Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 95
Nejlepší indie hra roku 2013? To bych si asi měla zahrát... ale teda, uff, to téma, ta grafika a gameplay mě vůbec neláká. Odhodlávala jsem se půl roku - a musím říct, že Papers, Please opravdu stálo zato a dalece předčilo má očekávání.

Ze začátku mi hra přišla poněkud frustrující: haldy dokladů a byrokratických nařízení, která jsou každý den jiná a komplikovanější, velká - a stále se zvětšující - šance, že nějakou drobnost přehlédnete a bude průšvih, mizivá šance, že po zaplacení nezbytností zbude aspoň pár kreditů úspor, neustálý pocit, že vlastně nevím, co se po mě chce a co mám dělat...

A pak mi došlo, že to je přesně to, co je cílem hry.

Vykreslit tu bezcílnost a beznaděj života v totalitním státě. Tu nejistotu a strach - že nebudete mít z čeho přežít či že vás někdo za něco napráská. Ty malé střípky lidství a naděje, když máte šanci alespoň někomu pomoct nebo když se spřátelíte s tím nezdolným, lehce komickým chlapíkem z Obristánu. Ty momenty, které vám vyrazí dech a získanou naději naopak pohřbí Z mini-příběhu, v němž jsem propašovala strážníkovu lásku přes hranice a zažila jejich šťastné shledání jen proto, aby byl dotyčný muž pár minut nato zabit při teroristickém útoku, jsem byla hodně špatná. A hlavně - to, jak se v takovýchto podmínkách začne měnit váš hodnotový systém. To, že musíte dennodenně ohýbat a znásilňovat svou vnitřní morálku, abyste vůbec přežili - a nakonec třeba zjistíte, že jste se stali někým, kým jste nikdy nechtěli být. (Hra nabízí spoustu různých konců včetně těch, v nichž vás systém semele a zničí během několika dní. Mně se ji podařilo dohrát do jednoho z těch optimističtějších, ovšem za cenu pokřivení vlastních hodnot a na úkor ostatních. Bylo fascinující si uvědomit, jak jsem posledních několik dní, kdy začalo jít o vše a kdy se objevila naděje na útěk - pochopitelně podmíněná penězi, které právě v tu chvíli začaly docházet - začala být ochotná jít "přes mrtvoly" a ostatní lidé se pro mě staly jen postradatelnými stíny a nástroji k vlastní záchraně a zároveň se roztřásla zcela reálným strachem, zda stihnu svůj plán dotáhnout než si pro mě přijdou. Jak rychle mě opustila idealistická snaha vzepřít se režimu a přemohla ji prostá touha přežít a zmizet.)

Tohle všechno mi tato hra dokázala nasimulovat.
A to je na ní naprosto fascinující a geniální. Tvůrci tleskám. (Ačkoli bez mé vlastní vůle se nechat pohltit a emočně rozložit a mého nadšeného vztahu k alternativním hrám, by to také nešlo... tohle je další z těch her, které prostě nejsou pro každého)

Pro: úžasné vykreslení nesvobody a úpadku morálky; velmi působivá minimalistická forma; nespočet alternativních scénářů konců; místy opravdu drsné mind-fuck momenty

Proti: ovládání je občas k vzteku; místy stereotypní a ubíjející (ačkoli to je vlastně taky součást zamýšleného prožitku)

+42
  • PC 60
Dostatečně zajímavý koncept je pro malé tituly, typu Papers, Please, tím nejdůležitějším, aby byl hrán a zkoušen. A nápad jakési odbavovny imigrantů to splňuje, ač ne tak bezchybně, jak se ze začátku zdá. Opomenu-li západem viděný stereotyp země východního bloku, ve které jako by se zastavil čas a přežití je otázka pracovního výkonu ze dne na den, tak tím hlavním je již stereotyp rozdílný, související se samotným hraním, pro experimentální a novátorské pokusy tak častou Achillovou patou.

Tím nejbližším srovnáním by mohl být Cart Life, bezpochyby také výborný nápad s řadou detailů, avšak i ten byl ve své době pouze kultovkou několika desítek až stovek. A nezměnilo to ani vítězství v prestižní soutěži a opravení všech zásadních chyb v placené verzi. Papers, Please však jde na design chytřeji, a autor nenabírá příliš velké sousto, a soustředí se na malé změny v průběhu dnů strávených v odbavovně. Většinu pracovních dnů je jiný rozkaz od nadřízených, tedy jednou bude třeba soustředit se na platné pracovní povolení, podruhé například na region a jeho rizikovost s nedávným útokem na hraniční budku. V průběhu této, mechanické, práce se občas objeví například občan s nakresleným pasem, nebo podstrčený vzkaz ze strachu z vydírání. A celému pracovnímu nasazení dává smysl obava o zdraví a štěstí rodiny, kde (neodvratná) smrt tchýně slouží jako výzva pro zrychlení a zpřesnění. Potom by totiž došlo na manželku a potomky, kteří bez přísunu potravin a léků umírají více než oregonští cestovatelé bojující s úplavicí. Takto by se komuna budovala těžce.

