Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Yaaay. Co napsat, co napsat. Obtížnost stoupá velmi pozvolna, na začátku jsem měl až pocit, že se se mnou jedná jako s retardem (zmáčkni tady tohle, zmáčkni támhle tamto), ale ke konci mi to občas až chybělo... hm... I když jednička je přece jen něco těžší - puzzly v Portalu 2 ad1 jsou o něco míň komplexní, ad2 jsou méně náročné na koordinaci pohybů, načasování a přesnost.

Loadingy. Pozdějš už je to celkem ok, ale první sadu testů člověk každou chvíli civí na loading screen a říká si, jestli by bylo vážně tak těžké dát na jednu mapu ty test chambers třeba dvě.

Čeho si taky člověk docela rychle všimne, je humor a ukecanost všech.. e... "postav". Koule blbě kecá, Glados trousí sarkastické poznámky, atd. atd. Působí to už ale místama trošku nuceně, scénáristům dalo asi zabrat zaplácat tím patřičně celých 6 a něco hodin kampaně.

Ono vůbec je vidět, že se do toho nasypalo mnohem víc peněz - ať už na rozmanitějším prostředí (třebaže absence uniformní čistoty prvního dílu dělala puzzly trochu nepřehlednější), nebo na množství skriptovaných eventů a jiných animací, na celkové ukecanosti, délce.. no vůbec na všem. Jen mě trochu mrzí, že z druhého dílu už nečiší ty nové svěží nápady a celé je to hrané docela na jistotu, na efekt.

Tím ale nechci říct, že by nové prvky v puzzlech byly jen tak do počtu - svoji roli plní celkem slušně a myšlení s portály je tak zase o něco složitější. Megalomanské puzzlo-kombinace všech možných prvků tu ale (naštěstí?) nejsou.

Challenges. Na ty jsem se docela těšil, v prvním díle jsem si je docela užil a bylo fajn plnit maximální limity a... tady nejsou. Místo nich tu je co-op. Ale ten si prosím pěkně můžou ve Valve narvat někam.

Co se týče zjednodušování ovládání, zpozoroval jsem jen pár relativně příjemných prvků, jako že při dlouhém skoku směrem na portál vás hra lehce směruje, abyste se do portálu snáz trefili, podobně při tvoření portálu na kritických místech je tento patřičně natočen a zarovnán tak, aby to dávalo smysl. Rozhodně teda za vás (až na totální začátek) hra puzzly neřeší, jen už prostě neklade takový důraz na přesnost vašeho hopsání a míření.

A jinak.. co říct... bylo to fajn, konec byl docela wtf, imho i na poměry Portálu to už bylo lehce přes čáru. Což mi připomíná - střílení portálů na velké vzdálenosti... proč? Kdo má ty daleký bílý plochy hledat?

Portal 2 je větší, hezčí, delší, zajímavější, ukecanější. Portal 1 zůstává lepší logickou hrou, která víc srší přirozenou originalitou a humorem - ve dvojce už z toho trochu smrdí marketingový kalkul, ale pořád je to výborná záležitost.
+49 +52 −3
  • PC 95
Majestátní pecka! Ani jsem nehrál mulťák a už teď můžu říct, že Portal 2 je jedna z nejlepších her, co jsem kdy v životě hrál. Valve zde opět dokazuje, že pokud se rozhodne k něčemu vytvořit druhý díl, bude to hned dvojnásob lepší než díl předešlý.

,,We do what we must because we can."

Na poli herního průmyslu dosud nevidím větší mistry ve tvoření naprosto parádní efektní podívané, při které často padá čelist na zem takovou rychlostí, že prorazí strop souseda pode mnou, než právě Valváci. Úchvatný nadupaný začátek, adrenalinové honičky a všeobecné "hraní si s hráčem" je věc, kterou jsem na Valve vždycky miloval. Zde tomu ovšem dali mlsnou třešničku. Druhý Portal to navíc doplňuje okořeněným gameplayem z prvního dílu, kde je nyní však celistvější a zajímavější příběh, chytře vymyšlené charaktery a naprosto vynikající dialogy, doplněné fakt působivým dabingem. Portal to má i o detailech... ten fakt, že se musíte otočit, protože Wheatley se jinak při zapojování do ovládacího "tentononcu" cítí nepříjemně, či žertování hry o tom, že vaše postava je opět němá, jsou vynikající doplňky, které celkový zážitek ještě více posilují. A je to vtipný. Je to fakt vtipný. A je prostě hrozný blaho číst dialogy, které jsou kvalitně napsaný a zároveň vtipný, to jako fakt. Puzzly tu jsou zábavné, originální a čas od času se najdou i takové, kde jejich vyřešení nějakou tu dobu trvá. Většinou to bylo vcelku easy peasy, ale třeba Test chamber 11 byla část, kde jsem se zasekl na docela dlouhou dobu. Oh well, je aspoň dobře, že hra není úplně procházkou růžovým sadem.

Bavilo mě to furt. Nebylo snad žádné výraznější hlušší místo. Pěkně nasměrovaný příběh a zajímavé měnící se prostředí mě udržovaly v téměř neustálém napětí a zvědavosti.
Atmosféru skvěle doplňovala i pitoreskní elektro hudba Mikea Moraskyho, dokázala být velkolepá, znepokojující, i podivně uklidňující.
A závěr je jedna z nejvíc epic věcí, co jsem za svůj herní život viděl. Vyloženě jsem kulil oči. Kam se hrabou bossové z RPG či FPS, tohle je pravý žrádlo!

