sundat zezadu. Opravdu moc blbějších soubojů jsem neviděl, ale možná je to lepší než kdyby tam byl nějaký závěrečný Transformer :)

Rise of the Tomb Raider bych rozhodně doporučil, hraní jsem si užil a určitě ještě zkusím najít ostatní hrobky a různé předměty pro doplnění sbírky, plus mě čeká ještě dlc s Babou Yagou...

Pro: Grafika, střelba, prostředí, hrobky...

Proti: Příběh, dialogy, některé souboje...

+28
  • XOne 90
Druhý díl restartované série se nadmíru povedl. Jsem cíťa a v předchozím díle jsem s mladičkou Larou celkem trpěl (každá nepozorná smrt píchla u srdce), takže jsem rád, že v pokračování dostala ostřejší lokty a už není ze všeho tak vykulená. Mladá vykradačka starodávných hrobek samozřejmě dostává co proto i tady a když chuděra v jarním ošacením musí naleznouti úkrytu v sibiřské vánici, už už bych jí posílal epesní kožich Leoše Mareše, co jsem mu před lety čórl z Ferrary.

Příběhem se hra ničím nevymyká klasice předchozích dílů. Prastarý božský zdroj se má dostat do nepovolaných rukou Trinity - potřeba ovládnout svět pochopitelně nechybí. Mladá pohledná archeoložka musí těmto rejdům zatnout tipec a současně identifikovat své vlastní kostlivce ve skříni.

Tím se dostávám k samotnému hraní. Prostředí, kde se hra odehrává, nabízí variabilitu zasněženého mrazivého Ruska (s krvelačnými vlky, pumami a medvědy), pískem a atmosférou zavátou Sýrii či geotermální údolí s partizánskou frakcí, odbojnou proti všem nezvaným hostům. V počátku Lara není žádný ultimátní asasín a zkušenostní body harvestuje za likvidaci nepřátel, splnění hlavních či vedlejších questů, lovu nebohých zvířátek a za vyřešení chytře pojatých puzzlů v podobě hrobek. Možná jsem ujetý, ale bavilo mě plánovat z dálky útok jen s pomocí luku, nože a cepínů. Prokousávat se parkurovým stylem krajinou a nic nečekající nepřátele, ale i tupou faunu, likvidovat pro vylepšování vlastního vybavení. Hledat a sbírat všechno možné, jen pro ten pocit, pro magické percentuální vyjádření s hodnotou 100.

Technicky je hra zvládnuta fantasticky, ať už jde o hudební a zvukový projev, vyhlídky pro čiré kochání se a čekání na dokonalý screeshot v zlatém řezu, nebo chování zvířat a nepřátel (tady přeci jen občas nelogické). A když už jsem u jasných pozitiv, nesmím opomenout ani dabing nebo bezvadně béčkově vyvedený příběh.

Pro: pohledná Lara, crafting, technické zpracování, zbraně, prostředí, vedlejší postavy, zvířata

Proti: nicetné bugy, lehčí přestřelky

+21
  • PS4 60
Proč se, proboha, snaží z lineární TPS udělat zparchantělej open world? Jakou vepřovou hlavu napadlo udělat pískovišťové pasáže, kde je jeden jelen na metr čtvereční, o kousek dál kočkovitá šelma, o kousek dál smečka vlků, a to vše obklopeno nekonečným množstvím cenných artefaktů a obřích hrobek.

Komu přišlo jako dobrý nápad postavit děj na jakémsi ruském odboji, který místo ákáček používá luky a teprve se učí, že existují moderní technologie (jako třeba drony). Kterej hipster chtěl zasadit děj do nejméně záživného prostředí na světě?

Kdo psal ten scénář, kde Lara opět 150x přežije svou smrt a opět se choulí sama do sebe při sněhové vánici, aby se následně potápěla do ledové vody? Kdo vymyslel tak archetypální postavy? Co, proboha, vedlo tvůrce k tomu zběsilému craftění a vedlejším misím? Proč se z "lineární TPS" stalo sprosté slovo? PROČ?!