Sympatické a originální hry ale mám nejraději, a proto mohu Papers, Please řadit k tomu nejzajímavějšímu z nezávislé produkce posledních let. Zvláště, když se půjde ke hře často vracet.

Pro: nápad, zpracování, detaily, hudba

Proti: místy stereotypní

+37
  • PC 80
No kdo by to byl řekl, že práce bude taková zábava? I když je někdy kontrola dokladů na hranicích velmi složitá a komplikovaná, hodně mě to pobavilo. Víte co, není jednoduché, když máte zkontrolovat dobu platnosti, shodující se fotografie, pohlaví, vydání nebo dokonce razítka. No a dokladů je víc a víc a máte ještě větší honičku.

Když jsem poprvé hru viděl, tak jsem měl obavu už z grafiky, ale samozřejmě jsem byl překvapen a nucen změnit názor, protože si prostě po večeru k této hře sednout, udělat si kafíčko nebo čajík a kontrolovat pasy, tak by mě to rozhodně nevadilo.

Hodně tuto hru vylepšili některé rozhodnutí, které jste museli učinit. Např: Když vás žena požádala o vpuštění do hranice, pač chtěla jít za synem a při tom měla prošlé vstupní povolení. Já jakožto dobrák jsem se snažil býti na dobré straně. Občas jsem měl honičku i o starání se o rodinu, občas hlad, občas zima. No a vy nemáte peníze. Co s tím?? Doufat, že příště bude lépe a povedete si úplně jinak, jinak jdete doslova bručet, protože pokud se to bude několikrát opakovat, tak rodina zemře.

Plusy jsou jasné! 20 konců je prostě bomba. 17 špatných a 3 dobré. Dále se mi určitě líbí hudba a soundtrack + detaily. Není, co dodat. Poté mě ještě velmi potěšila hratelnost. Bomba.

Mínusy? Snad jedině stereotyp, ale nic jiné mě nenapadá.

Takže hra celkově povedená a myslím, že 80% je na místě.

Pro: Hudba, soundtrack. detaily, mnoho konců, hratelnost

Proti: Stereotyp

+31
  • PC 100
  • Vita --
  • iOS --
Asi se tu nemusím moc rozepisovat, protože to co chci napsat už všichni stejně dávno víme - Lucas Pope je neuvěřitelně talentovaný, geniální vývojář a nemůžu se dočkat, až se mi dostane do rukou jeho další hra. Ke hraní Papers, Please jsem se dostal až po tom, co mě absolutně uhranula Return of the Obra Dinn a rozhodně jsem nebyl zklamán.

Lucas tu z geniálně jednoduchého konceptu vytvořil hru na desítky hodin, která je navíc zábavná jak pro hráče, tak pro diváka. Minimalistická grafika, snadno přístupná hratelnost a hlavně politický rozměr, který - světe div se - funguje tak, jak má. Upřímně, nechápu jak se to povedlo, ale obraz totalitního režimu pohledem jednoho z článků systému je zde vyveden dokonale. Ze začátku si to sice neuvědomíte, ale hra vás časem skutečně donutí jednat a přemýšlet tak, jak by se od vás v dané situaci čekalo.

"Nemáš platné papíry? Hahá, padej z mojí boudy! Hmm, ale moment, co když budu později sám muset uprchnout a spoléhat na shovívavost jiného pohraničníka?"

To jsou jen počáteční očividné narážky, které vám hra prezentuje a chce abyste se nad nimi zamysleli. Časem ale přitvrdí, a z ničeho nic se ocitnete v situaci, kdy vám nebude zbývat na nájem, syn bude nemocný a navíc jste mu nemohli koupit dárek k narozeninám. Dnes bude výplata slabá, protože jste už udělali 4 chyby a vy se modlíte, aby někdo z odboje zaútočil na váš přechod, aby jste mohli zasáhnout, škůdce zastřelit a vysloužit si bonus za střelbu proti narušitelům systému - a pak si najednou uvědomíte co děláte, nad čím přemýšlíte a budete se ptát : Proboha, se to se mnou jenom stalo ..?

