Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Marek Andráši • 35 let • Game Developer • Praha 6 (ČR - kraj Praha)

Komentář

Přejít na komentáře

Portal 2

  • PC 90
Na druhý Portal jsem se těšil hodně. Hlavně v posledních týdnech, když probíhalo zajímavé ARG točící se právě okolo něj, a které lze klidně nazvat nejlepší herní reklamou v historii, díky kterému jsem nakonec neodolal a hru si předobjednal.
Celé tohle čekání ovšem doprovázely obavy: Nebude hra vynucená? Nebudou vtipy v ní jen lacinou variací na vtipy z první hry? Bude GLaDOS GLaDOS? Nebude ta nová postava (Wheatley) spíš otravná? A proto jsem rád, že můžu říct, že odpovědi jsou: ne, ne, ano, ne...:)
Hra je přesně tím, co jsem chtěl – pokračováním prvního Portalu, které stojí samo o sobě a nesnaží se ze svého předka nic vydolovat.

Začneme singleplayerem:
Hra začíná tam, kde minulá skončila a hned od svého začátku nenechá člověka v klidu. Zápletka točící se okolo trojice hlavních postav – Chell (hráč), GLaDOS a Wheatley – je nápadítá a plná skvělého humoru se správnou gradací až k finále, u kterého jsem jen zíral s hubou dokořán.
Hádanky nejsou přehnaně složité, ani přehnaně jednoduché a podle schopností hráče pak udávají celou délku hru na nějakých 6-10 hodin (6,5 v mém případě). V průběhu hry můžete najít nějaký ten skrytý obsah, což vždy potěší. A závěrečná písnička? Můžu říct, že Johnatan Coulton nezklamal a dal nám píseň, která opět úžasně sedí ke hře a nesnaží se překonat "Still Alive" z první hry, ale naopak se hrdě staví vedle něj...:)

Novinkou v Portal 2 je kooperativní multiplayer:
Za roboty Atlase a P-Body mohou hráči projít 5 sériemi testů, které zaberou nějakých 4-6 hodin herního času – v závyslosti na tom, jak moc se hráči "baví" (podrážením spoluhráče, emotivní komunikací (tj. Mávání na sebe, objímání se, tanec, smích atd.). Celkově je tedy samotný kooperativní multiplayer delší než samotná první hra.
Hádanky jsou zde dle mého názoru o něco složitější než u singleplayeru a vyžadují opravdovou kooperaci hráčů, což je jen kladem.
Humor je u kooperativní části trochu jiný, než u singleplayeru, stavějící hlavně na tom, že si GLaDOS dělá z obou robotů vysloveně prdel, a oni jí to mohou vracet a hrát si mezi sebou.
Právě emotivní komunikace je k danému směru skvělá...:) Lepší při hře používat mikrofon, nebo si se spoluhráčem psát, je využívání herních mechanísmů k "němé" komunkaci... Bohužel ty reakce, které jsou pro toto hraní nejvíc potřeba (pokrčení rameny, zvednutí palce atd.) tak nějak nejsou v základní osmičce reakcí, a člověk si je musí koupit v ingame obchodě uprav herních postav (skiny, kloboučky a další), jehož ceny jsou poněkud přemrštěné.

Graficky hra ze Source engine ždímá co se dá a dokazuje že i tak starý engine má ještě co říct. Hudba je trefná – ke hře se hodí, ale samotnou bych ji určitě neposlouchal (s vyjímkou závěrečné písně). Je to dabing, který hraje prim – GLaDOS je úžasná, Wheatley je bravurní, Cave Johnson je jedinečný, Defektivní Turrety dostávají hráče do kolen.

Problémy tady ale jsou – nepřítomnost obtížnosti "challange" zamrzí, časté načítací obrazovky ruší, a nepřítomnost "sacích ventilací" viděných v trailerech možná i trochu sere. Tohle všechno se dá ale vcelu dobře přehlédnout.

Celkově vzato je podle mého názoru Portal 2 o něco málo LEPŠÍ než jeho předchůdce. Je to opravdu zábavná hra plná jedinečného humoru, která poskytuje přesně to, co jsme chtěli – více Portalu. Navíc věřím, že některé nedostatky (challenge mapy, úrovně se sací ventilací) postupně dostaneme v různých stažitelných obsahů rozšiřujících kooperativní a možná i singleplayerovou část hry. Ano, možná to budou placené rozšíření, ale řeknu vám – samotný Portal 2 za svou cenu (nějakých 35€) rozhodně stál, takže si daná DLC rád koupím.
+22 +23 −1