Veškeré čistokrevné TPS pasáže mě bavily (ačkoli byly hodně přehnané), tak vše kolem (příběh, postavy, open world, craftění) mi kazilo herní zážitek neskutečným způsobem. I na předposlední obtížnost je všeho dostatek. Slot pro pistoli je úplně zbytečný (na tiché headshoty stačí luk). Nepochopil jsem formu nadpřirozených protivníků, kteří nejsou ničím odlišní od lidských obrněných nepřátel.

Pochválit musím AI. Nepřátelé na vás nabíhají když přebíjíte, neustále házejí granáty, aby hráče nenechali chvíli v klidu. Akce je díky tomu skutečně dynamická, a není to jen o tom krčit se za překážkou a jednou začas vystrčit hlavu (zdravím Uncharted).

Scénář je hrozivý. Tam Uncharted vede. Něco tak plytkého a nudného jsem už dlouho neviděl, kam se hrabe film, kde se aspoň dočkáme něčeho, co mělo fungovat jako překvapení. Tady nic takového nehrozí. A nejhorší je, že mně byli nějací Rusáci úplně putna. Vůbec jsem jim nechtěl pomáhat, nebyli mi sympatičtí a tudíž mi scházela motivace.

Nicméně, nejhorší jsou ty open world pasáže a craftění - dva prvky, které mě během hraní stihly neskutečně otrávit.

edit: úplně byh zapomněl na vypíchnutí skutečnosti, že Lara je sice děsně citlivá archeoložka, ale při cestě za pokladem se neštít zbořit, zničit a znesvětit kdejakou prastarou památku.

Pro: grafika (na PS4 zatím nejlepší), fps (i když stabilních 30 to není ani náhodou), lineární pasáže

Proti: craftění, open world pasáže, občasná nutnost teleportace, příběh, vedlejší postavy, Lara není moc hezká

+21 +28 −7
  • PC 60
Od hry, která tu má přes 80%, jsem čekala, že bude mít dobrý příběh a dobrý scénář. Zřejmě i proto, že po výborném minulém díle s originální survival zápletkou, jsem doufala, že by příběhy Lary Croft mohly dospět a stát se realističtějšími a komplikovanějšími. Spletla jsem se.

Rise of Tomb Raider má krásnou grafiku postav, především mimika tváří je skvělá, hádanky v hrobkách nejsou špatné a bavilo mě převlékat Laru, i když její šatník neskýtá zrovna moc zábavné modely a není jich mnoho. Polovina šatů se navíc nedá ani obléct, než nasbíráte příslušné suroviny. Bohužel to jsou jediné kladné věci, které mě bezprostředně po dohrátí Rise of Tomb Raider napadají.

- Příběh je slátanina, která svou snahou o hledání mocného artefaktu tak trochu vykrádá Assassin's Creed. Trinity navíc připomínají Templáře z AC, je to pradávná sekta, chce mít moc nad lidmi, však to znáte... ;-) Nebavilo mě to sledovat a bylo jasné, že Lara zabrání záporákům, aby se k artefaktu dostali, takže mě ani nic v závěru nepřekvapilo. Tohle scénáristi, předpokládám, vymýšleli tak pět minut.
- Postavy jsou černobílé a nezajímavé, snad kromě Jacoba (s typicky ruským jménem :D) a tak trochu Any. Jinak i Lara je otravná holka bez osobnosti, Jonaha snad nikdo ani nelitoval, když ho Konstantin zabil a tak nějak všichni mi tam byli ukradení. Dál jsem to hrála hlavně proto, že jsem tak nějak čekala, jestli Lara nebude mít něco s Jacobem, do kterého mi připadalo, že je zamilovaná. Nakonec se scénáristé ale rozhodli, že to by na ni bylo až moc lidské a zábavné, tak raději přihodili více vojáků, členů armády Nemrtvých, výbuchů, střelby a soubojů s vrtulníky.
- Prostředí je nejen uzavřené, dost často omezené jen na malé úseky, kde může Lara projít, ale je hlavně velmi ošklivé. Kdo se těšil, stejně jako já, na zdobné hrobky a chrámy, dostane se mu především "malebného" prostředí ruských gulagů plné špíny, zrezavělých plechů, vyvrácených pletivových oplocení a oprýskaných stěn. (Pokud se náhodou dostanete do jeskyní, všimněte si, jak je to uvnitř stále ta samá jeskyně. :D)
- Mapa je příšerná. Nedá se na ní označit ani bod, ke kterému byste měli mířit, a pokud se rozhodnete plnit vedlejší úkol, ta pitomá šipka kompasu ukazuje stejně jenom hlavní misi, takže musíte každou chvíli nahlížet do zjednodušeně nakreslené mapy, abyste zjistili, zda jdete správně.

