Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Mám ráda pokračování, která fungují tak, že si po prvním díle řeknete "to bylo super, ještě jednou" a přesně to taky dostanete. Dvojka nového Tomb Raidera má skoro všechno, co měla jednička, a to v dobrém i ve zlém: uzavřené lokace, tentokrát krásně zasněžené, fyzické řešení "hádanek" ve hrobkách, výběr zbraní, kdy poměrně rychle získáte možnost vše a všechny neohroženě masakrovat (žádní super soupeři zde nejsou), dokonce se vrátily i OCD výzvy typu tref všech 8 malinkých visících věciček, z nichž tří si nemáš absolutně šanci všimnout, a ano, překvapivě jsou i zde oživlí starodávní vojáci, kteří si vyměňují drsně znějící nesrozumitelné hlášky a je o něco těžší je zabít než moderní SWAT team. Opět mě otravoval i uměle vynucený návrat zpět do přechozích lokací, kdy některá zákoutí zůstávala nepřístupná, dokud jste neodemkli dovednost, kterou Lara od svého hopsání po japonském ostrově už asi zapomněla.

Má dvojka vůbec něco navíc? Samozřejmě - místo jednoho cepínu, který na rozdíl od zcela reálného dvojitého povyskočení přece nikdy nedával smysl, má Lara dva. Co mi ale naopak scházelo bylo více vedlejších postav a trochu méně naivní příběh (všechno to střílení a skákání, padání a šplhání a když Lara konečně dosáhne na zdroj nesmrtelnosti, tak reaguje ve stylu jedenáctiletého Harryho Pottera). Chyběla mi skupina různorodých postaviček z Lařiny původní party, s kterými jsme postupně interagovali a taktéž záchrana Lařiny spolužačky v jedničce fungovala jako lepší motivace než to, co jsme dělali tady (hledali něco, co jsme nikdy nechtěli). Společnost nám dělali jen protivníci ve formě Cersei a Jamieho Lannisterových ve službách KGB, ruský bezdomovec, z něhož se vyklubal Ježíš Kristus a Lařin tlustý kamarád, kterého udržuje při životě jen jeho status infinite friendzone. Jsou hry, které mě osloví příběhem a kde mi záleží na tom, co se komu stane - toto bohužel nebyla jedna z nich, nicméně i tak to pořád byla skvělá zábava.

Pro: skvělá akční hra

Proti: méně vtáhne do děje

+34
  • PC 80
Asi je každému jasné, že nový Tomb Raider je Uncharted na PC. Hollywoodská akční jízda, která je okořeněná enviromentálníma hádankama. Někdy jsou celkem zábavné, ale někdy naprosto hloupé. Kdo hrál předešlý díl, tak není nic, co by překvapilo. Rise of the Tomb Raider je větší, lepší a zábavnější. Trochu zamrzí odklon od temnější atmosféry. Přežívání opět jede v druhé koleji, ale kdo čekal něco jiného? Je to jednoduše zatraceně zábavná AKČNÍ adventura. Příběh je docela hloupoučký a konverzace občas působí nesmyslně. Přesto i příběh má svou hodnotu v celé hře. Takhle nějak mají vypadat AAA hry. Já se bavil. Nutno ještě zmínit opravdu dobrou optimalizaci a skvělé animace. Pokud si někdo potrpí na detaily, tak bude občas příjemně překvapen. Za mě fakt dobrý!

Pro: optimalizace, prostředí, hudba, gameplay, svižnost, enviromentální puzzly, docela velký otevřený svět k prozkoumání

Proti: příběh, postavy, některé dialogy, kýčovitost

+17
  • PC 80
Úvod do deja
Spoločne s Larou Croft sa vydávame po stopách mesta Kitezh v ktorom sa má údajne nachádzať tajomstvo nesmrtelnosti.

Plusy hry
➤Príbeh: niekedy sa v ňom nachádza dosť klišé situácií ale to hre vôbec neškodí a celkovo hra dáva dokopy niekedy až filmový celok
➤Lokácie: oproti predchodzému dielu sa v tomto pohybujeme hlavne v lokáciach kde je poriadna zima. To ale hre vôbec neuškodí, hlavne pokiaľ vaša grafika utiahne detaily na vyššiu ako strednu úroveň.
➤Lara: asi najväčší plus hry ( hlavne pre mužské pohlavie ) je samotná Lara a pohľad na ňu. Vždy upravená, nezraniteľná, odvážna. To je proste Lara, jeden z najkrajších ženských charakterov.
➤Vedľajšie aktivity: či už hádanky v kobkách, lov zvierat, zbieranie relikvií atd´, to všetko veľmi pekne dopĺňa príbeh a váš herný čas.
➤Koniec hry: jedna z mála hier čo koniec nezbabrala ale dokázala ho vyšperkovať na maximum.

Mínusy hry:
➤Ovládanie: v hre sa my dosť často stávalo že som namiesto hore skočil inde a to len preto že som o sekundu dlhšie držal prst na klávesnici. ( samozrejme môže to byť mojou neschopnosťou )
➤Nezničiteľnosť Lari: často až nezvládateľné situácie z ktorých sa Lara vždy či už s pomocou alebo bez nej vždy dostane. Mne osobne to až tak nevadilo ale ked´ sa to stane 3-krát v jednej lokácí tak človek začne rozmýšlať nad jej nesmrteľnosťou
➤Súboje: hra vám často poskytuje viac možností ako sa zo situácie dostať ale ked´ už príde na streľbu tak my to prišlo strašne nudné, hlavne kvôli jednoduchej obtiažnosti a stále sa opakujúcemu kolobehu. ( zabiť nepriateľa, schytať guľku, vyliečiť sa )

!! Záverečné zhrnutie !!
Lara sa vracia vo veľkom štýle a s ňou daľšie skvelé a hlavne akčné dobrodružstvo. Hlavný príbeh ma veľmi bavil, vedľajšie aktivity už menej. Hra má rýchly spád zakončený skvelo. Ja som hru kúpil v mesačnom Humble Bundle ale myslým si že nad 15€ sa neoplatí kúpiť.

➤Čas strávený v hre: 13 hodín ( bez DLC )

HODNOTENIE: 80/100%

Pro: Lara, príbeh, lokácie, koniec

Proti: občas ovládanie, súboje, nezničiteľná Lara

+26
  • PC 90
Graficky perfektní, atmosféra dokonalá. V některých chvílích sice děj poměrně předvídatelný, jindy naopak. Trochu mi vadí podobnost příběhu/děje s předchozím dílem a trochu divný systém respawnů, nicméně jako celek musím hodnotit velmi pozitivně.

Předchozí díl mi přišel trochu více fantaskní, tady se sice autoři podobnému scénáři také nevyhnuli, ale scénář pro mě nebyl až tak ujetý.

Co musím hodnotit pozitivně jsou zbraně a jejich tunning. Sice došlo k drobným změnám oproti předešlému dílu, zejména k zesložitění ovládání, ale po chvilce si člověk zvykne a vše běží jako po másle. Souboje jsou perfektní a protivníci nejsou až tak tupí, takže v tomto ohledu také vládne spokojenost.

