Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Phantasy Star IV

Phantasy Star: The End of the Millennium, Phantasy Star: Sennenki no Owari ni

únor 1995
04.02.1998
07.11.2006
16.11.2006
22.12.2008
10.02.2009
03.05.2012
29.05.2018
25.04.2021
kompatibilní
85
2 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Kdysi dávno žil planetární systém Algol v harmonii, ta ale skončila, když jeho nejvyspělejší a nejvíce lidnatá planeta Palma z neznámých příčin explodovala, čímž zmizelo 90 procent jeho populace. Tato exploze zasáhla i planetu Motavia, přičemž proměnila její povrch v poušť a pohřbila většinu obyvatelstva.

Od té doby uplynulo tisíc let, Motavia se začíná zotavovat a pouště začínají pomalu mizet. Cech lovců udržuje na Motavii stabilitu a mír, jenže se pomalu probouzí skryté zlo. Mladý lovec Chaz dostává jeden jednoduchý úkol, který se vydává splnit, to se ale zvrhne ve velké dobrodružství...

Čtvrtý díl série japonských RPG Phantasy Star se odehrává více než tisíc let po událostech Phantasy Star II. Hru opět budete sledovat v izometrické 2D grafice. Budete prozkoumávat planetu, navštěvovat města, plnit různé úkoly pro obyvatele Motavie a hledat poklady v dungeonech. Lokace soubojů s monstry jsou opět náhodně generované a souboje s nimi probíhají v tahovém módu. Hra v rámci série uvádí množství novinek, jako jsou kombinační útoky, rozšířené možnosti definování rozkazů či ilustrace ve stylu manga, doprovázející příběh.


Poslední diskuzní příspěvek

@Isair (14.09.2018 04:01): Já mám ty SNESovky tak nějak nejradši a je to jako u starých dungeonů, hned podle obrázku rozpoznám, co je to za hru, na rozdíl od dnešní šedi, kde pomalu nerozeznám na PC jednu Baldursovinu od druhé. Proto mě fascinuje ten SNES, Amiga hry, PC VGA hry, prostě pixel art obecně, kde každý grafik pojal svou představu o světě kapku jinak a je to znát. Phantasy Star IV je samozřejmě odlišná, jako by to snad bylo tím systémem, ona ta grafika na tomto systému na mě vždy působila jinak než na SNESu obecně. Secret of mana je kapku sarší než Chronotrigger, ale nemysím, že by Chrono čerpa grafické motivy ze Secret of Mana. Jestli jsem na SNESu našel nějaké vykrádání, tak u Teranigmy. Proto mi asi nikdy nepřirostla tahle hra k srdci a nedokázal jsem ji hrát nikdy déle než 5 hodin. Tam je postavička fakt obšlehnutá z Chronotriggeru, puzzly a souboje ze Zeldy s možností levelovat postavu.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • SegaMD 95
Jestli patříte mezi fanoušky šestnáctibitových konzolí a máte rádi JRPG hry, tak si určitě čas od času zapaříte v emulátoru nějakou SNESovskou legendu, protože co se týče RPG, patří Super Nintendo mezi nejlepší konzole v historii. Možná i proto je lehkým paradoxem, že jedna z nejlepších her na hrdiny v šestnáctibitové éře vznikla pro konkurenční Segu Mega Drive. Se svým tvrzením zajdu tak daleko, že si dovolím označit Phantasy Star IV za jedno ze tří nejlepších RPGéček dané éry (spolu s Chrono Trigger a Final Fantasy VI). A já se vám teď pokusím vysvětlit, proč byste mu rozhodně měli dát šanci.

Velkým lákadlem by mohlo být prostředí, v němž se hra odehrává. Phantasy Star IV je totiž čistokrevné sci-fi. Budete cestovat mezi několika planetami a satelity, narazíte na obří počítače, které slouží k řízení životního prostředí na daných planetách, mezi členy vašeho týmu budou patřit i dva androidi a jedna uměle vytvořená bytost, budete používat laserové zbraně, po planetách se budete pohybovat ve speciálních vozítkách vybavených laserovými děly atd. V dnešní době jsou RPG hry ze sci-fi prostředí celkem běžné, ale v první půlce devadesátých let takových her mnoho nebylo, takže pokud máte rádi staré JRPG hry, moc jiných možností, jak si zahrát pořádné sci-fi, ani nemáte (napadá mě snad jen Star Ocean na SNES, který ale vyšel až dva roky po Phantasy Star IV).