Pro: Geniální

Proti: Nic

+31
  • PC 90
Herní výzva 2020 - 10. kategorie Výzva naruby (HC)

Nejlepší simulátor papírování. Každý den v roli bezejmenného úředníka kontrolujete desítky lidí snažících se dostat do vaší krásné totalitní zemičky a to bez jakéhokoliv uznání (pokud tedy za uznání nepočítáte placku Ocenění samozřejmosti). Podle tohoto popisu by hra měla dostat mnohem nižší hodnocení, nebýt toho, že ta hra tuto úmornou rutinu dělá zábavnou.

Celou hru nad vámi visí nejistota. Vzpomínám si na ten pocit, když jsem dostal "drobný " dárek od modrého pána s kapucí za vpuštění agentů přes hranice, o dva dny později si sousedi všimli mého nového bohatství a hned mě udali místním úřadům, nebýt jednoho z agentů, seděl bych už v kriminále.

Hodně pěkně vyobrazené jsou i různé příběhy lidí u hraniční budky, jedna paní například jede po dvaceti letech navštívit svého syna, ale má propadlý pas nebo muž, který se vrací za svou těhotnou ženou, ale nemá občanku a tak vám nabízí, že ji přinese zítra a do zástavy vám dá digitální hodinky (tady je důležité říct, že jsem dal volnost svým sadistickým choutkám a muže nechal zadržet a jeho hodinky prodal při cestě domů)

Tato hra vám pokaždé dá jiný zážitek a rozhodně se k ní budu často vracet. Glory to Arstotzka!!!

Pro: nápad, hudba, atmosféra, příběh

Proti: lehce repetetivní

+27
  • Vita 80
Že by hra byla synonymem zábavy, se rozhodně říci nedá. Přesto po odmakáni poctivých 31 dnů v kůži pohraničního inspektora rozhodně uznávám, že jde o velmi zajímavý kousek, hodný pozornosti prakticky všech hráčů. Lucas Pope totiž přišel se hrou, která není prvoplánově zábavná, naopak se Papers, Please občas hraje vlastně dost nepříjemně. Jenže tady jde jasně o autorský záměr.

Koncept je velmi jednoduchý, ale zcela ojedinělý. Pod diktátem stále přísnějších (a nesmyslnějších) pravidel kontrolujete doklady příchozím do fiktivní země Arstotzka. Den neúprosně ubíhá a zdejší režim rozhodně neplatí od hodiny nýbrž od odvedené práce. Na vás přitom doma spoléhá poměrně početná rodina, která potřebuje jíst a zahřát se. Začíná tak balancování mezi morálkou a vlastními potřebami. Umožníte pomstu otci zavražděné dcery? Akceptujete pokutu ve prospěch rozpolcené rodiny? A co když příchozí lžou?

Hra na minimalistickém prostoru odvypráví i nejeden smutný příběh. K mnohým rozuzlením se přitom vůbec nemusíte "prozrazítkovat". Další postava stojí v řadě až daleko a vám to zrovna kvůli dalším překombinovaným pravidlům nejde od ruky...

Hratelnost není prvoplánově zábavná, pracovní plocha je (záměrně) nepříjemně stísněná a v binci strážní budky se mnohdy není jednoduché zorientovat. Hra má celkem dvacet konců a já v době psaní těchto řádek otevřel jen asi čtvrtinu, včetně toho na konci odmakaného měsíce (proto počítám hru jako "dohranou"). Kompletní průchod všemi dny zabere přibližně pět hodin a i přes veškerou snahu autora se do zajímavého konceptu vkrádá i tak lehký stereotyp. Přeci jen jde o úředničinu na dotykovém displayi, byť s zajímavou omáčkou a skvělou atmosférou. Sám tak nevím, zda budu hledat další konce a pátrat po zbývajících "tokenech". Přesto jsem rád, že jsem se ke hře postupem let dostal. Těch cca 6-7 hodin mi v paměti utkví daleko více, než kdejaký otevřený svět ze soudobé "AAA" produkce.

Hodnocení na DH v době dohrání: 78 %; 164. hodnotící;  zdarma v rámci PS Plus

Pro: Jedinečný koncept; atmosféra; morální dilemata; hra se zcela záměrně blbě hraje

Proti: Přes veškerou snahu poměrně rychle stereotypní

+25
  • PC 85
Je až k nevíře, jak podobný živoucí paradox, chodící oxymoron (zábavná byrokracie) a simulátor úředničiny (návrh na přidání kolonky "simulátor" do profilu hry... míněno napůl vážně) dokáže hráče vtáhnout a nepustit na překvapivě dlouhou dobu.