Systém campů zůstal defacto nezměněn, což potěší zejména sběrače truhel, artefaktů apod., jako jsem já. Není problém se kdykoli vrátit a zónu vybrat ze 100 %. Samozřejmě to lze i po konci hlavního příběhu.

Pokud tedy máte rádi pěkné ženy, gradující atmosféru, strhující příběh a téměř filmové zpracování, mohu jen doporučit. Rozhodně si užijete pěkných pár hodin skvělé zábavy.

Pro: Atmosféra, grafika, ovládání, hádánky, jednoduchá hratelnost

Proti: Občas předvídatelný příběh, podobnost s předchozím dílem

+13
  • PC 95
Na Rise of the Tomb Raider jsem, se hrozně těšil, nakonec jsem si jí koupil, v 20 Year Celebration Artbook Edition kde jsou všechna dlc. Hra je v jádru stejná jako předchozí díl z roku 2013 takže stejně se Lara pohybuje stejně se chová, během přestřelek a tak dále si by to možná chtělo něco jiného, ale vývojáři se držely pravidla, co není rozbité tak to neopravujte ale novinek je ve hře celkem dost abyste si mohly vylepšovat zbraně tak už nemůžete sbírat jenom součástky které najdete v bednách nebo u nepřátel ale musíte mít i dřevo a kůže ze zvířat to je podle mě dost dobrá novinka která sice trochu připomíná Far cry ale to nevadí také hrobky když je vyřešíte tak nedostanete hromadu součástek ale nějakou novou dovednost třeba že bude rychleji šplhat a je toho mnohem víc. Další novinkou oproti předchozímu dílu jsou vedlejší úkoly, které vám zadávají vaši spojenci a za splnění dostanete třeba novou část výbavy nebo zbraně. Ohledně grafiky a optimalizace obě tyto věci jsou na výborné úrovní jenom, co mi vadí, je to že jako jediná Lara má nejreálnější mimiku obličeje k samotné Laře je to pořád hezká holka a na rozdíl od předchozího dílu to je už bojovnice. Jak jsem už nakousl před tím tak vylepšování zbraní a Lary je stejně jako v předchozím díle výborné. Jako poslední klad je asi příběh, postavy a dabing všechny tito věci jsou na výborné úrovni jo a hádanky v hrobkách mi taky přijdou, mnohem lepší jsou skvěle vyvážené a u každé jsem se na chvilku musel zastavit, aby jí pochopil. Jako zápor asi beru to, že hra se prostě chová jako předchozí díl a snad ten další už bude trochu jiný. Jinak hru doporučuji 95%.

Pro: Příběh, grafika, optimalizace, postavy a jejich dabing, zábavné přestřelky, vyvážená obtížnost hádanek, Lara je prostě hezká holka.

Proti: V nějakých prvcích hratelnosti podobná předchozímu dílu.

+16
  • PC 75
Vždycky jsem se divil, co na té Laře všichni vidí. Hry jako takové docela fajn, ale postava Lary mi vždycky přišla nudná, plus ta její divná postava s velkýma balónkama...Pak ale přišel v roce 2013 restart s novou Larou a můj názor se změnil. Tahle Lara je nejenom hezčí, ale také zábavnější, sympatičtější a s cepínem to umí jako nikdo. První díl jsem si i přes divný příběh užil a těšil se na pokračování, doufaje, že se v tomhle ohledu zlepší.

No, příběh lepší není. Základní linie (vlastně klasické "Najít artefakt ve ztraceném městě") je v pořádku, jen je kolem toho omotané divné cosi s mizernými zvraty a jedním z nejtrapnějších záporáků za poslední roky. Přitom různé dokumenty válející se ve hře jsou fajn, četl jsem je rád. Pak tu je drobnost, které se musím smát - hráči hra správně neodpustí snad žádnou chybu, každý špatný úchyt či skok trestá smrtí. ALE! Ve filmečkách Lara neustále někam padá, propadá se, dostává naloženo, prostě nikam nemůže přijít normálně a vždycky je tam nějaká plošinka, díky které se zachrání. Kde je spravedlnost, sakra! :)

Jinak je Rise of the Tomb Raider stejně zábavný jako první díl. Hru jsem dohrál na 100%, hledání artefaktů, dokumentů, prozkoumávání nepovinných hrobek, plnění výzev, to vše jsem si užil a o tom hlavně vlastně Tomb Raider je. Stejně tak souboje jsou docela zábavné, potěší i menší počet QTE oproti minulému dílu, ale i tak jich pár na hráče hra vytasí (a zrovna při souboji se závěrečným bossem - wtf?).

Ještě se zastavím u nepovinných hrobek - škoda že jich nebylo o pár víc, hádanky se povedly a jsou pro mne jeden z největších kladů hry.

Hra je vizuálně nádherná, některé výhledy jsou až epické (včetně těch na Laru:)).

Jinak je RotTR vlastně stejnou hrou jako předchůdce, což může být klad i zápor. Nechybí crafting, lov zvěře, jednoduché vedlejší úkoly, nic nového pod sluncem, je fajn že je to i zde.

Celkově je Rise of the Tomb Raider povedenou a zábavnou hrou, kterou sice trochu sráží příběh, ale i tak ji hodnotím docela vysoko. Na třetí díl se těším, snad tvůrci najmou nové a hlavně lepší scénáristy.

PS: Co tam Lara někdy předvádí, kam se hrabe Legolas :)

Pro: Hratelnost, zábava, grafika, Lara, nepovinné hrobky, průzkum a hledání artefaktů

Proti: Příběh, zvraty, neskutečně špatný záporák

+21
  • PC 85
Druhý díl hry o ostřílené archeoložce se mi zamlouval o něco méně, než ten první. To se může zdát jako významné mínus. Vyváží ho ale určitě fakt, že jsem se rozhodl dotáhnout hru do konce i přesto, že jsem byl na stabilních 15 FPS s nejhorším grafickým nastavením. Pokud je hra natolik zábavná, že se pro ni hráč dobrovolně nechá mučit a ještě se mu to líbí, zřejmě na ní něco bude, no ne?

Začnu s příběhem. Nemohu proti němu říci ani popel, pokud jde o celkovou propracovanost, spád a zábavnost; v těchto aspektech je možná druhý Tomb Raider lepší, než jeho starší kolega. Trochu mě ale mrzí, že v celkovém vyznění sáhli scénáristé k zakomponování zlé nadnárodní společnosti. Pryč je ta fascinace zvráceně vyvinutou společností z prvního dílu, nastupuje poněkud klišovitá situace "My chceme tamto a s tím mimo jiné ovládneme svět, protožééé...prostě proto!"

Audiovizuální stránka hry je naprosto špičková, a i když jsem zřejmě zažil asi tak 10 % z maximální krásy hry, i to mě stačilo okouzlit. Zažijeme podstatně více velkolepých výhledů, ale i hnidopišských detailů, které tam ještě k tomu nejsou jen tak pro nic za nic. Nevím, jestli moje nároky na grafiku zamrzly u Prehistorika, ale z toho, co grafici dokázali zde, opravdu oči přechází.