Lara miliardkrát umře jenom proto, že jste o pár milimetrů neskočili přesně, zmáčkli jste tlačítko příliš pozdě atd. Nábojů a šípů je málo, ale když se snažíte sbírat suroviny na jejich výrobu, inventář je pořád plný. I když se poctivě vracíte okrádat zabité nepřátele a sbíráte všechno kolem sebe, inventář ani po zvětšení nedostačuje v situacích, kdy jste v přímém konfliktu s vojáky. Stealth řešení situací není v 70% možné, protože postavy dost často stojí u sebe, a jakmile někoho z nich zastřelíte šípem (schválně, abyste byli tiší), ostatní po vás hned jdou. A pak rychle dochází veškeré náboje a natahovat tětivu na několik střel na nepřátele, kteří se k vám hrnou ze všech stran, a většinou jsou už u vás, není úplně nejlepší řešení.

Všechno jakoby se vlastně snažilo hráči Rise of the Tomb Raider hru znepříjemnit a zkomplikovat. Chcete otevřený svět? Ha! Tak my vám dáme uzavřená prostředí se špatnými náhledy! Chcete objevovat chrámy a zdobné hrobky? Tak za trest budete chodit většinu hry po depresivním polorozpadlém gulagu a jako bonus můžete navštívit uranové doly (jako fakt, jsou tam jako jedna z "hrobek"). Chcete, aby byl Tomb Raider o překonávání překážek a objevování nových míst? Tak budete vraždit stovky přiblblých vojáků a za chvilku si budete připadat, že hrajete nějakou válečnou hru. Chcete dobrý soubojový systém? Tak útočník nepůjde uzamknout, náboje budou pořád docházet, a když natrefíte na jejich sklizeň, tak nepůjdou brát, protože jich prý máte dost! Chcete řešit vedlejší úkoly? Tak my uděláme tak retardovanou mapu, že se v ní nevyznáte a nepůjde na ní označit žádnej bod! Chcete dobrý, vyspělý, originální příběh, který vás strhne? Tak my jsme narychlo splácali další frašku o magorech, co hledaj artefakt (chcete-li Kámen mudrců), aby mohli žít věčně a ovládnout svět. Co s tím asi Lara Croft udělá? Jak to asi skončí? :O

Mě osobně to bylo jedno, ale byla jsem ráda, že to střílení a vybuchování, které se, nevím proč, jmenuje Rise of Tomb Raider, a ne Call of Duty, už konečně skončilo. Naštěstí je hra velmi krátká, netrvalo mi ani týden ji dohrát, plus jsem už mezitím i navštívila pět z děvíti hrobek a hrála některé vedlejší úkoly.

Tomb Raidery hraju od třetího dílu, tehdy ještě na Play Stationu 1, a bohužel musím konstatovat, že úroveň příběhu se po slibném minulém díle, dostala zas někam skoro až k Legend a Anniversary. Jak vidím, tak většině lidí zde se ale tenhle díl líbil, takže má očekávání něčeho, co by se dobře hrálo a ještě mělo hlubší a originálnější příběh, jsou zřejmě přehnaná. Mělo mi stačit skákání s cepínem na ledovce a střílení nepřátel napalmovými šípy. Jenže nestačilo.