Zápory se tu hledají fakt ztuha. Možná mi přišlo škoda, že není zcela dotažená linka s Caveem Johnsonem a vlastně i se samotnou Caroline, i když GLaDOS jí (sebe)
striktně ukončila
.

Portal 2 jsem si zamiloval. Tak perfektně propracované propojení logického přemýšlení, napínavého příběhu a mega zábavné hratelnosti s mistrovsky naservírovanou podívanou se fakt jen tak nevidí.
Trojka už snad ani není třeba. (Hahaha, laciný pokus o vtip.)

Pro: Hratelnost, dialogy, příběh, atmosféra, hudba, originalita

Proti: menší trhliny v příběhu

+40
  • PC 90
Druhému Portalu jsem moc nevěřil, protože jsem si myslel, že to bude jen další vynucené pokračování s cílem vyždímat peníze. Nakonec musím říci, že se jedná o dost velké překvapení a dle mého názoru o jednu z nejvymazlenějších hříček za poslední dobu, protože z ní přímo čiší nadšení tvůrců a smysl pro detail. Valve opět nezklamali!

Hra jako obvykle jede na Source enginu, který jsem měl docela problémy rozeznat, protože prošel pořádnými změnami. Grafická stránka je naprosto dostačující, textury jsou velmi ostré a stejně hra mi běžela naprosto plynule po celou dobu hraní, přičemž spadla pouze jednou jedinkrát. O tomhle si drtivá většina konkurence může nechat zdát. Vyzdvihnout musím pasáž ve tmě, kdy mi Wheatley svítil na cestu. Hra světel a stínů v této lokaci byla úžasná.

Logické hádanky byly vcelku jednoduché a díky kombinaci různých prostředí nepřicházel stereotyp. Snad jen v 8. kapitole byly některé místnosti o nervy, jinak je ale obtížnostně Portal hra spíše lehčí. Já osobně jsem měl radši akčnější a lineárnější části, než ty s rozsáhlejšími hádankami.

Ale co tvoří hru tak originální a lákavou, jsou rozhodně dialogy. Tento typ humoru mě NAPROSTO sednul. Místy jsem se i nahlas zasmál. Portal 2 je hra HODNĚ ukecaná, občas jsem až nestíhal číst titulky. Co věta to perla! Takhle inteligentní a vtipné dialogy nemají ani nejlepší současné komedie.

Celou story završil maximálně originální a velmi vtipný závěr s novou písničkou v čele. Rozhodně Portal 2 určitě zařadím mezi hry, na které budu rád vzpomínat. 90%

EDIT: Dohrán coop. Vcelku krátké a lehké to bylo. Také jsem čekal lepší rozuzlení. Jinak nemám výhrady. Stejně zábavné a napěchované hláškami, jako základní hra. 85%

Mimochodem, všimli jste si jisté podobnosti s filmem Cube?

"I'm in space... spaaaaaceeeeeeee"

Pro: špičkové dialogy a humor, hratelnost, skvělá a odladěná grafika, nižší obtížnost,originální a velmi vtipné zakončení, česká lokalizace, Want You Gone

Proti: nic významného

+37
  • PC 100
Líbil se vám první díl portálu? Ano? Tak to si dvojku určitě zamilujete. Portal 2 si totiž vzal to nejlepší z jedničky a přidal k tomu spoustu dalších novinek, díky kterým se u této hry rozhodně nudit nebudete. Ale pěkně popořadě...

Celá hra se odehrává v budoucnosti. Roboti se už dávno rozšířili i do běžných domácností a firmy vyrábějící je inkasují velké balíky peněz. Mezi ty největší patří i společnost Aperture Science. Společnost se zabývá i vývojem nových technologií, které je potřeba i řádně otestovat. Návrh a realizace testů už je plně automatizovaná, takže zde nejsou potřeba žádní lidé. Díky nešikovnosti jednoho robůtka a pomstychtivosti dalšího se z vás stane testovací objekt také. Testovaných technologií je hned několik. Především portálová zbraň, která vám umožní na speciálních povrch umístit portál, který vede do dalšího vámi umístěného portálu. Ve výbavě máte dále speciální boty, které ustojí jakýkoliv pád. Dále se zde testují různé druhy gelů s dost specifickými vlastnostmi, nějaké paprsky se zajímavou vlnovou délkou, atd.

Během testů a hlavně mimo ně vás velkou část hry doprovází robot Wheatley. Ten vás několikrát zaručeně rozesměje. Jeho blbost je totiž neuvěřitelná. Vtipné nebo zajímavé dialogy vás budou doprovázet celou hru a i díky nim je příběh Portalu 2 tak dobrý. Ano, hra má slušný příběh, který vás vtáhne do hry a pustí fakt až na konci. Jednotlivé testy nejsou nijak těžké, ze začátku spíše moc lehké. Jsou hlavně ale pořád zábavné a to se u logických her hned tak nevidí.

Grafika hry není vůbec špatná a rozhodně drží krok s nejnovějšími hrami. Navíc díky ne zas tak rozšířenému Source Enginu jde alespoň o něco nového a neokoukaného. Po technické stránce je hra celkově skvěle odladěná. Problematické portály a různé tekutiny zde fungují opravdu tak jak by fungovat měli a přitom HW nároky nejsou nijak vysoké. Možná jsou malinko vykoupené častými loadingy, kterých je ve hře vzhledem k hrací době opravdu hodně. Ještě mám menší výtku k animacím hlavní hrdinky. Ty jsou totiž dost ubohé.