Mechaniky hry se potom vezou na podobné vlně, jako v prvním dílu. Zajímavá je nutnost vyrábět si šípy či specializovanou munici, popřípadě periferie, které rozšíří nosnost Lary. To celé je napojeno na sbírání surovin, které je tak nenásilně vetknuto do hry, že hráči přijde naprosto přirozené. Jdu do lesa? No jasně, seberu tamhlety hřiby satany a někomu z toho uvařím guláš. Jdu do jeskyně? Ale jo, vypáčím ze skály tu síru. A co tamhleten mrtvý jelen? Yup, bude z něj fajn kožich.

Dále mě baví téměř nulová variabilita nepřátel. A překvapivě vůbec nevadí! Sem tam Lara zakopne o nějakého silnějšího bijce (třeba ty šouráky se štítem) a hra jí naprosto nečekaně nabídne možnost ukázat mu zvednutý prostředníček ve formě toxického šípu. To mě s mými problémy s Frameratem často zachránilo od ragequitu.

Mnohem větší prostor také dostaly hádanky a puzzly. Nejde k nim ovšem mnoho říci, protože si udržují stejně vysokou kvalitu, jako v předchozím díle. Takže - je to prostě zábava.

Už na začátku jsem vytknul něco málo příběhu. Moje druhá a poslední výtka poputuje k finálnímu bossovi. Boj s ním byl, řekněme, otravný. Myslím tím zejména sestřelování hořících koulí na rotor vrtulníku. Proboha, kdo by sestřeloval koule smůly, když má plný toulec výbušných šípů? Tohle se nepovedlo. Boj s Konstantinem byl potom naopak neuvěřitelně lehký - prostě jsem ho uházel plechovkovými bombami.

Ve finálním hodnocení si ode mě tedy tento díl odnáší o 5 % nižší skóre, ale asi jen proto, že menší krok mezi známkami není. Rise of the Tomb Raider je natolik povedený, že nad dvěma hloupostmi člověk mávne rukou a prostě hraje dál. Moc se těším na třetí díl a ten druhý rozhodně mohu doporučit každému, kdo má rád akci, puzzly a dámské pozadí. Vlastně i tomu, kdo ho rád nemá.

Pro: Perfektní audiovizuál, příběh, puzzly, rozšířené mechaniky, vedlejší úkoly, roztroušené útržky příběhů

Proti: Poněkud klišovitý protivník, zvláštní systém boje s finálním bossem

+13
  • PC 85
Opět jako v předchozím díle, mě velice zaujalo prostředí, do kterého je hra zasazena. Ať se jednalo o propracované a polorozpadlé baráky či chrámy, které sloužily jako základny pro vojáky, nebo o nádhernou přírodu či sněhem zaváté hory.

Hned od spuštění hry jsem musel dávat pozor, co se děje. Nebylo by to ono, kdyby hned od začátku nemusela Lara před něčím utíkat, aby si zachránila život.

Během postupu v ději, jsem se seznámil s novým kmenem, obývající oblast, do které jsem se vydal hledat ztracený artefakt. Zde jsem byl však trošku zklamán. I přesto, že se snažili vývojáři hry vykreslit věrohodně a odlišně domorodce obývající zdejší les a ruiny bývalých domů, mohli si dle mého názoru odpustit středověké oblečení, do kterých tyto domorodce oblékli. Na jedné straně byli moderně vybavení vojáci a na straně druhé středověký lid. Já jako Lara jsem mohl díky obsáhlému šatníku změnit vzhled, abych více zapadl mezi přátelské domorodce, nebo se obléknout do moderního oblečení.

Nesmím také opomenout zmínit široké spektrum jednotlivých zbraní, pomůcek a jejich modifikací, které v průběhu hry získáváte prohledáváním všech koutů oblastí, a mnohdy Vám ulehčí postup ve hře.

Během hry jsem narazil na nejrůznější vedlejší úkoly, které byly podobné jako v předchozím díle. Jedná se o úkoly typu: sestřel něco, znič něco, zapal něco, atd. Nejvíce mě pobavil vedlejší úkol, při kterém jsem musel chytit několik slepic a odnést je zpět do kurníku. Myslím si, že mě to zaujalo hlavně odlišností od ostatních úkolů.

Jako příjemné zpestření pro mě byly logické úkoly, které jsem musel vyřešit k pokračování ve hře.

Další věcí, která mě ve hře hodně zklamala, byl finální boss fight. U většiny her bývá obvyklé, že čím víc se blížíte ke konci, tím těžší je protivníky porazit. zde však stačilo pouze párkrát odlákat pozornost nepřítele a zezadu ho vzít cepínem po hlavě.

Hra mě bavila, ale nemyslím si, že bych si jí v nejbližších letech zahrál znovu.
+19
  • PC 80
Herní výzva 2017 #1

Dohráno na 100%. Upřímně jsem to nečekal, protože bytostně nesnáším collectibles ve hrách, ale tady mě to nějak chytlo a posbíral jsem úplně všechno. Možná to bylo tím, že většina těch věcí ve hře opravdu k něčemu byla a hráč za sbírání něco dostane, ať už nové zbraně, vybavení nebo skilly. Ale stejně bych jich ve hře ubral tak na půlku.

Po začátku v Sýrii jsem čekal, že se hra bude odehrávat po celém světě, ale opak je pravdu. Další v pořadí je Sibiř a hra už tam zůstane až do konce. Příběhové mise jsou parádní a opravdu jsou tím nejlepším co hra nabídne. To samé se nedá říct o příběhu a strašně dementním finálním bossovi. Nevím, proč ho musím něčím odlákat a pak ho sundat ze zadu, když normálně na férovku mu dává Lara dobře po držce, ale hra si to nepřeje, takže mu to nic nedělá.

Zkoumání lokací a skrytých kobek s nějakým tím puzzlem je taky fajn. Líbí se mi, že se hráč musí vracet do předchozích lokací, až se posune dostatečně v příběhu a dostane nějaké udělátko, se kterým se dostane tam, kde to před tím nešlo. Challenge jsou zajímavé tím, že na ně hra neupozorní, dokud hráč sám nepříjde na to, jak je aktivovat. Zajímavé už nejsou obsahem, je to samé najdi/znič/udělej několikrát tu samou věc. Odměnou je za ně krásné nic, jenom další procenta k dokončení hry na 100%.