Na rozdíl od členů klubu VNNV (Vášnivých Nadšenců Nekonečného Vyplňování) jsem se, jakožto horlivý odpůrce papírování všeho druhu, do hry dvakrát nehrnul. Z grafiky a zvukového doprovodu si na zadek nikdo zcela jistě nesedne (přiznám se, že obě kritéria jsou na mém žebříčku herních hodnot dost vysoko) a jako hlavní motivace zbývá tedy originální nápad a jeho zpracování.

Tak tomu bylo i v mém případě... a nelitoval jsem. Ač se jedná o odvážný experiment a takřka nadlidský výkon, hra disponuje slušnou hratelností. Skvěle ilustruje beznadějnost života v zemi s diktátorským režimem, nemožnost vymanit se ze systému a pokrytectví z něho vyplývající.

Den za dnem se v roli bezejmenného celníka snažíte vytřídit zrno (nevinní turisti, řádní to občané hrdého národa Arstotzkého a samozřejmě přicházející pracanti) od plev (hlavně teroristi...BACHA!, zoufalci s padělaným pasem atd.). Na vlastní kůži si vyzkoušíte ubíjející rutinu, kdy den za dnem pracujete od východu do západu slunce (dle hodin, venku je stále depresivně šedo) ve stresu, že si nevšimnete nějakého drobného detailu, dostanete pokutu, nezaopatříte rodinu a půjdete sedět.

A že to není taková sranda zjistíte po pár dnech, neb neustále přibývají pravidla a omezení. Stále jsem nevyzkoušel všechny možnosti hry, takže jsem zvědavý, kam se to dá v téhle zpropadené zemi dotáhnout (nedělám si iluze).

POZOR! hra prověří i vaši osobnost (ano, myslím právě VÁS) a smysl pro morálku. Dokážete se postavit systému a riskovat kariéru abyste pomohli těm, kteří ji potřebují ženě hledající svého syna, kterého roky neviděla anebo se budete slepě a alibisticky držet pravidel a stanete se nemyslící ozubené kolečko v téhle ohromné mašinérii? Máte přeci možnost svobodné volby... anebo ne?

Zamyšlení na konec: Při hraní mě opakovaně napadala znepokojivá a vtíravá myšlenka: Proč tady sakra vlastně sedím a bavím se virtuálním papírováním, když to všechno v celé své kráse mám možnost vidět v šedé každodenní realitě?

P.S. na úplný konec bych ještě hrdě zvolal: GLORY TO ARSTOTZKA!!!

Pro: Nápad a jeho provedení, hratelnost

Proti: nadmíru depresivní

+23
  • PC 70
Nabízí se zmínit, že Papers, Please je hra pro všechny ty mladé a nadějné komunisty, kteří nezažili období teroru a myslí si, že v sociální kultuře s komunistickým základem je budoucnost. Není. Originální textová adventura s grafickými prvky 2D adventur devadesátých let Vás o tom má šanci přesvědčit. A pokud ne, tak shořte navždy zatraceni za řekou Styx, protože jestli tato adventura něco umí, tak vyvolat strach a respekt z doby, ve které jsem se naštěstí jen narodil.

Rád bych tvůrcům této hry sklonil pomyslné pukrle, kdyby ji neměl na svědomí jeden jediný člověk – Lucas Pope. To si náhle zaslouží nejen respekt dvojitý, ale rovnou trojitý. Přišel s něčím, pro mě, originálním, jedinečným a ještě mi do herní místnosti (kterou odborně nazývám kočičárna, protože v ní přeci jen víc žijí kočky, než já hraju hry) přinesl depresi z let minulých. Originalita přichází především v myšlence. Váš příběh začíná v zemi, kterou nelze pořádně ani vyslovit, ale vládne jí podvratný komunistický živel. Vy, coby státní zaměstnanec, jste vyslán na hraniční přechod, kde máte kontrolovat pasy nově příchozím. Příběhová linie se odehrává v 31 dnech a každý den si na Vás národní velmoc nachystá nějakou tu specialitku, aby Vám tu kontrolu notně ztížila. No a čím více pasů správně zkontrolujete, tak podle toho bude vypadat Vaše výplata, kterou musíte poplatit plyn do kotle, abyste se měli u čeho ohřát a nějaké to jídlo, abyste neumřeli hladem. Pokud peníze nevyděláte tak, jak máte, dokážete si sami představit, co se v dalších dnech pravděpodobně bude dít.