Portal 2 se tedy skutečně povedl. Zápory hry se hledají špatně a naopak těch skvělých věcí, které tuhle hru katapultovali mezi nejlépe hodnocené je hodně. Škoda malé znovu hratelnosti. Deset hodin hraní uběhlo jako voda a plnit znovu testy, které už znám se mi nechce. Velkou naději vkládám i do multiplayeru, který jsem ještě neměl možnost vyzkoušet, ale z videí nevypadá vůbec špatně...

Pro: DIALOGY, skvělé animace robotů a okolního prostředí celkově, nové featury pro portály, příběh, antivědecká atmosféra, skvělá grafika s poměrně malými nároky na hardware, hudba, multiplayer, bezchybný systém portálů, bonusová videa, kvalitní český překlad

Proti: animace hlavní hrdinky, striktně předurčené cesty, časté loadingy, délka hry, až moc lehké testy v první polovině hry, hrubé stíny

+34 +36 −2
  • PC 100
Láska na první pohled a jasný top v mém žebříčku nejlepších her.

V první řadě si mě získal skvělý humor a úžasné postavy (odvážná Chell, sarkastická GLaDOS, ukecaný Wheatley, excentrický Cave Johnson, rozličné Personality Cores...), všechny s božským dabingem. Oproti jedničce je druhé pokračování mnohem delší a propracovanější, s novými vychytávkami a prvky (gely, lasery...), i když obtížnost možná lehce klesla. Dále musím pochválit originalitu, příběh, grafické zpracování a hudbu. I co-op se velmi povedl (jen pozor při výběru správného partnera, taky se u toho můžete solidně pohádat), stejně tak potěší možnost si stáhnout, popřípadě vytvořit další mapy.

Nenapadá mě nic, co bych měla vytknout. Snad jen, že není další pokračování.

Pro: HUMOR, DABING, postavy, originalita, grafické zpracování, hudba, co-op, vlastní mapy

+34 +36 −2
  • PC 90
You look ugly in that jumpsuit. That's not my opinion; it's right here on your fact sheet. They said on everyone else it looked fine, but on you, it looked hideous. But still what does an old engineer know about fashion? Oh, wait, it's a she. Still, what does she know about - oh, wait. She has a medical degree. In fashion. From France.
GLaDOS

Portal 2 je jedna z najlepšie hodnotených hier všetkých čias a vôbec sa tomu nečudujem. Tá hra má viacmenej všetko. Cez vydarené dialógy, nezabudnuteľné postavy (GLaDOS, Wheatley), podarené hádanky, nápadité úrovne, humor, kvalitnú kooperatívnu samostatnú kampaň, dobrú gradáciu a jeden z najlepších herných koncov.

Kampaň pre jedného hráča potešila. Síce by som bral trochu ťažšie úrovne, ale takto to bolo aspoň dynamické a nezdržoval som sa príliš dlho rozmýšlaním, ako ďalej. Častý humor plný sarkazmu potešil veľmi a potešilo ma, ako dobre je to celé napísané. Úrovne ponúkajú stále niečo nové a udržovali ma v neustálej pozornosti. Veľmi sa mi páčil záverečný súboj a koniec hry. Kampaň pre dvoch hráčov som prešiel 3x (z toho jedenkrát s Mazarom). Bolo veľkým prekvapením, ako veľmi si na nej dali tvorcovia záležať, že je to vlastne plnohodnotná samostatná časť hry, ktorá je podobne zábavná a dlhá ako singleplayer.

Portal 2 v sebe jednoducho obsahuje perfektný balík zábavy. Rozhodne je to jedna z najlepších hier, aké som kedy hral a viacmenej mi nenapadá nič, čo by som hre vytkol.

Pro: zábava, dobre napísané rozhovory, perfektný záver hry, fajn hádanky, kooperácia, nápady

Proti: možno by to mohlo byť ťažšie, inak sa na tom chyby hľadajú veľmi ťažko

+29
  • PC 100
Jedničku jsem před lety prolítnul a ač jsem od ní nic nečekal, tak jsem byl ohromně nadšen a dodnes jí řadím ke svým nejoblíbenějším hrám. Dvojku jsem taky rozehrál už kdysi, ale nějak jsem se zaseknul v té, asi jediné horší pasáži, na samém dně celého Aperture. Ale teď už jsem hru profrčel po večerech během pár dní.

Ta hra má všechno, co bylo v jedničce dobré. Sarkastické robotí hlášky, logické puzzly, které mají obtížnost tak akorát a celkovou atmosféru a plno otázek, proč je nutné plnit všemožné testy s portály a je v komplexu ještě nějaký člověk? :) Přibylo plno novinek v podobě dalších možností využití portálů a jiných zajímavých pomůcek, většinou to bylo obohacující, co do hratelnosti, i když občas to zabralo trochu víc času všechno promyslet.

Co ale hru táhne jsou oba roboti, kteří snad nemůžou být rozdílnější. Chytrá a citově chladná GLaDOS a přitroublý a nápomocný (občas) Wheatley. Do GLaDOS už jsem se fakt zamiloval :) Je to tahoun celýho portálýho univerza, i její účinkování v Poker Night 2 stálo za to ;)

Co se týče samotného prostředí, tak to působí oproti jedničce dost ponuře, což je fajn. Jen ta jedna pasáž mi přišla slabší, ale tomu se nevyhne asi žádná hra. Oceňuji, že hlavní hrdinka je pořád němá a to takovým tím správným způsobem, že si z ní ostatní i dělají srandu ;)

Pár let jsem nehrál stovkovou hru a tohle byla sázka na jistotu. Přesto je v mých očích jednička o ždibíček lepší, už jen tím, že byla prostě první. Je to možná odlišný názor od mainstreamu, ale jak by řekla turretka:
"I'm different" "Goodbye"

Pro: GLaDOS, portály, hlášky, puzzly, občas Wheatley

Proti: čekání na trojku

+29
  • PC 100
Pokračování slavné logické hry která ukazuje že FPS hra nemusí být nutně akční ale zároveň se snaží povýšit uměleckou hodnotu her na vyšší úroveň.