60%

Pro: grafika postav, mimika obličejů, hádanky v hrobkách, možnost Laru převlékat

Proti: hloupý příběh, černobílé postavy, nesympatické Lařino chování, průměrné dialogy, uzavřený svět, špatný soubojový systém, nepohodlná hratelnost, ošklivé prostředí, opakující se lokace, hordy nepřátel i při lehké obtížnosti a dementní souboj s vrtulníky

+16 +21 −5
  • PC 80
Rise of the Tomb Raider rozšířil první hru o pár nových a užitečných věcí. V akci využijete nové vycraftované vychytávky, při stealthu nové útoky a v survival budete hledat nové suroviny, které používáte v rozšířeném craftingu. K prozkoumání velmi pěkných lokací vám pomůže pár nových i starých nástrojů. Mezi ty nové se řadí fajn kotvička s lanem nebo třeba šípy, které po vystřelení do starých dřevěných desek fungují jako záchytné body. Kombinace toho všeho je správně dávkováno a krásně se střídá akce s lezením, případně puzzly.
Grafické zpracování je naprostá nádherné a ne jednou se zastavíte, abyste se pokochali výhledem na nové objevenou lokaci. Lara už není ta ustrašené naivka z prvního dílu. Dokáže přitlačit a nebojí se udělat ne moc zrovna příjemné rozhodnutí. Dokonce zmizely QTE. Pár se jich objeví, ale ve většině případů, kde byste je čekaly nejsou a můžete se dívat na nervy drásající scénu bez nutnosti hledání správné klávesy.

Mezi ty větší problémy patří občas kamera nebo spíš ovládání, které zazlobí před důležitým skokem - kamera se natočí do takového úhlu, že neskáčete ani doprava ani nahoru, takže Lara prostě skočí někam a nechytne se tam kde má, což se stalo párkrát. Nasere, ale dá se to přežít. Někdy je problém se skočením na zeď, protože animace jsou takového "poloautomatické" a zároveň se pohyb postavy ovládá pohledem myší (držíte W, pohnete kamerou doprava, Lara běží doprava) a takže se prostě stane, že skočíte pod špatným úhlem na zeď a Lara se neodrazí. Což nejvíc zabolí při řešení puzzlů. Na první pohled víte, co máte dělat, ale budete to dělat několikrát, protože vám někde chyběl milimetr na chycení a tak podobně.
Nejhůře je na tom předvídatelný příběh, který se bere až moc vážně. On je takový příběh mezi těmi výbuchy, střílením, skákáním a nevím čím vším, jako pěst na oko. Není hrozný nebo příšerný, jen by se nemusel snažit o tu "temnost" tak moc.
A teď několik těch hnidopišských nedostatků. Běhací části, kde všechno bouchá a padá a rozpadá jsou možná až moc velká snaha o nabušenou jízdu. Kamera při střílení je pořád divná. Zbraň je namířená skoro na 130 stupňů, ale střílí doprostřed obrazovky. Do očí bije i připravenost "hřiště". Lokace jsou dělané pro největší zábavu (naprosto v pořádku) a jsou nejrůzněji připravené na Lařiny skopičiny. Důležité odrazové zdi, můstky, větve a římsy jsou zvýrazněné, protože by se jinak nedalo poznat, co je přístupné a co ne - prostě by se to v tom krásném a propracovaném prostředí ztratilo (což je do jistý míry pochvalné).

Pokračování jak se sluší a patří - větší, hezčí a doladěnější. Hra prostě doladila a lehce posunula to, co se objevilo v předchozím díle. Nějaké ty neduhy se pořád najdou, ale v podstatě se nejedná o nic, co by vám vadilo tak moc, že byste tuhle akčnější honbu za pokladem přestali hrát. Spíš se jedná o takové hnidopišské nedostatky, které jsou ale v jiných sérií doladěnější (ehmmmm Uncharted), takže tady to může trochu vyčnívat.