A teď si vezměte, že hraniční přechod není úplně nejklidnější místo pro život. Naopak. Čekají Vás tu série teroristických útoků, úplatky, smutné lidské příběhy, ale i setkání s hyenami, kteří se na smutku druhých živí. A v neposlední řadě nesmíme zapomenout ani na tajnou organizaci, která chce komunisty svrhnout a doufá, že jim s tím tak nějak, jako správný nestranný straník, pomůžete.

To vše, prosím pěkně, v 31 dnech, během kterých se můžete setkat s 20ti různými konci. Od těch hodně smutných, přes ty méně smutné, až po těch pár nadějných. Podle mě nápad, jako stehno. Navíc, pokud se sejdete dva a otevřete si flašku kyanidu, můžete si docela obstojně užít společné nekonečné hraní mimo příběh. Ale to asi jenom v případě, že jste masochista a nebo chcete tamní zemi co nejdříve zachránit/zničit.

Papers, Please je jedinečná adventura v průzoru jednoho okna, ve kterém se toho může dít více, než si dovedete představit. Výbuchy, střelba, emoce nad lidskými příběhy…to všechno hra nabízí. A pokud máte pocit, že je té deprese docela hodně, tak vězte, že i na srandu dojde. Jakmile totiž dorazí týpek ze země Kobrastán a bude Vás přemlouvat o vpuštění do země, tak věřím, že i běžný necita se zamyslí a třeba mu zrovna bude mít chuť udělat dobrý den. I to se Vám totiž v budoucnu bude moci vrátit. Ostatně, stejně jako v životě.

Pro: Jedinečný simulátor hraničního přechodu do komunistické země, jehož dobře napsané příběhy některých postav ve Vás dokáží vyvolat návaly emocí.

Proti: Nicméně velice minimalistické, chvílemi dost stereotypní a občas musím říct, že těch příkazů shora bylo fakt hodně…

+23
  • PC 90
Já jsem si připadal jak v práci. Kontrolujete doklady zda jsou platné, fotku zda se podobá tomu co je na průkazech, všechny tyhlety serepetičky jak já říkám prostě musí být v pořádku. Také jsem v této hře exceloval a nějaké ty menší chybičky se naskytly, ale to tak už bývá.

Papers, please byl pro mě neskutečným zážitkem a opravdovým připomenutím toho, že pokud bychom věci nedělali tak jak máme mělo by to následky a opravdu si dovoluji říci ty špatné.

V této hře jsme se dostali do komunistického státu plné propagandy a slávě velkému městu, do toho vás inspiruje krásná komunistická hudba ve stylu " Věř v naší vlast" a navíc toho nekontrolovatelného množství dokladů.

Výborný nápad, skvělá myšlenka, hra mě bavila, mohl bych pokračovat klidně dál s chválením této indie hry a více takových her. Opravdu jsem byl unešen. Více těchto obdobných her.

Doteď přemýšlím, jestli jsem neudělal nějakou chybu v práci aby mi nepřišla závada..... :-/

Pro: Hudba, hratelnost

Proti: Více bych to udělal příběhovější a delší

+22
  • PC 50
Herní mechanismus Papers, Please stojí a padá na tom, jestli vás baví mít během časového limitu neustále oči na stopkách, abyste odhalili jakoukoli diskrepanci v dokumentech občanů chtějících překročit hranice jednoho totalitního státu. Za tím je sice umělecký záměr, protože za pomalost a nepozornost krutě platíte srážkami ze mzdy a tedy smrtí rodinných příslušníků, které umoří tu hlad, tu nedostatek léků, a hraní se tak stává serióznější, nicméně po uvědomnění si tohoto autorova "vtipu" vám stále zůstává samotná hra. Nu, a mne tahle neustávající zkouška pozornosti poměrně rychle začala lézt na nervy. A nic na tom nezměnil fakt, že totalitní svět Arstotzky má své mrazivé kouzlo a je díky své hyperboličnosti i čímsi vypovídající. Naopak mne to ještě iritovalo, protože mne lákalo odhalit toho o arstotzské společnosti více a zapojit se do jejího fungování jinak, než jen jako úřední šiml omezený čtyřmi stěnami hraniční budky, jehož jediným výstupem je (víceméně) štempl do pasu. Byť i ten štempl může občas zachránit život. Nebo ho vzít...
+21
  • PC 80
Dohráno přes třicet dní a šest konců včetně toho asi nejpřijatelnějšího čili útěk do sousedního Obristánu takže je čas se pustit do komentu.