Portal 2 je logickou hrou, Dáte portál tady, portál tam, projdete a jste v cíli. Hračka že? Tento jednoduchý úkon se proloží šílenými akrobatickými seskoky, logickými nástrahami a hned se musí zapojit mozek! To není nic nového co by neuměl už první Portal, ovšem dvojka to prokládá mnohem komplexnějším příběhem, humorem, fantastickou "synth" hudbou a emocemi! Koho by napadlo že roboti mohou vyvolat takové emoce nebo je i provozovat, působí uvěřitelně a skutečně. To množství výrazů kolik dokázali udělat mě uchvátilo a zároveň překvapilo, například když zešílel Wheatley, byl jsem paf, zvraty hra prostě umí a to je důvodem proč příběh považuji za hlavního tahouna hry, ne že by ostatní aspekty byli podřadné. Další výhodou je že člověk nemusí odehrát první díl aby věděl o co jde, hra to vysvětlí dostatečně.

Hraní jsem si užil až na občasný zákys, dvacet minut přemýšlím kam mám skočit nebo co je třeba udělat, zmateně běhám po místnosti a pak mě to trkne a já si říkal jakej jsem debil že jsem na to nepřišel. Po prvním zvratu se hra zdá trochu natahovaná, naštěstí v moment kdy už to začíná jít přes čáru, nastane vždy zvrat.
Prostředí je fantastické a zároveň naplněné prázdnotou a samotou. ze sekvencí kde se sráželi místnosti do sebe nebo bylo třeba utíkat před GLaDOS mi pak nabíhala husí kůže. Souboje s UI pak byly dokonale napínavé, závěrečný souboj pak nasadil nepřekonatelnou laťku.

Druhý Portal by měl být vystaven v galerii. Mona Lisa mezi FPS hrami!

Pro: Hlavní souboje s UI, postavy, příběh, hudba, grafické a umělecké zpracování, akce, hádanky, psychika a emoce UI.

Proti: Občasný zákys.

+26
  • PC 85
Nemohu se ubránit jisté rozpolcenosti dojmů z nového Portálu. Na jednu stranu člověka potěší, že Portal už není jen ten krátký vedlejší projekt, ale plnohodnotná logická hra na cca 6 hodin kampaně protkané příběhem. A zde bych se zastavil, příběh ve hře rozhodně nehraje prim, ale zachraňuje spoustu potenciálně prázdných momentů - tolik výborných hlášek, každý úvod k puzzlu, nebo k nové klíčové místnosti, je potěšením. Smysl pro humor a sarkasmus tvůrcům rozhodně nechybí. Mezi další potěšení patří i rozsáhlejší prostory, možnost nahlédnout za papundeklové zdi laboratoří a propracovávat se směrem vzhůru za svobodou...

Nových logických prvků ve hře je, hmm, dostačující počet - skákací / běhací tekutiny, "gravitační" proudy, silového pole... Dobře, s tímhle mohu být spokojen, ovšem celkové zakomponování do puzzlů, neboli jakási logická úroveň hry, mě poměrně zklamala. Na tabuli při vstupu si prohlédnete, čeho bude třeba využít, obejdete si herní prostor a většinou hned víte, co a jak. Zásek jsem měl ve hře jen jeden, takže upřímně, u Dooma 2 jsem se zasekl vícekrát...

Nechci tímto Portal 2 nijak strhat, je to neskutečně milá, vtipná a zábavná hra, ale není tak hardcore na logiku, takže je třeba upravit svá očekávání - hru jsem si tedy nezapínal, když jsem chtěl zapnout všechny mozkové závity, ale právě naopak, když jsem se chtěl odreagovat, a tak s celkovým zážitkem nemohu být nespokojen.
+25
  • PC 90
Na druhý Portal jsem se těšil hodně. Hlavně v posledních týdnech, když probíhalo zajímavé ARG točící se právě okolo něj, a které lze klidně nazvat nejlepší herní reklamou v historii, díky kterému jsem nakonec neodolal a hru si předobjednal.
Celé tohle čekání ovšem doprovázely obavy: Nebude hra vynucená? Nebudou vtipy v ní jen lacinou variací na vtipy z první hry? Bude GLaDOS GLaDOS? Nebude ta nová postava (Wheatley) spíš otravná? A proto jsem rád, že můžu říct, že odpovědi jsou: ne, ne, ano, ne...:)
Hra je přesně tím, co jsem chtěl – pokračováním prvního Portalu, které stojí samo o sobě a nesnaží se ze svého předka nic vydolovat.