Po dokončení příběhu se dá cestova do všech lokací ve hře a dodělat si případné resty.
+11
  • PC --
Nový TR se nepředvedl zrovna tak, jak jsem očekával. Relativně slušné komorní dobrodrůžo z roku 2013 bylo nahrazeno macho příběhem o nesmrtelnosti a záchraně světa. Vystrašená Lara se stala urpuťačkou bojující za prokázání pravdy svého otce a neštítí se po cestě probodávat hrtany a popravovat brokovnicí do brady. Vždyť je to všechno, co má! (jaxama říká)

Předně - hra je napsaná neuvěřitelně hloupě. Nalezené zápisky mě asi tak od poloviny absolutně přestaly tankovat a jednoduše jsem je ignoroval, samotnou kapitolou jsou pak posuny v ději přes enginové animace. Jejich režie je něco tak hloupoučkého a nesmyslného, že se jsem se musel chytat stolu, abych nespadl ze židle nad demencí situace. Příklad: Jacob a Lara jsou oddělení poté, co se před Jacoba sesype hromada kamení. Lara se dostává do jeskynního systému, je sníh a noc. Proplave malou jeskyní a jako mávnutím kouzelného proutku se travička zazelená, je den a Jacob se objevuje na scéně zrovna ve chvíli, kdy má Lara dostat šíp mezi oči. Tomu říkám načasování podle skutečné události! Nebo: Speciální jednotka se slaňuje do kopule katedrály, aby si došla pro artefakt. Naprosto přehlíží velkého tlustého černocha, který členy komanda nastrká do propasti jednoho podruhém. Jonah zachraňuje Laru (protože jeho znovuobjevení ve hře musí být naprosto zásadní, jinak by si hráč klepal na čelo, že se objevil na scéně a všechno posral). Sám je ale unesen i s artefaktem v ruce, zatím co Lara aka Priority # 1, je ponechána na místě.

8GB VRAM na nových grafikách bude využito naprosto bezezbytku, ale ani GTX 1070 není zárukou plynulého běhu. Především v otevřených lokacích, jako Geothermal Valley nebo Soviet Instalation... Paradoxně právě v těchto místech vypadá hra nejhůře, protože množství flóry, členitosti terénu a vůbec celkové komplexity scény, naprosto znemožňuje enginu vypadat dobře a hýbat se plynule. To má za následek odporné zubaté okraje, nepříjemný shimmering lesklých věcí, těžko pochopitelnou rozmazanost jakékoli scény s vodou a samozřejmě propady FPS. V některých místech jsem si připadal jako v deset let staré hře. Oproti tomu enginové animace a některé scénérie, odehrávající se „víc na tělo“, vypadají opravdu úžasně.

Collectibles a crafting systém je tady tak nějak krát dva, oproti TR 2013. Všeho je víc, bordel se válí úplně všude a vůbec je to naprostý ráj pro všechny sběratele a noční můra pro completionisty. Lara nemá problém si vytvořit výbušnou hlavici šípu s tříštivým účinkem, namontovat si ji na šíp a střelit ji nepřáteli mezi oči. To vše asi za 3 vteřiny, při souboji, když se kryje za překážkou. Otrávené šípy jsou absolutní overkill, zabijí klidně 5 nepřátel naráz prakticky instantně a stává se tak z nich slušný gamebreaker. Doporučuji nepoužívat. Jinak bych soubojů klidně snesl i víc, naopak řešení hádanek v rámci nepovinných hrobek, mě výsostně nebavilo.

TR 2013 tak zůstává zatím prvním a posledním dílem série, který jsem si opravdu užil. Dvakrát. RotTR mě spíše nebavil a hrál jsem jej jen ze setrvačnosti a ze špatného pocitu vyhozených devíti stovek. Kdybych hru stáhl z warezu, ani bych ji nedohrál...

Hodnocení: ✰
+25 +26 −1
  • PC 90
Je tady už spousta vynikajících komentářů popisující kvality hry od A do Z, tak za mě už jen stručně.

Pokud se vám líbil reboot značky z roku 2013, bude se vám s nejvyšší pravděpodobností líbit i Rise of the Tomb Raider.

Pro mě osobně jsou nové hry této série ztělesněním téměř dokonalé blockbusterové zábavy - inspirace v mé oblíbené sérii Uncharted je více než zřejmá, ale řekl bych, že v určitých ohledech je Tomb Raider ještě o kousek dál. Obzvláště dávkování tempa je tady podle mě zvládnuto prvotřídně - akční a explorační pasáže se střídají přesně ve chvíli, kdy už se vám daný druh gameplaye začíná přejídat (což byl v mém případě problém třeba v Uncharted 3).

Kdybych pak měl vyzdvihnout jedinou věc, kterou si z celé hry budu pamatovat, byly by to krásné a opravdu skvěle nadesignované lokace. Jak exteriéry, tak interiéry jsou nádherné a působí monumentálním dojmem. Konečně je zde také více parádních dobrovolných kobek. Co naopak nenadchne je příběh, který je takový... mno, trochu generický (a za mě horší, než třeba v předchozím díle). Pro mě osobně je však TR především gameplay-driven hra a jako taková funguje na jedničku - pokud to tedy máte podobně, určitě do toho jděte.
+38
  • PC 70
Řeknu to rovnou a zcela upřímně, toto pokračování výborného rebootu - o super archeoložce, která ve valné většině z v nás urychlila vývoj hormonů a předčasně nás poslala do puberty - mě žalostně zklamal. Lara, je pořád to samý uhekaný a naivní kuře. Kde že je ta Lara, jak ji všichni dobře známe ze starých her? Konec prvního dílu naznačoval, že by jsme se vskutku tohoto přetvoření v akimbo třímající, salta házející a hlášky sypající Laru přeci jen mohli dočkat. Kdepak. Jediný rozdíl je v ubytku orgasmického sténání. Ovšem to není ani zdaleka největší problém.

Toto dílo je plné dizajnových podivností. Paradoxně se jedna z nich týká právě té "zkušené" Lary, která se opět musí učit vše od začátku. Ono to má své opodstatnění. Tato hra je stejně jako její předchůdce o prozkoumávání a grindování takzvaných EXP. Ty se získávají právě zkoumáním prostředí, sbíráním, zabíjením atd atd. To je sice fajn, ale proč se opět Lara musí učit jak udělat kotrmelec??? Proč šplhá zase tak pomalu, když ke konci jedničky šplhala a lezla jak kamzík na Amfetaminu? Krom oněch starých abilit jsou tu i nějaké nové, ale moc jich opravdu není a nijak originální též nejsou.

Příběh. Příběh v jedničce byl Ok. Žádný velký terno, ale dokázal udržet pozornost, audiology byly oživující a celkově to mělo fajn atmosféru moderního fantasy dobrodrůža.
Příběh Rise of the Tomb Raider Je prostý v tom nejhorším slova smyslu. Je debilní. Plný kliše, monotoniích charakterů. Dokonce ani ty audiology mě nezajímaly. To by bylo blbé samo o sobě, jenže. Celá ta plejáda předvidatelných cutscén s nudnými dialogy ve mě vyvolávaly silný pocit deja-vu. Jako bych už tohle hrál. Příběhová složka je skoro 1:1 okopírovaná od předchůdce: Lara hledá artefakt vázaný k nějaké pradávné sektě, narazí na skupinu fanatiků, který hledají to co Lara, Lara se odděluje od kamarádů, Lara padá do zajetí, Laru zradí přítel, přítel nechá Laru žít, přítel číslo 2 padá do zajetí, Lara zachrání přítele číslo 2, Lara bojuje s pradávnými válečníky/ochránci v brnění, pradávní ochránci začnou zabíjet fanatiky, Lara zabije ochránce i fanatiky, Lara zabíjí hlavního padoucha, konec. Bylo to utrpení. Dokonce ani Laře nevěřím její roli zkušené nakopávačce zadků, jelikož herečka působí dost afektovaně. A ten scénář ji v tom taky moc nepomáhá. Olej do ohně přidává melodramatičnost s tím, že se to samo bere moc vážně. Nejsou tu vůbec žádné odlehčené okamžiky, nějaká hhloupá cheesy hláška, odkaz nebo vtipný dialog, který se k tomuto typu her prostě hodí (Uncharted, starší Tomb Raidery to dělali dobře)