Za prvé musím ocenit originalitu a provedení. Vůbec by mě napadlo že hra jejíž hlavní náplní je chodit do práce, navíc většinou poměrně nudné tedy kromě teroristických útoků v době kdy už máte pušku, mě bude nutit trávit každou volnou chvíli v pohraniční budce kontrolou dokladů a to i několik hodin v kuse. Tím hlavním důvodem toho není ani tak hratelnost ale atmosféra a příběh ať už váš hlavní nebo vedlejší příběhy policistů, úředníků či obyčejných lidí u kterých prostě chcete vědět jak dopadnou a nebo je rovnou svým rozhodnutím ovlivníte. K tomu je tu ještě tlak na vaši morálku a vědomí že podobné příběhy se mohly skutečně odehrát např. v bývalém sovětském svazu nebo po válce na balkáně. Celkově realita totalitního státu a všudypřítomného strachu (gestapácký oficír mě bude strašit snad i ve snu) je zvládnuta na výbornou a vše zmíněné tak dělá ze hry unikátní kousek.

Hodně hráčů si stěžuje na obtížnost hry ale já jsem hrál jen normální mód a i když to někdy byla fuška vždycky jsem se nějak protloukl a byla to ta správná výzva. I když musím přiznat že celou rodinu se mi udržet naživu nepodařilo

Co se týče technické stránky Papers, Please mě příjemně překvapily. Nejsem velký fanda pixelartové grafiky a navíc při pomyšlení že v ní budu muset ještě poznávat obličeje mi moc nadšení před prvním spuštěním nepřidávalo ale grafika vč. animací je zvládnuta dobře a k typu hry se hodí. Některé herní principy mi přišly ze začátku zmatené ale po pár dnech když už víte co a jak to poměrně šlapalo. Stačí mít dobrý postřeh a nic nevynechat což se ovšem ne vždy podaří hlavně kvůli neustálým změnám v nařízeních a úkolech a v pokročilejším čase jsem se tak nechal nachytat i na základní věci. Prostě "simulátor" celníka jak má být.

Papers please je skvěle zvládnutou indie hrou s perfektní atmosférou i příběhem a když vás chytne už se z jejích spárů nevymaníte.

Sláva Arstotzce!!!

A nebo ne?

Pro: Atmosféra, příběh

Proti: Po čase stereotyp, pro někoho vysoká obtížnost

+21
  • PC 90
Herní výzva 2019 - Hra roku (Dohraj hru, která vyhrála hlavní cenu v anketě typu “Hra roku / Game of the Year”.)
Otevíram seznam her, které měli tu čest získat hlavní titul napříč různymi anketami. Spoustu jich znám, valnou většinu dokonce hrál, ale pořád hledám tu pravou, která mě osloví a bude něčím zajímavá. A ejhle, mé oko spatří Papers, please. O hře jsem slyšel díky easter eggu v Uncharted 4: A Thief's End, stojí totiž za ním jeden bývalý zaměstnanec z Naughty Dog. Navíc čtu nedávne recenze na další jeho zářez se jménem Return of the Obra Dinn. Mám vybráno. Tenhle titul nemůžu vynechat. Navíc se již několik měsíců potýkám spíše s velkorozpočtovýmy AAA tituly a tak je čas na změnu. A musím říct velice příjemnou.

Už jen samotné stažení hry (cca 40MB, GOG samozřejmě) mě přenáší do dob, kdy bylo zcela normální sdílení her pomocí několika kusů disket. Žádné dlouhé čekání na několik desítek gigabytů day one patche ;o). Spouštím a za doprovodu chytlavé melodie mě uvíta nadherná retro obrazovka. V horním rohu si navíc všimnu informaci, že hra běží v plných 60 FPS . Bez váhání klikám na Story a dozvídám se co mě čeká následujícich několik dní. V roli imigračního inspektora budu kontrolovat na hranicích veškeré doklady občanů, kteří mají zájem vstoupit do zaslíbené země Arstotzka. Při pohledu na frontu se děsím, zda to zvládnu alespoň v průběho jednoho roku. Naštěstí čas plyne svižně a já můžu zakončit svůj první herní den již po několika málo minutách. Na všechny se nedostalo a já stihl odbavit cca tucet lidí. Vidím první bilanci a svůj první výdělek. Musím se zamyslet, zda peníze využiju na jídlo a topení pro rodinu, nebo budu raději šetřit na horší časy. Člověk nikdy neví. Takhle to postupně pokračuje den po dni. Samozřejme náročnost se zvyšuje a ke konci hry vám důkladné odbavení zabere i klidně jednu herní hodinu a budete rádi, když odbavíte alespoň 10 lidí a skončíte s kladnou bilancí. Pokud přehlédnete nějaký detail jako např. platnost pasu, překlep ve jménu, jiná hmotnost, fotka, zfalšovaná pečeť apod. můžete být i penalizování a skončit nakonec ve vězení. Tlak je velký a do hry ještě později vstupují další možnosti a klíčové osoby, které raději nebudu prozrazovat. Po odehrání cca 8 hodin reálneho času se mi povedlo shlédnout asi 3 možné zakončení z 20. Zbylé konce zatím nebudu zkoušet, ale třeba se ke hře vrátim někdy v budoucnu, když si budu chtít připomenout, že život úředníka není vůbec lehký.