Začneme singleplayerem:
Hra začíná tam, kde minulá skončila a hned od svého začátku nenechá člověka v klidu. Zápletka točící se okolo trojice hlavních postav – Chell (hráč), GLaDOS a Wheatley – je nápadítá a plná skvělého humoru se správnou gradací až k finále, u kterého jsem jen zíral s hubou dokořán.
Hádanky nejsou přehnaně složité, ani přehnaně jednoduché a podle schopností hráče pak udávají celou délku hru na nějakých 6-10 hodin (6,5 v mém případě). V průběhu hry můžete najít nějaký ten skrytý obsah, což vždy potěší. A závěrečná písnička? Můžu říct, že Johnatan Coulton nezklamal a dal nám píseň, která opět úžasně sedí ke hře a nesnaží se překonat "Still Alive" z první hry, ale naopak se hrdě staví vedle něj...:)

Novinkou v Portal 2 je kooperativní multiplayer:
Za roboty Atlase a P-Body mohou hráči projít 5 sériemi testů, které zaberou nějakých 4-6 hodin herního času – v závyslosti na tom, jak moc se hráči "baví" (podrážením spoluhráče, emotivní komunikací (tj. Mávání na sebe, objímání se, tanec, smích atd.). Celkově je tedy samotný kooperativní multiplayer delší než samotná první hra.
Hádanky jsou zde dle mého názoru o něco složitější než u singleplayeru a vyžadují opravdovou kooperaci hráčů, což je jen kladem.
Humor je u kooperativní části trochu jiný, než u singleplayeru, stavějící hlavně na tom, že si GLaDOS dělá z obou robotů vysloveně prdel, a oni jí to mohou vracet a hrát si mezi sebou.
Právě emotivní komunikace je k danému směru skvělá...:) Lepší při hře používat mikrofon, nebo si se spoluhráčem psát, je využívání herních mechanísmů k "němé" komunkaci... Bohužel ty reakce, které jsou pro toto hraní nejvíc potřeba (pokrčení rameny, zvednutí palce atd.) tak nějak nejsou v základní osmičce reakcí, a člověk si je musí koupit v ingame obchodě uprav herních postav (skiny, kloboučky a další), jehož ceny jsou poněkud přemrštěné.

Graficky hra ze Source engine ždímá co se dá a dokazuje že i tak starý engine má ještě co říct. Hudba je trefná – ke hře se hodí, ale samotnou bych ji určitě neposlouchal (s vyjímkou závěrečné písně). Je to dabing, který hraje prim – GLaDOS je úžasná, Wheatley je bravurní, Cave Johnson je jedinečný, Defektivní Turrety dostávají hráče do kolen.

Problémy tady ale jsou – nepřítomnost obtížnosti "challange" zamrzí, časté načítací obrazovky ruší, a nepřítomnost "sacích ventilací" viděných v trailerech možná i trochu sere. Tohle všechno se dá ale vcelu dobře přehlédnout.

Celkově vzato je podle mého názoru Portal 2 o něco málo LEPŠÍ než jeho předchůdce. Je to opravdu zábavná hra plná jedinečného humoru, která poskytuje přesně to, co jsme chtěli – více Portalu. Navíc věřím, že některé nedostatky (challenge mapy, úrovně se sací ventilací) postupně dostaneme v různých stažitelných obsahů rozšiřujících kooperativní a možná i singleplayerovou část hry. Ano, možná to budou placené rozšíření, ale řeknu vám – samotný Portal 2 za svou cenu (nějakých 35€) rozhodně stál, takže si daná DLC rád koupím.
+22 +23 −1
  • PC 95
Portal 2 je dozajista učebnicovým příkladem toho, jak dokonale je možné využít potenciál geniálního a fungujícího konceptu, rozvinout jeho pozitiva, eliminovat negativa a vše namixovat v hustohustý koncentrát nápadů, hlášek apod. To všechno je pak zabalené do dynamického, oku a uchu (ostatním smyslům zatím ještě bohužel ne) lahodícího, celku.

Vše je o několik levelů výše než u prvního Portalu. Není se čemu divit, protože v případě prvního dílu se jednalo o podstatně méně ambiciózní projekt. V tom pro mě ale asi spočívalo jeho největší kouzlo. Mám na mysli lehkonohost a spontaneitu malého projektu, nezatíženého očekáváními apod.

Toto rozhodně není míněno jako kritika, spíše srovnání a zamyšlení. Trochu mi tu snad chyběla jakási střídmost a skromnost čišící z původní hry. Portal 2 má již podstatně větší ambice, což samozřejmě není špatně, jen to podstatně mění ducha celé hry.

Byl-li Portal chutný decentní dortík či muffin, Portal 2 je spíše jako pověstný Dort s velkým D. Je velký, štavnatý, politý čokoládou, no radost pohledět a hlavně ochutnat. Jak jednou začnete, je těžké přestat.

Ačkoliv pomalejší tempo a celkově komornější vyznění původní hry (jen já versus šílený počítač... trochu v duchu Vesmírné Odyssei) mi vyhovovaly, v případě dvojky se zase jedná o takovou smršť geniálních nápadů a hra ubíhá tak dynamicky, že ji slupnete jako malinu.

Charismatické postavy a dokonalý dabing jsou asi největším plusem hry. GLaDOS (ostatní postavy srovnávat nelze, protože se v jedničce jaksi nevyskytovaly) je podstatně plastičtější co se projevu týče, emotivnější, a je zajímavé sledovat vývoj jejího vztahu s Chell.

Vyjadřovat se ke grafickému zpracování asi postrádá smysl, je to jednouše krása. Především zapomenuté polorozpadlé laboratoře Aperture Science prorostlé skrz naskrz liánami a plevelem jsou opravdu povedené.

I soundtrack se podstatně liší od jedničky. Je o poznání agresivnější, dynamičtější a elektroničtější, což koreluje s dynamikou hry. Titulní skladba s názvem “Now I only want you gone”, která se snaží (a dle mého názoru se jí to i s přehledem daří) navázat na úspěch “Still Alive” je opět příjemná na poslech a zcela jistě potěší. Dále mě zaujaly skladby “Reconstructing more science”, která se objevila v traileru, a “Cara mia Addio” zpívaná sborem střílen (to zní vážně dost blbě, jsou to prostě turretky).