Hra je k tomu neskutečně jednoduchá. Ona normal obtížnost "Tomb Raider byla tak triviální, že jsem automaticky přepnul na tu nejtěžší možnou, což byl dobrý tah, jelikož jsem využíval více stealth postupu, který je tu zvládnut podle mě výborně. Souboje jsou více méně totéž jako minule, bud to mlsnost vyčistíte potichu nebo se spustí skript, čímž jste nuceni zloduchy odpravit hlučně. Prozkoumávání mě pořád baví, hádanky jsou o něco málo složitější, ale nefrustrují. Graficky je vidět pokrok hlavně u modelů postav a světelných efektů. Hairworks tu na rozdíl od minule nevypaluje kartě zrak a navíc to vypadá opravdu pěkně.

Ve výsledku mě na RotTR mrzí hodně věcí, ale co je důležité, že mě hra i přes ty své nemalé nedostatky bavila hrát a to je u mě pořád to nejdůležitější. Slušná délka, větší důraz na stealth a technologická vyspělost hře rozhodně prospívají. Co neprospívá je nabírání scénáristů z prvního stupně základní školy a přeskinování minullé hry.

Pro: Celkové produkční hodnoty (grafika, zvuk), délka, stále radost zkoumat, lepší hádanky a kobky, vyváženost gameplaye (poměr stealth, akce)

Proti: Příběh, postavy, dialogy, klišé, jednoduchá obtížnost, až moc velká podobnost s minulou hrou.

+25
  • PC 70
Staré Tomb Raidery měly krásně prostý design. Tady máš lineární, avšak otevřený level, pro zichr jednu lékárnu, a pistole s neomezenou municí, aby ses za všech okolností měl jak bránit. A šup, raž, prozkoumávej, je na tobě zjistit, co tu vlastně máš udělat a jak. Stejně jako leží jen na tvých ramenou naučit se zdejší striktní, ale jinak velmi jednoduchá pravidla - chceš se něčeho chytit? No tak drž to tlačítko, vole. Nechceš spadnout a zabít se? No tak kolem toho okraje cupitej navýsost opatrně. Prim hrají smysl pro izolaci a absolutní imerze. A jestli chceš, můžeš sbírat i secrety, což ti krom jednoho dílu sice nic víc než dobrý pocit nedodá, ale co už.

Pak na scénu dorazili Krystaláci, aby v sérii pokračovali na oko v podobných šlápějích, avšak v jádru velmi výrazně změnili priority. Smysl pro izolaci byl nejdřív nahrazen kamarádičky v headsetu, nyní dokonce kamarádičky fyzicky přítomnými. Absolutní imerze byla nejdřív utlumena jen silnou automatizací platformingu a šíleným okoštěním level designu, nyní je to víc než cokoliv ten smrdutý kitchen sink design. Já jim fakt fandil a věřil. TR2013 mě hodně bavil, přestože to svým způsobem bylo jen takovým prototypkem děl budoucích. Pro další díl jsem měl hodně specifická přání - menší fokus na hloupý příběh, vysrat se na QTE, vypilovat stanovené mechanizmy, a navrátit šipky a plavání.

Fokus na hloupý příběh - Kdosi se nechával slyšet, že z tohoto hlediska se oproti předchozímu dílu fakt pochlapili, že zdejší mytologie je sehr zajímavá, a že je to vůbec celé upe mega xoxo... a přitom je to naprosto obyčejný hon za svatým grálem. Ano, v rámci 'originality' to tu pojmenovali jinak, a místo grálu jako takového je to tady lehce rozbitelným šutrem modré barvy gej odstínu, ale pořád je to prostě a jednoduše naprosto obyčejný hon za svatým grálem. Jednotlivé dějové zvraty jsou taky předvídatelné až na půdu. Nevím, TR2013 možná byl napsán debilněji, ale z hlediska mytologie mi Oni přišli mnohem zajímavější.

Vysrat se na QTE - EPIC CLAP, napříč celou hrou nic tak blbě nasíracího, jako v předchozím díle! Avšak co by to bylo za moderní edvenčr gamesku, kdyby finálního bossáka člověk nesundal právě skrze jedno takové nucené květéčko! Oh game devs, jór kreativitý iz tůů mač!

Vypilovat stanovené mechanizmy - E ehm, stávající mechy z předchozího dílu jsou vesměs identické. Souboják mi přišel horší, jakoby zbraně ztratily na váze (a ten sound design je taky docela otřes, co si budem). Navíc žádná potyčka, která by kdovíjak utkvěla v paměti (oproti takové úvodní přestřelce v Shanty Town v minulém díle). Nicméně ten kitchen sink, ten kitchen sink...totiž, kitchen sink design je takový design, kdy tvůrci do hry nacpou tři prdele zbytečností jen proto, aby tam toho prostě měli víc. v RotTR budete trhat lístky od všemožných křaků, překládat propagandu, překládat pilíře, kuchat zvířata, rozbíjet dřevo brokovnicí, granáty, molotovem, šípem s lanem, budete se přehoupávat přes propasti s hákem i lanovým šípem, a to jsem vám ještě nepověděl o skillech, OCH ty kouzelné skilly jako indikátor toho, že člověk nepříteli vskutku míří na hlavu...A UPGRADY ZBRANÍ MUAH, všechny naprosto zbytečný, jakmile se člověk naučí tvořit jedovaté šípy, které jsou prostě OP as fuck, ale tak hlavně že jich tam je takové ohromující množství, no ne?

Šipky a plavání - Šipky jsou fajn, plavání ale působí jako plivanec do ksichtu. Lara dech udrží asi tři vteřiny, než se začne dusit, a potřebuje potápěčský vercajk, než je schopná pod vodou uplavat víc jak pět metrů. A že celé plavání je v podstatě kontextuální a bez prdele víc než TR připomíná Assassin's Creed 2...proč? Prostě to nechápu, proč? To jste radši měli zůstat u toho, co bylo v předchozím díle, tj. když už plavat, tak v cutscéně!

TR2013 byl lepší. Byl menší, kompaktnější, a přestože byl nesporně napsán hůř, člověk to strávil lehčeji, než mnoho z toho, co už 'dospělejší a ostřílenější' Lara vyvádí tady. Apropo, Baba Yaga DLC - Sere pes svatý grál, pomožme náhodnému děvčeti najít jejího dědečka. Fajn, ok. Ale že Lara vyloženě v jednu chvíli něco vychlastá bez jistoty, že jí to nezabije, to je prostě hrozná demence. Nicméně z dějového hlediska je to celé déelcéčko značně primitivní, takže asi bych neměl být překvapen. S RotTR se Krystaláci pokusili naprosto zbytečně všechno jednoduše ZVĚTŠIT, místo toho, aby se soustředili na zlepšování. Krajst, dyť ta hra má i side questy. Tomb Raider. Side questy. I rest my case.