Jinak nemusíte mít obavy a Phantasy Star IV si můžete zahrát, aniž byste se někdy setkaly s některým z předchozích dílů. Pokud jste je hráli, je možné ve hře najít odkazy na předchozí díly, ale jedná se spíše jen o taková zpestření, jako je například socha hrdinky z prvního dílu v jedné vesnici. Hlavní příběh bych označil za ten nejtypičtější, na jaký můžete v JRPG hrách narazit. Zkrátka začínáte jako teenage hrdina zabíjením několika monster, která se přemnožila ve sklepeních akademie, abyste nakonec jako vyvolený spasitel zachránili celý planetární systém. Prostě klasika se vším, co k tomu patří. Přesto se tvůrcům povedlo i několik vskutku překvapivých zvratů. To, že přibližně v půlce hry zemře jedna ze dvou postav, s nimiž jsem dobrodružství začínal, jsem opravdu nečekal a docela mě to i vzalo. Ve hře narazíte celkem na deset postav, které se k vám postupně přidávají, ale často se stane, že poté, co splní nějaký svůj osobní cíl, od vás zase odejdou. Charaktery postav jsou na svoji dobu celkem solidně propracované, takže není problém si některé z nich opravdu oblíbit. K příběhu bych ještě dodal to, že kromě hlavní linie je ve hře už jen osm nepovinných vedlejších úkolů v lovecké gildě, což může mít za následek nižší znovuhratelnost.

Herní doba se pohybuje mezi 15-20 hodinami, což se může zdát málo. Ale mně to i s ohledem na to, že ve hře postupujete prakticky jen po hlavní dějové linii, připadá naprosto dostatečné. Rád bych se zmínil i o dvou nešvarech, které jsou pro JRPG naprosto typické. Jedná se o náhodná střetnutí a grindovani. Obojí je ve Phantasy Star IV samozřejmě přítomno. Co se týče grindování, pokud mu v průběhu hry několik hodin věnujete, určitě si tím ulehčíte průchod hrou. Na druhou stranu, myslím si, že jsem se ve hře dohromady asi jen třikrát zastavil v určité lokaci, abych zvýšil svojí partě úroveň přibližně o pět levelů, což v rámci žánru nepovažuji za nic tragického. Podobné je to i s náhodnými střetnutími. Je sice pravda, že v několika málo lokacích mi výskyt monster přišel skoro až absurdní, ale v rámci celé hry se opět jednalo o celkem přijatelný průměr.

Tomu do značné míry napomáhá soubojový systém. Boje probíhají klasicky na tahy. Každý z vašich hrdinů se specializuje na jinou zbraň a má i jiné techniky, zatímco dovednosti můžou být stejné i pro několik hrdinů. Co ale soubojový systém velmi oživuje, jsou makra. Ve hře si jich můžete přednastavit celkem osm a v boji už pak nemusíte všem postavám zadávat, co mají udělat. Stačí když spustíte příslušné makro. Tudíž si třeba můžete přednastavit ideální makro pro první kolo s bossem, kdy vaše postavy využijí různé dovednosti pro zvýšení odolnosti, rychlosti apod. A když si v makru nastavíte u určitých postav určité dovednosti, může to vyvolat i speciální typ útoku, na který byste jinak ve hře nenarazili. Nevýhodou je ovšem to, že pokud vám z družiny odejde některá z postav, můžete celé makro nastavovat znovu. Jediné makro, které vám zůstane stejné po celou hru je hned to první, v němž mají všechny postavy nastavený normální útok. A to právě do značné míry urychluje náhodné souboje a grindování. Pokud totiž narazíte na běžné protivníky, stačí nastavit makro A a většinou je během jednoho až dvou kol po bitvě a ta tak často trvá jen nějakých 10-20 vteřin.

Na závěr jsem si nechal audiovizuální zpracování. To je totiž jednoduše excelentní. Grafika světa sice za nejhezčími RPG hrami za Super Nintenda lehce zaostává, to ale vynahrazuje soubojová obrazovka. V ní se díváte na záda vašich pěti postav a vaši nepřátele stojí před vámi. Pozadí soubojové obrazovky závisí na prostředí, v němž se bitva odehrává. Pozadí jsou obvykle velice hezky nakreslená a stejně tak i monstra vypadají opravdu "krásně". Výborným prvkem jsou i příběhové sekvence. Ty jsou zpracovány formou komiksových okének, kdy jasně vidíte, kdo právě mluví a jaké přitom prožívá emoce, což příběh velice příjemně zpestřuje. Co si ale obzvláště zaslouží pochvalu, je hudba. Hudebních motivů je dostatek a skvěle odpovídají prostředí, v němž se právě nacházíte. Při procházení měst vás doprovází velice příjemný, skoro až poklidný motiv, při poslechu hudby na mapě světa zase toužíte po objevování nových míst. Hudba v dungeonech vás drží v napětí a téma, které zaznívá při soubojích, jim dodává patřičnou šťávu. Takhle skvělou a snadno zapamatovatelnou hudbu jsem slyšel pouze ve hře Chrono Trigger.

Pokud někdy budete mít náladu zahrát si nějakou pecku na konzoli Sega Mega Drive, nechte protentokrát stranou Streets of Rage, Gunstar Heroes, Shinobi a Sonica a pusťte se do Phantasy Star IV. Čeká vás úžasné sci-fi dobrodružství, které ve své době nemělo obdoby a i dnes bych se ho nebál označit za opravdový klenot.

Pro: Nádherná hudba, příběhové sekvence, soubojový systém, ideální délka hry, sci-fi prostředí

Proti: Příběh je až moc JRPG klišé

+19