Glory to Arstotzka

Pro: grafické zpracování, hudba, atmosféra, nevšední zážitek

Proti: nemusí sednout každému

+20
  • PC 85
Drektova výzva - 1.Známka kvality

Chtěli jste se někdy stát hlídačem na hranicích a vyhánět imigranty? Zde máte tu možnost. Dostanete svojí budku a razítko schváleno a neschváleno. Pokaždé přijde nějaký človíček a vy zkontrolujete všechny dokumenty a pokud v nich nenaleznete sebemenší chybičku pustíte ho do země. Pokud ovšem naleznete chybu dotyčného můžete pustit, ale ponesete za to následky.

Ve hře se totiž nestaráte pouze o sebe, ale i o svojí rodinu. Musíte získávat peníze na nákup jídla a topení, popřípadě pokud někdo o nemocní tak musíte sehnat i léky. Občas si můžete vylepšit i svou budku, abyste mohli rychleji kontrolovat osoby, které žádají o vstup do země.

Ze začátku, toho na kontrolování příliš není, ale režim ve vašem státě má na vás neustále další a další požadavky, co všechno musíte dotyčným zkontrolovat, aby prošli. Takže postupně musíte kontrolovat kromě pasu například povolení ke vstupu, otisky prstů atd. Penízky dostanete za to, že zkontrolujete za váš pracovní den, co nejvíce lidí. Zde jsem si všiml jedné věci, která je trochu zvláštní, pokud totiž stihnete zkontrolovat více, jak 10 osob dostanete výplatu pouze za 10 osob.

Hra je neskutečně těžká, protože má několik konců, a pokud se chcete prokontrolovat, až do úplného konce, nesmíte ve své podstatě nikomu pomáhat projít, pokud vám to není výslovně nakázáno. Pokud to někde zvořete, konec hry může klidně přijít, až za několik dní, a vy budete hledat, který že to den byl ten, kdy jste někomu pomohli, abyste nemuseli začínat úplně od začátku.

Pro: Nápad, množství postav a událostí

Proti: Nečekané konce a vracení se o několik dní nazpět

+20
  • PC 75
Deprese, beznaděj a naprostá oddanost státu. To jsou ty správné pocity spořádaného občana totalitního státu Arstotzka. Politická mapa je sice ve hře vymyšlená, ale symboly, hudbou i celkovým pošmourným vzhledem hra výborně evokuje poměry v bývalém Sovětském svazu.

Občane, raduj se! Byla ti přidělena práce imigračního úředníka na hranicích našeho státu. Tobě i tvé rodině byl přidělen byt kategorie 8. Selhání v pracovních povinnostech bude mít závažné důsledky. Sláva Arstotzce!

Šeď a bezvýchodnost přidělené práce je hmatatelná hned po prvních dnech. Byrokratické nároky rostou, každá chyba se trestá, a i při velké snaze člověk horko těžko živí svoji rodinu, případně shání léky pro nemocné členy. Na hranicích se nesetkáváte jen s bezejmennými lidmi, ale se spoustou osobních příběhů, kde vás lidé ze srdce prosí, ať je pustíte přes hranice, i když nemají zcela v pořádku papíry. Pomáhat ostatním se ale samozřejmě nepromítne dobře na vašem pracovním výsledku. Časem se dostanete mezi mlýnské kameny partyzánské organizace, která chce změnit poměry v zemi, a státní dozor. Asi není potřeba zmiňovat, že sebelepší snaha jedním nebo druhým směrem může snadno vyústit ve vaši smrt, nebo přesun do tábora nucených prací.

Jakkoliv se mi líbil nápad a ztvárnění, přijde mi, že je to hra na jedno zahrání, na získání zážitku, než na opakované nebo delší hraní. Autor hru prošpikoval konverzacemi a událostmi, které se můžou vyvíjet dle vašich akcí různě, a zároveň připravil přes 20 odlišných konců. Ale samotná pracovní náplň (tj. většina hry) se skládá z nekonečné kontroly správnosti údajů, což na jednu stranu perfektně vystihuje šeď všedního dne daného úředníka, ale na druhou stranu, minimálně já jsem si nedokázal představit, že se tím vším chci prokousávat opakovaně. Situaci trochu zlepšuje, že se hra automaticky ukládá po každém dni, a můžete z kteréhokoliv z nich odštěpit novou herní linku, a neopakovat tudíž vše úplně od začátku.