Pro: Nepovinné hrobky, byť docela na jedno brdo, jsou zábavné a povětšinou atmosférické; grafika; Lara sice hovno zadrží dech pod vodou, ale aspoň umí nekonečně sprintovat!

Proti: Kitchen sink design = kvantita nad kvalitu, velikost nad ucelenost; přehršle NPCček bez špetky osobnosti; to plavání, ty vole...

+17 +19 −2
  • PC 85
Kéž by se všechny rebooty ubíraly tak důstojným krokem k sérii a zároveň tak odlišným směrem. Před třemi lety se jedna taková stará série správně nastartovala a v jejím nášupu je tradičně všeho více a víceméně všechno správně. Lara se možná nezapíše po boku Crysis mezi nejnáročnější a nejvymakanější hry s obřími texturami, ovšem obecný dojem z, ze začátku zimního a následně letního, prostředí působí jako balzám na duši a člověk se občas přistihne, jak zírá na nádherné scenérie nebezpečných a správně slanitelných krpálů a hor. Co mě nejvíce bavilo už v předchozím díle byl soubojový systém. Ač je nastaven na gamepad a je třeba zvýšit obtížnost, pokud vás vyloženě nerajcuje pocit boha války, je tak chytlavě nastavený a jakožto fanda akčních her jsem si užíval každý provedený headshot. Se zakletými rytíři už je to horší, ovšem netřeba předbíhat. Pro fandy hrobek a vůbec objevování všemožných tajemství a craftování si toho tvůrci přichystali také mnohem více, ovšem nutno dodat, že kromě příběhových hádanek (jejichž obtížnost je nastavena rozumně, tedy nejdou splnit na první pohled, ale po chvíli objevování zahřeje výsledek u srdce) je hledání hrobek nepovinné a dá se jím strávit mnoho hodin po dohrání cca 15h kampaně. Nathan Drake má za ten měsíc co dohánět.

Pro: skvělé prostředí, grafika, nádherná Lara, Jacob (nechte se překvapit), cepíny a další herní prvky

Proti: nějaké drobnosti by se našly, ale nic výrazného, +- plitký (ač osudový) příběh je již žánrovým klišé

+15
  • PC 85
Hned zpočátku se autorům daří to, co je podstatně důležité v každé singleplayer hře. Zapůsobit na obecenstvo a ukázat něco, co upoutá hráčovu pozornost. V případě nového TR se to povedlo na jedničku. Tou jedničkou je neobvyklé prostředí s divokým počasím ve velmi působivé grafice a pozoruhodnými detaily, které už signalizují, že se bezpochyby jedná minimálně o zajímavý titul.

Otevřené mapky nabízejí spoustu interiérových míst k objevení, kde jednak můžete dojít do doupěte nějakého zvířete nebo do podzemních katakomb, které nabídnou nějakou mini hádanku v podobě skákačky a řešení nepříliš komplikovaných puzzlů, které ale dostatečně navodí během pauz od přestřelek atmosféru hádankového dobrodružství v kobkách, které chybělo. Je to čistě na hráči, zda se bude průzkumům míst, kterých je vskutku hodně, věnovat a uspokojovat tak své touhy, nebo zda si čistě pro pocit z tohoto prvku dopřeje jednou či dvakrát a hlavní pozornost věnuje primárně rozřešení příběhu hry.

Co se týče progresivního systému hlavní postavy, nejen zabíjením, ale také zkoumáním předmětů a objevováním všeho možného se získávají zkušenosti, díky kterým je možné odemykat postupně poměrně dost vylepšení, která jsou nejen prohloubením bojových možností hlavní hrdinky, ale také rozšířením jejích smyslů a dobrodružných aktivit. Ruku v ruce jde s průběžným vylepšováním schopností i obtížnost hry, která není nikterak závratná, a to především z důvodu, že je v určité chvíli na základě vylepšení možný automatický systém zaměřování na headshot. Pochopitelně si každý může zvolit jakoukoliv jinou zbraň, kterou už nikdy nemusí měnit. Nerad bych až příliš konkrétně popisoval situaci ze soubojů, protože se jedná o skvělý díl série, který po dlouhé době uspokojí hráče, jelikož nabízí jak dostatečnou akci, tak skvělou grafiku a oldschoolové procházení hrobek v jednom.

Pro: grafika, soubojové možnosti, vylepšování, hrobky

Proti: příběhová předvídatelnost

+23 +24 −1
  • PC 80
Lara! Chodím na ni do her jako Floriďani na Jágra. Je skoro tak sexy jako Janis Joplin, Sigourney Weaver, Klára Samková, nebo Amy Winehouse. Rád bych se v budoucnosti od Enixáků dočkal DLCčka, kde na konci místo baby Jagy bude rajbovat na koštěti Angela Merkel. O tom ale můj komentář nebude.

Scénáristé mi Laru nemile nakrmili jakousi sluníčkovatou světospásností, což autorsky sice, bělíc klouby, tak nějak respektuju, ale odmítám na tuto hru o milé kočičce přistoupit. V mé fantazii se Lara profiluje jako problematická, pramálo socializovaná, tak trochu temná čubka, ventilující své zkurvené dětství kradením zapovězených předmětů a nadměrným vyhledáváním nebezpečných situací, kam je zřídka kdy někým následována. Rád bych viděl historku o přitažlivé, ale narušené, pro život nepoužitelné buchtě, která sází vše na jednu vratkou kartu, pálí svoji svíčku z obou konců a neočekává, že se z následující hry vrátí živa a zdráva. Ale ani o tomhle můj komentář z většiny nebude.

Čím více jsem toho o Rise of the Tomb Raider věděl, tím víc jsem věděl, že udělat jej nebyla věru žádná prdel. Tahle kára ovšem trochu jede pod svůj možný potenciál. Asi to mělo něco jako svižné áčkové sexy efektní hollywoodské dobrodrůžu. Bylo by, do puntíku, nebýt prudivého lootu, přebujelých RPG prvků a hardwarových cukatur.

Kladu si otázku, jak se do hry s takovou výpravou a rozpočtem může v roce 2016 dostat tak triviální úkol, jako je např. Survive the ambush. To by možná bylo cool v Quake 3 Arena jakožto excelentní řežbě s dokonalou weapon ballance, ale ROOTR není zdaleka ten případ. Proč se v Defeat the Konstantin pan Konstantin v dopředu určené animaci respawnuje na pořád tomtéž místě, nehledě na to, kam jej právě odhodil můj konzervogranát. Na mě tohle působí, jako by si kluci v CD měli pořád k čemu gratulovat, zato ale pochyběl nějaký upřímný hubatý betatestovací týpek, který by přišel na mítink a zvolal by: "kluci, vy jste ale chuji!"

Hned si na to částečně i odpovím: návrháři mechanismů, stejně jako storytelleři Crystal Dynamics nejsou až takoví machři, jako posbíraní grafici, malůvkáři, animátoři, zvukaři a ostatní umělci.