Už jsem se rozkecal až hanba, ukončuji tedy svůj komentář zcela jednoznačným doporučením pro všechny!

Pro: Všechno

Proti: prakticky nic

+22
  • PC 80
Beru celkem za samozřejmost, že k Portalu 2 už se člověk dostane až po dohrání Portalu 1 a z toho pohledu už nebudu hodnotit vynikající a zábavný prvek teleportu, který je hlavní devizou. Portal 2 toho mohl hodně zkazit nebo naopak jít pohodlnou cestou a nabídnout více téhož. To se nestalo, dvojka má rozsáhlejší, rozmanitější a dynamičtější úrovně, méně sterilní prostředí a komplikovanější příběh. A hlavně nové prvky umožňující další kombinace. Různé druhy gelů a silových polí přináší pro hráče další možnosti, jak využít prostředí. Zábavu nepřináší jen řešení hádanek, často jsem si jen tak blbnul a hrál si, vědom si toho, že mě to v řešení nikam dál neposune. Obtížnost je tak akorát, někdy se zaseknete, ale potom si rvete hlavu jak to, že vám to tak dlouho trvalo. Takže dvojka opravdu přináší vlastní nové kvality. Ale upřímně, nakonec mě pořád nejvíce bavily ty pasáže uzavřených místností s klasickým puzzle. Ty příběhové pasáže a takové Dishonored hledání cesty dál delšími úrovněmi mě bavily méně. Proto i chápu nenadšené komentáře.

Objektivním negativem jsou častá a docela neúměrně dlouhá nahrávání.

Pro: dabing, humor, nové prvky

Proti: delší putovací pasáže, dlouhé nahrávání úrovní

+21
  • PC 85
Tohle bylo snad poprvé, co jsem se nechal ovlivnit mediální kampaní a opravdu jsem sledoval všechny novinky o připravované hře. Vypadalo to všechno velmi lákavě a já si byl skoro jistý, že to bude bomba. S očekáváními jsem to ale trochu přehnal. Chyba ale nebyla úplně na straně hry.

První Portal se mi líbil a pokud bylo slíbeno, že dvojka bude delší a s lepším příběhem, nemohlo to zklamat. A opravdu. Valve to pojali ve velkém stylu a už samotný začátek je bombastický. Člověk si hned všimne výrazně vylepšené grafiky, zejména vystínování a celkového množství detailů. Grafika se pěkně vyjímá také proto, že oproti jedničce se člověk pohybuje přeci jen častěji ve složitějších prostorách, které umožnily tvůrcům více se vyřádit.

Bylo jasné, že krom grafiky musí hra přijít i s jinými novinkami. Nemá smysl je tu vyjmenovávat, kdo hrál, zná je. Mluvím o gelech a jiných prostředcích, které se musíte naučit používat, abyste hrou úspěšně prošli. Hra se tak stala výrazně složitější, nicméně neřekl bych, že obtížnější. To chápu jako klad, protože vzhledem k dostupným možnostem by bylo navýšení obtížnosti očekávané.

Poněkud mě nepotěšila změna "crosshair", dá-li se tomu tak u Portalu vůbec říkat, který už neukazoval, které barvy portálů lze vystřelit, nýbrž které někde jsou. Do konce hry jsem si na to pořádně nezvykl.

Teď se přehoupnu do té negativní půlky komentáře. První díl byla zábavná hříčka, kterou člověk kompletně dohrál do tří hodin. A já bych řekl, že to byla délka adekvátní herní náplni. Mělo mě napadnout, že pokud toto někdo protáhne na troj či čtyřnásobek, může to začít váznout. Nepovažuji jednoduše herní princip Portalu za natolik poutavý a zábavný, aby "nakrmil" takto dlouhou "dospělou" hru. Také mi přišlo, že ubylo variability při řešení misí. Drtivá většina hádanek měla jedno jediné konkrétní řešení a já z toho neměl dobrý pocit. Působilo to příliš uměle. V jedničce jsem tento pocit neměl.

Dobře, tím tahounem měl být asi příběh. A nebudu říkat, že by vyloženě zklamal. Je tak trošku ujetý, stejně jako v jedničce. Párkrát se člověk i pobaví. Ale teď nemluvím o Wheatleym. Ne, vážně ne. Přijde mi, že Valve si byli moc jistí v kramflecích a mysleli si, že hráči budou hotoví z každé rádoby vtipné hlášky, která z něho vypadne. Ne že by se mu občas něco nepovedlo, ale jeho často dosti otravná a pocitově nekonečná řeč byla mnohem častěji trapná než vtipná.

Z hlediska atmosféry ovšem nelze mít výhrad. Hlavně zjevení se ve "starých časech" bylo dosti překvapivé.

Tahounem měl být zcela jistě i kooperační režim. Ten jsem absolvoval s Ronikem, kterému bych chtěl poděkovat za trpělivost, protože to byl přeci jen častěji on, kdo na řešení přišel. Koop je opravdu fajn, ovšem vytknul bych často dosti dlouhý a nudný projev Glados na začátku úrovně. Hráči se chtějí hned bavit a Glados je nezajímá. Zkrátka neměla v koopu co dělat.

Jakkoliv možná komentář vyzněl negativně, Portal 2 se mi celkově líbil. Nakonec nechávám vysoké hodnocení, nicméně měl jsem tušit, že střílení portálů nebude zkrátka bavit tak dlouho, jak mi ho hra servírovala. Dost se bojím toho, že Valve přijde se třetím dílem, který bude ještě delší, složitější a zkrátka větší. A já už budu vědět, že je to moc a že si pořízení rozmyslím.