Herní výzva 2018 - 2. "Krize identity"
+26
  • PC 85
Pokračování novodobého rebootu Tomb Raidera nás zavedlo na Sibiř, kamsi do země nikoho, kde to však pod ledovou krustou docela dost žije. První momenty ve hře zase hrají na podobnou notu jako v prvním díle, a sice koketují si s jakýmsi survivalem. Ale i tak si myslím, že orodovači za pořádný survival gameplay v Tomb Raideru zase utřou. Sem tam sice vykucháte nějakého toho vlka nebo srnku, ale zase máte na výběr daleko víc různých oblečků a z toho je většina pořádná péřovka nebo tak něco, takže chuděrka Lara kosu moc neklepe.

Všeho je jinak všude přehršel. Až do takové míry, že fakt jen brouzdáte po super lokaci a mačkáte klávesku - Lara jen občas tuhle něco utrhne, tamhle něco vypáčí... Super, novej skill. Myslel jsem si, že bych to mohl dotáhnout na 100%, ale asi to nevydržím. Tolik oblíbené hrobky už také nebyly jen na pár místech, ale i tak bych jich uvítal více. Rozhodně je pořád v převaze akční složka hry a přestřelky hrají prim při svižnějším průchodu hrou. Bohužel, hráč je k tomu nucen poměrně brzy po prozkoumání první větší oblasti a zjištění, že ta další větší oblast je ... prostě jen další lokace s naspawnovanou horou věcí. Například v Geothermal Valley mám pořád pocit, že na první pohled krásně zpracovaná krajina má jakési svazující a pevné hranice.

Tematika lovce pokladů a dobrodružství ve mě probouzela nadšení, že bude všude nějaké to super tajemství a řešení hádanek, ale bylo to vlastně pokaždé skoro to samé. A oproti předchůdci jen dvakrát tak nafouklé. Z příběhu jsem sice nebyl nijak výrazně zklamaný, ale trhák se opravdu nekoná. Zvlášť, když Konstantina sundáte QTE kombinací... Obtížnost je celkově hodně jednoduchá, doporučuju rozehrát rovnou na nejtěžší, a klidně i otálet s rozdělování skillů. Soubojový systém je svižný, střelba je docela dynamická a na krátkou vzdálenost nastupuje dle mého vhodně zpracované QTE, nebo spíš takové jednodušší kombo. Jeho aktivace ale dost závisí na poloze Lary vůči cíli. To je ale docela prasácky udělané a s tím souvisí i nejvíce smrtí způsobených pády těsně vedle zamýšleného přistávacího místa. K čemu je mi možnost ovládat trochu Laru za letu a skákat do zatáčky, když každou chvíli přistanu nějak debilně na hraně a Lara se začne cukat a dokonce mi propadla i mezi textury. Je pravda, že si na to člověk zvykne a po pár hodinách už skáče a chytá se všude dost přesně, ale občas mi to způsobilo pár dost blbě vypadajících smrtí a nervů.

I přesto však neotálím s minimálně stejným hodnocením, jako u prvního dílu. Rise of the Tomb Raider dělá v podstatě všechno dobře, stejně jako předchůdce, jen máme úplně nové prostředí, nový příběh a někde přefouknutý, někde pořád nedofouknutý obsah. Na nové módy se ještě těším a určitě je vyzkouším, snad to nebudou jen levné natahováky herní doby.

A proč je sakra takovej problém implementovat do hry kvalitní a optimalizovaný anti-aliasing? 4k ještě stále není standard...

Pro: Dabing, úhel kamery při plavání, mokré oblečení, mokré vlasy...

Proti: Přeplněno serepetičkami, optimalizace by mohla být lepší, klišovité

+20