Papers, Please jednoznačně doporučuji, i kdyby to bylo jen krátké seznámení. Hra je bohužel dnes ještě aktuálnější než před 9 lety, kdy původně vyšla, neboť se jeden velký totalitní stát rozhodl, že bude nejen utiskovat své občany, ale i zabíjet občany sousedních států. Ukázek, proč si vážit osobních svobod, tak není nikdy dost. (Z podobného ranku se ještě chystám na novější Beholder, který vypadá silně inspirovaný Papers, Please, je pěkně kreslený a trochu akčnější).

Celkové hodnocení: Výborná
+19
  • PC 80
Papers, Please je celkem nápaditá hra, převážně trénující vaší pozornost! Ve hře jste totiž úředníček na hranici a rozhodujete koho pustit nebo nepustit do země. Vaším úkolem není nic jiného, než se důkladnou prohlídkou zbavit všech těch podvodníčků , kteří se chtějí do vaší země propašovat.
Cílem hry je uživit rodinu z mizerného platu úředníka post-komunistické, satelitní zemičky a pokud vám pojde rodina, je konec hry. Konečným cílem je pak našetřit si peníze na útěk ze země a jestli vezmete svou rodinu, nebo ji necháte na pospas režimu, je už jen na vás.
Grafika je roztomilá a jemný cit výtvarníka, který celou hru stylizuje do barev a odstínů šedi, jen krásně podtrhuje atmosféru vaší post-komunistické republiky, postavy čekající na kontrolu jsou jen stíny, nedůležité tmavé stíny, které svůj malicherný význam získávají až v tváří tvář vaší kontrole a přesto jsou plně ve vaší moci.
+18 +23 −5
  • PC 75
Ačkoliv jsou samotné herní úkony po nějaké době jen otrava a stávají se pouhou berličkou pro postup dějem, jedná se o perfektní nahlédnutí do struktur fungování totalitního státu. Pohledem obyčejného úředníka pracujícího na celnici či skrze příběhy lidí celnicí procházejicích prožíváte strasti a smutky života v totalitním systému. Škoda jen, že zobrazení absurdity takového režimu se neobešlo bez kopírování zaběhnutého "amerického" klišovitého vidění bývalého východního bloku, se všemi zatuchlými byty a početnými rodinami, které někdo prostě musí živit.

A teď si trochu zafantazírujte, představte si, že zrovna sedíte v lavici na střední, berete východní Evropu 80. let, učitel je náhodou tak trochu kalič a vzpomene si, že existuje jedna taková hra, která... Papers, please se dá pojmout všelijak!
+14
  • PC 85
Tuhle hru jsem si zapl hlavně ze zvědavosti jelikož jsem chtěl i vystoupit trochu z komfortní zóny a vyzkoušet si i něco jiného. A byl jsem vcelku překvapen. Zaprvé, už jste někdy vůbec hráli hru kde rozhodujete o tom koho vpustit do země? Já teda ne a zní to opravdu lákavě a hra jako taková vás vtáhne. Na jednu stranu tyhle rozhodnutí ovlivňují váš průchod hrou i to jestli dostanete výplatu nebo jestli vás někdo zastřelí. I když máte takovou moc, v zemi kde pracujete, tak jsou jiní co mají daleko větší moc a vlastně vy se musíte i postarat o rodinu, takže budete pomáhat ostatním nebo budete striktní a budete se řídit všemi pravidly? Je to dost zajímávý a přitom jednoduchý námět ( jak se říká a říkám to pořád, v jednoduchosti je síla). Avšak jsem se nemohl ubránit dojmu, že po určité době to začne být značně stereotypní a některé věci mne už postupem času přestali trochu bavit a hra byla občas úmorná. Hlavně pro lidi, kteří jsou náchylní na deprese nebo jim se stačí podívat na deštivé počasí a brečí, tak bych tuhle hru opravdu nedoporučoval. Je to opravdu velká deprese a nic pozitivního vás nečeká co se týče ve hře, ale po dohrání máte dobrej pocit, že jste to zvládli. Občas ty hromady papírů, dokladů a lidí jsou prostě frustrující, ale i tak to byla zajímavá zkušenost a hra si určitě zaslouží aspoň část vašeho času protože poznáte hned, zda to chcete hrát či nikoli.

Pro: hra dokáže vyjádřit atmosféru světa, více možností zakončení

Proti: obtížnost, místy stereotyp

+7