A nakonec pár vlastních obrázků: odkaz

Pro: Zábava, atmosféra, grafika, povedený konec

Proti: Herní doba neodpovídající herní náplni, rádoby vtipný Wheatley, Glados ruší v koopu

+20 +21 −1
  • PC 80
#Herní výzva 2016 - bod č. 3

Začínám mít podezření, že Portaly píše génius. A že Valve umí vytvořit stísněné klaustrofobní prostory lépe než kdokoli jiný. A že jsem se nikdy u hry tak nezasmál, jako u Portalů. Ale zatímco jednička je bezchybný klenot, dvojka je přece jen trochu slabší.

Může za to i větší délka a pasáž v armádním trenažeru (nevím jak to popsat), která je trochu vyhozená mimo hlavní dějovou linku. A taky fakt, že zatímco v jedničce byl samotný děj překvapením, tady už se "jen" jede na postavených základech.

Hrátky s tekutinama jsou fajn, ale jelikož hra počítá vždy jen s jednám správným řešením, nejde s nimi příliš experimentovat. Ke konci už mi úlohy přišly docela překombinované. Ale oceňuje budování napětí a opět fantastický závěr. A samozřejmě megalomanství celé testovací arény, bortící se železa a kameny je neskutečně efektní.

Trojku bych si dal klidně líbit.

Pro: humor, logické hádanky, geniálně napsané, source engine je boží

Proti: moc dlouhé, jedna nudnější pasáž, není to takový překvápko (logicky) jako jednička

+20 +21 −1
  • PC 90
Další z her, na které jsem jako malá jen vzhlížela. Zahrát si ji sama bylo něco opravdu úžasného. Věděla jsem, že v ní jsou skvělé dialogy a jedinečná komika, ale že se u toho budu tolik a tak moc od srdce smát, jsem neměla ani ponětí!
Příběh je podle mně naprosto úžasně vymyšlený, plný nečekaných zvratů, sem tam je obohacený pěkně intenzivními chvilkami pocitu nebezpečí, neustále obohacován již zmíněným humorem a tak nějak vás prostě pořád táhne dál.
Hratelnost je rozhodně velmi dobrá. Obtížnost stoupá pěkně postupně a začíná na velmi nízkém stupni, takže prvních pár "chamberů" proběhnete během chvilinky a naprosto bez problémů. A i když je každý chamber těžší a těžší, vždy jde řešení vymyslet, ačkoliv to občas chce pár minut naštvaného koukání na místnost, kde jste, abyste vymysleli, co máte dělat už od začátku, anebo co máte upravit, aby váš plán vyšel. Za celou hru jsem měla asi jen 2 opravdové záseky, kdy jsem se koukna na nápovědu na netu, ale stejně tak se stalo, že jsem byla naprosto unavená a zděšená v jednom chamberu asi 15minut a nakonec na řešení sama přišla. Ačkoliv bych řekla, že prostory starého Aperature v podzemí jsou občas až moc zmatené. Chambery byly v pořádku stejně jako v jiných fázích hry, ale oblasti takových těch obřích "jeskyní" mně občas zasekly hlavu, protože jsem ani nevěděla, kam se mám snažit dostat.
Okolí: Velmi se mi líbilo, že nás hra seznámila a doslova provedla historií Aperature Laboratories. Vidět například výrobu turretek je prostě kouzelné. Spousta kouzelného kovů, drátů a nábojů.
V neposlední řadě bych ještě chtěla vystihnout i vtipné a velmi chytré achievementy, jejichž lov mě opravdu bavil a jednoduše stál za to.

Pro: Vtipné až geniální dialogy, hratelnost, hudba, provedení po světě Aperture, napínavý a zábavný příběh, originální

Proti: Animace hl. hrdinky, časté loadingy

+20
  • PC --
První díl mě spíše iritoval, druhý naprosto nadchnul. Portal 2 už není jen další krátkou logickou hříčkou, ale přimíchává do gameplaye i příběh, tolik chybějící prvnímu dílu. Logické hádanky už nefrustrují a nejsou hlavní náplní hry. Jsou jen součástí příběhu, který mi tak trochu připomínal Kostku s Bioshockem. Konečně se dozvídám detaily o prostoru, ve kterém se pohybuju, smysl toho všeho snažení.

Dokonale namluvené postavy trousí jednu sarkastickou hlášku za druhou s takovou kadencí, že mi občas i koutek škubnul, jak vtipné to bylo. Finální souboj má opět šmrnc a nápad a vůbec... Portal 2 je radost si hrát.