Loot je sice možná dobrá věc, když se vám za barákem vymázne do škarpy náklaďák s chutnou ruskou vodkou, ale na draka, když si chcete zahrát přímočarou dobrodružnou adventuru (v grafice tak nápadité a dokonalé, že by to normálně pokrylo několik dalších her). Jelikož loot přímo významně ovlivňuje sílu Lary skrz RPG větve, dostáváme se kombinací nelootování, gramlavosti a nic moc navržených soubojů opravdu postupně do jakéhosi survivor režimu - akorát poněkud kontroverzní cestou.

Krásně propracované je veškeré lazení. Kolikrát jsem utíkal a opravdu nevěděl, zdali se chytnu, nechytnu, čeho se chytnu, co Lara udělá. To mně dost baví, bo je to jako v reálu. Loňský Thief právě toto masivně prokaučoval - přitom obě hry na tom de facto mají stát.

Na konci této vesjolyje kartinki z Rus, poté, kdy jsem samozřejmě Konstantinovi vymáz očičko z hlavy za to, jak furt patosně brebtal, jsem s Larou vylezl na nejvyšší dřevěnej hořlavec, který jsem našel, koukl, jak se ona kouká do dáli jako obvykle promakaných horizontů (což jsem dělal často, když mě hra srala, nebo mě zrovna z nějakého puzzlu dočasně zpuchřel mozek), a řekl si, že chci s Larou něco takovýho prodělat ještě jednou. Že to vůbec nebylo tak hrozný, jak možná čouhá z psaného. Ale ne hned, a ne takhle černobíle. Nerad bych za rok viděl něco jako Tomb Raider: Primal. Rád bych, aby prodělal nějakou hlubší změnu, diferencoval se - avšak mnoho dobrého z ROOTR si ponechal.

A místo hloubení odolnosti hráče i nepřátel bych se v klidu věnoval hloubení charakteru Lary. Je to snad jednou hra hlavně s lukama, level of damage by se tomu měl podle mě podřídit. Schytáš, končíš. Oni schytají, končí. V ROOTRu to byla slušná taškařice. No jo. Kaše dobrá, koupím znova.

Pro: Umělecký level Orrery, např. Brutálně kvalitní audiovizuálno obecně, cit pro vše estetické a optické, Kubrick by koukal

Proti: Loot porn. Chyběla mi možnost vyčůrat se s Larou do sněhu, přilákat pozornost kouřem z teplé moči ve studeném sněhu, vyskákat nad daný čůranec na strom a zabít prvního Triniťáka, jenž ho zmerčí

+17 +19 −2
  • PC 90
Úvod měl grády. Začalo to fascinující grafikou a filmovým provedením. Lara - její vzhled, animace, mimika a vlastně všechno - je naprosto skvělá! Herní pasáže byly prokládány vyprávěním. Vše mělo spád, rychle se to střídalo. Dokonce je tu náznak i nějaké geografické různorodosti a cestování - Sýrie, Anglie, Sibiř. Ale naneštěstí to nevydrželo celou hru, ale jen maximálně pár úvodních hodin. Po čase se Lara opět ocitá v pustině, na jednom místě, odkud není cesty pryč. Ve výsledku tedy nový Tomb Raider jede v nastavených limitech prvního rebootovaného dílu, a moc se toho nemění.

Lokace jsou ale přeci jen různorodější a tak nějak malebnější, méně temné. Některé hrobky k prozkoumávání jsou fakt architektonicky a přírodně krásné. Radost se takovou krajinou procházet. Možná je tu přece jen méně nelogičností - i když, pořád je jich dost. Ale co! Filmy s Jamesem Bondem a seriály s Michaelem Knightem jsou jeden nesmysl za druhým a taky to nikomu nevadí.

Údolí se spřátelenými domorodci je příjemné místo k odpočinku a plnění vedlejších misí a výzev. Je fajn trochu zvolnit a užívat si místo zběsilé řežby taky trochu toho prozkoumávání a vykrádání hrobek.

Rise of the Tomb Raider se mi líbil zase o trochu víc, než první díl. V zásadě ale pořád platí, že i s málem by se z té hry daly udělat ještě větší divy. A tak budu doufat, že ve 3. dílu na tom zase zapracujou, že se konečně podíváme i na více kontinentů a hlavně, hlavně že navštívíme i Croft Manor! No řekněte sami, nebyla by paráda, se z každé výpravy vrátit domů, tam se “naskillovat” a “nabriefovat” na nové dobrodružství, odhalit nějaké novinky a tajemnosti v rozsáhlém sídle (volitelně), a potom zase vyrazit do světa za novým dobrodružstvím?

Pro: Je to zábava, Lara Croft, grafika, animace, lokace a hrobky, herní doba

Proti: Chybí Croft Manor, stále málo různorodosti, pár zbytečných nesmyslů

+13 +14 −1
  • PC 85
Tak Lara sa vrátila a poteší väčšinu fanúšikov predchádzajúceho akčnejšieho reštartu série.

Čo sa mi páčilo?
Tentokrát sa tempo predsa len o niečo spomalilo a väčší priestor dostali aj hádanky, nie je ich veľa a takmer všetky sú nepovinné. Osobne ich odporúčam, lebo ponúkajú zaujímavé nápady a odohrávajú sa na pekných miestach - za všetky spomeniem starodávnu loď uveznenú v ľadovci.

Prvé, čo ma po spustení hry ohúrilo, bolo grafické spracovanie. Hra vypadá naozaj dobre. Na úvodné bombastické lokácie sa ale znovu nadviaže až ku koncu hry a stred ostane viac o voľnejšom bojovaní, skákaní, lezení a behaní po zasnežených a nezasnežených lesoch, aj tak sa však na hru dobre pozerá. Hlavne s postavou Lary Croft sa tvorcovia vyhrali a jej herecký prednes je v animačkách síce trochu prehnaný, ale jej mimika, výrazy, postava a vlasy majú perfektné animácie.

Ako celok je hra veľmi podobná svojmu predchodcovi. Ponúka otvorenejšie úrovne, kde je možné taktizovať a na nepriateľov si vymyslieť vlastnú metódu likvidovania. Možností je veľa a aj preto sú boje stále zábavné.

Gradácia hry je neskutočná a ak si poviete, že už váš v posledných hodinách hra nemá čím prekvapiť, tak budete na omyle. Záver hry je ako bombastický, veľkolepý, akčný, dobrodružný veľkofilm. Posledné 2 príbehové hodiny som len otváral oči, že čo si ešte tvorcovia vymysleli. Veľmi ma to bavilo. Záver je tak natrieskaný, že by som ho prirovnal intenzitou k môjmu obľúbenému Poslednému Mohykánovi.

Čo sa mi nepáčilo?
Celý priebeh hry je až príliš podobný predchádzajúcej časti. Jasné, je to tu všetko iné, ale aj napriek tomu veľmi podobné.

Lara vypadá v animačkách úžasne, až tak dobre, že ostatné postavy vypadajú oproti nej ako keby do tejto hry vôbec nepatrili a ich miesto bolo niekde v predošlej časti. Proste úroveň detailov Lary je tak veľká, že ostatné postavy vypadajú oproti nej nedorobene.

Príbeh je na žáner dostačujúci a neurazí, ale obsahuje dosť klišoidných scén a pár momentov, ktoré sú proste divné. Za všetky spomeniem hlavne postavu Jacoba, ktorý Laru stále v každej nahnutej scéne zachráni. Prvýkrát to je ešte ok, ale keď sa to už stane po tretíkrát, už som si zakrýval oči.

Verdikt
Je to veľmi podobná hra ako naposledy. Hádanky sú o niečo rozsiahlejšie, ale stále sa jedná prevažne o vydarené akčné dobrodružstvo. Ja som sa bavil.

Pro: Graficky to je veľmi pekné, Lara je krásna, hrateľnosť je zábavná, boje a ich voľnosť v likvidovaní, úvod, záverečné 2 príbehové hodiny sú tak natrieskané ako záverečných 10 minút v Poslednom Mohykánovi

Proti: Klišoidný príbeh, oproti Lare vypadajú ostatné postavy v animačkách nedorobene (hlavne vlasy a mimika), príliš veľká podobnosť s predošlým dielom

+42 +43 −1
  • PC 95
Vždy se snažím hodnotit hru po prvotním hraní, v průběhu a po dohrání. Jedná se totiž o různé pohledy, které se ne vždy shodují. Jsem cca po 6 hodinách hraní a proto dokáži hodnotit ve fázi rozehranosti.

Vezmeme-li v potaz předchozí díl, tak se jedná o pokračování, které se nese v téměř stejném duchu, až na menší drobnosti. Dobře tomu tak. Díl z roku 2013 znovuzrodil umírající značku a dal jí ryze dospělý charakter. Z dětinské silikonové hopsačky (mám starou Laru rád) se stal příběh plný vážných témat, reálného utrpení a pokud by místo hlavní představitelky obsadili jinou postavou a celé to vydali jako novou značku, možná by v tom nikdo Tomb Raidera nehledal.

Pokračování mladé archeoložky to nemělo vůbec jednoduché. S prvními ukázkami a záběry z hraní mi přišlo, že opět po třech letech opakujeme to stejné v méně atraktivním prostředí fádní Sibiře. Byl to omyl. Od prvních minut hraní dostáváte ten příjemný pocit dobrodružství, které, co si budeme povídat, v herním PC žánru chybí. Prostředí je vymodelované s péčí a působí velmi atraktivně. V tomto ohledu bych řekl, že PC port jednoznačně vyhrál nad konzolemi a nebál se přidat trochu té grafické šťávičky a je to rozhodně znát. Osvětlení, vykreslení detailů a obecná koncentrace textur (omlouvám se pokud je to špatné spojení slov, nicméně víte, co myslím) oproti XONE verzi, která je vizuálně stejná jako z hry roku 2013. Ostatně kupoval jsem edici, kdy byl v ceně i titul předchozí, takže budu po dohraní Rice of the Tomb Raideru porovnávat rozdíly.

Samotné hraní včetně vylepšování zbraní, předmětů, postavy a schopností zůstalo příjemně stejné. Tak jako máme rádi nějaký film, kvůli hercům, prostředí, zápletce a žánru, tak nás potěší pokračování, které se neodchyluje od nastavené kvality, jen dává konečnému spotřebiteli další porci toho, co si žádá. Dovolím si tvrdit, že kdyby tento díl vydali v roce 2013 a letos jsme dostali díl předchozí (se zohledněním grafických úprav), nebude to v ničem problém. Oba tituly stojí silně vedle sebe a dávají hráčům perfektně řemeslně odvedenou práci, která definuje Áčkové hry. Jediný problém vidím v dalším pokračování, protože pokud nám opět za tři roky naservírují stejnou krmi, tak se obávám, že už to nebude to pravé ořechové, ale to je hudba budoucnosti, která nemění nic na faktu, že nám rok 2016 začal velmi podařeným titulem, který zpříjemňuje studené zimní večery ještě studenější Sibiří!

Hráč 0
http://hrac0.webnode.cz/

Pro: Pokračování ve stejně skvělém duchu předchůdce, krásná grafika, mimika obličejů ve filmečcích

Proti: Lehké drobnosti jako ne vždy dobře vyladěné ovládání, občas kemp umístěný jako pěst na oko;-)

+11 +13 −2
  • PC 90
Na úvod bych chtěl jen zmínit, že patřím do kategorie těch lidí, kterým se předchozí dobrodružství Lary Croft líbilo. Od pokračování jsem tedy očekával, že se ponese ve stejném duchu akčního pojetí dobrodružné hry. Asi není překvapením, že i v Rise of the Tomb Raider to tak zůstalo, přesto i zde vývojáři udělali pár příjemných změn.

Obrovskou radost mi udělali (oproti předchozímu dílu) značně rozsáhlejší kobky, jejichž průchod komplexem a řešení puzzlů je daleko zábavnější. Nejsou hardcore složité, člověk se sice občas nad tím musí zamyslet, ale nikdy jsem se nad něčím nezasekl tak, abych se musel podívat do nějakého návodu. Objevování kobek je nepovinné, je zcela na hráči, zda je bude prozkoumávat.

Větší důraz je také kladen na stealth postup a taktiku, kdy si Lara zahraje na MacGyvera a může si třeba z přilehlé flašky udělat molotov koktejl či z obyčejné pohozené plechovky ruční granát. Skillovaní Lary a vylepšování zbraní /nástrojů zde také dostalo více prostoru a na konci hry tentokrát nelze mít vše na max, je potřeba více vybírat podle vlastních preferencí.

A co příběh? Ten je zkrátka klasický tohoto typu – celkem zajímavý, nechybí zvraty a celé je to obklopeno tajemnem s akční filmovou atmosférou. QTE až na pár výjimek v animacích již zde nečekejte (animace jsou většinou renderované a v ingame animacích se od hráče nevyžaduje). Vedle hlavní příběhové linie je možnost (kromě výše zmíněných kobek) prozkoumávat krajinu otevřeného světa a hledat různé artefakty, objevovat skrýše, lovit zvěř, plnit vedlejší mise místních obyvatel (něco "přines" a "znič") a v neposlední řadě sbírání všemožných materiálů, co se naskytnou Laře do cesty. Budu se opakovat, ale vše je opět nepovinné, hra do toho nenutí, lze se soustředit jen na hlavní linii.

Lara se zkrátka vrátila ve výborné formě. Předchozí díl mě velice překvapil a bavil, novější díl disponuje takřka stejnými herními mechanizmy, ovšem více cílí na atmosféru Indiana Jonesa. Těžko říct, zda ti, co jim předchozí díl nešmakoval, bude tento díl bavit. Nicméně pro mě se jedná o fajnové pokračování, které si s chutí rád někdy zahraji znovu.

PS: Hru jsem dohrál na Xbox 360, která se od PC verze liší jen v grafických detailech. I tak bych chtěl pochválit Crystal Dynamics (respektive Nixxes Software za jejich port), že i z 10 let staré konzole dokázali vytěžit maximum a hra i zde vypadá po grafické stránce parádně.

Pro: "Indiana Jones" felling, rozsáhlejší a zábavnější kobky, herní doba, velké množství nepovinných aktivit

Proti: Občas divná AI nepřátel

+38 +39 −1