****/5 (zatím bez coopu)
+19 +23 −4
  • PC 90
Začnu asi prvním dílem. Ten byl stvořen jen jako doplněk k Orange Boxu. Chvíli po té, co se zjistila oblíbenost této logické hříčky se začala prodávat i samostatně. Druhý díl pokračuje v popularitě dílu prvního a přidává povedený, vtipný příběh, novou revizi Source Enginu a hlavně CooP. Grafika se nemá za co stydět (i když první verze Source enginu je z roku 2004), dabing postav je skvělý, hudba povedená. Co se Singlplayeru týče dávám 100%, ale Coop mohl být mnohem lepší. Tak za prvé je hodně krátký a za druhé tam ani nejsou lokace které byly představeny na E3, jenž byly docela povedené. Ale nakonec je tu i možnost vytvářet vlastní úrovně pomocí editoru.
+19
  • PC 100
Portál rozhodně patří mezi mé nejoblíbenější herní série. Když jsem si jí teď znovu zahrála, padají mě jen samá pozitiva. Možná, je to tím, že už se nezasekávám u řešení místností :)
Portál prostě zbožňuju. Je to jedna z mála her, které bych mohla hrát pořád dokola, a nikdy mě nepřestane bavit. Všechny „postavy“ jsou neskutečně zábavné. GLaDOS, Wheatley (ten trochu otravný, ale neva), Cave Johnson i Carolin. A nesmím zapomenout na ostatní poškozená jádra a turrety.
Absolutně perfektní práci odvedla Ellen McLainová, která propůjčila svůj hlas nejen GLaDOS, ale i turretám a Carolin. Miluju hlášky turret a i bezelstné nadšení Carolin, ale GLaDOS je nejlepší, prostě mistrovské dílo. Samozřejmě všechny hlášky musely být dobře napsány, aby byly tak zábavné, ale Ellen je vynáší na vrchol.
V první části hry mě bavilo schválně nedělat, co po mě Wheatley chce a poslouchat jeho komentáře. Samozřejmě se začaly po chvilce opakovat. Někdy byly připraveny tak 2, ale většinou o něco více. Nebo naopak mě občas bavilo udělat, co mi GLaDOS a Wheatley řekli a poslouchat jejich komentáře na to. I když to většinou znamenalo mojí smrt.
Těžko se nyní vyjadřovat k obtížnosti místností. Hru jsem hrála už mnohokrát a většinou jsem teď prošla bez problémů. Zasekla jsem se jen párkrát, kdy jsem si řešení nepamatovala, a nebylo pro mě zjevné. Pak jsem se musela trošku zamyslet, ale nijak to nebolelo :)
Příběh je super. Hlavně mě bavilo objevování historie společnosti Aperture Science, Cava Johnsona, atd. Samozřejmě není vše představeno přímo a detaily v prostředí také odhalí mnoho. Ve hře je i pár dojemných chvilek. Mě osobně bylo nejvíce líto turrety, kterou jsem musela nechat před dveřmi, které by jí zničily. Chtěla jsem si svojí novou „jinou“ kamarádku vzít sebou. Naopak Wheatleyho mi úplně líto nebylo. Možná jen trochu.
Vzhled hry už samozřejmě dnešního hráče nenadchne. Přeci jen roky letí a dnešní hry s dech beroucí grafikou jsou někde jinde. Mě to ale nevadí. Nekonečné prostory Aperture laboratoří, jsou bezesporu působivé.
Já nejraději hraji příběhovou část hry za Chell, ale určitě stojí za zmínku i možnost hrát ve dvou a hráči vytvořené místnosti.
Portál 2 mohu všem jen doporučit, ale určitě si nejdříve zahrajte první díl.

Pro: Příběh, puzzle, dabing, písnička na konci

+19
  • PC 100
Portál 2 je jasný příklad toho, že další díl v řadě nemusí být nutně tahák peněz, protože první díl byl pecka (Tomu bývá často ve filmech). Portal 1 je na poprvé tak na 8 hodin, možná míň..Na podruhé jsem to já zvládl za 117min :D .Ale dvojka graduje ve všem.

Příběh je docela jednoduchý a rychle ho pochopíte..i když.. doteď nechápu jak se ta holka ZNOVA ocitla na tom samém místě po takové době..Srandovní britský Wheatly je prostě blbeček a většinou čekáte kdy se zase ozve.

Glados je něco jako můj vzor - sarkastická, ironická robotka která pořád naráží na to že jste ji zabily a dává vám vše za vinu.

Levely jsou zase o kapku propracovanější a přibyli nám nové věci jako :světělné mosty nebo zrcadlová kostka.

Pokud vidíte místnosti poprvé tak vám dá řádný čas je vyřešit...dokonce i když hru procházím po třetí tak mi to dá zabrat, takže nečekejte že to projdete za 20minut.

Grafika vás uchvátí a to nemluvě o rozbitém sklu - pecka.

Hudba je tady originální a hodí se k děju, dokonce se tvaruje podle toho co právě děláte, jestli jezdíte po zrychlujícím gelu tak je akční atd.

Kooperace je zde jako druhá kampaň a zažijete s Atlasem a tím druhým kterého si nepamatuju dvojtou legraci :D

Novinkou je že Valve přidal editor na tvoření vlastních levelů = nekonečná zábava

HRA ROZHODNĚ STOJÍ ZA KOUPI!

Pro: Logika,Zábava, Prostředí,Hudba, Humorné pojetí postav a dialogů, Grafika, Vše

Proti: Občas se seknete a nevíte jak dál, pro někoho konec, hra asi nic dalšího záporného neobsahuje ;)

+18
  • PC 95
Upozornění na začátek - BEZ SPOILERŮ TO NEUMIM. Ale označit celej příspěvek za spoiler je trapný. Takže.. Takhle.
Pro mě bezkonkurenčně jedna z nejlepších logických her novějšího data. Po (jak jsem si myslela) nepřekonatelné jedničce přišla delší, promakanější, fyzikálně šílenější dvojka s ještě ukousanější GladOS a šíleným Wheatleym. Nechápu výhrady k příběhu - nemyslím si, že se od konce jedničky dalo čekat něco jiného než víceméně tentýž twist s několika obměnami. Caroline pro mě byla mírný šok, což je příjemná věc. U bramborové části jsem se dost pobavila a u konce jsem bez větších keců spadla pod stůl.
All in all, rozhodně jsem se nezklamala, s čímž se člověk po nějaké době pohybování se mezi hrami a jejich pokračováním tak trochu naučí počítat.
+17 +18 −1